Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Dejiny európskeho politického a právneho myslenia
Súhrn prednašok - externistov ZS 2009 (dej.europ.polit.a_prav.myslenia.doc)
Dejiny európskeho a politického myslenia
súhrn prednášok externisti 1r. zim.semester
OBSAH A ZAMERANIE PREDMETU
OTÁZKA: Obsah a zameranie predmetu?
ODPOVEĎ: úloha právnika:
- pozorne počúvať klienta = ujasniť situáciu klienta; vysokošpecializovaný
- múdro odpovedať = poskytnúť radu, pozerať na dobro klienta, preventívne rady (snaha vyhnúť sa súdnemu sporu)
- vyjednávať = premyslená stratégia; dobý obchod zo strany klienta a právnik ešte lepší; mediácia
- koncipovať zmluvy a iné právne dokumenty = zmluva (umelecké dielo); monitorujú duševné pochody právnika
- IUS EST ARS BONA ET AEQUI = právo je umenie dobra a spravodlivosti
- hľadal som zmier, urovnal spor
- vnášal poriadok
- dobrý právnik = povolanie officium nobile – ušľachtilé povolanie
- právnik = osobnosť, norma
- osobnosť vzniká na univerzite
IDEA UNIVERZITY
- Newman napísal knihu IDEA OF UNIVERSITY
- len deti (muži) z vyšších spoločenských kruhov
- bývali na kolajách a večerali v talároch (spolu s učiteľmi) = UNIVERSITAS (spoločenstvo učiteľov a študentov)
- ľudia stále hľadajú poznatky a vytvárajú hodnoty, ktoré odovzdávajú
- funkcie univerzít: informovať, hľadať, odovzdávať pravdu a formovať
- chránené ostrovčeky = CAMBRIDGE a OXFORD
- univerzita sa napájala na štátny rozpočet
- vzdelanie je prostriedok na vylepšenie životnej úrovne
- štát chce rentabilitu – inštitucionalizuje sa vzdelanie v podnikateľskom duchu
- Roger Scruton = konzervatívec, odišiel z univerzity
- UNIVERZITA = Platónska idea
STAROVEKÉ GRÉCKO AKO KOLÍSKA ZÁPADNÉHO MYSLENIA
- 2000 p.n.l. – prvá vlna sťahovanie národov = horskí Dórovia našli pôvodných chudobných poľnohospodárov (k bojom neprišlo)
- neúrodnosť zeme
- členitosť pobrežia = prirodzený nástup k Stredomoriu – nevyhnutnosť lodí, námorníctva
- Gréci mali priebojných vodcov
- lúpežníctvo, pirátstvo a neskôr obchod so susedmi
- vznikajú prvé ekonomiky slobodného podnikania
- vznik hradíšť (akropoly)
- ohradením vznikla POLIS (štát – mesto, viac ako hradište, svätyňa, budovy obklopené múrom)
- POLIS = komunita ľudí, ktorá má spoločné ciele
- POLITÉS = občania
- Kolónia putovala do Stredomoria = MATER POLIS (METROPOLA)
- kolonizačné úsilie od 12.-8. storočia p.n.l. viedlo k vytváraniu mestských štátikov
- majú rovnaký náboženský kult
- prenechali si zvyky z MATER POLIS
- helénska kultúra = syntéza kultúr s ktorými prišli Gréci do styku (základ západnej európskej a americkej kultúry)
- rozširovanie gréckej kultúry aj do Ríma
- úvahy o štáte a práve sú vo filozofii a v mytológii
- 1500-1100 – Homér napísal eposy Ilias a Odysea
- Homér opisoval Bohov aj hrdinov a dal pojmy DOBRO (vernosť, spravodlivosť) a ZLO (krádež, vražda)
- prvé obdobie 7.-6. storočie = do 5. storočia p.n.l. – KOZMOLOGICKÉ OBDOBIE = sústreďuje sa na prírodu, prírodné zákony (NOMOS)
- zaoberajú sa otázkou čo je svet?
- MILÉTSKA (IÓNSKA) ŠKOLA (Milétos = perla Iónie) = nezaujímali sa o človeka:
- Táles
- Anaximandros
- Anaximenos
- PYTAGOREJCI = Hyppodamos z Milétu navrhol prvý model ideálneho štátu
- druhé obdobie 5-3. storočie p.n.l.:
- ANTROPOCENTRICKÉ OBDOBIE
- ETICKÉ/KLASICKÉ
- SOKRATOVSKÉ
- filozofi z Milétu porazení – tlačia sa do Atén
- Atény vyhrali námornú bitku (maratónec bežal ohlásiť víťazstvo – 42 km)
- Solón = kladie základy zriadenia
- Herodotos = nazval to „demokracio“
- Machciaveli prvý krát použil, definoval ŠTÁT v HUM a RENES
- štát v modernom chápaní nebol
SOLÓN
- vojak, básnik, zvolený archont
- zákony 594
- vyryté do mramorových stĺpov
- všetci slobodní muži mali zhromažďovacie právo (zasadali na hore PNIX)
- tí, čo mali viac ako 30 rokov sa lósom volili za sudcov zo 6000 občanov (500 – lósom)
- definitívny výber sudcov volili ráno až keď bol proces
- postava verejného žalobcu neexistuje – žalovať mohol ktokoľvek
- neexistovali ani advokáti – obhajcovia, ale mohol si zadovážiť „logografa“
- výpovede sa protokolujú
- používajú sa presýpacie hodiny, aby mali rovnaký čas
poslanci mali za neúčasť diéty
SOFISTI
- v Solónovom diele pokračuje Perikles
- umelci (iónsky štýl) = architekti, maliari, Parthenon, Erechteion, Sofokles a Aischilos (drámy)
- Aténčania milovali divadlo (obyvatelia prežívali role s hercami..)
