zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Verejné financie I.

 

10. prednáška (vf_10.doc)

VF_10

 

Krátkodobá finančná nerovnováha

 

Dôsledky deficitu

 

  1. z krátkodobého hľadiska – môžu byť pozitívne
  1.  eliminácia vplyvu exogénnych faktorov
  2.  financovať efektívne VVP

 

  1. z dlhodobého hľadiska sú dôsledky negatívne
  1.  rast verejného dlhu, dlhová služba sa stáva pre rozpočet bremeno
  2.  obmedzuje aktívne využite nástrojov fiškálnej politiky
  3.  inflačné tlaky
  4.  obmedzovanie súkromných investícii – vytesňovací

 

 

        

Neoklasický hovorí o tom že deficit by nemal vznikať pre negatívne dôsledky.

Keynes hovoril že deficit môže vzniknúť ak financujeme nejaké verejné programy.

 

Monetaristi aj Keynesovci sa ale zhodujú v jednom – pokiaľ sa deficit použije na spotrebu, neúmerné zvýšenie dnešných výdavkov – má to neblahý vplyv na ekonomiku štátu.

 

Spôsoby krytia rozpočtového deficitu

  1. dlhové financovanie – štátne cenné papiere,  domáci a zahraničný úver
  2. emisné financovanie – centrálna banka poskytuje buď priamy úver alebo nakúpi štátne dlhopisy priamo od štátu.
  3. úbytok objemu štátnych aktív – napr. rezervy vytvorené v minulých rokoch, privatizácia štátneho majetku

 

Z dlhodobého hľadiska zvýšenie daní, zníženie VV

 

Štátne finančné aktíva

  1. sú peňažné prostriedky štátu, ktoré sú tvorené:
  1.  z výsledkov hospodárenia z minulých rokov
  2.  zo splácania istín poskytnutých úverov, pôžičiek
  3.  majetkové účasti štátu, cenné papiere vo vlastníctve štátu,
  4.  pohľadávky štátu z poskytnutých úverov a pôžičiek
  5.  peňažné prostriedky v štátnej pokladnici

 

Deficit – cieľ

  1. Je zaradený medzi konvergenčné kritéria(Maastrichtské kritéria)
  2. Za maximálnu hranicu fiškálnej nerovnováhy sa považuje 3%tný podiel rozpočtového deficitu na HDP
  3. Problém rozpočtového deficitu je konkrétny, stále sa opakujúci a verejne kontrolovaný, dlhový problém je zložitejší a menej viditeľný

 

 

 

Dlhodobá fiškálna nerovnováha . Verejný dlh a jeho manažment – prednáška 10, 11

 

Dlhodobá fiškálna nerovnováha

  1. dlhodobá fiškálna nerovnováha sa prejavuje verejným dlhom
  2. verejný dlh existoval ešte skôr, než vznikol inštitút štátnych rozpočtov – v súvislosti s potrebou financovať vojny

 

Verejný dlh – súhrn pohľadávok všetkých ostatných ekonomických subjektov voči štátu bez ohľadu na to či vznikli tieto pohľadávky cestou štátneho rozpočtu, alebo iným spôsobom. Pre verejný charakter dlhu je podstatný spôsob jeho úhrady, nie príčiny vzniku.

- celkové saldo finančných aktív a pasív štátu, a to vrátane salda eventuálnych mimorozpočtových fondov (International Financial Statistics, 2004)

- súhrn záväzkov verejného sektora z minulých rokov. Záväzky vznikli v dôsledku financovania rozpočtových schodkov verejného sektora (OECD)

 

Verejný dlh

  1. dlh štátu, ktorý vznikol v dôsledku deficitu štátneho rozpočtu – štátny dlh
  2. dlh územnej samosprávy ktorý vznikol v dôsledku deficitu ich rozpočtov – miestny dlh
  3. dlh mimorozpočtových fondov
  4. dlh verejnoprávnych inštitúcii
  5. dlh verejných podnikov

 

Verejný dlh – je zaradený medzi konvergenčné kritériá Európskej menovej únie (Maastrichtské kritériá). Za maximálnu hranicu fiškálnej nerovnováhy sa považuje 60 % podiel verejného dlhu na HDP

 

Členenie verejného dlhu z rôznych hľadísk

Hrubý verejný dlh – je celkovým objemom záväzkov verejného sektora, bez ohľadu na pohľadávky štátu. Teda ide o kumulatívny dlh všetkých zložiek rozpočtovej sústavy.

 

Čistý verejný dlh = hrubý verejný dlh -  pohľadávky vlády voči subjektom ostatných sektorov

 

Čistý verejný dlh lepšie vyjadruje rozsah povinnosti sektora verejnej správy splniť svoje záväzky

 

 

Podľa zdroja krytia dlh členíme na:

  1. Vnútorný dlh – dlh krajiny voči vlastným občanom
  2. Vonkajší zahraničný dlh – zadlženosť voči zahraničiu (bankám, konzorciám...)

