zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Teória štátu a práva

 

vypracované otázky 22-25 (22_-25.doc)

22 Učlenenie štátu – pojem zložky

 

  1. štát má svoju vnútornú a vonkajšiu formu
  2. vnútornou formou štátu a teda spôsobom usporiadania obsahu štátu je vzťah obyvateľstva a štátnej moci z  hľadiska mechanizmu tvorby štátnej vôle, teda miera a formy účasti znamenajúca tiež stupeň demokratičnosti štátu
  3. vonkajšou formou štátu je jeho inštitucionalizácia – možno ju skúmať horizontálne aj vertikálne
  4. vertikálnu inštitucionalizáciu štátnej moci nazývame učlenenie štátu (územnoorganizačná štruktúra štátu)
  5. učlenenie štátu možno skúmať ako právnu alebo ako politickú kategóriu, právna úprava sa ale nemusí zhodovať so skutočnosťou, stupeň zhody učlenenia ako politickej a právnej kategórie závisí
  1. od kontrolných mechanizmov štátnej moci,
  2. od miery demokracie,
  3. od reálneho mocenského vplyvu občianskej spoločnosti na štátnu moc
  1. územná pôsobnosť štátu – rozsah územia štátu, na ktorom štátny orgán uplatňuje svoju právomoc
  2. možno rozlišovať:
  3. všeobecnú územnú pôsobnosť ústredných orgánov a
  4. špeciálnu územnú pôsobnosť miestnych orgánov
  5. učlenenie štátu je systém vzťahov medzi štátom ako celkom a jeho územnými časťami ako dôsledok územnej organizácie štátu
  6. územné rozčlenenie je predmetom právnej regulácie, preto hovoríme o administratívnoprávnom členení štátu
  7. niektoré štáty sa členia aj štátoprávne
  8. základným kritériom skúmania vzťahov ústredných orgánov s celoštátnou pôsobnosťou a orgánov s miestnou územnou pôsobnosťou je miera participácie orgánov s miestnou územnou pôsobnosťou na suverenite štátu, štáty možno členiť na:
  9. unitárne, zložené, zväzy štátov a zoskupenia štátov
  10. ďalším kritériom klasifikácie je miera centralizácie, resp. decentralizácie štátnej správy, ako aj rozsah uplatnenia územnej samosprávy jednotlivých územných celkov

 


23 Unitárny štát

 

  1. jednoduchý štát
  2. každý štát je jednotný, aj unitárny, aj zložený, pretože jednota je výsledkom kvalitatívnych vlastností štátnej moci
  3. vytvoriť jednotné právo môže iba jednotný štát
  4. jednota štátu znamená, že na území štátu existuje a voči občanom platí len jedna suverénna a výlučná štátna moc
  5. unitárny štát je tvorený jedným štátnym celkom členiacim sa na územné časti, ktoré majú administratívnoprávnu povahu a nie aj štátoprávny charakter;
  6. štátne orgány týchto celkov neparticipujú na uskutočňovaní suverenity štátu, štát ako celok je prezentovaný ústrednými štátnymi orgánmi

 

  1. znaky unitárneho štátu:
  2. jedna ústava,
  3. jedna sústava najvyšších štátnych orgánov,
  4. jedna sústava zákonodarstva,
  5. jedno štátne občianstvo,
  6. jedny štátne symboly

 

  1. právomoc územných orgánov je delegovanou mocou
  2. autonómia je osobitným prípadom územného usporiadania, môže byť súčasťou unitárneho štátu, ale aj súčasťou členského štátu v zloženom štáte, je to len forma asymetrickej politickej, resp. administratívnej územnej decentralizácie štátu v rámci učlenenia štátu; vznik a pôsobenie územnej autonómie je odvodený od vôle vyššieho, suverénneho celku

 


