zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Dejiny európskeho politického a právneho myslenia

 

Súhrn prednašok - externistov ZS 2009 (dej.europ.polit.a_prav.myslenia.doc)

Dejiny európskeho a politického myslenia

súhrn prednášok externisti 1r. zim.semester

OBSAH A ZAMERANIE PREDMETU

 

OTÁZKA: Obsah a zameranie predmetu?

ODPOVEĎ: úloha právnika:

  1. pozorne počúvať klienta = ujasniť situáciu klienta; vysokošpecializovaný
  2. múdro odpovedať = poskytnúť radu, pozerať na dobro klienta, preventívne rady (snaha vyhnúť sa súdnemu sporu)
  3. vyjednávať = premyslená stratégia; dobý obchod zo strany klienta a právnik ešte lepší; mediácia
  4. koncipovať zmluvy a iné právne dokumenty = zmluva (umelecké dielo); monitorujú  duševné pochody právnika

 

  1. IUS EST ARS BONA ET AEQUI = právo je umenie dobra a spravodlivosti
  2. hľadal som zmier, urovnal spor
  3. vnášal poriadok
  4. dobrý právnik = povolanie officium nobile – ušľachtilé povolanie
  5. právnik = osobnosť, norma
  6. osobnosť vzniká na univerzite

 

IDEA UNIVERZITY

 

  1. Newman napísal knihu IDEA OF UNIVERSITY
  2. len deti (muži) z vyšších spoločenských kruhov
  3. bývali na kolajách a večerali v talároch (spolu s učiteľmi) = UNIVERSITAS (spoločenstvo učiteľov a študentov)
  4. ľudia stále hľadajú poznatky a vytvárajú hodnoty, ktoré odovzdávajú
  5. funkcie univerzít: informovať, hľadať, odovzdávať pravdu a formovať
  6. chránené ostrovčeky = CAMBRIDGE a OXFORD
  7. univerzita sa napájala na štátny rozpočet
  8. vzdelanie je prostriedok na vylepšenie životnej úrovne
  9. štát chce rentabilitu – inštitucionalizuje sa vzdelanie v podnikateľskom duchu
  10. Roger Scruton = konzervatívec, odišiel z univerzity
  11. UNIVERZITA = Platónska idea

 

STAROVEKÉ GRÉCKO AKO KOLÍSKA ZÁPADNÉHO MYSLENIA

 

  1. 2000 p.n.l. – prvá vlna sťahovanie národov = horskí Dórovia našli pôvodných chudobných poľnohospodárov (k bojom neprišlo)
  2. neúrodnosť zeme
  3. členitosť pobrežia = prirodzený nástup k Stredomoriu – nevyhnutnosť lodí, námorníctva
  4. Gréci mali priebojných vodcov
  5. lúpežníctvo, pirátstvo a neskôr obchod so susedmi
  6. vznikajú prvé ekonomiky slobodného podnikania
  7. vznik hradíšť (akropoly)
  8. ohradením vznikla POLIS (štát – mesto, viac ako hradište, svätyňa, budovy obklopené múrom)
  9. POLIS = komunita ľudí, ktorá má spoločné ciele
  10. POLITÉS = občania
  11. Kolónia putovala do Stredomoria = MATER POLIS (METROPOLA)
  12. kolonizačné úsilie od 12.-8. storočia p.n.l. viedlo k vytváraniu mestských štátikov
  13. majú rovnaký náboženský kult

 

  1. prenechali si zvyky z MATER POLIS
  2. helénska kultúra = syntéza kultúr s ktorými prišli Gréci do styku (základ západnej európskej a americkej kultúry)
  3. rozširovanie gréckej kultúry aj do Ríma
  4. úvahy o štáte a práve sú vo filozofii a v mytológii
  5. 1500-1100 – Homér napísal eposy Ilias a Odysea
  6. Homér opisoval Bohov aj hrdinov a dal pojmy DOBRO (vernosť, spravodlivosť) a ZLO (krádež, vražda)

 

