Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teoria a prax sekundarneho vzdelavania
4.priprava_ucitela_na_vyucovaci_proces.doc (4.priprava_ucitela_na_vyucovaci_proces.doc)
PRÍPRAVA UČITEĽA NA VYUČOVACÍ PROCES
Vyučkovací proces je zámerné riadenie učebnej aktivity žiakov a cieľavedomý riadiaci proces učiteľa smerujúci k dosiahnutiu stanovených cieľov. Má tieto funkcie:
• informatívnu – odovzdávanie informácií usporiadaných do učebných systémov
• formatívna – formovanie postojov, záujmov a presvedčení žiakov, rozvoj osobnosti
• syntetizujúca – syntetizácia poznatkov, ktoré žiak získava v škole a aj mimo nej
Cieľom vyučovania je nielen odovzdávať vedomosti žiakom, ale i rozvoj myslenia žiakov, ktorý sa uplatňuje používaním logických vyučovacích metód.
Vyučujúci proces prebieha v nasledovných etapách:
- začiatočná didaktická diagnóza žiakov ( preverovanie vedomostí, kontrola DÚ, klasifikovane vedomostí, opakovanie a precvičovnie učiva )
- didaktocká analýzy učiva spočíva v myšlienkovej činnosti učiteľa a aj pri kritickom hodnotení učebníc, učebných osnov a učebných plánov
- formulácia didaktických cieľov sa uplatňuje v konkrétnych podmienkach školy
Regulácia učenia žiakov – teórie učenia rozlišujú učenie : - verbálne
- pojmové
- senzomotorické
- riešením problémov
- programové učenie
4. anylýza výsledkov - kvantitatívna – hodnotenie vedomostí žiaka ustálenou klasifikačnou škálou
- kvalitatívna – výkon žiaka, ale aj učiteľa, hodnotenie celého vyučovacieho procesu
Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovacieho procesu
a) učiteľ žiak pozitívne alebo negatívne
b) učiteľ žiak prostredie
c) učiteľ žiak
učivo
učivo
Príprava učiteľa na vyučovanie
• dlhodobá : 1. preštudovanie ,, Pedagogicko-organizačných pokynov“ na daný šk.
2. oboznámenie sa s hlavnými úlohami školy ( vypracúva ich vedenie školy s učiteľmi )
3. preštudovanie učebných osnov, učebníc a metodických príručiek
4. zistiť stav učebných pomôcok a didaktickej techniky, preskúmať, zabezpečiť...
5. štúduim dokumentácie o predchádzajúcom vyučovaní a žiakoch, ktorých bude vyučovať
6. zhromaždenie súborov obrázkov, literárnych úryvkov, citátov, fotografií, nahrávok a pod.
Štúdium týchto materiálov vyúsťuje do spracovania tematického plánu .
• krátkodobá – bezprostredná, príprava na konkrétnu vyučovaciu hodinu, vychádzku alebo exkurziu, vychádza
z tematického plánu
Klasická vyučovacie hodina:
- otvorenie hodiny, organizačné práce, zápis do triednej knihy ( 2 min )
- kontrola domácej úlohy ( 5 min )
- opakovnie učiva z minulej hodiny, preskúšanie žiakov ( 8 min )
- oznámenie cieľa nového učiva, preberanie nového učiva ( 13 min )
- prvotné opakovanie a utvrdzovanie učiva ( 12 min )
- zhodnotenie dosiahnutých výsledkov, zadanie domácej úlohy ( 5 min )