zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Pedagogická fakulta / Predškolská pedagogika

 

Prosocialna a telesna vychova (prosocialna_a_telesna_vychova.doc)

Telesná výchova

 

Hľavným cieľom je zdravý rast a správny psychomatický vývin dieťaťa.

Čiastkové ciele:

Súvisiace s vedomosťami- rozvíjať obratnosť, rýchlosť a pohotovosť, rozvíjať kultivovaný pohybový prejav, utvárať schopnosť ostražitosti pri cvičení a dodržiavania vlastnej bezpečnosti aj bezpečnosti iných detí.

Súvisiace so zručnosťami- posiľňovať vôlové vlastnosti ako trpezlivosť, vytrvalosť, dôslednosť, presnosť, spoľahlivosť, sebaovládanie.

Súvisiace s návykmi- osvojovať hygienické, kultúrne a mravné návyky, osvojovať základné pohybové návyky.

 

OSAH VÝCHOVY A VZDELÁVANIA:

 

Zdravotné cviky:(didaktické úlohy pre 5-6ročné deti):

Dychové cvičenia- nádych pri excentrickom pohybe paží, výdych pri návratnom pohybe paží, nádych, zadržať dych, dlhý výdych.

Relaxácia-uvolňovanie končatín.

Medzilopatkové svalstvo(posilňovať), prsné svaly (preťahovať), krčná časť chrbtice

Posilnenie brušného svalstva

Posilnenie chodidla(cvičiť boso)

Posilňovanie stehenných svalov

Zvyšovanie pohyblivosti chrbtice, preťahovanie svalov chrbta, zadnej strany stehien

Uvolňovanie bedrového kĺbu

Chôdza- deti si osvojujú správne držanie tela, precvičujú si orientáciu v priestore a prekonávanie nerovného terénu, športovú chôdzu, v bezpečnom teréne si precvičujú chôdzu na boso.

Beh- deti postupne správne behajú, pravidelne dýchajú, orientujú sa v priestore; zvládajú skoky do diaľky.

Lezenie- deti vedia liezť cez prekážky, plazenie na bruchu i na chrbte, plaziť sa po rovnej i šikmej lavičke, vystupovať a zostupovať po primeranom náradí(rebrík, preliezka,...)

Hádzanie- správne a rýchlo kotúľať loptu, vyhadzovať loptu do výšky, hádzať do koša, chytiť loptu.

Akrobatické cvičenia- striedať podľa slovnej inštrukcie ľah, kľak, stoj, prevaľovanie z boka na bok, kotúľ vpred.

 

Hudobno-pohybová výchova:

- osvojujú si estetické a rytmizované pohyby ako aj techniku estetického držania tela v rôznych polohách.

Otužovanie- deti si vplyvom vzduchu, slnka, vody, snehu a chladu zvyšujú odolnosť a zdravie, v primeranom počasí cvičia vonku, pri cvičení vnútri sa otvárajú obloky. Vzhľadom na podmienky a možnosti MŠ sa odporúča saunovanie.

Predplavecká príprava- (vhľadom na podmienky MŠ), precvičovať si hry vo vode hlbokej po pás, precvičovať si vbiehanie do vody, ponárať tvár.

Sánkovanie, lyžovanie- (podľa podmienok), aktívne sa hrať na snehu, guľovať, stavať, uplatňovať zjazd na sánkach, vedieť pripevniť, odopnúť, nosiť a ukadať lyže.

 

 

Prosociálna výchova

 

Hľavným cieľom je utvárať sebareguláciu správania, zvyšovať interpersonálnu kompetenciu a autonómiu dieťaťa.

Čiastkové ciele:

Súvisiace s vedomosťami- utvárať prosociálne cítenie a správanie, utvárať elementárne základy empatie, utvárať schopnosť chápať a akceptovať iných.

Súvisiace so zručnosťami- osvojovať si nenásilné riešenie konfliktov, osvojovať si primeranú komunikáciu citov.

Súvisiace s návykmi- osvojovať si mravné návyky a utvárať základy kultivovaného správania, osvojovať si primerané emocionálne návyky.

 

OBSAH VÝCHOVY A VZDELÁVANIA:

 

Utváranie pozitívneho vzťahu k sebe- prejavovať pozitívny postoj k riešeniu úlohy, primerane hodnotiť svoje správanie a uplatňovať zdravé sebavedomie.

 

Osvojovanie zručností soc.komunikácie a utváranie pozitívnych medziľudských vzťahov- samostatne nadviazať kontakt spoločensky prijateľným spôsobom, prenášať zrakový kontakt v skupinovom rozhovore z jedného na druhého, schopnosť trpezlivo počúvať, schopnosť začať, zotrvať v rozhovore a ukončiť jednoduchý rozhovor.

 

Pozitívne hodnotenie druhých a úcta k druhým- pozitívne oceňovať kamarátove schopnosti, vlastnosti, blahoželať druhým k ich sviatkom.

 

Komunikovanie citov a empatia- prejavovať schopnosť jemného a galantného správania chlapcov voči dievčatám, prijímať bez pocitov viny negatívne pocity.

 

Nenásilie alebo asertívne správanie- vypočuť si aj nesúhlasný názor, neriešiť situácie konfliktom, primerane sa presadiť v hre, ospravedlniť sa.

 

Kooperatívne správanie, ochota pomáhať, obdarovať a rozdeliť sa s druhými- samostatne sa v skupine dohovoriť o spoločenskej činnosti, pomáhať druhým, postupne prejavovať schopnosť vzdať sa v prospech kamaráta niečoho.