zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Informatika

 

ťahák k informatike (tahak_k_informatike.doc)

1. Typy dát:

        Z hľadiska jednej operácie môžeme dáta,

s ktorými sa v nej pracuje, rozdeliť na dáta

vstupné, dáta výstupné, dáta pracovné

dáta obsiahnutá vo vlastnej operácii – konstanty.

Konstanty sú údaje, ich hodnota je známa

už pred začatím perácie a preto môžu byť

popísané priamo v danej operácii. Prevedením

operácie sa ich hodnota nemení. Spravidla

bývajú v operácii zapísané svojou priamou

hodnotou (číslo, reťazec znakov, atd.).

Pracovné dáta sú používané iba v priebehu

operácie, ich hodnota pred započítaním

operácie nie je známa. Sú to medzivýsledky

operácie. Pre ich popis v operácii sa používajú

symbolické názvy, ktoré označujú miesto

vyhradené v pamäti pre hodnoty – premenné.

Tieto dáta sa vytvárajú v priebehu operácie

a po jej skončení nie sú prístupné (zanikajú).

Hodnoty vstupnýchvýstupných dát nie sú

v okamžitej formulácii operácie známe

. Preto sa v zápise operácie zapisujú opäť

pomocou symbolického názvu premennej.

Vstupné dáta do operácie vstupujú a výstupné

dáta ako výsledok operácie vystupujú, t. j. hodnoty

dát vstupujúcich sú známe až pred konkrétnym

započítaním operácie, hodnoty výstupných dát

až po ich ukončení.

        Z hľadiska hodnôt, ich môžu dáta nebyť,

definujeme typy dát alfanumerických, numerických,

alfabetrickýchlogických.

Logické dáta vypovedajú o pravdivosti určitého výroku

. Existujú iba dva možné údaje logického typu

a to pravda (výrok platí) alebo nepravda (výrok

neplatí). Logické dáta sa na rozdiel od ostatných

dát bežne nevyskytujú. Pri riešení úlohy sa používajú

ako pomocné dáta, ktoré zachytávajú určitú

vlastnosť skúmaného objektu. Oproti iným typom

dát im nemôžeme priradiť presne definovaný znak.

Pre vyjadrenie obsahu používame opis (logická „0“

alebo „1“, „pravda“ alebo „nepravda“, „TRUE“ alebo

„FALSE“ a pod.). Niektoré operácie môžu byť

vyhradené iba pre spracovanie logických dát (napr

. IFTRUE condition THEN ... =PLATÍ podmienka POTOM...).

Alfanumerické dáta môžu obsahovať všetky znaky,

povolené kódovou tabuľkou počítača, t.j. číslice,

malé a veľké písmená, medzera, špeciálne znaky.

Hovoríme im preto aj dáta znakové. Tieto dáta sa

skladajú z ľubovoľnej postupnosti – reťazec znakov,

preto ich môžeme nazývať aj dáta reťazové. V

 programových prostriedkoch (jazykoch) bývajú tieto

dáta pre odlíšenie uzatvorená v reťazových zátvorkách

(napr. úvodzovky „“, apostrofy ´ a pod.).

Dáta numerické sú podmnožinou dát alfanumerických.

Sú vytvorené z kombinácií čísel a troch špeciálnych

znakov: znaky pre oddelenie prirodzených a racionálnych

častí čísel (bodka, alebo čiarka) a znamienok plus a

 mínus pre určenie kladnosti alebo zápornosti čísla.

Iné znaky nie sú v numerických dátach povolené.

Tieto dáta môžu byť celočíselné, reálne čísla, kladné

aj záporné. Nesmú obsahovať znak medzera!

Dáta alfabetické sú podmnožinou alfanumerických dát.

Obsahujú iba veľké alebo malé písmená abecedy a

 znak medzera.

 

2. Vzťah medzi dátami, informáciou a znalosťami:

    ...košeľa, auto, jablko, 12, hodinky, zelená...

