Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.
4. prednáška (4._prednaskavf.doc)
4. prednáška Pokračovanie predošlej prednášky + Verejné výdavky 11. marca 2009
Štátny fond rozvoja bývania
- účel: pomoc štátu pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu,
- ŠFRB je PO so sídlom v BA a je rozpočtovou organizáciou,
- správa fondu: Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR,
- http://www. sfrb.sk/
- Príjmy: transfer zo štátneho rozpočtu, splátky úverov, úroky, sankcie, výnosy z prostriedkov štátnej pokladnice, príspevky z FNM,..
- Výdavky: úvery na podporu rozvoja bývania, správa fondu, bankové služby, peňažné príspevky.
Národný jadrový fond
- účel: kumulácia finančných prostriedkov od prevádzkovateľa jadrovoenergetických zariadení
- NJF je PO so sídlom v BA, má právnu formu: fondy,
- správa fondu: Ministerstvo hospodárstva
- http://www. economy.gov.sk/index/go.php?id=2675
- Výdavky: určené na vyraďovanie jadrových zariadení z prevádzky, nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi,
- Príjmy: povinné príspevky od prevádzkovateľov jadrových zariadení (350 000 SK ročne za každý MW inštalovaného elektrického výkonu, 5,95 % z predajnej ceny elektrickej energie vyrobenej v jadrovom zariadení za uplynulý rok), pokuty, úvery, úroky, dotácie, príspevky z fondov EÚ...
Environmentálny fond
- účel: uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie,
- EF je PO so sídlom v BA a je rozpočtovou organizáciou,
- správa fondu: min. životného prostredia SR
- http://www.envirofond.sk/
- Výdavky: poskytovanie dotácií a úverov na podporu environmentálnych projektov, projekty zameraných na ochranu a využívanie vôd, odpadové hospodárstvo, ochranu ovzdušia, prírody a krajiny, environmentálnu výchovu a vzdelávanie, výskum a vývoj, na financovanie Programu obnovy dediny a na správu fondu.
- Príjmy: administratívne poplatky (poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd, za odber podzemnej vody a za znečisťovanie ovzdušia), úhrady za vydobyté nerasty, daň z úhrad za uskladňovanie plynov, vstupné do chráneného územia, pokuty...
VEREJNÉ VÝDAVKY
verejné výdavky, verejné výdavkové programy a verejné projekty
Verejné výdavky (VV) – tok finančných prostriedkov, ktoré sú v rámci rozpočtovej sústavy alokované na realizáciu funkcií štátu a to na princípe nenávratnosti a neekvivalentnosti.
VV x 1OO = 36 %
HDP
- vzťahy rozdelenia a použitia verejných rozpočtov a mimorozpočtových fondov v rozpočtovej sústave,
- časť HDP, ktorá je spotrebovaná kolektívne na základe verejnej voľby,
- zdrojom krytia VV sú verejné príjmy, dlhové financovanie.
Verejné výdavkové programy (VVP) – sú financované z verejných výdavkov s cieľom dosiahnuť efektívnosť (zvýšiť hospodárnosť a účinnosť VV) (napr. v oblasti sociálneho zabezpečenia, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry,...).
Posilnenie významu programového financovania oproti financovaniu inštitucionálneho charakteru
- vyžaduje si plánovať VV v dlhšom časovom horizonte (napr. strednodobá prognóza)
- program má určený zámer, ciele, postup, časový harmonogram
- komplexnejší pojem k označeniu rôznych činností, pozostáva z viacerých verejných projektov.
Verejné projekty – sú financované z VV, precíznejší účel, realizácia konkrétnych cieľov, konkrétna rozvojová aktivita (spravidla investícia) v rámci verejného sektoru.
