Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Pediatria
3.prednáška (3.prednaska.doc)
Horúčka
-komplexná reakcia
-mobilizuje imunitný systém, aktivuje procesy, pri ktorých sa zlepšuje výživa buniek
-zhoršujú sa podmienky pre rast a rozmnožovanie väčšiny mikroorganizmov!!ak dosiahne 38,5°C – znížiť!
-vysoká teplota pôsobí na organizmus nepriaznivo – zvýšená záťaž pre srdce a obehový systém
Príčiny:
-infekčné
-choroby spojiva a ciev-juvon. Artritída, RH
-nádorové choroby
-chronický zápal. choroby čriev
-periodické horúčky pri ded. syndr.
Liečba:
-znižovanie teploty pri presiahnutí 38,5°C
Lieky:
-paracentamol, ibalgin
-kys. acetylsalyčiková – nepodávať do 12 rokov
Fyz. metódy:
-studené obklady, zábaly (22°C), potieranie tela vlhkou tkaninou, vlažná sprcha, dostatok tekutín
Infekčné choroby
-výsledok interakcie patogéna (vyvolávateľa) a hostiteľa v závislosti od faktorov ŽP
Vírusové nákazy
1.alimentárne => zažívacím traktom:
Detská obrna – poliomyelitída
- paralytická forma
- očkovanie
Hepatitídy A, E:
-zápal pečene – chronické zmesi
-prevencia – hygiena
- očkovanie rizikových osôb
Rotavírusové hnačky:
-očkovanie, deti môže veľmi vyčerpať
2.respiračné:
Chrípka – typ A, B, C:
-prenos –vzdušnou cestou, infikovanými predmetmi
-imunita – krátkodobá (1.r), typ A – slabá imunita
-komplikácie – zápal pľúc, prínosových dutín, srdcového svalu
-prevencia – očkovanie
Parotitída (Mums):
-slinné žľazy, pohlavné žľazy, CNS, pankreas
-prenos – vzdušnou cestou
-dôležité je očkovanie
Infekčná mononukleóza:
-vírus EBV
-angína, zväčšenie LU, slezina, zápal pečene, frckavé vyrážky – zriedka
Osýpky (Morbilli):
-katarálne štádium – zápal pečene, výtok z nosa
-exantémové štádium – výsyp na koži (fliačiky)
-komplikácie – sekundárne bakt. infekcie
- zriedka encefalitída
-do 3 rokov – ťažký priebeh
-prevencia – očkovanie
Rubeola (Ružienka):
-katarálne zmeny, zväčšenie LU, exantém
-tehotné ženy – poškodenie plodu
-prevencia – očkovanie
Kiahne (Variola):
-vyrážky – jazvy, od 1977 sa nevyskytli
Ovčie kiahne (Varicella):
-exantém, slizničné zmeny, u dospelých ťažšie
-komplikácie – sekundárne infekcie
encefalitída
hepatitída
-ťažký priebeh u imunokompromitovaných paniectov – porucha imunity
-prevencia – očkovanie
Herpes zoster (Pásový opar):
-ten istý vírus ako u Varicelly
-exantém, neuralgie (bolesti v tej oblasti, kde je opar)
-šíri sa pozdĺž nervov
Krvné vírusové nákazy
Kliešťová encefalitída:
-kliešť, ale aj mlieko – kozie
-priebeh rôzny
-postihnutie CNS
-prevencia – očkovanie
Hepatitída B, C, D, G:
-partner. prenos krvou, úrazom, v laboratóriách
-telesné sekréty – sliny, semená, pošvový sekrét
-z matiek na deti – pri pôrode
-prechod do chronického zápalu → cirhóza → Ca pečene (typ B) (rakovina)
-prevencia - očkovanie – B
Aids:
-HIV – zmeny v organizme, poškodzuje imunitný systém, zníži sa obranyschopnosť
-prevencia – veľmi dôležitá
Diftéria (Záškrt):
-vytvárajú sa zápalové pablany, môžu spôsobiť sťaženie dýchania
-nebezpečné sú toxíny – ochrnutia niektorých tkanív – srdce, periférne nervy
-prevencia – očkovanie
Tetanus:
-MO => clostnidium tetani
-toxín – poškodenie nervového tkaniva
