Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Sociálna filozofia
Rousseau (socialna_filozofia_-_rousseau.doc)
Jean Jacques Rousseau
- jeho názory ovplyvnili VFBR v roku 1789
- osvietenec (hnutie, kt. zdôrazňuje význam racionálneho poznania pre riešenie všetkých konfliktov, ktoré vo svete vtedy existovali, vyzdvihoval význam výchovy a vzdelávania)
- pochádzal zo Ženevy
- mierne sa vynímal z radov osvietencov, pretože vychádzal z emócií a vášní človeka, kt. považoval za rovnocenné s rozumovým poznaním
- dielo: Rozprava o vedách a umení – touto prácou reagoval na súťaž Dijonskej akadémie vied, riešil otázku do akej miery sú veda a umenie užitočné pre mravné správanie sa ľudí a ich život
- dospel k názoru, že veda a umenie vôbec nie sú zárukou lepšej, spravodlivejšej a humánnejšej spoločnosti
- vedu a umenie nepovažoval za prejav pokroku, ale skôr za prejav úpadku civilizácie
- prichádza k záveru, že vzdelávanie ducha ide ruka v ruke s úpadkom mravnosti, tým vystihol tragiku nových dejín
- Dijonská akadémia vypísala v roku 1853 novú súťaž na základe polemiky okolo Rousseauovej práce Rozprava o vedách a umení, v tejto súťaži položila otázku: „ako vznikla nerovnosť medzi ľuďmi?“
- Rousseau reagoval dielom: Rozprava o pôvode a základoch nerovnosti medzi ľuďmi – hovorí o prirodzenej nerovnosti (biologické, mentálne schopnosti), ale nerieši ju; hovorí v nej aj o mravnej nerovnosti (politickej/sociálnej), je to nerovnosť umelá, je výtvorom ľudí a ľud. činnosti; píše v nej o akejsi rajskej záhrade, kde ľudia sú súčasťou prirodzeného sveta, kde príroda vlastným výberom eliminuje jedincov, kt. by mohli zaťažovať vývoj spoločnosti
- človek je živočíšny druh, kt. sa riadi zvykmi, tradíciami, pravidlami
- na základe vzniku súkromného vlastníctva vzniká mravná nerovnosť, kde sa človek pod vplyvom umelej/soc. nerovnosti mení na zvrhlého živočícha
- zo vzniku vlády, panstva vyplývalo, že ľudia začali preferovať nové hodnoty ako chamtivosť a násilie
- stav permanentného násilia nemôže dlho trvať, preto vznikol štát s represívnymi orgánmi, kt. budú chrániť majetok bohatých pred domácimi aj vonkajšími hrozbami
- soc. nerovnosť sa vznikom štátu uzákonila a inštitucionalizovala
- štát je oficiálnym vyjadrením sociálnej nerovnosti
- prechod od neštátne k štátne organizovanej spoločnosti, od prirodzenej spoločnosti k neprirodzenej, nerovnej spoločnosti považoval za dôsledok uskutočnenia troch nešťastných krokov: 1.) Vznik vlastníctva – vznik rozdelenia na bohatých a chudobných
2.) Ustanovenie vrchnosti – rozdelenie na vládcov a ovládaných
3.) Zvrat moci na ľubovôľu – delenie ľudí na pánov a otrokov
- najvýznamnejšie dielo: Spoločenská zmluva
- moc sama o sebe nemôže splodiť rovnosť, nájsť osvieteného vládcu je nemožné
- aby bola moc obmedzená, kompetencie vlády musia byť ohraničené
- všeobecný súhlas môže obmedziť každú vládu a aj zneužívanie moci
- obecná vôľa = vôľa ľudu, kt. má byť vyjadrením najvyššej suverenity v štáte, nej sa musí podriadiť každá moc v štáte
- vôľa ľudu sa dá zabezpečiť prostredníctvom hlasovania, zvolia sa zástupcovia ľudu, kt. reprezentujú všeobecnú vôľu v štáte – koncepcia zastupiteľskej demokracie
- vôľa ľudu je jediným suverénom v štáte, kt. stojí nad všetkým
- hovorí o nevyhnutnosti imperatívneho mandátu, kde zástupca plní vôľu svojich voličov, a nie svoju vôľu → voliči majú právo svojho zástupcu odvolať
- cieľom je donútiť zástupcov plniť vôľu ľudu
- v prípade, že vláda nerešpektuje vôľu ľudu, občania majú právo zvrhnúť vládu
- „človek, jedinec sa rodí dobrým, ale pod vplyvom civilizácie sa stáva skazeným.“
- dielo: Emil (o výchove) – ochrana pred zlými vplyvmi modernej civilizácie
- výchova v izolovanom prostredí