zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu

 

historicka procedura (10.doc)

10. HISTORICKÁ PROCEDÚRA

 

  1. v ponímaní podstaty historickej procedúry je rozhodujúcou skutočnosťou jej miesto v poznávacom procese uskutočňovaného výskumu
  2. ide o získavanie relevantných informácií (faktov) a o skúmanom objekte, čo vyžaduje vysvetlenie sociálnych javov alebo procesov
  3. vybrané pramene sú preto podrobované vonkajšiemu i vnútornému hodnoteniu a kritike
  4. nachádza uplatnenie najmä v prípravnej fáze sociologického výskumu
  5. periodizácia dejín – vytvorenie súvislého chronologického obrazu dejín ako celku, prípadne ich vývojovej alebo tématickej časti. Určenie celkového jednotiaceho hľadiska pre ich vývin v čase i priestore
  6. za východisko periodizácie dejín môže slúžiť bu´d APRIÓZNA HISTORIZOFICKÁ alebo SOCIOLOGICKÁ konštrukcia, pri ktorej sú jednotlivé periodizačné medzníky odvodzované z charakteru aa dynamiky samotného historického diania
  7. HISTORICKÁ METÓDA je založená na :
  8. Porovnávacej analýze faktov a údajov zhromaždených historikom, ako aj historickými vedami vypracovaných zovšeobecnení pre získanie poznania stály zákonitostí spoločenského vývinu – na základe toho možno rekonštruovať historické udalosti
  9. Analýze určitých konkrétnych historických situácií, ktorá sa však koná z hľadiska zhodnotenia úlohy spoločenských skupín tak, aby konkrétny prípad ako predmet výskumu, alúžil na sformulovanie hypotéz pre ďalšie porovnávacie výskumy
  10. SYNCHRONICKÝ METÓDA skúmania vývoja sociálneho javu predstavuje v podstate prierezový spôsob zisťovania jeho vývinovej tendencie. Ide o skúmanie viacerých spoločenských jednotiek na rozličnom stupni ich vývoja v rovnakých sociálno-ekonomických podmienkach a porovnávaním priemerných parametrov je zisťovaná ich vývojová tendencia
  11. DIACHRONICKÁ METÓDA spočíva v postupnom, systematickom sledovaní sociálneho javu v časovej postupnosti od jeho vzniku, počas jeho vývinu a fungovania v spoločnosti. Ide v podstate o longitudiálny spôsob výskumu, ktorým je možné získať podrobné a presné údaje o smerovaní i tempe vývinu sledovaného javy
  12. ČASOVÉ (DYNAMICKÉ) RADY – sú zostavované z údajov, ktoré sú získavané dôsledným skúmaním sociálnych javov a sumarizovaním ich množstva v určených časových intervaloch. Dobre sa dajú vyjadriť aj graficky – v súradnicovom zobrazení, v časových radoch v podobe úsekov, okamihov, priemerných a pomerných ukazovateľov apod., pričom umožňujú prehľadne sledovať dynamiky sociálnych javov
  13. FYLOGENETICKÝ VARIANT historickej procedúry sa snaží vysvetliť každý jav ako výsledok minulého vývoja, je orientovaný na hľadanie minulých faktorov, ktoré pôsobia až do súčasnosti a tak isto je zameraný na prognózu prospektívy rozvoja jednotlivých spoločenských javov. Konkrétne je orientovaný na skúmanie vývoja rodiny, školy, rozhlasu, divadla, armády a podobne ako sociálnych inštitúcií
  14. ONTOGENETICKÝ VARIANT historickej procedúry skúma vývin určitého čiastkového javu, to znamená nie celej sociálnej inštitúcie. Ide napríklad o výskum určitej konkrétnej rodiny, školy, obce, mestskej dopravy apod., pričom môže ísť o rozlišné časové úseky. Volí sa spravidla retrospektívny postup, ktorým začína v súčasnosti a smeruje do minulosti.

 

