Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu
organizacia empirickeho vyskumu (2.doc)
2. ORGANIZÁCIA EMPIRICKÉHO VÝSKUMU
PRÍPRAVNÁ FÁZA
- najnázornejšia časť celej výskumnej akcie, pretože na jej kvalite závisí kvalita celého výskumu
- dôležitá analýza výskumného problému, štúdium jeho vzniku a vývinu, jeho podstatných súvislostí v objektívnej realite, zhromažďovanie dostupných poznatkoch a literatúry, predchádzajúcich výskumov a podobne
- vyústením zberu informácií o výskumnom probléme je spracovanie tzv. ÚVODNEJ ŠTÚDIE – zahrňuje úvodné hypotézy a poskytuje základnú predstavu o tom, čo bude vo výskume zisťované – formulácia výskumnej úlohy, hlavných cieľov výskumu, miesto (objekty), prostriedky, základný pojmový aparát a jeho čiastočná operácionalizácia apod.
- Dôležité je posúdenie tejto štúdie zo strany odborníkov i zadávateľa výskumu k presneniu celej výskumnej akcie, ale predovšetkým preto, aby bola zhodnotená :
- Úroveň teoretickej analýzy problému vrátane zrozumiteľnosti a jednoznačnosti používania základného pojmového aparátu
- Aktuálnosť a praktická užitočnosť skúmanej problematiky
- Adekvátnosť a možnosť dosiahnutia formulovaných cieľov výskumu
- Vhodnosť zvolených metód a techník výskumnej akcie
- Ekonomická, personálna, technická a materiálna náročnosť výskumu
- METÓDY A TECHNIKY ZBERU EMPIRICKÉHO VÝSKUMU :
- Sú pripravované v súlade so zámerom výskumu a s povahou zvoleného výskumného problému
- Dôležitou metodologickou zásadou preskúmanie konkrétneho sociálneho javu je použitie VALÍDNEJ METODIKY – takej techniky alebo viacerých techník, ktoré na jednej strane umožnia. Získané fakty porovnávať a tak ich verifikovať a na druhej strane umožnia sledovať skúmaný jav k viacerých relevantných aspektov
- PROJEKT EMPIRICKÉHO SOCIOLOGICKÉHO VÝSKUMU
- predstavuje komplexný dokument, v ktorom sú obsiahnuté všetky dôležité údaje o pripravenosti výskumu
- obsahom je presné a výstižné formulovanie výskumného problému a otázok, spojených so skúmaním jednotlivých aspektov a znakov sociálnych javov
- časti :
- ÚVODNÁ ČASŤ
- zahrňuje názov sociologického výskumu a dôvody, ktoré viedli ku skúmaniu s ohľadom na potreby ako teoretického bádania, tak aj potreby sociálnej praxe
- stanovené ciele výskumu, z nich vyplývajúce úlohy a je zdôvodnený očakávaný spoločenský prínos výskumnej akcie
- METODICKÁ ČASŤ
- v konkrétnej forme je rozpracovaná vlastná problematika sociologického výskumu (stanovujú sa metódy zhromažďovania údajov – o skúmaných javoch a ich súvislostiach, vývine, podmienenosti a podobne)
- vypracovávajú sa jednotlivé pomôcky pre výskum (dotazníky, záznamové hárky, dokumentácia výskumníkov), stanovuje sa rozsah výberového súboru a spôsob výberu jednotiek v ňom
- súčasne sa stanovujú metodické postupy v práci s jednotlivými pomôckami
- ORGANIZAČNÁ ČASŤ
- jej jadrom je vypracovanie plánu uskutočňovania sociologického výskumu
- slúži k riadeniu a kontrole plnenia jednotlivých etáp, cieľov a úloh výskumu
- v pláne sa stanovujú termíny pre :
- prípravnú fázu výskumu vrátane prerokovania a schválenia výskumných nástrojov, dotazníkov, vypracovávania zadania pre strojové spracovanie údajov, pre tlač dokumentácie
- zber empirického materiálu v teréne
- prípravou údajov na spracovanie dát
- spracovanie čiastočných a záverečnej správy sociologického výskumu
- každý výskum má obvykle TERMÍN UKONČENIA, ktorému je podriadený časový harmonogram
- plánujú sa aj finančné náklady na výskum
- FORMULÁCIA VÝSKUMNÉHO PROBLÉMU A HYPOTÉZ
- presná formulácia výskumného problému slúži i k ďalšej konkretizácie cieľov empirického výskumu
- vypracovanie TEORETICKEJ MODELOVEJ PREDSTAVY o výskumnom probléme sa začína spravidla vymedzením jeho znakov, komponentov, charakteristických vlastností a ich vzájomných vzťahov. Pritom je dôležité určiť rozhodujúce kritéria výskumného problému zo špecificky sociologických hľadísk
- FUNKCIONÁLNA ANALÝZA
- v ktorej sa vyčlení vonkajšia podmienenosť skúmaného problému, vzájomný vzťah vplývajúcich faktorov, sila, spôsob a smer ich pôsobenia
- tieto faktory majú rozdielnu hodnotu a relevanciu
- SYSTÉMOVÁ ANALÝZA
