zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Dejiny štátu a práva na Slovensku

 

Pád Bachovho absolutizmu a Októbrový diplom (d2_-_14.doc)

Otázka z DŠaP (II) č.14: Pád Bachovho absolutizmu a Októbrový diplom

 

Otázka z DŠaP (II) č.14: Pád Bachovho absolutizmu a Októbrový diplom

 

 

Vážne neúspechy Bachovho režimu viedli v r. 1859 k zmene politiky viedenského dvora.

Po ťažkých porážkach pri MagenteSolferine, ktoré Rakúsko utrpelo vo vojne proti  talianskému národnooslobodzovaciemu hnutiu vedeného sardínskym kráľom Viktorom Emanuelom II, ktorého podporoval francúzsky cisár Napoleon III., sa režim ocitol v medzinárodnej izolácii, chýbali mu peniaze na vedenie vojny.

 

Na základe prímeria podpísaného vo Villafrancezurišského mieru (nov.1859) Rakúsko bolo donútené vzdať sa väčšej časti Lombardska a celkom stratilo svoj dovtedajší vplyv na Apeninskom polostrove. V dôsledku toho sa spojili menšie polozávislé štáty do 1 celku pod vedením savojskej dynastie.

 

Minister Alexander Bach bol 21.augusta 1859 prepustený a takisto aj policajný minister J.Kempen. Tým sa otvorila cesta reformámlibaralizácii.

Vláda zvolala ríšsku radu  ustanovenú v r. 1851.

Veľkostatkári a predovšetkým buržoázia, ktorá mohla štátu finančne pomôcť, však požadovala záruky:

  1. kontrola nad stavom financií,
  2. kontrola nad štátnym rozpočtom a teda aj nad vládou.

Vláda mohla tieto záruky poskytnúť vtedy, ak pripustila ich účasť na vláde.

 

  1. cisársky patent5.marca 1859, na základe, ktorého sa ríšska vláda doplnila o ďalších členov rozmnožená ríšska rada a cisárske nariadenie z toho istého dňa nariadilo vykonať nepriame voľby do rozmnoženej ríšskej rady po ustanovení zemských zastupiteľstiev a zvolanie ríšskej rady v r. 1860 na prerokovanie štátneho rozpočtu.

 

ríšska rada

  1. jej členovia mohli posudzovať len štátny rozpočet a rozpočty krajín
  2. neprislúchalo im predkladať návrhy zákonov alebo rozhodovať o nich
  3. panovníkovi mohli predkladať len dobrozdania
  4. 17.júla 1860 - musel uznať zvrchovanosť RR pri povoľovaní daní a dávok.
  5. 27.augusta 1860 - RR požadovala pri rokovaní o rozpočte rozsiahlu samosprávu krajín a liberalizáciu verejného života.
  6. Zákonodarnú právomoc síce cisárovi priznávala, avšak za spolupôsobenia zemských snemov.

Odstránením Bachovho absolutizmu sa zrušili len formy „oktrojovanej ústavnosti“, ale jej podstata, t.j. ríšska centralizácia s poloústavnými prostriedkami zostala. To však stačilo na to, aby uhor.šľachta odvolala detronizáciu z r. 1849.

Bachov nástupca Schmerling chcel konštitučným náterom napraviť to, čo Bach nedokázal otvoreným násilím. Zvolený snem ihneď rozpustil. Obnovené komitáty nespokojné s Októbrovým diplomom, sa búrili. Preto boli komitátne kongregácie rozpustené a ich autonómia zrušená.

Celá správa sa sústredila do dvorskej kancelárie a miestodržiteľskej rady.

 

Len Deákova strana sa stiahla do pasivity, väčšina maďarskej šľachty však verne slúžila aj tomuto režimu, ktorý trval až do r.1865.

 

V následujúcich 2 rokoch nastali vo vláde len personálne zmeny, ktoré mali pripraviť pôdu na vyrovnanie. V septembri 1865 bol znova zvolený snem, suspendovala sa Schmerlingova ústava a panovník, ktorý sa vzdal teórie „strany práva“ (verwirkungstheorie), začal vyjednávať na základe Pragmatickej sankcie.

 

Vývoj obnovenia ústavnosti sa zavŕšil 2 aktami: cisárskym manifestom

                                                                                 Októbrovým diplomom z 20.10.1860

manifeste cisár veľmi stručne odôvodnil, prečo bolo treba vládnuť absolutisticky a poukázal na rozmnoženú RR ako orgán, ktorý má určiť ďalší vývoj monarchie.

 

Októbrový diplom

Vyhlásil za právny základ monarchie pragmatickú sankciu z r.1713 a okrem centralizmu pripustil aj nevyhnutnosť určitého stupňa federalizácie monarchie na základe historických tradícii jednotlivých krajín.

Za základný princíp sa vyhlásil návrat k parlamentarizmu a vyzdvihla sa úloha zemských snemov.

Čl. I.

  1. sa zemským snemom a RR priznávala  účasť na zákonodarnej moci,
  2. RR sa v ňom charakterizovala ako snemovňa.
  3. do kompentencie RR boli zaradené záležitosti celoštátnej povahy, najmä záležitosti finančné, peňažníctvo, clo, obchod, ceduľové bankovníctvo, pošty, telegraf, železnice, vojenské veci.

 

Čl. III.

V zákonodarnej oblasti priznával osobitné práva krajinám Uhorskej koruny, čo sa vlastne rovnalo obnoveniu ich spoločnej ústavy.

 

O spoločnom sneme alebo o právach krajín Českej koruny v diplome nebolo zmienky.

Avšak českí politici diplom uvítali - umožňoval obnovenie historických práv Českého kráľovstva.

 

Vykonávanie októbrového diplomu však bolo vecou iných kruhov než tých, ktoré si jeho vydanie vynútili. K moci sa dostala nemecká liberálna buržoázia a najmä tie kruhy, ktoré sa hlásili k veľkonemeckému programu. vedúcou osobnosťou sa stal Schmerling, ktorý pripravil osnovu už 3.-oktrojovanej rakúskej ústavy.

1/2