Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Zaklady vyvinovej psychologie
zvp.doc (zvp.doc)
Všeobecné otázky vývinovej psychológie
Predmet - základné otázky a pojmy vývinovej psychológie - podmienky - determinanty a mechanizmy psychického vývinu - vzťah zrenia a učenia - dedičnosť a prostredie - všeobecné znaky a charakteristika psychického vývinu a vývinových zmien - periodizácia vývinu - psychologické vývinové koncepcie
Predmet vývinovej psychológe
Vágnerová, 2000.
„Vývojová psychologie usiluje o poznáni souvislostí a pravidel vývojových proměn v jednotlivých oblastech lidské psychiky a porozumění jejich mechanizmum. Duševní proces lze charakterizovat jako proces vzniku a zákonitých změn psychických procesu a vlastností v rámci diferenciace a integrace celé osobnosti“.......
„Znalosti z vývojové psychologie přispívají k vytvoření reálného očekávání a přiměřeného chování ve vztahu k lidem ruzneho věku. Informace o obecných rysech psychického vývoje umožní i odlišit projevy, které již přiměřené nejsou, ať už je lze považovat ještě za součást široké normy, nebo už za patologické“
Rôzne vymedzenia – operujú pojmami:
- poznávanie súvislostí, zákonitostí- pravidiel psychického vývinu a vývinových zmien v jednotlivých oblastiach ľudskej psychiky
- charakteristických procesmi diferenciácie a integrácie, progresívnych kvantitatívnych aj kvalitatívnych zmien
- odhaľovanie podmienok a mechanizmov vývinu
- Tvorba všeobecnej vývinovej teórie
S cieľom:
- Opísať
- Poznať
- Vysvetliť
- Pochopiť
- Predvídať
- Uplatniť – aplikované disciplíny
Rôzne chápanie vývinu
- Ontogenetická vývinová psychológia
- Fylogenetická vývinová psychológia
- Antropogenetická vývinová psychológia
- Psychológia dieťaťa
- Biodromálna psychológia („life-span“)
- Genetická psychológia
- Iné: kultúrna antropológia, humánna etológia, školská etnografia
Rôzne metodologické prístupy
- Nomotetický
- Perskriptívny
- Kvantitatívny
- Pozitivizmus
- Moderna
- Prierezový
- Ideografický
- Deskriptívny
- Kvalitatívny
- Fenomenalizumus
- Postmoderna
- Longitudinálny
Metódy vývinovej psychológie
- Pozorovanie správania
- Hodnotenie správania (pozorovacie hárky, dotazníky)
- Experiment – overovanie teórie – hypotéza, manipulácia a kontrola podmienok
- Testy – štandardizované úlohy a psychometrické normy
- Dotazníky, rozhovory – subjektívne výpovede – prežívanie
- Projektívne techniky– nevedomé obsahy prežívania
- Meranie a škálovanie
- Analýzy produktov činnosti
Podmienky – činitele – determinanty vývinu
- endogénne
- vnútorné
- dedičnosť
- biologické-genetické
- vrodené
- zrenie
- chronologický vek
- školská zrelosť
- exogénne
- vonkajšie
- prostredie
- sociálne – kultúrne
- získané
- učenie
- mentálny vek
- školská pripravenosť
Príklady psychických funkcií
S prevahou vnútorných podmienok:
- Všeobecná inteligencia
- Typ temperamentu
- Konštitučné vlastnosti
- Základné potreby
- Pudy – inštinkty
- Vlohy – dispozície
- Nadanie
- Pohlavie
- Verbálna inteligencia
S prevahou vonkajších podmienok:
- Vedomosti, znalosti, vzdelanie
- Záujmy, ašpirácie, ambície
- Charakterové vlastnosti
- Vyššie potreby
- Naučené formy správania
- Schopnosti - talent
- Rod – „gender“
- Gramotnosť
Oblasti psychického vývinu
- Motorický – telesný - biosociálny
- Kognitívny
- Vývin jazyka a reči
- Socio-morálny – psychosociálny – socializácia
- Emocionálny
- Vývin osobnosti – poňatie seba – identita
Slovník pojmov:
- Znaky – zákony
- Periodizácia – kritériá, medzníky
- Vývin a rozvoj
- Progres, stagnácia, regresia - evolúcia – involúcia
- Kontinuita – diskontinuita
- Kvantitatívne – kvalitatívne zmeny
- Senzitívna fáza vývinu
- Kritické fázy vývinu
- Individuálna variabilita
- Normalita – odchýlky, deviácie, psychopatológia, poruchy
Teórie psychického vývinu
- Endogénne (napr. Psychoanalýza-S. Freud)
- Exogénne (napr. behaviorizmis)
- Interakčné (napr. J.Piaget, L.S.Vygotsky)
Mechanizmy interakcie - hybné sily - zdroje vývinu:
- Činnosť a učenie
- Socializácia, sociálne učenie, komunikácia
- Preberanie sociálnych rolí – prípadne konflikt
- Interiorizácia (spoločenských noriem) (Čáp, Mareš, s.184)
Kognitívny vývin dieťaťa
- Teórie kognitívneho vývinu
- Vývinová teória J.Piageta, jej hodnotenie
- Iné prístupy (J. Bruner, L.S.Vygotský)
- Teórie spracovania informácií, znalostný prístup
- Ich odkazy pre školské vzdelávanie
- Charakteristické prejavy vývinu poznávacích procesov v jednotlivých štádiách ontogenézy
Literatúra:
- Fontana, D.: kapitola 3, str. 63-82 (J. Piaget, iné prístupy, J.Bruner)
- Jakabčic, I.: J. Piaget (str. 29-30, periodizácia str. 63-65)
- Čáp, Mareš (str. 391-395 – Piagetova teória kognitívnho vývinu).
- Piaget, J. , Ingelderová, B.: Psychológia dieťaťa.
Kognitívny vývin – vymedzenie pojmov
- Vývin poznávacích procesov – kognitívnych funkcií: vnímanie, pamäť a učenie, predstavivosť, myslenie
- Rozumový vývin
- Učenie – v širšom a užšom slova zmysle, elementárne formy a ďalšie podoby učenia
- Vývinové formy myslenia – motorické, imaginatívne (názorno-obrazné), propozičné (verbálne - v pojmoch)
- Druhy myslenia (deduktívne – induktívne, reproduktívne - produktívne, konvergentné – divergentné)
- Operácie myslenia (analýza a syntéza, abstrakcia a konkretizácia, indukcia a dedukcia, generalizácia, porovnávanie, triedenie a usporiadavanie (klasifikácia)
Základné tézy a prínosy teórie kognitívneho vývinu J. Piageta
I. pilier: Filozoficko-epistemologický - prínos pre náuku o poznávaní (vzťah medzi poznaním a skutočnosťou – subjektom a objektom) genetickou metódou – tzv. genetická epistemológia
- Na rozdiel od iných filozofických názorov – pôvod poznania a myslenia – vidí v senzomotorickej činnosti – myslenie vzniká aktívnou rekonštrukciou „zvnútornením“ konkrétnej „materializovanej“ činnosti
- Mentálne štruktúry – predstavy (idey) – sú skrátenou reprodukciou manipulácie s objektmi činnosti
- Myšlienkové operácie sú zvnútornením konkrétnych minulých činností („interiorizácia“)
„Funkčné varianty“ kognitívneho vývinu (vývin ako sled troch sústav činností – „konštrukcií)
- senzomotorická aktivita
- vynárajúca sa semiotická funkcia – vznik a vývin mentálnych reprezentácií
- myšlienkové operácie
- Vývin prebieha ako sled nespojitých – kvalitatívne odlišných štádií - nasledujúcich v zákonitom poradí (?)