- zveľaďovanie Atén po hospodárskej i kultúrnej stránke – osveta a vzdelávanie ľudu (aj tí najchudobnejší)
- do Atén putovali Sofisti (kto zaplatil, toho vyzbrojili poznatkami):
- ako myslieť
- ako hovoriť
- ako konať
- znaky sofistov:
- princíp kritiky – prví skeptici v dejinách = pravdu považovali za subjektívny výtvor ľudskej inteligencie
- dialektický vývoj - ku každej téze dali antitézu a vytvorili syntézu prvky liberalizmu (nič nie je tabu, všade môžeme)
- antropocentrizmus (homo humanizmus) = sústredili sa na človeka; silný individualista,; sebapresadzovanie; hodnoty slobody, rovnosti....
- učili rétoriku:
= pestovali praktické rečnícke umenie (súdne, politické)
= človek by mal vedieť argumentovať
= eristika = umenie sporu
= rečnícku techniku spájali so vzdelaním – šírili osvetu
= veľký vplyv – slovo zbraň, vzdelanie mocou politická kariéra – dobrý prejav
= napríklad Demostenes si oholil polovicu hlavy a sám na brehu mora skúšal akú intenzitu hlasu mal použiť
= v zhromaždení mohol každý povedať čo chcel
= rétorika sa formuje do konca 5. storočia
= išlo o uvoľnenie poslucháča = zárodky populizmu (populizmus vyčítali sofitskí filozofi)
= Platón a Sokrates nazývali nepoctivou a oslnivou rečou (EKVITIBRISTIKA)
= rečníctvo: Cicero, Seneca, Marcus Aurelius
= cirkevno-bohoslovecká rétorika
= v období francúzskej revolúcie = Robspiere, na Slovensku = Štúr, Moyzes, Juriga
= od ČSR sa rétorika neučí
= ak ničíme rétoriku – degradujeme duchovné hodnoty
= NON VITIA CARTA = zlá gramatika nerobí zmluvu neplatnou, ale veľa vypovedá!
- Poppr = otvorená spoločnosť a nepriatelia
- roku 1936 – uzavretá spoločnosť je spoločnosť, ktorá vychádza z prípody, uspokojuje jeho citové potreby
- Henri Bergson: DVOJAKÝ PRAMEŇ MRAVNOSTI A NÁBOŽENSTVA
- Sofistom sa nezdalo, že ľudské zákony sú len odrazom prírodných zákonov
- ľudia tvoria zákony (do zákonov dávajú aj svoje záujmy) = lebo zákonov sa slabí dožadujú
- sofisti stvorili dualizmus práva: prirodzené a pozitívne (výtvor človeka)
- kto má moc, ten má právo
- vláda si tvorí zákony, aké chce
- negatívne znaky sofistov:
- teoretická skepsa vedie k mravnému relativizmu (všetky etické kódexy sú relatívne) – QUI PRODES = Komu to prospeje?
- zborili tradície, zničili modly
- mládež ich nasledovala
SOKRATES
- dojímavá osobnosť – čo hlásal, to žil
- v biednych podmienkach žil so ženou Xantipou (mala 30 rokov), ale on sa oženil až v päťdesiatke
- Sokrates bol sochárom po otcovi – hovoril, že sa nemôže venovať sochrine, lebo potrebuje živého človeka
- kazateľ vyhľadáva ľudí
- nechce nič za učenie (jeho žena mala dosť peňazí, aby uživila 3 deti)
- jeho matka bola MAEUTIKA = pôrodná babica
- Sokrates láka ľudí na pojmy
- výsledok jeho dialógu: človek splodí, čo je podstatné = pojem (definícia)
- ide mu o odstránenie skepticizmu sofistov
- bol presvedčený, že duša človeka bývala pred narodením v kráľovstve ideí a nasávala krásu, dobro a lásku = na tomto svete sa iba rozpamätávala
- Sokrates tvrdí: cnosť je starosť o dušu
- roku 399 bol postavený pred aténsky porotný súd – obžalobu podpísal Melétos, týkala sa toho, že neuznáva gréckych bohov = v dnešnom ponímaní z rozvracania štátu (grécky polyteizmus mu pripadal primitívny)
- Perikles bol Sokratovým dobrým priateľom
- Aspasia (druhá Periklova žena) bola pre Sokrata inšpiratívna
- obdivoval slobodu slova, pohybu... = Sokrates napriek tomu nebol nadšencom demokracie
- Perikla skosil mor a tým bola v Aténach druhý krát zvrhnutá a nastolená oligarchia (roku 404) – 30 tyranov – aj niektorí Sokratovi žiaci
- Aténčania postavili pred súd filozofa, že demokratické zriadenie nie je dobré (ľudia sú stádo...)
- bol za sofokraciu = vládu múdrosti
- súdny proces (opis):
= Sokrates sa opieral o dubovú palicu
= usmieval sa – to nemal robiť, lebo ľudia ho chceli vidieť skľúčeného
= mal napísanú výbornú obžalobu, ale nepovedal ju, pretože nechcel „útočiť na právo“
= Sokrates je nezaujatý, chudobný a nie je politik
= trest navrhol vypitím bolehlavu
= Sokrates navrhol, aby žil na účet štátu dokonca života
= 220 – biele hlasy, 280 – čierne hlasy, ešte 30 hlasov a došlo by rovnosti, čím by bol oslobodený
= druhé hlasovanie: 360 – čierne hlasy, 160 – biele hlasy ho odsúdili na smrť
= ako by som argumentoval v prospech Sokrata?: nesúdili Sokrata – im vadili jeho myšlienky, sloboda povedať vlastný názor („Veď potom vy idete proti demokracii.“)
= žiadny skutok, ale iba názory boli predmetom obhajoby
= Sokrates čakal 30 dní na popravu (čakali kým lode prídu do Pyrea)
= neubránil sa strachu, no vie, že všetko bude pokračovať v inej forme
= priatelia chceli, aby Sokrates utiekol – Sokrates však nelipne na živote
= držte sa ako chlapi/filozofi a neplačte
= postavili mu bronzovú sochu
OTÁZKA: Má sa človek podrobiť právu? Kedy ide o neposlušnosť voči právu?