  1. prvé obdobie 7.-6. storočie = do 5. storočia p.n.l. – KOZMOLOGICKÉ OBDOBIE = sústreďuje sa na prírodu, prírodné zákony (NOMOS)
  2. zaoberajú sa otázkou čo je svet?
  3. MILÉTSKA (IÓNSKA) ŠKOLA (Milétos = perla Iónie) = nezaujímali sa o človeka:
  1. Táles
  2. Anaximandros
  3. Anaximenos
  1. PYTAGOREJCI = Hyppodamos z Milétu navrhol prvý model ideálneho štátu

 

  1. druhé obdobie 5-3. storočie  p.n.l.:
  1. ANTROPOCENTRICKÉ OBDOBIE
  2. ETICKÉ/KLASICKÉ
  3. SOKRATOVSKÉ
  1. filozofi z Milétu porazení – tlačia sa do Atén
  2. Atény vyhrali námornú bitku (maratónec bežal ohlásiť víťazstvo – 42 km)
  3. Solón = kladie základy zriadenia
  4. Herodotos = nazval to „demokracio“

 

  1. Machciaveli prvý krát použil, definoval ŠTÁT v HUM a RENES
  2. štát v modernom chápaní nebol

 

SOLÓN

 

  1. vojak, básnik, zvolený archont
  2. zákony 594
  3. vyryté do mramorových stĺpov
  4. všetci slobodní muži mali zhromažďovacie právo (zasadali na hore PNIX)
  5. tí, čo mali viac ako 30 rokov sa lósom volili za sudcov zo 6000 občanov (500 – lósom)
  6. definitívny výber sudcov volili ráno až keď bol proces

 

  1. postava verejného žalobcu neexistuje – žalovať mohol ktokoľvek
  2. neexistovali ani advokáti – obhajcovia, ale mohol si zadovážiť „logografa“
  3. výpovede sa protokolujú
  4. používajú sa presýpacie hodiny, aby mali rovnaký čas

poslanci mali za neúčasť diéty

 

 

 

 

 

 

SOFISTI

 

  1. v Solónovom diele pokračuje Perikles
  2. umelci (iónsky štýl) = architekti, maliari, Parthenon, Erechteion, Sofokles a Aischilos (drámy)
  3. Aténčania milovali divadlo (obyvatelia prežívali role s hercami..)
  4. zveľaďovanie Atén po hospodárskej i kultúrnej stránke – osveta a vzdelávanie ľudu (aj tí najchudobnejší)
  5. do Atén putovali Sofisti (kto zaplatil, toho vyzbrojili poznatkami):
  1. ako myslieť
  2. ako hovoriť
  3. ako konať
  1. znaky sofistov:
  1. princíp kritiky – prví skeptici v dejinách = pravdu považovali za subjektívny výtvor ľudskej inteligencie
  2. dialektický vývoj - ku každej téze dali antitézu a vytvorili syntézu  prvky liberalizmu (nič nie je tabu, všade môžeme)
  3. antropocentrizmus (homo humanizmus) = sústredili sa na človeka; silný individualista,; sebapresadzovanie; hodnoty slobody, rovnosti....
  4. učili rétoriku:

= pestovali praktické rečnícke umenie (súdne, politické)

= človek by mal vedieť argumentovať

= eristika = umenie sporu

= rečnícku techniku spájali so vzdelaním – šírili osvetu

= veľký vplyv – slovo zbraň, vzdelanie mocou  politická kariéra – dobrý prejav

= napríklad Demostenes si oholil polovicu hlavy a sám na brehu mora skúšal akú intenzitu hlasu mal použiť

= v zhromaždení mohol každý povedať čo chcel

= rétorika sa formuje do konca 5. storočia

= išlo o uvoľnenie poslucháča = zárodky populizmu (populizmus vyčítali sofitskí filozofi)

= Platón a Sokrates nazývali nepoctivou a oslnivou rečou (EKVITIBRISTIKA)

= rečníctvo: Cicero, Seneca, Marcus Aurelius

= cirkevno-bohoslovecká rétorika

= v období francúzskej revolúcie = Robspiere, na Slovensku = Štúr, Moyzes, Juriga

= od ČSR sa rétorika neučí

= ak ničíme rétoriku – degradujeme duchovné hodnoty

= NON VITIA CARTA = zlá gramatika nerobí zmluvu neplatnou, ale veľa vypovedá!

