Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teória Výchovy a Vzdelávania
Kompetencie teórie výchovy v súcasnosti (1.kompetencie_teorie_vychovy_v_sucasnosti.doc)
Koncepcie teórie výchovy v súčasnosti: ku skúške vedieť- základné predpoklady a stúpencov
- pedagogicky pesimistické
- ped. Optimistické
- ped. Realistické
2. Optimistické -kľúčovým faktorom sú sociálne faktory – výchova. Sú 2 základné typy argumentácie:
- vrodená danosť človeka nie je pozitívna, Pestalozi, Fridrich Nietzsche, Schopenhauer – je to nativisticky iracionalistický smer
- človek sa rodí nevyhranený voči svojmu prostrediu, formuje ho až prostredie
Etológia sa zaoberá správaním človeka a živočíchov. Porovnávaním tohto správania a hľadaním špecifík v správaní jednotlivých druhov.
M. Uexkull – etológ a antropológ
Arnold Gehlen – biologická nedostatkovosť -oproti iným tvorom sa rodíme ako nedostatočne vyvinutí. Konštatoval: 1. inštinktová redukcia-ľudom zostali už len nešpecifické inš. (pud sebazách., sexuálny pud...) 2. nedokonalé sú aj ľudské orgány, 3. ale aj zmysly. Biologická nedokonalosť je pre ľudí šanca vyvinúť sa čo najdokonalejšie.
Luis Portmann – študoval ľudské mláďatá a porovnával ich s mládatami zvierat, tvrdil, že ľudia sa rodia ako najmenej vyvinutí, ale o to viac flexibilnejší.
3. Realisti – za prvorade nemožno určiť ani prostredie ani dedičnosť,
Šlajermacher –nemec, sociokognitívna koncepcia
Wigotski
- absolútne nezáleží na tom, aký je pomer a význam dedičnosti a prostredia – vždy je to individuálne
- najpodstatnejšie: identifikovať faktory dedičnosti a s nimi zosúladiť výchovné pôsobenie
- výchova sa môže odohrávať len v medziach vnútorných potenciálov človeka a pre rozvoj daných vnútorných potenciálov je kľúčové optimálne usporiadané prostredie. Bez tejto súhry nedôjde k uspokojivému rozvoju.
- Dané potenciály sú aktualizované a uskutočňované až výchovou no výchova je zároveň nimi limitovaná
Otázka:aky typ prejavu ludskeho sprvania ma endogenny povod a aky typ lud. prej. ma exogenny povod-odpoved: pohyb-fázy pohybu po narodení-lezenie, sedenie-vyvin,endogenne. Pohyb na bicykli alebo plavanie-kulturne zalezitosti-vznikaju ucenim sa zo strany soc. prostredia-exogenna
Alternativizmus, konzervativizmus, liberalizmus -materiály. Dôležité je poxopiť podstatu a vedieť predstaviteľov
Alternativizmus-neanalitický príklon k roznym alternat. Sposobom vyucby. Alternativne nemusi znamenat lepsie. Znamena to „ine“.
Materialy –soudobe teorie vzdelavani-bertram
Školská a rodinná koncepcia výchovy – materiály-sxéma
Na jednej strane je rodinne prostredie a na druhej školské pros.
TABULKA-materialy
Obidve prostredia sú absolutne odlišné, ale zaroven nenahraditelne a vzájomne sa doplnaju.
Materiály – výchovný ciel-jeho definicia a klasifikacia – kognit. -Brum, senzomot.-Simson, afektivna oblast-. Je velmi dolezite, aby si ucetelia vedeli v tyxto jednotlivyx oblastiax klast optimalne ciele.
Ktora oblast-taxonomia suvisi s ktorym pradstavitelom
Výchovné štýly-typy, ako dany vyxovny styl moze ovplyvnit dieta
Giveme genaration-egocentricky vyx. Styl- deti vyxovavaju rodicov
Ktory vyx. Styl sposobuje „naucenu bezmocnost dietata“ a co to vlastne je-rodicia riesia vsetko za dieta a dieta sa nauci so vsetkym spoliehat na rodicov.
Ktory z nasled. Faktorov je najdolezit. Pre výxovu-najdolezit. Je celkovy klima-je to klucovy faktor.
Multikultúrna výchova, ekologicka - výchova globálna – Graham Pike, David Selby sú autormi koncepcie globálnej výxovy.
Základom globálnej výchovy – je xápat jednotlivé javy vo vzájomnýx súvislostiax, mysliet systémovo.
Cvičenie: odpadológovia-materialy-vediet na skusku priklad cvicenia na ekologicku vyxovu, na multikulturnu v.
Odlisit cvicenia na ekolog. vyxovu, na vyjasnenie globalnyx suvislosti....
Základne ciele multikultúrnej vyxovy:
- oboznámiť sa z danou kultúrou
- prijať iné pohľady na svet-empatia, aktívne sa vcítiť
- angažovať sa v prospech danej/inej kultúry
Feministické koncepcie výchovy:
V rámci rodinnej výxovy:
- pohlavie-je biologicky dane, suvisi s biologickými a fyziologickými znakmi
- spoločenské predstavy o tom, čo by malo dané pohlavie robit(ženy-variť, muži-maualna praca)
Materská škola: dievčatá viac kooperujú a komunikujú, xlapci viac súťažia a omnoho menej komunikujú