zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.

 

4. prednáška (4._prednaskavf.doc)

4. prednáška                        Pokračovanie predošlej prednášky + Verejné výdavky                11. marca 2009

 

Štátny fond rozvoja bývania

  1. účel: pomoc štátu pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu,
  2. ŠFRB je PO so sídlom v BA a je rozpočtovou organizáciou,
  3. správa fondu: Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR,
  4. http://www. sfrb.sk/
  5. Príjmy: transfer zo štátneho rozpočtu, splátky úverov, úroky, sankcie, výnosy z prostriedkov štátnej pokladnice, príspevky z FNM,..
  6. Výdavky: úvery na podporu rozvoja bývania, správa fondu, bankové služby, peňažné príspevky.

 

Národný jadrový fond

  1. účel: kumulácia finančných prostriedkov od prevádzkovateľa jadrovoenergetických zariadení
  2. NJF je PO so sídlom v BA, má právnu formu: fondy,
  3. správa fondu: Ministerstvo hospodárstva
  4. http://www. economy.gov.sk/index/go.php?id=2675
  5. Výdavky: určené na vyraďovanie jadrových zariadení z prevádzky, nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi,
  6. Príjmy: povinné príspevky od prevádzkovateľov jadrových zariadení (350 000 SK ročne za každý MW inštalovaného elektrického výkonu, 5,95 % z predajnej ceny elektrickej energie vyrobenej v jadrovom zariadení za uplynulý rok), pokuty, úvery, úroky, dotácie, príspevky z fondov EÚ...

 

Environmentálny fond

  1. účel: uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie,
  2. EF je PO so sídlom v BA a je rozpočtovou organizáciou,
  3. správa fondu: min. životného prostredia SR
  4. http://www.envirofond.sk/
  5. Výdavky: poskytovanie dotácií a úverov na podporu environmentálnych projektov, projekty zameraných na ochranu a využívanie vôd, odpadové hospodárstvo, ochranu ovzdušia, prírody a krajiny, environmentálnu výchovu a vzdelávanie, výskum a vývoj, na financovanie Programu obnovy dediny a na správu fondu.
  6. Príjmy: administratívne poplatky (poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd, za odber podzemnej vody a za znečisťovanie ovzdušia), úhrady za vydobyté nerasty, daň z úhrad za uskladňovanie plynov, vstupné do chráneného územia, pokuty...

 

VEREJNÉ VÝDAVKY

verejné výdavky, verejné výdavkové programy a verejné projekty

 

Verejné výdavky (VV) – tok finančných prostriedkov, ktoré sú v rámci rozpočtovej sústavy alokované na realizáciu funkcií štátu a to na princípe nenávratnosti a neekvivalentnosti.

 

VV          x 1OO = 36 %

HDP

 

  1. vzťahy rozdelenia a použitia verejných rozpočtov a mimorozpočtových fondov v rozpočtovej sústave,
  2. časť HDP, ktorá je spotrebovaná kolektívne na základe verejnej voľby,
  3. zdrojom krytia VV sú verejné príjmy, dlhové financovanie.

 

Verejné výdavkové programy (VVP) – sú financované z verejných výdavkov s cieľom dosiahnuť efektívnosť (zvýšiť hospodárnosť a účinnosť VV) (napr. v oblasti sociálneho zabezpečenia, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry,...).

Posilnenie významu programového financovania oproti financovaniu inštitucionálneho charakteru

  1. vyžaduje si plánovať VV v dlhšom časovom horizonte (napr. strednodobá prognóza)
  2. program má určený zámer, ciele, postup, časový harmonogram
  3. komplexnejší pojem k označeniu rôznych činností, pozostáva z viacerých verejných projektov.

 

Verejné projekty – sú financované z VV, precíznejší účel, realizácia konkrétnych cieľov, konkrétna rozvojová aktivita (spravidla investícia) v rámci verejného sektoru.