 

Podľa doby splatnosti možno členiť dlh na krátkodobý (do 1r.), strednodobý (do 10r.), dlhodobý (nad 10r.)

 

  1. oficiálny (oficiálne vykazovaný) a skrytý – potenciálny dlh, záruky štátu za dlhy iných subjektov

 

 

Príčiny verejného dlhu

  1. vojny, mimorozpočtové príčiny
  2. dlhodobé deficity verejných rozpočtov
  3. rozsiahle verejné investície
  4. prijatie dlhu z minulého obdobia (napr. po rozpade federácie) a za iné subjekty (prevzatie záväzkov iných subjektov), mimorozpočtové príčiny

 

Dôsledky štátneho dlhu

  1. rozpočtové (finančné) – môžu byť krátkodobo pozitívne (eliminácia negatívnych následkov šokov, v recesii, pri živelnej pohrome, daňovej reforme, ak výnos v VV programov je vyšší ako úroková miera verejného dlhu), dlhodobo negatívne (deficit sa musí v budúcom období uhradiť)
  2. Fiškálne (makroekonomické)- dlhodobo negatívne (verejných dlh zužuje priestor na aktívnu fiškálnu politiku vlády)

 

Financovanie verejného dlhu

  1. dlhové úvery, dlhopisy, ŠSP
  2. emisné
  3. úbytok objemu štátnych aktív

 

Štátne dlhopisy

  1. dlhopis je cenný papier vyjadrujúci dlžnícky záväzok emitenta voči každému vlastníkovi tohto dokumentu.
  2. Emitent – je povinný splatiť k určitému dátumu dlžnú čiastku a vyplatiť z nej k určitému dátumu výnosy
  3. Štátne dlhopisy sú emitované vládami krajín, jedná sa väčšinou o krátkodobé až strednodobé dlhopisy

 

Štátne pokladničné poukážky slúžia na financovanie deficitu

  1. sú krátkodobé úverové cenné papiere obchodované na peňažnom trhu
  2. sú priamym záväzkom vlády s krátkou dobou splatnosti – max. rok
  3. na SR ich emituje  MF SR prostredníctvom ARDaL, aby preklenulo dočasný nesúlad medzi príjmami a výdavkami štátneho rozpočtu v roku

 

Riziká vyplývajúce zo štruktúry dlhu

 

Faktory vplývajúce na zníženie verejného dlhu

Exogénne faktory

  1. tempo ekonomického rastu – musí trvalo prevyšovať efektívnu reálnu úrokovú mieru z verejného dlhu
  2. inflácia – spôsobuje pokles reálnej výšky dlhu
  3. zahraničná pomoc vo forme rôznych darov, grantov či odpustenie úrokov z dlhu, celého dlhu

 

Endogénne faktory

  1. reštriktívna fiškálna politika – cieľ dosiahnuť prebytok v štátnom hospodárení a z toho splácať dlhy
  2. monetárne riešenie – emisia nových peňazí vo výške dlhu, nevhodné, vedie k rastu inflácie a následnému zníženiu reálnej výšky dlhu
  3. odmietnutie existujúceho dlhu – len teoretické v prípade odmietnutia splatenia dlhu by mohlo stať že by iné krajiny v budúcnosti mohli odmietnuť poskytnúť pôžičku danej krajiny.

 

Manažment verejného dlhu

Je charakterizovaný ako súhrn aktivít, medzi ktoré patrí najmä

  1. vypracovanie stratégie financovanie verejného dlhu
  2. vypracovanie ročnej bilancie potrieb a zdrojov financovania vládneho dlhu
  3. zatváranie úverových zmlúv v mene štátu
  4. vydávanie štátnych cenných papierov
  5. splácanie a vyplácanie istiny a výnosov zo štátnych cenných papierov a iných činností
  6. vedenie evidencie štátneho dlhu

 

MFSR – inštitucionálne zabezpečenie manažmentu verejného a štátneho dlhu

  1. ARDaL
  2. NBS

Štátna pokladnica

  1.  rozpočtová organizácia
  2.  sídlo v BA
  3.  vznikla 1. júla 2002,
  4.  predstavuje nový systém v komplexnom finančnom manažmente verejných financií a v riadení hotovosti dlhu a investovania krátkodobých prebytkov

 

Ciele ŠP

  1. centralizácia príjmov a realizácia verejných rozpočtov
  2. správa pohľadávok a záväzkov štátneho rozpočtu a denná likvidita štátneho rozpočtu
  3. centrálne riadenia štátnych aktív a pasív prostredníctvom evidencie štátneho majetku
  4. finančné plánovanie, riadenie dlhu a likvidity
  5. pri existujúcom časovom nesúlade medzi príjmami a verejnými výdavkami sa snaží minimalizovať N na udržanie likvidity štátu prostredníctvom využívania najvýhodnejších podmienok na finančnom trhu v oblasti pôžičiek aj investícii.