zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Právnická fakulta / Správne právo procesné

 

Vypracované otázky (spravne_pravo_procesne_ii..doc)

Správne právo procesné

Osobitná časť

31. Priestupkové konanie

  1. je zamerané na to, aby sa v ňom objektívne zistilo,
  1. či skutok, ktorým bol porušený alebo ohrozený záujem spoločnosti, je priestupkom,
  1. kto ho spáchal
  1. a aby na zákl. zisteného skutkového stavu bolo vydané rozhodnutie o priestupku, prípadne o uložení sankcie;
  1. z.č. 372/1990 Zb. o priestupkoch;
  1. pre konanie o priestupkoch (PK) platia všeob. pr. predpisy, ak v priestupkovom al. inom zákone nie je uvedené inak
  1. OŠS, obce vedú občanov k tomu, aby dodržiavali zákony a ostatné pr. predpisy a rešpektovali práva spoluobčanov
  1. dbajú najmä o to, aby občania nesťažovali plnenie úloh ŠS a obcí a nenarúšali verejný poriadok a občianske spolunažívanie
  1. priestupky prejednávajú obvodné úrady, org. Železničnej polície a iné, ak tak ustanovuje osob. predpis (SO, obec, VÚC)
  1. podkladom na začatie konania o priestupku je:
  1. správa o výsledku objasňovania priestupku,
  1. oznámenie ŠO, obce, organizácie alebo občana o priestupku,
  1. poznatok z vlastnej činnosti SO
  1. alebo postúpenie veci orgánom činným v trestnom konaní
  1. ak SO vec neodloží, ani nezistí dôvod pre postúpenie veci inému orgánu, začne konanie o priestupku bezodkladne, najneskôr do 30 dní

32. Objasňovanie priestupkov

  1. úlohou Policajného zboru je aj odhaľovanie a objasňovanie priestupkov
  1. toto sa uskutočňuje na zákl. vlastného zistenia SO alebo orgánov oprávnených objasňovať Priestupky (PZ, Zbor väzenskej a justičnej stráže, vojenská polícia, železničná polícia, obecná pol.- priestupky v blokovom konaní) alebo oznámenia FO alebo PO o spáchaní priestupku
  1. objasňovanie Pr = obstaranie podkladov potrebných na rozhodnutie SO najmä o tom, či:
  1. sa stal skutok, ktorý je priestupkom podľa tohto alebo iného zákona,
  1. tento skutok spáchala osoba podozrivá zo spáchania priestupku,
  1. sa uloží sankcia za priestupok alebo sa od jej uloženia upustí, ak k náprave páchateľa priestupku postačí samotné prejednanie priestupku,
  1. uloží ochranné opatrenie,
  1. uloží páchateľovi priestupku povinnosť uhradiť spôsobenú škodu;
  1. objasňovanie musí byť skončené spravidla do 1 mesiaca odo dňa, keď sa SO objasňujúci priestupok o ňom dozvedel - ide o procesnú poriadkovú lehotu, aj po jej uplynutí ju teda môže SO prejednať, pokiaľ nedošlo k zániku zodpovednosti za priestupok
  1. ak nie sú dôvody na odovzdanie a odloženie veci, predloží SO objasňujúci Pr správu o výsledku objasňovania Pr po zistení páchateľa príslušnému SO
  1. správa obsahuje:
  1. označenie orgánu, ktorý vykonával objasňovanie,
  1. stručné a výstižné popísanie skutkového stavu s uvedením, o aký priestupok ide,
  1. osobné údaje podozrivého z priestupku, poškodeného a prípadných svedkov
  1. spolu so stručným obsahom ich výpovede

33. Konanie o tzv. návrhových priestupkoch

  1. priestupky sa prejednávajú z úradnej povinnosti, ak nejde o priestupky, ktoré sa prejednávajú len na návrh postihnutej osoby, alebo jej zák. zástupcu alebo opatrovateľa
  1. na návrh sa prejednáva priestupok proti občianskemu spolunažívaniu, ktorého sa dopustí ten, kto inému ublíži na cti tým, že ho urazí alebo vydá na posmech
  1. návrh možno podať prísl. SO alebo pri objasňovaní orgánu oprávnenému objasňovať priestupok najneskôr do 3 mes. odo dňa, keď sa navrhovateľ o priestupku alebo o postúpení veci OČTK dozvedel
  1. obsah návrhu:
  1. kto je postihnutou osobou,
  1. koho navrhovateľ označuje za páchateľa
  1. a kde, kedy a akým spôsobom sa mal priestupok spáchať;

34. Konanie o zhode

  1. z.č. 264/1999 Z.z. o tech. požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody upravuje:
  1. spôsob ustanovovania technických požiadaviek na výrobky, ktoré by mohli ohroziť zdravie, bezpečnosť alebo majetok osôb, alebo živ. prostredie,
  1. práva a povinnosti PO určenej na činnosti podľa tohto zákona, ktoré súvisia s tvorbou, so schvaľovaním a s vydávaním slovenských tech. noriem,
  1. postupy posudzovania zhody výrobkov s technickými požiadavkami,
  1. vytv. akreditačnej komisie, orgánov dohľadu;
  1. ÚOŠS na úseku tech. normalizácie a posudzovania zhody je Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR
  1. vláda a prísl. ministerstvo pri rozhodovaní o autorizácii, MHSR pri akreditácii, OŠS podľa osob. predpisov;
  1. dohľad- OŠS zriadené podľa os. predpisov (SOI, SIŽP, SPPI)
  1. ochranné opatrenia: výrobcovi, dovozcovi al. distribútorovi:
  1. dočasné pozastavenie uvádzania výrobkov na trh,
  1. zákaz uvádzať výrobky na trh, alebo ich stiahnutie z trhu alebo z používania,
  1. v prípade že boli tieto opatrenia uložené - povinnosť informovať osoby vystavené nebezpečenstvu
  1. zhoda sa považuje za preukázanú, ak určený výrobok spĺňa všetky technické požiadavky, ktoré sa naň vzťahujú

 

35. Účastníci priestupkového konania a náhrada škody v priestupkovom konaní

  1. účastníci:
  1. obvinený z priestupku,
  1. poškodený, ak ide o prejednávanie náhrady majetkovej škody spôsobenej priestupkom,
  1. vlastník veci, ktoré môže byť alebo bola zhabaná, a to v časti konania, ktorá sa týka zhabania veci,
  1. navrhovateľ, na návrh ktorého bolo začaté konanie o priestupku;
  1. náhrada škody: ak uplatnil ten, komu bola priestupkom spôsobená majetková škoda, nárok na jej náhradu v konaní o priestupku (ďalej len "poškodený"), pôsobí SO, ktorý priestupok prejednáva, na to, aby škoda bola dobrovoľne nahradená
  1. ak škoda a jej výška bola spoľahlivo zistená, a nebola dobrovoľne nahradená, uloží SO páchateľovi priestupku povinnosť ju nahradiť,
  1. inak odkáže poškodeného s jeho nárokom na náhradu škody na súd alebo na iný príslušný orgán

36. Katastrálne konanie

  1. z.č. 162/1995 Z.z. katastrálny zákon
  1. kataster - je geometrické určenie, súpis a popis nehnuteľností, tvoria ho katastrálne operáty usporiadané podľa katastrálnych území
  1. zapisujú sa v ňom práva k nehnuteľnostiam, rozhoduje sa o určení priebehu hranice pozemkov, o zmenách hraníc katastrálnych území, o prešetrovaní zmien údajov katastra, o oprave chýb v katastrálnom operáte a o obnove kat. operátu
  1. na KK je príslušná správa katastra, v ktorej územnom obvode sa nachádza nehnuteľnosť
  1. v KK sa postupuje podľa všeobecných predpisov o správnom konaní (SK), ak tento zákon alebo iný zákon neustanovuje inak
  1. zápis práv k nehnuteľnostiam:
  1. vklad: práva k nehnuteľnostiam zo zmlúv uvedené v § 1 ods. 1 zákona sa zapisujú do katastra vkladom, ak tento zákon neustanovuje inak;
  1. § 1 ods. 1 - súčasťou katastra sú údaje o: vlastníckom práve, záložnom práve, vecnom bremene, práve zodpovedajúcom vecnému bremenu a o predkupnom práve, ak má mať účinky vecného práva, a o iných právach a povinnostiach z vecného bremena, ak boli zriadené ako vecné práva k nehnuteľnostiam, ako aj o právach vyplývajúcich zo správy majetku štátu, zo správy majetku obcí, zo správy majetku vyšších územných celkov, o nájomných právach k pozemkom, ak nájomné práva trvajú alebo majú trvať najmenej päť rokov
  1. tieto práva vznikajú, menia sa alebo zanikajú vkladom
  1. pr. účinky vkladu vznikajú na základe právoplatného rozhodnutia správy katastra o jeho povolení
  1. konanie sa zač. na návrh účastníka, správa katastra je návrhom viazaná
  1. rozhodnutie, ktorým sa vklad povoľuje, správa katastra vyznačí v zmluve
  1. proti zamietavému rozh. možno podať odvolanie
  1. správa kat. rozhodne do 30 (15) dní
  1. záznam: pr. k nehnuteľnostiam uvedené v § 1 ods. 1 zákona, ktoré vznikli, zmenili sa alebo zanikli zo zákona, rozhodnutím ŠO, príklepom licitátora na verejnej dražbe, vydržaním, prírastkom a spracovaním, práva k nehnuteľnostiam osvedčené notárom, ako aj práva k nehnuteľnostiam vyplývajúce z nájomných zmlúv, zo zmlúv o prevode správy majetku štátu alebo z iných skutočností svedčiacich o zverení správy majetku obce
  1. sa do katastra zapisujú záznamom, a to na základe verejných listín a iných listín
  1. nevzťahujú sa naň všeobecné predpisy o správnom konaní
  1. Správa katastra vykoná záznam bez návrhu, prípadne na návrh vlastníka alebo inej oprávnenej osoby, ak je ver. listina alebo iná listina spôsobilá na vykonanie záznamu
  1. poznámka (novela - 173/2004 Z.z .!): vyjadruje skutočnosti, ktoré obmedzujú oprávnenie vlastníka nakladať s nehnuteľnosťou, alebo informuje o nehnuteľnosti alebo o práve k nehnuteľnosti.
  1. na základe oznámenia súdu alebo iného štátneho orgánu, alebo na návrh iného oprávneného podľa os. predpisov správa katastra zapíše do katastra najmä poznámku o:
  1. začatí konania o súdnom výkone rozhodnutia predajom nehnuteľnosti,
  1. o začatí exekúcie predajom nehnuteľnosti,
  1. o vyhlásení konkurzu proti vlastníkovi nehnuteľnosti,
  1. o začatí vyvlastňovacieho konania
  1. a o predbežnom opatrení, ktorým sa zakazuje nakladať s nehnuteľnosťou.
  1. správa katastra vyznačí v katastri poznámku aj o tom, že hodnovernosť údajov katastra o práve k nehnuteľnosti bola spochybnená.
  1. správa katastra zruší poznámku bez návrhu alebo na návrh toho, kto podal návrh na jej zápis, ak sa preukáže, že pominuli dôvody jej zápisu
  1. na zápis poznámky sa nevzťahujú všeob. predpisy o správnom konaní

