zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Pedagogická fakulta / Predškolská pedagogika

 

pracovna vychova (pracovna_vychova.doc)

Pracovná výchova

Hlavným cieľom a poslaním pracovnej výchovy v materskej škole je osvojenie hygienických, kultúrnych a pracovných  návykov, elementárnych pracovných a technických zručností, schopností a poznatkov ako aj podnecovanie správneho psychomotorického vývinu dieťaťa.

 

Čiastkovými cieľmi pracovnej výchovy je dôležité u dieťaťa:

 

  1. osvojovať návyky kultúrneho a estetického  stolovania
  2. rozvíjať svalovú činnosť rúk a najmä drobného svalstva ruky najnižšej možnej miere eliminovať motorický nepokoj
  3. podnecovať záujem a motiváciu o pracovnú činnosť
  4. rozvíjať fantáziu, praktickú a umeleckú tvorivosť
  5. rozvíjať pozorovacie schopnosti
  6. podnecovať dôkladnosť, presnosť a precíznosť
  7. posilňovať vytrvalosť a iné vôľové vlastnosti ako aj tendenciu dokončiť činnosť
  8. posilňovať samostatnosť, pozornosť, sústredenosť a zodpovednosť
  9. utvárať zmysel pre povinnosť(na elementárnej úrovni)
  10. prebúdzať pozitívny vzťah k pracovným činnostiam a na základe tohto vzťahu aj elementárne základy pracovnej morálky
  11. posilňovať pozitívny vzťah k svojmu zdraviu a k zdraviu iných
  12. utvárať pozitívny vzťah k prírode
  13. prebúdzať environmentálne cítenie a elementárne ochranárske postoje
  14. utvárať pozitívny vzťah k životnému prostrediu

 

Obsah pracovnej výchovy sa štrukturuje do nasledovných tematických celkov:

 

  1. osobná hygiena, úprava vzhľadu a kultúrne stolovanie
  2. čistota, poriadok a úprava prostredia
  3. pracovné činnosti s technickým a odpadovým materiálom, prírodninami a zostrojovanie
  4. starostlivosť o rastliny a živičíchy
  5. starostlivosť o životné prostredie

Uvedené tematické celky a ich obsah spolu súvisia, prelínajú sa a realizujú sa súbežne.

 

OBSAH VÝCHOVY A VZDELÁVANIA (5-6 rokov)

 

Osobná hygiena, úprava vzhľadu a kultúrne stolovanie

Deti si postupne v roznych prirodzených situáciách osvojujú hygienické návyky a uvedomujú si význam starostlivosti o osobnú hygienu. Postupne intuitívne zisťujú, že starostlivosť o hygienu priamo súvisí s kultúrou správania.

Deti nadobúdajú schopnosť samostatne si čistiť zuby, umývať si ruky a tvár, tiež obsluhovať vodovodnú batériu. Schopnosť samostatne sa učesať, samostatne používať záchod, toaletný papier, správne zaobchádzať so splachovacím zariadením. Používať vreckovku podľa potreby a sústavne ju nosiť pri sebe. Samostatne sa obliekať, vyzliekať, zapínať a rozopínať a upraviť si svoj zovňajšok. Samostatne sa obúvať a vyzúvať, viazať mašličky. Tiež samostatne používať celý príbor.

 

Čistota, poriadok a úprava prostredia

Deti sa postupne v roznych prirodzených situáciách aktívne zapájajú do upratovacích prác a pravidelne udržiavajú čistotu a poriadok vo svojom bezprostrednom okolí. Postupne dodržiavajú a prakticky uplatňujú elementárne pracovné zručnosti a návyky pri úprave prostredia.

Učia sa samostatne upratovať hračky, udržiavať poriadok v skrinkách s hračkami a v hracích kútikoch. Správne, bezpečne a samostatne prenášať ľahké predmety, napr. stoličky, hračky...

Samostatne ukladať a skladať odev, obuv a predmety osobnej potreby na určené miesto. Učia sa skladať prikrývku a urovnať bielizeň na ležadle. Vykonávať prípravu stolovania a upratovať stoly. Po jedle použité riady odložiť doprostred stola a poskladať ich.

 

Pracovné činnosti s technickým a odpadovým materiálom, prírodninami a zostrojovanie

Deti v roznych pracovných činnostiach skúmajú elementárne vlastnosti technického a odpadového materiálu a prírodnín, napr. papier, drevo, plody, lístie a iné. Z tohto materiálu zhotovujú rozne výtvory, v ktorých uplatňujú svoje poznatky, skúsenosti, zručnosti, fantáziu, tvorivosť a rozvíjajú si drobné svalstvo rúk a zrakovú kontrolu.

Samostatne vytrhávajú podľa fantázie i podľa predkreslenej predlohy konkrétne tvary. Učia sa dokladne a čisto nalepovať drobné kúsky papiera na podložku, správne používať techniku lepenia. Starostlivo, dokladne a pomerne presne strihať alebo skladať papier podľa slovnej inštrukcie do tvarov. Postupne pri práci s drevom tvorivo a bezpečne manipulovať s pracovnými nástrojmi a prakticky používať pri zhotovovaní jednoduchých predmetov najjednoduchšie pracovné úkony, napr. zatĺkať klince... Postupne správne uplatňovať jemnú motoriku a vizuomotorickú koordináciu pri práci s drobným materiálom, napr. navliekať korálky, prevliekať šnúrky, skladať puzzle a iné.

 

Starostlivosť o rastliny a živočíchy

Deti si postupne na základe pozorovania práce dospelých a praktických skúseností uvedomujú význam starostlivosti o rastliny a živočíchy, ktoré sú súčasťou živej prírody. Súčasne si utvárajú základné poznatky o potrebe ochrany prírody (na elementárnej úrovni).

Učia sa prakticky uplatňovať elementárne pracovné zručnosti z ošetrovania rastlín v každodennej starostlivosti o rastliny v kútiku živej prírody. Bezpečne a pomerne správne manipulovať s detským záhradným náradím. Samostatne vykonávať činnosti spojené so starostlivosťou o vtáky v zime, napr. pravidelne ich kŕmiť. Postupne čo najsamostatnejšie vykonávať pracovné činnosti spojené so starostlivosťou o drobné živočíchy v teráriu alebo o ryby v akváriu.

 

Starostlivosť o životné prostredie

Deti si na základe praktických skúseností utvárajú pozitívny vzťah k prírode. Postupne si uvedomujú, že príroda je doležitou súčasťou životného prostredia, a preto dodržiavajú pri pobytoch v prírode návyky kultúrneho správania.

Pravidelne vykonávať pracovné činnosti spojené so starostlivosťou o čistotu a ochranu prírody a životného prostredia, napr. nezahadzovať odpadky, zachovať poriadok po jedle v prírode a pod. Prakticky uplatňovať pracovné návyky a zručnosti pri každodennej úprave prostredia triedy, šatne a pod. Postupne vykonávať jednoduché pracovné činnosti pri sviatočnej úprave materskej školy, pomáhať pri veľkonočnej (vianočnej) výzdobe, napr. poukladať do košíkov kraslice a pod.