ODPOVEĎ: Sokrates odporúča ústup pred právom, aj keď je odporcom demokracie. ANARCHEIN = ANARCHIA – vláda bez pravidiel.
PLATÓN
- 8 rokov sa od Sokrata nepohol
- veľmi vzdelaný = predurčený na úžasnú politickú dráhu
- po Peloponézskej vojne mal už 24 rokov
- vláda 30 tyranov
- Platón bol svedkom Sokratovej smrti – opúšťa Atény a cestuje po Grécku (vstrebával poznatky), videl aj Sicíliu (tu bol Evpedokles), spáchal samovraždu
- Platón bol znechutený životom na Dionýzovom dvore
- Platón kupuje svoju akadémiu (Platón poskytoval teoretickú prípravu – kultivoval charakter)
- Izokratos viedol konkurenčnú školu (bez stopy zanikla) – učil praktickú prípravu pre život
- V DIALÓGOCH (rozhovoroch) vyjadruje svoje myšlienky – grécka filozofia z debát/diskusií
- dialógy venované Sokratovej smrti: OBRANA SKORATOVA, kRITON, FAIDON, EUTIFRON
- Platón chcel vedieť pravdu (kto sme, kam smerujeme...)
- mal obrovskú abstrakciu
- okrem FYZIS je niečo nad tým – METAFYZIS
- ideálny svet tvoria ideály, vzory (PARADIGMY) VECI, ktoré sme schopní vnímať
- je to hierarchia hodnôt – syntéza pravdy + dobra + krásy
- v kresťanskom ponímaní je toto spojenie Boh
- KĽUD = dobrý, ZMENA = zlá – znaky konzervativizmu
- smrteľník neprenikne nikdy k svetu, ktorý je dokonalejší
- duša pred narodením bývala v kráľovstve ideí – chce sa tam vrátiť
- duša, ktorá sa dlho nasycovala pravdou + dobrom + krásou = FILOZOFI, vládcovia
- každý je predestinovaný k spoločenskému postaveniu
- aj v pozemskom živote sme v neustálom boji, s úsilím sa môžeme stať lepšími = sebazdokonaľovanie
PLATÓN A ŠTÁT
- podnietil prúd sociálnych utópií (miesto, ktoré neexistuje)
- pre Platóna je ideál na nebesiach
- prvé dielo: ÚSTAVA (alebo REPUBLIKA, POLYTEA)
- písané v dialógu – priatelia sa bavia o ideálnom štátnom zriadení = štát, v ktorom každý robí to, čo je mu predurčené – Čo vie, nech robí.
- „Tí čo majú vládnuť nech vládnu, tí čo majú poslúchať, nech poslúchajú.“
- rozdelenie do stavov je výsledkom predestinácie a selekcie
- Platónovi ide o ELITU (šľachtenie výnimočných jedincov, regulácia pohlavných stykov) – niektoré myšlienky sú vzorom fašizmu a nacizmu
- Albert Elis: „Jediným meradlom úspešnosti človeka je jeho ľudskosť.“
- INTELEKTUÁLNY FAŠIZMUS = ľudia nadaní sú nadradení ľuďom hlúpym, nenadaným... (jeho ciele sú utopické)
- indoktrinácia = premyslený plán vyplachovania mozgov
OTÁZKA: Čo legitimuje ľudí na vládnutie? Aká má byť vláda?
ODPOVEĎ: Na čele majú byť najlepší, najmúdrejší = aristokracia.
- Platón tvrdí, že aj forma štátu sa mení
OTÁZKA: Koľkí majú vládnuť? (historik Herodotos)
ODPOVEĎ: Cez anarchiu je cesta k diktatúre. Nechce: monarchiu, demokraciu, oligarchiu, plutokraciu, aristokraciu, tyraniu a anarchiu.
OTÁZKA: Aké vlastnosti by mal mať vládca, panovník?
ODPOVEĎ: Sú schopní múdrosti ( nie sú mladí – nie menej ako 50 rokov), bez súkromného majetku (nemal by túžiť po majetku a kvôli tomu vstúpiť do politiky), bez rodinného života, zákonodarné umenie
- hodnotenie Platóna: cez svätého Augustína ovplyvnil kresťanskú filozofiu (do 9. storočia), písal utopickú literatúru a presadzoval teóriu elity
- na konci v diele Zákony zistil. „Nenechajme vládnuť človeka, nechajme vládnuť zákon.“
- vláda práva – idea politológie, teórie štátu
- je otcom myšlienky koncepcie teórie štátu
- kritika: Care Popper
ARISTOTELES
- poriadkumilovný profesor
- na ostrove Chalkidiki v meste Staiskiros
- otec: osobný lekár Aminta II.(macedónsky panovník) - mal syna Filipa
OTÁZKA: ETIKA NIKOMACHOVA = významné dielo pre právo – názory na právo
- už ako sedemnásťročný bol v Platónskej akadémii
- ako 25 ročný mal vlastný filozofický systém
- 340 – Alexander Macedónsky nastupuje na trón = Aristotela využil a vrátil sa do Atén
- Lyceon (prototyp univerzity) – viac vedných disciplín, spolu večerali (symposio)
OTÁZKA: filozofická fakulta = FACULTAS ARISTOTELICA
- Aristoteles bol empirik = chcel všetko skúmať
- Aristoteles neakceptoval teóriu ideí = lebo je to len hierarchia hodnôt
- „Idey sú večné nemenné, tak ako môžu byť vzorom?!
