zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Marketing služieb a neziskových organizácií

 

4. prednáška (4._prednuska_-_mrk._inf._system.doc)

MARKETINGOVÝ INFORMAČNÝ SYSTÉM

 

Marketingový informačný systém (MIS)

  1. metódy pravidelného plánovaného zberu, analýzy a prezentácie informácií pre potreby mrk. rozhodovania
  2. poslaním je použiť informácie v použiteľnej forme
  3. dobre navrhnutý MIS sa začína a končí u užívateľa; najskôr sa identifikujú potreby, potom sa určí, kt. informační marketingoví pracovníci požadujú, potrebujú a ktoré sa im poskytnú

 

Informácie je možné získať z 3 zdrojov:

  1. interné zdroje
  2. marketingové spravodajstvo
  3. marketingový výskum

 

zdroje informácií:

 

 

Mrk. výskum

Mrk. spravodajstvo

Interné zdroje

 

 

 

 

Organizácia údajov

 

Analýza údajov

 

 

 

 

Tvorba správ

 

 

 

 

 

 

 

Tok informácií

 

 

 

 

Mrk. manažment

 

 

 

Interné zdroje:

  1. údaje vznikli a uchovávajú sa v rámci organizácie
  2. informácie sa využívajú pre potreby operatívneho plánovania, implementáciu a kontrolu, získavajú sa rýchlejšie a s menšími nákladmi než info. z iných zdrojov
  3. s ich získavaním a využívaním súvisia problémy môžu byť neúplne alebo nevhodné pre mrk. účelypreto MIS musí tieto info. zhromažďovať, organizovať, spracovať a triediť, aby ich pracovníci mohli ľahko nájsť a rýchlo získať
  4. napr. záznamy o spokojnosti zákazníkov, problémoch, poskytovaných služieb, knihy návštev pacientov, divákov, záznamy o bežných príjmoch, nákladoch

 

Marketingové spravodajstvo:

  1. poskytuje každodenné info o vývoji v externom mrk. prostredí skutočnosti, kt. môžu vytvoriť budúce príležitosti alebo riziká
  2. info. pre spracovanie mrk. plánov
  3. mrk. správy môžeme zhromažďovať od vlastných zamestnancov, zákazníkov, donorov z rôznych publikácií, správ v tlači, reklamy, výstav

 

 

Marketingový výskum:

  1. spája spotrebiteľov, zákazníkov a verejnosť s mrk. pracovníkmi prostredníctvom informácií
  2. súčasťou je výskum trhu, kt. je zameraný na analýzu celkovej trhovej pozície alebo v NO výskum súčasného a potencionálneho dopytu
  3. rozlišujeme3 typy mrk výskumu:
  1. poznávací výskum – používa sa vtedy, keď rozhodovateľ uvažuje o mrk. výskume, ale nepozná presný smer, kt. by sa mal výskum uberať, používa sa v 1. Etapách riadenia mrk. štúdií, dôraz sa kladie na objasnenie pojmov a získanie prehľadu o skúmanej problematike, poslaním je objasniť podstatu situácie a stanoviť cieľ (požiadavky na údaje) na ďalšie výskumné činnosti.
  2. Opisný výskum – poslaním je:
  1. opísať charakteristiky určitých mrk. javov a určiť frekvenciu výskytu
  2. zistiť existenciu vzťahu medzi dvoma premennými
  3. urobiť určité predpovede týkajúce sa javov
  1. kauzálny výskum – za účelom zhromaždenia dôkazov, týkajúcich sa rôznych mrk. vzťahov (napr. očakávanie, že zmena cena vstupeniek alebo reklama predstavenia zvýši návštevnosť divadla. Opisný a kauzálny výskum sa označuje ako dokazovací výskum.

 

Marketingové prostredie

Marketingové prostredie:

  1. je tvorené mnohými prvkami a vzťahmi medzi nimi, kt. ako celok ovplyvňujú schopnosť organizácie vytvoriť a rozvíjať vzťahy so zákazníkmi. Súčasné MP možno charakterizovať pomocou dvoch základných znakov:
  1. premenlivosť prostredia
  1. je nositeľom zmien pôsobiacich na organizáciu negatívne (prináša ohrozenie), ale často i pozitívne (prináša nové príležitosti)
  2. zmeny v prostredí sú buď:
  1. malé do určitej miery predvídateľné, ľahko poznateľné (zmeny demografické, spojené so vzdelaním)
  2. prekvapujúce, niekedy ide až o šoky – sú ťažko predvídateľné (zmeny technologické, inovačné, ale aj zmeny spotrebiteľských preferencií, postojov, vnímania)
  1. dôležitá je prevencia týchto zmien znalosť MP, umenie zmeny predvídať, zistiť, využiť, resp. sa im brániť
  1. väčšia resp. menšia miera neistoty

 

MP sa člení na:

  1. makro prostredie: veľké celospoločenské sily, kt. ovplyvňujú všetky prvky mikro prostredia vrátane samotnej organizácie; pôsobí ako autorita v krátkodobom časovom horizonte je veľmi ťažko ovplyvniteľné jeho pôsobenia sa nemožno vyhnúť
  2. mikro prostredie: organizácia si ho vyberá vstupom na konkrétny trh tým, že si určuje, čo chce ponúkať; vytvára si kontakty na dodávateľov i zákazníkov; dostáva sa do konkurenčných vzťahov prvky sa nachádzajú v bezprostrednej blízkosti organizácií a majú na ňu priamy vplyv

