zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / základy rodinnej a školskej sexuálnej výchovy

 

Sex. výchova - poznámky (sex-poznamky_prepisane.doc)

Rodové typy

 

 

Rámcové vymedzenia

 

  1. Rodové stereotypy možno charakterizovať ako ustálené, zjednodušené až rigidné presvedčenia o „vhodnom a primeranom“ správaní sa mužov a žien a ich „vhodných a primeraných“ vlastnostiach a ďalších psychických či sociálnych kvalitách. (Lukšík, 2003)
  2. Rodové stereotypy sú obrazy „mužskosti“ a „ženskosti“, ktoré sa javia ako prirodzené. Napriek zdanlivej „prirodzenosti“ rodové stereotypy získavame prostrednístvom výchovy a pod tlakom spoločnosti. Ak by boli mužské a ženské vlastnosti biologicky dané, každý jedinec homo sapiens sapiens by vykazoval rovnaké vlastnosti podľa toho, či je mužom alebo ženou. Na svete však existuje množstvo najrôznejších kultúrnych vzorov mužskosti a ženskosti. (Bosá, 2003)

 

 

Sexuálna výchova

 

Názory študentov:

  1. výchova k bezpečnosti, zodpovednosti, pohlavnému životu, rodičovstvu, sebarealizácii, prevencii
  2. „teória bez praxe“
  3. učitelia sa toho boja
  4. tabu
  5. potrebná vec
  6. predmet, ktorý sa neučí na každej škole
  7. nemá učebné osnovy

 

 

Cieľom „Výchovy k manželstvu a rodičovstvu“ (VmaR) je „utváranie základných vedomostí a zodpovedných postojov v oblasti partnerských vzťahov a rodičovstva v súlade s vedeckými poznatkami a etickými normami“ (Učebné osnovy výchovy k manželstvu a rodičovstvu, 1998).

 

Obsah VMaR pre 1. stupeň ZŠ:

 

  1. Výchova k rodine
  2. Zásady zdravého života
  3. Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie a správanie človeka
  4. Rovnoprávnosť pohlaví
  5. Vznik a vývoj ľudského jedinca
  6. Zmeny v organizme dieťaťa v období puberty

 

Obsah VMaR pre 2. stupeň ZŠ:

 

  1. Priateľstvo
  2. Kultivované dospievanie
  3. Anatómia a fyziológia rozmnožovacích orgánov
  4. Zodpovedný prístup k sexualite
  5. Negatívny vplyv drogových závislostí na sexuálne a reprodukčné zdravie človeka
  6. Zásady bezpečného správania

 

 

Obsah VMaR na SŠ:

 

  1. Manželstvo a rodičovstvo
  2. Intimita
  3. Rodina

Aká... výchova, prečo a ako

 

 

V Európe v 80. rokoch sa podľa M. Kozakiewicza sexuálna výchova vyskytuje v štyroch označeniach:

 

  1. Populačné vzdelávanie – je zamerané predovšetkým na otázky antikoncepcie.
  2. Sexuálna výchova – v užšom vymedzení sa chápe ako príprava na sexuálny život bez ohľadu na manželstvo a rodinu (tradičný švédsky prístup). Dôraz sa kladie na dosiahnutie zmyslovej spokojnosti. Dôraz je tiež kladený na antikoncepciu a fyziologické a psychologické problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť v súvislosti so sexuálnym životom.
  3. Vzdelávanie pre medziľudské vzťahy a komunikáciu – je to humánnejšia verzia tradičnej sexuálnej výchovy spájajúca základné informácie s osobnými postojmi k opačnému pohlaviu (Dánsko, Fínsko, Švédsko od polovice 70. rokov, Juhoslávia, Veľká Británia)
  4. Manželská výchova (bývalé socialistické krajiny a juhoeurópske krajiny – Taliansko, Portugalsko, čiastočne aj Francúzsko a Turecko) – je zameraná na prípravu pre manželskú a rodičovskú rolu, sexuálna výchova je súčasťou prípravy na dospelý život všeobecne

