Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Teória štátu a práva
vypracované otázky 22-25 (22_-25.doc)
22 Učlenenie štátu – pojem zložky
- štát má svoju vnútornú a vonkajšiu formu
- vnútornou formou štátu a teda spôsobom usporiadania obsahu štátu je vzťah obyvateľstva a štátnej moci z hľadiska mechanizmu tvorby štátnej vôle, teda miera a formy účasti znamenajúca tiež stupeň demokratičnosti štátu
- vonkajšou formou štátu je jeho inštitucionalizácia – možno ju skúmať horizontálne aj vertikálne
- vertikálnu inštitucionalizáciu štátnej moci nazývame učlenenie štátu (územnoorganizačná štruktúra štátu)
- učlenenie štátu možno skúmať ako právnu alebo ako politickú kategóriu, právna úprava sa ale nemusí zhodovať so skutočnosťou, stupeň zhody učlenenia ako politickej a právnej kategórie závisí
- od kontrolných mechanizmov štátnej moci,
- od miery demokracie,
- od reálneho mocenského vplyvu občianskej spoločnosti na štátnu moc
- územná pôsobnosť štátu – rozsah územia štátu, na ktorom štátny orgán uplatňuje svoju právomoc
- možno rozlišovať:
- všeobecnú územnú pôsobnosť ústredných orgánov a
- špeciálnu územnú pôsobnosť miestnych orgánov
- učlenenie štátu je systém vzťahov medzi štátom ako celkom a jeho územnými časťami ako dôsledok územnej organizácie štátu
- územné rozčlenenie je predmetom právnej regulácie, preto hovoríme o administratívnoprávnom členení štátu
- niektoré štáty sa členia aj štátoprávne
- základným kritériom skúmania vzťahov ústredných orgánov s celoštátnou pôsobnosťou a orgánov s miestnou územnou pôsobnosťou je miera participácie orgánov s miestnou územnou pôsobnosťou na suverenite štátu, štáty možno členiť na:
- unitárne, zložené, zväzy štátov a zoskupenia štátov
- ďalším kritériom klasifikácie je miera centralizácie, resp. decentralizácie štátnej správy, ako aj rozsah uplatnenia územnej samosprávy jednotlivých územných celkov
23 Unitárny štát
- jednoduchý štát
- každý štát je jednotný, aj unitárny, aj zložený, pretože jednota je výsledkom kvalitatívnych vlastností štátnej moci
- vytvoriť jednotné právo môže iba jednotný štát
- jednota štátu znamená, že na území štátu existuje a voči občanom platí len jedna suverénna a výlučná štátna moc
- unitárny štát je tvorený jedným štátnym celkom členiacim sa na územné časti, ktoré majú administratívnoprávnu povahu a nie aj štátoprávny charakter;
- štátne orgány týchto celkov neparticipujú na uskutočňovaní suverenity štátu, štát ako celok je prezentovaný ústrednými štátnymi orgánmi
- znaky unitárneho štátu:
- jedna ústava,
- jedna sústava najvyšších štátnych orgánov,
- jedna sústava zákonodarstva,
- jedno štátne občianstvo,
- jedny štátne symboly
- právomoc územných orgánov je delegovanou mocou
- autonómia je osobitným prípadom územného usporiadania, môže byť súčasťou unitárneho štátu, ale aj súčasťou členského štátu v zloženom štáte, je to len forma asymetrickej politickej, resp. administratívnej územnej decentralizácie štátu v rámci učlenenia štátu; vznik a pôsobenie územnej autonómie je odvodený od vôle vyššieho, suverénneho celku
24 Zložený štát
- taký štát, ktorý sa okrem administratívnoprávneho usporiadania člení aj štátoprávne, jednotlivé územné celky majú povahu členských štátov
- takýto štát sa nazýva aj spolkový či zväzový štát
- existuje v podobe federácie alebo reálnej únie
- federácia: termín je odvodený od lat. foedus – zväzok, spolok
- v období gréckych mestských štátov možno rozlišovať dva typy spolkov: symmachia – vojenský spolok s hegemónom a politicky podriadenými partnermi a sympoliteia – vyššia organizačná forma, veľmi dôležité politické a vojenské funkcie vykonáva strategos