 

 

37. Colné konanie

  1. je konanie, v ktorom a právach a pr. chránených záujmoch alebo povinnostiach osôb pri dovoze, vývoze alebo pri tranzite tovaru rozhodujú colné orgány (CO)
  1. o konaní pred CO platí 71/1967, ak neustanovuje inak
  1. účel- rozhodnúť, či a za akých podmienok sa tovar prepúšťa do navrhovaného režimu alebo sa mu pridelí navrhované colne schválené určenie
  1. colný režim: 1. voľný obeh, 2. tranzit, 3. uskladňovanie v colnom sklade,4. aktívny zušľachťovací styk, 5. prepracovanie pod colným dohľadom, 6. dočasné použitie, 7. pasívny zušľachťovací styk, 8. vývoz;
  1. colne schválené určenie- súbor pravidiel ustanovených colným zákonom, ktoré určujú rozsah zaobchádzania s tovarom: a) prepustenie tovaru do colného režimu, b) umiestnenie tovaru do slobodného colného pásma alebo slobodného colného skladu, c) spätný vývoz tovaru z colného územia, d) zničenie tovaru, e) prenechanie tovaru v prospech štátu
  1. konanie:
  1. začiatok
  1. podaním colného vyhlásenia, ktorým deklarant navrhuje prepustenie tovaru do príslušného režimu,
  1. alebo úkonom pošty pri dovoze tovaru neobchodného charakteru
  1. al. iným úkonom
  1. CO zisťuje skutočný stav a vykoná aj iné dôkazy ako navrhnuté
  1. podaním vyhlásenia deklarant potvrdzuje správnosť v ňom uvedených údajov, pravosť doložených dokladov a zaväzuje sa plniť povinnosti, kt. vyplývajú z prepustenia tovaru do navrhnutého režimu
  1. CO môže povoliť opravu údajov deklarantom, ale len na uvedený tovar a pred prepustením do navrh. režimu
  1. zrušenie - zruší CO na žiadosť deklaranta, ak ten preukáže, že tovar bol do prísl. režimu navrhnutý omylom al. vzhľadom na okolnosti už nie je možné ho prepustiť
  1. CO je oprávnený overovať správnosť prijatých c. vyhlásení
  1. rozhodnutie - nevzťahujú sa naň predpisy o SK
  1. môže byť oznámené aj ústne alebo inak, ak deklarant podal colné vyhlásenie ústne alebo inak
  1. CO môže na zjednodušenie formalít povoliť aj zjednodušený postup
  1. kontrola po prepustení - vykonáva sa ako dôkaz pravdivosti údajov uvedených v c. vyhlásení v lehote určenej na úschovu dokladov
  1. prepustenie tovaru- úkon, ktorým CO povoľuje individuálne určenej osobe nakladať s tovarom podľa podmienok režimu, do ktorého je navrhnutý

38. Skrátené formy priestupkového konania

  1. blokové konanie- ak je spoľahlivo zistený, nestačí dohováranie a obvinený z Pr je ochotný pokutu zaplatiť
  1. max. 1.000,-SK ak tento al. iný zákon neustanovuje inak (napr. 2.000,- Pr. proti bezpečnosti a plynulosti CP)
  1. proti uloženiu pokuty v blokovom konaní sa nemožno odvolať
  1. sú oprávnené ich ukladať a vyberať SO, v ktorých pôsobnosti je prejednanie Pr, osoby nimi poverené a ďalej orgány ustanovené týmto alebo iným zákonom
  1. nemožno prejednať Pr, o ktorých sa koná len na návrh
  1. ak nemôže páchateľ Pr zaplatiť pokutu na mieste, vydá sa mu blok na pokutu na mieste nezaplatenú s poučením o spôsobe zaplatenia pokuty, o lehote jej zaplatenia a následkoch nezaplatenia
  1. prevzatie tohto bloku páchateľ potvrdí
  1. poverené osoby sú povinné preukázať, že sú oprávnené ukladať a vyberať pokuty v BK
  1. na pokutových blokoch sa vyznačia údaje o tom, komu, kedy a za aký priestupok bola pokuta v blokovom konaní uložená
  1. v BK môžu prejednávať: a) orgány Zboru národnej bezpečnosti priestupky proti poriadku ŠS; b) obce, c) orgány štátneho odborného dozoru nad bezpečnosťou práce, d) orgány hygienickej služby, e) orgány štátneho dozoru vo veciach životného prostredia, f) orgány Železničnej polície
  1. rozkazné konanie: ak je nepochybné, že obvinený z Pr sa Pr dopustil a ak vec nebola vybavená v BK, môže SO bez ďalšieho konania vydať rozkaz o uložení sankcie za priestupok (max. 4.000,-)
  1. nemožno ho vydať, ak obvinený z priestupku je zbavený spôsobilosti na pr. úkony alebo jeho spôsobilosť je obmedzená
  1. rozkaz má rovnaké náležitosti ako rozhodnutie o priestupku, oznamuje sa vždy písomne
  1. obvinený z Pr môže proti rozkazu podať do 15 dní odo dňa jeho doručenia odpor SO, ktorý ho vydal - včasným podaním odporu sa rozkaz zrušuje a SO pokračuje v konaní,
  1. obvinenému z priestupku nemožno uložiť iný druh sankcie s výnimkou pokarhania alebo vyššiu výmeru sankcie, než bola uvedená v rozkaze, ak sa pri prejednávaní Pr nezistia nové podstatné skutkové okolnosti;
  1. rozkaz, proti ktorému nebol včas podaný odpor, má účinky právoplatného rozhodnutia
  1. v rozkaznom konaní nemožno prejednať
  1. Pr, o ktorých sa koná len na návrh
  1. ani Pr mladistvého

39. Odvolanie a zmier v priestupkovom konaní

  1. zmier - pri priestupku urážky na cti (Pr. proti občianskemu spolunažívaniu) sa obvodný úrad pokúsi urazeného na cti a obvineného z priestupku zmieriť
  1. prichádza do úvahy len pri tomto návrhovom Pr, v ktorom navrhovateľ a obvinený vystupujú ako kontradiktórne strany
  1. zákon nepripúšťa zmier v priestupkoch ex offo
  1. odvolanie- proti rozhodnutiu o Pr môže sa odvolať
  1. v plnom rozsahu len obvinený z Pr, a ak ide o mladistvého, v jeho prospech aj jeho zákonný zástupca a orgán starostlivosti o dieťa,
  1. poškodený sa môže odvolať len vo veci náhrady škody,
  1. vlastník zhabanej veci sa môže odvolať len proti časti rozhodnutia, v ktorej sa vyslovuje zhabanie veci
  1. pri Pr, ktoré možno prejednať len na návrh, sa môže navrhovateľ odvolať len proti tej časti rozhodnutia, ktorá sa týka vyslovenia viny obvineného z priestupku alebo povinnosti navrhovateľa uhradiť trovy konania; môže sa tiež odvolať proti rozhodnutiu o zastavení konania;
  1. včas podané odvolanie proti rozhodnutiu o Pr má odkladný účinok, ktorý nemožno vylúčiť
  1. v odvol. konaní SO nemôže zmeniť uloženú sankciu v neprospech obvineného z priestupku, ak nezistí nové podstatné skutkové okolnosti- vzťahujú sa naňho ustanovenia SP