- Každá dosiahnutá úroveň je výsledkom – transformáciou - predchádzajúcej – vyššia (mladšia) úroveň integruje do seba nižšiu (staršiu) úroveň
- Nástupom novej úrovne – predchádzajúca zaniká (?)
Rozhodujúce faktory vývinu:
- Priebeh vývinu sa odvíja od geneticky naprogramovaného biologického základu
- Realizuje sa v procese zrenia (?) v interakcii s prostredím
- Vo väzbe na chronologický vek (?) – ohraničené vývinové limity kognitívneho potenciálu
- Vzťahuje sa na kognitívny vývin ako celok – všeobecné princípy a mechanizmy (?)
- Dôraz na aktivitu – vlastnú konštrukcia poznania (skúmanie, objavovanie, vytváranie hypotéz, overovanie, vyvracanie)
Štádiá kognitívneho vývinu podľa J.Piageta
- Percepčno-motorické – štádium senzomotorikej – praktickej inteligencie (obdobie od 0-2 rokov)
- Štádium predoperačného myslenia (2-7 rokov)
- Štádium konkrétnych operácií (7/8 –11/12 rokov)
- Štádium formálnych operácií (12 a viac rokov)
2. pilier – psychológia kognitívneho vývinu – mechanizmy – „funkčné invarianty“
- Mechanizmy prítomné v každej etape vývinu:
- SCHÉMY – organizácia
- ASIMILÁCIA
- AKOMODÁCIA
- Reciprocita - S R - recipročný vzťah
- EKVILIBRÁCIA
- kognitívna nerovnováha – disonancia –
- Reorganizácia
Charakteristika jednotlivých štádií kognitívneho vývinu
- Percepčno-motorické štádium – štádium praktickej inteligencie: Myslenie je viazané na reálnu činnosť, manipuláciu s predmetmi - obsahom poznávacej činnosti sú vnemy spojené s bezprostrednou manipuláciou (hmat, zrak)
- Náhodná manipulácia cielená – za istým účelom
- Objavenie „permanencie“ objektov – vedomie trvalosti predmetov
- Formovanie vnútorných mentálnych reprezentácií vonkajších objektov – podnetov („vynáranie sa symbolickej funkcie“)
2. Predoperačné štádium (2 –7 rokov)
- Štádium symbolického myslenia
- Vznik a rozvoj mentálnych reprezentácií – predstáv – ideí – spomienok (pamäťové predstavy objektov)
- Vývin pojmov
- Rozvoj verbálnej komunikácie
Hlavné kognitívne štruktúry poznávacej činnosti:
- Egocentrizmus – neschopnosť opustiť vlastnú perspektívu
- Centrácia - zameranosť na jeden – najnápadnejší aspekt situácie – ignorovanie ostatných
- Ireverzibilita
- Príklady
3. Štádium konkrétnych operácií (7/8 –11/12 rokov)
- Nadobúdanie schopnosti zaobchádzať – manipulovať s vnútornými reprezentáciami – vykonávať myšlienkové operácie – ale vo väzbe na predstavy konkrétnych predmetov – objektov Štádium názorno-obrazného myslenia
- Základné štrukútry – grupovanie – zoraďovanie – triedenie (kategorizácia)
- Decentrácia – zachovanie množstva – reverzibilita – preberanie perspektívy druhého
4. štádium formálnych operácií (od 11-12 rokov)
- Rozvoj mentálnych operácií myslenia s abstraktnými pojmami a symbolmi
- Bez opory v konkrétnych – názorných operáciách
- Hypoteticko-deduktívne usudzovanie
- Ďalšie štádiá (neo-piagetisti):
- štádium vyhľadávanie problémov
- štádium dialektického myslenia
- postformálneho myslenia
3. Pilier – pedagogické názory: Úlohou vzdelávania je:
- Podporovať rozvoj všeobecných schém – zabezpečovať čo najvyššiu mieru ich „diferenciácie“ v každom štádiu – od ktorej sa odvíjajú možnosti nasledovného štádia
- Podporovať uvedené procesy myslenia – namiesto sústredenia sa na špecifické obsahy a schopnosti
- Vytváranie priestoru pre vlastnú aktivity
- Tvorba kurikula by mala rešpektovať kognitívny potenciál, ktorý je k dispozícii v danom čase – veku
- Postoj k chybám v riešení kognitívnych úloh – ako ukazovateľom úrovne a dosiahnutých pokrokov vývinu
Iné prístupy ku kognitívnemu vývinu
- J. Bruner
- obdobie akčné (činnosť)
- ikonické (predstavy)
- symbolické (pojmy)
- Sociokultúrne teórie – L.S. Vygotský
- Teórie spracúvania informácií
- Znalostný prístup
Kognitívny vývin v koncepcii L.S.Vygotského – vzťah reči a myslenia
L.S. Vygotský – sociokultúrna teória kognitívneho vývinu - význam jazyka a reči v kognitívnom vývine – vzťah reči a myslenia;
- Literatúra:
- D.Fontana – kapitola o vývine jazyka a reči.
- M. Vagnerová – príslušné časti v jednotlivých vývinových etapách (predškoského a mladšieho školského veku)
- L.S.Vygotskij: Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970.