 

Problémy, ktoré je potrebné riešiť:

  1. stanovenie objemu VV
  2. štruktúra VV
  3. rast VV
  4. posúdenie dôsledkov VV
  5. efektívnosť VV
  6. nájdenie zdrojov financovania VV

 

Verejné výdavky

Verejné výdavky =         vládne spotrebné výdavky    +    vládne investičné výdavky               +    transfery

        VV           =                Gc                    +                Gi                    +     Tr

 

                                                   G

Transfery sú špecif. VV, ktoré sú poskytované rôznym subjektom, pričom nevzniká žiadne protiplnenie. Predstavujú jednosmerný pohyb prostriedkov zo ŠR jednotlivcom a domácnostiam zvyšujú dôchodky ľudí a tým im umožňujú zvyšovať spotrebu. Ak sú poskytované firmám, zvyšujú investície firiem. Spájajú sa s redistribučnou funkciou. Dochádza k rastu podielu transferov na celkových VV, hlavne v priebehu posledného storočia.

 

VV sú nástrojom ovplyvňovania:

  1. rozsahu verejného sektoru,
  2. proporcií medzi verejným a súkromným sektorom,
  3. agregátneho dopytu,
  4. AD (agregátny dopyt) = C (spotreba) + I (investície)+ G (vládne výdavky) + NX (čistý export)
  5. ekonomického správania subjektov

 

Členenie verejných výdavkov:

  1. podľa rozpočtovej klasifikácie:
  1. ekonomická (podľa času) – bežné a kapitálové
  2. funkčné členenie (podľa účelu) – na školstvo, zdravotníctvo, kultúru...
  3. kapitolné
  1. podľa návratnosti:
  1. návratné VV – medzi peňažnými fondmi v rámci rozpočtovej sústavy, výdavky súvisiace s finančným investovaním
  2. nenávratné VV – rozhodujúca časť VV, financovanie netrhových činností štátu
  1. z makroekonomického hľadiska – vládne výdavky a transfery
  2. podľa toho, z akého peňažného fondu v rozpočtovej sústave sú vynakladané – výdavky verejných rozpočtov, mimorozpočtových fondov
  3. podľa vládnych úrovní – výdavky ŠR, štátnych účelových fondov, výdavky rozpočtov územnej samosprávy
  4. z hľadiska spôsobu alokácie – alokačné, redistribučné a stabilizačné
  5. podľa plánovateľnosti – plánovateľné (najmä obligatórne), neplánovateľné (náhodné – živelné pohromy, sankčné výdavky) – nevyhnutnosť vytvárať rezervy pre krytie neplánovaných potrieb

 

Štruktúra VV:

  1. menila sa v čase v závislosti na zmenách v ekonomickej a sociálnej štruktúry spoločnosti, úlohy štátu, v stabilizačnej (fiškálnej) politike štátu.

 

Ukazovatele pre porovnávanie objemu a štruktúry VV:

  1. celkové VV a čiastkové VV
  2. absolútna výška a relatívny podiel VV : elasticita VV = % zmeny VV/ % zmeny HDP
  3. VV v bežných cenách a VV v stálych cenách
  4. dlhodobý vývoj VV a krátkodobý vývoj VV

 

Rast VV:

  1. od 19. st. VV rastú

 

Teórie zdôvodňujúce rast VV:        

  1. Wagnerov zákon:
  1. podiel VV na národnom dôchodku rastie s rastom dôchodku na jedného obyvateľa
  2. je to umožnené rastom produktivity práce a ekonomickým rastom
  3. rastúce dôchodky umožňujú vybrať viac prostriedkov na daniach a využiť ich na financovanie štátnych aktivít
  4. Wagner predpokladal rýchlejší rast VV ako rast národného dôchodku (elasticita VV je väčšia ako 1)
  1. teória prahových efektov:
  1. spájaná aj s teóriou posunového efektu
  2. je založená na maximálnom možnom daňovom zaťažení, ktoré je spoločnosť ochotná niesť vo vzťahu k vplyvu určitých krízových javov (vojna, hospodárska kríza) na rast VV
  3. nárast je daňovým poplatníkom zdôvodnený a oni pochopia nutnosť rastu daní
  4. Po skončení krízovej situácie však nedôjde k poklesu VV, ale mení sa ich štruktúra
  5. vývoj VV má charakter skokov