Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Fakulta masmediálnej komunikácie / Základy marketingu
ZM 2 (fmk-marketing2-let.doc)
Marketing ll, 2. prednáška 19. 3. 2004 Strana 1 z 8
Marketing ll
Cena
- peňažné vyjadrenie hodnoty tovaru
- objem prostriedkov, ktoré je ochotný kupujúci dať za určitý tovar
- najdôležitejší prvok marketingového mixu, lebo ostatné sú len náklady, iba cena je príjmom
Faktory, ktoré pôsobia na proces rozhodovania o cenách:
- interné – ciele marketingu, náklady, organizačné tvorby cien
- externé – charakter trhu, dopytu, konkurencie a ostatné faktory prostredia
- výmena dolnej/hornej hranice ceny – dolné sú náklady, horné sú spotrebné vnímanie hodnoty
- ceny konkurencie
Cenová stratégia – určovať najnižšiu cenu
Interné faktory
Ciele marketingu – prežiť na trhu
- maximalizácia bežného zisku ( vývoj, výskum
- maximalizácia trhového podielu (pomocou ceny)
- vodcovstvo firmy v oblasti kvality výrobku
Stratégia marketingového mixu – zosúladenie marketingového mixu (kvalita, servis)
- cena je jedným z nástrojov, ktoré firma používa na
na dosiahnutie marketingových cieľov, ale aj
nástrojom komunikácie so spotrebiteľom
Náklady – fixné a variabilné, sú významným prvkom cenovej stratégie, firmy sa snažia
znižovať náklady, aby mohli stanoviť nižšie ceny, čo môže spôsobiť vyšší
objem predaja a zisku
Organizácia tvorby cien – manažment určí, kto bude v rámci organizácie firmy určovať
ceny
- spolupráca ekonomických a marketingových oddelenia
Externé
Charakter trhu – zistiť na aký trh vstupujeme a odvodiť cenu (monopol, oligopól, monopol konkurencie
Charakter dopytu – poznať cenovú elasticitu, ako sa zmení. Ak je dopyt viac elastický ako neelastický, budú predávajúci v zásade znižovať ceny. Nižšia cena prinesie celkove vyššie príjmy
- cenovo elastický – 1% rast/pokles – vyvoláva rast/pokles, nízka cena = žiadny zisk, dopyt viac ako o 1%, vysoká cena = žiadny dopyt - 1% vyvolá rast viac ako 1%
- cenovo neelastický – zdvihneme poklesne dopyt, rast cien = dopyt klesá, zvýšenie ceny o 1% dopyt klesne o menej ako o 1%. – vždy pôsobí zákon klesajúceho dopytu, pri raste cien = dopyt klesá (sú určité tovary, kde neplatí zákon klesajúceho dopytu. – spotrebiteľské vnímanie ceny, dôležitá úloha marketingového výskumu
- jednotkový – cenu zvýšime o 1% a dopyt tiež poklesne o 1%
Spotrebiteľské vnímanie ceny a hodnoty – dôležitá úloha = marketingový výskum
Konkurencia
Ostatné faktory vonkajšieho prostredia
Tvorba cien
A, náklady – akú prirážku pripočítame – diferencovaná
- závisí od charakteru produktu
B, orientácia na kupujúceho- spotrebiteľské vnímanie hodnoty
C, ceny založená na základe konkurencie – sledujem vývoj cien konkurencie
Cena, ktorú stanoví vodca na trhu, prispôsobenie našej cenotvorby cenám
konkurencie
D, stanovenie výberových podmienok – len o vládnom trhu
Distribúcia
Distribučný kanál – je súhrn všetkých podnikov a jednotlivých osôb, ktoré sa stanú vlastníkmi, alebo sú nápomocní pri prevode vlastníctva produktov a služieb v prípadoch, keď sa produkt dostáva od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi alebo na priemyselné spracovanie
Distribúcia - produkty, ktoré vyrába veľa rozptýlených výrobcov musia prísť na predajné miesta, distribučné cesty môžeme charakterizovať podľa počtu odbytových stupňov. V distribučných kanáloch sprostredkovatelia nakupujú tovar vo veľkom od mnohých výrobcov a zostavujú menšie množstevné jednotky a širší sortiment.
Ak chceme lacno predávať musíme vyrábať špecializované výrobky vo veľkom množstve.