           ÚDAJE (dáta)

    ... zelené jablko, 12 hodín, pokazené auto...

           INFORMÁCIE

           ZNALOSTI  

Znalosti sú výsledkom spracovania informácií.

 

 

 

3. Vyjadrenie množstva informácie pri

prenose jedného prvku abecedy zdroja

    správ:

    Množstvo informácie – kvantitatívna teória

informácie. 1 bit je množstvo informácie, ktoré

získame správou o realizácii jedného z dvoch

možných rovnako pravdepodobných stavov

                                 I = log2(N)

I – množstvo informácie

N – počet možností

 

Príklad:

Hod mincou – strany 1 a 0     Záver

1. hod môže nastať stav         1. hod = 2 možnosti (2¹) = 1 bit

          1, 0

2. hod môže nastať stav         2. hod = 4 možnosti (2²) = 2 bity

          11, 01, 10, 00

3. hod môže nastať stav          3. hod = 8 možností (2³) = 3 bity

          111, 110, 101, 100, 011, 010, 001, 000

                                       Platí: I = log2(N)

 

4. Kedy má zdroj maximálnu a kedy

minimálnu entropiu:

   Zdroj má maximálnu entropiu vtedy, ak

je pravdepodobnosť výskytu všetkých

sledovaných javov rovnaká.

   Zdroj má minimálnu entropiu vtedy, ak

entropia ľubovoľného javu A1 sa blíži k 0

ak sa pravdepodobnosť p1 blíži k 1.

 

5. Prevod čísla z dekadického tvaru na

binárny tvar:

    (14)10 – ()?

Binárna – desiatkové číslo vydelíme základom

sústavy (2) a opisujeme zvyšky. Výsledok

opíšeme v opačnom poradí ako sme delili (zozadu)

 

14

7

3

1

0

:2

0

1

1

1

                                                        (14)10 – (1110)2

 

 

6. Prevod z binárneho na dekadický tvar:

    Binárna:

1*2³ + 1*2² + 1*2¹ + 0*2º = 1*8 + 1*4 + 1*2 + 0*1 = 14

                                         (1110)2 – (14)10

Binárna matematika:

0 + 0 = 0

1 + 0 = 1

0 + 1 = 1

1 + 1 = 0 a 1 prenesieme do vyššieho rádu

čiže 1 + 1 = 1 0

 

7. Prevod dekadického čísla na

hexadecimálne číslo:

Osmičková – desiatkové číslo vydelíme

základom sústavy (8) a opisujeme zvyšky.

Výsledok opíšeme v opačnom poradí ako

sme delili (zozadu).

 

14

1

0

:8

6

1

                                              (14)10 – (16)8

 

8. Prevod hexadecimálneho čísla na

dekadické:

   Osmičková :

1*8¹ + 6*8º = 1*8 + 6*1 = 14

                             (16)8 – (14)10

9. Všeobecná schéma komunikačného procesu:              

ZI – zdroj informácií

GK – generátor kódu – transformuje správu a mení ju na signál

VY – vysielač

KK – komunikačný kanál

PR – prijímač

DK – dekóder – spätné dekódovanie správy aby bola zrozumiteľná

PI  - príjemca

ZP – zdroj porúch – informačné šumy

 

 

10. Kritériá pre triedenie systémov:

    Typy systémov – triedenie:

* podľa vzťahu k realite (hmotné, abstraktné)

* podľa vzťahu (interakcie) s okolím (uzavreté,

relatívne izolované, otvorené)

* podľa pôvodu vzniku (umelé, prirodzené)

* podľa spôsobu chovania (deterministické,

stochastické, s cieľovým chovaním, bez cieľového

chovania, s náhodným chovaním, sekvenčné,

adaptívne, neadaptívne)

* podľa chovania v čas (statické, dynamické –

nespojité a spojité)

* podľa obsahu (informačné, organizačné, atď.)

