Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Pedagogická fakulta / Predškolská pedagogika
pracovna vychova (pracovna_vychova.doc)
Pracovná výchova
Hlavným cieľom a poslaním pracovnej výchovy v materskej škole je osvojenie hygienických, kultúrnych a pracovných návykov, elementárnych pracovných a technických zručností, schopností a poznatkov ako aj podnecovanie správneho psychomotorického vývinu dieťaťa.
Čiastkovými cieľmi pracovnej výchovy je dôležité u dieťaťa:
- osvojovať návyky kultúrneho a estetického stolovania
- rozvíjať svalovú činnosť rúk a najmä drobného svalstva ruky najnižšej možnej miere eliminovať motorický nepokoj
- podnecovať záujem a motiváciu o pracovnú činnosť
- rozvíjať fantáziu, praktickú a umeleckú tvorivosť
- rozvíjať pozorovacie schopnosti
- podnecovať dôkladnosť, presnosť a precíznosť
- posilňovať vytrvalosť a iné vôľové vlastnosti ako aj tendenciu dokončiť činnosť
- posilňovať samostatnosť, pozornosť, sústredenosť a zodpovednosť
- utvárať zmysel pre povinnosť(na elementárnej úrovni)
- prebúdzať pozitívny vzťah k pracovným činnostiam a na základe tohto vzťahu aj elementárne základy pracovnej morálky
- posilňovať pozitívny vzťah k svojmu zdraviu a k zdraviu iných
- utvárať pozitívny vzťah k prírode
- prebúdzať environmentálne cítenie a elementárne ochranárske postoje
- utvárať pozitívny vzťah k životnému prostrediu
Obsah pracovnej výchovy sa štrukturuje do nasledovných tematických celkov:
- osobná hygiena, úprava vzhľadu a kultúrne stolovanie
- čistota, poriadok a úprava prostredia
- pracovné činnosti s technickým a odpadovým materiálom, prírodninami a zostrojovanie
- starostlivosť o rastliny a živičíchy
- starostlivosť o životné prostredie
Uvedené tematické celky a ich obsah spolu súvisia, prelínajú sa a realizujú sa súbežne.
OBSAH VÝCHOVY A VZDELÁVANIA (5-6 rokov)
Osobná hygiena, úprava vzhľadu a kultúrne stolovanie
Deti si postupne v roznych prirodzených situáciách osvojujú hygienické návyky a uvedomujú si význam starostlivosti o osobnú hygienu. Postupne intuitívne zisťujú, že starostlivosť o hygienu priamo súvisí s kultúrou správania.
Deti nadobúdajú schopnosť samostatne si čistiť zuby, umývať si ruky a tvár, tiež obsluhovať vodovodnú batériu. Schopnosť samostatne sa učesať, samostatne používať záchod, toaletný papier, správne zaobchádzať so splachovacím zariadením. Používať vreckovku podľa potreby a sústavne ju nosiť pri sebe. Samostatne sa obliekať, vyzliekať, zapínať a rozopínať a upraviť si svoj zovňajšok. Samostatne sa obúvať a vyzúvať, viazať mašličky. Tiež samostatne používať celý príbor.
Čistota, poriadok a úprava prostredia
Deti sa postupne v roznych prirodzených situáciách aktívne zapájajú do upratovacích prác a pravidelne udržiavajú čistotu a poriadok vo svojom bezprostrednom okolí. Postupne dodržiavajú a prakticky uplatňujú elementárne pracovné zručnosti a návyky pri úprave prostredia.
Učia sa samostatne upratovať hračky, udržiavať poriadok v skrinkách s hračkami a v hracích kútikoch. Správne, bezpečne a samostatne prenášať ľahké predmety, napr. stoličky, hračky...
Samostatne ukladať a skladať odev, obuv a predmety osobnej potreby na určené miesto. Učia sa skladať prikrývku a urovnať bielizeň na ležadle. Vykonávať prípravu stolovania a upratovať stoly. Po jedle použité riady odložiť doprostred stola a poskladať ich.
Pracovné činnosti s technickým a odpadovým materiálom, prírodninami a zostrojovanie
Deti v roznych pracovných činnostiach skúmajú elementárne vlastnosti technického a odpadového materiálu a prírodnín, napr. papier, drevo, plody, lístie a iné. Z tohto materiálu zhotovujú rozne výtvory, v ktorých uplatňujú svoje poznatky, skúsenosti, zručnosti, fantáziu, tvorivosť a rozvíjajú si drobné svalstvo rúk a zrakovú kontrolu.
Samostatne vytrhávajú podľa fantázie i podľa predkreslenej predlohy konkrétne tvary. Učia sa dokladne a čisto nalepovať drobné kúsky papiera na podložku, správne používať techniku lepenia. Starostlivo, dokladne a pomerne presne strihať alebo skladať papier podľa slovnej inštrukcie do tvarov. Postupne pri práci s drevom tvorivo a bezpečne manipulovať s pracovnými nástrojmi a prakticky používať pri zhotovovaní jednoduchých predmetov najjednoduchšie pracovné úkony, napr. zatĺkať klince... Postupne správne uplatňovať jemnú motoriku a vizuomotorickú koordináciu pri práci s drobným materiálom, napr. navliekať korálky, prevliekať šnúrky, skladať puzzle a iné.
Starostlivosť o rastliny a živočíchy
Deti si postupne na základe pozorovania práce dospelých a praktických skúseností uvedomujú význam starostlivosti o rastliny a živočíchy, ktoré sú súčasťou živej prírody. Súčasne si utvárajú základné poznatky o potrebe ochrany prírody (na elementárnej úrovni).
Učia sa prakticky uplatňovať elementárne pracovné zručnosti z ošetrovania rastlín v každodennej starostlivosti o rastliny v kútiku živej prírody. Bezpečne a pomerne správne manipulovať s detským záhradným náradím. Samostatne vykonávať činnosti spojené so starostlivosťou o vtáky v zime, napr. pravidelne ich kŕmiť. Postupne čo najsamostatnejšie vykonávať pracovné činnosti spojené so starostlivosťou o drobné živočíchy v teráriu alebo o ryby v akváriu.
Starostlivosť o životné prostredie
Deti si na základe praktických skúseností utvárajú pozitívny vzťah k prírode. Postupne si uvedomujú, že príroda je doležitou súčasťou životného prostredia, a preto dodržiavajú pri pobytoch v prírode návyky kultúrneho správania.
Pravidelne vykonávať pracovné činnosti spojené so starostlivosťou o čistotu a ochranu prírody a životného prostredia, napr. nezahadzovať odpadky, zachovať poriadok po jedle v prírode a pod. Prakticky uplatňovať pracovné návyky a zručnosti pri každodennej úprave prostredia triedy, šatne a pod. Postupne vykonávať jednoduché pracovné činnosti pri sviatočnej úprave materskej školy, pomáhať pri veľkonočnej (vianočnej) výzdobe, napr. poukladať do košíkov kraslice a pod.