40. Zastavenie priestupkového konania a odloženie priestupkovej veci podľa zákona o priestupkoch

  1. zastavenie - SO konanie zastaví, ak sa v ňom zistí, že:
  1. skutok, o ktorom sa koná, sa nestal alebo nie je priestupkom,
  1. nespáchal ho obvinený,
  1. spáchanie skutku, o ktorom sa koná, nebolo obvinenému z priestupku preukázané,
  1. obvinený požíva podľa medzinár. práva alebo zákona výsady a imunity,
  1. obvinený v čase spáchania nedovŕšil 15 rok svojho veku alebo trpel duševnou poruchou, pre ktorú nemohol rozpoznať, že svojím konaním porušuje alebo ohrozuje záujmy chránené zákonom, alebo ovládať svoje konanie,
  1. zodpovednosť za priestupok zanikla,
  1. o skutku bolo právoplatne rozhodnuté SO alebo OČTK,
  1. za priestupok bola uložená bloková pokuta,
  1. o skutku bolo rozhodnuté v disciplinárnom alebo kárnom konaní a toto rozhodnutie sa považuje za postačujúce,
  1. obvinený z priestupku zomrel,
  1. navrhovateľ vzal svoj návrh na začatie konania späť alebo sa nedostavil na ústne pojednávanie bez náležitého ospravedlnenia alebo bez dôležitého dôvodu, hoci bol riadne a včas predvolaný,
  1. v konaní o urážke na cti došlo ku zmieru,
  1. vec bola postúpená prísl. orgánu po začatí konania
  1. odloženie: SO vec odloží bez toho, aby začal konanie, ak osoba podozrivá z priestupku:
  1. požíva výsady a imunity podľa medzinár. práva alebo zákona,
  1. v čase spáchania priestupku nedovŕšila 15 rok svojho veku alebo trpela duševnou poruchou
  1. zomrela pred začatím konania
  1. došlé oznámenie neodôvodňuje začatie konania alebo postúpenie veci
  1. o skutku sa vedie trestné stíhanie alebo konanie na inom prísl. SO,
  1. o skutku právoplatne rozhodol SO alebo OČTK alebo sa o skutku rozhodlo v blokovom k.,
  1. o skutku sa už rozhodlo v kárnom alebo disciplinárnom k. a uložené opatrenie sa považuje za postačujúce,
  1. zodpovednosť za priestupok zanikla,
  1. návrh na začatie konania o priestupku bol podaný oneskorene
  1. rozhodnutie o odložení veci sa nevydáva, upovedomí sa len poškodený

 

 

 

 

 

41. Územné konanie -územnoplánovacie podklady a územnoplánovacia dokumentácia

  1. ÚK- je správne konanie, v ktorom sa rozhoduje o umiestňovaní stavby, zmene využití územia, ochrannom pásme, o stavebnej uzávere a ochrane dôl. záujmov na základe územných rozhodnutí;
  1. obec a samosprávny kraj zabezpečujú obstarávanie ÚPP a ÚPD prostredníctvom odborne spôsobilej osoby;
  1. ÚP podklady
  1. a) urbanistická štúdia - rieši čiastkové problémy v území, spracúva sa pri príprave územného plánu,
  1. b) územný generel - podrobne rieši otázky úz. rozvoja jednotlivých zložiek osídlenia, najmä bývania, priemyslu, poľnohospodárstva, dopravy...
  1. c) územná prognóza- rieši možnosti dlhodobého priestorového usporiadania a funkčného využívania územia
  1. d) územno-technické podklady- ako účelovo zamerané a sústavne dopĺňané súbory údajov charakterizujúcich stav a podmienky územia sa spracúvajú pre celé územie SR a pre vybrané úz. celky
  1. ÚP dokumentácia
  1. komplexne rieši priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia, zosúlaďuje záujmy a činnosti ovplyvňujúce územný rozvoj, životné prostredie a ekologickú stabilitu a ustanovuje regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia,
  1. spracúva sa pre stupeň celoštátny, regionálny, pre obce a časti obce; tvoria ju:
  1. a) Koncepcia územného rozvoja Slovenska- rieši priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia SR a ustanovuje rámec požiadaviek štátu na úz. rozvoj, starostlivosť o ŽP..,
  1. úz.-technickým podkladom na jej spracovanie je Stratégia územného rozvoja Slovenska (SÚRS)
  1. b) územný plán regiónu- spracúva sa pre časť krajiny s viacerými obcami, v ktorej treba riešiť špecifické rozvojové zámery alebo vykonávať činnosti výrazne ovplyvňujúce priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia
  1. musí byť v súlade so záv. časťou SÚRS
  1. c) územný plán obce- spracúva sa pre územie 1 obce alebo pre 2 alebo viacerých obcí
  1. mestá a obce s viac ako 2 000 obyvateľmi sú povinné ho mať
  1. d) územný plán zóny- spracúva sa pre časť obce, ak schválený územný plán obce ustanovuje:
  1. obstarať územný plán zóny pre vymedzenú časť obce,
  1. vymedziť pozemok alebo stavbu na verejnoprospešné účely

42. Územné rozhodnutia

  1. stavebný úrad ním vymedzí územie na navrhovaný účel a určí podmienky, ktorými sa zabezpečia záujmy spoločnosti v území
  1. a) roz. o umiestnení stavby-
  1. určuje sa stavebný pozemok,
  1. umiestňuje sa stavba na ňom,
  1. určujú sa podmienky na umiestnenie stavby,
  1. určujú sa požiadavky na obsah projektovej dokumentácie
  1. a čas platnosti rozhodnutia;
  1. umiestnenie sa vyznačí v grafickej prílohe úz. rozhodnutia
  1. b) r. o využívaní územia-
  1. povoľuje nové využívanie územia,
  1. určujú sa jeho podmienky
  1. a čas jeho platnosti;
  1. c) r. o chránenej časti krajiny-
  1. ustanovujú jej hranice,
  1. zakazujú alebo obmedzujú určité činnosti z dôvodov ochrany verejného záujmu
  1. a určujú sa podmienky jej ochrany, najmä ktoré činnosti v území nemožno vykonávať a ktoré činnosti možno vykonávať iba pri splnení určených podmienok
  1. d) r. o stavebnej uzávere-
  1. vymedzuje územie, v ktorom sa dočasne zakazuje
  1. alebo obmedzuje stavebná činnosť, najmä ak by mohla sťažiť alebo znemožniť budúce využívanie územia alebo jeho organizáciu podľa pripravovaného úz. plánu;
  1. stav. uzáveru možno určiť iba na nevyhnutne potrebný čas, najviac však na 5 rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o stavebnej uzávere
  1. nemožno ním zakázať ani obmedziť vykonávanie udržiavacích prác

43. Účastníci územného konania

  1. navrhovateľ,
  1. obec, ak nie je stavebným úradom príslušným na územné konanie
  1. a ten, komu toto postavenie vyplýva z osobitných predpisov;
  1. v ÚK o umiestnení stavby, o využívaní územia, o stavebnej uzávere a o ochrannom pásme sú účastníkmi konania aj PO a FO, ktorých vlastnícke alebo iné práva k pozemkom alebo stavbám, ako aj k susedným pozemkom a stavbám vrátane bytov môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté
  1. účastníkmi nie sú nájomcovia bytov a nebytových priestorov

44. Účastníci stavebného konania

  1. stavebník,
  1. osoby, ktoré majú vlastnícke alebo iné práva k pozemkom a stavbám na nich vrátane susediacich pozemkov a stavieb, ak ich vlastnícke alebo iné práva k týmto pozemkom a stavbám môžu byť stavebným povolením priamo dotknuté,
  1. ďalšie osoby, ktorým toto postavenie vyplýva z osobitných predpisov,
  1. stavebný dozor alebo kvalifikovaná osoba,
  1. projektant v časti, ktorá sa týka projektu stavby

45. Žiadosť o stavebné povolenie a stavebné povolenie

  1. žiadosť spolu s dokladmi a predpísanou dokumentáciou vypracovanou oprávnenou osobou podáva stavebník stavebnému úradu
  1. uvedie v nej účel a spôsob užívania stavby, miesto stavby a predpokladaný čas jej skončenia a pri stavbe na určitú dobu aj dobu užívania stavby
  1. stavebník musí preukázať, že je vlastníkom pozemku alebo že má k pozemku iné právo, ktoré ho oprávňuje zriadiť na ňom požadovanú stavbu
  1. ak ide o stavebnú úpravu, nadstavbu alebo udržiavacie práce na stavbe, môže byť stavebníkom PO alebo FO, ktorá je nájomcom stavby, ak o tom predloží písomnú dohodu s vlastníkom stavby
  1. žiadosť sa podáva pre:
  1. samostatnú stavbu alebo jej zmenu,
  1. súbor stavieb vrátane stavieb zariadenia staveniska,
  1. jednotlivé stavby súboru stavieb podľa písmena b), ak budú po dokončení schopné samostatného užívania,
  1. podmieňujúce preložky sietí a zariadení technického vybavenia;
  1. st. povolenie- stav. úrad určí záv. podmienky uskutočnenia a užívania stavby a rozhodne o námietkach účastníkov konania
  1. SÚ zabezpečí určenými podmienkami najmä:
  1. ochranu záujmov spoločnosti pri výstavbe a pri užívaní stavby,
  1. komplexnosť stavby,
  1. dodržanie všeobecných technických požiadaviek na výstavbu, prípadne iných predpisov a technických noriem
  1. a dodržanie požiadaviek určených dotknutými orgánmi štátnej správy, predovšetkým vylúčenie alebo obmedzenie negatívnych účinkov stavby a jej užívania na životné prostredie
  1. je rozhodnutím sui generis, čo je dané:
  1. osobitosťou konania, z ktorého výsledkov sa vydáva,
  1. osobitosťou samého rozhodnutia- stráca platnosť, ak sa do 2 rokov od nadobudnutia jeho právoplatnosti nezačalo so stavbou, pokiaľ neurčil dlhšiu lehotu

46. Konanie o stavebných priestupkoch

  1. sankcie za poruš. St. zákona vychádzajú z princípu zodpovednosti za zavinenie
  1. konanie o priestupkoch sa spravuje zás. oficiality, teda SO je povinný začať k. o priestupku, vždy, keď sa o ňom dozvie
  1. skutkové podstaty sa diferencujú na 4 sk. podľa závažnosti: 10.000,-, 25.000,- 1 mil., 5 mil. Sk pokuty
  1. prerokúvajú sa ex offo a nie na návrh, bez ohľadu na to, čo bolo podkladom pre zač. konania
  1. účastníkom je obvinenýpoškodený, ak ide aj o prerokovanie náhrady spôsobenej majetkovej škody; nie je ním oznamovateľ Pr
  1. obligatórne sa určuje ústne pojednávanie
  1. bez prítomnosti obvineného možno prejednať len,
  1. ak sa odmietne dostaviť, pričom musí byť riadne predvolaný,
  1. al. ak sa nedostaví zo závažného dôvodu
  1. ak od spáchania uplynul 1 rok- zánik zodpovednosti, je dôvodom pre odloženie veci
  1. účastník má právo na odvolanie, poškodený len vo veci náhrady škody
  1. včas podané má odkladný účinok, v odvolacom konaní nemožno zmeniť uloženú sankciu v neprospech obvineného, ak SO nezistí nové podstatné skutkové okolnosti
  1. rozhodnutie o priestupku možno presúmať súdom