- Aristoteles hovorí o SUBSTANCIÁCH – tie sú spojené so samotnou vecou
- SUBSTANCIA – musí ísť idey oproti; musí mať potenciu/možnosť = čo je duševným princípom
- hmota musí mať potenciu, aby sa idea mohla realizovať
- prvotná inteligencia = Stvoriteľ (všetko je naprogramované)
- Aristotelov vesmír – teologický (účelný)
OTÁZKA: Aká je pôvodná európska tradícia legitimity štátu?
ODPOVEĎ: Názory na štát vyjadril v diele POLITIKA. Človek je ZOON POLITICON – spoločenská bytosť. Vznik štátu je podľa Aristotela inštinktom sociability človeka.
- štát – je tu v našom záujme, my sme zdrojom moci
- legitimovanie spoločným dobrom pre všetkých
- musí byť miestom dobrého života
ARISTOTELOVE NÁZORY NA ŠTÁT
OTÁZKA: Aký je rozdiel medzi pôvodnou a novodobou legitimitou?
ODPOVEĎ: Aristoteles legitimuje (=súhlas s mocou) štát, že slúži všeobecnému dobru (HOMONOJA = spoločné dobro) – občianska forma priateľstva –> v modernej tradícii štát akceptuje spoločenskú zmluvu (ústavu)
- “Čo ti nezakazuje robiť zákon, nech Ti zakazuje hanba!“ („Quod nom vetat lex hor vetat fieri pudor.“)
- dobrý štát mal mať cnostný občanov
- svojimi mravnými vlastnosťami vytvárali dobrý štát
OTÁZKA: Ako sa líši aristotelovské (antické) chápanie občianstva a moderné občianstvo?
ODPOVEĎ: Je participatívne, plné a štát je miestom dobrého života.
OTÁZKA: Aké sú predpoklady dobrého štátu podľa Aristotela?
ODPOVEĎ:
- štát riadený v spoločnom záujme (suum bonum)
- štát, v ktorom občania slobodne participujú na verejnej moci
- štát, v ktorom je celý život podriadený právu
- je v ňom silná stredná trieda
ARISTOTELOVA TEÓRIA SPRAVODLIVOSTI
- Aristoteles rozdeľuje etickú spravodlivosť na:
- distributívnu (rozdeľovaciu) = norma vzťahu medzi dvoma subjektami
- vyrovnávajúcu = vo verejnoprávnych vzťahoch občan štát (1 subjekt je nadradený)
- súkromnoprávne vzťahy
- občania si najímajú, požičiavajú (dobrovoľné akty), kupujú
- požiadavka EKVIVALENCIE (rovnováhy)
- v justícii = vyrovnávajúca spravodlivosť
- sankcia v občianskom práve – náhrada škody, RESTITUTIO IN INTEGRUM (sankcie, ak je vychýlený vzťah a občania si ich sami nevedia rozhodnúť), satisfakcia (súd)
- spravodlivosť je zrkadlom práva
OTÁZKA: Aké druhy spravodlivosti rozoznávame u Aristotela?
ODPOVEĎ:
Zákonná spravodlivosť:
- všeobecná = koncepcia v platnom práve
- čiastková = nestranné zväčšovanie nárokov súperiacich strán
Etická spravodlivosť:
- distributívna
- vyrovnávacia
- Aristotelova SLUŠNOSŤ je súčasťou platného práva = putovala do Ríma ako aquidas do Anglicka u nás bonae morus
- SLUŠNOSŤ = citlivo zohľadniť špecifiká daného prípadu
- ak zákon dopadá v konkrétnom prípade
- ak zákonodarca niečo opomenul
OTÁZKA: Čo je prirodzené právo?
ODPOVEĎ: Prirodzené právo je intuitívne etické vedomie – poznačil koncepciu prirodzeného práva.
- Aristotelom vrcholí grécka filozofia
OTÁZKA: Aký je rozdiel medzi helenistickou a klasickou filozofiou?
ODPOVEĎ: helenistická trvá od obdobia vlády Alexandra Macedónskeho až do obdobia sv. Augustína – 600 rokov (ešte treba doplniť!!)
HELENISTICKÁ FILOZOFIA
- všetky sú návodom ako sa oprieť o vlastné dobro = introvertná filozofia
- Stoici = ľudia plní záväzkov, sebadisciplíny
- Epikurejci (hedonisti) = sú prví právni pozitivisti a ako prví vypracovali kompletnú teóriu spoločenskej zmluvy ako základ štátu
- Kinici = chcú slobodu, nechcú byť závislí
- Justinián roku 529 zatvoril grécke školy ako pohanské
RÍM
- pôvodne tu boli Etruskovia
- mali sochy, mince, kráľa, úctu k ženám
- vládli Rímu viac ako 100 rokov
- etruský kráľ Priscus vládol 37 rokov a ustanovil nástupcu: Servia Tullia (bol na tróne 44 rokov)
- 272 pred Kristom vpád Ríma do Tarentu – stretnutie roľníkov a gréckych ľudí = nevedeli pochopiť, že človek sa môže zastaviť a rozmýšľať
- Rimania pochopili, že myšlienka, reč je veľmi dôležitá
- Od 3. storočia pred Kristom – kontakty s gréckym štátom – skultivovali Rimanov – napriek tomu nevytvorili rímsku filozofickú školu
- Riman = pragmatik („čomu to prospeje“); len poznatky, ktoré môžu využiť pri správe štátu (filozofická súčasť spoločenského zápasu); na riešenie praktických otázok
- prebrali epikureizmus, stoicizmus, skepticizmus
OTÁZKA: Odkedy môžeme hovoriť v súvislosti s Rímom o vytváraní politickej ideológie?