-spóry vnikajú do organizmu, kde sa potom tvorí toxín
-pri poranení potrebuje MO anlzóbne podmienky
-kŕčové záchvaty pri plnom vedomí (zhoršuje dýchanie)
-prevencia – očkovanie
-treba ranu vyčistiť a sprístupniť ich vzduchu
Hemofilové infekcie:
-najčastejšie bakter. infekcie detského veku
-môže spôsobiť ťažké zápaly, zápaly dýchacích ciest
-prevencia – očkovanie
Tularémia – menej často sa vyskytujúce
Listerióza – protilátky sa dajú zistiť v krvi
Borelióza – borelióza je prenášaná kliešťom
Očkovanie
-aktívna imunizácia – zvyšovanie účinnosti imunitného systému podávaním špecifického antigénu
-pasívna imunizácia – vloženie hotovej imun. látky do organizmu
Očkovacie látky:
a)živé, oslabenie – proti obrne, osýpkam, rubeole, parotitíde, tuberkulóze
-baktérie, vírusy sa môžu rozmnožiť v organizme, ale nespôsobia ochorenie
b)inaktivované (fyzikálne alebo chemicky usmrtené MO):
-proti obrne, parotitíde, chrípke, hepatitíde, čiernemu kašľu, cholera
-treba preočkovanie
-nemôžu sa množiť, je potrebné opakovať podanie očkovacej látky
c)anatoxíny – toxín zbavený toxicity
-tetanus, záškrt
d)subjednotkové vakcíny – jednotlivé antigénne štruktúry
-chrípka, hepatitída, pneumokok...
Nevýhody očkovania:
-bielkovinové substancie, môže pri nich vzniknúť alergia
-po očkovaní majú deti zo začiatku zvýšenú teplotu (normálny jav)
-lokálne reakcie v mieste očkovanie
(očkovací kalendár)
Psychické poruchy
Neurotické prejavy:
-u detí častejšie než neurózy
-vývinový proces – vznik neurózy – určitá vrodená dispozícia – opakovanie nepriaznivej situácie – zvláštne chovanie dieťaťa – odozva v soc. prostredí, okolí – spätné posilňovanie neprimeraného chovania
-neurotické prejavy v útlom detstve:
1.poruchy životosprávy:
-poruchy jedla – nechutenstvo, zvracanie, prejedanie, zápcha
-poruchy spánku
2.neurotické návyky:
-cmúľanie prstov, hryzenie nechtov, trhanie vlasov, masturbácia, kývavé pohyby
-bývajú výrazom nedostatku citovej väzby dospelého k dieťaťu
-návaly zlosti – 3-4 r., váľa sa po zemi, kričí, kope – výraz bezmocnosti, varovné znamenie nesprávnej výchovy, ľahko sa sa stávajú účelovými
-obavy a strachy – v predškolskom veku – z cudzích ľudí, zvierat, tmy
Neurotické prejavy školáka:
-enuréza – pomočovanie (po 4. roku), vylúčiť org. podklad
-enkopréza – spontánny odchod stolice
-koktavosť (balbuties) – zlá koordinácia a spazmy svalov, ktoré sa zúčastňujú na tvorbe reči, začína sa v predškolskom veku – 60%, u školákov v 10%
-vyvolávajúci moment – traumatické zážitky, niekedy viazané na špecifickú situáciu
Tiky – rýchle, prudké, často opakované pohyby na tvári, na malých svalových skupinách
-precitlivé, unavené, zvýšené psychické napätie
Psychalgie – rôzne neurčité bolesti, známky zvýšeného napätia, únavy, lability, vegetat. nervového systému, bolesti hlavy, brucha
Neurotický mutizmus – útlm v oblasti reči vzniknutý psychogénnou cestou
-najčastejšie u plachých prváčikov
Školská fóbia:
Čiastočne alebo úplná neschopnosť chodiť do školy. Pocity strachu alebo vegetatívne príznaky – bolesti hlavy, nauzea, zvracanie, nechutenstvo, hnačky, mierne zvýšená teplota, bolesti svalstva...
