Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Teória práva
vycuc 9.kap (teoria_prava_9.kap.doc)
9.kapitola, - 1 -
9. KAPITOLA Právny systém a právna norma
Pojem právny systém ako platné právo štátu
- súhrn platných právnych noriem a ich väzieb
- právo, objektívne právo, platné právo
- množina právnych noriem + množina ich vzájomných väzieb, ktoré sa vyznačujú stabilitou, invariantnosťou
- základný prvok je právna norma
- zabezpečuje určitú vnútornú jednotu a súčasne, vzhľadom na svoju zložitosť, musí byť vnútorne diferencovaný
- vlastnosti – najmä platnosť: právny systém existuje, ak platí
- len z platného práva a platných PN, ktoré do neho patria, vyplývajú právne povinnosti, záväzky a práva
→ ak je určitá PN platná tak patrí do PS
- na čele PS je ústava; za ňou nasledujú zhora nadol zákony a za zákonmi ostatné všeobecne záväzné právne predpisy s nižším stupňom právnej sily než zákony
- právny systém štátu upravuje svoju pôsobnosť vo vzťahu k občanom iných štátov vrátane osôb bez štátnej príslušnosti → preto sú súčasťou právneho systému kolízne normy
- širšie chápanie – jeho prvkom sú :
- normy
- väzby medzi normami
- inštitúcie vytvárajúce formu vlády t.j. štátne orgány a inštitúcie tvorby práva a jeho aplikácie
podmienky platného práva
Každá z teórií (právny pozitivizmus, iusnaturalizmus a sociologická škola) stanovuje jednu alebo viac podmienok platnosti práva, prípadne právnej normy. Tieto podmienky možno rozdeliť na materiálne a formálne.
Právny pozitivizmus - dôraz na formálnu aj na materiálnu podmienku platnosti práva, ktorou je efektívnosť. Sociologické teórie právneho systému - dôraz na materiálne podmienky; hlavnou sociologickou podmienkou platnosti práva je tiež jeho efektívnosť, skutočné používanie právnych noriem súdmi a občanmi v každodennom živote pri riešení konkrétnych situácií.
Prirodzenoprávne teórie - podmieňujú platnosť a záväznosť práva materiálnou podmienkou, základnou podmienkou je, aby právo stanovené štátom bolo v súlade so všetkými princípmi alebo hodnotami prirodzeného práva (morálky).
- formálne podmienky platného práva:
- určujú požiadavky na proces vzniku PN
- jej dodržanie spočíva v dodržaní štátom stanovenej formy práva pri rešpektovaní princípov právneho štátu
- je ňou štátom stanovená forma práva:
1. v užšom slova zmysle = prameň práva vo formálnom zmysle
2. v širšom zmysle = výsledok tvorby práva + proces tvorby práva
a.) rezultatívne hľadisko – štátom stanovená forma ako výsledok – normatívny právny akt
b.) procesné hľadisko – nevšímame si výsledok ale proces vzniku Z
- zisťujeme či štátom stanovená forma ( výsledok) vznikla právom ustanoveným alebo uznaným spôsobom ( procedúra, proces)
- materiálne podmienky platnosti
- požiadavky na obsah právnej normy, na mieru používania a akceptácie normy
- týkajú sa obsahu, prípadne miery akceptácie práva spoločnosťou, ktorá sa prejavuje mierou dodržiavania a používania noriem občanmi a orgánmi štátu
- požiadavky na obsah vždy vychádzajú z nejakej normy – pozitívne alebo negatívne ich stanovuje PN (ústava, zákon) alebo ich stanovuje neprávna norma ( morálna)
- morálnosť
- extrémne nemorálny systém ako celok nie je možné uznať za platný právny systém
- treba však presne stanoviť podmienky, kedy určitý právny systém nie je extrémne nemorálny, prípadne podmienky, kedy určitý systém noriem je extrémne nemorálny.
2.efektívnosť (opakom je neefektívnosť, nazývaná aj obsolétnosť).
- podľa Kelsena je norma efektívna ak je vcelku rešpektovaná.
- efektívnosť je podmienkou platnosti v tom zmysle, že platnosť normy zaniká, ak zanikne ich efektívnosť alebo možnosť efektívnosti.
- pri vymedzení miery normatívnej E sa však spravidla objavuje požiadavka, aby sa právne normy realizovali a rešpektovali celkove, vo všeobecnosti
- efektívny právny systém je platný právny systém, v ktorom subjekty práva celkove, vo všeobecnosti rešpektujú príkazy i zákazy, využívajú dovolenia, a štátne orgány pri porušovaní či obchádzaní práva rozhodujú o sankciách a aplikujú štátne donútenie
- podmienky platnosti výlučne stanovuje rekogničná norma
- obsolétnosť (neefektívnosť) právnej normy nie je právnym dôvodom zániku platnosti, účinnosti a záväznosti normy, ale iba dôvodom podať návrh na jej zrušenie spôsobom, ktorý stanovuje platné právo
- prezumpcia správnosti PN – predpoklad, že ak PN zodpovedajú požiadavkám rekogničnej normy, považujeme ich za platné PN
- ak by mali nejaké chyby, najmä obsahové nedostatky, pozeráme sa na ne, akoby ich nemala, dokiaľ nie sú zákonom ustanoveným spôsobom zrušené alebo novelizované
Efektívnosť a akceptácia práva
- E právneho systému a každej právnej normy podmieňuje celý rad faktorov, osobitne akceptácia práva
- akceptácia práva je určená:
subjektívne - adresátmi právnych noriem
objektívne - charakterom a kvalitou právneho systému, jeho vnútornou a vonkajšou nerozpornosťou, ako aj
stabilitou
a.) Vnútorná nerozpornosť právneho systému
- jednota, čiže vnútorná súladnosť a nerozpornosť systému noriem si najmä vyžaduje, aby jedna právna
norma nezakazovala správanie, ktoré iná právna norma dovoľuje.
- spočíva v tom, že právne normy nepôsobia proti sebe, že právny systém stanovuje právne postupy, ako predchádzať vzniku rozporov noriem a tiež ako ich odstraňovať. - niektoré formy odstraňovania rozporov spočívajú výlučne v práve iniciovať odstránenie rozporu, kým iné formy kotvia v právomoci pozastaviť alebo zrušiť platnosť a účinnosť noriem, ktoré odporujú normám vyššej právnej sily.