 

11. Príklady systémov podľa interakcie

(vzťahov) s okolím:

  1. uzavreté (absolútne izolované) – nemajú
  2. podstatné okolie – izolovanosť

vymedzujeme z pohľadu výmeny látkovej,

energetickej, informačnej a pod.

  1. relatívne izolované – väzba s okolím presne
  2. definovaná a iba cez hraničné

prvky. Príkladom pre tento typ systému môže

byť akýkoľvek podnik. Jeho vstupne väzby

sú presne definované (materiál, financie,

pohľadávky, pracovníci, zmluvy s odberateľmi)

a podľa nich sa riadi aktivita systému – podniku,

t.j. jeho výstupy – výrobky, ktoré realizuje u 

zákazníka. Zaistenie výstupov sa realizuje

prostredníctvom vnútorných väzieb v systéme.

  1. otvorené – majú podstatné okolie, existuje veľa
  2. nepresne definovaných väzieb. Medzi

  systémom a okolím prebieha nepretržitá výmena

hmotne - energetická i informačná.

Príkladom takéhoto systému môže byť lúčny

porast, ktorý má veľmi mnoho väzieb s okolím

(s geologickým podkladom, pôdnym edafónom,

okolitými porastmi, atmosférou atd.), ktoré nie

sme schopní jednoznačne definovať.

 

12. Funkčné typy systémov (chovanie

systémov):

     * systém s jednoduchou funkciou –

priebežné (vstup zodpovedá výstupu –

kúpa tovaru), oneskorovacie (výstup je

oneskorený o časovú konštantu – výroba

vína)

     * zvodný systém – funkčne konjunktívny-spojenie

(výstup sa realizuje iba vtedy ak pôsobia všetky

vstupy – pripočítanie úrokov v banke), funkčne

disjunktívny-rozdelenie (výstup sa realizuje ak je

splnený aspoň jeden vstup – počítačové vedenie

účtovníctva), paralelne sčítací (výstup je algebraickým

súčtom všetkých vstupov)

     * rozvodný systém – vypracovanie v otázke

číslo 13

     * kombinované systémy

     * systém s vlastnou spätnou väzbou –

sebaovládacie a sebakontrolné, pamäťové,

kombinované

 

13. Uveďte príklad „rozvodného systému“:

Y1 = f(X1), Y2 = f(X2),... – prenosová funkcia

 

Systém

        

            X      

Príklad: štátny rozpočet, rozvod – plynu,

elektrickej energie, tepelnej vody...

 

14. Triedenie cieľov systémov aj z

 uvedením príkladov:

* Podľa povahy – ekonomické, sociálne,

politické, vedecké, atď.

* Podľa úrovne delenia – makroštrukturálne

a mikroštrukturálne

* podľa časového horizontu:

    - základný – na jeho dosiahnutí má systém

prvoradý subjektívny záujem

    - strategický – dlhodobé zámery – obsahuje

optimálne riešenie, formulovaný kvalitatívne

    - taktický – formulovaný kvantitatívne –

nevýrazné a nie dlhodobé zmeny v systéme

    - operatívny – krátkodobá platnosť, veľmi

podrobný

 

15. Definícia pojmu kódovanie:

Kódovanie je zobrazenie ľubovoľného znaku

abecedy (kódovaná abeceda) postupnosťou

znakov z inej množiny prístupných znakov

(kódovacia abeceda...)

* číslicové – kombinácia číslic

* znakové – kombinácia znakov

* grafické – kombinácia obrázkov

Príklad:

Kódovaná veta: Dnes je pekne.

Číslicové kódovanie:

d

n

e

s

j

p

k

.

„medzera“

1

2

3

4

5

6

7

9

0

Znakové kódovanie:

d

n

e

s

j

p

k

.

„medzera“

X

Y

K

P

L

M

N

A

B

Grafické kódovanie:

d

n

e

s

j

p

k

.

