Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / základy rodinnej a školskej sexuálnej výchovy
Sex. výchova - poznámky (sex-poznamky_prepisane.doc)
Rodové typy
Rámcové vymedzenia
- Rodové stereotypy možno charakterizovať ako ustálené, zjednodušené až rigidné presvedčenia o „vhodnom a primeranom“ správaní sa mužov a žien a ich „vhodných a primeraných“ vlastnostiach a ďalších psychických či sociálnych kvalitách. (Lukšík, 2003)
- Rodové stereotypy sú obrazy „mužskosti“ a „ženskosti“, ktoré sa javia ako prirodzené. Napriek zdanlivej „prirodzenosti“ rodové stereotypy získavame prostrednístvom výchovy a pod tlakom spoločnosti. Ak by boli mužské a ženské vlastnosti biologicky dané, každý jedinec homo sapiens sapiens by vykazoval rovnaké vlastnosti podľa toho, či je mužom alebo ženou. Na svete však existuje množstvo najrôznejších kultúrnych vzorov mužskosti a ženskosti. (Bosá, 2003)
Sexuálna výchova
Názory študentov:
- výchova k bezpečnosti, zodpovednosti, pohlavnému životu, rodičovstvu, sebarealizácii, prevencii
- „teória bez praxe“
- učitelia sa toho boja
- tabu
- potrebná vec
- predmet, ktorý sa neučí na každej škole
- nemá učebné osnovy
Cieľom „Výchovy k manželstvu a rodičovstvu“ (VmaR) je „utváranie základných vedomostí a zodpovedných postojov v oblasti partnerských vzťahov a rodičovstva v súlade s vedeckými poznatkami a etickými normami“ (Učebné osnovy výchovy k manželstvu a rodičovstvu, 1998).
Obsah VMaR pre 1. stupeň ZŠ:
- Výchova k rodine
- Zásady zdravého života
- Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie a správanie človeka
- Rovnoprávnosť pohlaví
- Vznik a vývoj ľudského jedinca
- Zmeny v organizme dieťaťa v období puberty
Obsah VMaR pre 2. stupeň ZŠ:
- Priateľstvo
- Kultivované dospievanie
- Anatómia a fyziológia rozmnožovacích orgánov
- Zodpovedný prístup k sexualite
- Negatívny vplyv drogových závislostí na sexuálne a reprodukčné zdravie človeka
- Zásady bezpečného správania
Obsah VMaR na SŠ:
- Manželstvo a rodičovstvo
- Intimita
- Rodina
Aká... výchova, prečo a ako
V Európe v 80. rokoch sa podľa M. Kozakiewicza sexuálna výchova vyskytuje v štyroch označeniach:
- Populačné vzdelávanie – je zamerané predovšetkým na otázky antikoncepcie.
- Sexuálna výchova – v užšom vymedzení sa chápe ako príprava na sexuálny život bez ohľadu na manželstvo a rodinu (tradičný švédsky prístup). Dôraz sa kladie na dosiahnutie zmyslovej spokojnosti. Dôraz je tiež kladený na antikoncepciu a fyziologické a psychologické problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť v súvislosti so sexuálnym životom.
- Vzdelávanie pre medziľudské vzťahy a komunikáciu – je to humánnejšia verzia tradičnej sexuálnej výchovy spájajúca základné informácie s osobnými postojmi k opačnému pohlaviu (Dánsko, Fínsko, Švédsko od polovice 70. rokov, Juhoslávia, Veľká Británia)
- Manželská výchova (bývalé socialistické krajiny a juhoeurópske krajiny – Taliansko, Portugalsko, čiastočne aj Francúzsko a Turecko) – je zameraná na prípravu pre manželskú a rodičovskú rolu, sexuálna výchova je súčasťou prípravy na dospelý život všeobecne
Základy rodinnej a školskej sexuálnej výchovy:
- vychádzame z potrieb skupín, ktorých sa týka
- poznanie sexuality a príbuzných javov, tém
- praktické, výchovné vyústenie, medzigeneračná komunikácia, aktívne sociálne učenie
Diskurz
- istý spôsob rozprávania, ktorý zahŕňa aj hodnoty, preferencie, ciele, záujmy rozprávajúcich ľudí
Kresťanský diskurz
- v sexualite je dôležitá reprodukcia, monogamný vzťah, vernosť, zrelosť do vzťahu a do manželstva (manželstvo je cieľom)
- hodnotou je partnerstvo, rozdelené postavenie mužov a žien, právo plodu na život
- nie je akceptovaná homosexualita, predmanželský sex, masturbácia, nevera, antikoncepcia
- emocionálne ladienie – reštriktívny, bojovný, optimistický, panický, zásadový diskurz
- výchova má byť rodičovská a mravná
- hlavné cieľové skupiny výchovy – hlavne mládež uvažujúca o manželstve
- kompetentné osoby výchovy – rodičia, kňaz
Medicínsky diskurz
- = vedecký, sexuologický
- medzi hodnoty patrí reprodukčné zdravie, zrelosť, vedeckosť, kontrola pudu, pohlavná rozdielnosť, sexuálna príjemnosť, právo ženy
- nie sú akceptované vedecky neoverené postupy
- emocionálne ladenie – informatívny, objektívny, bojový, zásadový diskurz
- výchova – reprodukčné poučenie, sexuálna výchova
- hlavné cieľové skupiny výchovy – ženy; ženy a muži zvlášť
- kompetentné osoby výchovy – lekár
Občiansko-liberálny diskurz
- medzi hodnoty patria sloboda, osobná voľba, odtabuizovanie, rovnosť mužov a žien, tolerancia sexuálnych minorít (menšín – homosexuáli...)
- nie je akceptovaný dogmatizmus
- emocionálne ladenie – otvorený, povoľujúci, tolerantný diskurz
- výchova – sexuálna výchova
- hlavné cieľové skupiny výchovy – všetci, minority
- kompetentné osoby výchovy – učitelia, odborníci, aktivisti
Diskurz o HIV/AIDS
- medzi hodnoty patria riziko, prevencia, osobná zodpovednosť, solidarita s ľuďmi pozitívnymi na HIV
- je odmietané označovanie „rizikových skupín“
- emocionálne ladenie – pragmatický, panický
- výchova – prevencia, zdravotná výchova
- hlavné cieľové skupiny výchovy – všetci
- kompetentné osoby výchovy – odborníci, aktivisti
Vývin sexuálnej výchovy v Anglicku
(podľa Meredithovej, 1989)
Patologický model
- sexualita je tu chápaná ako osobná slabosť (hriech, choroba)
- výchova sa orientuje viac na poučovanie predpísaných morálnych zásad, medicínskych záväzných pravidiel, normách
Ekologický model
- sexualita ako verejná zdravotné riziko, hazard v životnom prostredí
- výchova – inštrukcia k sexuálnej hygiene a ochrane
Biologický model
- sexualita – záležitosť osobnej skúsenosti a výberu
- výchova – ako hľadanie, objavovanie, reflexie a rozhodovanie
Kulturálny model
- sexualita označuje kulturálne alebo subkulturálne identity
- výchova obhajuje, destigmatizuje, sexuálna emancipácia, presadzuje práva menšinových sexuálnych skupín