Ústavný súd kontroluje a rozhoduje o súlade:
- zákonov s ústavou a ústavnými zákonmi
- nariadení vlády, všeobecne záväzných právnych predpisov ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy s ústavou a ústavnými zákonmi a zákonmi
- všeobecne záväzných nariadení orgánov územnej samosprávy s ústavou a zákonmi
- všeobecne záväzných právnych predpisov miestnych orgánov štátnej správy s ústavou, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi
- všeobecne záväzných právnych predpisov s medzinárodnými zmluvami vyhlásenými spôsobom ustanoveným na vyhlasovanie zákonov
b.) Vonkajšia nerozpornosť právneho systému
- dynamika právneho systému
- vyžaduje si aby sa právny systém neuzatváral voči svojmu okoliu, ale naopak, aby vo vzťahu k nemu
vystupoval ako viac či menej otvorený systém
Stabilita a rovnováha právneho systému
- statika právneho systému
- medzi dynamikou a statikou právneho systému musí vládnuť potrebná rovnováha
- ak sa bude právo meniť každý deň, nebude právom, ktoré musí vnášať do spoločnosti potrebnú istotu pevných pravidiel hry
- a naopak, ak potrebnú zmenu alebo zrušenie právnej normy možno v spoločnosti dosiahnuť len veľmi zložitou cestou a s vynaložením neprimeraného úsilia, potom sa podstatne zníži miera akceptácie práva a tým aj efektívnosť systému
Obsolétne právne normy
- neefektívne normy, ktoré nie sú vcelku rešpektované, ktoré buď nevstúpili do používania, prípadne už vyšli z používania
- ak neboli stanoveným spôsobom zrušené, sú prvkami právneho systému
- ON nie je norma, ktorej podmienky uplatnenia nastávajú raz za čas, ako pri realizácii právnych noriem upravujúcich výkon volebného práva do zastupiteľských orgánov, ktoré sa používajú napríklad v intervale 4 rokov.
Treba teda konštatovať, že:
- formálne podmienky platnosti normy záväzne stanovuje rekogničná norma
- obsolétna norma, ktorá spĺňa formálnu podmienku platnosti stanovenú rekogničnou normou, je platná a záväzná právna norma, dokiaľ nie je zrušená určeným postupom
- obsolétnosť právnej normy nie je právnym dôvodom neplatnosti, ale je dôvodom návrhu na jej zrušenie určeným postupom
- dokiaľ nie je obsolétna právna norma zrušená určeným postupom, nemožno na normu hľadieť akoby bola neplatná
- extrémne nemorálna právna norma je platná právna norma, ak právny systém ako celok nie je extrémne nemorálny
- extrémne nemorálny právny systém ako celok je právne neplatný a nezaväzuje vyhlásením reprezentatívnych zástupcov celej občianskej spoločnosti určitého štátu na základe podmienok, ktoré pre tento prípad stanovuje vnútroštátne právo, alebo medzinárodné právo, prípadne iný politicky a právne relevantný a všeobecne uznaný spôsob
Základná norma
- norma, z ktorej sa odvodzuje platnosť celého právneho systému
- určitá norma alebo súhrn noriem, spravidla ústava a ostatné zákony upravujúce tvorbu práva, ktoré určujú štátom stanovenú formu práva
Rekogničná norma
- dôležitým druh sekundárnych noriem
- špecifikuje kritériá identifikácie platných právnych noriem v rámci právneho systému
- možno nazvať identifikačná norma
- implikuje podstatné znaky sekundárnych noriem, ktoré stanovujú právne dôvody a spôsoby vzniku a zániku platnosti právnych noriem
- v užšom význame pravidla stanovuje kritériá identifikácie platného práva
- v širšom význame pravidla upravuje podmienky prijímania, zmeny a zrušovania právnych noriem.
- podľa Harta môže RN znieť: Akékoľvek pravidlo je platným pravidlom právneho systému, ak bolo prijaté zákonodarnou mocou, alebo bolo odvodené z pravidla prijatého zákonodarnou mocou
- iné RN systému špecifikujú podmienky porušenia obligačnej normy alebo postup, prostredníctvom ktorého sa zrušujú a menia obligačné normy
- v primitívnej spoločnosti funkciu RN plní komplexný zoznam platných noriem v nejakom právnom dokumente vydanom štátom
- moderná spoločnosť môže určiť, že právnou normou je len a len norma, ktorú prijal vopred stanoveným spôsobom určitý štátny orgán s normotvornou právomocou (zákonné právo), prípadne norma, ktorá bola dlhodobo používaná a štátom sankcionovaná ako platné právo (obyčajové právo, sudcovské právo).
Právna norma
- pravidlá ľudského správania
- určitý normatívny systém
- sú obsahom prameňov práva
- ich existencia je spojená so štátnou mocou a jej uplatňovaním v činnosti štátnych orgánov a inštitúcií
( parlament, vláda, hlava štátu, ministerstvá, súdy, polícia)
- za PN stojí prostredníctvom štátnych orgánov a štátnych inštitúcií štát
- základný prvok právneho systému
- objektívne existujúce všeobecne záväzné pravidlo správania, ktoré je ustanovené alebo uznané štátom vo vopred právom určenej forme a ktorého dodržiavanie je vynútiteľné, zabezpečené štátom
- element systému práva
- vydávaná aby regulovala určité vzťahy v spoločnosti
- je záväzná
usporiadanie právnych noriem:
- podľa stupňa právnej sily:
- vertikálne – hierarchické usporiadanie
- prejavuje sa tým, že na čele právneho systému je ústava, pod ňou sú zákony a pod nimi všeobecne
záväzné právne predpisy
- horizontálne – prejavuje sa tým, že vedľa sú na tej istej úrovni usporiadané zákony, napr. :
- Občiansky zákonník, Obchodný zákonník, Zákonník práce
- vyhlášky tej istej úrovne
- podľa predmetu právnej regulácie- do oblasti občianskeho, trestného, pracovného, rodinného práva
- podľa metódy právnej regulácie
- iné kritériá
znaky právnej normy:
- vonkajšie špecifické znaky:
- definujú právnu normu vo vzťahu k iným spoločenským normám, k neprávnym normám, k normatívnemu okoliu právneho systému
- určujú čim sa PN odlišuje od iných spoločenských noriem
- diferentia specifica
- definujú právnu normu navonok, smerom k neprávnym systémom noriem
- prostredníctvom nich je určená a overiteľná ako platná právna norma
- vnútorné špecifické znaky
- definujú určitú triedu ( druh ) právnych noriem vo vzťahu k inej triede alebo triedam právnych noriem
- prostredníctvom nich je určená a overiteľná k určitej triede právnych noriem
- nimi je definovaná smerom k:
a.) tej istej triede
b.) každej inej triede
Špecifické znaky právnej normy
- štátom stanovená alebo uznaná forma
- záväznosť
- normatívnosť
- všeobecnosť
- štátne donútenie
1. štátom stanovená alebo uznaná forma
- zakotvuje rekogničná norma - pomocou nej je kedykoľvek možné uskutočniť identifikáciu normy a verifikovať jej príslušnosť k právnemu systému a na základe tohto hodnoverného argumentu tvrdiť, že táto norma je platná a tým aj právne záväzná alebo naopak
ŠSAUF má dve stránky :
- rezultatívne hľadisko - je to forma, v ktorom štát vyjadruje právne normy, v ktorých sú právne normy
obsiahnuté (normatívne právne akty rôzneho druhu – zákony, nariadenia...,
judikátne a správne precedensy).