Základné úlohy distribučných kanálov:
- sprostredkovateľ pretransformuje úzky sortiment, na široký a v malom množstve
- pomáhajú preklenúť sezónne rozdiely
- pomáhajú preklenúť priestorový rozdiel medzi výrobcom a spotrebiteľom
- výskum trhu – sú v bezprostrednej väzbe so spotrebiteľom
Distribučná cesta 0. úrovne – medzi výrobcom a spotrebiteľom, nie je medzi článok
Distribučná cesta 1. úrovne – keď vstúpi aj maloobchodník
Distribučná cesta 2. úrovne – ak je aj malovýrobca a veľkovýrobca
Distribučná cesta 3. úrovne – ak je aj ďalší článok
Dodávka strojov náročných na obsluhu – nevstupuje žiadny kanál. Tam kde je to menej náročné, je určitý medzičlánok. Tovar na priemyselné využitie – menej kanálov.
Organizácia odbytových kanálov
Z historického hľadiska boli odbytové cesty voľným združením finančne nezávislých a samostatne riadených firiem. Konvenčné odbytové cesty chýbalo pevné riadenie a pre škodlivé konflikty a nízku výkonnosť sa dostávali do ťažkostí.
1, Konvenčný distribučný kanál – sa skladá z nezávislých výrobcov, veľkoobchodníkov a maloobchodníkov. Každý predstavuje samostatnú podnikateľskú firmu, každý sa snaží maximalizovať vlastný zisk aj na úkor zisku odbytovej cesty ako celku. Tovar prebieha nezávislými článkami.
2, Vertikálny marketingový systém – veľkoobchodníkov a maloobchodníkov, nemusí mať vlastnú štruktúru, je to zjednodušený vertikálny marketingový systém administratív – pôsobia ako zjednotený systém. Najväčší rozmach zaznamenali v ostatnom období vertikálne marketingové systémy, ktoré vznikli ako protiklad konvenčných distribučných ciest. Ich výhoda spočíva vo veľkosti, v obchodnej sile a v možnosti eliminovať prípady duplicitného preberania úloh.
2a, Uzavretý vertikálny marketingový systém – vlastnícka štruktúra jednotná, koordinácia sa a riešenie konfliktov dosahuje tým, že rôzne odbytové stupne v kanály patria tomu istému majiteľovi.
2b, Zmluvné vertikálne marketingové systémy – založené na zmluvných vzťahov na základe voľných reťazcov, spolky, maloobchodné družstvá, veľkoobchodníci, franchisingové organizácie (Franchising je forma maloobchodu, ktorá sa v ostatných rokoch rozšírila najrýchlejšie napr. McDonald.)
2c, Administratívny vertikálny marketingový systém – zabezpečuje všetky činnosti jeden účastník, ten najschopnejší.
3, Horizontálny marketingový systém – ďalší vývojový stupeň, spájajú sa firmy na rovnakej úrovni zmluvami, firmy môžu uzavrieť buď krátkodobú alebo dlhodobú spoluprácu, alebo založiť aj samostatnú novú firmu.
Distribučná stratégia
- závisí od charakteru produktu, ceny
- spôsobu nákupu
- služby, ktoré požadujú zákazníci
3 základné distribučné stratégie
a, intenzívna distribúcia – najväčší počet obchodných jednotiek, tovary sa predávajú v najväčších počtoch, v každom čase musia byť k dispozícii spotrebiteľovi a na každom mieste – produkty danej spotreby.
b, selektívna distribúcia – zapojenie viac ako jedného, ale nie všetkých sprostredkovateľov odbytu, ktorí sú ochotný predávať produkty firmy, poskytuje viac kontroly s menšími nákladmi ako intenzívna.
c, exkluzívna distribúcia – ohraničenie počtu distribúcie na značkových výrobcov
Znaky distribučných článkov – tovar ku konečnému spotrebiteľovi cez maloobchod – súhrn všetkých činností, pri predaji tovaru alebo služby konečnému spotrebiteľovi na osobnú spotrebu alebo iné použitie
Rozdelenie podľa hľadísk:
A, hľadisko sortimentu – sú rôzne predajne s rôznym sortimentom (značky)
B, cena – cenová úroveň – predáva za vysoké/ nízke ceny, nižšia/vyššia kvalita
C, podľa miesta predaja – bez predajní, obchodné domy, supermarkety
Maloobchod bez predajných priestorov 3 typy
– pomocou automatov, podomový predaj, priamy marketing (Priamy marketing – predaj pomocou katalógu, telemarketing, teleschoping, predaj poštou)
Marketingové rozhodnutie maloobchodov – rozhodnutie o cieľových trhoch, rozhodnutie o sortimente , o cenách , komunikácia s cieľovými spotrebiteľmi
Formy maloobchodu – supermarkety, hypermarkety, podniky služieb
Veľkoobchod – poskytuje tovar na ďalší predaj iným subjektom, činnosti súvisiace s predajom, ktoré nakupujú na podnikateľské účely – základné marketingové rozhodnutia
Fyzická distribúcia - vybavovanie objednávok, skladovanie a preprava tovaru
Zahŕňa plánovanie, implementáciu a operatívne riadenie fyzického toku materiálu a finálnych produktov z miesta vzniku do miesta ich spotreby tak, aby zodpovedali požiadavkám zákazníkov a priniesli zisk.