„medzera“

۩

 

16. Význam ASCII kódu:

ASCII - 7 bitový kód = 128 znakov

Ovládacie povely (koniec riadku, riadkovanie

, stránkovanie atď.), alfanumerické znaky,

medzera, číslice 0 – 9, znaky anglickej abecedy,

špeciálne znaky (interpunkčné znamienka,

„počítačové znaky“ @ - alt64, # - alt35

Odvodené ASCII 8 bitový kód = 256 znakov

ISO 8859-2

ISO LATIN II. (os UNIX)

PC LATIN II. (čeština – obsahuje stredoeurópske

latinkové sady)

 

17. Definícia pojmu algoritmus:

Algoritmus je presný popis definujúci

postupnosť krokov, ktoré vedú od vstupu

k výstupu...

* návod na obsluhu zariadenia

* recept na pečenie koláča

* technická dokumentácia

* návod na výrobu

* manuál k mobilnému telefónu

 

18. Základné prvky algoritmov:

* premenné – vstupné, pracovné, výstupné

* začiatok algoritmu

* koniec algoritmu

* kroky algoritmu

* podprogramy

* podmienky – binárna relácia + logické spojky

(=,     ,      , and, or, not...)

* rozhodovacia sekvencia – vyhodnotenie

podmienky a pokračovanie podľa výsledku

hodnotenia)

* cyklus – opakovanie kroku

* skok – prerušenie prirodzenej postupnosti

krokov

 

19. Vzťah medzi úrovňou riadenia a úrovňou spracovania dát

* Strategická úroveň – proces rozhodovania o cieľoch organizácie, o zmenách v cieľoch, o zdrojoch, o politike riadenia –

hľadá stratégiu činnosti organizácie

* Manažérska úroveň – zisk a ekonomické využitie zdrojov

* Operačná úroveň – zabezpečenie efektívnej a účinnej realizácie úloh

 

20. Fázy životného cyklu IS:

a) Stratégia – Fáza stratégia je počiatočná

fáza životného cyklu systému. V tejto fáze

je vytvorený počiatočný popis systému a

 jednotlivých operácií. V priebehu tejto fázy

je nutné študovať operácie, ktoré systém

vykonáva, a zistiť, ktoré z nich prebiehajú

efektívne, a ktoré je možné vylepšiť.

b) Analýza – Druhou fázou vývoja systému

je analýza. Identifikujú sa jednotlivé operácie,

ktoré musí systém vykonávať a odpovedajúce

dátové elementy, ktoré sú nutné pre podporu

aplikácií.

c) Návrh – Po ukončení analýzy je možné

vykonať mapovanie zistených systémových

požiadaviek na špecifickú schému aplikácie

a komponenty modulov, ktoré tvoria počiatočný

návrh systému.

d) Implementácia – Po ukončení návrhu systému

je možné implementovať databázu aj klientské

aplikácie systému. Implementácia nových aplikácií

obyčajne prebieha v testovacom prostredí.

e) Testovanie – Po dokončení implementácie je

možné začať testovať systém. V prípade

zistenia akýchkoľvek problémov sa vykoná

modifikácia jednotlivých komponentov systému.

f) Produkcia – Po ukončení testovania je

možné systém preniesť z testovacieho do

prevádzkového prostredia a firma môže

začať používať vytvorený systém.

 

  1. plány systému (potreba, uskutočniteľnosť
  2. / realizovateľnosť)
  3. stanovenie požiadaviek na systém
  4. (analýzy, stanovenie požiadaviek)
  5. vývoj systému (návrh na viacerých
  6. úrovniach podrobnosti)
  7. implementácia systému (vlastná
  8. implementácia, testovanie a overovanie,
  9. integrovanie systému)
  10. prevádzka a údržba (zavedenie do
  11. prevádzky, prevádzka, údržba

 

 

 

 

21. Uveďte príklady dvoch entít so vzťahom

1:1, 1:N a N:M :

1:1 prezident : štát

1:N učiteľ : predmet

N:M objednávka : tovar

 

22. Uveďte dve entity a definujte ich atribúty:

Entita – zamestnanec

Atribúty – meno, priezvisko, vek, ...

