zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu

 

experimentalna procedura (9.doc)

9. EXPERIMENTÁLNA PROCEDÚRA

 

  1. EXPERIMENT – riadené zavádzanie javov alebo procesov v kontrololovaných podmienkach. Tvoria ho spravidla tieto zložky :
  2. NEZÁVISLE PREMENNÁ – je to jav alebo proces, ktorý je cieľavedomo zavádzaný zo strany experimentátorov a tvorí predpokladanú príčinu závislej premennej – predpokladaného účinku
  1. ZÁVISLE PREMENNÁ – je vydávaná účinkami nezávisle premennej a jej parametre sú pozorované, merajú sa a výsledky týchto meraní sa zaznamenavajú
  2. PROSTREDIE EXPERIMENTU – je tvorené množinou podmienok, ktoré ovplyvňujú priebeh experimentu buď priamo alebo nepriamo v závislosti od charakteru uskutočňovaného experimentu
  3. PODĽA STUPŇA KONTROLY PREMENNÝCH A EXAKTNOSTI ZÍSKANÝVH VÝSLEDKOV SÚ ROZLIŠOVANÉ EXPERIMENTY :
  4. ČISTÝ – experimentátor uskutočňuje podrobnú kontrolu každej z uvedených zložiek
  5. KLINICKÝ – využívyný v medicínskych vedách, ale i v psychológií, sociálnej psychológií a v sociológii. Pri skúmaní správania sa a konania ľudí je zameraný viac na exogénne podmienky – na sociálne i fyzikálne prostriedky, ktoré bolo konanie determinuje
  6. PRIRODZENÝ – týka sa najmä experimentov, prebiehajúcich v oblasti sociálnych javov, ktorých prenášanie do „laboratórnych“ podmienok by znamenalo vylúčiť ich prirodzený priebeh a vierohodnosť
  7. PODĽA ČASOVEJ POZÍCIE :
  8. EXPERIMENT PRO FUTURO – orientovaný smerom do budúcnosti. Cieľom je získať úplne nové výsledky na báze zavádzania takých procesov, ktoré ešte nikde neprebehli
  9. EXPERIMENT EX POST FACTO – zameraný spravidla na rekonštrukciu minulých udalostí – najmä myšlienkovej povahy, kedy sa spresňujú príčiny a dôsledky uplynulých javov. Pozornosť je orientovaná na retrospektívne štúdium zmien v skúmaných javoch a na základe toho je usudzované o nezávislej premennej
  10. GNOZOLOGICKÁ HODNOTA :
  11. EXPERIMENT VYHĽADÁVACÍ – cieľom je nový poznatok. Môže byť zameraný na poznanie úplne nových problémov alebo na odhaľovanie existujäúcich väzieb a vzťahov vo fyzikálnych či spoločenských javoch
  12. EXPERIMENT OVEROVACÍ – potvrdzuje platnosť alebo neplatnosť nejakej hypotézy
  13. SOCIOLOGICKÝ VÝSKUM – predstavuje spôsob získania informácie o kvantitatívnych a kvalitatívnych zmenách ukazovateľov činnosti a správania sa sociálneho objektu v dôsledku pôsobenia niektorých riadených a kontrolovaných faktorov
  14. OBJEKTOM – sú predovšetkým ľudia, ktorí uskutočňujú rôzne sociálne činnosti, poznávajú sami seba, okolitý svet a vytvárajú si na tento svet i na seba určité názory
  15. POSTUP SOCIOLOGICKÉHO EXPERIMENTU :
  16. Uskutočniť popis sociálneho objektu pozorovania v systéme faktorov, ktoré ho tvoria
  17. Popis sociálnych podmienok existencie skúmaného objektu
  18. Formulácia hypotézy
  19. Vymedzenie pojmov, použitých v hypotézach
  20. Vyčlenenie nezávislej premennej
  21. Určenie nezávislej premennej
  22. Popis špecifických podmienok
  23. PODĽA CHARAKTERISTIKY SKÚMANÝCH SOCIÁLNYCH OBJEKTOV :
  24. POLITICKÉ, EKONOMICKÉ, PRÁVNE, PEDAGOGICKÉ, ESTETICKÉ, apod.
  25. PODĽA ŠPECIFIKY STANOVENÝCH ÚLOH :
  26. VEDECKOVÝSKUMNÝ, PRAKTICKÝ
  27. PODĽA CHARAKTERU LOGICKEJ ŠTRUKTÚRY DÔKAZU HYPOTÉZY :
  28. PARALELNÝ – existuje ako experimentálna, tak aj kontrolná skupina a dôkaz výskumných hypotéz spočíva vo vzájomnom porovnávaní obidvoch zvolených objektov pozorovania
  29. METÓDA PÁROVÉHO VÝBERU – založená na výbere jednotiek pozorovania podľa určitých znakov, ktoré sú totožné pre experimentálnu i kontrolnú skupinu, ale podstatne sa líšia prítomnosťou alebo neprítomnosťou tohto znaku
  30. METÓDA FREKVENČNÉHO ROZDELENIA – znamená vytvorenie takej podmnožiny jednotiek výberu, ktorá by bola modelom skúmaného objektu podľa znakov, ktoré zaujímajú výskumníkov
  31. METÓDA RANDOMIZÁCIE – založená na náhodnom výbere z veľkej skupiny jednotiek buď podľa tabuľky náhodných čísel alebo „hádzaním mince“
  32. NÁSLEDNÝ – nemá kontrolnú skupinu, ale tá istá skupina vystupuje v roli kontrolnej skupiny pred zavedením experimentálnej nezávisle premennej a v roli experimentálnej potom, kedy nezávisle premenná prejavila svoj vplyv
  33. LABORATÓRNY EXPERIMENT – navodenie experimentálnej situácie a umožňuje dosiahnúť pomerne vysoký stupeň presnosti pozorovania objektu konania a správania sa
  34. PRIRODZENÝ EXPERIMENT – nie je vopred vyberaná nezávisle premenná, ale v skúmanej skupine sú odhaľované spontánne zmeny, ktoré by mohli byť vyvolávané aj predpokladanou nezávisle premennou
  35. TERÉNNY EXPERIMENT – charakterizovaný výberom čo najprirodzenejšej situácie, kedy skúmané osoby pôsobia v obvyklých sociálnych väzbách, činnostiach a situáciach
  36. CHYBY A SKRESLENIA ZÍSKANÝCH INFORMÁCIÍ :
  37. Považovať za experiment situáciu, ktorá experimentálnou nie je
  38. Vytvoriť nevyrovnané experimentálne a kontrolné skupiny
  39. Nesprávne zvoliť empirické ukazovatele
  40. Možnosť subjektívnej interpretácie skúmanej situácie
  41. Nevhodná aplikácia štatistických metód

