zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu

 

dotaznik (7.doc)

7. DOTAZNÍK

 

  1. Charakteristika :
  2. Údaje sú získavané prostredníctvom písomne formulovaných otázok, ktoré majú zväčša deskriptívny charakter a obyčajne je spojený so štatistickou procedúrou
  3. VŠEOBECNÉ ZÁSADY PRÍPRAVY DOTAZNÍKA :
  4. SPRÁVNA FORMULÁCIA PROBLÉMU – premena pracovných hypotéz na konkrétne otázky
  5. ZNALOSŤ PROSTREDIA A SKÚMANIE PROBLÉMU – štúdia dokumentov, sekundárna analýza výsledkov predchádzajúcich
  6. ÚČELNOSŤ OTÁZOK V DOTAZNÍKU – obsahovať len tri otázky, ktoré súvisia s hlavným zameraním výskumu
  7. USPORIADANIE DOTAZNÍKA :
  8. Vytvoriť virentór tých vedeckých faktov
  9. Vytypovať okruh problémov pracovne sformulovať otázky
  10. Jednotlivé otázky sa usporiadajú do tematických okruhov
  11. Postupne sa upravia prechody medzi tematickými okruhmi
  12. Spracuje sa úrodné oslovenie
  13. Uskutoční sa pilotáž dotazníka
  14. RELEVANCIA VÝSKUMU – relevancia otázok voči cieľu
  15. FORMULÁCIA OTÁZOK – analytický charakter, štylizované zrozumiteľné nie je vhodné klásť sugestívne otázky
  16. NEDOSTATKY OTÁZOK – dvojité otázky, chybná ponuka, zisťuje sa všetko naraz, otázka v žargóne, hypotetické otázky
  17. KONŠTRUKCIA :
  1. PRVÁ STRÁNKA – údaje, ktoré majú administratívny charakter – číslo, oslovenie
  2. PORADIE OTÁZOK :        

a.        otázky neosobného charakteru majú vzbudiť záujem respondenta

b.        prejsť k zložitejším otázkam, ktoré vyžadujú aj hlbšiu úvahu

c.        položiť otázky osobného charakteru

d.        otázky, ktoré mu činia veľké problémy

e.        prechod od jedného druhu otázok má mať logickú náväznosť

f.        čoho sa otázka konkrétne týka (správy, postoje)

-         poznávacia hodnota otázky

-        očakávaná vierohodnosť odpovede

-        charakter analýzy odpovede

-         TYPY OTÁZOK :         /3. výber odpovedí – podľa typu otázok

-        ZATVORENÉ :

-        štandardizovaná s orientáciou na možnosť štatistického spracovania

-        DICHOTOMICKÁ ODPOVEĎ – áno – nie

-        POLYTOMICKÁ OTÁZKA – celý rad možných odpovedí

-        ponúka niekoľko pripravených možností

-        vylučovacia odpoveď

-        spojovacia odpoveď dovoľuje viac možností výberu

-        STUPNICOVÉ ODPOVEDE – používajú sa na výskum zameraný aj na zistenie intenzity a stálosti názorov respondenta

-        OTVORENÉ – voľné odpovede respondenta, poskytujú omnoho pestrejší a rozmanitejší obraz o skúmanom probléme

-        POLOOTVORENÉ (POLOZATVORENÉ) – poskytujú niektoré možné záchytné body

-        STAVBA DOTAZNÍKA :

  1. ÚVODNÉ OTÁZKY – uvedenie do sociálnej situácie sociologického výskumu
  2. OBSAHOVÉ OTÁZKY – otázky o faktoch, vedomostiach, mienke, postojoch
  1. Fakty – konštruujú ako alternatívne typu áno – nie, často plnia funkciu vierohodnosti
  2. Vedomosti – vhodné formulovať z problémových hľadísk – nie priamo sa pýtať
  3. Mienka, postoje, motívy, správanie – pomerne náročne, nie každý je schopný formovať odpovede na ne adekvátnym spôsobom
  1. FILTRAČNÉ OTÁZKY – rozdelenie podľa kompetentní a informovaní a nekompetentní a neinformovaní
  2. FUNKCIONÁLNE PSYCHOLOGICKÉ OTÁZKY – určené na prechod od jedného tematického okruhu k druhému logickým spôsobom
  3. KONTROLNÉ OTÁZKY – slúžia na preverenie vierohodnosti získavaných poznatkov
  4. PROJEKČNÉ OTÁZKY – nesmerujú priamo na respondentov, ale je zisťovanie názoru, postoj alebo mienka jeho referenčné skupiny
  1. ŠTÁDIOVÉ ROZVÍJANIE OPYTOVANIE (skladá sa z 5 otázok)
  1. filtračná určená k tomu, aby sa ujasnilo, či je respondent zoznámený všeobecne s problémom
  2. zameraná na zistenie, ako sa resp. stavia k danému problému
  3. na jej základe sa majú získať odpovede na konkrétne čiastkové prvky skúmaného problému
  4. zistiť príčiny názoru respondentov v polootvorenej otázke
  5. zistiť intenzitu týchto názorov
  1. KVALITA PRVOTNEJ INFORMÁCIE :
  2. Spoľahlivosť, vierohodnosť
  3. Prijať potrebnú informáciu – dokázať vhodne odpovedať
  4. Správne ju pochopiť
  5. Vybrať adekvátnu odpoveď
  6. KVALITATÍVNE HODNOTENIE :
  7. Stabilita
  8. Opodstatnenosť – anketa
  9. VÝHODY :
  10. Usporiadanie údajov okolo vytýčených hlavných problémov
  11. Malá časová náročnosť
  12. Kratšia organizačná príprava
  13. Dáva možnosť v kľude premyslieť odpovede
  14. Väčšia ekvivalencia údajov
  15. Pomerne jednoduché spracovanie
  16. Anonymita presvedčivá
  17. NEVÝHODY :
  18. Nepružnosť dotazníkovej techniky
  19. Neumožňuje vniknúť hlbšie do skúmanej problematiky
  20. Neosobný charakter
  21. Problematika zachovania skladby
  22. ANKETA :
  23. nepredstavuje univerzálny spôsob opytovania
  24. Získavame základné informácie o skúmanom probléme
  25. Efektívnosť ankety je závislá na interpretácií zmyslu a obsahu kladených otázok
  26. TYPY ANKIET :
  1. POŚTOVÁ ANKETA – spočíva v rozosielaní určitého počtu anketových hárkov, uskutočňuje sa buď na základe losovania z adresára alebo z volebných listín
  2. NOVINOVÁ ANKETA – anketa čitateľov periodík (denníkov, týždenníkov, mesačníkov) prostredníctvom ktorej sú vyzývané k zaslaniu odpovedí do redakcií
  3. ANKETA Z PROSTREDIA – ROZDÁVANÁ – je priamym zberom odpovedí v určitom sociálnom prostredí
  4. TEKTONICKÁ ANKETA – orientovaná spravidla na rýchle získavanie informácií
  5. TELEVÍZNA A ROZHLASOVÁ ANKETA – zamerané hlavne na zisťovanie sledovanosti (počúvanosti) jednotlivých televíznych/rozhlasových staníc a rôznych druhov vysielaných programov
  6. INTERNETOVÁ ANKETA – zúžená na užívateľov internetu a môžu ju uskutočniť rôzne organizácie, periodiká, politické strany apod.

- charakteristickou črtou ankety je pomerne NÍZKA MATERIÁLNA NÁROČNOSŤ A FINANČNÁ NÁKLADNOSŤ.