- Predstavuje rozčlenenie skúmaného problému na jeho jednotlivé zložky a skúma sa ich vzájomná súvislosť
- Dôležité ozrejmiť substančnú povahu týchto zložiek
- FORMULOVANIE PRACOVNÝCH HYPOTÉZ VÝSKUMU
- Hlavný metodologický nástroj, ktorý vlastne organizuje výskumný proces a podriaďuje ho vnútornej logike
- HYPOTÉZY – určité vedecké predpoklady o štruktúre a vývine sociálnych objekt, o charaktere prvkov a väzieb, ktoré tieto objekty tvoria, o mechanizme ich pôsobenia a rozvoja
- Stručne – výroky o vzťahoch medzi dvoma alebo viacerými premennými
- ZÁKLADNÉ FUNKCIE :
- Výpoveď o stupni dosiahnutého poznania skúmaného problému , o jej aktuálnom stave
- Návod na pokračovanie výskumu a súčasne nástroj, ktorý usmerňuje použitie výskumných techník a vymedzuje odor ich použitia
- Nástroj spojenia teoretickej a empirickej zložky poznania – v tomto zmysle vystupujú hypotézy v roli metód poznávacej činnosti
- Prostriedok prevodu všeobecných pojmov do roviny pozorovateľných znakov
- PODĽA CHARAKTERU POUŽITIA V PRIEBEHU SOCIOLOGICKÉHO VÝSKUMU :
- VÝCHODISKOVÉ HYPOTÉZY
- Obsiahnuté v úvodnej štúdií, ktorej obsahom je analýza výskumného problému, jeho genézy a väzieb
- PRACOVNÉ HYPOTÉZY
- Ďalšou konkretizáciou úvodných hypotéz, sú konkrétnejšie a formulujú sa pomocou operacionalizovaných všeobecných pojmov možno ich verifikovať prostredníctvom logických postupov – testovaním najjednoduchších znakov, ktoré sú v hypotézach vyjadrené
- ŠTATISTICKÉ HYPOTÉZY
- Overované štatistickými postupmi – napr. nulovej hypotézy, ktorej formulácia predpokladá, že medzi dvoma veličinami neexistuje súvislosť
- PODĽA ICH FUNKCIE V SOCIOLOGICKOM VÝSKUME :
- HYPOTÉZY DESKRIPTÍVNE
- Vychádzajúce z popisu, cieľov a úloh výskumu a dajú sa rozdeliť na FAKTUÁLNE – vyslovujúce jednoducho dokázateľný fakt, RELAČNO-ŠTRUKTURÁLNE – v určitých podmienkach existuje medzi javmi vzťah, ktorý má isté vlastnosti, RELAČNO-VZŤAHOVÉ – závislosť jedného javu na inom, KLASIFIKAČNÉ – klasifikácia javov podľa určitých znakov
- HYPOTÉZY EXPLANAČNÉ
- Smerujú k osvetleniu príčin existencie určitých javov alebo vysvetľujú úlohu nejakého javu k celku sociálnej reality
- HYPOTÉZY PROGNOSTICKÉ
- Vzťahujúce sa k vývojovým aspektom sociálnych javov. Vyjadrujú zdôvodnenie očakávania zmien určitého procesu
- POŽIADAVKY, ABY HYPOTÉZY :
- Neobsahovali pojmy, ktoré by nemali empirické indikátory, pretože by ich nebolo možno overiť
- Protirečili známym faktom, ktoré už boli výskumom dokázané
- Boli, čo možno najjednoduchšie, aby sa nerozplývali v množstve doplnkov alebo obmedzení
- Boli použité bez výnimiek pre celý okruh javov, ktoré bezprostredne vysvetľujú
- Boli preverované zásadne na danej úrovni teoretických poznatkov, metodickej vybavenosti a praktických možností výskumu
- Už spôsobom svojej formulácie poukazovali na spôsoby ich overovania v konkrétnom sociálnom výskume
- OVERENIE PRODUKTU VÝSKUMU – PREDVÝSKUM
- úlohou predvýskumu je predovšetkým overiť v teréne zhodnosť zvoleného postupu, a to pri zohľadnení teoretických i praktických hľadísk
- mal by spresniť, dopracovať a v prípade potreby i korigovať pracovné hypotézy
- musí ďalej spresniť organizačnú stránku výskumnej akcie – potrebné časové proporcie priebehu výskumu, kvalitu a množstvo výskumných pomôcok, dostatok finančných prostriedkov, pripravenosť výskumného tímu apod.
- Z metodického hľadiska – preverovanie a štandardizovanie vypracovanej metodiky výskumu
- ZÁKLADNÉ ÚLOHY PREDVÝSKUMU :
- Preveriť formuláciu problému výskumu z hľadiska jej použiteľnosti
- Potvrdiť použiteľnosť pracovných hypotéz a v prípade potreby pristúpiť k ďalšiemu spresneniu alebo k zmenám
- Preveriť primeranosť vypracovanej metodiky analýzy objektu výskumu
- ŠTANDARIZÁCIA METODIKY VÝSKUMU ZAHŔŇA :
- Stanoviť inštrumentárium, ktoré prináleží zvolenej metóde
- Určiť spôsoby aplikácie jednotlivých metód výskumu
- Vypracovať definitívny dotazník, resp. program pozorovania alebo schémy protokolu
- Stanoviť spôsoby kontroly terénneho zberu materiálov a údajov
- Určiť spôsob zberu vyplnených podkladov
- Zdokonaliť program vyhodnocovania adekvátne riešeného problému a i.