  1. Poppr = otvorená spoločnosť a nepriatelia
  2. roku 1936 – uzavretá spoločnosť je spoločnosť, ktorá vychádza z prípody, uspokojuje jeho citové potreby
  3. Henri Bergson: DVOJAKÝ PRAMEŇ MRAVNOSTI A NÁBOŽENSTVA
  4. Sofistom sa nezdalo, že ľudské zákony sú len odrazom prírodných zákonov
  5. ľudia tvoria zákony (do zákonov dávajú aj svoje záujmy) = lebo zákonov sa slabí dožadujú
  6. sofisti stvorili dualizmus práva: prirodzené a pozitívne (výtvor človeka)
  7. kto má moc, ten má právo
  8. vláda si tvorí zákony, aké chce
  9. negatívne znaky sofistov:
  1. teoretická skepsa vedie k mravnému relativizmu (všetky etické kódexy sú relatívne) – QUI PRODES = Komu to prospeje?
  2. zborili tradície, zničili modly
  3. mládež ich nasledovala

 

SOKRATES

 

  1. dojímavá osobnosť – čo hlásal, to žil
  2. v biednych podmienkach žil so ženou Xantipou (mala 30 rokov), ale on sa oženil až v päťdesiatke
  3. Sokrates bol sochárom po otcovi – hovoril, že sa nemôže venovať sochrine, lebo potrebuje živého človeka
  4. kazateľ vyhľadáva ľudí
  5. nechce nič za učenie (jeho žena mala dosť peňazí, aby uživila 3 deti)
  6. jeho matka bola MAEUTIKA = pôrodná babica
  7. Sokrates láka ľudí na pojmy
  8. výsledok jeho dialógu: človek splodí, čo je podstatné = pojem (definícia)
  9. ide mu o odstránenie skepticizmu sofistov
  10. bol presvedčený, že duša človeka bývala pred narodením v kráľovstve ideí a nasávala krásu, dobro a lásku = na tomto svete sa iba rozpamätávala
  11. Sokrates tvrdí: cnosť je starosť o dušu
  12. roku 399 bol postavený pred aténsky porotný súd – obžalobu podpísal Melétos, týkala sa toho, že neuznáva gréckych bohov = v dnešnom ponímaní z rozvracania štátu (grécky polyteizmus mu pripadal primitívny)
  13. Perikles bol Sokratovým dobrým priateľom
  14. Aspasia (druhá Periklova žena) bola pre Sokrata inšpiratívna
  15. obdivoval slobodu slova, pohybu... = Sokrates napriek tomu nebol nadšencom demokracie
  16. Perikla skosil mor a tým bola v Aténach druhý krát zvrhnutá a nastolená oligarchia (roku 404) – 30 tyranov – aj niektorí Sokratovi žiaci
  17. Aténčania postavili pred súd filozofa, že demokratické zriadenie nie je dobré (ľudia sú stádo...)
  18. bol za sofokraciu = vládu múdrosti
  19. súdny proces (opis):

= Sokrates sa opieral o dubovú palicu

= usmieval sa – to nemal robiť, lebo ľudia ho chceli vidieť skľúčeného

= mal napísanú výbornú obžalobu, ale nepovedal ju, pretože nechcel „útočiť na právo“

= Sokrates je nezaujatý, chudobný a nie je politik

= trest navrhol vypitím bolehlavu

= Sokrates navrhol, aby žil na účet štátu dokonca života

= 220 – biele hlasy, 280 – čierne hlasy, ešte 30 hlasov a došlo by rovnosti, čím by bol oslobodený

= druhé hlasovanie: 360 – čierne hlasy, 160 – biele hlasy   ho odsúdili na smrť

= ako by som argumentoval v prospech Sokrata?: nesúdili Sokrata – im vadili jeho myšlienky, sloboda povedať vlastný názor („Veď potom vy idete proti demokracii.“)

= žiadny skutok, ale iba názory boli predmetom obhajoby

= Sokrates čakal 30 dní na popravu (čakali kým lode prídu do Pyrea)

= neubránil sa strachu, no vie, že všetko bude pokračovať v inej forme

= priatelia chceli, aby Sokrates utiekol – Sokrates však nelipne na živote

= držte sa ako chlapi/filozofi a neplačte

= postavili mu bronzovú sochu  

OTÁZKA: Má sa človek podrobiť právu? Kedy ide o neposlušnosť voči právu?