Problémy, ktoré je potrebné riešiť:
- stanovenie objemu VV
- štruktúra VV
- rast VV
- posúdenie dôsledkov VV
- efektívnosť VV
- nájdenie zdrojov financovania VV
Verejné výdavky
Verejné výdavky = vládne spotrebné výdavky + vládne investičné výdavky + transfery
VV = Gc + Gi + Tr
G
Transfery sú špecif. VV, ktoré sú poskytované rôznym subjektom, pričom nevzniká žiadne protiplnenie. Predstavujú jednosmerný pohyb prostriedkov zo ŠR jednotlivcom a domácnostiam zvyšujú dôchodky ľudí a tým im umožňujú zvyšovať spotrebu. Ak sú poskytované firmám, zvyšujú investície firiem. Spájajú sa s redistribučnou funkciou. Dochádza k rastu podielu transferov na celkových VV, hlavne v priebehu posledného storočia.
VV sú nástrojom ovplyvňovania:
- rozsahu verejného sektoru,
- proporcií medzi verejným a súkromným sektorom,
- agregátneho dopytu,
- AD (agregátny dopyt) = C (spotreba) + I (investície)+ G (vládne výdavky) + NX (čistý export)
- ekonomického správania subjektov
Členenie verejných výdavkov:
- podľa rozpočtovej klasifikácie:
- ekonomická (podľa času) – bežné a kapitálové
- funkčné členenie (podľa účelu) – na školstvo, zdravotníctvo, kultúru...
- kapitolné
- podľa návratnosti:
- návratné VV – medzi peňažnými fondmi v rámci rozpočtovej sústavy, výdavky súvisiace s finančným investovaním
- nenávratné VV – rozhodujúca časť VV, financovanie netrhových činností štátu
- z makroekonomického hľadiska – vládne výdavky a transfery
- podľa toho, z akého peňažného fondu v rozpočtovej sústave sú vynakladané – výdavky verejných rozpočtov, mimorozpočtových fondov
- podľa vládnych úrovní – výdavky ŠR, štátnych účelových fondov, výdavky rozpočtov územnej samosprávy
- z hľadiska spôsobu alokácie – alokačné, redistribučné a stabilizačné
- podľa plánovateľnosti – plánovateľné (najmä obligatórne), neplánovateľné (náhodné – živelné pohromy, sankčné výdavky) – nevyhnutnosť vytvárať rezervy pre krytie neplánovaných potrieb
Štruktúra VV:
- menila sa v čase v závislosti na zmenách v ekonomickej a sociálnej štruktúry spoločnosti, úlohy štátu, v stabilizačnej (fiškálnej) politike štátu.
Ukazovatele pre porovnávanie objemu a štruktúry VV:
- celkové VV a čiastkové VV
- absolútna výška a relatívny podiel VV : elasticita VV = % zmeny VV/ % zmeny HDP
- VV v bežných cenách a VV v stálych cenách
- dlhodobý vývoj VV a krátkodobý vývoj VV
Rast VV:
- od 19. st. VV rastú
Teórie zdôvodňujúce rast VV:
- Wagnerov zákon:
- podiel VV na národnom dôchodku rastie s rastom dôchodku na jedného obyvateľa
- je to umožnené rastom produktivity práce a ekonomickým rastom
- rastúce dôchodky umožňujú vybrať viac prostriedkov na daniach a využiť ich na financovanie štátnych aktivít
- Wagner predpokladal rýchlejší rast VV ako rast národného dôchodku (elasticita VV je väčšia ako 1)
- teória prahových efektov:
- spájaná aj s teóriou posunového efektu
- je založená na maximálnom možnom daňovom zaťažení, ktoré je spoločnosť ochotná niesť vo vzťahu k vplyvu určitých krízových javov (vojna, hospodárska kríza) na rast VV
- nárast je daňovým poplatníkom zdôvodnený a oni pochopia nutnosť rastu daní
- Po skončení krízovej situácie však nedôjde k poklesu VV, ale mení sa ich štruktúra
- vývoj VV má charakter skokov