Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / komparativna politologia
faktory ovplyvnujuce ucast na volbach (faktory_ovplyvnujuce_ucast_na_volbach.doc)
FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE ÚČASŤ NA VOĽBÁCH
- PRÁVNE DOMNIENKY – administratívna náročnosť potrebná k získaniu práva ísť voliť – SR – 18 rokov, národnosť, USA – registrácia za ktorú voličskú stranu chcem voliť
- čím je procedúra náročnejšia, tým je menšia volebná účasť
- termín volieb – v zásade platí, že deň pracovného voľna alebo cez letné mesiace znižuje to volebnú účasť
- možnosť hlasovať mimo svojho bydliska zvyšuje volebnú účasť
- obtiažnosť ísť voliť v zahraničí volebnú účasť znižuje (1.-krát možnosť voľby aj u nás – asi 648 ľudí sa prihlásilo) = ťažká registrácia
- 17. 6. 2006 – prvýkrát voľby v jeden deň
- TYP VOLEBNÉHO SYSTÉMU
- väčšinový volebný systém znižuje volebnú účasť
- 2. kolo väčšinového volebného systému znižuje volebnú účasť
- pomerný volebný systém v parlamentných voľbách zvyšuje volebnú účasť = ľudia veria, že ich hlas neprepadne
- SAMOTNÝ POLITICKÝ SYSTÉM
- štruktúrou parlamentu
- spôsobom voľby hlavy štátu
- 2 štruktúry parlamentu
- jednokomorový parlament (unikameralizmus) – zvyšuje volebnú účasť
- dvojkomorový parlament (bikameralizmus) – znižuje volebnú účasť = ide o rozdelenie moci
- TYP STRANÍCKEHO SYSTÉMU
- pri systéme dvoch dominantných strán (bipartizmus) – zvyšuje volebnú účasť, hlas má väčšiu váhu
- pri systéme viacerých strán (multipartizmus) – znižuje volebnú účasť, lebo vláda nie je priamo zostavovaná podľa výsledku volieb, koaličné dohody
- ĎALŠIE FAKTORY
- časovosť volieb – čím sú voľby častejšie, tým je účasť nižšia
- geograficky – dostupnosť volebných miestností
- klimatické
- sociálno-demografické faktory – muži častejšie hlasujú ako ženy, 35 – 50 rokov najčastejšie hlasujú ako mladší a starší, vzdelanejší hlasujú častejšie ako nevzdelaní
- priebeh volebnej kampane
- všetky tieto faktory sú teoretické, sú samé o seba – skĺbiť faktory
- v 90. rokoch 20. storočia – 70-85% volebná účasť
- najnižšiu účasť malo Švajčiarsko
- SR najnižšia volebná účasť pri voľbe do Europarlamentu
- Krajiny východnej a strednej Európy na začiatku 90 rokov vysoká účasť – niekedy až 90%
VOLEBNÝ REKLAMA A MARKETING
- volebný marketing – súborom činností, ktoré v rámci volieb kampane je precízne vymedzenie konkrétnej volebnej ponuky v podmienkach stálej konkurencie = ide o ovplyvnenie chovania voličov prostredníctvom podania ich informácií a utvrdzovania ich poznanej mienky
- ÚLOHA :
- Privábiť čo najväčší počet voličov, ktorí odovzdajú čo najväčší počet hlasov propagovanej strane
- CIEĽ :
- Negatívne ovplyvňovať voličstvo, aby sa obrátilo proti konkurencii
- Vo volebnom marketingu je východiskovým bodom kandidát a jeho program, prezentácia, vzhľad a odbornosť
- Zázemie kandidáta – politológovia, psychológovia, programoví poradci, sociológovia, špecialisti zodpovední za vzhľad prezentácie (imagemarker), špecialisti zodpovední za prezentáciu v médiách (mediaplayer), tréner rétorických schopností kandidáta, logisti, zvláštni hovorcovia (spokensman)
- Volebný marketing založený na niekoľkých hlavných princípov :
- Vytváranie marketingových metód za účelu poznania volebného trhu a chovania konkurentov
- Využívanie marketingových metód na predaj „produktu“ v deň volieb
- Prenikanie na volebný trh prostredníctvom masovej komunikácie
- Hlavnou metódou je volebná reklama – má 2 stránky veci
- Pomocou nej prezentovať nielen program, zvýrazniť pozitíva (prípadne potlačiť negatíva) a interpretovať ju ako celospoločensky potrebnú a informovať voličov o jej realizačných možnostiach
- Volebná kampaň – činiteľ ovplyvňujúci volebnú účasť a volebné konanie