Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu
kvantifikacia (12.doc)
12. KVANTIFIKÁCIA
KVANTITATÍVNE MERATEĹNÉ ZNAKY
- majú najvyššiu gnozologickú hodnotu, pretože sú základom kvantifikácie číselného vyjadrenia vlastností spoločenských jednotiek, skupín, procesov apod.
- Napr. veľkosť, objem, pohyb, rýchlosť, intenzita, vek osôb...
- Hlavným cieľom a zmyslom kvantifikácie je predovšetkým sústredenie veľkého množstva informácií v skúmaných sociálnych javoch a ich prevedenie na číselné ukazovatela
- KVANTIFIKÁCIA predstavuje proces abstraktnej myšlienkovej operácie, v ktorej sú slová nahradzované číslami (znakmi) :
- Čísla odstraňujú mnohoznačnosť javu, ich porovnávanie, priebeh zmien v čase i v priestore
- Číselnou kvantifikáciou možno zabrániť chybám v pozorovaní a v kvalitatívnom popise sociálnych javov
- Čísla dávajú krátky syntetický výsledok zhromaždených informácií a tým aj ich prehľadnosť – predstavujú tak veľmi koncentrované informácie
- Analýza číselných údajov má charakter technickej operácie a závery sú totžné v súlade s prijatými zásadami
- Kvantitatívne vyjadrené závery umožňujú predvídanie a plánovanie
- ZNAK – vyjadruje určitú vlastnosť jednotky zisťovania, ktorá ju charakterizuje po určitej stránke a táto skúsenosť je zisťovaná sociologickým výskumom
- KOANTITATÍVNE ZNAKY sú vyjadrené číslami a dosahujú určité hodnoty
- Charakterizujú bu´d určité množstvo, určitú veľkosť alebo určitý objem skúmanej jednotky alebo určitú dosiahnutú úroveň
- Kvantitatívne znaky sa delia na ORDINÁLNE a KARDINÁLNE
- ORDINÁLNE ZNAKY – ich varianty sú usporiadané podľa toho, v akej intenzite je v nich daný znak prítomný
- Porovnávanie – jedna kvalita a tá jr rozdelená do stupňov podľa miery prítomnosti daného znaku
- Zaraďovacie – pozorované jednotky sú zoraďované zámerne do nejakého poradia na základe jedného zvolené znaku, pričom je výhodné, keď má toto poradie stanovené rozmedzie
- KADINÁLNE ZNAKY – sú merateľnými znakmi, ktorých varianty sa dajú usporiadať podľa poradia a uviesť ich do číselne vyjadriteľného vzťahu
- Intervalové
- označujú ako poradie variantov znaku, tak i veľkosť intervalov medzi jednotlivými stupňami poradia
- neumožňujú stanoviť násobok, o ktorý je vybraný variant väčší alebo menší než ostatné varianty
- umožňujú všetky štatistické operácie, vypopčítať aritmetický priemer, smeradajné odchýlky apod.
- podielové – vyjadriť hodnotu jedného variantu znakov ako podiel alebo násobok druhého variantu znakov
- ZÁKLADNÉ DRUHY STUPNÍC :
a. nominálne
- založené na logickom vzťahu rovnosti a rôznosti
- rôznosť jednotiek je vyjadrená číslami
b. zaraďovacie
- vyjadrujú vzťah rovnosti a rôznosti, ako aj relatívne určenie veľkosti
- intervalové
- obsahujú všetky znaky predchadzajúcich stupníc a navyše rovnaké intervaly medzi jednotlivými stupňami
- MERANIE – zložitý proces
- VLASTNÉ MERANIE – predstavuje proces, v ktorom sa objekty merania premietajú do zvoleného číselného systému – KVANTIFIKUJÚ – so zodpovedajúcimi vzťahmi medzi číslami
- Konkrétne meranie má 2 zložky :
- MERACIE NÁSTROJE – pripravené stupnice, ktoré sú upravené do prehľadnej a pre respondentov zrozumiteľnej podoby, pričom môže ísť o štandardnú skupinu
- VLASTNÉ MERANIE – do ktroého je zaraďovaná spôsobilosť merania (objektívnosť pozorovateľa alebo schopnosť odhadnúť úroveň znaku u opýtanej osoby), pochopenie inštrukcií k meraniu a iné
- Každé meranie má ZLOŹKU PRAVDIVÉHO MERANIA a ZLOŹKU PRÍPUSTNÝCH CHÝB MERANIA
- Tieto dve zložky sú zdrojmi tzv. VARIABILITY VÝSLEDKOV POZOROVANIA
- Jej determinantmi sú najmä :
- Individuálne rozdiely ,edzi výsledkami, ktoré zodpovedajú skutočným smerniciam – zložka pravdivého merania
- Individuálne rozdiely pri použití určitej stupnice, to znamená chyby merania, ktoré sa budú pravdepodobne opakovať vždy, keď budú použité rovnaké stupnice – v takom prípade ide o štandartné chyba, ktoré možno odstrániť zmenou stupnice
- Individuálne rozdiely pri jednotlivom použití stupnice – chyby náhodné vyplývajúce z určitej sociálnej situácie merania
- Individuálne rozdiely, dané osobnosťou respondenta – tvoria náhodné chyba
- Okrem spoľahlivosti ide pri meraní taktiež o jeho VALIDITU (platnosť) – nástrojmi merania sú merané tie vlastnosti, ktorých zmeranie bolo zámerom výskumného tímu
- Využívanie ukazovateľov v sociologickom výskume je vyvolané potrebou kvantifikovať nemerateľné vlastnosti sociálnych javov
- VLASTNOSŤ :
- Je prejavom kvality (postoja, vzťahu) alebo kvantity (veľkosti, množstva) skúmaného sociálneho javu
- Zložitejšie vlastnosti sa rozkladajú na jednotlivé zložky týchto vlastností, ku ktorým sa následne prira´dujú konkrétne znaky
- Ide O OPERACINALIZÁCIU, ktorá obsahuje spravidla postup priraďovania abstraktných znakov konkrétnym objektom z hľadiska definovanej vlastnosti
- UKAZOVATEĹ (indikátor) :
- Je takým znakom, ktorý si výskumnýtím vyberie medzi inými znakmi skúmaného javu preto, lebo najadekválnejšie z odpovedí skúmaným stránkam daného javu
- Indikátor musí vyjadrovať relatívne, čo najviac tú zložku sociálneho javu, ktorá je predmetom výskumu
- Výber znakov a ich povyšovanie na indikátory by mal byť výsledkom uplatnenia určitých zásad :
- Aby indikátory ako najadekvátnejšie znaky skúmaného aspektu sociálneho javu, čo možno najúplnejšie zodpovedali požiadavkám sociologického výskumu, musia byť presne vymedzené. U zložitých javov sa zostavuje tzv. syntetický indikátor
- Pri výbere indikátorov sa upresňujú znaky s priamym empirickým krytím – znaky, ktorými sa priamo vyjadruje podstatná vlastnosť skúmaného javu v empirickej podobe
- Prednosť majú také indikátory, ktorých varianty vyhovujú požiadavke zaznamenávania kvantitatívnych zmien a prejavov sociálnych javov formou merania