47. Vyvlastňovacie konanie v rámci stavebného poriadku-

  1. existuje stav núdze al. naliehavý ver. záujem,
  1. účel použitia nie je možné dosiahnuť inak a musí byť v súlade s ver. záujmom,
  1. na zákl. zákona,
  1. za náhradu- relutárnu alebo naturálnu,
  1. účinky môžu nastať ex nunc,
  1. o vyvlast. rozhodne kompetentný orgán
  1. konanie - je ústne, vykonáva SÚ na návrh OŠS, FO, PO, ktorá má predmet vyvlastnenia využiť na účel daný zákonom
  1. rozhodnutie o vyvlastnení: obsahuje:
  1. predmet, rozsah a účel vyvlastnenia,
  1. náhradu za vyvlastnenie a spôsob jej úhrady,
  1. lehotu, do ktorej sa musí začať s užívaním pozemku a stavby na účel, na ktorý sa vyvlastnili,
  1. podmienky na podanie žiadosti o zrušenie rozhodnutia o vyvlastnení;
  1. odkladný účinok odvolania proti rozhodnutiu o vyvlastnení nemožno vylúčiť
  1. majetok al. stavbu možno užívať len na účely, na ktoré boli vyvlastnené
  1. užívanie sa musí začať do 2 rokov - ak sa nezačne- SÚ zruší rozhodnutie o vyvlastnení na návrh účastníka, kt. ho môže podať do 2 rokoch od márneho uplynutia lehoty na užívanie

48. Rozsah pôsobnosti zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v platnom znení a štruktúra správcov daní v SR

  1. rozsah pôsobnosti- tento zákon upravuje správu daní, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu alebo rozpočtu obce, vykonávanú správcami dane;
  1. rozsah je vymedzený pozitívne pomocou 2 znakov:
  1. rozpočtom, kam fin. prostriedky smerujú,
  1. okruhom orgánov, ktoré rozhodujú podľa tohto zákona - musia byť splnené kumulatívne;
  1. negatívne vymedzenie, zákon sa nevzťahuje na správu, kt. sa týka:
  1. cla,
  1. príjmov obcí z výkonu správy al. hospodárenia s majetkom štátu,
  1. príjmov, kt. v prospech štátu vymáhajú a ukladajú súdy,
  1. s príjmov vyplývajúcich s fin. vzťahov medzi rozpočtami republiky, obcí a fondmi,
  1. príjmov z náhrad škôd podľa os. predpisov, dotácii a pokút, kde nie je regulácia daní;
  1. štruktúra: správcom dane je:
  1. 1. daňový úrad a obec
  1. 2. colný úrad;
  1. organizácia daňových orgánov:
  1. Daňové riaditeľstvo SR- pre územné obvody všetkých daňových úradov,
  1. je zamestnávateľom zamestnancov daňových orgánov,
  1. na zabezpeč. svojich činností vytvára pracoviská DR, vytvára ich aj na zabezp. činnosti DÚ a ÚDP
  1. sídlo v BB
  1. daňové úrady - pre územný obvod obce, časti obce alebo viacerých obcí 
  1. Úrad daňového preverovania- pre územné obvody všetkých daňových úradov; sídlom je BB

49. Zásady daňového konania

  1. legality: postupuje sa v súlade so všeob. záv. pr. predpismi, chránia sa záujmy štátu a obcí a dbá sa pritom na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov a ostatných osôb
  1. z. objektívnej pravdy
  1. z. súčinnosti správcu dane s d. subjektmi - použije len také prostriedky, ktoré ich najmenej zaťažujú a umožňujú pritom správne vyrubiť a vybrať daň
  1. z. rovnosti účastníkov konania
  1. z. neverejnosti konania - okrem úkonov, ktorých povaha to neumožňuje;
  1. z. jednotnosti konania- prvostupňové i odvolacie tvoria jeden celok;
  1. z. oficiality
  1. z. dispozičná
  1. z. voľného hodnotenia dôkazov
  1. z. mlčanlivosti správcu a tretích osôb

50. Miestna príslušnosť v daňovom konaní

  1. u PO jej sídlom a u FO jej trvalým pobytom, inak miestom, kde sa obvykle zdržuje
  1. u FO, ktorá nemá na území SR trvalý pobyt, pričom sa tu obvykle zdržuje, sa prísl. riadi miestom, kde sa táto osoba obvykle zdržuje po prevažnú dobu,
  1. u FO, ktorá nemá na území SR trvalý pobyt, ani sa tu obvykle nezdržuje - Daňový úrad Bratislava I
  1. ak nemožno určiť podľa predchádzajúceho, riadi sa miestom, kde má d. subjekt stálu prevádzkareň, al. kde hlavnú časť svojej činnosti, ktorej výsledky sú predmetom zdanenia, prípadne kde sa nachádza na území SR prevažná časť jeho nehnuteľného majetku
  1. ak nemožno určiť podľa predch. , príslušný je Daňový úrad Bratislava I., ak ide o daň, na správu ktorej sú príslušné daňové úrady;
  1. ak vznikne daň. povinnosť okamihom prechodu štátnej hranice, riadi sa miestom prechodu
  1. pri poplatkoch sa riadi podľa osobitných predpisov
  1. kde predmetom zdanenia je nehnuteľnosť, je prísl. správca, v ktorého územnom obvode sa predmetná nehnuteľnosť nachádza - tento správca je povinný nahlásiť vyrubenie, prípadne ďalšie potrebné údaje správcovi dane miestne príslušnému podľa predchádzajúcich bodov
  1. pri dani z príjmov zo závislej činnosti a z funkčných požitkov - v ktorého územnom obvode má sídlo organizačná jednotka, v ktorej platiteľ dane vykonáva výpočet mzdy, zostavuje a vedie mzdové listy, mzdu vypláca alebo pripisuje k dobru - táto organizačná jednotka má rovnaké oprávnenia a povinnosti podľa tohto zákona ako platiteľ dane
  1. pri daniach vyberaných zrážkou z príjmov, ktorú vykonávajú banky a poisťovne a na ktoré sa vzťahuje osobitná sadzba dane, v ktorého úz. obvode má sídlo banka, poisťovňa alebo ich pobočka;
  1. ak je miestne príslušných niekoľko správcov , konanie vykoná, ktorý ho začal ako prvý, ak sa nedohodnú inak
  1. spory o príslušnosť medzi daňovými úradmi aj medzi colnými úradmi rozhoduje orgán im najbližšie nadriadený; spory medzi daňovým úradom a colným úradom rozhoduje MFSR;
  1. ak nie je možné určiť miestnu príslušnosť správcu dane podľa tohto alebo osobitného zákona, určí ju ministerstvo;

51. Subjekty daňového konania:

  1. daňovník- osoba, ktorej príjmy, majetok alebo činnosť priamo podliehajú dani
  1. platiteľ dane: osoba, ktorá odvádza správcovi dane daň vybratú alebo zrazenú od daňovníka a majetkovo za ňu zodpovedá
  1. daňový dlžník podľa os. zákona ( o spotrebnej dani z min. olejov)- osoba, ktorej bola uložená povinnosť zaplatiť daň, odviesť vybranú alebo zrazenú daň a túto povinnosť nesplnila v lehote alebo vo výške podľa tohto zákona alebo osobitných zákonov,
  1. poplatník
  1. právny nástupca: FO alebo PO, ktorý je ako daň. subjekt určený osob. predpismi vrátane predpisov súkromného práva

52. Doručovanie v daňovom konaní

  1. doručenie písomnosti subjektom DK, ako aj tretím osobám, a to buď poštou alebo zamestnancom správcu dane:
  1. do vlastných rúk:
  1. o ktorých tak výslovne ustanovuje tento zákon,
  1. ak je deň doručenia rozhodujúci pre začiatok plynutia lehoty, ktorej nesplnenie by pre adresáta mohlo byť spojené s právnou ujmou,
  1. ak tak určí správca dane; doručenka - je ver. listinou;
  1. náhradné dor.: ak nebol adresát písomnosti zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržuje, upovedomí ho doručovateľ vhodným spôsobom, že písomnosť príde doručiť znovu v určitý deň a hodinu
  1. ak bude nový pokus bezvýsledný, uloží doručovateľ písomnosť na pošte alebo na obecnom úrade a adresáta o tom vhodným spôsobom vyrozumie
  1. ak si nevyzdvihne adresát písomnosť do 15 dní od jej uloženia, považuje sa posledný deň za deň doručenia, i keď sa o uložení nedozvedel
  1. ak adresát bezdôvodne odmietne prijať písomnosť, je doručená dňom, kedy bolo prijatie odmietnuté- na toto musí doručovateľ upozorniť
  1. písomnosti určené PO- sa doručujú:
  1. zamestnancom oprávneným pre tohto adresáta prijímať písomnosti;
  1. ak nie sú, doručuje sa písomnosť, ktorá je určená do vlastných rúk, tomu, kto je oprávnený za adresáta konať
  1. ostatné písomnosti ktorémukoľvek jeho zamestnancovi, ktorý písomnosť prijme;
  1. iným spôsobom-
  1. doručenie pracovníkom správcu,
  1. al. si adresát sám vyzdvihne,
  1. al. verejnou vyhláškou- ak pobyt al. sídlo adresáta nie sú známe, alebo sa v mieste doručenia nezdržuje- pís. sa považuje za doručenú 15 deň od jej vyvesenia;
  1. do zahraničia- adresátovi, kt. sa zdržuje v zahraničí a jeho pobyt je známy, sa doručujú úradné písomnosti priamo
  1. ak treba doručiť do vlastných rúk adresáta, zašle sa na medzinárodnú návratku;
  1. ak sa zdržuje v zahraničí a jeho pobyt nie je známy, doručujú sa zákonnému zástupcovi alebo opatrovníkovi
  1. ak má účastník zástupcu s plnomocenstvom pre celé konanie- doručuje sa len jemu, ibaže má adresát v DK niečo osobne vykonať, tak obidvom