Vzťah kognitívneho a sociálneho: Sociálne zdieľané poznávanie
- Socio-kultúrna teória poznávania L.S. Vygotského
- Sociálna a kultúrna podmienenosť vzniku vyšších psychických funkcií a myslenia
- Poznanie ďaleko prekračuje myseľ – či mozog – jediného ľudského jedinca – je neoddeliteľnou súčasťou mysle iných
- Individuálna kognícia je sprostredkovanou „internalizovanou“ sociálnou skúsenosťou
- Sociálna dimenzia poznania predchádza individuálnej
Sociálny pôvod psychických funkcií
- Akákoľvek funkcia v kognitívnom vývine dieťaťa má sociálny pôvod – t.zn. že najprv sa objavuje v rovine sociálnej a až potom v rovine psychologickej
- Najprv ako vonkajšia - „inter-psychická – (sociálna) kategória a až potom – u dieťaťa – ako „intra-psychická“ (vnútorná, psychologická) kategória
- Akékoľvek formy mentálnej aktivity sú derivované zo sociálneho a kultúrneho kontextu – vznikajú na základe procesu ich vzájomného zdieľania – komunikovania – členmi sociálneho a kultúrneho prostredia
- Poznávanie ako proces „odovzdávania“ a „prijímania“ myšlienok
Význam jazyka v kognitívnom vývine
- Prechod – transfer kognície zo sociálnej dimenzie do individuálnej sa uskutočňuje prostredníctvom znakov, symbolov, znakových sústav = JAZYKA
- Primárnou funkciou jazyka je dorozumievanie – mediovanie vzťahov medzi ľuďmi
- Pôvodný nástroj dorozumievania – sa stáva „nástrojom ľudskej mysle“ – prostriedkom myslenia
- Jazyk ako systém reprezentácie sociálnych významov
- Osvojovanie jazyka – ako najvýznamnejší medzník kognitívneho vývinu dieťaťa
Mechanizmy vzniku psychických funkcií
- Prechod od externého – sociálneho štádia psychických funkcií k vnútornému – psychologickému – sa uskutočňuje internalizáciou – zvnútornením
- Mentálne procesy sú internalizovanými sociálnymi procesmi
- Vonkajšie – sociálne poznanie je zdieľané prostredníctvom jazyka – sociálnej komunikácie, kooperácie, dialógov medzi jednotlivými členmi spoločnosti
- Individuálne poznanie – kognícia a myslenie - je výsledkom zvnútornenia tejto komunikácie
Fenomén vnútornej – privátnej reči dieťaťa
- Deti predškolského veku si pri hrových činnostiach – riešeniach úloh – hovoria „sami pre seba“ – tzv. „egocentrická reč“
- Privátna reč dieťaťa je opakovaním dialógov, ktoré dieťa pozná – počuje v sociálnom prostredí – má regulačnú funkciu – funkciu riadenia činností dieťaťa
- Pôvodnú vonkajšiu reguláciu sociálnym okolím preberá a používa na reguláciu vlastného správania
- Postupne sa táto hlasná reč stáva skratkovitejšou, úspornejšou a tichšou – obracia sa dovnútra – do podoby „vnútornej reči pre seba“ = verbálneho myslenia
Pedagogické dopady teórie L.S. Vygotského
Individuálne rozdiely v kognitívnom vývine a vývine
verbálneho myslenia závisia od:
- miery stimulácie - prítomnosti dieťaťa – pri sociálnych interakciách – dialógoch – dospelých
- rozsahu a foriem verbálnej produkcie dospelých smerom k dieťaťu
- používania verbálneho doprovodu pri riešení úloh dospelými
- spolupráce dospelých pri riešení úloh dieťaťom – sprevádzanej verbalizáciou – vysvetľovaním, zdôvodňovaním a pod.
- sociálna komunikácia s dieťaťom stimuluje, podporuje a štruktúruje jeho myslenie a poznávanie
Vývinové možnosti a limity – vzťah zrenia a učenia (podľa Vygotského)
- Na rozdiel od Piagetovej teórie – vývinové štádiá nie sú zreteľne ohraničené chronologickým vekom a procesmi „zrenia“
- Hranice vývinových štádií vymedzuje ako „zóny“ – pásma minimálneho a maximálneho možného vývinu
- Dosiahnutie dolnej resp. hornej hranice príslušného pásma závisí od:
- miery stimulácie zo strany sociálneho prostredia
- náročnosti úloh, ktoré jedinec rieši – a to najmä v spolupráci – s pomocou starších – vyspelejších osôb
- sociálne stimulovaného učenia
Vývin jazyka a reči
Špecifiká predškolského veku vo vzťahu k vývinu jazyka a reči; jazyk a jeho osvojovanie; mechanizmy učenia sa jazyka; stimulácia vývinu jazyka a reči v predškolskom veku – jej význam a miesto v predškolskom kurikule
Počiatky vývinu a osvojovanie jazyka
- Základné vlastnosti jazyka:
- Komunikatívny
- Arbitrárne symbolický
- Štrukturalizovaný vo viacerých rovinách
- Generatívny – produktívny
- Dynamický (živý, trvale sa vyvíjajúci)
Počiatočné štádiá vývinu a reči
- Krik a plač (jeho signálny význam – 6.týždeň)
- Hrkútanie (broukání) – produkcia všetkých zvukov – aj u nepočujúcich (jazykovo univerzálne)
- Džavotanie (žvatlání) – opakovanie zvukov jazykového prostredia (vnímanie, napodobňovanie)
- Izolované jednotlivé slová (hyper-generalizácia – na základe spoločných znakov, alebo funkcií)
- cca do 18 mesiacov
- Dvojslovné kombinácie – telegrafická reč (1,5 – 2,5 roka)
- Základná syntax – podobná štruktúre viet dospelých
Jazykové „registre“ a „žánre“
- Súčasťou vývinu jazyka je i nadobúdanie repertoára (kontroly) sociálnych aspektov používania jazyka v autentickom sociálnom kontexte (registre, žánre)
- Chápanie a ovládanie vhodných (sociálne relevantných – primeraných) jazykových foriem
- Funkcie a komunikačné ciele jazykových foriem, vyjadrujúcich napr.: moc, rešpekt, autoritu, vzdialenosť – odstup, zdvorilosť, familiárnosť a formálnosť, intimitu a iné sociálne (extralingvistické – mimojazykové, neverbálne) súradnice dialógov
Mechanizmy učenia sa jazyka
- Imitácia
- Podmieňovanie („behaviorizmus“)
- Modelovanie reči dospelými – reč zameraná na dieťa
- Na základe vrodených predpokladov osvojiť si jazyk (nativistické teórie, N.Chomsky – „vrodený modul jazykového vývinu“ – „univerzálna generatívna gramatika“
- Aktívne generovanie a testovanie hypotéz
- Experimentovanie – odvodzovanie, analógie, aktívna tvorba
Podmienky učenia sa jazyka
- Význam jazykovej variety – hovorená a písaná reč
- Implicitné a explicitné učenie (vedomá kontrola – podpora metalingvistických schopností)
- Pragmatická rovina jazyka – rozvíjanie jazyka v plnom rozsahu jeho funkcií (M.A.K. Hallidayová):
- inštrumentálna
- regulačná
- interakčná
- personalizačná
- heuristická
- imaginatívna
- reprezentatívna
Jazyková a rozumová výchova v Programe výchovy a vzdelávania detí MŠ
- Zložky výchovy:
1. Rozumová výchova:
- rozvíjanie poznania
- matematické predstavy
- jazyková výchova – ciele: rozvoj jazyka v rovine hovorenej reči
S dôrazom na:
- správnu výslovnosť
- gramatickú správnosť
- spisovnosť jazyka
- rozvoj slovnej zásoby
- rozvoj súvislého vyjadrovania a komunikačné schopnosti
Socio-morálny vývin
- Spoločnosť a morálka, morálne normy a hodnoty; morálne usudzovanie, cítenie, rozhodovanie a správanie. Teórie, štádiá a úrovne morálneho vývinu (koncepcia morálneho vývinu a vývinu chápania pravidiel podľa J. Piageta, poňatie vývinu morálneho usudzovania a chápania spravodlivosti podľa L. Kohlberga), úlohy a možnosti inštitucionálnej výchovy k morálnemu správaniu.