Príznaky – ráno, keď á ísť do školy, nie behom dňa, ani cez víkend, prázdniny
-zriedkavo sú reálne podmienky pre fóbiu v škole: prísny učiteľ, odstrkovanie druhými deťmi – to môže byť priťažujúce činitele
-prílišná citová väzba dospelej osoby – matky - na dieťa
Faktory – zmena školy, predchádzajúca choroba, zmeny rodinnej situácie, choroba matky, narodenie dieťaťa, nezrovnalosti vo vzťahu rodičov
K zlej školskej dochádzke – ďalšie komplikácie:
-nestačí na svoju prácu, výrazné zhoršenie prospechu
Riešenie – spolupráca rodičov, lekára, učiteľa
Neurotické prejavy v mladšom školskom veku nemajú dlhodobejší prognostický význam, väčšinou vymiznú po úprave životosprávy, jednoduchých liečebných zásahoch. Horšie – kombinácia viacerých.
Psychózy
Schizofrénia:
-porucha zasahujúca vývoj osobnosti vo všetkých úrovniach (vegetatívne, motorické, emočné, intelektové, sociálne) a spôsobuje závažné zmeny
-u detí zriedkavá
-v predškolskom veku – veľmi zlá prognóza
-v školskom veku – tiež nepriaznivá prognóza – najväčší defekt v oblasti sociálneho prispôsobenia a zaradenia
-porušenie vzťahu k ľuďom, neuvedomenie si vlastnej identity, neprimeraná hra, odpor k zmene prostredia, percepčné poruchy, úzkosť, poruchy reči, výrazná retardácia
Depresie:
-v predškolskom veku a v mladšom školskom veku – strata záujmu o hry, záchvaty plaču, hyperaktivizmus s následnou apatéou, poruchy spánku, jedla, strach, úzkosť
-neschopnosť učenia pri normálnom intelekte
Nerovnomerný duševný vývoj
Psychomotorická nestabilita:
-väčšia aktivita menej často pri org. poškodení CNS, genetické podmienenie nerovnomerného duševného vývoja – individuálne vedenie dieťaťa
Senzitívne deti – výrazne prežívajú nepríjemné zážitky, „utápajú sa“ v ich prežívaní, zahľadené do svojho vnútra
Náznaky hysterickej povahy – emočná labilita, zvýšená potreba spoločenského uplatnenia
Špecif. oneskorenie vo vývoji:
Dyslexia – porucha čítania
Dyskalkúlia – vývoj: porucha v schopnosti čítania
Dysgrafia – vývoj: porucha v schopnosti písania
Vývojová afázia – postihnutie vývoja reči
Dyspraxia – postihnutie pohybovej koordinácie, neodhadnosť
Mentálna retardácia
-neschopnosť dosiahnuť zodpovedajúci stupeň vývoja vzhľadom k veku
-porucha CNS – genetická, prenatálna, perinatálna, postnatálne poškodenia, degeneratívne ochorenia
-hraničná inteligencia – IQ 70-84 – v predškolskom veku nebýva nápadná, neskôr – osobitná škola
-mierna retardácia – IQ 55-69 – naučia sa hovoriť, komunikovať, pri získaní vhodných návykov sa uplatnia v praxi
-stredná retardácia – IQ 40-54 – malá pohybová zručnosť, menšia schopnosť komunikovať, dajú sa vytrénovať v oblasti starostlivosti o seba, v podmienkach ochranného prostredia aj práca
-ťažká retardácia – IQ 25-39 – zjavné oneskorenie už v dojčenskom veku, vyžadujú stálu starostlivosť
-hlboká retardácia – IQ pod 25 – kompletná starostlivosť po celý život
Autizmus
-neschopnosť vzťahu k ľuďom
Záchvatové choroby
Epilepsia:
-chronická choroba mozgu, epileptické záchvaty sa opakujú bez zjavnej príčiny a sú jediným alebo dominujúcim príznakom choroby
-záchvaty – ložiskové alebo generalizované
- bez poruchy vedomia, s poruchou vedomia
-klinický obraz – rôzny – tonické – zvýšené svalové napätie
klonické – zášklby
absencie – náhla porucha vedomia
atonické – prudký pád na zem
-kompletné vyšetrenie – liečba – životospráva
Febrické kŕče:
-tonicko-klonické alebo tonické záchvaty s poruchou vedomia, v spojení s horúčkou bez inej zjavnej príčiny
-u 3% detí – dojčiat, do 6 rokov
-na začiatku vírusovej infekcie, pri náhlom výstupe teploty
-nekomplikované – krátko 1-2 min.
