zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Manažment území

 

Prednáška č. 3 (prednaska_c._3-_24.2.2009.doc)

Manažment území

Prednáška č. 3                24.2. 2009

 

 

Regionálna politika SR

 

Sídelná a regionálna štruktúra Slovenska

-nízka hustota osídlenia- 110 obyvateľov/km2

-hustá sieť sídel

-sídelnú sieť charakterizuje vysoká miera rozdrobenosti- 2891 obcí (2004)

-v sídelnej štruktúre dominuje vidiecke osídlenie- 95,3% -  nad obcami so štatútom mesta- 4,7% (138 obcí)

-SR má unikátnu, hustú sídelnú štruktúru s prevahou malých obcí s menej ako 1000 obyvateľmi , ktoré tvoria 67% z počtu obcí a býva v nich 16% obyvateľov SR

-aj keď dominuje mestské obyvateľstvo (55%) stále je veľmi významný podiel obyvateľstva vo vidieckych sídlach

-ťažisko mestskej štruktúry z hľadiska počtu sídel tvoria stredné a malé mestá

 

Základné charakteristiky sociálno- priestorových problémov

-silná polarizácia medzi hlavným mestom a ostatnými krajmi v rade ukazovateľov rozhodujúcich pre životnú úroveň a kvalitu života obyvateľstva

-regionálne disparity sa prejavujú najmä v podiele jednotlivých krajov

        -na tvorbe HDP

        -v rozsahu zamestnanosti

        -v rozsahu vstupu zahr. kapitálu

        -v úrovni príjmov, životnej úrovni

        -v dynamike rozvoja MSP

 

- v krajoch postihnutých nevyhnutnou rozsiahlou reštrukturalizáciou priemyslu i v oblastiach s výraznejšou orientáciou na poľnohospodárstvo je vysoká nezamestnanosť

 

-odlišnosť vidieckeho prostredia- obce vo vidieckych oblastiach majú nepriaznivé podmienky pre podnikanie a dochádza ku starnutiu vidieckeho obyvateľstva

-zaostáva ekonomická úroveň prihraničných okresov ležiacich najmä na juhovýchodných a severovýchodných hraniciach SR

-pretrváva nedostatočné napojenie týchto území SR na transeurópske komunikačné ťahy a hlavné mesto, čo výrazne prispieva k nezáujmu investorov , najmä zahraničných , o tieto územia

-existujú rozdiely medzi kvalitou ľudských potenciálov v BA a ostatných krajských mestách , ale i medzi skupinami mestských sídel ako i medzi mestom a dedinou

 

 

Regionálna politika

-regionálnu politiku možno chápať ako koncepčnú a cieľavedomú činnosť istej verejnej autority (miestnych a reg. orgánov, vlád, riadiac. orgánov EÚ) usilujúcu sa o elimináciu negatívnych dôsledkov teritoriálne nerovnomerného ekonomického rozvoja a prebiehajúcich štrukturálnych zmien

 

RP sa uskutočňuje:

-na centrálnej úrovni- zabezpečujú ju príslušné centrálne orgány štátnej správy a má predovšetkým selektívny charakter- zameriava sa na vymedzené regióny

-na regionálnej a lokálnej úrovni- zabezpečujú ju regionálne a miestne samosprávy a má celoplošný charakter

 

Zákon o podpore regionálneho rozvoja 539/2008 Z.z.

-ustanovuje ciele a podmienky podpory regionálneho rozvoja, upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy, VÚC, obcí a ďalších subjektov

 

Základné dokumenty podpory regionálneho rozvoja

-Národná stratégia regionálneho rozvoja SR

-program hosp. rozvoja a soc. rozvoja VÚC

-program hosp. rozvoja a soc. rozvoja obce

 

Národný strategický referenčný rámec 2007- 2013

Strategický cieľ SR:

Výrazne zvýšiť do roku 2013 konkurencieschopnosť a výkonnosť regiónov a slovenskej ekonomiky pri rešpektovaní TUR

 

Konkurencieschopnosť (EÚ)

-schopnosť regiónov produkovať výrobky a služby , ktoré obstoja v medzinárodných vzťahoch a súčasne je zaistené udržiavanie vysokých a trvalých príjmov jeho obyvateľov

-schopnosť firiem , odvetví, regiónov, národov a nadnárodných regiónov generovať vysokú úroveň príjmov a zamestnanosti

 

HDP                HDP                        zamest.                        ob-pr-vek

–––––        =        –––––                *        ––––––        *                ––––––––

obyv.                zamest.                ob-pr-vek                        obyv

 

 

obyv- počet obyvateľov

zam- počet zamestnaných v ekonomike

ob-pr-vek- počet obyvateľov v ???

 

Merateľné ukazovatele strateg. cieľa SR                        Hodnota v 2013

HDP na obyvateľa v PKS vo vzťahu k EÚ 15                viac ako 60% úrovne EÚ 15

produktivita práce vo vzťahu k EÚ 15                        viac ako 70 % úrovne EÚ 15

miera zamestnanosti vo vzťahu k EÚ 15                        viac ako 90% úrovne EÚ 15

 

PKS- parita kúpnej sily

 

Priority Národného strategického referenčného rámca 2007-2013

 

Strategická priorita                        Cieľ strategickej priority

Infraštruktúra a reg. dostupnosť        Zvýšenie hustoty vybavenia reg. infraštruktúrou a zvýšenie efektívnosti s ňou súvisiacich verej. služieb

 

Inovácie, informatizácia a         Rozvoj zdrojov TU ekonomického rastu a zvyšovanie

znalostná ekonomika        konkurencieschopnosti priemyslu a služieb

 

Ľudské zdroje a vzdelávanie        Zvýšenie zamestnanosti, rast kvality pracovnej sily pre

        potreby znalostnej ekonomiky a zvýšenie sociálnej inklúzie rizikových skupín

Dilema medzi princípmi solidarity a zásluhovosti

-prílišné prerozdeľovanie v prospech zaostávajúcich regiónov vedie zvyčajne k strate konkurencieschopnosti celého štátu

-ustupuje sa od pasívnych dotácií (a teda čiastočne aj od prerozdeľovania) k aktivizačným nástrojom

        -vytváranie podmienok pre endogénny rozvoj v zaostávajúcich oblastiach