Súvislosti socio-morálneho vývinu
- S kognitívnym vývinom: Proces morálneho usudzovania – chápania a zvnútorňovania pojmov reprezentujúcich spoločenské a kultúrne hodnoty, normy a morálne pravidlá správania sa
- S vývinom reči: Súčasťou sociálneho vývinu je osvojovanie kontextovej roviny jazyka – sociálnych foriem adekvátneho používania jazyka v sociálnych situáciách – zodpovedajúco spoločenským kultúrnym konvenciám
- Vo väzbe – na báze emocionálneho vývinu
Pojmy:
Spoločnosť – sociálna rovina:
- Morálka – systém – súhrn morálnych hodnôt, noriem a pravidiel správania sa
- Náboženské, filozofické, politické pozadie
- Univerzálne – kultúrne špecifické
- Hodnotový systém – hierarchia hodnôt
Pojmy:
Individum - psychologická rovina:
- Morálny vývin – proces vnímania, chápania, osvojovania, zvnútorňovania systému hodnôt – sprostredkovaných:
- Vonkajším prostredím: rodičmi, rodinou, školou, rovesníkmi, spoločnosťou, médiami, životnými skúsenosťami
- Charakter (morálno-vôľové vlastnosti)
- Cit – zmysel pre morálku – svedomie – morálne princípy – zvnútornený systém morálnej sebakontroly – autoregulácie správania
Teórie a interpretácie:
- Psychoanalýza – S.Freud: Vrstvy osobnosti: Ono (Id), Ja (Ego), Ideálne Ja (Super-ego)
- Vývinové štádiá socio-morálneho vývinu – vo väzbe na kognitívny vývin – vývin myslenia – štádiá morálneho „usudzovania“ (Piaget, Kohlberg, Selman)
- Úrovne – orientácia – zameranie správania – (typy morálky, typy charakteru)
- Všeobecná zhoda: od vonkajších – sociálnych noriem – smerom k vnútorným presvedčeniam, princípom
- Od heteronómie – k autonómii
J.Piaget:
- Predkonvenčné štádium - heteronómnej morálky: odmena – trest (2-6, predoperačné štádium kognitívneho vývinu)
- Konvenčné štádium – hetero-autonómna morálka: konvencie - očakávania (7-12, štádium konkrétnych operácií)
- Postkonvenčné štádium – autonómna morálka: prevzaté vnútorné princípy (12 a viac, štádium formálnych operácií)
L.Kohlberg
- Odmena – trest
- Individualistická účelovosť a výmena
- Vzájomné interpersonálne požiadavky a vzťahy
- Spoločenské usporiadanie – poriadok a zákon
- Spoločenská zmluva
- Univerzálne etické zásady
Orientácia, zameranie a formy morálneho správania
Peck, Havighurst, 1962:
- amorálny charakter
- účelovo zameraný charakter
- konformný charakter
- iracionálne svedomie
- racionálne altruistický charakter
Eisenberg, 1986:
- hedonistická – egoistická orientácia
- na potreby zameraná orientácia
- na schválenie a medziľudské vzťahy zameraná orientácia
- sebareflektujúca – empatická orientácia
- silne zvnútornené normy
Mechanizmy učenia – Programy výchovy k morálnemu správaniu
- vzory – napodobňovanie – identifikácia – vzťahy dieťaťa k dospelým – rodičia – iné modely
- rovesnícke vzťahy
- médiá
- spoločenské podmienky – tradície
- činnosti – spoločenská participácia – hry, záujmové činnosti, štúdium, pracovné činnosti
- životné skúsenosti – udalosti – záťaž a jej zvládanie – kritické udalosti (morálne dilemy)
Sumarizácia – hodnotenie - kritika:
- Dominuje kognitívna dimenzia – na úkor emocionálnej – sociálnej – vzťahovej
- Neuvažuje sa o situačnej podmienenosti – okolnostiach (ten istý človek - dieťa môže môže v rozličných situáciách konať z hľadiska úrovne morálneho vývinu odlišne)
- kultúrna špecifičnosť
- rozdiel medzi morálnym „usudzovaním – chápaním“ a skutočným „správaním – konaním“
- altruistická morálka – „prosociálne“ správanie
- empatia – sociálna inteligencia
- štadiálnosť – väzba na vek – najvyššie úrovne (?)
- väzba na kognitívny vývin (1-3) vs. socio-kultúrna podmienenosť (4-6)
Dodatky - nadväznosti:
- Selmanova periodizácia morálneho usudzovania (I. Jakabčic)
- Koncepcie kritických životných udalostí
- Vývin sebapoňatia – formovanie identity
- E. Erikson – (neoanalýza) – štádiá vývinu osobnosti – kľúčové úlohy, vývinové krízy a formy ich zvládania
- Prosociálna výchova – ako zložka Programu výchovy a vzdelávania detí MŠ
- Príloha: Tabuľka č. 1 (prehľad teórií a štádií socio-morálneho vývinu, word.doc)
Prenatálny a postnatálny vývin – obdobie novorodenecké
Biologické, vrodené, hereditárne, perinatálne vplyvy a riziká psychického vývinu; počiatky psychického života – vývin mozgu a CNS, diferenciácia mozgových hemisfrér – vertikálne a horizontálne členenie funkcií, vrodené mechanizmy činnosti, význam stimulácie, podmienené reflexy a mechanizmy učenia, psychomotorický vývin v novorodeneckom veku.
M.Vágnerová: Vývinová psychológia. Kapitoly 2,3
(str. 35-42).
- Prenatálny vývin
- Počiatok
- Trvanie
- Fázy – a ich priebeh
- Dôležité podmienky optimálneho vývinu
- Riziká – citlivosť na negatívne vplyvy
- Zmyslové reakcie na podnety
- Interakcie matky a plodu
- Pôrod – perinatálna fáza
- Novorodenecké obdobie – vrodený repertoár správania
- Základné vrodené – nepodmienené reflexy
- Životne dôležité - sací reflex, orientačné pátrací („hľadací“) a uchopovací
- Menej významné – motorické reflexy – vyhasínanie – diagnostický význam
- Vnímanie – zrakové, sluchové, taktilné – kinestetické (dotyky)
Vznik – počiatok vývinu ľudskej psychiky
- Počiatky psychického života sú spojené s vznikom a vývinom centrálnej nervovej sústavy (CNS) a mozgu
- Psychika – ako funkcia CNS a mozgu
- Vývinová neuropsychológia
Čáp, J., Mareš, J.: Kapitola 2 - výber (str. 44-53).
- Mozog – centrálna nervová sústava
- Vertikálne členenie
- Nižšie úrovne – fylogeneticky staršie mozgové štruktúry
- Vyššie úrovne – fylogeneticky mladšie mozgové štruktúry
- Vývin - ako postupné preberanie kontroly vyšších mozgových štruktúr nad nižšími
Vertikálna štruktúra mozgu
- Miecha
- Mozgový kmeň: predĺžená miecha – životne dôležité funkcie; mozoček – rovnováha
- Medzimozog: veľké mozgové jadrá – thalamus, hypothalamus – emócie, emocionálne reakcie, nekoordinované mimovoľné pohyby
- Predný mozog – mozgová kôra (kortex) – šedá hmota - neuróny – mozgové bunky
- Biela hmota – nervové vlákna – dráhy – spojenia
Ďalšie členenie:
- Predo-zadné: Mozgové laloky – a ich funkcie
- Frontálny – čelový – naučené formy správania
- Temporálny – spánkový – sluch, rečové centrá
- Centrálny – temenný – motorická koordinácia – vôľová kontrola pohybov
- Okcipitálny – záhlavový – centrum zraku
- Horizontálne – laterálne:
- Špecializácia hemisfér – lateralizácia mozgových funkcií – funkcie ľavej hemisféry, funkcie pravej hemisféry
- Interakcia – spolupráca – (corpus callosum)
- Lokalizácia funkcií vs. funkčné systémy
Vrodené a naučené správanie
- Nepodmienené reflexy – vrodené mechanizmy činnosti
- Význam stimulácie – nevyhnutná podmienka:
1. prenosu a šírenia vzruchov
2. vzniku spojení – dráh
3. podmienených reflexov – mechanizmov učenia
4. vzniku štruktúr spojení – funkčných systémov
- Dočasnosť spojov – vyhasínanie
Komplexnejšie formy vrodeného – biologicky naprogramovaného správania
- Pudy a inštinkty
- Hlavné inštinkty (Čáp, podľa Lorenz, 1992)
- Získavanie potravy
- Rozmnožovanie
- Útek, obrana
- Útok, agresia
- Stádovitosť
- Starostlivosť o potomstvo (materinský, otcovský)
- Teritoriálny (vernosť miestu, revír)
Záver:
- Sledovanie prvých prejavov ľudskej psychiky dieťaťa po narodení (v počiatočnom štádiu postnatálneho vývinu) spolu s novými objavujúcimi sa reakciami na podnety – umožňuje odlíšiť vrodené mechanizmy činnosti od prvých krokov naučeného správania - počnúc prvými podmienenými reflexmi smerom k čoraz komplexnejším a zložitejším formám inteligentného ľudského správania (J. Piaget).