 

23. K čomu slúži DED diagram:

Je to grafický prostriedok určený na

reprezentáciu toku dát a informácií v 

navrhovanom systéme.

        

  Zdroj alebo cieľ toku dát

  Tok dát

transformácia vstupu na výstup

dočasný sklad dát

 

24. Funkcie databázového systému (banky dát):

* slúži ako zdroj dát vo vnútri automatizovaného IS

* slúži pre potreby spracovania dát

* uchováva dáta vo vhodnej a rýchlo prístupnej forme

* poskytuje dáta užívateľom podľa ich okamžitých

požiadaviek

* slúži na definovanie a redifinovanie dát v databáze

* slúži k tvorbe odvodených informácií zo základných dát

 

25. Typy dátových modelov:

* Hierarchický model – usporiadanie

pomocou stromovej štruktúry. Začína

koreňovým prvkom („root“), každý ďalší

prvok vychádzajúci z koreňa je podriadený

koreňu. Neobmedzený počet úrovní v 

stromovej štruktúre (Vvýhoda). Jednoducho

realizovateľný model (výhoda). Striktné

obmedzenie hierarchiou – redunadantnosť

záznamov (nevýhoda). Zložitá aktualizácia

(nutné aktualizovať celú vetvu) (nevýhoda).

Sieťový model – usporiadanie pomocou

sieťovej štruktúry, univerzálny pre

väčšinu aplikácií, prvky nie sú navzájom

podriadené alebo nadriadené. Je možné

definovať ľubovoľné väzby medzi prvkami

bez obmedzenia (výhoda), minimalizácia

redundancie, extrémne nároky na pamäťový

priestor (nevýhoda).

Relačný model – usporiadanie pomocou

relačnej štruktúry, dáta sú logicky usporiadané

v matici, dáta sú uložené po vetvách v 

samostatných súboroch a relácie sa realizujú

až v čase potreby, flexibilný (výhoda)

 

26. Režimy prenosu dát:

* PRESUN – je operácia, pri ktorej sa

obsah vysielajúcej premennej presunie

do obsahu prijímanej premennej a z

 vysielajúcej premennej sa odstráni.

* KÓPIA – je operácia, pri ktorej sa obsah

vysielajúcej premennej uloží do prijímanej

premennej. Výsledkom operácie kópie je

„zdvojenie“ dát (rovnaký obsah vysielajúcej

i prijímajúcej premennej), zatiaľ čo výsledkom

presunu je nový obsah prijímanej premennej

a zničenie obsahu vysielajúcej premennej.

* Pri PRIRADENÍ - sa hodnota premennej

alebo konštanty uloží do prijímajúcej premennej.

Pri TESTOVANÍ – sa porovnávaná hodnota

premennej s hodnotou konštanty, alebo hodnotou

inej premennej (napr. rovnosť alebo nerovnosť

dvoch čísel, test relácie, .t.j. či hodnota premennej

je väčšia/menšia než iné číslo atď.). Podľa charakteru

testovania je výsledkom pravdivosť  (logická) hodnota,

prípadne priamo hodnota, napr. počet znakov premennej.

Pre LOGICKÉ dáta sú okrem presunových operácií

prípustné operácie konjunkcie, disjunkcie a negácie.

Logické premenné sa môžu testovať, či majú

pravdivostnú hodnotu TRUE alebo FALSE.

Hodnota logických premenných je výsledkom

testovania (logických, relačných) operácií , ktoré

sa konštruujú pomocou konštant, premenných a

 aritmetických výrazov v kombinácii s relačnými

operátormi. Testovanie logickej operácie sa

používa pre vetvenie algoritmu (programu).