Mikro prostredie: konkurencia, dodávatelia, organizácia, zákazníci, mrk. sprostredkovatelia, verejnosť

Makro prostredie: demografické, kultúrne, prírodné, technologické, ekonomické, politicko-právne faktory

 

Demografické faktory:

  1. vzťahujú sa na ľudí, kt. tvoria trhy; organizácia má sledovať veľkosť a tempo rastu populácie v regiónoch, vekovú a národnostnú štruktúru obyvateľov, postoje, správania, očakávané rozvojové trendy
  2. napr. nemocice potrebujú poznať zmenu v súvislosti s dĺžkou života obyvateľov. Zvyšujúca sa dĺžka priemerného veku môže byť signálom zlepšujúceho sa zdravia obyvateľstva, spôsobu stravovania, životného štýlu. Aj skutočnosť, že ženy sa dožívajú v priemere o 7 rokov viac ako muži môže nemocnici signalizovať smer jej aktivít zvýšená prevencia a osveta medzi mužmi

 

Kultúrne faktory:

  1. súbor hodnôt, ideí a postojov určitej skupiny ľudí, kt. sú odovzdávané z 1 generácie na 2
  2. kultúra zahrňuje všetky tradície, zvyky, jazyk, náboženstvo, umenie
  3. organizáciu majú zaujímať tie faktory, kt. ovplyvňujú správanie zákazníkov na trhu a jeho zmeny v čase
  4. rozlišujeme primárne názory a hodnoty (tie, kt. potomkovia dedia po rodičoch) a sekundárne (podliehajú zmenám a jedinec si ich vytvára v interakcií s ostatnými členmi spoločnosti)

 

Prírodné faktory:

  1. všetky prírodné zdroje, kt. organizácia využíva ako vstupy
  2. v prírodnom prostredí sú zaznamenávané  vývojové trendy, nedostatok prírodných surovín, zvýšené energetické náklady, zvýšenie stupňa znečisťovania škodlivinami, štátne zásahy do riadenia prírodných zdrojov. Spoločné označenie pre demografické, kultúrne a prírodné faktory je SOCIÁLNE FAKTORY.

 

Technologické faktory:

  1. zahŕňajú faktory, kt. súvisia s vývojom výrobných prostriedkov, materiálov, výrobkov a služieb, procesov, know-how a nových technológií v regióne s vývojom a výskumom majú dopad na organizáciu cez trhové príležitosti (nové možnosti podnikania)
  2. znaky vývojových tendencií sú rýchle tempo technických a technologických zmien, neobmedzené možnosti využitia v prospech človeka, finančné prostriedky na výskum a vývoj (malé organizácie napodobňujú úspešné produkty, keďže nemajú dostatok financií), dynamický rozvoj IT

 

Ekonomické faktory:

  1. zahŕňajú faktory, kt. súvisia s vývojom eko. procesov v okolí organizácie – toky peňazí, tovarov, služieb, info. a energií, kt. môžu ovplyvňovať existenciu, pozíciu a chod organizácie, a to vrátane problematiky nezamestnanosti trhu práce, platových podmienok, konkurencie, podielu na trhu, vývoja v podnikových sektoroch, možnosti sponzoringu
  2. ovplyvňujú kúpnu silu obyvateľstva a štruktúru obyvateľstva
  3. napr. poklesom reálneho príjmu obyvateľov v dôsledku inflácie vysokej nezamestnanosti, zvýšením dane sa prejavia zmeny v štruktúre výdavkov obyvateľov na nákup produktov NO v oblastiach, kt. nie sú životne nevyhnutné

 

Politicko-právne faktory:

  1. faktory, kt. súvisia s výkonom politickej moci (od úrovne štátu až po samosprávu v obci), s politickou situáciou, legislatívnym stavom právneho vedomia
  2. zákony, vlastné orgány a nátlakové skupiny ovplyvňujú i obmedzujú činnosť organizácie

jednotlivé faktory makro prostredia sú vzájomne prepojené. Politické rozhodnutia môžu mať ekonomické a sociálne dôsledky. Technologické faktory  môžu ovplyvniť ekonomiku, politiku a pod. pre organizácie je dôležité si uvedomiť, v akých oblastiach činnosti môžu tieto faktory kladne či záporne ovplyvniť ich rozvoj.

 

Analýza prostredia:

  1. je základom mrk. výskumu, keď organizácia vstupuje na nové trhy
  2. môže dať odpoveď na otázku, či organizácia má šancu byť úspešnou na novom trhu
  3. na monitorovanie a analýzu makro prostredia sa používa STEP ANALÝZA

 

STEP analýza banky:

  1. postoj k fin. inštitúciám, úverový boom; 5,4 mil. obyvateľov malý bankový trh, konkurenčný boj o klienta, migrácia do vyspelých krajín, vyššia vzdelanostná úroveň – sofistifikované produkty, prevádzkový materiál, energia