ODPOVEĎ: Na sklonku republiky.
- predchádzal čin: v Európe sa vytvorila republika. Musíme čakať na koniec republiky, aby sme mohli hovoriť o ideológii
- republika vznikla v roku 509
- Rimania boli draví, nestačilo, že sa mohli zúčasťňovať
OTÁZKA: Aký je rozdiel medzi Rímskou republikou a gréckou demokraciou?
ODPOVEĎ: Rimania si nevedia predstaviť demokraciu – pripustili zastúpenie z ľudu = zmiešaná vláda. Dvaja konzuli zasadali na kráľovské miesto = monarchistická zložka. Senát (doživotne volení senátori – mali fialové alebo červené pásy na talári, patricijovia na tóge) = aristokratická zložka. Tribúni ľudu (nedoknuteľný, mali veto...) = demokratická zložka.
- RES POPULI = politické práva
- 2 veľké postavy: Scipio, Catio
- Rímsku teóriu štátu vytvoril Polydibius
- výsledok: prvé svetové dejiny = opisuje prvé republikánske zriadenie
- fascinovala ho : vojenská technika, politické inštitúcie, mentalita
RÍMSKA REPUBLIKA
- vytvorenie prvej republiky na svete
- tribúni ľudu
- aristokracia bola ponechaná
- dvaja konzuli korene myšlienky deľby moci (tvorcom idey bol Grék Polydios, napísal dielo HISTORIA UNIVERZALIAE = prvá oficiálna analýzy rímskeho štátneho zriadenia
- príčiny, prečo sú Rimania takí dobrí: super politické inštitúcie, vojenská sila, mravné zásady
- ako zastaviť úpadok = zmiešaná forma vlády (je to republikánska ideológia)
- pevnosť republikánskej ideológie si Rím vytvoril prostredníctvom Grécka
- najvyššie hodnoty: JEDNOTA ŠTÁTU A OBČANA= občan nemyslí len na seba, štát myslí na občanov, ODDANOSŤ A SLUŽBA REPUBLIKE, RÍMSKA SOLIDARITA, HRDOSŤ NA VEĽKOSŤ A TRADÍCIE RÍMA
- cnosť (VIRTU) – sebadisciplína je dôležitá
- „Rím – to som ja.“
- veľmi dôležité boli volebný hlas a súdny rozsudok
- Rimania milovali Rím = národ dravý a v dôsledku toho sa mení na impérium
- IMPERIUM ROMANUM – blahobyt (privážanie otrokov), napriek tomu neboli šťastní, vnútorné záležitosti rozkladali
- Podplácanie tribúnov sa stalo bežné
- „V Ríme je všetko na predaj.“ Seneca
LUCIUS CORNELIUS SULLA
- disciplinovaný, bez ilúzií, nesebecký, vzdelaný
- roku 88 sa stal konzulom
- odstránil úplatkárstvo, korupciu...
- s jeho príchodom sa rozhorela vášeň pre dejiny
- ochránil dejiny Ríma pred zabudnutím
- Lukrécius, Ovídius = boli to veľkí básnici
- bol 3 roky diktátorom
- zložil funkciu a odišiel z Ríma (neslúžilo mu zdravie)
- rok po tom zomrel
- koniec republiky a občianskych slobôd
GAIUS JULIUS CAESAR
- inšpirácia = Alexander Macedónsky
- spolu s milenkou Kleopatrou
- každý odpor zlomil
- senát ušiel do Grécka
- v Ríme = stanné právo
- Kleopatra bola 22 ročná, vtipná a vzdelaná, pričom on mal 43 rokov
- senát a rímsky ľud prevolal = neobmedzený diktátor
- zasadili mu 23 rán priamo v senáte, kde aj zomrel
- senátori sa rozutekali
- PERSONA NON GRATA (výraz v diplomacii) = neželaná osoba – osoby, ktoré môžu beztrestne zabiť; proskripcia
- Po Caesarovej smrti sa zmenilo zriadenie – prešlo sa na Principát
- Marcus Tullius – bohatý, nechcel, ale vzal obhajobu Sexta Roscia, ktorého súd oslobodil
- Filipiky (buričské reči) = viedol ich Demostenes proti Filipovi Macedónskemu
OCTAVIANUS AUGUSTUS
- zriadil principát
- Octavianus sa začal nazývať Augustus (božský, vznešený)
- absolutistický režim
- republikánske ideály dal do služieb cisárstva
- vojenská diktatúra
- najvyšší zákonodarca
OTÁZKA: Vývoj konzistného politického myslenia po ideológiu?
ODPOVEĎ:
- republika
- republikánska ideológia
- cisárstvo
- dominát
- imperiálna ideológia (stoia)
- raný principát = ideál z republikánskych princípov
- kľúčovým faktorom ideovej histórie Ríma je roztržka medzi reálnym politickým vývojom spoločnosti v novom cisárskom režime a úporným konzervovaním mravných hodnôt orientovaných na republikánsku minulosť (ideológia zaostávala za reálnym faktom)
- Seneca sa neprestal hanbiť za Rimanov – nakoniec sa zabil
- čin predchádza myšlienku
- stoicizmus s ideálom kosmopolis (svetoštáte, svetoobčianstve) = imperiálna ideológia
- štát: svetoobčiansky = ochrana pred barbarstvom (buričmi)
- Imperium Romanum zachová dedičstvo
- Idea: solidarity rímskeho impéria ako stoickej kosmopolis
- Marcus Aurelius – od stoikov čerpal námet ako spravovať štát (najmä administratívnu časť) = napísal dielo HOVORY K SEBE: V ZEMI HRADOV NA HRONE (podnadpis)
- asi v 6. storočí pri Devíne
- strážne hrady = Stupava, Iža, Komárno
- Rimania vyhnali kráľov
- kňazi mali v rukách právo (pontifexovia)
- najstarší súdny proces bol vo forme rituálov
- právo spísané v latinčine, všeobecne záväzné, publikované LEGES (LEX) DUODECIM TABULORUM = Zákony 12. tabúľ
- formuje sa právnická laická elita
OTÁZKA: Akou činnosťou vytvárali rímski právnici právo?