NUMERICKÉ premenné a konštanty, ktoré

sú spojené (kombinované) pomocou aritmetických

operátorov (+, -, *, /), vytvárajú aritmetické výrazy.

V aritmetických výrazoch ide (obdobne ako v 

matematike) zátvorkami meniť prioritu prevádzaných

aritmetických operácií. Numerické dáta je možné

testovať, t.j.  môžu tieto dáta vystupovať v relačných

restoch, ich výsledkom je pravdivostná alebo relačná hodnota.

ALFANUMERICKÁ (REŤAZCOVÉ) dáta môžu

vystupovať do operácií testovania a do reťazových

operácií. Pri testovaní reťazcov alfanumerických

znakov sa zisťuje dĺžka obsahu premennej (počet

znakov), výskyty jednotlivých zadaných znakov

či ich skupín a pod. Reťazové operácie pracujú s

 celými reťazcami znakov alebo s ich časťami

(podreťaze), kedy sa prevádza napr. zlučovaním

reťazcov, vynímaním podreťazcov z celku,

náhrada jedného podreťazca (postupnosti

znakov) znakov iným apod.  

 

27. Typické dátové rozhrania (RS-232,

IrDa, WiFi, Bluetooth, USB) a spôsob

ich využitia na príkladoch:

 

 

 

28. Hierarchia pamätí počítača:

 

29. Funkčné jednotky von Neumannovho počítača, uveďte príklady vstupných a výstupných jednotiek:

 

30. Štruktúra programového vybavenia počítača:

 

31. Funkcie operačného systému počítača:

* komunikácia s užívateľom  prostredníctvom

periférnych zariadení

* prideľovanie prostriedkov systému  užívateľom

alebo aplikáciám

* prideľovanie času užívateľom (tzv. timesharing)

alebo aplikáciám (multitasking)

* organizácia programov a súborov  údajov

na vonkajších pamäťových médiách

* vytváranie a spúšťanie  užívateľských programov

* diagnostické funkcie  autokontrola systému,

možnosť analýzy a odstraňovania chýb

* zabezpečovacie funkcie  ochraňuje systém

proti strate údajov pri výpadku napätia, proti

neoprávnenej alebo neodbornej manipulácii,

ktorá by mohla poškodiť programové produkty

* komunikácia s inými systémami (počítačmi)

v sieti  pri použití sieťových operačných systémov

 

 

 

32. Charakterizujte disciplíny informatiky:

Informatika, ako každá veda v duchu svojho

poslania študuje rôzne predmety, podľa ktorých

sa delí na disciplíny:

* teoretické – patrí sem hlavne diskrétna

matematika a jej disciplíny (teória grafov,

kombinatorika, matematická logika) a iné.

* teoreticko - aplikované – medzi ne patrí

štúdium algoritmov, údajových štruktúr,

programovacích jazykov, paralelných a 

distribuovaných systémov

* medzi aplikované disciplíny patrí analýza

a budovanie rôznych informačných systémov,

operačných systémov, kompilátorov, databázových

systémov, softvérové inžinierstvo, počítačová

grafika, počítačové siete a iné.

* k technickým disciplínam zaraďujeme všetky

disciplíny súvisiace s hardvérovou architektúrou

počítačových systémov

* rôzne hraničné disciplíny ako umelá inteligencia

(spolu s ostatnými kognitývnymi vedami),

medicínska informatika a iné.

 

33. Predmet štúdia informatiky:

Informatika je veda o informácii a jej

automatickom spracovaní. Často, no nie

výlučne sa študuje ako súčasť vedy o

 počítačoch a informačných technológiách.

Jej súčasne využitie je úzko späté s rozvojom

výpočtovej techniky.

