Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Sociálna psychológia pre právnikov
otázky zim.semester. (socialna_psychologia-otazky.doc)
Otázky na skúšku zo študijného predmetu
„Sociálna psychológia pre právnikov"
akademický rok 2009/2010
- Definície psychológie, jej predmet a základné pojmy.
- Význam psychológie pre právnickú profesiu.
- Sociálna interakcia právnika v triede základných pojmov sociálnej psychológie.
- Rozbor definícií sociálnej psychológie a problémy naplňujúce jej predmet.
- Etapy vývoja sociálnej psychológie (historický kontext).
- Sociálna psychológia v súčasnom systéme psychologických vied a rozdiely medzi psychológiou a právom ako zdroj (ne)dorozumenia.
- Prepojenie sociálnej psychológie s inými vedami.
- Sociálnopsychologické javy ako súčasť sociálneho systému.
- Metódy psychológie a špecifické metódy sociálnej psychológie.
- Charakteristika socializácie, činitelia socializácie. Socializácia a humanizácia.
- Zložky a znaky postojov. Formovanie a zmena postojov.
- Charakteristika osobnosti v psychológii osobnosti a jej štruktúra.
- Psychické determinanty sociálneho zlyhania osobnosti.
- Významné psychické poruchy osobnosti.
- Pozícia, status, rola a právnik. Vzťah osobnosti a roly.
- Sociálnopsychologické vlastnosti osobnosti a modely sociálneho správania.
- Sociálnopsychologická charakteristika osobnosti právnika.
- Požiadavky na vlastnosti právnika ako profesionála.
- Sociálnopsychologické javy ovplyvňujúce prácu právnika na začiatku 21. storočia.
- Osobnosť právnika v záťažových situáciách.
- Pojem, ciele, normy skupín, ich členenie a charakteristické znaky malých skupín.
- Členenie skupín podľa miery sprostredkovanosti medziosobných skupín skupinovou činnosťou (popis, využitie).
- Psychoterapeutické skupiny (špecifikum) a charakteristika veľkých skupín (davu).
- Formálny a neformálny vedúci skupiny.
- Štýly a medzištýly vedenia ľudí.
- Zásady práce v skupine a formovanie dobrých vzťahov členov skupiny.
- Riešenie konfliktov v skupine (prejavy, dôsledky, prevencia).
- Charakteristika sociálnej percepcie a možnosti (metódy) objektívnejšieho vnímania samého seba.
- Chyby interpersonálnej percepcie a možnosti jej rozvoja.
- Charakteristika sociálnej komunikácie a jej štruktúra.
- Osobitosti verbálnej a neverbálnej komunikácie.
- Možnosti rozvoja sociálnej komunikácie (manažérska komunikácia a typy komunikačných schém).
- Osobitosti komunikácie s vybranými typmi osobnosti a možnosti prekonávania komunikačných bariér.
- Fázy úspešného rozhovoru.
- Efektívnosť sociálnej komunikácie: Typy na poskytovanie informácií, typy na príjem informácií.
- Charakteristika sociálneho správania a jeho druhy.
- Prosociálne a hostilné správanie.
- Charakteristika asertívneho, submisívneho a agresívneho správania.
- Desať najobvyklejších asertívnych práv a ich rozbor.
- Techniky výcviku asertívneho správania a konkrétne príklady ich realizácie.