- súčasťou je aj publikácia PN – pravidelné uverejňovanie, publikácia v úradných zbierkach –u nás - ZZ SR
- procesné hľadisko – procedúra, proces
- NPA musí schváliť štátny orgán s potrebnou normotvornou právomocou a kompetenciou
- ak je naplnená rezultatívna a procesná stránka štátom stanovenej formy, konštatujeme, že určitá právna
norma je platná, že existuje
- neplatná právna norma (norma nulla) nie je prvkom právneho systému.
- princíp prezumpcie správnosti NPA → NPA, ktorý vznikol v súlade s rekogničnou normou, je platný
a prináleží do PS daného štátu dovtedy, kým nie je opäť na základe rekogničnej normy zrušený
Normatívny právny akt a právna norma nie sú totožné pojmy a nevyjadrujú ten istý predmet. Rozdiel medzi nimi je v tom, že právne normy sú obsahom normatívnych právnych aktov alebo iných prameňov práva a sú vyjadrené prostredníctvom normatívnych i permisívnych právnych viet. Normatívna právna veta vyjadruje normy príkazom alebo zákazom (je zakázané...), permisívna veta ich vyjadruje dovolením (môže...). V normatívnych právnych aktov nachádzame aj výroky.
2. záväznosť
- vyplýva z platnosti PN
- norma vyjadrená normatívnou či permisívnou vetou v normatívnom právnom akte, ktorý je súčasťou
platného právneho systému, zaväzuje
- dôvod záväznosti – platnosť
- podmienky záväznosti sa odvodzujú od podmienok platnosti
3. všeobecnosť
- nadväzuje na záväznosť PN
- hľadiská:
1. hľadisko subjektu, adresáta PN
- PN nie je adresovaná konkrétnemu subjektu, ale neobmedzenému počtu subjektov
2. hľadisko predmetu správania upraveného normou
- predmet právnej úpravy vyjadruje PN cez svoj skutkovú podstatu všeobecnými znakmi
- podľa anglickej teórie právneho štátu:
prijatie PN nemá byť motivované osobným záujmom jednotlivca, Z nemá riešiť konkrétny prípad,
účelom zákona nemá byť zvýhodnenie alebo potrestanie konkrétnej osoby, pozbavenia jej života,
slobody, majetku
- PN upravuje správanie druhovo určených subjektov a tiež ich práva a povinnosti a aj sankcie sú určené všeobecne
- spôsob vymedzenia okruhu adresátov:
napr. PN sa týka všetkých ( všetci sú povinní ........)
PN bližšie špecifikuje adresátov – študenti, vojaci
PN upravuje právanie jedného subjektu – prezident republiky, pričom sa berie do úvahy každý
prezident
4. normatívnosť
Právne normy zakazujú, prikazujú alebo dovoľujú určité správanie prostredníctvom slov a viet. Právne normy sú vyjadrené prostredníctvom jazyka – právneho. Poznáme ale aj právnický jazyk. Právny jazyk je jazykom právnych predpisov, právnický jazyk je jazyk rozhodovacej činnosti štátnych orgánov, právnej vedy... Typy viet:
- „Cenzúra sa zakazuje“ je príkladom formulácie zákazu a norma, ktorú obsahuje, nazývame zakazujúca
- „Povinnosti možno ukladať len na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd“ formulácia príkazu a teda prikazujúca právna norma
- „Občania majú právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov“ permisívna právna veta, formuluje dovolenie
- normatívne právne vety - slová a vety vyjadrujúce zákazy a príkazy
- normy v nich obsiahnuté vyjadrujú to, čo má byť
- stanovujú to, čo má byť
2. permisívne právne vety – slová a vety, ktoré obsahujú dovolenie
- oprávňujúce alebo dovoľujúce PN
- pomocou permisie sa v ústavách demokratických štátov vyjadrujú najmä základné práva a slobody.
- výroky – vypovedajú o tom čo je
- tvrdia, že niečo je pravda a niečo nie je pravda
5. štátne donútenie
- špecifický znak PN
- základná funkcia donútenia je v demokratickej spoločnosti ochraňovať jednotlivca a spoločnosť pred
porušovaním práv a jeho dôsledkami
- zabezpečuje plnenie právnych povinností v prípadoch nerešpektovania práva
- odvodzuje sa vo vzťahu k primárnej a sekundárnej povinnosti:
- primárna povinnosť – príkaz alebo zákaz správania vyjadrený normou
- sekundárna povinnosť – príkaz alebo zákaz správania stanovený normou, ktorá je následkom negácie
primárnej povinnosti
- ŠD sa delí na priame a nepriame:
- priame donútenie - nútené plnenie právnej povinnosti povinnostným subjektom, ktoré organizuje štát
- niektoré jeho formy sú totožné so sankciou
- nepriame donútenie - činnosť štátu je orientovaná tak, aby povinnostný subjekt, ktorému platné právo
ukladá povinnosti, dobrovoľne splnil primárnu právnu povinnosť stanovenú
právnou normou alebo v prípade jej negácie dobrovoľne splnil sekundárnu právnu
povinnosť - ak nesplní ani tú, nastupuje priame donútenie
Sankcie
- sekundárna právna povinnosť, ktorá vzniká ako následok nesplnenia primárnej povinnosti, ktorú stanovuje zákon alebo iný právny predpis
- nie je to synonymum trestu
druhy sankcií:
I. a.) súkromnoprávne – ich účelom je nahradiť škodu, ktorá vznikla protiprávnym konaním
b.) verejnoprávne – uloženie trestu alebo ochranného opatrenia
II. súkromnoprávne: hovorí sa že účelom reparačných, reštitučných a satisfakčných sankcií je zhojenie bolesti spôsobenej majetkovou alebo nemajetkovou ujmou
- reparačné - uskutočňujú sa reparovaním porušenia práv, v dôsledku ktorého vznikla majetková ujma
- reparovanie sa uskutočňuje relutárnou náhradou, prostredníctvom peňazí alebo všeobecného ekvivalentu
- náhradu škody je možné požadovať len s podmienkou, že škody je vyjadrená v peniazoch
- reštitučné - vychádzajú zo známej zásady restitutio in integrum
- požadujú navrátenie vecí do pôvodného stavu.