TYPOLOGICKÁ PROCEDÚRA

  1. KONŠTRUOVANÉ TYPY – situované medzi štatistickým a monografickým poznávaním sociálnej skutočnosti
  2. POSTUP PRI UPLATNENÍ TYPOLOGICKEJ PROCEDÚRY :
  1. uskutoční sa zámerný, plánovitý výber niekoľkých prípadoch skúmaného sociálneho javu, ktoré sú pozorované a čo najpodrobnejšie POPISOVANÉ.
  1. popis sa uskutočňuje metódou ZOSKUPOVANIA, ktoré je vlastne KLASIFIKÁCIOU ALEBO USPORIADANÍM ZÍSKANÝCH ÚDAJOV PODĽA ZNAKU PODOBNOSTI ČI ROZDIELNOSTI : zmysel zoskupovania spočíva v odhalení vzájomných väzieb medzi niekoľkými premennými
  1. abstrakciou sa z pozorovaných prípadov VYTVÁRAJÚ TYPY, ktoré sú klasifikované podľa zvolených kritérií
  1. EMPIRICKÁ TYPOLÓGIA – je výsledkom zoskupovania jednotiek pozorovania podľa vybraných znakov – prostredníctvom viacrozmernej štatistickej analýzy, kedy sa vyčleňujú v štáte skupiny premenných, ktoré charakterizujú konkrétny sociálny objekt. Pritom klasifikačne skúma musí byť vyčerpávajúca a vylučujúca sa
  2. TEORETICKÁ TYPOLÓGIA sa uskutočňuje na základe určitých teoretických koncepcií : členenie pozorovaných javov sa realizuje a priori
  1. konkrétny typ obsahuje stále vzťahy medzi vybranými znakmi a musí mať schopnosť vysvetľovať skutočnosť, čo závisí aj na počte vybraných znakov. Všeobecne platí, že čím viac znakov sa vyberie, tým je typ konkrétnejší
  1. EXPLORAČNÝ POSTUP predpokladá :
  2. Zber empirického materiálu na základe teoretickej analýzy zvoleného problému
  3. Určenie vzťahov medzi objektmi
  4. Rozloženie súboru na disjemktívne množiny, ktoré súbor pokrývajú a ktoré obsahujú najviacpodobné prohy vo vnútri množín a najviac podobné množiny medzi sebou
  5. Určenie typu u každého podsúboru, vylúčenie podsúborov a objektov, ktoré neposkytujú základ predefinície typu a pre interpretáciu sústavy typov
  6. Kontrolu a preverenie obsahu typológie i jednotlivých typov a ďalších údajov toho istého súboru objektov
  7. Preverenie záverov sa nazávisle zbieraných údajov i na súboroch s inými operacionalizáciami a údajovými reprezentantmi rovnakého obsahu
  8. KONFIRMAĆNÝ POSTUP :
  9. Výskumné nástroje, vytvárame zámerne ako huoristické
  10. Inštrumentálne – slúžia pre určitý teoretický alebo praktický poznávací účel
  11. Logicky rekonštruovateľné ako špecifické spôsoby komunikácie vybraných charakteristík určitej triedy javov
  12. Výberom týchto charakteristík a spôsobu ich kombinácie, ktoré sú podriadené zámeru konštrukcie určitého typu
  13. Charakteristiky, ktoré sa pri vytváraní typov používajú spravidla v explicitnej podobe
  14. Kombinácie do typu, pri ktorých sa zvýrazňuje jedna alebo niekoľko použitých charakteristík
  15. Vyberané také charakteristiy, ktoré sú empiricky skúmateľné – priamo alebo nepriamo – prostredníctvom empirických indikátorov zámerne vytvárané a nemusí im zodpovedať žiaden skutočne sa vyskytujúci prípad

A.        OPISNÁ TYPOLÓGIA

  1. musí byť prítomný aspoň 1 trieduaci znak, minimálne dichotromický
  1. empirická deskriptívna typológia
  1. jej jednoducjou variantov je jeden triediaci KVALITATÍVNY ZNAK
  2. roztriedenie skúmaného súboru do jednotlivých kategórií podľa variantov zvoleného znaku vo forme jednorozmerného rozdelenia početností
  3. širšie možnosti zvýrazňovania poskytuje svojím charakterom KVALITATÍVNY ZNAK
  4. najviac umožňuje posadzovať polohu rozdelenia početností a mieru rozplýlenia hodnôt znaku – výpočet stredných hodnôt
  5. aritmetický priemer, modus, medián

b.        konštruktívna deskriptívna typológia

  1. nahrádza najčastejší výskyt znaku povýšenie triediaceho kritéria na základe hodnotenia z hľadiska SPOLOĆENSKEJ a SKUPINOVEJ VÝZNAMNOSTI
  2. jeho zmyslom je porovnať reálny stav s konštruovaným typom

B.        VZŤAHOVÁ TYPOLÓGIA

  1. spája proby na základe presne vymedzeného typického vzťahu

a.        empirická prediktívna typológia

  1. základom je TABUĹKA ROZLOŽENIA POČETNOSTI
  2. použitie INDEXOV – pomerných čísel, ktoré charakterizujú porovnanie súradných štatistických ukazovateľov
  3. podľa druhu porovnania môžu byť tieto indexy ČASOVÉ, PRIESTOROVÉ a VECNÉ

b.        beuristická prediktívna typológia

  1. predpoklad existencie určitého PRIESTORU VLASTNOSTÍ skúmaného javu

C.        VÝVOJOVÁ TYPOLÓGIA

  1. príkladom využitia historickej a typologickej metódy pri uskutočňovan vývojovej typológie je TYPOLÓGIA RODINY
  2. MAKROŠTRUKURÁLNE HĽADISKO – rodiny sa typologizujú na základe kritérií TRIEDNYCH, PROFESNÝCH, VZDELANOSTNÝCH, NÁRODNOSTNÝCH apod.
  3. MIKROŠTRUKTURÁLNE HĹADISKO – rodina typologizovaná z hľadiska jej REPRODUKČNEJ ČINNOSTI
  4. FUNKCIE TYPOV
  5. FUNKCIA – atribút, neoddeliteľná vlastnosť javov, jeho základné určenie
  6. „aké je to a to?“ – OPISNÁ
  7. „prečo je to tak a tak?“ – EXPLONAČNÁ
  8. „aké to bude?“ – PROGNOSTICKÁ
  9. „k akému výsledku to môže viesť, čo nám to môže dať?“ – HEURISTICKÁ
  10. „ako robiť, čo robiť, aby nastalo to a to?“ – PRAKTICKÁ
  11. „je to skutočne také a také?“ – VERIFIKAČNÁ
  12. POUŹITIE TYPOV
  13. Zaviesť určitý systém pre pozorovanie sociálnych javov a pre vytváranie pozorovacích kategórií
  14. Sociálne javy sú porovnávané s typom, pričom sú hľadané ich spoločné i odlišné znaky, stanovuje sa miera tejto odchýlky atď.
  15. Výber založený na typickosti jedného prípadu
  16. É. DURKHEIM – rozlišovanie NORMÁLNEHO, PATOLOGICKÉHO a TYPICKÉHO – TYPU
  17. TYPOLÓGIE – ekonomické, sociologické, biologické, psychologické, osobnostné, psychotechnické apod.