Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Pedagogická fakulta / Predškolská pedagogika
Hudobná výchova (hudobna__vychova.doc)
HUDOBNÁ VÝCHOVA
Hudobná výchova v materskej škole je súčasťou estetickej výchovy a spolu s výtvarnou a literárnou výchovou pomáha rozvíjať citový svet dieťaťa.
Hlavným cieľom a poslaním hudovnej výchovy je rozvíjanie elementárnych hudobných schopností a prebúdzanie trvalého pozitívneho vzťahu k hudbe.
Cieľom hudobnej výchovy je optimálne využiť všetky prednosti hudby, podchytiť záujem detí o hudobnú činnosť a vhodnými formami podnecovať rozvoj ich hudobnosti. V hudobno-výchovnom procese, ktorý smeruje k estetickej, mravnej a citovej kultivácii osobnosti dieťaťa, si deti osvojujú:
- Mnohotvárny emocionálno-estetický výraz a melodickosť reči
- Základné hudobné činnosti potrebné na aktívny rozvoj hudobných schopností, zručností a návykov
- Elementárne výrazové prostriedky hudobnej reči a poznatky
- Primeraný súbor základných hudobno-estetických hodnôt ľudovej a umeleckej tvorby
Čiastkové ciele:
- Rozvíjať fantáziu, podnecovať originalitu
- Rozvíjať vyššie city
- Podnecovať samostatnosť, záujmy, motiváciu, dokončenie činnosti
- Utvárať pozitívny vzťah k umeniu, prírode
Obsah výchovy a vzdelávania, veková skupina 5-6 rokov:
Spevácke činnosti – deti si postupne utvárajú pozitívny vzťah k spevu.
-správne rozlíšiť hudobné a nehudobné zvuky, hudobno-pohybovo-tvorivý prejav, dokázať reagovať na dirigentské gestá (kedy začať,skončiť,zrýchliť,spomaliť...)
Inštrumentálne činnosti – hra s hudobnými hračkami, neskôr detské hudobné nástroje, pohyby (chôdza,skok...) podľa hudobného nástroja.
-rozoznávanie hudobných nástrojov podľa sluchu, vyjadriť pocity,zážitky pomocou hudobného nástroja.
Hudobno-pohybové činnosti – deti vyjadrujú hudobné cítenie pohybom,ktorý im prináša príjemný pocit.
-rôzne tanečné prvky(otočky,úklony...), schopnosť vyjadriť hudbu pohybom, reagovať na zmenu tempa hudby pohybom, vyjadriť pohybom náladu.
Počúvanie hudby – pomáha rozvíjať hudobný sluch a pamäť detí.
-dieťa spoznáva známe piesne(smutné, veselé, uspávanku,slávnostnú..),rozoznať aký hudobný nástroj hrá v skladbe.
Muzikoterapia-počúvať skladbu,vyjadriť pocity zo skladby(slovom,pohybom,kresbou...), muzikoterapiu môžeme použiť aj na upokojenie dieťaťa (napr. počúvanie klasickej hudby -trvanie max. 4 minúty).