3. satisfakčné sankcie – zadosťučinenie
- uplatňujú sa - pri spôsobení nemajetkovej ujmy
- pri neoprávnenom zásahu do osobnostných práv jednotlivca, jeho cti a dôstojnosti
- aj za vytrpenie bolesti
- pred rokom 1990 – len morálna satisfakcia
- teraz – aj materiálna sankcia - právny prostriedok ochrany jednotlivca - právo domáhať sa (na súde)
priznania náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch
Spôsob a rozsah náhrady škody
- rozsah náhrady škody - uhrádza sa skutočná škoda a to čo poškodenému ušlo
- spôsob:
- ak bola škoda spôsobená aj zavinením poškodeného → znáša škodu pomerne
- ak bola spôsobená výlučne zavinením poškodeného → znáša ju sám
- určenie výšky škody na veci - vychádza sa z ceny v čase poškodenia
- určenie výšky škody na zdraví – jednorázové odškodnenie bolesti poškodeného a sťaženie jeho spoločenského uplatnenia
- ak škodu spôsobí viacero škodcov → zodpovedajú sa spoločne a nerozdielne
- ten, kto zodpovedá za škodu spoločne a nerozdielne s inými, vyporiada sa s nimi podľa účasti na spôsobení vzniknutej škody
- z hľadiska účasti subjektov práva na právnom vzťahu môže mať zodpovednosť charakter:
- solidárnej - zodpovedá sa v zásade spoločne a nerozdielne
- delenej - zodpovedá každý, kto sa zúčastnil na spôsobení škody, podľa kvality a kvantity svojej účasti na škode
II. verejnoprávne
- represívne sankcie - používajú sa najmä v trestnom, správnom, finančnom práve či v iných oblastiach
- podstatou je trest alebo ochranné opatrenie
- hovorí sa, že ich účelom je spôsobiť bolesť
- systém represívnych sankcií pozostáva z rôznych druhov trestov
- jej realizácia nevylučuje súbežnú realizáciu reparačnej, reštitučnej alebo satisfakčnej sankcie
- pravidelne sa spolu s trestom ukladá aj povinnosť nahradiť spôsobenú škodu
→ adhézne konanie – súd ukladá trest a rozhodne aj o škode
Teórie trestania a účel trestu
- retributívna teória trestania :
- zástancom bol Kant a Hegel
- teória vychádza zo základných myšlienok liberalizmu a je úzko spojená so zmluvnými teóriami vzniku a existencie štátu a práva
- podľa nej si spravodlivosť vyžaduje, aby toho, kto porušil zákon, postihla ekvivalentná odplata, trest za zlo, ktoré spôsobil
- dominantným účelom tejto teórie je odplata
- argumentuje, že vychádza z dôstojnosti človeka akceptujúc ho ako zodpovedného jedinca, ktorému trest dáva možnosť, aby si odpykal spôsobené zlo a vďaka tomu sa po vykonaní trestu vrátil do spoločnosti
2. utilitaristická teórie trestania
- trest je možné zdôvodniť iba tým, že uloženie trestu je zábranou vzniku väčšieho zla tak v zmysle generálnej i individuálnej prevencie, ako aj v zmysle izolácie zločinca
- zástancovia tejto teórie vystupujú proti trestu smrti
- dominantným účelom trestu je odstrašovanie prípadne izolácia páchateľa
v oboch koncepciách sa dôraz kladie na
- odplatu, odstrašovanie, izoláciu páchateľa
- nápravu páchateľa
Štruktúra právnej normy
- trojčlánková, trichotonomická štruktúra právnej normy
- hypotéza
- dispozícia
- sankcia
- dvojčlenná
- hypotéza
- dispozícia
PN obsahuje zväčša dve elementárne normy:
- určuje podmienky vzniku subjektívnych práv a povinností
- určuje sankčné následky nesplnenia povinnosti
DISPOZÍCIA
- jadro normy
- normatívna časť normy
- nevyhnutná časť právnej normy, bez nej by norma nebola normou
- vyjadruje to, čo má byť
- vlastné pravidlo správania sa
- stanovuje oprávnenie a právne povinnosti, ktoré nastupujú, ak nastali skutočnosti uvedené v hypotéze
- môže byť formulovaný taxatívne aj demonštratívne
- vyjadrená určitým slovom alebo spojením slov:
- zákazov, príkazom
- dovolením
- nájdeme tu jednotlivé druhy správania :
- pre normotvorcu – príkaz, zákaz, dovolenie
- z hľadiska adresáta – oprávnenie, povinnosť
HYPOTÉZA
- časť právnej normy, ktorá stanovuje podmienky, za ktorých musí subjekt splniť povinnosť alebo uskutočniť subjektívne právo
- podmienkou, s ktorou právna norma spája vznik, zmenu a zánik oprávnení a povinností môže byť vek, zdravie, narodenie dieťaťa štátna príslušnosť
- stanovuje podmienky za ktorých nastane hypotéza, poprípade sankcia
- stanovuje podmienky za ktorých sa má realizovať pravidlo správania, ktoré je stanovené v dispozícii
- je tu uvedené:
- okruh adresátov normy
- časová pôsobnosť normy
- právne skutočnosti
SANKCIA
- časť PN, v ktorej je stanovený postih za porušenie právnych povinností stanovených v dispozícii
- zvláštna ujma postihujúca toho, kto za podmienok stanovených hypotézou nedodržal pravidlo správania vyjadrené dispozíciou
- nemusí byť súčasťou tej istej právnej normy ako hypotéza a dispozícia; môže byť zapísaná v inej právnej norme toho istého NPA, prípadne PN iného právneho predpisu
k prepojeniu dvoch PN dochádza v dôsledku negácie primárnej povinnosti
- Ak je PP negovaná → vytvára sa nová podmienka, ktorá spôsobuje vznik SP
- vznik SP je logický následok porušenia PP
primárna hypotéza = hypotéza „prvej“ právnej normy, ktorá stanovuje podmienky, za ktorých sa musí alebo
môže uskutočniť dispozícia (následok)
primárna dispozícia = dispozícia „prvej“ právnej normy, ktorá stanovuj následok, čiže to, čo má byť, ak
nastanú stanovené podmienky
- vzťah primárnej hypotézy a dispozície možno vyjadriť jednoducho: za podmienky „a“ má byť „b“.
sekundárna hypotéza = hypotéza „druhej“ právnej normy ktorá stanovuje podmienky, za ktorých sa musí
alebo môže uskutočniť druhá dispozícia; je negácia primárnej dispozície
sekundárna dispozícia = dispozíciou „druhej“ právnej normy, ktorá stanovuje následok, čiže to, čo má byť,
ak dôjde k negácii primárnej dispozície
- vzťah sekundárnej hypotézy a dispozície možno vyjadriť jednoducho: za podmienky „non b“ má byť „c“.
typy štrukturálnych elementov PN:
- z hľadiska miery abstraktnosti formulácie:
- relatívne abstraktná formulácia H,D,S – väčší priestor pre uváženie súdu a iných orgánov verejnej moci, ktoré aplikujú normy
- relatívne konkrétna formulácia H,D,S – formulácie je veľmi konkrétna
- nie je veľký priestor pre uváženie pri aplikácii
- väčšia miera právnej istoty pre adresátov normy
- z hľadiska kumulatívnosti alebo alternatívnosti formulácie:
- ide o to či musia byť splnené všetky podmienky, povinnosti, využité všetky oprávnenia, udelené všetky
sankcie alebo stačí iba jedna z nich
a.) kumulatívny charakter formulácie
b.) alternatívny charakter formulácie
- z hľadiska úplnosti alebo neúplnosti vymedzenia H,D,S:
- taxatívny – úplný, uzavretý výpočet:
- - nesme sa prihliadať k iným podmienkam ako tým čo sú uvedené
- - nemožno uložiť iné sankcie ako tie čo sú uvedené
- demonštratívny výpočet
- - používajú sa výrazy ako napríklad, najmä, iné okolnosti
NPA sú štruktúrované na :
- hlavy
- oddiely
- články
- paragrafy
- odseky
- písmena
Tieto názvy nazývame rubriky.
