Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.
7. prednáška B (7.doc)
(7. prednáška, 2. Apríl 2008 )
Dane
Daň
- povinná (zákon)
- nenávratná - pokiaľ je daň správne vypočítaná nevracia sa táto platba poplatníkovi dane
- neekvivalentná – bez adekvátnej protihodnoty
- neúčelová – výnos dane nie je určený na konkrétny výdavok
- platba do verejného rozpočtu je pravidelná, inokedy pri udalostiach (dar, smrť...)
Klasifikácia daní
priame dane – platí poplatník na úkor vlastného dôchodku a predpokladá sa, že ich nemôže preniesť na iný subjekt – sú to dane: dôchodková, majetkové, prípadne dane z hlavy (nie je na SR)
nepriame dane – predpokladá sa, že subjekt, ktorý daň odvádza, neplatí daň z vlastného dôchodku, ale že ich prenáša na iný subjekt. Daň je prenesená výrobcom alebo predávajúcim prostredníctvom zvýšenia ceny na konečného spotrebiteľa – sú to dane: zo spotreby a predaja vrátane DPH
Podľa predmetu zdanenia:
- dôchodkové
- majetkové
- zo spotreby
Podľa stupňa progresie:
- dane progresívne
- dane proporcionálne (lineárna sadzba dane)
- dane regresívne
Regresívna – klesá s rastom základu dane
Proporcionálne – sadzba dane sa nemení aj keď sa výška základu dane mení – daň z príjmu PO,FO (19%)
Progresívne
- sadzba dane rastie so stúpajúcim daňovým základom
- čím vyšší daňový základ tým vyššia daňová sadzba a vypočítaná daň
- redistribučná funkcia – táto daň odoberá väčšie % príjmov od vyšších príjmových skupín obyvateľstva
Podľa daňového určenia (do ktorého rozpočtu daň patrí)
Zverejnené (výlučné dane)
- 100% plynie do jedného rozpočtu
- Daň z príjmov PO (do ŠR), spotrebné dane (ŠR), miestne dane (obce)
Podielové dane
- výnos sa rozdeľuje zákonom stanoveným spôsobom medzi rozpočty jednotlivých vládnych úrovni
- daň z príjmu FO (ŠR 6,2%, VÚC 23,5%, obce 70,3%)
Podľa subjektu dane
- dane platené FO
- dane platené PO
Podľa vzťahu medzi veľkosťou dane a veľkosťou základu dane
- dane valorické (základ dane v peňažných jednotkách a sadzba dane v % základu) - daň z príjmu
- dane špecifické – základ dane v naturálnych (fyzických) jednotkách a sadzba dane za fyz. jednotku – spotrebné dane
Pri valorických daniach v prípade inflácie sa základ dane zvyšuje a tým pádom nominálna daň rastie. Pri špecifických daniach inflácia nemá vplyv na základ dane ani na sadzbu dane.
Podľa právomoci ukladania
- národná
- regionálna (nie na SR)
- miestna
Podľa vzťahu k platobnej schopnosti
Osobné
- berú ohľad na platobnú schopnosť daňovníka
- daň z príjmu
in rem
- neberú ohľad na platobnú schopnosť
- daň z pozemkov, spotrebné dane, DPH
Podľa stupňa závislosti
- obligátorne
- fakultatívne
Podľa účelovosti
- účelové (asignačné – 2% z dane z príjmu)
- neúčelové
Daňová právomoc – právo rozhodovať o tom:
- čo sa má zdaňovať
- aké daňové sadzby používať
- daňovú právomoc má štát a v obmedzenej miere územná samospráva
Daňové určenie
- v štruktúre verejnej vlády je nástrojom na rozdeľovanie daňového výnosu pre jednotlivé druhy rozpočtov
- vymedzuje, ktoré dane plynú do ktorého rozpočtu a sú jeho príjmom
- stanovuje sa celoštátne platnými zákonmi
- 3 základné formy: celostný systém, podielový, prirážkový
Celostný systém
- dane zverené, výlučne celý výnos plynie do 1 rozpočtu
Podielový systém
- stanovenie podielových daní – podiel rozpočtov nižších vládnych úrovní na stanovených daniach
Prirážkový systém
- zákonom stanovené právo nižších vládnych úrovní vyberať určitú % prirážku k štátom stanoveným daniam
Vývoj daňovej sústavy v SR
- v súvislosti s prechodom do centrálne plánovaného hospodárstva k trhovo orientovanej ekonomike bola v r. 1993 uskutočnená výrazná reforma daňovej sústavy
- daňové zákony platné od r. 1993 boli veľakrát novelizované, čím došlo k výraznému skomplikovaniu daňového práva (množstvo výnimiek a podmienok, rôzne sadzby dane)
- daňová reforma v roku 2004 mala za cieľ tieto nedostatky a deformácie odstrániť
Ciele daňovej reformy 2004 v SR:
- presun daňového bremena z priamych na nepriame dane
- zrušenie programového zdanenia zavedením rovnej dane
- odstránenie dvojitého zdanenia príjmov v max. možnej miere
- zrušenie paušálnej dane
- zrušenie rôznych výnimiek a oslobodení (napr. odpočítateľné položky na dieťa)
- zrušenie dane z prevodu a prechodu nehnuteľnosti, dane z dedičstva, daň z darovania
Spoločné rysy daňových reforiem (všeobecne)
- posilnenie rešpektovania spravodlivosti, efektívnosti
- minimalizovať náklady zdanenia (jednoduchosť, prehľadnosť)
- zníženie daňového zaťaženia
- znížiť intenzitu zdanenia podnikateľskej sféry
- zabezpečiť, aby neklesal daňový výnos
- v prípade individuálnej dôchodkovej dane znížiť počet pásiem progresie
- posilniť využívanie nepriamych spotrebných daní
- osamostatniť financovanie sociálneho zabezpečenia
- obmedziť prerozdeľovanie v rozpočtovej sústave
- harmonizovať daňový systém a konštrukciu daní v EÚ
- obmedziť možnosť daňových únikov
Daňová sústava SR
Priame dane
- zisk, príjem – daň z príjmu FO, PO
- majetok – daň z nehnuteľností (z pozemkov, stavieb, bytov)
- daň z motorových vozidiel
Nepriame dane
- všeobecná spotreba – DPH
- špecifická spotreba
- spotrebná daň z lieku
- spotrebná daň z vína
- spotrebná daň z piva
- spotrebná daň z tabaku a tabakových výrobkov
- spotrebná daň z minerálneho oleja
- spotrebná daň z elektriny, uhlia a zemného plynu
miestna daň a miestny poplatok (obec)
- daň za psa
- daň za užívanie verejného priestranstva
- daň za ubytovanie
- daň za predajné automaty
Správca dane
pri spotrebných je správcom colný úrad pri miestnych je to obec
Daňová kvóta I. = dane/HDP x 100
Daňová kvóta II. – je presnejšia, zahŕňa aj odvody: (dane + poistné odvody)/HDP x 100