Informatika tiež obsahuje:

  1. štúdium aplikácie informatiky v 

          organizáciách

  1. jej využitie a interakciu medzi ľuďmi,

          organizáciami a informačnými systémami

  1. interakcia človeka s počítačom (HCI)

    a spôsoby ako ľudia vytvárajú,

  používajú a hľadajú infomácie

Hlavný predmet štúdia informatiky je:

- štruktúra

- vytváranie

- manažment

- uchovanie

- získavanie

 

34. Objasnite pojem Informácia:

Informácia je slovo s mnohými významami,

ktoré závisia na kontexte, ale vo všeobecnosti

sa dá opísať ako predpis blízky pojmom význam,

poznatok, signál, inštrukcia, komunikácia,

reprezentácia a mentálny podnet.

Informácia zahrňuje v sebe správu spolu s

 jej významom pre príjemcu.

Je to správa, ktorá:

- vyjadruje istý stav

Správa sa stáva informáciou:

- buď v dôsledku ľudskej interpretácie

- alebo tým, že ju spracujú algoritmy

- alebo že je uložená v súboroch

Podľa Shannonovej teórie informácie je

informácia mierou stredného informačného

obsahu, prenositeľného daným kódovaním

 

35. Charakteristika operačného systému

a jeho hlavné časti:

Operačný systém (skratka OS) je základné

programové vybavenie počítača. Je to

„rozhranie“, ktorým používateľ komunikuje

s hardvérom.

Všeobecne rozlišujeme tieto časti OS:

- Jadro

- Monitor

- Ovládače

 

36. Charakteristika a význam počítačových

sietí, ich klasifikácia podľa rozľahlosti:

Počítačová sieť je súhrnné označenie

technických prostriedkov, pomocou ktorých

je realizované prepojenie a výmena dát

medzi počítačmi.

Význam počítačových sietí:

- zdieľanie údajov – vďaka tomu, že dátové

súbory sú uložené na serveroch siete a

 pripojení používatelia majú k nim prístup,

môže potrebné dátové súbory spracovávať

viac používateľov siete súčasne.

- zdieľanie prostriedkov – umožňuje pracovným

staniciam spoločne používať prostriedky siete,

ktoré ponúkajú servery siete. Najčastejšie ide

o zdieľanie diskov, keď lokálne disky

pracovných staníc nemajú kapacitu a

 zdieľanie tlačiarní.

- zvýšenie spoľahlivosti systému – v súvislosti

so zdieľaním prostriedkov je možné

v prípade poruchy zdieľaného prostriedku

nahradiť tento prostriedok iným (tlačiareň...)

a systém môže pracovať ďalej.

Počítačové siete podľa rozľahlosti:

* PAN – veľmi malá osobná sieť. Spolupracujúce

zariadenia obvykle slúžia len jednej osobe

(typicky prepojenie mobilu a počítača, PDA,

notebook...), na prepojenie sa obvykle používajú

bezdrôtové technológie (WiFi, IrDA, BlueTooth).

* Local area network (LAN) – lokálna počítačová

sieť. Spájajú uzly (počítače) v rámci malého územia,

resp. v rámci jednej budovy rádovo do vzdialenosti

sto metrov. Slúžia hlavne pre zdieľanie dát a zdrojov

(zariadení) v rámci jednej firmy, budovy, lokality.

* Metropolitan area network (MAN) – metropolitná sieť.

Sieť tohto typu prepája lokálne siete v mestskej

zástavbe – obvykle je obmedzená na jedno mesto.

Spája do vzdialenosti rádovo desiatky km.

* WAN – rozsiahla sieť. Spája rôzne LAN a MAN

siete v pôsobnosti krajín, kontinentov ale i sveta.

 

37. Hardvérové komponenty počítačových

sietí:

Hardware – zahrňuje všetky technické prostriedky

siete:

- Samotné počítače (servery a pracovné

stanice ...)

- Smerovače (router)

- Prepínače (switch)

- Koncentrátory a rozbočovače (hub)

- Sieťové mosty (bridge)

- Meniče rozhraní (mediakonvertory)

- Bezpečnostné zábrany (firewall)

- Opakovače (repeater)

- Modulátory / demodulátory (modem)

- Vysielače / prijímače (transceiver)

- Káble (metalické, optické ...)