Pôsobnosť právnych noriem a jej druhy
- časová ( temporalita) – vymedzuje časový úsek, v ktorom právna norma v spoločnosti regulačne pôsobí
- územná ( teritorialita) - určuje štátne územie alebo jeho časť, na ktorom právna norma pôsobí
- vecná – vymedzuje vecnú problematiku, ktorá je normou upravená; skutkové podstaty pre ktoré norma platí
- osobná ( personalita) – vymedzuje okruh osôb, pre ktoré PB, obsiahnutá v určitom právnom predpise platí
Časová pôsobnosť právnych noriem
- určuje od kedy, do kedy, v akom časovom úseku má norma v spoločnosti regulačne pôsobiť, upravovať spoločenské vzťahy
- spája sa najmä s pojmami:
- platnosť
- účinnosť
- intertemporalita ( tranzitórnsoť)
- retroaktivita ( aretroaktivita)
Platnosť a účinnosť právnych noriem
Platnosť
- určuje dobu, po ktorú je PN súčasťou platného právneho systému určitého štátu
- začína sa ňou formálne bytie, existencia PN
- vzniká dňom verejného vyhlásenia PN, prípadne rozoslania zbierky, v ktorej je NPA publikovaný
- PN sa stane platnou tým, že bola podľa zákona vyhlásená
- platnosť PN vyjadrenej v právnom predpise je totožná so skutočnosťou, že PN je súčasťou platného právneho systému štátu
- realizuje sa z hľadiska:
- času ( temporalita)
- územia ( teritorialita)
- subjektov ( personalita)
- vyhlásenie, publikácia:
- materiálna – vybubnovanie
- formálna – uverejnenie noriem v úradnej zbierke zákonov a nariadení štátu alebo inej oficiálnej zbierke štátu
- uskutočňuje sa spôsobom, ktorá stanovil Z o ZZ SR
Účinnosť
- účinnosť platnosti
- vzniká zároveň alebo neskôr so vznikom platnosti
- jej vznikom vyplývajú z právnych noriem záväzné práva a povinnosti a nastupuje aj možnosť aplikácie štátneho donútenia
- základným predpokladom účinnosti právnej normy je jej platnosť
- vznik účinnosti:
- generálne ustanovenie o účinnosti:
- generálna klauzula
- obsiahnuté v: ústave alebo tzv. publikačnej norme – u nás Z o ZZ SR
- stanovuje, že všeobecne záväzné právne predpisy nadobúdajú účinnosť (účinnosť platnosti) 15 dňom po ich vyhlásení v Z.z., ak nie je v nich ustanovený neskorší deň nadobudnutia účinnosti
- realizuje sa len s podmienkou, že vznik účinnosti konkrétnej normy nie je stanovený v špeciálnom ustanovení o účinnosti, ktoré je spravidla záverečným ustanovením normatívneho právneho aktu
- špeciálne ustanovenie o účinnosti
- stanoví sa skorší alebo neskorší začiatok účinnosti normatívneho aktu, než určuje generálna klauzula
- účinnosť sa určuje pre každý NPA osobitne
- U sa viaže na plynutie času ale môže nastupovať aj na základe vzniku iných právnych skutočností, napr., vzniku platnosti iného NPA
- účinnosť právnych noriem vyjadrených v jednom a tom istom NPA môže vznikať v rozdielnom čase
- jediné ustanovenie NPA, ktorého účinnosť vzniká spoločne s platnosťou = ustanovenie o účinnosti
- o všetkom čo bolo v ZZ uverejnené platí domnienka, že dňom uverejnenia sa stalo známym každému, koho sa týka – domnienka o znalosti vyhlásených všeobecne záväzných právnych predpisov je nevyvrátiteľná
vacatio legis , legisvakačná lehota:
- čas, ktorý plynie medzi platnosťou a účinnosťou
- jej účelom je umožniť aby sa adresáti s právnymi normami náležite oboznámili, čo je predpokladom kvalitného používania právnych noriem predovšetkým štátnymi orgánmi
- jej dĺžka by mala byť závislá od zložitosti a rozsiahlosti právneho predpisu
- nedostatočnú legisvakačnú lehotu možno považovať za časovú prekážku brániac adresátom uplatniť v dostatočnej šírke oprávnenie poznať platné právo
Zánik platnosti a účinnosti právnych noriem:
- spôsob zániku platnosti právnej normy ustanovuje rekogničná norma
1. vonkajší dôvod zániku platnosti a účinnosti určitého normatívneho právneho aktu je:
- zrušenie aktu orgánom s normotvornou právomocou, ktorý tento predpis vydal
- zrušenie aktu iným orgánom s normotvornou právomocou, ktorý je spôsobilý vydávať akty rovnakej alebo vyššej právnej sily, ktorá charakterizuje predmet derogácie (abrogácie)
- rozhodnutie o jeho nesúlade s ústavou, ústavnými zákonmi a zákonmi, medzinárodnými zmluvami a v určených prípadoch aj s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi
osobitný dôvod zániku platnosti a účinnosti sa vyskytuje v oblasti vykonávacích právnych predpisov
2. vnútorný dôvod zániku platnosti a účinnosti určitého normatívneho právneho aktu je:
- uplynutie doby platnosti a účinnosti aktu určené terminovanou normou
zánik platnosti normy nemôže nastať „automaticky“ ako právny následok:
- násilného prevzatia štátnej moci
- zmenou podmienok a okolností, ktoré podmienili vznik určitého normatívneho právneho aktu
- zánik efektívnosti právnej normy a vznik jej obsolétnosti, keď sa norma prestala používať
Ak Ústavný súd vysloví, že medzi právnymi predpismi je nesúlad, strácajú príslušné predpisy iba účinnosť a prípadne až neskôr strácajú aj platnosť.
Normatívne právne akty, ktoré zrušujú skoršie normatívne právne akty, ich časti alebo ustanovenia sú:
- čiastkovými alebo rozsiahlejšími novelizáciami, ktoré menia, zrušujú a dopĺňajú skoršie normatívne právne akty
- celkom novými aktmi alebo rekodifikáciami
- výlučne zrušovacími aktmi
Normatívne právne akty zrušujú iné normatívne právne akty, ich časti alebo ustanovenia:
- novelou - neskorší akt mení, zrušuje alebo dopĺňa určité časti alebo ustanovenia skoršieho aktu,
- pomocou derogačnej klauzuly - nachádza sa v časti normatívneho právneho aktu nazývanej záverečné a prechodné ustanovenia, prípadne spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
Poznáme tieto druhy derogačných klauzul:
- generálna - v súlade so zásadou lex posterior derogat priori ustanovuje, že všetky skoršie normy, ktoré sú
v rozpore s touto neskoršou, sú zrušené a strácajú platnosť a tým aj účinnosť
- generálna s demonštratívnym výpočtom derogácií - v súlade so zásadou lex posterior derogat priori
ustanovuje, že všetky skoršie normy, ktoré sú v rozpore s touto, sú zrušené a strácajú platnosť
a účinnosť
- jej súčasťou je však demonštratívny výpočet najvýznamnejších noriem, ktorých sa zrušenie dotýka.