Charakteristika vývinu dieťaťa v období raného detstva
Kojenecký vek a obdobie batoľaťa (0-3 r.):
Motorický vývin, vývin poznávacích procesov, jazyk a reč, socializácia a rozvoj osobnosti
Obdobie kojenecké (1-12 mesiacov)
Všeobecná charakteristika
- Biologické potreby
- Individuálna reaktivita
- Orálna receptivita a uchopovanie
- Potreba a význam stimulácie
+ podpora aktivácie
+ podmienka rozvoja dispozícií – učenia
+ výlučná forma kontaktu s prostredím
- deprivácia
- preťaženie (únava)
1. Rozvoj poznávacích procesov
- Zrakové vnímanie
- Zrakovo-motorická koordinácia
- Významné medzníky v motorickom vývine:
- Hlavička
- Uchopovanie
- Sedenie
- Lezenie a chôdza
- Významný prísun stimulácie
Percepčnomotorické štádium (Piaget)
- Primárna kruhová reakcia – koncentrácia na vlastné telo – pohyb ako cieľ - náhodné opakované pohyby vedúce k náhodnému efektu – ich opakovanie
- Sekundárna kruhová reakcia (4-8 mes.) – pohyb ako prostriedok – zameranosť pohybov na cieľ. Vedomosť trvalosti objektov – vnemové konštanty (tvar, veľkosť a farba)
- Kombinovaná sekundárna kruhová reakcia (8-12) – upevňovanie cieľavedomosti správania – vzťah príčiny a následku
2. Vývin reči
(rekapitulácia)
- Fonologická senzitivita
- Hrkútanie (broukání)
- Ďžavotanie (žvatlání)
- Jednoslovné reakcie
- Pasívne porozumenie – predchádza aktívnej produkcie
- Význam stimulácie – dôležitá forma sociálneho kontaktu
3. Socializácia
- Všeobecná preferencia podnetov sociálneho charakteru
- Vrodené prejavy správania – mimika, úsmev, plač, hrkútanie – posilňované sociálnym okolím sa stávajú podmienenými a kontrolovanými – dieťa ich začína používať – ovládať (napr. plač nadobúda „signálny význam“, „sociálny úsmev“).
- Význam napodobňovania prejavov dieťaťa „zrkadlová spätná väzba“ – základ imitačného učenia – napodobňovaním
- Okolo 6.mesiaca diferenciácia známych a neznámych ľudí
Rozvoj vzťahu s matkou
- Symbiotická fáza
- Matka ako prvý trvalý objekt
- Počiatok separácie „psychologické narodenie“ – uvedomenie si seba samého
- Silná citová väzba na matku
- Význam správania matky – pozitívne a negatívne vplyvy
Súhrn:
- Sebapoňatie – od „vlastného ja“ vnímaného prostredníctvom telesnej aktivity v symbióze s matkou cez separáciu k vnímaniu vlastného emocionálneho prežívania
- Orientácia v okolitom priestore – stabilita vonkajšieho sveta – vytváranie základných vzťahov k prostrediu – predvídateľnosť – posilňovanie pocitu istoty
- E. Erikson (1963) - kojenecký vek = „receptívna fáza“ základná vývinová úloha „získanie základnej istoty – dôvery k svetu, oproti základnej nedôvere“
Obdobie batoľaťa (1-3 roky)
- Motorický vývin
- Poznávacie procesy
- Rozvoj reči
- Rozvoj osobnosti – sebapoňatie
- Socializácia – normy správania
- Faktory sociálneho prostredia
a. Motorický vývin
- Ovládanie vylučovania - funkcie „svalových zvieračov“ – neadekvátny nácvik a tlak – neurotizácia
- Samostatná pohyblivosť (sociálny aj stimulačný význam)
b. Poznávacie procesy
- Expanzia (v závislosti od stimulácie a prísunu informácií)
- Trvalosť objektov – uvedomovanie si pravidiel - odpútanie sa od aktuálneho diania = expanzia smerom k budúcemu, anticipácia.
- Orientácia v čase, priestore a množstve
- Predoperačné – symbolické myslenie (centrácia, egocentrizmus a ireverzibilita)
- Nápodoba a fiktívna hra – „symbolická hra“
c. Vývin reči
- Jednoslovné a dvojslovné vety – „telegrafická reč“, hypergeneralizácia
- Rozvoj slovnej zásoby – pasívna > aktívna (1. podstatné mená, 2. slovesá, 3. prídavné mená)
- Posun od „slov“ k „pojmom“
- „Hra s rečou“ – reč jako cieľ – novotvary, agramatizmy
- Vyčlenenie „egocentrickej reči“
- Funkcie reči – sociálna (socializačná) a kognitívna
- Odraz stimulačného vplyvu rodiny
d. Rozvoj osobnosti a sebapoňatia
- Obdobie „autonomizácie“ – uvolňovanie väzieb
- E.Erikson: „potreba emancipácie oproti pochybnosti – hanblivosti a obave z nezvládnutia“
- Vytváranie základnej dôvery vo vlastné schopnosti – pocit istoty a sebavedomia, v závislosti od:
- vlastných kompetencií a skúseností
- miery odpútania sa od matky (aktívne/pasívne)
- Potreba sebapresadenia – vlastnej vôle – „Ja sám“ „Ja chcem“ – negativizmus – obdobie vzdoru
- Zanechávanie stopy, význam „vlastného mena“ „Ja“
e. Socializácia – normy správania
Mechanizmy učenia:
- Pozorovanie správania iných – vzory
- Na základe verbálneho usmerňovania
- Napodobňovaním – preberaním hotových vzorcov správania (generalizácia – neadekvátne)
- Identifikácia
Dôležité faktory
- Vzory – autority
- Úloha rodiny – otca – „mužsko-ženská rola“
- Súrodenci a rovesníci (riešenie konfliktov)
- Potreba súladu – prejavov správania s verbálnym usmerňovaním
- Potreba stanovenia a dodržiavania jasných pravidiel
Záver:
Základné vývinové úlohy:
- chápanie seba ako samostatnej bytosti
- trvalosť a kontinuita vlastnej existencie
- napriek začínajúcej decentrácii v poznávaní prevládajúcim spôsobom uvažovania je egocentrizmus
- uvolnenie väzieb – expanzia
- vytváranie dôvery vo vlastné schopnosti – pocit istoty a sebavedomia
Predškolský vek
Kognitívny vývin, vývin jazyka a reči, rozvoj identity, socializácia a osvojovanie noriem.