ODPOVEĎ:
- poskytovanie rád (CAVERE) čomu sa vyhnúť pri procese
- zastupovanie (AGERE) pred súdom
- RESPONDERE – odpovedať magistrátom alebo sporným stranám
- AD VOCARE = privolať
- AD VOCATUS = privolaný na pomoc v núdzi; mohol prijať len honorarium
- právo malej roľníckej republiky – Zákony 12. tabúľ sa museli interpretovať, aby im právnik porozumel a zvládol kauzu (časom sa museli od Zákonov 12. tabúľ odkloniť)
- prétor mohol udeliť žaloby
- okrem IUS SCTRICTUM sa rozvíja IUS AEQITUM
- grécka filozofia vplývala na rímskych právnikov
- jurisprudentia = právna veda
- od konkrétneho prípadu prechádzali k všeobecnému
- tvorili pojmy
- obdobie republiky
OTÁZKA: Ako sa menilo právo za dobu cisárstva?
ODPOVEĎ: Cisár vydával dodatky k existujúcim zákonom. PRINCEPS LEGIMBUS SOLUTUS = cisár vydával zákony, ale sám sa im neprispôsoboval. Vydával cisárske konštitúcie. IUS RESPONDENDI PRINCEPS = z moci cisára mohli právnici odpovedať, dávať konzultácie sudcom, magistrátom v sporných prípadoch.
- AUTORES IURIS = sú teda autormi práva
- „Rím dal všetkým národom zákony.“ Vergílius
- Neskôr boli rozhodnutia súdov na výsmech
- „Dav žral, reval, smrdel“ – píše historik
OTÁZKA: Ako sa vola mysliteľ, ktorý dovŕšil rímske právne myslenie?
ODPOVEĎ: Tacitus.
KRESŤANSTVO
OTÁZKA: Kde a za akých okolností vzniklo kresťanstvo? Z akých zdrojov sa napája?
ODPOVEĎ: Rímska spoločnosť bola bohatá, ale táto spoločnosť nenachádza odpovede v polyteizme (štátnom náboženstve) = vec verejná. Náboženské povinnosti určoval cisár. Riešenie neponúkali ani lokálne náboženstvá
OTÁZKA: Nakoľko je kontinuita pokračovaním a niečím novým?
ODPOVEĎ: Kontinuita = o stvoriteľovi (denciurgovi) = v koncepciách sú už známe zásady a cnosti. Pohanský svet nemal na kresťanské predpoklady.
- vznik v hebrejských tradíciách = kresťanstvo vyšlo z judaizmu
- Židia – jeden zo semitských kmeňov
- sabuceji = najbohatší, najkonzervatívnejší: kňazi + leviti vyznávajú len to, čo je napísané = Mojžišove zákony
- farizeji = okrem Mojžišových zákonov aj komentár
- esenci = reformná sekta, ktorá hovorí o nevyhnutnosti novej zmluvy s Bohom; hlásali monoteizmus a mesianizmus (očakávanie Spasiteľa) prvá diskontinuita (niečo nové) – odpoveď na otázku na test!!!
- 46/47 – Esenci = zachovaný najstarší exemplár biblických textov
- RELIGIO LICITA = povolené náboženstvo
- druhá diskontinuita = Gréci a Rimania sa postavili proti racionalizmu
- supracionalizmus = hlása vnútorné očistenie, nasledovanie
- supranaturalizmus = hlásanie čistoty, odriekanie (odpovede na otázku v teste!!!)
- Ján Krstiteľ na očistu začal používať svätenú vodu – krst
- po smrti Jána Krstiteľa začal hlásať kresťanstvo Ježiš Kristus
JEŽIŠ KRISTUS
- „Boh je láska, ktorá sa k nám trpezlivo nakláňa.“
- učí tolerancii
- láska = principiálny postoj vôle
- učil ľudí, aby milovali ľudia blížneho svojho
- vystúpil proti farizejom
- človek bude spasený na základe lásky k blížnemu
- apoštol Pavol označil Ježišovu smrť ako škandál pre Grékov
- po Kristovej smrti šíria vieru apoštoli (= vyslanci)
APOŠTOL PAVOL Z TARZU
- farizej, remeselník
- zo začiatku kruto prenasledoval kresťanov
- na ceste do Damasku mal videnie a stal sa Kristovým učeníkom
- má zásluhu na šírení kresťanstva
- potom „strácal pôdu pod nohami“
- bol popravený v Ríme
- kresťanstvo – súčasť židovského náboženstva
- za Domiciána = prenasledovanie kresťanov na základe trestného práva
- štátne orgány nesmeli stíhať kresťanov na základe EX OFFO
OTÁZKA: Za akých predpokladov mohlo kresťanské učenie prežiť?
ODPOVEĎ: vytvoriť intelektuálne vyzreté učenie (alternatíva k štátnemu náboženstvu). Kresťanstvo sa musí inštitucionalizovať (vytvoriť si štruktúru)
OTÁZKA: Ako sa formovala cirkevná doktrína (učenie)?
