zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / komparativna politologia

 

faktory ovplyvnujuce ucast na volbach (faktory_ovplyvnujuce_ucast_na_volbach.doc)

FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE ÚČASŤ NA VOĽBÁCH

 

  1. PRÁVNE DOMNIENKY – administratívna náročnosť potrebná k získaniu práva ísť voliť – SR – 18 rokov, národnosť, USA – registrácia za ktorú voličskú stranu chcem voliť
  1. čím je procedúra náročnejšia, tým je menšia volebná účasť
  2. termín volieb – v zásade platí, že deň pracovného voľna alebo cez letné mesiace znižuje to volebnú účasť
  3. možnosť hlasovať mimo svojho bydliska zvyšuje volebnú účasť
  4. obtiažnosť ísť voliť v zahraničí volebnú účasť znižuje (1.-krát možnosť voľby aj u nás – asi 648 ľudí sa prihlásilo) = ťažká registrácia
  5. 17. 6. 2006 – prvýkrát voľby v jeden deň
  1. TYP VOLEBNÉHO SYSTÉMU
  1. väčšinový volebný systém znižuje volebnú účasť
  2. 2. kolo väčšinového volebného systému znižuje volebnú účasť
  3. pomerný volebný systém v parlamentných voľbách zvyšuje volebnú účasť = ľudia veria, že ich hlas neprepadne
  1. SAMOTNÝ POLITICKÝ SYSTÉM
  1. štruktúrou parlamentu
  2. spôsobom voľby hlavy štátu
  3. 2 štruktúry parlamentu
  4. jednokomorový parlament (unikameralizmus) – zvyšuje volebnú účasť
  5. dvojkomorový parlament (bikameralizmus) – znižuje volebnú účasť = ide o rozdelenie moci
  1. TYP STRANÍCKEHO SYSTÉMU
  1. pri systéme dvoch dominantných strán (bipartizmus) – zvyšuje volebnú účasť, hlas má väčšiu váhu
  2. pri systéme viacerých strán (multipartizmus) – znižuje volebnú účasť, lebo vláda nie je priamo zostavovaná podľa výsledku volieb, koaličné dohody
  1. ĎALŠIE FAKTORY
  1. časovosť volieb – čím sú voľby častejšie, tým je účasť nižšia
  2. geograficky – dostupnosť volebných miestností
  3. klimatické
  4. sociálno-demografické faktory – muži častejšie hlasujú ako ženy, 35 – 50 rokov najčastejšie hlasujú ako mladší a starší, vzdelanejší hlasujú častejšie ako nevzdelaní
  5. priebeh volebnej kampane
  6. všetky tieto faktory sú teoretické, sú samé o seba – skĺbiť faktory
  7. v 90. rokoch 20. storočia – 70-85% volebná účasť
  8. najnižšiu účasť malo Švajčiarsko
  9. SR najnižšia volebná účasť pri voľbe do Europarlamentu
  10. Krajiny východnej a strednej Európy na začiatku 90 rokov vysoká účasť – niekedy až 90%

 

VOLEBNÝ REKLAMA A MARKETING

 

  1. volebný marketing – súborom činností, ktoré v rámci volieb kampane je precízne vymedzenie konkrétnej volebnej ponuky v podmienkach stálej konkurencie = ide o ovplyvnenie chovania voličov prostredníctvom podania ich informácií a utvrdzovania ich poznanej mienky
  2. ÚLOHA :
  3. Privábiť čo najväčší počet voličov, ktorí odovzdajú čo najväčší počet hlasov propagovanej strane
  4. CIEĽ :
  5. Negatívne ovplyvňovať voličstvo, aby sa obrátilo proti konkurencii
  6. Vo volebnom marketingu je východiskovým bodom kandidát a jeho program, prezentácia, vzhľad a odbornosť
  7. Zázemie kandidáta – politológovia, psychológovia, programoví poradci, sociológovia, špecialisti zodpovední za vzhľad prezentácie (imagemarker), špecialisti zodpovední za prezentáciu v médiách (mediaplayer), tréner rétorických schopností kandidáta, logisti, zvláštni hovorcovia (spokensman)
  8. Volebný marketing založený na niekoľkých hlavných princípov :
  9. Vytváranie marketingových metód za účelu poznania volebného trhu a chovania konkurentov
  10. Využívanie marketingových metód na predaj „produktu“ v deň volieb
  11. Prenikanie na volebný trh prostredníctvom masovej komunikácie
  12. Hlavnou metódou je volebná reklama – má 2 stránky veci
  13. Pomocou nej prezentovať nielen program, zvýrazniť pozitíva (prípadne potlačiť negatíva) a interpretovať ju ako celospoločensky potrebnú a informovať voličov o jej realizačných možnostiach
  14. Volebná kampaň – činiteľ ovplyvňujúci volebnú účasť a volebné konanie