- špeciálna s taxatívnym výpočtom derogácií - v súlade s prvým derogačným pravidlom zrušuje všetky
skoršie normatívne akty, ktoré sú s ňou v rozpore, ale na rozdiel od generálnej a
demonštratívnej klauzuly ich jeden po druhom taxatívne vymenúva s označením čísla, názvu
a roku prijatia predpisu.
depuračné akty
- zrušovacie normatívne právne akty
- používali sa najmä v minulosti s cieľom prečistiť PS a zbaviť ho obsolétnych noriem a noriem odporujúcich normám rovnakej a vyššej právnej sily
Z hľadiska rozsahu zrušenia určitého aktu odlišujeme derogáciu od abrogácie:
- derogácia znamená zrušenie časti normatívneho aktu
- abrogácia je zrušením celého normatívneho právneho aktu.
derogácia:
- Aktívna - spája sa s normatívnym právnym aktom, ktorý obsahuje derogačnú klauzulu, alebo ktorý
iným spôsobom zrušuje iný akt (napr. ju obsahuje zrušujúci akt)
- Pasívna - spája sa s normatívnym právnym aktom, ktorý je predmetom derogácie (týka sa zrušeného
aktu)
Derogačné pravidlá
- interpretačné pravidlá, pomocou ktorých interpretátor usúdi, že pri riešení konkrétnej veci neprihliadne na určitý skorší normatívny akt kvôli jeho nesúladu s neskorším aktom
- v právnej náuke sa traduje, že pomocou nich je možné vylúčiť uplatnenie príslušného aktu (časti, ustanovenia) pri riešení konkrétnej veci
- uvádzajú sa tieto derogačné pravidlá:
- Lex posterior derogat priori - neskorší zákon ruší skorší
- Lex posterior specialis derogat legi priori generali - neskorší špeciálny zákon ruší skorší generálny zákony
Intertemporalita právnych noriem
- intertemporálne (prechodné) ustanovenia normatívneho právneho aktu sú súčasťou záverečných, spoločných (prechodných) ustanovení aktu
- obsahom prechodných ustanovení je intertemporalita = čiže režim prechodného spolupôsobenia skoršieho a neskoršieho práva
- v čase pôsobenia prechodných ustanovení sa v stanovenom rozsahu dočasne používajú skoršie právne normy, ktorých platnosť a účinnosť zanikla, a naopak dočasne sa nepoužívajú neskoršie normy, ktorých platnosť a účinnosť vznikla
- po splnení svojej funkcie sa stávajú obsolétne, nestrácajú však platnosť a účinnosť
- predmetom týchto ustanovení, ktoré nazývame aj tranzitórne alebo tiež prechodné ustanovenia či normy, je teda úprava dočasného pôsobenia skoršieho aktu v budúcnosti, ev. spolupôsobenie skoršieho a neskoršieho aktu v prechodnom období, v ktorom sa finalizuje realizácia právnych vzťahov vzniknutých za časovej pôsobnosti skoršieho normatívneho aktu
Retroaktivita právnych noriem a zákaz retroaktivity
Retroaktivita:
- spätné pôsobenie neskoršej právnej normy do minulosti
- spätná časová pôsobnosť PN
- vymedzená v spoločných, záverečných a prechodných ustanoveniach PA
- v trestnom práve môže byť v niektorých prípadoch prospešná, ak sa použije na pravom mieste - tým pravým miestom je spätné pôsobenie neskoršieho zákona, ktorý spáchaný trestný čin pred vznikom platnosti a účinnosti nového trestného zákona alebo jeho novelizácie:
- posudzuje miernejšie, než v minulosti
- deroguje ako trestný čin a tým zavádza jeho beztrestnosť, takže vznikom platnosti neskoršieho zákona sa zakázané konanie zmení na z právneho hľadiska za beztrestné
- retroaktívne právne predpisy sa niekedy prijímajú po všeobecných voľbách. keď nová politická alternatíva, ktorá voľbami získala potrebnú väčšinu v parlamente, sa usiluje zrušiť výsledky legislatívnej činnosti predchádzajúcej väčšiny prostredníctvom prijímania zákonov s retroaktívnymi účinkami – nejde ale o vládu práva ale o vládu ľudí, čo sa prieči podstate právneho štátu
Zákaz retroaktivity ( aretroaktivita )
- právne normy v demokratickej spoločnosti, kde vládnu zákony a nie ľudia, pôsobia a majú pôsobiť v zásade do budúcnosti a nie do minulosti
- na princípe zákazu retroaktivity je založená ochrana občianskej slobody jednotlivca, ochrana jeho právneho konania v minulosti a právnych účinkov tohto konania aj smerom k prítomnosti a budúcnosti vrátane ochrany ním nadobudnutých práv v minulosti
- NP nemôžu ukladať povinnosti na obdobie, keď ešte neplatili, časovo neexistovali
- z hľadiska právnej istoty občanov, zabezpečenia ich slobody, musí platiť že ich správanie je posudzované vždy podľa práva, ktoré platilo v čase, v ktorom sa realizovalo
Retroaktivita vo verejnom a súkromnom práve
- vo verejnom práve aretroaktivitu upravuje najmä ústavné, trestné, správne a finančné právo
- v súkromnom práve zákaz retroaktivity vedie k zákazu ukladania nových reparačných reštitučných a satisfakčných sankcií za úkony ktoré sa diali v minulosti
- princíp aretroaktivity vo verejnom i súkromnom práve vychádza zo zásad, že kto konal s dôverou v určitý zákon, nemá byť v svojej dôvere sklamaný
Pravá a nepravá retroaktivita:
a.) pravá retroaktivita:
- neskorší právny predpis neuznáva práva a povinnosti, ktoré boli nadobudnuté počas platnosti skoršieho
právneho predpisu
- účinnosť neskoršieho právneho aktu pri pravej retroaktivite sa začína skôr ako jeho platnosť, teda v čase, keď ešte formálne neexistoval – použije sa neskorší zákon na právne skutočnosti, ktoré sa stali v minulosti → postup možný len v prospech subjektívnych práv a právneho postavenia príslušných právnych subjektov
- znamená, že sa spätne menia právne pomery – podľa v súčasnosti platnej a účinnej právnej úpravy sa posudzujú právne vzťahy, skutočnosti, spávanie a konanie, ktoré sa uskutočnili skorej
- nová právna úprava mení dôsledky, ktoré podľa práva nastali pred dňom jej platnosti
b.) nepravá retroaktivita:
- pri nej sa tieto skutočnosti uznávajú
- nová právna úprava mení alebo zavádza nové práva a povinnosti (nie každý vplyv pôsobenia zákona do
minulosti sa nepovažuje za spätné pôsobenie)
- súvisí s ochranou nadobudnutých práv a problematikou zásahu do týchto práv
- je dôsledkom zmien v právnom poriadku
- nezasahuje do minulosti, nie je spätnou účinnosťou v pravom zmysle slova
- rieši situáciu, keď právne vzťahy vznikli ešte v čase pôsobenia skoršieho právneho predpisu, ale takýto
skôr vzniknutý vzťah trvá aj naďalej a finalizuje sa až za účinnosti nového zákona
- rieši časový stret dvoch PN
- znamená, že:
- vznik a platnosť právnych vzťahov, skutočnosti a správania sa posudzuje podľa skorej platných
noriem
- obsah právnych vzťahov sa posudzuje podľa normy účinnej v dobe, keď sa o týchto právnych
vzťahoch rozhoduje
- práva a povinnosti nadobudnuté podľa skoršieho práv. predpisu uznávajú
- z hľadiska pravej a nepravej R je dôležitou otázkou ochrana nadobudnutých práv, ktoré v zmysle princípu aretroaktivity nesmie lex posterior zrušiť, zhoršiť, iba ak zlepšiť. Aj nadobudnuté práva by stratili právnu ochranu, ak by sa preukázalo, že sa nadobudli v rozpore s dobrými mravmi, ak sú v rozpore s medzinárodnými zmluvami o ľudských právach a základných slobodách.