53. Lehoty v daňovom konaní

  1. právne relevantné časové úseky, pevne vymedzená doba, určená svojím začiatkom a koncom, v ktorej podľa zákona treba niečo vykonať (nekonať), aby boli spôsobené urč. právne následky, ale niektoré pr. následky nenastali;
  1. sú to lehoty procesnoprávne
  1. zákonné- správca nemôže predĺžiť ani skrátiť, ale môže odpustiť ich zmeškanie, ak o to účastník požiada najneskôr do 30 dní odo dňa, kedy odpadli dôvody zmeškania, a ak v tej istej lehote urobí zmeškaný úkon;
  1. určené správcom dane- z dôležitých dôvodov môžu na žiadosť účastníkov predĺžiť, nie však o dlhšiu dobu, než o akú sa žiada
  1. ak správca nerozhodne o žiadosti o predĺžení najneskôr do 15 dní od jej obdržania, považuje sa lehota za predĺženú
  1. lehotu nemožno predĺžiť a ani odpustiť jej zmeškanie, ak uplynul od posledného dňa pôvodnej lehoty 1 rok
  1. do uplynutia lehoty sa nezapočítava deň, kedy došlo k skutočnosti určujúcej začiatok
  1. lehoty určené podľa týždňov, mesiacov alebo rokov končia uplynutím toho dňa, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, kedy došlo k skutočnosti určujúcej začiatok lehoty
  1. ak nie je taký deň v mesiaci, končí lehota posledným dňom mesiaca; ak pripadne posledný deň lehoty na sobotu, nedeľu alebo štátny sviatok, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň
  1. lehota je zachovaná, ak je v posledný deň lehoty vykonaný úkon u správcu dane alebo podanie odovzdané na poštové doručenie
  1. pri pochybnostiach sa považuje lehota za zachovanú, ak sa nepreukáže opak.

54. Rozhodnutie v daňovom konaní

  1. svojím charakterom sú to ISA
  1. vydávajú ich správcovia daní, adresátom je daňovník,
  1. okolnosťami, ktorých sa akt týka, je skutočnosť, že sa vo výroku daňovníkovi stanovuje povinnosť zaplatiť daň - predstavuje vôľu štátu
  1. deklaratórne,
  1. konštitutívne;
  1. ak je v rozhodnutí určená pre podanie opr. prostriedku lehota dlhšia ako v tomto zákone, platí lehota uvedená v rozhodnutí
  1. rozhodnutie, ktorým správca určuje výšku dane, oznámi správca daňovému subjektu formou platobného alebo dodatočného platobného výmeru
  1. o zaplatení paušálnej dane na bežné zdaňovacie obdobie vydá správca daňovému subjektu potvrdenie
  1. rozhodnutie o riadnych alebo mimoriadnych opr. prostriedkoch musí obsahovať odôvodnenie (nie je potrebné, ak sa navrhovateľovi vyhovuje v plnom rozsahu)
  1. doručené rozhodnutie, proti ktorému nemožno uplatniť riadny opravný prostriedok, je právoplatné
  1. vykonateľné je, ak proti nemu nemožno podať riadne opravné prostriedky alebo ak ich podanie nemá odkladný účinok a ak uplynula zároveň lehota plnenia
  1. rozhodnutie obsahuje odôvodnenie, ak tak ustanovuje tento zákon- uvedie sa:
  1. ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia,
  1. aké úvahy ovplyvnili hodnotenie dôkazov
  1. a použitie právnych predpisov, na základe ktorých sa rozhodovalo;
  1. ak chýba v rozhodnutí poučenie, alebo je nesprávne uvedené poučenie, príp. bola skrátená lehota na podanie opr. prostriedku alebo nie je v poučení určená lehota vôbec, uzná správca opr. prostriedok podaný do 6 mesiacov po doručení rozhodnutia, za včas podaný;

 

 

55. Riadne opravné prostriedky v daňovom konaní-

  1. odvolanie: proti prvostupňovému rozhodnutiu správcu o určení dane, ako aj proti iným, proti ktorým možno podať zo zákona odvolanie, ak sa ho účastník nevzdal
  1. odvolanie má devolutívny účinok a okrem výnimiek mu chýba suspenzívny účinok
  1. môže ho podať len účastník
  1. písomná alebo ústna forma do zápisnice u správcu, ktorého rozhodnutie je napadnuté, do 15 dní
  1. obsah:
  1. presné označenie správcu dane,
  1. presné označenie odvolávajúceho sa,
  1. číslo konania, prípadne číslo platobného výmeru, proti ktorému smeruje,
  1. uvedenie rozporu s pr. predpismi, skutkovým stavom alebo inými dôvodmi, ktoré preukazujú nesprávnosť alebo nezákonnosť napadnutého rozhodnutia,
  1. dôkazy k tvrdeniam uvedeným v odvolaní, ak sa v odvolaní nenamieta len rozpor s právnymi predpismi,
  1. navrhované zmeny alebo zrušenie napadnutého rozhodnutia (petit);
  1. odvolací orgán môže vec: potvrdiť, zmeniť, zrušiť a vrátiť na nové konanie
  1. nie je viazaný len návrhmi a môže zmeniť rozhodnutie i v neprospech odvolávajúceho sa,
  1. môže výsledky daňového konania doplňovať, odstraňovať chyby konania alebo toto doplnenie alebo odstránenie chýb uložiť správcovi dane s určením primeranej lehoty;
  1. sťažnosť- ak má daňovník pochybnosti o správnosti zrazenej dane alebo preddavku na daň, môže požiadať o vysvetlenie platiteľa dane v lehote 60 dní odo dňa, keď k zrážke dane alebo k preddavku na daň došlo
  1. uvedie v nej dôvody preukazujúce jeho pochybnosti
  1. platiteľ je povinný oznámiť požadované údaje do 30 dní odo dňa, kedy žiadosť obdržal, a prípadne chybu opraviť
  1. ak nesúhlasí daňovník s postupom platiteľa, môže podať sťažnosť na postup platiteľa dane správcovi, v ktorého obvode má platiteľ sídlo alebo trvalý pobyt, a to do 30 dní odo dňa, kedy daňovník obdržal oznámenie platiteľa dane
  1. správca dane o sťažnosti rozhodne, doručí daňovníkovi i platiteľovi - musí obsahovať odôvodnenie
  1. proti tomuto rozhodnutiu sa môže odvolať daňovník i platiteľ dane do 30dní od doručenia
  1. námietka- možno proti úkonom ust. zákonom a proti postupu zamestnanca správcu v DK - nevyžaduje sa teda vydanie rozhodnutia
  1. písomne alebo ústne do zápisnice do 8 dní odkedy sa o namietaných skutočnostiach dozvedel
  1. nemá odkladný účinok, ak zákon neust. inak
  1. správca posúdi námietky, rozhodne o nich a toto rozhodnutie musí obsahovať odôvodnenie - proti tomuto sa nemožno odvolať;
  1. reklamácia- možno použiť proti postupu správcu dane pri platení a evidencii dane,
  1. spôsob a lehota - ako pri námietke

56. Mimoriadne opravné prostriedky v daňovom konaní

  1. ich použitie nie je viazané na použitie riadnych opr. prostriedkov, ale na právoplatnosť rozhodnutia;
  1. v taxatívne určených dôvodoch
  1. obnova konania: na žiadosť účastníka alebo z úradnej moci, ak:
  1. vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na výrok rozhodnutia a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia účastníka,
  1. rozhodnutie bolo vydané na základe dôkazov, ktoré sa ukázali ako nepravdivé, alebo rozhodnutie sa dosiahlo trestným činom,
  1. rozhodnutie záviselo od posúdenia predbežnej otázky, o ktorej prísl. orgán rozhodol inak;
  1. žiadosť sa podáva u správcu dane, ktorý vo veci rozhodol v prvom stupni, alebo ktorý je miestne príslušný v dobe podania návrhu;
  1. 6 mes. subjektívna lehota odkedy sa navrhovateľ dozvedel o dôvodoch, objektívna- do 3 rokov od právoplatnosti rozhodnutia
  1. obnova sa môže povoliť alebo nariadiť, ak nezaniklo právo na vyrubenie dane
  1. preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania:
  1. právoplatnosť rozhodnutia,
  1. v súvislosti so skutkovým stavom v čase vydania, jeho rozpor s pr. predpisom,
  1. dodržanie 3 ročnej objektívnej lehoty,
  1. nesmie ísť o daňovú exekučnú výzvu
  1. musia byť splnené kumulatívne, uskutočňuje najbližšie nadriadený orgán
  1. autoremedúra-
  1. ak ho podá účastník,
  1.  orgán návrhu plne vyhovie,
  1.  a ak s tým súhlasia ostatný účastníci;
  1. nadriadený orgán môže rozhodnutie zmeniť alebo zrušiť - ide o konečný verdikt - nemôže ho vrátiť prvostupňovému na opätovné konanie
  1. nemožno preskúmavať rozhodnutie ministra financií