24 Zložený štát

  1. taký štát, ktorý sa okrem administratívnoprávneho usporiadania člení aj štátoprávne, jednotlivé územné celky majú povahu členských štátov
  2. takýto štát sa nazýva aj spolkový či zväzový štát
  3. existuje v podobe federácie alebo reálnej únie
  4. federácia: termín je odvodený od lat. foedus – zväzok, spolok
  5. v období gréckych mestských štátov možno rozlišovať dva typy spolkov: symmachia – vojenský spolok s hegemónom a politicky podriadenými partnermi a sympoliteia – vyššia organizačná forma, veľmi dôležité politické a vojenské funkcie vykonáva strategos
  6. pod federalizmom ako určitou teoretickou koncepciou sa spravidla rozumie spojenie menších politických  jednotiek do väčšieho samostatného  útvaru, pri zachovaní samostatnosti týchto menších súčastí
  7. federácia je alternatíva k impériu, pretože moc, ktorú vykonáva federácia sa v podstate opiera o súhlas a dohodu, zatiaľ čo v prípade impéria ide o donútenie – C. J. Friedrich
  8. federalizácia sa môže vytvoriť spojením unitárnych štátov alebo rozpadom unitárneho štátu na časti, ktoré vytvoria federáciu
  9. právny spôsob vzniku federácie predstavuje zmluva, ktorú uzatvárajú štáty vstupujúce do federácie; musí mať charakter konsenzu medzi štátmi
  10. znaky federácie:
  11. koexistencia suverenít – súčasne a vedľa seba majú suverenitu federácia ako celok a členské štáty, ktoré ako pôvodní suveréni sa zmluvne vzdali časti svojej suverenity a preniesli ju na spoločný útvar federáciu (do výlučnej právomoci federácie patrí predovšetkým obrana, zahraničné veci, štátne hmotné rezervy, peňažníctvo, mena, rozpočet)
  12. dvojaká ústava (normatívne právne akty republikových orgánov majú nižší stupeň právnej sily)
  13. dvojaké štátne občianstvo
  14. dvojaká sústava najvyšších štátnych orgánov (personálne zloženie najvyšších štátnych orgánov federácie má odrážať zastúpenie členských štátov
  15. členské štáty aj federácia majú svoje vlastné štátne symboly a hlavné mestá
  16. najvyšší zákonodarný orgán federácie je dvojkomorový, druhá komora je zložená z rovnakého počtu zástupcov jednotlivých členských štátov bez ohľadu na rozdiely v počtoch obyvateľstva a vo veľkosti ich územia
  17. reálna únia je jednou z monarchistických foriem štátu, ktorú charakterizuje spoločná hlava štátu a spoločná správa (zahraničná, vojenská, finančná oblasť)
  18. neexistuje stály spoločný zákonodarný orgán, len dočasný spoločný orgán (delegácie zákonodarných orgánov členských štátov)
  19. vo všetkých ostatných záležitostiach sú členské štáty samostatné
  20. prechodným orgánom je moderná únia – po druhej svetovej vojne medzi veľmocou a koloniálnymi krajinami získavajúcimi suverenitu

25 Zväzky a zoskupenia štátov

 

  1. zväzky štátov majú podobu personálnej únie alebo konfederácie
  2. personálna únia sa prejavuje prežitkami feudálneho spojenia štátov,
  3. je stupňom k zjednoteniu alebo k splynutiu;
  4. ak niektorý štát nemá panovníka, pridružuje sa k inému štátu, členské štáty sú samostatné, spojujúcim činiteľom je len monarcha

 

  1. konfederácia má stále spoločné orgány, ktoré spravujú spoločné záležitosti (tie, ktoré sa za také stanovili na základe zmluvy medzi členskými štátmi),
  2. uznesenia orgánov konfederácie zaväzovali iba členské štáty, pre obyvateľstvo členského štátu sa stali záväznými až ich vyhlásením orgánom členského štátu,
  3. orgány konfederácie nemajú imperatívnu právomoc, nie sú nositeľmi štátnej suverenity, pri rozhodovaní orgánov konfederácie platí zásada, že sa menšina podriaďuje väčšine, väčšinové rozhodnutia sú záväzné pre všetky členské štáty

 

  1. zoskupenia štátov: v priebehu 20. st. vznikajú v podobe medzištátnych organizácii, ale sú tvorené aj nadštátne spojenia štátov
  2. najvýznamnejšou inštitúciou v svetovom meradle je OSN, na základe Charty OSN možno pri riešení otázok vojny a mieru zasiahnuť aj do suverenity štátov
  3. o nadštátne spojenie štátov ide, ak medzinárodné zoskupenie štátov získa prostredníctvom svojich orgánov možnosť mocensko-právne rozhodovať  priamo voči orgánom členských štátov (Maastrichtská zmluva o Európskej únii zo 7. 2. 1992)