Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu
kvalitativna interpretacia ziskanych udajov (11.doc)
11. KVALITATÍVNA INTERPRETÁCIA ZÍSKANÝCH ÚDAJOV
- za KVALITATÍVNE predpokladáme také znaky, ktorých varianty nevyjadrujú mieru prítomnosti znaku u jeho nositeľov, čiže neumožňujú usúdiť, či nositeľ jedného variantu má daný znak vo vyššej miere alebo stupmi ako nositeľ jeho druhého alebo ďalšieho variantu
- napr. pohlavie, štátne zriadenie, politická príslušnosť, národnosť, povolanie apod.
- Usporiadanie variantov kvalitatívnych znakov je ľubovoľné, lebo nie je známe kritérium, podľa ktorého by sa dal stanoviť vzťah medzi variantmi, ich vzájomná vzdialenosť, či odstup
- Kvantitatívny vzťah sa u variantoch kvalitatívnych znakoch iba nesnímkuje
- To však neznamená, že v jednotlivých prípadoch nemožno na kvalitatívnych znakoch odkryť kvalitatívnu stránku
- Kvalitatívne znaky delíme na ALTERNATÍVNE a VIACČLENNÉ, čiže MNOŽNÉ
- ALTERNATÍVNE – vstupujú len vo dvoch vzájomne sa vylučujúcich variantoch. Napr.pohlavie s variantmi muž a žena, alebo mravná kvalita s variantmi dobrý a zlý
- VIACČLENNÉ – majú viac variantov, národnosť s variantmi : slovenská, česká, maďarská, ukrajinská, poľská, at´d.
- Kvalitatívne znaky umožňujú roztriediť populáciu do jednotlivých kategórií podľa variantov daného znaku, stanoviť modus a stanoviť pomery početného zastúpenia variantov v súbore v absolútnych hodnotách, percentách alebo v indexových číslach
- Podmienkou toho, aby varianty kvalitatívnych znakov umožňovali roztriedenie súboru, je vyhranenosť variantov
- O variantoch musí totiž platiť, že sa naprekrývajú, teda že každý člen súboru môže patriť len do jedného variantu
- PORADOVÉ ZNAKY – tvoria druh kvantitatívnych znakov
- Ich varianty sú už usporiadané, a to podľa toho, v akej intenzite je v nich daný znak prítomný
- Podľa spôsobu, ktorým sa určuje poradie ich variantov, členia sa poradové znaky na POROVNÁVANIE a ZORAĎOVACIE
- POROVNÁVACIE – nie je vopred daná nijaká poradová škála a jednotlivé prípady sa usporadúvajú do poradia porovnávaním podľa toho, v akej miere je v nich daný znak prítomný
- ZORAĎOVACIE – na zoradenie prípadov do variantov podľa poradia používame vopred stanovené vymedzenie poradia, ako napríklad pri variantoch odpovedí na zavreté alebo polootvorené otázky
- Poradové znaky :
- Sú relatívne v tom zmysle, že daný variant môže mať v rôznychprostrediach odlišné zaradenie
- Hodnota intervalu medzi prvým a druhým variantom sa nemusí rovnať hodnote intervalu medzi druhým a tretím variantom
- ČÍSELNÉ (KARDINÁLNE) ZNAKY – kvantitatívne znaky, ktoré možno merať a ktorých varianty možno na rozdiel od poradových znakov nielen usporiadať podľa poradia, ale aj uviesť do číselne vyjadriteľného vzťahu, alebo priamo číselnou hodnotou variantov
- V kardinálnych znakoch možno osobitne vyčleniť INTERVALOVÉ a PODIELOVÉ ZNAKY
- INTERVALOVÉ – také znaky, ktoré neoznačujú len celkové poradie variantov podľa intenzity znaku, ale veľkosť intervalov medzi jednotlivými stupňami poradia možno vyjadriť číselne
- PODIELOVÉ – ich varianty sa nevyjadrujú v ľubovoľne stanovených stupňoch intervalových škál, ale sú dané v číselných hodnotách sústavy, v ktorej je známe prirodzená nulová hodnota
- ANALÝZA – predstavuje usporiadanie, triedenie údajov do základných skupín, aby bolo možné získať odpopvede na základné otázky
- EXPLORAČNÁ ANALÝZA :
- Zahrňuje metódy a postupy vyhľadávania vzťahov v získaných údajov a formulovanie záverov o štruktúre súboru údajov
- Je založená na postupnom štúdiu údajov a na postupnom odhaľovaní platných záverov, vrátane sociologickej interpretácie
- KONFIRMAČNÁ ANALÝZA – vychádza z vopred formulovaných teoretických alebo štatistických hypotéz, ktoré sú overované štatistickými postupmi
- SYNTÉZA :
- Spočíva v spájaní skúmaných vlastností sociálnych objektov do súvislých celkov na báze stanovených kritérií, ktoré vychádzajú z cieľov sociologického výskumu
- Ako poznávacia činnosť vychádza z podstaty sociálneho javu skúmaného prostredníctvom analýzy a vyzdvihuje jednotlivé na určitý stupeň všeobecného, konkrétne na istý stupeň abstraktného,zisťované rozdiely zahrňuje do zjednocujúcich konštatácií
- Objektivizujúcim základom syntetizujúceho postupu je v sociologickom výskume existencia všeobecných charakteristík sociálnych javov v ich parciálnych štrukrúrnych prvkoch
- INDUKCIA :
- Je postupom logického uvažovania od jednotlivého k všeobecnému
- Tento postup je spredmetnený v procese generalizácie výsledkov pozorovaných, ale aj nepozorovaných a nepozorovaných zmien vo vlastnostiach sociálnych javov
- DEDUKCIA :
- Je opačným postupom ako indukcia – od všeobecného k jednotlivému, od abstraktného ku konkrétnemu
- V prípade, že je možné dedukciou logicky predikovať niektoré skutočnosti na základe množstva abstrakcií, ktoré tvoria uplatnenú teóriu, potom táto teória poskytuje vysvetlenie pre pozorované sociálne javy
- KOMPARÁCIA :
- Je zameraná na zisťovanie zhodnosti, podobnosti a odlišnosti skúmaných sociálnych javov
- Uplatňuje sa spoločne s ostatnými všeobecne-vednými metódami, najmä a snalýzou a syntézou skúmaných javov, pričom tieto javy sú podrobne popisované a následne zaraďované do príbuzných celkov
- K popisu javov sa volia spravidla ich podstatné vlastnosti, ktoré najlepšie charakterizujú predmet výskumu a syntetizujúcim spôsobom sa získava obraz o jeho zhodných alebo rozdielných kvalitách
- Ako výskumný postup metóda komparácie harňuje :
- Špecifikáciu predmetu komparácie
- Vymedzenie porovnávacích vlastností
- Posúdenie komparability
- Určenie konkrétnych techník porovnávania
- Spôsob vyhodnotenia získaných informácií a syntetiku výstupov