Charakteristika produktu - uhlie, piesok
Podniky distribúcie – sa zapodievajú dopravou a skladovaním
Otázka marketingovej komunikácie
Nestačí len vyrobiť dobrý produkt, ale musíme komunikovať s trhom a spotrebiteľmi. Charakteristika jednotlivých prostriedkov promotion:
1, reklama – každá platená forma nepersonálnej prezentácie a podpory myšlienok, výrobkov a služieb, ktorú platí identifikovateľný sponzor. K firmám, ktoré využívajú reklamu, nepatria len podnikateľské jednotky, ale aj múzeá, profesionálni odborníci a spoločenské organizácie.
2, podpora predaja – sa skladá z krátkodobých podnetov zameraných na aktivizáciu nákupu alebo predaja výrobkov a služieb. Krátkodobé podnety majú za cieľ zvýšiť podporu predaja. Zahŕňa veľmi širokú paletu nástrojov – kupóny, súťaže , prémie...
3, public relations – vytváranie a poskytovanie priaznivej publicity a odvracať nepriaznivú publicitu. Ponúka niekoľko jedinečných atribútov, ktoré sú veľmi dôveryhodné – nové príhody, vlastnosti a udalosti sa zdajú byť čitateľovi viac pravdivé ako v reklame
4, osobný predaj – ústny prejav na kupujúceho. Zahŕňa osobnú interakciu medzi dvoma alebo viacerými osobami, takže jedna strana môže skúmať potrebu a charakteristiky druhej a urobiť si úsudok. Tieto kvality niečo stoja, predávajúci personál vyžaduje dlhodobejšie než reklama.
5, priamy marketing – zasielanie priamo poštou
6, výstavy, výstavníctvo
7, sponzoring
8, šepkanda – ústne podanie
Zložky komunikačného procesu – tento model zdôrazňuje základné faktory dobrej komunikácie. Odosielateľ má vedieť, ktoré publiku chce osloviť, akú odozvu chce vyvolať. Musí vedieť výstižne a správne zakódovať správu, to znamená, musí zohľadniť aj to, ako má túto správu pochopiť cieľové publikum. Správa sa prenáša prostredníctvom médií, a to takých, ktoré s schopné osloviť cieľové publikum. Nakoniec sa odosielateľ musí postarať o tvorbu kanálu spätnej väzby, aby mohol zistiť reakciu publika na danú správu.
Odosielateľ → Kódovanie → Správa → Dekódovanie → Príjemca
↓
Médiá
↓ ↓
↑ ← SUM →
↓
← Spätná väzba ← Odozva
Tvorba marketingovej komunikácie :
A, identifikovať cieľové publikum (užívatelia, ovplyvňovatelia procesu)
B, určiť cieľovú reakciu – konečnou reakciou je nákup
C, výber správy – má vyvolať odozvu v podobe presvedčenia spotrebiteľa o nákupe
- najdôležitejšia
- obsah správy – na racionálne apely, emocionálne apely (negatívne, pozitívne), morálne apely (morálne vedomie publika)
- štruktúra správy – čo chceme zdôrazniť (jednostranné, dvojstranné argumenty)
- formát správy – právny formát – do tlačových médií (farba, tlač písma)
D, rozhodovanie o médiách - voľba vhodného komunikačného kanálu (personálny alebo nepersonálny)
Personálny kanál – priama komunikácia medzi dvomi alebo viacerými osobami navzájom
Nepersonálny kanál – chýba priamy kontakt , zaraďujeme sem médiá
E, výber zdroja správy – osoba, ktorá vie podať hodnoverne správu (športovec pri topánkach)
F, stanovenie rozpočtu na marketingovú komunikáciu – správny rozpočet
- metóda zostatkového rozpočtu – zostane na rozpočet, to čo nám nakoniec ostane, spracuje sa neurčitý ročný rozpočet na promotion a nezohľadňuje sa dlhodobá stratégia rozvoja trhu.