-komplikovaná – dlhšie ako 15 min, lateralizované, pozáchvatovo
-neurologické príznaky, môžu sa opakovať, až v 10% neskôr – epilepsia – poškodenie časti mozgu
-prevencia – podávanie liekov proti teplote + diazepam
-liečba – diazepam rektálne (cez konečník)
Úrazy:
-môžu bezprostredne ohroziť život dieťaťa
-sú najčastejšou príčinou úmrtí detí v ktoromkoľvek veku
-prevencia – bezpečné prostredie, výchova, dohľad
-najčastejšou príčinou úrazov u detí sú pády (1-2 m) –schody, poschodová posteľ, „chodítka“
-rany – rezné, bodné, sečné, tržné, zmliaždené, strelné, uhryznutie
-chemické poranenia – poleptania
Prvá pomoc:
-súbor opatrení, ktoré možno poskytnúť kýmkoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek ako bezprostrednú pomoc pri poranení alebo náhlom ochorení
-ohrozenie života – súčasťou PP je aj neodkladná resuscitácia
-hlavné spôsoby poskytovania PP:
-uvoľnenie dýchacích ciest
-umelé dýchanie
-nepriama masáž srdca
Kardiopulmonálna resuscitácia:
-zistiť, či dieťa reaguje – ak áno, zabezpečiť stabilizovanú polohu a sledovať ho
-ak nereaguje – zakričať o pomoc!
-uvoľniť dýchacie cesty
↓
nedýcha
↓
dýchanie z úst do úst (nosa, úst + nosa)
poloha na chrbte záklon hlavy
5 x vydýchnuť
sledovať odpoveď – pohyb hrudníka
↓
neodpovedá
↓
15 x kompresií hrudníka
2 vdychy
Po 1 min. resuscitácie zavolať odbornú pomoc, pokračovať v resuscitácii!!
Kompresie hrudníka:
-pomer 15:2 (jeden záchr. 30:2)
-dôležité telef. čísla:
INTEGROVANÝ ZáCHR. SYSTÉM 112
RÝCHLA ZDRAVOT. POMOC 115
LINKA ZÁCHRANY 0850 11 13 13
Krvácanie:
-malé vonkajšie krvácania – očistenie, priloženie obväzu, krvnú zraz. Neodstraňovať
-veľké vonk. trvácanie – tepnové – jasnočervená krv, z rany strieka alebo vyteká paralelne s tepom
žilové – tmavšia krv, nestrieka
vlásočnicové – drobné kvapôčky krvi
-pri mas. strate krvi: nevoľnosť, bledosť tváre, zrýchlený slabý pulz, plytké dýchanie → bezvedomie, pokles krvného tlaku
-Prvá pomoc – na ranu tlak. obväz, ak nie je možné – škrtidlo nad ranu, alebo tlak na prísluš. tlak. bod
-pri veľkom živelnom živelnom krvácaní stlačíme oba konce žily
Vnútorné krvácanie:
-myslieť pri ťažkých úrazoch, pri prejavoch šoku bez vidit. straty krvé
PP: poloha – hlava nižšie, zdvihnúť DK, uvoľniť odev okolo krku, hrudníka a pása
-kardiopulmonálna resuscitácia
Krvácanie z nosa:
-PP – posadiť s predklonenou hlavou, uvoľniť odev na krku, stačiť mäkkú časť nosa, krv nechať voľne vytiecť, utrieť
-post. nemá rozpn., nesmrkať, tlak nosa uvoľniť po 10 minutách
Poranenie hlavy a mozgu:
Otras mozgu – krátkodobá porucha mozg. Funkcií, bez poškodenia anatom. štruktúr
-môže byť krátke bezvedomie
-nevoľnosť, zvracanie, amnézia
Zmliaždenie mozgu – mechanické poškodenie mozgu
-zníž. reakcií, slabosť, môže byť ochrnutie
Úrazový opuch mozgu – po zmliaždení, zníž. obsah vody v mozg. tkanive, zvýš. vnútrolebečného tlaku – príčina smrti
Krvácanie:
-subdurmálne – medzi tvrdým a mäkkým obalom
-epidurálne – medzi lebečnou klembou a tvrdý obal
-vnútromozgové