Literatúra:
M. Vágnerová, kapitola 6, str. 102-133.
Charakteristika:
- Vývinová úloha – dosiahnutie školskej spôsobilosti vo všetkých vývinových dimenziách – telesnej, kognitívnej, jazykovo-komunikačnej, sociálnej, osobnostnej a emocionálnej
- E. Erikson: „vek iniciatívy a účelnej - regulovanej aktivity“. Konflikt medzi vlastnou aktivitou a pocitmi viny z možných dôsledkov tejto aktivity
Kognitívny vývin
- J. Piaget – predoperačné štádium
- Myslenie: symbolické, názorné, intuitívne, predpojmové a pojmové štádium
- Charakteristické: egocentrizmom, centráciou, ireverzibilitou, málo flexibilné, alogické
- Fenomenizmus – „naivné koncepcie“, prezentizmus, absolutizmus, transdukcia, magičnosť myslenia – antropomorfizmus, arteficializmus
- Útržkovitosť – nekomplexnosť
Kresba
- Kresba – odráža úroveň vývinu v rovine:
- motorickej
- senzorickej
- senzomotorickej koordinácie
- kognitívnej
- emocionálnej – subjektívne prežívanie
- Diagnostický význam a nástroje
- S postupujúcim kognitívnym vývinom sa stáva viac realistickou
Hra a jej význam
- Symbolická hra
- Symbolické vyrovnávanie sa s realitou
- Uspokojovanie nesplniteľných predstáv, želaní a potrieb
- „prehrávanie“ nepríjemných zážitkov
- Rolová hra – obdobie anticipácie a skúšania rolí
Priestor- čas - počet
- Priestor – egocentrická perspektíva (odhad veľkosti podľa vzdialenosti, P-Ľ orientácia v závislosti od vyhraňovania laterality)
- Čas – prítomnosť – skreslené vnímanie – minulosť a budúcnosť nevýznamná
- Počet – odhadom, názov vs. pojem čísla, množstvo – v zmysle viac alebo menej
Reč a komunikácia
- Rozvoj obsahovej i formálnej stránky reči
- Slovná zásoba – chápanie vzťahov – príslovky, spojky a predložky
- Agramatizmy – „rigidita“ vs. „misaplikácie gramatických pravidiel“
- Diferenciácia foriem a funkcií – komunikačná a egocentrická reč
Funkcie reči – podmienky rečového vývinu
- Interakčná
- Regulačná
- Inštrumentálna
- Personalizačná – expresívna
- Heuristická
- Imagintatívna
- Reprezentatívna
Komunikačné kompetencie
- Rozvoj sociálnych a situačných kompetencií („registre“) – znalosť sociálnych pravidiel používania jazyka – neverbálnych kódov
- Obsahové a formálne nedostatky:
- egocentrické myslenie (chaotičnosť sekvencií, vynechávanie potrebných informácií, očakávanie zrozumiteľnosti vlastného zdelenia a pod.
- artikulačné nedostatky
- nepresnosti výslovnosti
Rozvoj identitiy – sebapoňatia
- Významné znaky:
- stotožnenie sa s rodičmi
- osobné teritórium („my, naši, u nás“)
- vlastníctvo („moje“)
- Sebahodnotenie – závislé na hodnotení dospelých (nekriticky akceptované)
- Vážnosť sociálnych rolí
- Rodová rola – akceptácia, identifikácia, manifestácia navonok, diferenciácia hry, kresby
- Rola školáka
Socializácia – normy
- Štádium heteronómnej – predkonvenčnej morálky
- Motivácia – cieľ regulovanej aktivity: potreba úspešnosti, pozitívnej spätnej väzby a akceptácie zo strany sociálneho okolia – citovej istoty
- „Pocit viny“ – začiatok rozvoja detského svedomia (posun - medzník – zvýšená citlivosť svedomia – senzitívna fáza)
- Charakteristické rysy – situačnosť, rigidnosť, egocentričnosť
Sociálne zručnosti – prosociálne správanie
V závislosti od:
- úrovne kognitívneho vývinu
- pocitu bezpečia a istoty
- pozitívnych skúseností - posilňovania (reakcie na prejavy altruizmu - agresie)
Diferenciácia sociálnych vzťahov
- Význam rodiny - (primárna socializácia) - rodičia – citová väzba - rodová rola – riziká
- Súrodenecké vzťahy – partnerstvo, ambivalencia, vek,
- Rovesnícke vzťahy – kamaráti
- Formovanie sociálneho statusu, sebapresadzovanie, sebaovládanie, spolupráca, riešenie konfliktov
Vstup do školy a mladší školský vek
Školská zrelosť - pripravenosť, somatické kritériá, kognitívny vývin, sociálna – emocionálna pripravenosť, príčiny školskej nezrelosti – riešenia. Rozvoj poznávacích procesov dieťaťa v mladšom školskom veku, učenie a kognitívny štýl, sekundárna socializácia, sociálna rola a sebapoňatie školáka.