ODPOVEĎ: Sokrates odporúča ústup pred právom, aj keď je odporcom demokracie. ANARCHEIN = ANARCHIA – vláda bez pravidiel.

 

 

 

PLATÓN

 

  1. 8 rokov sa od Sokrata nepohol
  2. veľmi vzdelaný = predurčený na úžasnú politickú dráhu
  3. po Peloponézskej vojne mal už 24 rokov
  4. vláda 30 tyranov
  5. Platón bol svedkom Sokratovej smrti – opúšťa Atény a cestuje po Grécku (vstrebával poznatky), videl aj Sicíliu (tu bol Evpedokles), spáchal samovraždu
  6. Platón bol znechutený životom na Dionýzovom dvore
  7. Platón kupuje svoju akadémiu (Platón poskytoval teoretickú prípravu – kultivoval charakter)
  8. Izokratos viedol konkurenčnú školu (bez stopy zanikla) – učil praktickú prípravu pre život
  9. V DIALÓGOCH (rozhovoroch) vyjadruje svoje myšlienky – grécka filozofia z debát/diskusií
  10. dialógy venované Sokratovej smrti: OBRANA SKORATOVA, kRITON, FAIDON, EUTIFRON
  11. Platón chcel vedieť pravdu (kto sme, kam smerujeme...)
  12. mal obrovskú abstrakciu
  13. okrem FYZIS je niečo nad tým – METAFYZIS
  14. ideálny svet tvoria ideály, vzory (PARADIGMY) VECI, ktoré sme schopní vnímať
  15. je to hierarchia hodnôt – syntéza pravdy + dobra + krásy
  16. v kresťanskom ponímaní je toto spojenie Boh
  17. KĽUD = dobrý, ZMENA = zlá – znaky konzervativizmu
  18. smrteľník neprenikne nikdy k svetu, ktorý je dokonalejší
  19. duša pred narodením bývala v kráľovstve ideí – chce sa tam vrátiť
  20. duša, ktorá sa dlho nasycovala pravdou + dobrom + krásou = FILOZOFI, vládcovia
  21. každý je predestinovaný k spoločenskému postaveniu
  22. aj v pozemskom živote sme v neustálom boji, s úsilím sa môžeme stať lepšími = sebazdokonaľovanie

 

PLATÓN A ŠTÁT

 

  1. podnietil prúd sociálnych utópií (miesto, ktoré neexistuje)
  2. pre Platóna je ideál na nebesiach
  3. prvé dielo: ÚSTAVA (alebo REPUBLIKA, POLYTEA)
  4. písané v dialógu – priatelia sa bavia o ideálnom štátnom zriadení = štát, v ktorom každý robí to, čo je mu predurčené – Čo vie, nech robí.
  5. „Tí čo majú vládnuť nech vládnu, tí čo majú poslúchať, nech poslúchajú.“
  6. rozdelenie do stavov je výsledkom predestinácie a selekcie
  7. Platónovi ide o ELITU (šľachtenie výnimočných jedincov, regulácia pohlavných stykov) – niektoré myšlienky sú vzorom fašizmu a nacizmu
  8. Albert Elis: „Jediným meradlom úspešnosti človeka je jeho ľudskosť.“
  9. INTELEKTUÁLNY FAŠIZMUS = ľudia nadaní sú nadradení ľuďom hlúpym, nenadaným... (jeho ciele sú utopické)
  10. indoktrinácia = premyslený plán vyplachovania mozgov

 

OTÁZKA: Čo legitimuje ľudí na vládnutie? Aká má byť vláda?

ODPOVEĎ: Na čele majú byť najlepší, najmúdrejší = aristokracia.

 

  1. Platón tvrdí, že aj forma štátu sa mení

OTÁZKA: Koľkí majú vládnuť? (historik Herodotos)

ODPOVEĎ: Cez anarchiu je cesta k diktatúre. Nechce: monarchiu, demokraciu, oligarchiu, plutokraciu, aristokraciu, tyraniu a anarchiu.