-PP – vyčistiť dýchacie cesty, stabilizovaná poloha na boku (vždy, keď je v bezvedomí, ak dýcha sám a nie sú poruchy krvného obehu), ošetriť rany, ak zlyhajú
Poranenia chrbtice a miechy:
-pády z výšky, dopravné nehody
-bolestivosť, poruchy ovládania končatín, poruchy citlivosti
Miechové poranenia:
- aj bez očividného poranenia chrbtice – krčná oblasť: vykĺbenie
- súčasne s poranením chrbtice – úlomky, zmena polohy, krvná zrazenina
Poranenia chrbtice – i bez poškodenia miechy
PP: nedvíhať, zbytočne neprenášať, nemeniť polohu, hlavu a krk stabilizovať zboku rukou, golierovou dlahou – pri podozrení na zlomeninu krč.chrbtice. Resuscitácia pri zlyhávaní životných funkcií.
Poranenia hrudníka
- zatvorené – náraz, stlačenie hrudníka
- otvorené – poškodenie celistvosti hrudného koša – nebezpečné – vniknutie vzduchu do pohrudničnej dutiny – pneumotorax– stlačenie pľúc, medzihrudia
Poranenie srdca, aorty
Zmliaždenie pľúc – krvácanie do alveolov, opuch
Zlomeniny rebier
PP: polosed, podprieť hlavu a plecia, uvoľniť odev, ranu prekryť gázou alebo poskladaným obväzm, znehybnenie poranenej časti hrudníka. Resuscitácia
Poranenia brucha
- otvorené – ostré nástroje, úlomky
- zatvorené- tupý náraz – tlak poškodí vnút. orgány
Prasknutie sleziny – krvácanie
Poranenie pečene – rôzny rozsah
tráviaceho ústrojenstva → zápal
brušných ciev – intenzívne krvácanie
Príznaky: bolesť brucha, zvracanie, hemorag. šok
PP: protišková poloha – na chrbáte s ohnutými kolenami ( aby sa rana neotvárala a postihnuté miesto nenapínalo), pri otvorenej rane – sterilné prekrytie. Nedať jesť ani piť !
Ak kašle alebo zvracia – cez odev jemne pritlačiťbrucho. Ak je vyklenutie obsahu – nevtláčať naspäť
Poranenia končatín
Vytknutie – stabilizovať, studený obklad, spevniť, znehybniť kĺb
Vykĺbenie – nenaprávať, pohodlná poloha, spevniť
Zlomenina – zatvorená, otvorená
Kým nie je znehybnená – nepremiestňovať
Otvorenej sa zbytočne nedotýkať
Znehybnenie – improvizované dlahy, alebo prifixovať k trupu pacienta
Pri fixovaní znehybniť kĺb nad i pod zlomeninou
Kontrolovať periférny krvný obeh
Termické úrazy a poškodenia
Popáleniny – extrémne vysoká teplota, elektrický prúd, chemikálie, žiarenie
-Termické popáleniny – priamym kontaktom
4 stupne – najľahší – len začervenanie kože, bolesť
najťažší – postihnutie aj hlbších štruktúr
U detí plocha dlane = 1% z telesného povrchu
Rozvoj šoku – z rozsiahlych strát tekutín z popálených plôch – bolesť
- Inhalačné popáleniny dýchacích ciest – opuch pľúc
Ošetrenie popálenín:
Menšie – pomaly tiecť studenú vodu alebo na 10 min. ponoriť do vody – 8°C, odstrániť odev, hodinky, prstene..., prekryť čistým – sterilným – materiálom
Ťažké – odstrániť pôsobenie tepla, odstrániť šaty, ale nestŕhať prilepené látky, prekryť sterilným obväzom, protišokové opatrenia, resuscitácia
Prehriatie – strata solí a vody u osôb s nedostatočnou fyzickou kondíciou pri pobyte v horúcom a vlhkom prostredí. Únava, bolesti hlavy, závrate, zvracanie, bledosť, studená koža, povrchné dýchanie, slabý, rýchly pulz.