 

 

 

Základy rodinnej a školskej sexuálnej výchovy:

 

  1. vychádzame z potrieb skupín, ktorých sa týka
  2. poznanie sexuality a príbuzných javov, tém
  3. praktické, výchovné vyústenie, medzigeneračná komunikácia, aktívne sociálne učenie

 

Diskurz

 

 

  1. istý spôsob rozprávania, ktorý zahŕňa aj hodnoty, preferencie, ciele, záujmy rozprávajúcich ľudí

 

 

Kresťanský diskurz

  1. v sexualite je dôležitá reprodukcia, monogamný vzťah, vernosť, zrelosť do vzťahu a do manželstva (manželstvo je cieľom)
  2. hodnotou je partnerstvo, rozdelené postavenie mužov a žien, právo plodu na život
  3. nie je akceptovaná homosexualita, predmanželský sex, masturbácia, nevera, antikoncepcia
  4. emocionálne ladienie – reštriktívny, bojovný, optimistický, panický, zásadový diskurz
  5. výchova má byť rodičovská a mravná
  6. hlavné cieľové skupiny výchovy – hlavne mládež uvažujúca o manželstve
  7. kompetentné osoby výchovy – rodičia, kňaz

 

Medicínsky diskurz

  1. = vedecký, sexuologický
  2. medzi hodnoty patrí reprodukčné zdravie, zrelosť, vedeckosť, kontrola pudu, pohlavná rozdielnosť, sexuálna príjemnosť, právo ženy
  3. nie sú akceptované vedecky neoverené postupy
  4. emocionálne ladenie – informatívny, objektívny, bojový, zásadový diskurz
  5. výchova – reprodukčné poučenie, sexuálna výchova
  6. hlavné cieľové skupiny výchovy – ženy; ženy a muži zvlášť
  7. kompetentné osoby výchovy – lekár

 

Občiansko-liberálny diskurz

  1. medzi hodnoty patria sloboda, osobná voľba, odtabuizovanie, rovnosť mužov a žien, tolerancia sexuálnych minorít (menšín – homosexuáli...)
  2. nie je akceptovaný dogmatizmus
  3. emocionálne ladenie – otvorený, povoľujúci, tolerantný diskurz
  4. výchova – sexuálna výchova
  5. hlavné cieľové skupiny výchovy – všetci, minority
  6. kompetentné osoby výchovy – učitelia, odborníci, aktivisti

 

Diskurz o HIV/AIDS

  1. medzi hodnoty patria riziko, prevencia, osobná zodpovednosť, solidarita s ľuďmi pozitívnymi na HIV
  2. je odmietané označovanie „rizikových skupín“
  3. emocionálne ladenie – pragmatický, panický
  4. výchova – prevencia, zdravotná výchova
  5. hlavné cieľové skupiny výchovy – všetci
  6. kompetentné osoby výchovy – odborníci, aktivisti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vývin sexuálnej výchovy v Anglicku

(podľa Meredithovej, 1989)

 

 

Patologický model

  1. sexualita je tu chápaná ako osobná slabosť (hriech, choroba)
  2. výchova sa orientuje viac na poučovanie predpísaných morálnych zásad, medicínskych záväzných pravidiel, normách

 

Ekologický model

  1. sexualita ako verejná zdravotné riziko, hazard v životnom prostredí
  2. výchova – inštrukcia k sexuálnej hygiene a ochrane

 

Biologický model

  1. sexualita – záležitosť osobnej skúsenosti a výberu
  2. výchova – ako hľadanie, objavovanie, reflexie a rozhodovanie

 

Kulturálny model

  1. sexualita označuje kulturálne alebo subkulturálne identity
  2. výchova obhajuje, destigmatizuje, sexuálna emancipácia, presadzuje práva menšinových sexuálnych skupín