 

  1. MOGRAFICKÁ PROCEDÚRA
  2. MOGRAFICKÝ – znamená popis jedného prípadu alebo jedného objektu
  3. PRÍPADOM je spravidla obraz jedného objektu. Môže ním byť : jednotlivý človek, malá sociálna skupina, ekologické jednotky, organizačné jednotky
  1. Jednotlivý človek – cieľom výskumu je správanie a konanie človeka a motivácia jeho správania sa v určitej sociálnej skupine, na pracovisku, v škole, v meste, v dedine, počas jedného dňa apod.
  2. Malá sociálna skupina – tvorená dvojicou, rodinou, skupinou ľudí v rôznych situáciach a činnostiach. Do tejto kategórie patria aj sociometrické výskumy, ktoré sú monograficky zamerané
  3. Ekologické útvary – predstavujú sociálne jednotky, rozdelené podľa územného kritéria. Skúmajú sa v nich najmä väzby človeka a sociálnych skupín s prírodným i spoločenským prostredím
  4. Organizačné jednotky – ako sú závody, podniky, školy, zdravotnícke zariadenia, vojenské a policajné útvary a jednotky, rekreačné zariadenia apod. Ide spravidla o jednotlivé celku, ktoré sú vnútorne štrukturované a v sociálnom prostredí fungujú relatívne samostatne
  5. Udalosť v živote človeka, malej sociálnej skupiny, organizácie alebo ekologického útvaru – ide najmä o udalosti, ktoré majú širší spoločenský význam. Vplyv kúpy televízora, automobilu, chaty a podobne na život rodiny a jej funkcie na medziľudské vzťahy
  6. Konkrétne sociálne vzťahy a činnosti – či už medzi jednotlivcami, jednotlivcom a sociálnou skupinou alebo medzi sociálnymi skupinami či vo vnútri väčšieho sociálneho okruhu
  7. Kultúrne oblasti – v ktorých sa monografický výskum blíži svojim charakterom k etnografického výskumu
  1. VÝBER NORMÁLNEHO PRÍPADU
  2. Znamené vybrať priemerný prípad a to tak, že zvolený druh prípadov sa definuje podľa určitého podstatného znaku alebo na základe kombinácie určitých charakteristických znakov
  3. Ostatné prípady, ktoré sú mimo tohto rozpätia, sú považované za abnormálne – ale este nemusia mať patologický charakter
  4. Jednou z podmienok výberu normálneho prípadu je mať k dispozícií údaje pre jednotlivé prípady alebo už priamo vypočítané aritmetické priemery pre jeden alebo viac prípadov
  5. Najčastejšími prípadmi, ktoré sú skúmané monografickou procedúrou, bývajú ekologické útvary
  6. VÝBER TYPICKÉHO PRÍPADU
  7. Založený na existencii typov
  8. Výberu predchádza spravidla uplatnenie typologickej procedúry
  9. Konkrétny typ je konštruovaný teoreticky podľa zámerov uskutočňovaného výskumu
  10. Hlavnou úlohou monografickej procedúry, ako bolo uvedené, je uskutočniť popis skúmaných objektov
  11. VYZNAČUJE SA :
  12. Pomerne zhusteným, zovretým, kompaktným a komplexným popisom skúmaného javu, jeho vlastností tak v oblasti materiálnej, ako aj duchovnej
  13. Klasifikáciou vlastností skúmaného javu, ktorá podáva o ňom zreteľný a prehľadný obraz
  14. Zvýraznením väzby skúmaného javu so sociálnym prostredím – zachytáva ich v prirodzených súvislostiach
  15. Podľa zámeru výskumu možno zachytiť genézu – vznik a vývin skúmaného objektu v jeho prirodzených súvislostiach
  16. Pozorovanie a popis vybraných objektov je možné opakovať po určitom čase – potom pôjde o monografický longitudiálny výskum
  17. NEVÝHODY :
  18. Nereprezentatívnosť
  19. VÝHODY :
  20. KOMPLEXNÝ POPIS SKÚMANÉHO OBJEKTU, ktorý vyžaduje často účasť odborníkov viacerých vedných disciplín
  21. ZÍSKANIE RELATÍVNE RÝCHLEJ INFORMÁCIE O SPOLOĆENSKÝCH JAVOCH A PROCESOCH – v tomto prípade má jej uplatnenie chrakter DIAGNOSTICKÉHO VÝSKUMU, ktorého úlohou je odhaliť aktuálny stav skúmaného objektu s jeho sociálnymi väzbami