ODPOVEĎ:
- v druhej polovici 1. storočia nemali kresťania formované povedomie
- stupeň: Nový zákon:
- 4 evanjeliá (synoptické)
- epištoly apoštolov
- listy apoštolov
- zjavenie sv. Jána (apokalypsa)
- v 2. storočí sa formuje kresťanská inteligencia
- stupeň: Patristika (prvé teologicko-filozofické vyjadrenie kresťanskej viery) = učenie otcov cirkvi – patres – pravoverní, vedú čistý život, vzdelaní...
Patristika sa podľa vývoja delí:
- prvá fáza: APOLOGETIKA = obrana viery pred Židmi a pohanmi
- druhá fáza: SYSTEMATIKA = začiatok založením prvej bohosloveckej školy v Alexandrii
Patristika sa územne delí:
- východná (grécka) – pokračovala v helenizácii, pokračovala v pohanskej filozofii; predstavitelia = Justín Filozof, Ireneius, Tacián Sýrsky...
- západná (latinská) – poznali administratívu štátu, predstavitelia = Dionýzios Aeropagita napísal diela: O SVETSEKJ HIERARCHII a O CORKEVNEJ HIERARCHII; a Tertulian bol právnik a autor APOLOGETICUM
- Klement Alexandrijský a Origenes = vznik Biblickej teológie
NÁZOR KRESŤANOV NA ŠTÁT A PRÁVO
- Celsos napísal pravdivú rozpravu a obvinil kresťanov, že ignorujú politický poriadok ríše, napriek tomu že z neho profitujú
- Origenes odpovedá Celsovi – legitimuje svetskú moc
OTÁZKA: Aký je predpoklad, aby prežilo kresťanstvo?
ODPOVEĎ: Tvorba organizácie = ecclesia (základ vytvorenia):
- kresťanské obce, demokratické pomery
- samospráva na čele s presbytermi
- pomocníci diakonovi
- charizmatici
- episkopát = biskupi
- spájanie do katolíckej viery (vyobjímajúcej)
- cirkev sa etabilizuje = má podobu štátu
OTÁZKA: Ako prebiehal proces povýšenia kresťanstva na oficiálne náboženstvo Ríma?
ODPOVEĎ:
- Nikomedijský edikt cisára Galéria (311) = zastavil prenasledovanie kresťanov a zanikla trestnosť
- Tolerančný edikt cisárov Konštantína Veľkého a Licínia (313) = Konštantín Veľký zakázal pohanské kulty a zrušil polyteizmus (štátne náboženstvo). Kresťanstvo = zjednocujúca sila. Európsa – celá kresťanská.
- Rok 391= kresťanstvo sa stalo oficiálnym rímskym štátnym náboženstvom
- vzniká ústavný problém – cirkevnej svetskej moci
OTÁZKA: Čo je politický augustinianus?
ODPOVEĎ: Na riešenie tohto problému (svetská cirkevná moc) sa využíva učenie sv. Augustína (vrcholný predstava patristiky) = platí do konca 8. storočia. Sv. Augustín sa stretol s biskupom Ambrosiom, pokrstil ho a prijal kňazskú vysviacku.
OTÁZKA: Ako je náboženská filozofia členená?
ODPOVEĎ: Patristika (od apoštolskej doby, 8. storočia) a scholastika (od 9. storočia).
- teodícia (filozofický problém)
- prečo je zlo?
- dôstojnosť nám dáva slobodné rozhodnutie
- DE CIVITATE DEI = O štáte Božom.
- boj svetského štátu (podľa Kaina) – človek sekulárny (svetský) očakáva naplnenie medzi životom a smrťou = poznajú sa
- boj svetského štátu (podľa Ábela) – duchovní ľudia hľadajú pravdu, učia sa milovať, ľahostajnosti voči majetku... = boží štát
- každá moc pochádza od Boha! Ako sa moc využíva, zodpovedá sa Bohu!
- rešpektovanie a porušovanie záväzkov panovníka sa vykonáva u pápeža = zlého možno exkomunikovať
- pápežskú zvrchovanosť na konci 6. storočia formuloval Gregor Veľký
OTÁZKA: Kde a kedy došlo k realizácii politickej doktríny augustinianizmu?
ODPOVEĎ: impérium Karola Veľkého
RÍŠA KAROLA VEĽKÉHO
- pápežskú zvrchovanosť formuloval na konci 6. storočia Gregor Veľký
OTÁZKA: Kde a kedy došlo k realizácii politickej doktríny augustinianizmu?
ODPOVEĎ: Existovalo impérium KarolaVeľkého (karolický imperializmus), ktorý mal víziu svetového poriadku. REX ET SACERDOS (kráľ a pápež) = teokracia – politický prejav náboženskej jednoty. Korunováciou Karola dostal západ cisára.
OTÁZKA: Čo prinieslo karolínske impérium?
ODPOVEĎ: Priniesla renesanciu vzdelania. Reformovala jazyk tým, že sa zaviedla latinčina. Sústavné školské vzdelávanie (cirkevné školy v duchu latinskej kultúry).
OTÁZKA: Čo rozdelilo kresťanstvo?
ODPOVEĎ: V roku 1054 došlo k sporu kedy sa najvyšší predstaviteľ pravoslávnej cirkvi s pápežom navzájom prekliali (pápežská schizma). Vtedy sa rozdelila na dve vetvy: grécku (pravoslávni) a latinskú. Kliatba bola odvolaná v roku 1965.
- po rozpade Karolovej ríše nastal boj o moc
- 13. storočie – storočie kresťanskej moci
- pápež Inocent III. Nad sebou uznáva len Boha
- ochrana Európy pred islamom
- Mohamed ponúkol nový etický kódex inšpirovaný bohom (Alahom)
- 622 – putoval do Mediny a začala svätá vojna (prišlo s ním 75 mužov)
- po Mohamedovej smrti v priebehu piatich rokov dobyli: Egypt, Arábiu, Mezopotámiu a Španielsko
- do cesty sa postavil Karol Martel
- arabský kalifát bola jednou z najmocnejších ríší
OTÁZKA: Čo vieme o islame?
