Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Fakulta masmediálnej komunikácie / Základy marketingu
ZM 5 (fmk-marketing-ls-01.doc)
Základy marketingu V.
Hodnotenie :
- skúška: 8.00 – 8.45 písomná časť
9.00 – ústna skúška – na témy z písomnej časti skúšky
- semestrálnu prácu neodovzdávame!!!
Čo pôsobí na správanie spotrebiteľa – model spotrebiteľského správania
Pri spotrebiteľovi treba brať ohľad na jeho charakter, vlastnosti – treba ho vnímať komplexne – treba poznať proces, ako sa spotrebiteľ rozhoduje pri nákupe.
Etapy nákupného rozhodovania :
- spoznať problém, potrebu – interné stimuly (napr. hlad)
- externé stimuly (chuť)
- poznám problém, cítim potrebu – zbieram informácie ako uskutočniť potrebu
- hodnotenie alternatív
- nákupné rozhodovanie – faktor neočakávanej situácie (finančná neschopnosť)
- iné faktory (napr. odporúčania známych)
- etapa správania sa po nákupe – sledovanie a vyhodnocovanie správania na
základe ktorých sa prijímajú opatrenia
Pri uspokojovaní potrieb sa riadime tzv. Maslovovou pyramídou potrieb – potreby uspokojujeme v určitom poradí podľa dôležitosti.
Trh organizácií
- odlišnosť od spotrebiteľských trhov – na jeden súbor nákupov na trhu spotrebiteľov potrebujeme viac súborov nákupu na trhu organizácií
- ďalší rozdiel spočíva v tom, že na trhu organizácií pôsobí menej kupujúcich (ale sú kvalifikovanejší a nakupujú vo veľkom)
- je tu odlišný charakter dopytu – dopyt na trhu organizácií je odvodeným dopytom
- geografická blízkosť, prvky územnej deľby práce
Na trhu organizácií významnú úlohu zohráva aj centrum (oddelenie) nákupu – vytvára priaznivé predpoklady na dobrý nákup. Pri rozhodovani o nákupe sú dôležitými faktormi ekonomické faktory (cena) a personálne faktory (odbornosť pracovníkov, provízia za sprostredkovanie nákupu). Proces nákupného rozhodovania na trhoch organizácií prechádza podobnými etapami ako na spotrebiteľskom trhu:
ETAPY:
- spoznávať problém, potrebu – interné stimuly – (napr. pokazí sa nám stroj)
– k externé stimuly – (som na výstave a nejaký stroj
ma zaujme)
- zbieranie informácií ako zrealizovať potrebu – zhromažďovanie katalógov,
letákov, propagačných materiálov,…
- zvažovanie ponúk
4. nákupné rozhodovanie – výber dodávateľa (zohľadňujeme rôzne faktory, napr.
poskytovaný servis,…)
5. zadanie objednávky, uzatvorenie zmluvy
- správania sa po nákupe
3 základné druhy trhov organizácií :
1. trh výrobných faktorov
2. sprostredkovateľský trh – nakupujú veci s cieľom ďalšieho predaja so ziskom
- dôležitý je výber sortimentu na
sprostredkovateľskom trhu – potavenie na trhu
- úzke spojenie medzi výrobnými podnikmi a
sprostredkovateľskými organizáciami (podpora
predaja, vlastné výrobky pod cudzím
menom –TESCO výrobky)
3. vládny trh – vláda je stabilným odbeteľom, odoberajú vo veľkom, dodávatelia sa
snažia na vládnom trhu presadiť (nebezpečenstvo lobizmu a korupcie). Vzťahy
sú na vládnych trhoch upravené legislatívnymi normami – Zákon o verejnom
obstarávaní.
Produkt
- pod pojmom produkt nerozumieme iba konkrétny výrobok, ale aj myšlienka, služby, územie, ktoré v očiach spotrebiteľov predstavujú určitú hodnotu.
Tak ako u predajcu existuje pojem 4P, z pohľadu spotrebiteľa existuje tzv. 4C, čo predstavuje:
- hodnota, kt. produkt prináša spotrebiteľom (kvalitatívne uspokojenie potreby)
- cena, resp. náklady vzniknuté používaním produktu
- pohodlie nákupu
- komunikácia
Pri analýze produktu treba poznať úrovne produktu – poznanie pôsobí na zvyšovanie hodnoty produktu pre spotrebiteľa.
Značka – má byť ľahko rozpoznateľná, ľahko zapamätateľná, má sa ľahko
vyslovovať, mala by sa dať preložiť do iných jazykov, musí spĺňať
podmienky pre právnu ochranu značky.
Obal, etiketa – prvé, čo si spotrebiteľ všimne – obal predáva
- mal by uchovať kvalitu výrobku
- musí vzbudiť pozornosť, musí so spotrebiteľom „komunikovať“
- musí plniť informačnú funkciu
- mal by byť ekologický s možnosťou recyklácie
Produkt treba vnímať komplexne, samostatne nepredstavuje žiadnu hodnotu. Každý výrobok sa raz dostane do štádia, kedy musí opustiť trh. Dôležitou súčasťou marketingu je vývoj nových výrobkov a určenie životného cyklu výrobkov.
Nový výrobok môžeme získať: - cez vývoj a výskum
- nákupom licencie
- napodobňovaním iného výrobku
Myšlienka nového výrobku prechádza určitými štádiami:
- zrod nápadu, myšlienky (ktorú neskôr zhmotníme do konkrétneho výrobku)
- nápady prichádzajú z rôznych zdrojov (cca 50 % z radov zamestnancov konkrétnej firmy, cca 28 % nápadov prichádza od zákazníkov a zvyšok
prichádza od konkurencie)
- predvýber nápadov (ak je nápadov viac)
- spracovanie a testovanie koncepcie – treba dostať do podoby výrobkovej
koncepcie
- prebieha testovanie koncepcie
- marketingová stratégia – vymedzuje cieľový trh
- cenu
- formy distribúcie
- podnikateľská analýza – objem predaja
- objem výnosov z predaja
- stanovenie rizík pri predaji
- sledovanie správania sa konkurencie
- vývoj výrobku – mal by vyústiť do vytvorenia prototypu, ktorý by sa mal
otestovať (v laboratóriách alebo na trhu), vychytávajú sa
nedostatky
- komercionalizácia, uvedenie nového výrobku na trh
Stratégia životného cyklu produktu :
- vývoj výrobku – nájdenie a rozvinutie myšlienky
- uvedenie výrobku na trh – využitie nástrojov marketingovej komunikácie
reklama, Public Relation
- rast na trhu
- stabilita na trhu
- klesanie objemu predaja a výnosov – štádium poklesu (peniaze na reklamu)
- niektoré výrobky neprechádzajú všetkými štádiami životného cyklu
(napr. sezónne výrobky, módne výstrelky).
Cena – predstavuje peňažné vyjadrenie hodnoty tovaru
- po produkte je to druhý najvýznamnejší prvok marketingového mixu
- predstavuje príjem
Dôležité je vymedziť hornú a dolnú úroveň ceny:
- dolná hranica predstavuje pokrytie nákladov
- horná hranica – spotrebiteľské vnímanie hodnoty
- tretí faktor je poznanie cien konkurencie