57. Začatie daňového konania, prerušenie a zastavenie daňového konania

  1. začatie- na návrh účastníka (dispozičná z.) alebo podnet SO (z. oficiality)
  1. je začaté dňom, kedy podanie daňového subjektu došlo príslušnému správcovi, alebo kedy správca dane alebo iné osoby vykonali voči daňovému subjektu prvý úkon v daňovom konaní
  1. možno ho urobiť: písomne, ústne do zápisnice alebo iným vhodným spôsobom, ak výslovne neustanovujú, že majú byť vykonané písomne, telefaxom, prostredníctvom elektronickej pošty alebo na elektronickom záznamovom médiu - tieto treba doručiť aj v písomnej forme, a to do 5 pracovných dní od jeho odoslania
  1. z podania musí byť zrejmé:
  1. kto ho podáva,
  1. v akej veci,
  1. čo sa v ňom navrhuje;
  1. ak navrhovateľ odstráni vytknuté vady, hľadí sa naň akoby bolo podané bez vád v deň pôvodného podania;
  1. prerušenie: počas neho neplynú lehoty, až kým sa v konaní nepokračuje
  1. správca môže prerušiť, najmä:
  1. ak sa začalo konanie o predbežnej otázke
  1. alebo ak bol účastník k. vyzvaný, aby v určenej lehote odstránil nedostatky podania
  1. najdlhšie na dobu 30 dní, ak to z dôležitých dôvodov zhodne navrhnú účastníci konania;
  1. správca pokračuje v konaní z vlastného podnetu alebo na podnet účastníka, len čo pominuli prekážky, prípadne uplynula lehota
  1. proti rozhodnutiu o prerušení konania nie je prípustné odvolanie
  1. zastavenie: podnet tých istých subjektov, z vôle ktorých sa začalo, ak prekážka znemožňuje v konaní natrvalo pokračovať
  1. navrhovateľ vzal späť svoj návrh skôr, ako bolo o ňom rozhodnuté, ak to zákon pripúšťa,
  1. je právnym nástupcom daňového subjektu Slovenská republika,
  1. sa zistí v priebehu konania, že navrhovateľ nie je podľa osobitných predpisov daňovým subjektom,
  1. daňový subjekt zmeškal lehotu, ktorú nemožno ďalej predĺžiť ani odpustiť jej zmeškanie,
  1. bolo vo veci už právoplatne rozhodnuté,
  1. nebola s návrhom a ani dodatočne na výzvu vyrovnaná poplatková povinnosť ustanovená osobitným zákonom,
  1. bol vyrovnaný daňový nedoplatok
  1. proti rozhodnutiu je možné sa odvolať

58. Pojem a druhy živností podľa živnostenského zákona

  1. pojem:
  1. pozitívne - sústavná činnosť, prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok ustanovených živnostenským zákonom
  1. negatívne- taxatívny výpočet činností, ktoré nie sú živnosťou, i keď majú charakter podnikania:
  1. činnosti vyhradené štátu alebo zákonom určenej PO,
  1. využ. výsledkov tvorivej duševnej činnosti,
  1. činnosť pri výkone vymedzených povolaní (slobodné povolania),
  1. licencie alebo osobitné povolenia a činnosti, ktoré nie sú v osobitných predpisoch a nie je na ne potrebná živnosť
  1.  živnosťou nie je činnosť, ktorá spĺňa zákonné znaky, ale je v rozpore s dobrými mravmi
  1. druhy:
  1. zo správnoprávnych hľadísk:
  1. ohlasovacie- môžu sa prevádzkovať na zákl. ohlásenia (registračný princíp);
  1. podľa rozsahu podmienok pre vznik:
  1. remeselné, ak je podmienkou prevádzkovania živnosti odborná spôsobilosť získaná vyučením v odbore
  1. viazané, ak je podmienkou prevádzkovania živnosti odborná spôs. získaná inak (podľa prílohy č. 2 alebo osobitných zákonov)
  1. voľné, ak nie je ako podmienka prevádzkovania živnosti odborná spôsobilosť ustanovená
  1. koncesované - môžu sa vykonávať iba na zákl. štátneho povolenia, udelenia koncesie (povoľovací princíp),
  1. vyžaduje splnenie všeobecných, prípadne osobitných podmienok, súhlas prísluš. orgánu a dodržanie predpisov platných pre daný odbor činnosti
  1. z hľadiska predmetu podnikania:
  1. obchodné,
  1. výrobné,
  1. poskytujúce služby;
  1. je vymedzený pri remeselných, viazaných a koncesovaných;

59. Všeobecné a osobitné podmienky na prevádzkovanie živností podľa živnostenského zákona

  1. všeobecné podmienky:
  1. dosiahnutie veku 18 rokov,
  1. spôsobilosť na právne úkony,
  1. bezúhonnosť; za bezúhonného sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený za TČ hospodársky, trestný čin proti majetku alebo iný trestný čin spáchaný úmyselne, ktorého skutková podstata súvisí s predmetom podnikania, ak sa naňho nehľadí, akoby nebol odsúdený;
  1. u PO musí všeobecné podmienky spĺňať FO alebo osoby, ktoré sú jej štatutárnym orgánom
  1. u organizačnej zložky zahraničnej osoby- osoba vedúceho organizačnej zložky
  1. osobitné podmienky: odborná alebo iná spôsobilosť podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov, ak ju tento zákon vyžaduje;
  1. u PO ich musí spĺňať jej zodpovedný zástupca, ak zákon neustanovuje inak;
  1. osobitná odborná spôsobilosť je súhrn teoretických vedomostí, praktických schopností a ovládanie technických alebo technologických postupov, ktoré musí spĺňať každý, kto vykonáva živnosti v prílohe č. 4
  1. osobitnú odbornú spôsobilosť spĺňa ten, kto spĺňa odbornú spôsobilosť alebo podmienky vzdelania alebo nadobudol osvedčenie o získanom vzdelaní v akreditovanej vzdelávacej ustanovizni a osvedčenie o vykonaní kvalifikačnej skúšky pred skúšobnou komisiou,
  1. remeselné: odbor. spôsobilosť sa preukazuje výučným listom alebo iným dokladom o riadnom ukončení učebného odboru alebo študijného odboru a dokladom o vykonaní najmenej 3 ročnej praxe v odbore
  1. koncesované- osobitnou podmienkou prevádzkovania je aj spoľahlivosť, ktorá sa posudzuje vo vzťahu k predmetu podnikania so zreteľom na ochranu života, zdravia, majetkových a iných práv osôb a verejných záujmov
  1. + živnosti, kt. môžu vykonávať iba osoby s osobitnou odbor. spôsobilosťou - príloha 4 ŽZ

60. Ohlasované a koncesované živnosti a spôsob ich vydávania

  1. ohlasované- povinnosť ohlásiť to miestne prísl. obvodnému úradu, podľa miesta podnikania FO alebo sídla PO
  1. FO v ohlásení uvedie
  1. meno a priezvisko, bydlisko, rodné číslo ( "osobné údaje") a údaj, či jej súd alebo správny orgán uložil zákaz činnosti týkajúci sa prevádzkovania živnosti,
  1. obchodné meno,
  1. predmet podnikania,
  1. IČO, ak bolo pridelené,
  1. miesto podnikania,
  1. prevádzkarne, ak sú zriadené,
  1. dobu ukončenia podnikania, ak zamýšľa prevádzkovať živnosť len po dobu určitú,
  1. deň začatia živnosti, ak zamýšľa prevádzkovať živnosť neskorším dňom ako dňom ohlásenia;
  1. PO v ohlásení uvedie:
  1. obchodné meno, sídlo, právnu formu, ako aj meno a bydlisko osoby alebo osôb, ktoré sú jej štatutárnym orgánom, spôsob, akým budú za právnickú osobu konať, a osobné údaje zodpovedného zástupcu,
  1. identifikačné číslo,
  1. predmet podnikania,
  1. prevádzkarne, ak sú zriadené,
  1. dobu ukončenia podnikania, pokiaľ zamýšľa prevádzkovať živnosť po dobu určitú,
  1. deň začatia živnosti, ak zamýšľa prevádzkovať živnosť neskorším dňom
  1. bezúhonnosť- výpis z RT nie starší ako 3 mesiace
  1. pri splnení všetkých náležitosti má podnikateľ pr. nárok na vydanie živnostenského listu do 15 dní
  1. dňom vzniku ž. oprávnenia je deň kvalifikovaného ohlásenia, alebo deň zápisu do OR
  1. ŽL je správny úkon in personam, viaže sa na osobu, ktorej bol vydaný
  1. ak podnikateľ neodstráni nedostatky v lehote- ObvÚ zastaví konanie
  1. ak nesplní podmienky ustanovené na vznik ŽO, vydá konštitutívne rozhodnutie, že oprávnenie prevádzkovať živnosť nevzniklo
  1. možno sa odvolať; je preskúmateľné súdom na zákl. žaloby;
  1. koncesované- na vydanie koncesie nie je pr. nárok
  1. žiadosť o koncesiu je len návrhom na začatie SK, rozhodnutie vydané v tomto konaní je koncesná listina
  1. ak sú na ustanovené podmienky odbornej spôsobilosti, preukáže:
  1. FO svoju odbornú spôsobilosť alebo odbornú spôsobilosť zodpovedného zástupcu,
  1. PO odbornú spôsobilosť zodpovedného zástupcu alebo preukázanú dokladom na meno podnikateľa;
  1. pri rozhodovaní živnostenský úrad zisťuje, či sú splnené všeobecné a osobitné podmienky na prevádzkovanie živnosti
  1. ak je na prevádzkovanie živnosti potrebné oprávnenie alebo povolenie, alebo vyjadrenie OŠS, je ním ŽÚ viazaný
  1. na posúdenie plnenia podmienky spoľahlivosti si vyžiada vyjadrenie Slovenskej živnostenskej komory - ak komora do 20 dní od doručenia žiadosti vyjadrenie nevydá, znamená to, že s udelením koncesie súhlasí
  1. môže si vyžiadať aj vyjadrenie ďalších orgánov
  1. vydá koncesnú listinu do 30 dní od žiadosti alebo rozhodnutím žiadosť zamietne
  1. KL je ISA, oprávnenie prevádzkovať vzniká dňom doručenia KL podnikateľovi

