Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Pedagogická fakulta / Špeciálna pedagogika
špecialna pedagogika pojmy (specialna_pedagogika_pojmy.doc)
Špeciálna pedagogika- význam niektorých pojmov
Špeciálna pedagogika- vedný odbor v sústave pedagog. vied, kt. sa zaoberá teóriou a praxou výchovy, vyučovania a vzdelávania detí, mládeže a dospelých, ktorí si vyžadujú špeciálnu starostlivosť z dôvodu somatického, senzomotorického, mentálneho, rečového, alebo psychomotorického defektu, poruchy, alebo narušenia, alebo ich kombinácie.
Predmetom špeciálnej pedag. Je skúmanie podstaty a zákonitosti výchovy a vzdelávania postihnutých z aspektu etiolólogie, symptomatológie, korekcie príslušného defektu, poruchy, al. narušenia, ako aj profylaxie neadekvátneho sa vyrovnávania s postihnutím a jeho dôsledkami.
Norma / z lat.slova.norma-pravidlo,predpis/
- stav, vlastnosť, al. proces, kt. nevybočuje z priemeru bezpečnosti, al. zo zaužívaných, či predpísaných pravidiel
- v súvislosti so špeciálnou ped. sa normy týkajú organizmu / anatómie, fyziológie, morfológie/ psychického a sociálneho správania jednotlivca
Druhy- štatistická
-ideálna
- fyziologická
- vývinová
- spoločenská
Subnormamentálna /z lat. slova sub- pod, mens- myseľ/
- podpriemerná úroveň rozumového, intelektového vývinu / úroveň IQ 76, resp. 81-90/
- deti so s.m. patria najčastejšie medzi zlé prospievajúce deti v ZŠ, ale nepatria do osobitných škôl
Subnormalita
- trocha horší stav, al. nižší výkon ako v norme / priemere/, ale nie výrazne
Narušenie
- poškodenie jednotlivca- také zmeny integrity jednotlivca v somatickej, senzomotorickej, mentálnej, komunikačnej, či sociálnej oblasti, následkom, ktorých je potrebná špeciálna starostlivosť v rôznom individuálne podmienenom rozsahu
Podľa rozsahu dôsledkov sa rozoznáva:
- postihnutie / relatívne iriparabilnépoškodenie/
- narušenie / relatívne reparabilné poškodenie/
- ohrozenie/ prípady, pri ktorých ak sa neposkytne špeciálna výchovná starostlivosť, môže nastať narušenie/
Postihnutie- Defekt / z lat. slova defectus- chyba, nedostatok/
- relatívne trvalý- výrazný nedostatok integrity, alebo / ľudského/ organizmu, alebo jeho významných častí / ľahší nedostatok sa môže nazývať deficit, porucha, alebo narušenie, anatomický deficit sa označuje ako poškodenie/
Ohrozenie- poškodenie jednotlivca
Etiológia- náuka o príčinách, resp. o činiteľoch, ktoré vyvolávajú choroby, poruchy, narušenia
- hľadá a skúma tieto príčiny, pomáha pri stanovení diagnózy a z nej vyplývajúce prognózy, umožňuje prevenciu predchádzaniu chorobám, poruchám, narušeniam
- etiológia pomáha pri stanovení špeciálnej pedagogickej diagnózy a prognózy
Symptomatológia- symptóm- príznak určitého javu
- náuka o príznakoch a opise klinických prejavov chorôb bez ohľadu na ich príčiny