zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teória Výchovy a Vzdelávania

 

Kompetencie teórie výchovy v súcasnosti (1.kompetencie_teorie_vychovy_v_sucasnosti.doc)

Koncepcie teórie výchovy v súčasnosti: ku skúške vedieť- základné predpoklady a stúpencov

  1. pedagogicky pesimistické
  2. ped. Optimistické
  3. ped. Realistické
  4.  

2. Optimistické -kľúčovým faktorom  sú sociálne faktory – výchova. Sú 2 základné typy argumentácie:

  1. vrodená danosť človeka nie je pozitívna, Pestalozi, Fridrich Nietzsche, Schopenhauer – je to nativisticky iracionalistický smer
  2. človek sa rodí nevyhranený voči svojmu prostrediu, formuje ho až prostredie

Etológia sa zaoberá správaním človeka a živočíchov. Porovnávaním tohto správania a hľadaním špecifík v správaní jednotlivých druhov.

M. Uexkull – etológ a antropológ

Arnold Gehlen – biologická nedostatkovosť -oproti iným tvorom sa rodíme ako nedostatočne vyvinutí. Konštatoval: 1. inštinktová redukcia-ľudom zostali už len  nešpecifické inš. (pud sebazách., sexuálny pud...) 2. nedokonalé sú aj ľudské orgány, 3. ale aj zmysly. Biologická nedokonalosť je pre ľudí šanca vyvinúť sa čo najdokonalejšie.

Luis Portmann – študoval ľudské mláďatá a porovnával ich s mládatami  zvierat, tvrdil, že ľudia sa rodia ako najmenej vyvinutí, ale o to viac flexibilnejší.

 

3. Realisti – za prvorade nemožno určiť ani prostredie ani dedičnosť,

Šlajermacher –nemec, sociokognitívna koncepcia

Wigotski

  1. absolútne nezáleží na tom, aký  je pomer  a význam dedičnosti a prostredia – vždy je to individuálne
  2. najpodstatnejšie: identifikovať faktory dedičnosti a s nimi zosúladiť výchovné pôsobenie
  3. výchova sa môže odohrávať len v medziach vnútorných potenciálov človeka a pre rozvoj daných vnútorných potenciálov je kľúčové optimálne usporiadané prostredie. Bez tejto súhry nedôjde k uspokojivému rozvoju.
  4. Dané potenciály sú aktualizované a uskutočňované až výchovou no výchova je zároveň nimi limitovaná

 

Otázka:aky typ prejavu ludskeho sprvania ma endogenny povod a aky typ lud. prej. ma exogenny povod-odpoved: pohyb-fázy pohybu po narodení-lezenie, sedenie-vyvin,endogenne. Pohyb na bicykli alebo plavanie-kulturne zalezitosti-vznikaju ucenim sa zo strany soc. prostredia-exogenna

 

Alternativizmus, konzervativizmus, liberalizmus -materiály. Dôležité je poxopiť podstatu a vedieť predstaviteľov

Alternativizmus-neanalitický príklon k roznym alternat. Sposobom vyucby. Alternativne nemusi znamenat lepsie. Znamena to „ine“.

Materialy –soudobe teorie vzdelavani-bertram

 

Školská  a rodinná koncepcia výchovy – materiály-sxéma

Na jednej strane je rodinne prostredie a na druhej školské pros.

        TABULKA-materialy

Obidve  prostredia sú absolutne odlišné, ale zaroven nenahraditelne a vzájomne sa doplnaju.

 

Materiály – výchovný ciel-jeho definicia a klasifikacia – kognit. -Brum, senzomot.-Simson, afektivna oblast-. Je velmi dolezite, aby si ucetelia vedeli v tyxto jednotlivyx oblastiax klast optimalne ciele.

Ktora oblast-taxonomia suvisi s ktorym pradstavitelom

Výchovné štýly-typy, ako dany vyxovny styl moze ovplyvnit dieta

Giveme genaration-egocentricky vyx. Styl- deti vyxovavaju rodicov

Ktory vyx. Styl sposobuje „naucenu bezmocnost dietata“ a co to vlastne je-rodicia riesia vsetko za dieta a dieta sa nauci so vsetkym spoliehat na rodicov.

Ktory z nasled. Faktorov je najdolezit. Pre výxovu-najdolezit. Je celkovy klima-je to klucovy faktor.

 

Multikultúrna výchova, ekologicka -  výchova globálna – Graham Pike, David Selby sú autormi koncepcie globálnej výxovy.

Základom globálnej výchovy – je xápat jednotlivé javy vo vzájomnýx súvislostiax, mysliet systémovo.

Cvičenie: odpadológovia-materialy-vediet na skusku priklad cvicenia na ekologicku vyxovu, na multikulturnu v.

Odlisit cvicenia na ekolog. vyxovu, na vyjasnenie globalnyx suvislosti....

 

Základne ciele multikultúrnej vyxovy:

  1. oboznámiť sa z danou kultúrou
  2. prijať iné pohľady na svet-empatia, aktívne sa vcítiť
  3. angažovať sa v prospech danej/inej kultúry

 

Feministické koncepcie výchovy:

V rámci rodinnej výxovy:

- pohlavie-je biologicky dane, suvisi s biologickými a fyziologickými znakmi

- spoločenské predstavy o tom, čo by malo dané pohlavie robit(ženy-variť, muži-maualna praca)

Materská škola: dievčatá viac kooperujú a komunikujú, xlapci viac súťažia a omnoho menej komunikujú