61. Administratívno-právna zodpovednosť pri živnostenskom podnikaní: (pozri aj č. 82 hmota)

  1. priestupok FO na úseku podnikania- vzťahuje sa procesný režim priestupkového konania
  1. kto poškodí iného na cene, akosti, množstve alebo hmotnosti pri predaji tovaru alebo poskytovaní iných služieb,
  1. v obchode alebo pri inom podnikaní spracúva, predáva alebo v súvislosti s tým skladuje alebo po vykonanej oprave alebo úprave vydáva tovar z drahých kovov, ktorý nezodpovedá právnym predpisom o jeho povinnom preskúšaní alebo úradnom označení,
  1. falšuje alebo úmyselne zneužije úradnú značku pre tovar z drahých kovov alebo úmyselne uvedie do obehu tovar označený takou značkou,
  1. neoprávnene vykonáva obchodnú, výrobnú alebo inú zárobkovú činnosť,
  1. spôsobom odporujúcim zákonu úmyselne vyzradí obchodné alebo bankové tajomstvo alebo skutočnosť, na ktorú sa vzťahuje zákonom uložená povinnosť zachovávať mlčanlivosť.
  1. pokuty: do 100 tis
  1. miestne príslušný ŽÚ, v obvode ktorého bol spáchaný
  1. prejednáva sa ex offo
  1. podklad na začatie konania: správa o výsledku objasňovania priestupku, oznámenie ŠO, obce, PO alebo občana o priestupku
  1. účastníci: obvinený, poškodená (pri škode spôsobenej priestupkom), vlastník veci v časti týkajúcej sa zhabania veci
  1. zásady „in dubio pro reo“ a „praesumptio boni viri
  1. výrok má náležitosti podľa priestupkového z., vinník uhradí štátu paušálne trovy
  1. včas podané odvolanie má odklad. účinok, kt. nemožno vylúčiť, ale je tu zákaz reformatio in peius
  1. právoplatné rozhodnutie o priestupku je preskúmateľné súdom
  1. správny delikt PO a podnikateľa- postihované bez ohľadu na zavinenie, vzťahuje sa procesný režim spr. poriadku s odchýlkami v živ. zákone
  1. neoprávnené podnikanie- FO alebo PO, ktorá prevádzkuje bez živnostenského oprávnenia činnosť, ktorá je predmetom voľnej živnosti, ŽU uloží pokutu až do 50 000 Sk (pri remeselnej a viazanej do 100.000,-, pri koncesovanej do 200.000,-).
  1. delikty podnikateľov spočívajúce v inom porušení ustanovení ŽZ
  1.  nedodržanie podmienok pri koncesovanej - do 100.000,-
  1.  neustanovenie zástupcu pre ohlasovaciu ž., neohlásenie zriadenia prevádzkarne - do 500.000,-
  1.  neohlási zmeny údajov, ustanovenie zodp. zástupcu - do 20.000,-
  1. môže uložiť pokutu aj zodpovednému zástupcovi až do 20 000 Sk, ak vykonáva funkciu zodpovedného zástupcu vo viacerých prevádzkarňach ako v jednej
  1. bloková- 5 tis.
  1. konanie o uložení sa začína ex offo
  1. účastníkom je iba sankcionovaný subjekt
  1. konanie za SD PO môže začať do 1 roka, keď sa dozvedel, najneskôr do 5 rokov, keď k porušeniu došlo,
  1. konanie o ulož. pokuty podnikateľovi- subjektívna- 1 rok, objektívna 3 roky
  1. uložené pokuty sú príjmom št. rozpočtu
  1. právoplatné rozhodnutie je preskúmateľné súdom na zákl. žaloby - to sú odchýlky od SK

62. Ukončenie živnostenského podnikania

  1. zánikom ŽO:
  1. smrťou FO (živnostníka), ak nepokračujú v živnosti dedičia alebo správca dedičstva, alebo pokračuje pozostalý manžel; oprávnenie však zanikne najneskôr do skončenia prejednania dedičstva,
  1. zánikom právnickej osoby, ak nejde o premenu obch. spoločnosti alebo družstva,
  1. uplynutím času, ak živnostenské oprávnenie bolo vydané na určitý čas, d) rozhodnutím ŽÚ o zrušení ŽO,
  1. ak to ustanoví osobitný zákon,
  1. uplynutím lehoty povoleného prechodného alebo trvalého pobytu podnikateľa alebo jeho zrušením,
  1. pri ohlasovacích živnostiach dňom uvedeným v oznámení o ukončení podnikania- dňom doručenia, ak nie je uvedený neskorší, toto ohlásenie nemožno vziať späť
  1. zrušením:
  1. zruší:
  1. podnikateľ už nespĺňa podmienky spôsobilosti na pr. úkony a bezúhonnosti- neplatí to v prípade straty spôs. na pr. úkony, ak bol ustanovený zodpovedný zástupca,
  1. nastanú prekážky- vyhlásenie konkurzu, núteného vyrovnania, stanovená doba od ich ukončenia (3 roky od ukončenia, 1 rok od vyporiadania, 5 rokov- ak spôsobil úmyselne),
  1. u koncesovaných živností o to podnikateľ požiada,
  1. podnikateľ pri prevádzkovaní živnosti poruší podmienky alebo povinnosti určené zákonom ako osobitne závažné
  1. môže zrušiť:
  1. oprávnenie na jednu živnosť alebo viac živností alebo prevádzkovanie živnosti pozastaviť, ak podnikateľ závažným spôsobom porušuje podmienky ustanovené koncesnou listinou, týmto zákonom alebo inými osobitnými predpismi,
  1. živnostenské oprávnenie na jednu živnosť alebo viac živností, ak podnikateľ nezačal prevádzkovať živnosť v lehote dlhšej ako 2 roky od vydania živnostenského listu alebo koncesnej listiny,
  1. z podnetu podnikateľa pozastaviť prevádzkovanie živnosti na obdobie najmenej 6 mesiacov

63. Colné priestupky, konanie o colných priestupkoch

  1. priestupok: je zavinené konanie, alebo opomenutie FO, ktorým sa porušujú colné predpisy spôsobom ustanoveným v zákone, ak nejde o colný delikt, al. o TČ
  1. na zodpovednosť stačí zavinenie z nedbanlivosti
  1. vzťahuje sa naň všeob. predpis o priestupkoch
  1. sankcie:
  1. pokarhanie
  1. pokuta - 50.000/100.000
  1. prepadnutie tovaru alebo veci
  1. v blokovom konaní 10.000,-
  1. v rozkaznom 50.000,-;
  1. CP prejedná Colný úrad, v ktorého obvode bol zistený, aj keď bol spáchaný v obvode iného CÚ
  1. prepadnutie tovaru- ak sa FO dopustila CP a tovar bol
  1. na spáchanie CP použitý alebo určený,
  1. získaný CP
  1. alebo bol nadobudnutý za tovar získaný CP,
  1. vlastníkom sa stáva štát
  1. prepadnutie možno uložiť samostatne alebo spolu s pokutou

 

 

 

64. Rozhodnutie vydané v živnostenskom konaní (odvodené výlučne zo zákona, v knihe to nie je)

  1. rozhodnutia o vzniku/nevzniknutí oprávenia prevádzkovať ohlasovaciu živnosť
  1. rozh. o udelení/neudelení koncesie- výsledkom SK je koncesná listina
  1. r. o zrušení ŽO- miestne prísl. podľa sídla al. miesta podnikania, zaniká dňom právoplatnosti rozhodnutia
  1. r. o pozastavení prevádzkovania ž- miestne prísl. podľa prevádzkarne, nezaniká právo podnikať, len ho nemôže počas v ňom ustanovenej lehoty vykonávať
  1. r. o spr. deliktoch neoprávneného podnikania
  1. alebo s.d. iných porušení zákona

65. Konanie o akreditácii a konanie o autorizácii

akreditácia- osvedčuje sa ňou spôsobilosť na vykonávanie skúšania výrobkov, kalibrovanie meradiel, vykonávanie certifikačnej, inšpekčnej alebo obdobnej činnosti

  1. subjekty:
  1. akreditujúca osoba- PO, ktorú určí MHSR na vydávanie osvedčení o Ak a vykonávanie činností podľa zákona
  1. akreditovaná osoba- podnikateľ alebo PO, ktorá vykonáva činnosti na zákl. osvedčenia o akreditácii vydaného jej akreditujúcou osobou
  1. na konanie akreditujúcej osoby neplatí SK,
  1. postup bude upravený v zmluve o akreditácii, kt. je v podstate zml. o kontrolnej činnosti podľa Obchodu;
  1. konanie:
  1. začiatok- dňom doručenia pís. žiadosti o akreditáciu žiadateľom akreditujúcej os.
  1. tá vyzve na doplnenie žiadosti alebo doručí do 10 dní žiadateľovi návrh zmluvy
  1. zastavenie-
  1. žiadateľ zanikol bez pr. nástupcu
  1. žiadateľ odmietne návrh zmluvy al. zmluva nevznikne z iného dôvodu
  1. akreditujúca osoba prestala byť akr. osobou
  1. ak sa preukáže, že žiadateľ splnil vš. podmienky alebo sa odchyľuje len v nepodstatných detajloch - vydá osvedčenieakreditácii
  1. ak nevydá, oznámi to písomne žiadateľovi aj s odôvodnením
  1. konanie o zrušení akr.- ak akreditujúca osoba zistí nezhodu akreditačných pravidiel s osvedčením o akreditácii, vyzve akreditovanú os., aby ich odstránila v lehote kratšej ako 1 mesiac
  1. ak sa tak nestane- zašle upovedomenie o začatí konania o zruš. akreditácie
  1. opravné prostriedky:
  1. konanie o námietkách - je konaním proti postupu akreditujúcej osoby v konaní o akreditáciu v 1 stupni
  1. k. o preskúmaní- o presk. postupu a rozhodnutia akreditujúcej osoby (námietky v 2 stupni) - rozhoduje MHSR, je konečné, nemožno sa proti nemu odvolať

autorizácia- je poverenie podnikateľa alebo inej PO na vykonávanie posudzovania zhody