Územná ( teritoriálna, miestna) pôsobnosť právnych noriem
- určuje štátne územie alebo jeho časť, na ktorom právna norma platí
- stanovenie rozsahu, v akom sa norma použije so zreteľom na miesto
- rozlišovanie:
- ius universale – PN, ktorých pôsobnosť sa vzťahuje na celé územie štátu
- ius particulare – PN, ktorých pôsobnosť je lokálna
Osobná ( personálna ) pôsobnosť právnych noriem
- vymedzuje okruh osôb, pre ktoré právna norma, obsiahnutá v určitom právnom predpise, platí
- platnosť sa vzťahuje na:
- všetky subjekty – všeobecná osobná pôsobnosť
- na užšie vymedzenú skupinu subjektov ( vojaci, študenti, cudzinci,....)– špeciálna osobná pôsobnosť
Imunita
- výnimka zo všeobecnej osobnej a teritoriálnej pôsobnosti PN
- súčasťou diplomatických imunít je aj vyňatie ( exempcia) určitých osôb – diplomatických zástupcov z jurisdikcie štátu – exteritoriálne osoby
- imunity členov zákonodarných zborov, imunity poslancov – najmä z pôsobnosti trestnoprávnych a administratívnoprávnych N štátu, ktorého sú občanmi
- osoby používajúce imunitu:
- sú úplne vyňaté z jurisdikcie štátu, ktorého sú občanmi
- platné právo umožňuje aby o obmedzení alebo vylúčení ich imunity rozhodol parlament
- ak platné právo obmedzenie alebo vylúčenie imunity poslancov nepripúšťa, uplatňuje sa disciplinárna právomoc parlamentu nahradzujúca jurisdikciu štátu
- ústava ustanovuje, že poslanca nemožno trestne ani disciplinárne stíhať, ani ho vziať do väzby bez súhlasu NRSR
- ak NRSR súhlas odoprie, stíhanie je navždy vylúčené
- súhlas na trestné stíhanie sudcu ústavného súdu alebo na jeho vzatie do väzby dáva súhlas Ústavný súd
- NRSR odvolá sudcu jednak na základe právoplatného odsudzujúceho rozsudku pre úmyselný trestný čin
a jednak na základe disciplinárneho rozhodnutia pre čin, ktorý je nezlučiteľný
s výkonom jeho funkcie,
kvôli zdravotnému stavu
jednak ak dosiahol 65 rokov.
- nezávislosť sudcov je zabezpečené aj tým, že NRSR si musí pred rozhodnutím o odvolaní vyžiadať stanovisko od príslušného disciplinárneho súdu
Medzinárodné právo a vnútroštátne právo
Medzinárodné právo:
- upravuje najmä vonkajšie vzťahy štátov
- systém MNP tvoria normy, ktoré pramenia z medzinárodných zmlúv a medzinárodných obyčají – všeobecne uznávané nepísané pravidlá a princípy medzinárodného práva, tvorené a dotvárané praxou, ktoré sa odovzdávajú tradíciou
- normy MNP predstavujú koordinovanú vôľu viacerých suverénnych štátov
- subjektmi MP sú suverénne štáty a nimi vytvárané verejnoprávne subjekty medzinárodných vzťahov
- v určitých prípadoch môžu byť subjektmi aj jednotlivci, napr. vo veciach ochrany základných práv a slobôd
Vnútroštátne právo:
- upravuje vnútorné záležitosti štátu
- jeho systém tvoria normy, ktoré pramenia napr. zo zákonov a iných právnych predpisov
- subjektmi vnútroštátneho práva sú fyzické a právnické osoby
- normy VŠP sú prejavom suverénnej vôle jedného konkrétneho štátu
Vzťahy medzi MP a VP môžu byť rozmanité.
Pomer jedného k druhému sa viac alebo menej spravuje monistickou alebo dualistickou koncepciou:
- dualistická koncepcia - spočíva v zásade na myšlienke, že medzi VŠP a MNP je vzťah disjunkcie, pretože ide o dva odlišné a samostatné systémy.
- monistická teória – MNP a VŠP tvorí jeden právny systém (platí zásada pacta sunt servanda).
- považuje pojem práva za nedeliteľný
- VŠP A MNP predstavujú jeden harmonický, obsahovo bezkonfliktný právny systém
- dve skupiny:
- - vychádza z primátu, hierarchickej nadradenosti VŠP nad MNP
- - vychádza z primátu, hierarchickej nadradenosti MNP and VŠP
Transformácia medzinárodného práva
- spôsob vstupu prvkov systému MNP do VŠP
- prenos MN zmlúv do systému VŠP neurčuje MNP ale je stanovený spôsobom, ktorý stanovuje VŠP
- dochádza k formálnemu zdvojeniu normatívnemu obsahu
- transformácia prebieha spravidla dvomi cestami:
- generálna transformácia - vyžaduje aby určitý prameň VŠP obsahoval odkazujúcu právnu normu
odvolávajúcu sa na MNP
- uskutočňuje sa na základe ústavného splnomocnenia ( blanketovej normy) bez obsahovej modifikácie noriem MNP, zachovaním doslovného znenia MN zmluvy
- na transformáciu do VŠP je dostačujúca publikácia vo VŠ publikačnom nástroji ZZ SR
b.) špeciálna transformácia - vyžaduje si prijatie dvoch a viac právnych aktov:
- prvým je hlasovanie parlamentu, ktorým zákonodarný orgán vyslovuje súhlas s medzinárodnými politickými zmluvami
- druhým aktom je ratifikácia medzinárodných zmlúv hlavou štátu s ktorými už parlament vyslovil súhlas
- tretím aktom je vyslovenia ratifikovanej alebo konfirmovanej medzinárodnej zmluvy v Z.z.
