Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie
02.tema.doc (02.tema.doc)
Inovačné nápady: Východiskom prípravy inovácií je identifikácia a formulácia inovačného nápadu. Nápad definuje novú potrebu budúcich užívateľov a princíp ako ju zabezpečiť. Zdroje inovačných nápadov v zmenách prostredia: 1. Neočakávanosť: môže byť symptómom unikátnych príležitostí na nové podnikanie. Tento zdroj je významný najmä v kategórii obchodných a manažérskych inovácií. 2. Nezrovnalosti: medzi predpokladmi a realitou alebo vo vnútri procesov a systémov sú významným zdrojom nových nápadov. Najčastejším znakom nezrovnalostí sú pritom ekonomické faktory. 3. Procesové požiadavky: V prípade, ak je v procese alebo systéme identifikovaný chýbajúci alebo slabý článok, stáva sa ohniskom nových nápadov. Do tejto kategórie možno zaradiť veľký počet technických inovácií. 4. Zmeny v štruktúre priemyslu a trhu: Inovované výrobky a služby sú žiadané ak reagujú na významné zmeny štruktúry priemyslu alebo trhu. Ak sa mení štruktúra, tradične dominantné firmy nestačia obsadzovať nové trhové segmenty a nové možnosti. 5. Demografické zmeny: Zmeny v populácií, vekovej štruktúre, úrovni vzdelanosti a geografickom rozložení ľudí sú osobitným zdrojom nových podnikateľských nápadov. 6. Zmeny v myslení ľudí: Zmena smeru pohľadu je typická technika hľadania nových riešení a v súčasnosti, do tejto kategórie možno pripísať inovácie súvisiace napr. s ekológiou. 7. Nové znalosti: vedecké, technické, spoločenské sú obvykle považované za hlavný zdroj inovačných nápadov. Inovácie založené na nových znalostiach sa od skôr vymenovaných zdrojov líšia množstvom času, ktorý vyžadujú, úspešnosťou a aplikačnou oblasťou. Vyžadujú zo všetkých inovácií najväčší časový predstih a potrebu dôsledného riadenia.
Hľadanie inovačných nápadov podľa segmentov trhu: Metodický postup hľadania nápadov: 1. Zostavenie podrobného súboru segmentov trhu. 2. Vyradenie segmentov trhu v ktorých nie je žiadna spoločná oblasť s naším zameraním podnikania. 3. Formulácia špecifických potrieb segmentu trhu korešpondujúcich s našim zameraním podnikania. 4. Formulácia spôsobu realizácie potreby a hodnotenie jeho potenciálu. Externé informačné zdroje pre hľadanie podnikateľských nápadov: Primárne vedecké a technické informácie, Patenty, Licenčná literatúra, Odborné časopisy a publikácie, Komerčná literatúra katalógy inzertné časopisy, Výstavy, Poradenské firmy, Internet. Interné informačné zdroje pre hľadanie podnikateľských nápadov: Dynamicky orientované firmy okrem využívania externých zdrojov systematicky budujú databázu vlastných inovačných nápadov. Základné formy sú : vlastný výskum a vlastné analýzy. 1.Výskumná činnosť: Je spravidla orientovanána inovácie vyšších radov, kde potenciálni zákazníci ešte nie sú schopnírozpoznať budúce potreby a možnosti. 2. Analýza potrieb zákazníkov: Zákaznícky orientované inovácie využívajú ako zdroj nápadov na nové výrobky a služby predovšetkým vlastné analýzy potrieb zákazníkov. 3.Vlastní pracovníci ako zdroj nápadov: Pri tvorivej a iniciatívnej kultúre firmy sú významným zdrojom nápadov vlastní pracovníci. 4.Analýza konkurenčných výrobkov a služieb: Všeobecne používaná metóda založená na nákupe, hodnotení a analýze konkurenčných výrobkov. Silné stránky výrobku sa napodobujú, slabé stránky sa odstraňujú.
Informačný systém na podporu hľadania inovačných nápadov: Hľadanie a tvorba inovačných nápadov sú spojené s rozsiahlym zberom, analýzou a spracovaním informácií. V praxi vznikajú problémy s množstvom informácií, hodnotením ich užitočnosti, archiváciou, distribúciou a pod. Pre každé inovačné podnikanie, preto možno doporučiť používanie určitého uceleného informačného systému. Podľa potreby to môže byť vyspelý počítačový systém, inokedy len kartotéka nápadov a podkladových materiálov. Inovačné spravodajské systémy: Riešenie problémov veľkého počtu a rozmanitosti zdrojov informácií pre prípravu inovačných nápadov. Ich úlohou je získavať relevantné informácie a transformovať ich na použiteľné poznatky pre prípravu inovácií. V rámci inovačného spravodajstva možno využívať početné komerčné informačné systémy.