PP: do chladnejšieho prostredia, uložiť do stabilizovanej polohy, nahradiť tekutiny a soli. Resuscitácia.
Tepelný úpal – vysoká teplota prostredia.
Červené zafarbenie pokožky, bolesť hlavy, nevoľnosť, nepokoj. Bezvedomie. Horúčka nad 40°C. Pulz rýchly, silný.
PP: do chladnejšieho prostredia, vyzliecť. Pri vedomí: polosed. poloha s podopretou hlavou a plecami, zabaliť do studenej mokrej plachty, ochladiť na 38°C
Kardiopulm. resuscitácia
Úrazy elektrickým prúdom
Poškodenie kože a tkanív – popáleniny
Poruchy činnosti srdca – fibrilácie, zástava
Poruchy nervového systému – svalové kŕče
Poruchy dýchania, poškodenie mozgového tkaniva
PP: nedotýkať sa zasiahnutého holými rukami, kým môže byť v kontakte so zdrojom prúdu
Prerušiť prúd nízkeho napätia
Vysoké napätie – nerobiť kroky (18m vzdialenosť)
Opatrenia pri bezvedomí, ošetrenie popálenín, protišokové opatrenia.
OTRAVY
Časté náhle príhody v pediatrii
Z pacientov konzultovaných v Nár. toxikol. inform. centre viac ako 50% je 0-18r.
Deti do 5 r.: 72% otráv v detskom veku
Náhodná intoxikácia, doma – zlyhanie dozoru dospelých.
Lieky: 40%, domáce čistiace prostriedky: 21%, rastlinné škodliviny: difenbachia, plody zimolezu, imela, konvalinky, tisu
6-10r.: najmenej – 6,5%, klesá podiel náhodných otráv
Nad 10 r.: stúpa výskyt, s prevahou samovražedných intoxikácií ( najmä u dievčat -69%) ako výsledok zlého spracovania rôznych komplikovaných situácií
Často viacero látok
Toxikologicky sú závažné otravy pesticídmi (prevažne obsahujú organofosfáty) a hubami – muchotrávka zelená
Psychoaktívne látky – drogy :
Do r. 1989 v SR: vdychované prchavé látky – toluen – 16-18 r., chlapci, učňovská mládež
Od r. 2000: zvýšenie požívania prirodzene sa vyskytujúcich halucinogénov – durman, ľulkovec – často otravy v kombinácii s liekmi
V súčasnosti : deriváty amfetamínu( pervitín, extáza) a marihuana
Dôležité získať podrobnejšie údaje, príznaky môžu byť necharakteristické.
Myslieť: akútna porucha vedomia, poruchy srdcového rytmu, abnormálne chovanie, krče, vracanie, hnačky, neobyčajný zápach, omodranie, šok, poruchy dýchania
PP pri otravách
Po požití:
Vypiť dostatok tekutín - neplatí u detí pod 3 roky a v bezvedomí ( ale nepodávať mlieko – látky rozpustné v tukoch)
Podať aktívne uhlie – lepšie v prášku ako v tabletkách – viaže väčšinu liekov. Nepodáva sa pri požití kyselín a zásad – tie sa naň nenadväzujú.
Pri vdýchnutí:
Prívod čerstvého vzduchu, ak sú v ústach popálenia – ochladzovať studenou vodou
Pri vniknutí pokožkou:
Oplachovať vodou
Pri podaní inj.striekačkou:
Škrtidlo nad miestom vpichu
Vždy zabezpečiť základné životné funkcie
PRVÁ POMOC
Súbor opatrení, ktoré možno poskytnúť kýmkoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek ako bezprostrednú pomoc pri poranení alebo náhlom ochorení.
Ak je súčasťou takéhoto postihnutia zdravia aj ohrozenie života – súčasťou PP je aj neodkladná resuscitácia.
Hlavné spôsoby poskytovania PP
Uvoľnenie dýchacích ciest
Umelé dýchanie
Nepriama masáž srdca