Literatúra:
M. Vágnerová, kapitoly 7 a 8 str. 134-187
(I. Jakabčic: str. 46-50)
Vstup do školy
Vývinový medzník:
- Kognitívny vývin
- Sociálny – rola žiaka – sekundárna socializácia (inštitúcia školy) – normy
- Sebapoňatie - sebapotvrdenie – identita
- Predstavy, očakávania, názory a postoje rodičov, súrodenci
Školská zrelosť - pripravenosť
- Vymedzenie pojmov „zrelosť“ vs. „pripravenosť“
- Dimenzie školskej spôsobilosti:
- Somatická - telesný vývin – pracovná spôsobilosť
- Kognitívny vývin
- Sociálny – emocionálny vývin
Somatické kritériá
- Chronologický vek
- Zdravotný stav
- CNS – reaktivita, emočná stabilita, únava, odolnosť voči záťaži, biorytmus
- Lateralita, percepčno-motorická koordináca (jemná motorika)
Kognitívne požiadavky
- Zrakové vnímanie – diskriminácia, očné pohyby, celostnosť – integrácia vnímania
- Sluchové vnímanie – fonologické schopnosti
- Pozornosť – zámerná, koncentrácia, flexibilita, fluktuácia
- Pamäť – úmyselné zapamätávanie – učenie
- Predstavivosť
- Vývin myslenia - štádium konkrétnych operácií
- Vývin jazyka a reči (kritériá Programu výchovy a vzdelávania detí v MŠ)
- Poznatky, vedomosti, skúsenosti – stimulácia, aktivity a činnosti – príprava
Sociálna – emocionálna pripravenosť
- Rola žiaka
- Od emocionálnej k vedomej regulácii činnosti a správania – povinnosti, zvládanie frustrácie
- Emocionálna stabilita (nezávislosť)
- Diferenciácia sociálnych rolí – hierarchia, autorita učiteľa, normy a pravidlá správania
- Hodnota vzdelania v rodine – postoje rodičov – súlad hodnotovej orientácie rodiny a „školskej politiky“ – sociokultúrne prostredie rodiny
- Príčiny školskej nezrelosti:
- Objektívne - špecifické poruchy učenia
- Vývinové - disharmonický vývin
- Sociálna deprivácia – nedostatok stimulácie (zanedbanosť)
- Zisťovanie pripravenosti na školu – psychologické nástroje a inštitucionálna organizácia
- Odklad školskej dochádzky vs. individualizácia vyučovania
Mladší školský vek
- Rozvoj poznávacích procesov – kognitívny vývin:
- Štádium konkrétnych operácií
- myslenie rešpektuje základné zákony logiky – začiatok logického uvažovania
- viazané na konkrétnu realitu – objektívnu skutočnosť
- „kognitívna revolúcia“ – vplyv učenia
- názorné vyučovanie – názorné pomôcky - príklady
Zmeny v uvažovaní:
- Decentrácia – k subjektívnemu hľadisku pribúda schopnosť posudzovať skutočnosť z viacerých hľadísk a kritérií
- Logické operácie:
- klasifikácia a triedenie
- zahrnutie – inklúzia – nadradené – podradené kategórie
- zoraďovanie
- konzervácia - chápanie trvalosti podstaty objektu
a množiny objektov – zmena vonkajších znakov neznamená zmenu podstaty – schopnosť akceptovať premenlivosť ako základnú vlastnosť reality
- reverzibilita – inverzia – reciprocita
- číselné pojmy – manipulácia – zachovanie – trvalosť počtu
- orientácia v čase
- perspektíva iných – spätná väzba
- predstavy o kauzalite – príčiny – súvislosti (priamočiarosť, jednoznačnosť, „triezvy realizmus“)
- chápanie súvislostí a vzťahov
- detaily a ich vzájomné vzťahy
- opakovanie informácií
- riešenie problému podľa pravidiel - rozvoj stratégií uvažovania
Učenie – kognitívny štýl
- pamäť – úmyselná zámerná pozornosť
- pokusom a omylom
- logické odvodzovanie – na základe predchádzajúcej skúsenosti
- nápodobou
- konvergentné a divergentné myslenie
- tempo a presnosť riešenia – reflexívny a impulzívny štýl
- metakognícia
Socializácia - sekundárna
- osvojovanie role žiaka
- identifikácia – sociálna prestíž
- „žiak“ – žiak a učiteľ
- „spolužiak“
- špecifické spôsoby a pravidlá komunikácie
- vyučovanie – mimo vyučovania
- vzťah medzi rodinou a školou (súrodenci)
Sebapoňatie
- Hodnotenie v škole – sebavedomie
- spätná väzba – potreba istoty
- pozitívne hodnotenie
- informačný význam – orientácia
- známkovanie – slovné hodnotenie
- Vplyv médií – móda – konformita - sociálny status
- E. Erikson: „Usilovnosť vs. inferiorita“ (pocit menejcennosti).
Súhrn:
Pedagogické reflexie psychológie dieťaťa
mladšieho školského veku:
- vstupná motivácia k učeniu
- zvedavosť
- usilovnosť - snaživosť
- sklon k emocionálnej angažovanosti
- autorita učiteľa
- súperivosť – súťaživosť
- autentickosť sociálnych stimulov a ich využitie
- autentickosť cieľov
- význam a možnosti hodnotenia
Stredný školský vek
(8/9-10/11 rokov)
Základná charakteristika
- Stabilizácia – „etapa vyrovnanej konsolidácie“ (Z. Matějček)
- „Citová vyrovnanosť“ (E.Erikson)
- „Latentná fáza“ (S.Freud)
- Realizmus (od naivného ku kritickému)
- Extraverzia
Socializácia
- Významné sociálne role:
- „rola žiaka“ – štandardizovaná – hlavné určujúce hodnoty definované a prijaté:
- prospech
- správanie
- hodnotenie
- Formovanie sebahodnotenia
- Utváranie vzťahu ku škole a vzdelávaniu
Učiteľ
- posun od bezvýhradnej autority a emocionálnej väzby
- k prirodzenej autorite a rešpektu
- autonómii (citovej nezávislosti) žiaka
- Učiteľ – zdroj informácií
- Garant pravidiel (spravodlivosť, objektívnosť hodnotenia)
Neformálne rovesnícke vzťahy
- Priority – medzník socializácie – sociálne a komunikačné zručnosti
- Autorita triednej komunity – najdôležitejšia referenčná skupina – konformita – solidarita
- Skupinová dynamika – skupinové role
- Dominantné prvky komunikácie v neformálnych vzťahoch
Predpoklady motivácie k učeniu
- chválenie a vyťahovanie
- súťaživosť
- kognitívne stimuly medzi rovesníkmi
- kooperatívne učenie
- autentický sociálny kontext učenia
- potreba sebarealizácie – prestíže
- „usilovnosť a snaživosť“ (Erikson)
Rodové rozdiely
- ďalšia diferenciácia rolí
- chlapčenské a dievčenské skupiny
- odlišný charakter a intenzita vzťahov
- chlapci a dievčatá navzájom
- móda – médiá – idoly
Základy výchovy k manželstvu a rodičovstvu
- formovanie role partnera a rodiča predchádza predchádza pohlavnej dospelosti
- skúsenosti – s prítomnosťou a starostlivosťou o malé deti
- rodičovské vzory – modely partnerov a rodičov
- kultúrne vzorce – stereotypy
- absencia niektorého z rodičov ?
- úloha školy ?
Identita
- Nadobúda stabilitu - vedomie vlastnej jedinečnosti – pod vplyvom:
- skúsenosti – úspešnosti – v podobe konkrétnych prejavov – dôkazov - výkonov a výsledkov
- pozitívnej emocionálnej odozvy soc. okolia
- hodnotenia – objektívnosť – pomer pozitívnej a negatívnej spätnej väzby
- v konfrontácii s inými (rovesníkmi)
Kognitívny vývin
- Pretrváva štádium konkrétnych operácií
- Neuropsychologické procesy – zavŕšenie myelinizácie nervových dráh a interhemisferálnych spojení (10 rokov) – predpoklady
- Medzipohlavné rozdiely v:
- učení a prospechu
- osobnostných predpokladoch
- motivácii
- Kognitívne štýly – „impulzivita-reflexivita“ (uvážlivosť)
- Metakognitívne procesy a stratégie
- Prístup školy
Obdobie dospievania (11-20 rokov)
Puberta a adolescenica, vekové ohraničenie, telesné zmeny a
ich subjektívny význam, emocionálne prežívanie, osobnosť –
identita, sociálne vzťahy, morálny a kognitívny vývin,
sexualita, partnerstvo, profesionálna kariéra.