- vytvára sa vnútroštátny predpis, ktorý pre subjekty VŠP stanoví pravidlá zodpovedajúce MN zmluve
adopcia ( inkorporácia )
- norma MNP prevzatím do VŠP nestráca charakter MN PN
- nevyžaduje sa ani VŠ publikácia v oficiálnej zbierke
- MN zmluva nadobúda účinky aj vo VŠ oblasti
- neprichádza tak ako pri transformácii, k formálnemu zdvojeniu normatívneho obsahu, neexistujú vedľa seba N MN a VŠ práva
adaptácia
- ponecháva zákonodarným orgánom štátu väčšiu voľnosť rozhodnúť, v akej miere uskutočnia prenos záväzkov z MNP do sféry VŠP
- neznamená doslovný, len obsahovo blízky prenos, cieľom ktorého je zladenie, harmonizácia určitej oblasti VŠP
Kolízne normy
- regulujú právne vzťahy s tzv. cudzím prvkom v oblasti občianskeho, rodinného, obchodného, pracovného práva a iných oblastí práva
- stanovujú podľa práva ktorého štátu treba postupovať v rozmanitých právnych vzťahov s cudzím prvkom (jeden so subjektov právneho vzťahu, prípadne predmet právneho vzťahu)
- stanovujú spôsob nadviazania na právo určitého štátu určením hraničného ukazovateľa, t.j. kritéria, pomocou ktorého dochádza k určeniu práva určitého štátu
- kritéria sú:
osobné – určuje sa príslušné právo podľa št. občianstva alebo podľa dohody strán
miestne - určuje sa príslušné právo miesta uzavretie zmluvy
- stanovuje ich MNP súkromné a jeho prameňom sú aj zmluvy medzi štátmi.
Komunitárne právo – právny systém EU
- osobitný právny systém odlišný tak od MNP, ako aj VŠP členských štátov EU
- právny systém EU je súhrn právnych noriem vytvorený a uplatňovaný členmi únie, a orgánmi únie tak v rámci činnosti orgánov únie, ako aj na teritóriu členského štátu
- zbližovanie, harmonizácia alebo aproximácia právnych poriadkov - vytváranie súladu medzi VŠP pridruženého alebo riadneho člena únie s komunitárnym právom
- proces harmonizácie zabezpečujú:
- orgány únie vydávaním aktov
- orgány členských štátov
- o členstvo sa môže uchádzať iba štát, ktorý :
- je na európskom kontinente,
- v politickej oblasti sa požaduje mierumilovnosť
demokratická forma vlády
pluralitný politický systém
ochrana ľudských práv
- v hospodárskej oblasti sa požaduje trhová ekonomika
slobodná hospodárska súťaž
Pôsobnosť komunitárneho práva
- začína pôsobiť na teritóriu príslušného štátu okamihom vzniku platnosti dohody o pristúpení
- má prednosť pred VP
- vyznačuje sa priamou účinnosťou z hľadiska osobnej a teritoriálnej pôsobnosti v členských štátoch únie
- záväznosť KP nie je podmienená ratifikáciou alebo konfirmáciou ani súhlasom vysloveným príslušným normotvorným orgánom členského štátu
- členské štáty sa dobrovoľne zriekajú časti svojej suverenity a vopred súhlasia s tým, aby sa právne vzťahy spravovali normami KP
- delenie:
primárne KP
sekundárne KP
inštitucionálne
hmotné
procesné
primárne KP - tvoria ho akty členských štátov únie, ktoré reprezentujú najmä zakladajúce zmluvy únie
(Maastrichtská) + zmluvy o pristúpení skupín štátov alebo jednotlivých štátov
sekundárne KP – tvoria ho akty, ktoré prijímajú orgány únie podľa zakladajúcich zmlúv
- sekundárne akty v úvodnej časti vždy odkazujú na akty primárneho práva, ktoré obsahujú generálne
splnomocnenie na ich vydanie
orgány únie prijímajú tieto akty:
- nariadenia (regulations) – najvýznamnejšie NA, všeobecná záväznosť na úrovni orgánov únie aj priame pôsobenie na teritóriu členských štátov únie
- smernice (directives)
- rozhodnutia ( decisions)
- odporúčania (recommendations)
} nie sú záväzné, nezakladajú právne povinnosti ani právne nároky
- stanoviská (opinions)
Inštitucionálne KP - tvoria ho normy, ktoré upravujú najmä právomoc, kompetenciu, procesné postupy
jednotlivých orgánov – inštitúcií únie:
- Európsky parlament
- Rada únie
- Komisie únie
- Dvor audítorov únie
- Súdny dvor únie
Hmotné KP - reguluje jednotlivé oblasti hospodárskeho, sociálneho, ekologického života únie, dotýka sa
obchodného a daňového práva, práva životného prostredia...
- súčasťou KP sú aj všeobecné právne zásady, ktoré sa uznávajú na pôde únie, aj v členských štátoch
Veľké právne systémy
- právne kultúry skupín štátov, ktorých platné právo a právny život sú vytvorené na spoločných hodnotách, tradíciách, ideách a právnom a politickom myslení
- vyznačujú sa najmä rovnakým systémom prameňov práva
štruktúrou práva
technikou tvorby
realizáciou
aplikáciou
interpretáciou
- medzi jednotlivými systémami sú rozdiely v samej koncepcii práva
- René David rozoznáva v diele „International Encyclopedia of Comparative Law“ tieto veľké právne systémy:
- kontinentálny (lex scripta, civil law)
- anglo-americký (lex non scripta, common law)
- socialistický
- náboženské a tradičné systémy
Kontinentálny právny systém
- charakter písaného práva
- dominantná úloha pripadá tzv. zákonnému či štátnemu právu vytváranému najvyššími štátnymi orgánmi a nie právnym obyčajam; súdy a iné orgány aplikácie práva sú oprávnené právo nachádzať; nemajú však právomoc právo tvoriť.
- korene má v recepcii rímskeho práva
- Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Turecko, Rakúsko, Poľsko, Maďarsko, Španielsko, Portugalsko a aj Slovensko.
Anglo-americký právny systém
- systém práva sa výstižne nazýva case law - zásady systému sa odvíjajú z riešenia konkrétnych vecí
- je tu sudcovská tvorba práva: judge-made-law
- právo praxe
- v centre právneho systému je súdny precedens (má všeobecne záväzné účinky)
- v USA i v Anglicku prijímajú najvyššie štátne orgány aj celý rad zákonov i nariadení (statute law, legislation), ktoré u nich nadobúdajú skutočný právny význam až pri ich aplikácii súdom alebo orgánom štátnej správy
- zreteľne môžeme rozlišovať medzi právom deklarovaným a aplikovaným (law in books a law in action).
Socialistický (komunistický) právny systém
- napr. Severná Kórea alebo Kuba
- je tu priama lebo nepriama tvorba práva najvyššími orgánmi komunistickej strany
- podriadenosť práva politike
právnych noriem politickým normám
- socialistická zákonnosť garantujúca prioritne záujem štátu a nie záujmy a práva občana
- široká právny výchova.
Náboženské a tradičné systémy práva
patria sem:
- islamské právo
- hinduistické právo
- africké právo
- právne systémy Ďalekého východy, najmä čínske a japonské právo