Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Inštitúty vecného práva
Recepcia rímskeho práva v Nemecku (inst_5-9.doc)
Otázka č. 5:
Recepcia rímskeho práva v Nemecku
Usus modernus pandectarum
Od konca 15. stor. nastal v Nemecku taký prudký rozmach rímsko-právnej vzdelanosti, že sa to považovalo za druh národného nešťastia, lebo vývoj domáceho nemeckého práva bol prerušený cudzím právom – rímskym zásahom.
Rozlišujeme dve etapy vývoja:
I. etapa: do konca 15. stor. – Obdobie teoretickej recepcie ( alebo aj rannej recepcie )
- rozmach rímsko-právnej vzdelanosti len v ideologicko-teoretickej rovine
- rímske právo ešte nebolo prenesené do praxe
- nemecký právnik musel byť znalcom rímskeho práva
II. etapa: od konca 15. stor. – Obdobie praktickej recepcie ( alebo aj tzv. plná recepcia )
- rímske právo už nebolo len v teoretickej rovine, ale prenieslo sa už aj do právnej praxe
- prax počítala s rímskym právom aj na súoch
- právnik sa nezaobišiel bez znalostí nemeckého práva
- musel poznať nie len rímske právo a pandekty, ale aj moderné užitie – teda bolo potrebné poznať „usus modernus pandectárum“
Lotarská legenda
- nazvaná podľa Lotara III.
- v 12. stor. zaviedol platnosť rímskeho práva v ríši zákonom
Herman Coring
Odmietnutie tekto legendy možno nájsť v diele nemeckého učenca Hermana Coringa z roku 1643
Aj naďalej sa bolo možné sa dovolávať rímskeho práva, ale nie preto že platilo ako zákon, ale len vtedy, ak ho mohla využiť právna prax na základe obyčaje.
V rímskom práve v Nemecku platilo len to, čo našlo v praxi skutočné uplatnenie.
Napoleónov Codex
- do nemeckého práva bol prevzatý aj Napoleonov Codex
- Napoleon zjednotil nemecké krajiny do Rýnskeho spolku
V prvom období musel nemecký právnik ovládať rímske právo. V nasledujúcich obdobiach sa uplatňovalo rímske právo len popri nemeckom práve. Rímsky právnik musel ovládať nie len rímske právo, ale aj :
- pandekty
- moderné užitie
- aj usus modernus pandektarum
Otázka č. 6:
Vlastnícke právo a držba v Nemecku
Vo vývoji vlastníckeho práva a držby boli 3 etapy:
- obdobie
DOMINIUM = vlastnícke právo
- v stredoveku pojem „dominium“ vyjadroval feudálnu zvrchovanosť
- na rozdiel od rímskeho práva bol chhápaný širšie, ale aj ďaleko neurčitejšie
- obdobie
- tento pojem sa stáva ešte neurčitejším, lebo tento výraz sa na určitý čas stotožnil s akýmkoľvek majetkovým právom
- právo hovorilo dokonca o vlastníctve služobností
- obdobie
- usus modernus odmietlo predchádzajúce cháapanie pojmu „dominium“
- výraz „domínium“ bol vrátený pôvodnému významu ako mal v rímskom práve – čiže tento pojem označoval plnosť súkromno-vlastníckych oprávnení :
- užívať
- požívať
- držať
- disponovať
držba
- v rímskom práve bola chápaná ako faktický stav
- v Nemecku sa na rozdiel od rímskeho chápania považovala ako právo
- bolo ju treba zaradiť ako vecné právo k cudzej veci
Otázka č. 7:
Porovnanie pojmu „vec“ podľa rímskeho práva a podľa všeobecného Občianskeho zákonníka z roku 1811
Niektorí právnici, ktorí sa zaoberali rímskym právom ( Bonaparte, Hérovský ) pod pojmom „vec“ rozumeli len hmotnú vec, čiže takú, ktorú možno vnímať zrakom a hmatom.
Všeobecný Občiansky zákonník ( 1811 ) – Vecou je hmotné aj nehmotné. Pojem „VEC“ vymedzili dvoma spôsobmi:
- negatívne
- pozitívne
Negatívne vymedzenie pojmu „VEC“
TO, ČO NIE JE
- ľudské telo
- lebo zásahy do telesnej integrity nie sú zásahom do vecných, ale do osobnostných práv
- tie časti, ktoré sú s telom spojené
- napríklad zubné blomby, vlasy, fúzy
- po oddelení sa tieto časti tela stávajú vecou
- mrtvola – sporné chápanie
- vymedzili sa 3 názory:
- mrtvola je vecou bez pána
- v rímskom práve, keď bola vec bez pána, mohla sa stať objektom okupácie
- v nemeckom práve si ju nikto nemôže prisvojiť
- patrí medzi veci extra commertií
- patrí do vlastníctva dedičstva
Mŕtvola nie je vecou, preto nemohla byť predmetom vlastníckeho práva. Mohla byť poskytnutá anatomickým stavom – vedcom. V tomto obmedzenom zmysle mohla byť chápaná ako vec.
Ochrana mŕtvoly je zabezpečená osobitným právom.
Pozitívne vymedzenie
Tento Občiansky zákonník ( 1811 ) považoval za „VEC“ to, čo slúži užívaniu ľudí, čo priamo alebo nepriamo smeruje k zachovaniu ľudskej existencie, ale s tým, že to musí byť dosiahnuteľné pre ľudskú moc ( nemohlo sa za vec považovať napríklad mračno )
Otázka č. 8:
Príslušenstvo a súčasť veci
Podľa rímskeho práva:
PRÍSLUŠENSTVO
- je to hmotne a právne samostatná vec vedľajšia vec, ktorá je určená na to, aby hospodársky trvale slúžila veci hlavnej ( napríklad: kľúče od zámku, plachta na lodi … )
SÚČASŤ VECI
- je fyzicky oddelená časť, ale právne je spojená
- ak sú pochybnosti, rozhodujúce je hospodárske určenie
Občiansky zákonník z roku 1811
PRÍSLUŠENSTVO
- zdieľa osud hlavnej veci
- príslušenstvo k pozemku, aj keď ide o vec hnuteľnú sa považuje za nehnuteľnú
- patria tu napr. ryby v rybníku, zver v lese sa chápe ako nehnuteľnosť
- ale mŕtva ryba a lebo zajac sú hnuteľnosťou
Otázka č. 9:
Chápanie hmotných a nehmotných vecí
Podľa rímskeho práva
Gaius hovoril, že to sú tie, ktorých sa môžeme dotknúť
Podľa Občianskeho zákonníka z roku 1811:
HMOTNÉ
- sú tie, ktoré možno chápať zmyslami, a to nie len hmatom, ale aj zrakom, sluchom, čuchom
- podstatné je, aby zaberala určitý priestor, aby teda aspoň v ňom bola vnímateľná – napr. para v potrubí
- ak nebolo toto priestorové ohraničenie, tak sa nedalo hovoriť o hmotnej veci
NEHMOTNÉ VECI
- patria tu napr. vynálezy, obchodná povesť, obchodné tajomstvo
4
5