  1. na Aut nie je pr. nárok;
  1. poverenie vydáva úrad al. prísl. ministerstvo rozhodnutím
  1. autorizovaná osoba podľa rozsahu poverenia a obs. činnosti autorizovaná na:
  1. certifikáciu - činnosť autorizovanej os., ktorá vydaním certifikátu osvedčí, že vlastnosti výrobku a činnosti súvisiace s výrobou sú v súlade s tech. požiadavkami na ne v tech. predpisoch,
  1. posudzovanie zhody - je zisťovanie, či skutočné vlastnosti určeného výrobku zodpovedajú ustanovený tech. požiadavkám na určený výrobok postupmi urč. platnou pr. úpravou; pred uvedením na trh povinný vydať pís. vyhlásenie o zhode
  1. pos. činností súvisiacich s výrobou výrobku
  1. výkon inšpekcie- Aut osoba posudzuje, či návrh urč. výrobku, výrobok, zariadenie, služba alebo systém kvality sú v súlade s tech. požiadavkami; preveruje aj odbornú úroveň zamestnacov, tech. vybavenia, technologických a iných procesov a použ. metodiku
  1. skúšanie určených výrobkov - zisťujú sa jeho vlastnosti alebo charakteristiky na účely posúdenia zhody s tech. požiadavkami, vykonáva akreditovaná a. autorizovaná os., ak to pos. zhody dovoľuje, môže výrobca vyskúšať sám; označí s značkami zhody

66. Konanie o sťažnostiach

  1. upravené zákonom č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach
  1. upravuje postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností FO a PO
  1. kompetentný sú:
  1. štátne orgány a nimi zriadené organizácie,
  1. obce a nimi zriadené organizácie,
  1. PO a FO, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach a povinnostiach FO a PO (ďalej len "orgán verejnej správy");
  1. sťažnosť je podanie FO alebo PO (ďalej len "sťažovateľ"), ktorým sa
  1. domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, pretože došlo k ich porušeniu alebo k ohrozeniu činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len "činnosť") OVS,
  1. upozorňuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie pr. predpisov, ktorých odstránenie si vyžaduje zásah OVS
  1. podáva sa spravidla písomne alebo ústne v záujme jej urýchleného a efektívneho vybavenia orgánu príslušnému na jej vybavenie, ak je adresovaná na meno vedúceho alebo zamestnanca orgánu verejnej správy sa považuje za sťažnosť podanú OVS
  1. o ústnej sťažnosti, ktorú nemožno vybaviť hneď pri jej podaní, orgán, ktorý sťažnosť prijíma, vyhotoví záznam, ktorý sťažovateľovi predloží na prečítanie a podpis
  1. musí byť z nej zrejmé, kto ju podáva (meno, priezvisko, adresu FO alebo názov a sídlo PO) , predmet sťažnosti a čoho sa sťažovateľ domáha
  1. utajenie totožnosti sťažovateľa: postupuje len na základe jej odpisu, v ktorom sa neuvádza nič z toho, čo by umožňovalo identifikáciu sťažovateľa
  1. anonymná sťažnosť: sťažnosť, v ktorej sťažovateľ neuvádza svoje meno, priezvisko a adresu (právnická osoba svoj názov a sídlo)
  1. vybavuje sa, ak obsahuje konkrétne údaje, ktoré nasvedčujú, že bol porušený právny predpis
  1. všetky OVS sú povinné prijímať sťažnosti, ak nie sú príslušné, sú povinné bezodkladne postúpiť orgánu príslušnému na ich vybavenie a zároveň o tom upovedomiť sťažovateľa
  1. OVS je povinný zabezpečiť vedenie centrálnej evidencie podaných sťažností oddelene od evidencie ostatných písomností tak, aby poskytovala údaje potrebné na kontrolu vybavovania
  1. príslušnosť:
  1. príslušný je vedúci OVS,
  1. ak sťažnosť smeruje proti vedúcemu tohto orgánu, vybavuje ju najbližší nadriadený orgán,
  1. ak taký orgán nie je, na vybavenie sťažnosti v oblasti štátnej správy je príslušný ústredný orgán štátnej správy na kontrolu vybavovania sťažností - Úrad vlády
  1. sťažnosť nesmie vybavovať ani prešetrovať osoba, proti ktorej sťažnosť smeruje, ani osoba, ktorá je podriadená tejto osobe
  1. musí o nej rozhodnúť do 30 dní od doručenia
  1. prešetrovanie sťažnosti je činnosť, pri ktorej OVS postupuje tak, aby zistil skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi, účelnosťou a hospodárnosťou plnenia úloh, osobu, ktorá zodpovedá za zistené nedostatky, ako aj príčiny ich vzniku a škodlivé následky
  1. vychádza sa z jej obsahu bez zreteľa na to, kto ju podal a proti komu smeruje
  1. oznámenie o vybavení sťažnosti - výsledok prešetrenia sťažnosti sa oznamuje sťažovateľovi písomne s odôvodnením, či je sťažnosť opodstatnená alebo neopodstatnená; v prípade, že sa zistila opodstatnenosť, uvedú sa v oznámení aj opatrenia prijaté alebo vykonané na odstránenie zistených nedostatkov
  1. opakovaná sťažnosť- ak sťažovateľ opakuje sťažnosť v tej istej veci, OVS prekontroluje, či pôvodná sťažnosť bola správne vybavená
  1. výsledok kontroly oznámi sťažovateľovi písomne

67. Daňové exekučné konanie

  1. je konaním správcu dane, v ktorom vymáha daňový nedoplatok a úhradu exekučných nákladov
  1. daňové nedoplatky podľa tohto zákona môže vymáhať len správca dane, ak je správcom dane obec, môže zabezpečiť vymáhanie daňových nedoplatkov aj podľa osobitných predpisov (OSP, exekučný poriadok...)
  1. správca dane, ktorým je daňový úrad alebo colný úrad, je oprávnený vykonávať v daňovom exekučnom konaní všetky právne úkony v mene štátu vrátane jeho zastupovania v súdnom konaní
  1. správca dane je v odôvodnených prípadoch oprávnený v DEK vyzvať daňového dlžníka, aby predložil doklady potvrdzujúce vlastníctvo k veci, výšku úhrad v prospech správcu dane a ďalšie dôkazy
  1. správca je povinný:
  1. zisťovať, či sú splnené podmienky na začatie DEK,
  1. vykonať daňovú exekúciu len v súlade s týmto zákonom a spôsobmi, aké tento zákon ustanovuje
  1. ak sa vykonáva daňová exekúcia a súčasne prebieha alebo sa začne iná exekúcia, ale ich predmetom nie je ten istý majetok, vykonajú sa súbežne
  1. exekučným titulom je:
  1. právoplatné a vykonateľné rozhodnutie, ktorým bolo uložené peňažné plnenie,
  1. vykonateľný výkaz daňových nedoplatkov
  1. začatie: začína správca dane na podklade exekučného titulu vydaním rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania- dňom vydania rozhodnutia správcom je toto rozhodnutie právoplatné a nemožno proti nemu podať opravné prostriedky
  1. rozhodnutie sa nedoručuje daňovému dlžníkovi ani jeho ručiteľovi
  1. správca dane doručí daňovú exekučnú výzvu bezodkladne po doručení rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania osobe, na ktorú sa vzťahuje výrok o zákaze nakladania s majetkom daňového dlžníka,
  1. doručuje sa daňovému dlžníkovi do vlastných rúk, pričom náhradné doručenie daňovej exekučnej výzvy je vylúčené
  1. daňový exekučný príkaz vydá správca
  1. až po márnom uplynutí lehoty na podanie odvolania voči daňovej exekučnej výzve
  1. alebo keď správca dane vyhovie odvolaniu čiastočne,
  1. alebo keď sa správcovi dane doručí rozhodnutie odvolacieho orgánu, ktorým sa odvolanie zamietlo
  1. DEP je právoplatný dňom jeho vydania a nemožno proti nemu podať opravný prostriedok
  1. daňová exekúcia je nútený výkon, ktorým sa vymáha zaplatenie daňového nedoplatku alebo zníženie daňového nedoplatku
  1. správca odloží daňovú exekúciu, ak daňovému dlžníkovi bol povolený odklad platenia vymáhaného daňového nedoplatku alebo jeho zaplatenie v splátkach
  1. spôsoby vykonania DE:
  1. zrážkami zo mzdy a z iných príjmov,
  1. prikázaním pohľadávky,
  1. predajom hnuteľných vecí,
  1. odobratím hotových peňazí a iných vecí, pri ktorých nedochádza k predaju,
  1. predajom cenných papierov,
  1. predajom nehnuteľnosti,
  1. predajom podniku alebo jeho časti,
  1. postihnutím majetkového práva spojeného s podielom spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným;
  1. ak tento zákon neustanovuje inak, správca dane môže vykonať daňovú exekúciu spôsobom, ktorý si sám určí, a môže vykonať daňovú exekúciu u jedného daňového dlžníka i niekoľkými spôsobmi súčasne