- pod federalizmom ako určitou teoretickou koncepciou sa spravidla rozumie spojenie menších politických jednotiek do väčšieho samostatného útvaru, pri zachovaní samostatnosti týchto menších súčastí
- federácia je alternatíva k impériu, pretože moc, ktorú vykonáva federácia sa v podstate opiera o súhlas a dohodu, zatiaľ čo v prípade impéria ide o donútenie – C. J. Friedrich
- federalizácia sa môže vytvoriť spojením unitárnych štátov alebo rozpadom unitárneho štátu na časti, ktoré vytvoria federáciu
- právny spôsob vzniku federácie predstavuje zmluva, ktorú uzatvárajú štáty vstupujúce do federácie; musí mať charakter konsenzu medzi štátmi
- znaky federácie:
- koexistencia suverenít – súčasne a vedľa seba majú suverenitu federácia ako celok a členské štáty, ktoré ako pôvodní suveréni sa zmluvne vzdali časti svojej suverenity a preniesli ju na spoločný útvar federáciu (do výlučnej právomoci federácie patrí predovšetkým obrana, zahraničné veci, štátne hmotné rezervy, peňažníctvo, mena, rozpočet)
- dvojaká ústava (normatívne právne akty republikových orgánov majú nižší stupeň právnej sily)
- dvojaké štátne občianstvo
- dvojaká sústava najvyšších štátnych orgánov (personálne zloženie najvyšších štátnych orgánov federácie má odrážať zastúpenie členských štátov
- členské štáty aj federácia majú svoje vlastné štátne symboly a hlavné mestá
- najvyšší zákonodarný orgán federácie je dvojkomorový, druhá komora je zložená z rovnakého počtu zástupcov jednotlivých členských štátov bez ohľadu na rozdiely v počtoch obyvateľstva a vo veľkosti ich územia
- reálna únia je jednou z monarchistických foriem štátu, ktorú charakterizuje spoločná hlava štátu a spoločná správa (zahraničná, vojenská, finančná oblasť)
- neexistuje stály spoločný zákonodarný orgán, len dočasný spoločný orgán (delegácie zákonodarných orgánov členských štátov)
- vo všetkých ostatných záležitostiach sú členské štáty samostatné
- prechodným orgánom je moderná únia – po druhej svetovej vojne medzi veľmocou a koloniálnymi krajinami získavajúcimi suverenitu
25 Zväzky a zoskupenia štátov
- zväzky štátov majú podobu personálnej únie alebo konfederácie
- personálna únia sa prejavuje prežitkami feudálneho spojenia štátov,
- je stupňom k zjednoteniu alebo k splynutiu;
- ak niektorý štát nemá panovníka, pridružuje sa k inému štátu, členské štáty sú samostatné, spojujúcim činiteľom je len monarcha
- konfederácia má stále spoločné orgány, ktoré spravujú spoločné záležitosti (tie, ktoré sa za také stanovili na základe zmluvy medzi členskými štátmi),
- uznesenia orgánov konfederácie zaväzovali iba členské štáty, pre obyvateľstvo členského štátu sa stali záväznými až ich vyhlásením orgánom členského štátu,
- orgány konfederácie nemajú imperatívnu právomoc, nie sú nositeľmi štátnej suverenity, pri rozhodovaní orgánov konfederácie platí zásada, že sa menšina podriaďuje väčšine, väčšinové rozhodnutia sú záväzné pre všetky členské štáty
- zoskupenia štátov: v priebehu 20. st. vznikajú v podobe medzištátnych organizácii, ale sú tvorené aj nadštátne spojenia štátov
- najvýznamnejšou inštitúciou v svetovom meradle je OSN, na základe Charty OSN možno pri riešení otázok vojny a mieru zasiahnuť aj do suverenity štátov
- o nadštátne spojenie štátov ide, ak medzinárodné zoskupenie štátov získa prostredníctvom svojich orgánov možnosť mocensko-právne rozhodovať priamo voči orgánom členských štátov (Maastrichtská zmluva o Európskej únii zo 7. 2. 1992)