 

38. Charakteristika a použitie ASCII kódu:

ASCII - 7 bitový kód = 128 znakov

Ovládacie povely (koniec riadku, riadkovanie,

stránkovanie atď.), alfanumerické znaky,

medzera, číslice 0 – 9, znaky anglickej abecedy,

špeciálne znaky (interpunkčné znamienka,

„počítačové znaky“ @ - alt64, # - alt35

Odvodené ASCII 8 bitový kód = 256 znakov

ISO 8859-2

ISO LATIN II. (os UNIX)

PC LATIN II. (čeština – obsahuje stredoeurópske

latinkové sady)

 

39. Projekt budovania európskej informačnej

spoločnosti e-Europa 2005:

Medzi kľúčové aspekty dosiahnutia cieľov iniciatívy

e-Európa patria:

- širokopásmový internet: rýchle pripojenie na

internet za dostupné ceny, najmä prostredníctvom

telefónnych liniek (DSL) alebo káblové pripojenie,

no aj využívanie bezdrôtových technológií (mobilné

telefóny 3GV, WI-FI) a dokonca satelitov. Nižšie

ceny by mala zabezpečiť správna implementácia

posledného legislatívneho balíka EÚ v oblasti

elektronických komunikácií.

- bezpečnosť: zabezpečenie ochrany elektronických

sietí pred hackermi  vírusmi a vybudovanie dôvery

spotrebiteľov v elektronickej platbe. Tieto bezpečnostné

opatrenia však nesmú zasahovať do práva spotrebiteľov

na súkromie.

- e-inklúzia: zabezpečenie dostupnosti informačnej

spoločnosti pre čo najväčší počet občanov,

prekonávanie geografických a spoločenských rozdielov.

- e-vláda: priblíženie aparátu verejnej správy

občanom a podnikateľom poskytovaním moderných

verejných služieb občanom a podnikateľským

subjektom prostredníctvom internetu do roku

2005 – najmä prostredníctvom vysokorýchlostného

internetového pripojenia.

- e-vzdelávanie: prispôsobenie európskeho

systému vzdelávania a odbornej prípravy

znalostnej ekonomike a digitálnej kultúre.

- e-zdravie: poskytovanie užívateľsky nenáročných

elektronických zdravotných služieb a informácií

pacientom i zdravotníckym profesionálom v 

celej Európe. Hlavným aspektom tejto politiky

je implementácia infraštruktúry pre medicínsku

starostlivosť, prevenciu chorôb, a vzdelávanie

v oblasti zdravia na internete.

-e-podnikanie: stimulácia rastu e-obchodu

(predaja a nákupu na internete) a neodmysliteľná

reorganizácia obchodných procesov na digitálne

technológie. E-Európa navrhuje prijatie

legislatívy pre e-podnikanie a podporovať

samoreguláciu, zavedenie elektronických

„trhov“ pre verejné obstarávanie a podpora

digitalizácie malých a stredných podnikov.

 

40. Nástroje pre zabezpečenie integrity

databázových systémov:

Izomorfizmus – totožnosť štruktúry (L341,

21), zhoda medzi štruktúrami objektov.

Dva systémy skúmané abstrahovane od

povahy prvkov, z ktorých sa skladajú, sú

navzájom izomorfné, ak každému prvku

prvého systému zodpovedá iba jeden prvok

druhého a každému vzťahu jedného systému

zodpovedá vzťah v druhom systéme a opačne

(L53, 212).

Homomorfizmus – zhoda medzi štruktúrami

objektov, ktorá je jednoznačná iba z jednej

strany, napr. vzťah medzi mapou a terénom.

Cf. Izomorfizmus.

V biológii: vonkajšia podobnosť pri nerovnakom

pôvode.