- metóda percentuálneho podielu obratu – pri tomto spôsobe sa stanovuje výška rozpočtu na promotion vo forme určitého percenta z bežného alebo očakávaného objemu predaja
- metóda konkurenčnej parity – rozpočet prispôsobiť konkurencie
- metóda cieľov a úloh – stanovením špecifických cieľov, určením úloh, ktoré je potrebné splniť, aby sa splnili uvedené ciele, odhadom nákladov na realizáciu daných cieľov.
Jednotlivé nástroje marketingovej komunikácie
Reklama – zámerné úsilie ovplyvniť nákup tovarov a služieb
Verejná informácia – ovplyvňovať, presviedčať, pri výbere produktov
Funkcia reklamy
- informatívna → informácie o produktoch na trhu
- pripomínacia → pripomína, určitý výrobok, že je ešte stále na trhu
- presvedčovacia → aby sme si výrobok kúpili
Prostriedky reklamnej komunikácie
- inzerát – v tlačových médiách, sám o sebe upúta, ak je spojený s ilustráciou, má veľkú presviedčaciu schopnosť v špecializovanej tlači
- leták – informovať spotrebiteľa o propagovanom výrobku, formát A5, cez poštu
- prospekt – je viacej informácií ako na letáku, nechýba vyobrazenie výrobku, nechýbajú základné informácie o výrobku
- plagát – pre širokú verejnosť, púta oznamom, ilustrácia a text, väčší plagát – výstižné texty billbordy
- pútač – vo výkladných skriniach, na vonkajšom priestranstve
- televízny spot – pôsobiť obrazom, zvukom
- rozhlasová reklama – pôsobí stálo – vnímanie len sluchom
- firemné nálepky – katalógy, nálepky
- reklama v kinách
Podpora predaja
Sa skladá z krátkodobých podnetov zameraných na aktivizáciu nákupu alebo predaj výrobkov a služieb – kúpiť hneď
Rozlišujeme nástroje podpory predaja zamerané:
- na spotrebiteľa – vplýva na komerčných spotrebiteľov napr. vzorky, prémie
- podpora odbytu predaja prostredníctvom obchodu napr. príplatky, odmeny
- podpora predaja zamerané na obchodný personál napr. bonusy
Nástroje
- vzorky – zasielanie – cenovo nákladný, ale aj najefektnejší spôsob
- kupóny – sú dobropisy, ktoré zaručujú spotrebiteľom pri nákupe výrobku určitú úsporu, náhradu alebo zľavu
- poskytnutie rabatov, návratiek – základný rozdiel od dobropisov, že redukcia ceny nastáva až po nákupe
- ponukové akcie – označované ako cenové balíčky, sú multibalenia, ktoré ponúkajú spotrebiteľom možnosť ušetriť z bežnej ceny výrobku
- prémie – ponuka tovaru zdarma ako podnet na nákup ďalšieho výrobku
- odmena na vernosť – za pravidelný nákup a poskytovanie služieb
- súťaže a hry šťastia
Obchodná podpora predaja
- zľavy pri nákupe
- zľavy pri zvýšení obratu
- zľavy pri opakovanom nákupe
- reklama v mieste predaja
- akcie podpory predaja, zameraná na personál
Zásady podpory predaja
- určiť silu podnetu – aby bol zaujímavý napr. Orion
- podmienky účasti – získanie výhry má svoje podmienky
- možnosť správneho vyhodnotenia – zistiť výsledok akcie
Public relations
- vzťahy z verejnosťou, vytvárať priaznivý imidž v očiach verejnosti resp. odvracanie nepríjemných a firme škodiacich príhod, historiek a udalostí
- o dôvere
- podpora výrobkov, myšlienok, organizácií
- pestovať dobré vzťahy k tlači – uverejňovať nové informácie, zamerať sa o vyzdvihnutie značky
- podniková komunikácia – vytváranie dobrých vzťahov
- poradenské služby
- lobovanie
Hlavné prostriedky public relations
- spravodajské správy - o firme a zasielajú ich do médií
- vzťahy predstaviteľov firmy k médiám, tlačové konferencie
- vzťahy s médiami pri oslavách – výročie
- vydávanie rôznych typov periodík – ročník
- sponzoring, charita
Osobný predaj
- prostredníctvom ústnej prezentácie, bezprostredná prezentácia má význam z hľadiska získania informácií
1