Periodizačné kritériá
Ohraničenie puberty - telesné kritériá – somatické zmeny
– biologický medzník:
Etapy:
- predpuberta (11-13) – sekundárne pohlavné znaky, disproporcie
- puberta (13-15) – pohlavné dozrievanie, hormonálne zmeny, dosiahnutie reprodukčnej schopnosti,
- adolescencia (15-20) – sexualita, sexuálne potreby, dospelosť
„Teenage“ 13 -19
Telesné zmeny a ich subjektívny význam
- Zvýšené zameranie pozornosti k vlastnému telu - proporcie – disproporcie – zovňajšok – porovnávanie s rovesníkmi – subjektívna hodnota telesnej atraktivity
- Sexuálne potreby i frustrácie
- v závislosti od psychického dospievania (predbiehajúce telesné dospievanie – problematickejší priebeh)
- Rozdiely medzi chlapcami a dievčatami
Psychické zmeny
- Emocionalita a citové prežívanie:
- kolísavosť – citová labilita – zmeny nálad
- precitlivelosť - podráždenosť – prudké emočné reakcie - až afekty
- výkyvy aktivity – od vysokej až po apatiu – ľahká unaviteľnosť
- nepredvídateľnosť – nevyspytateľnosť
- kontrola citovej bezprostrednosti – uzavretosť
- reakcie na frustrácie
Osobnosť - sebahodnotenie – identita
- Počiatočné obdobie – vo väzbe na zovňajšok - narušenie osobnostnej rovnováhy
- Hľadanie a rozvoj vlastnej osobnej identity (existenciálna fáza otázok „Kto som? Kam kráčam? Zmysel života?“)
- a sociálnej identity (Kam patrím? Kto sú moji priatelia? A tiež „Ako ma vidia tí druhí?“)
- Kríza identity“ - výrazný posun – strata identity reprezentovanej inými (rodina, my, naši) – často bez nachádzania odpovedí.
- Erikson – vyvinová úloha a konflikt tohoto obdobia: „hľadanie vlastnej identity oproti nejasnosti – konfúzii rolí“ – obavy zo straty pozície v sociálnej skupine – návratu do závislosti na rodine.
Sprievodné psychické procesy a reakcie
V dôsledku separácie a abstraktného myslenia:
- neistota a pochybnosti
- ideály – sny – skúsenosti
- snaha o hlbšie sebapoznanie – introspekcia
- porovnávanie s inými
- sebakritičnosť – vzťahovačnosť – zraniteľnosť sebaúcty
Obranné mechanizmy – reakcie na frustrácie:
- regresie (Erikson „vývinové moratórium“)
- kompenzácie – únik do fantázie
- intelektualizácia (sublimácia) – záujmy
- Individuálny priebeh
- Súčasná kultúra a spoločnosť - a jej civilizačné tlaky, možnosti, ponuky, riziká
Kvalitatívne zmeny v kognitívnom vývine:
– kolísanie pozornosti – koncentrácie
- nástup štádia formálnych logických operácií (Piaget)
- abstraktné myslenie - odpútava sa od väzby na názorné konkrétne predstavy, operácie s pojmami – všeobecnými a abstraktnými, operácie so vzťahmi
- hypotetické myslenie - rozlišuje medzi skutočným a možným – schopnosť generovať viaceré alternatívne hypotézy – systematicky ich preverovať – zovšeobecňujúce princípy fungovania sveta
- kombinácia a integrácia myšlienok – rozširovanie obsahu myslenia
- reflexia vlastného myslenia – metakognícia
- Posilnenie egocentrizmu:
- hyperkritičnosť
- sklon polemizovať
- podlieha ilúziám – pocitom výnimočnosti
- radikalizmus
- nekompromisnosť
Morálny vývin
- autonómna morálka
- morálne normy – ako výsledok spoločenskej dohody – meniteľné
- nepodlieha autorite dospelých
- odpútanie sa od hodnotového systému rodiny – smerom k normám vrstovníckej skupiny
- vlastné hodnotiace stanoviská – zvnútornené morálne princípy a presvedčenia – silnejšie a dôležitejšie než morálne pravidlá a normy spoločnosti (kriticky hodnotené). Môžu byť radikálne a nekompromisne presadzované – v súvislosti s citovým prežívaním
- Súčasná kultúra a spoločnosť
Sociálne vzťahy
- V nadväznosti na kognitívny vývin a snahu o vlastné sebapoznanie – dochádza k posunom v „sociálnom poznávaní“ (sociálnej percepcii):
- Záujem, diferencovanejšie vnímanie, subjektívnosť a objektívnosť posudzovania druhých, senzitívnosť.
- Rodina – rodičia:
- Emancipácia - odpútanie sa od citovej väzby na rodinu - rodičov - separácia - niekedy až v opozícia
- Konflikt dieťa – dospelý : povinnosti – práva
- Potreba rešpektu – akceptácie nezávislosti - vyhýbanie sa direktívnosti – podporovanie zodpovednosti
- Možné dôsledky nesprávneho prístupu:
- submisivita, pasivita – pri autoritatívnej výchove
- neschopnosť primeraného osamostatnenia – infantilita
- rôzne formy úniku
Širšie sociálne vzťahy – škola, dospelí, učiteľ
- Vzbura voči autorite – „obdobie druhého vzdoru“ (negativizmus)
- Všeobecne kritický postoj k dospelým - začína iracionálnou kritikou (za každú cenu) – intolerancia - neskôr prechádza v racionálnu – zdôvodnenú kritiku
- Autoritu učiteľa podmieňuje: profesionalita a odbornosť, partnerský – tolerantný – ústretový prístup (zmysel pre humor), morálny kredit (férovosť)
- Presun autority na iného dospelého – (tréner, učiteľ?)
Rovesníci
- Separácia od rodiny - v prospech nových rovesníckych vzťahov
- Neformálne autority
- Závislosť na akceptácii – vlastnom postavení v skupine
- Konformita voči skupinovým pravidlám – hodnotám – ideálom
- Skupinová identita
Etapy utvárania vrstovníckych vzťahov (Jakabčic):
- skupiny členov rovnakého pohlavia (skupinová izosexuálna fáza)
- individuálna izosexuálna fáza (intenzívne intímne priateľstvá)
- záujem o vzťahy s druhým pohlavím
- heterosexuálna fáza „platonická“ – polygamná - zamilovanosť
Riziká
- Obdobie ukončenia povinnej školskej dochádzky – profesionálna kariéra – voľba štúdia - úspešnosť v škole – rozhoduje o ďalšej perspektíve
- Riziká sociálnych skupín
- Sexualita – dôsledky (kultúrno-historické podoby - tabuizácia vs. sexuálna revolúcia, médiá – tlaky)
- Potreba riešiť konflikt medzi významnosťou tohoto obdobia vo vzťahu k ďalším perspektívam na jednej strane a rizikami puberty na strane druhej (prevencia strát)
- minimalizácia negatívnych vplyvov puberty
- maximalizácia pozitívnych vplyvov puberty
Adolescencia
- Predpoklady:
- Mentálne – kognitívne – flexibilnosť – výkonnosť
- Telesná výkonnosť
- Dosiahnutie plnoletosti vs. sociálno-ekonomická dospelosť
- Dosiahnutie pohlavnej zrelosti – heterosexuálne intímne vzťahy
- Sebaobraz - povrchové kritéria (zovňajšok – prestíž, atraktivita – súčasná kultúra – „body-building“, móda a „brandizmus“, idoly)
Sebarealizácia
- Kompetencie a výkon, šírka záujmov, sociálne uznanie, ekonomické uplatnenie, intímne vzťahy
- Vývin voľby povolania
- Záujmy, schopnosti, vzdelanie
- Hodnoty (rodinné, sociálne, ekonomické)
- Realistická voľba – hľadanie spôsobov uplatnenia, explorácia možností, kryštalizácia voľby, špecifikácia
- Realizácia – dosiahnutie sociálno-ekonomickej dospelosti
- Partnerské vzťahy - Erikson: „Intimita vs. izolácia“