ODPOVEĎ: Dostali sa do Alexandrijskej knižnice (produkt Aristotelovskej filozofie). Priniesli hinduistický princíp.
- Európa prebrala civilizované vodcovstvo v období humanizmu a renesancie
- Františkánsky a dominikánsky rád
OTÁZKA: Čo bola scholastika (schola = škola) a čo priniesla?
ODPOVEĎ: Augustinianizmus – predmet výučby = Sväté písmo, metóda = kontemplácia. Vznikajú školy nezávislé od cisára a študuje sa viac odborov = UNIVERZITAS - učia sa ARTES LIRALES. Univerzitným jazykom bola latinčina. Právo – Bologna (prvý výtlačok Corpus Iuris Civilis vydaný Justinánom). Corpus Iuris Civilis = Codex Justiniani + Novelle + Digesta + Institutiones
- Corpus Iuris Civilis vysvetľuje Dominus Irnerius svojim študentom
- Glosátori = nasledovníci Irneria (písali glosy k okraju digest):
- Vulgarus
- Jakobus
- Hugo
- Martinus
- patristika sa na univerzite mení na scholastiku: zmena predmetu (ARTES LIBERALES – svetské vedy), zmena metódy (rozumová – sylogizmy a argumentácia) a úsilie o systematizáciu a syntézu
TOMÁŠ AKVINSKÝ
- že vraj mal 200kg ;-)
- jeho učiteľ = Albert Veľký (veľký Aristotelovec)
- najdôležitejšie dielo: SUMMA TEOLOGICKÁ = kompromis veda a viera
- nemusí svetské právo
- tomizmus = učenie formujúce sa v období neskorej scholastiky; formuje sa dlho po jeho smrti; učenie kresťanského stredoveku
- ovplyvnil Roberta Schumanna (dielo: PRE EURÓPU)
- Františkáni = založil František z Asissi – chcel žiť pokojne a nechcel, aby sa mnísi vzdelávali
- Aristotelovsko-tomistická paradigma sa v dôsledku nominalizmu celkom zmenia = vzniká právne myslenie s modernými črtami:
- voluntarizmus:
= Tomáš a dominikáni presvedčení, že Boh koná v súlade s logos (slovo, zákon, racionalita), že Boh je láska a myslí to s nami dobre
= františkáni to odmietli – Boh je podľa nich slobodný a len jeho vôľa je podstatná
= právo = výraz vôle
- individualizmus (subjektívne právo):
= dominikáni a Tomáš = UNIERZÁLIE
= františkáni – konkrétne veci = individualizmus
- právny pozitivizmus
- postglosátori = mali vlastné učebnice, vlastné názory – tvoria IUS CONUBE (všeobecné právo, ktoré nahradilo právny partikularizmus )
- predstaviteľ postglosátorov = Bardolas de Saxotera
HUMANIZMUS A RENESANCIA
- obdobie 14-16. storočia
OTÁZKA: Aké sú základné prúdy 14-16. storočia?
ODPOVEĎ: humanizmus a renesancia:
- reformácia
- katolícka protireformácia
- právny humanizmus
- sociálne utópie
SVETSKÁ LITERATÚRA = RENESANCIA
- rehabilitovaná silná osobnosť
- humanizmus = revolta proti stredovekému spôsobu myslenia, ale nepriniesla nič nové – priniesol akurát znovuzrodenie antiky (rímskej, gréckej a judaistickej)
- v 15. storočí antické texty – pre masy ľudí a vznikla historiografia
- pre toto obdobie bol charakteristický racionalizmus
OTÁZKA: Čo z antiky si vybrala renesancia?
ODPOVEĎ: Helenistické doktríny: epikureizmus, stoicizmus a skepticizmus. Mali podobné hospodársku situáciu, latinčina, nová elita (buržoázia) a záujmy.
OTÁZKA: Kto hlásal toleranciu cirkvi?
ODPOVEĎ: Erazmus Rotterdamský a Locke.
OTÁZKA: Aké boli politické učenia renesancie?
ODPOVEĎ:
Erazmus Rotterdamský – napísal knihu o pacifizme: VOJNA JE SLADKÁ PRE TÝCH, ČO JU NEZAŽILI
Montainge – zaraďuje sa sem
Bodin – 6 kníh o republike = teória suverenity
N. Macchiavelli – živelne priťahovaný politikou, bol druhý sekretár florentskej republiky a šéfom diplomacie; diela: ÚVAHY O PRVÝCH 10 KNIHÁCH TITA LÍVIA, VLADÁR, ROZHOVORY O MORÁLKE, DEJINY FLORENCIE (dielo o vojenskom umení)
- východisko: filozofia dejín:
- prozreteľnosť – že dejiny sa opakujú, vedieť pochopiť a využiť súvislosti; o osude človek a rozhoduje postavenie planét
- morálka do politiky nepatrí – znak dobrého politika je, že odhadne situáciu – je teda realista
- vládca = silný ako medveď, prefíkaný ako líška
OTÁZKA: V ktorých dielach skúma úpadok štátu?
ODPOVEĎ: Všíma si patológiu štátu...
OTÁZKA: V akom diele rozoberá logiku moci?
- ODPOVEĎ: Vo Vladárovi, najlepšie rozdelenie moci = záruka proti zneužívaniu moci – nemusia platiť odosobnené zákony
OTÁZKA: Kto ako prvý definoval štát ako ho dnes chápeme?
ODPOVEĎ: Macchiavelli.
1