 

OTÁZKA: Aké vlastnosti by mal mať vládca, panovník?

ODPOVEĎ: Sú schopní múdrosti ( nie sú mladí – nie menej ako 50 rokov), bez súkromného majetku (nemal by túžiť po majetku a kvôli tomu vstúpiť do politiky), bez rodinného života, zákonodarné umenie

 

  1. hodnotenie Platóna: cez svätého Augustína ovplyvnil kresťanskú filozofiu (do 9. storočia), písal utopickú literatúru a presadzoval teóriu elity
  2. na konci v diele Zákony zistil. „Nenechajme vládnuť človeka, nechajme vládnuť zákon.“
  3. vláda práva – idea politológie, teórie štátu
  4. je otcom myšlienky koncepcie teórie štátu
  5. kritika: Care Popper

 

 

ARISTOTELES

 

  1. poriadkumilovný profesor
  2. na ostrove Chalkidiki v meste Staiskiros
  3. otec: osobný lekár Aminta II.(macedónsky panovník) - mal syna Filipa

 

OTÁZKA: ETIKA NIKOMACHOVA = významné dielo pre právo – názory na právo

 

  1. už ako sedemnásťročný bol v Platónskej akadémii
  2. ako 25 ročný mal vlastný filozofický systém
  3. 340 – Alexander Macedónsky nastupuje na trón = Aristotela využil a vrátil sa do Atén
  4. Lyceon (prototyp univerzity) – viac vedných disciplín, spolu večerali (symposio)

 

OTÁZKA: filozofická fakulta = FACULTAS ARISTOTELICA

 

  1. Aristoteles bol empirik = chcel všetko skúmať
  2. Aristoteles neakceptoval teóriu ideí = lebo je to len hierarchia hodnôt
  3. „Idey sú večné nemenné, tak ako môžu byť vzorom?!
  4. Aristoteles hovorí o SUBSTANCIÁCH – tie sú spojené so samotnou vecou
  5. SUBSTANCIA – musí ísť idey oproti; musí mať potenciu/možnosť = čo je duševným princípom
  6. hmota musí mať potenciu, aby sa idea mohla realizovať
  7. prvotná inteligencia = Stvoriteľ (všetko je naprogramované)
  8. Aristotelov vesmír – teologický (účelný)

 

OTÁZKA: Aká je pôvodná európska tradícia legitimity štátu?

ODPOVEĎ: Názory na štát vyjadril v diele POLITIKA. Človek je ZOON POLITICON – spoločenská bytosť. Vznik štátu je podľa Aristotela inštinktom sociability človeka.

 

  1. štát – je tu v našom záujme, my sme zdrojom moci
  2. legitimovanie spoločným dobrom pre všetkých
  3. musí byť miestom dobrého života

 

 

 

ARISTOTELOVE NÁZORY NA ŠTÁT

 

OTÁZKA: Aký je rozdiel medzi pôvodnou a novodobou legitimitou?

ODPOVEĎ: Aristoteles legitimuje (=súhlas s mocou) štát, že slúži všeobecnému dobru (HOMONOJA = spoločné dobro) – občianska forma priateľstva  –> v modernej tradícii štát akceptuje spoločenskú zmluvu (ústavu)

 

  1. “Čo ti nezakazuje robiť zákon, nech Ti zakazuje hanba!“ („Quod nom vetat lex hor vetat fieri pudor.“)
  2. dobrý štát mal mať cnostný občanov
  3. svojimi mravnými vlastnosťami vytvárali dobrý štát

 

OTÁZKA: Ako sa líši aristotelovské (antické) chápanie občianstva a moderné občianstvo?

ODPOVEĎ: Je participatívne, plné a štát je miestom dobrého života.

 

OTÁZKA: Aké sú predpoklady dobrého štátu podľa Aristotela?

ODPOVEĎ:

  1. štát riadený v spoločnom záujme (suum bonum)
  2. štát, v ktorom občania slobodne participujú na verejnej moci
  3. štát, v ktorom je celý život podriadený právu
  4. je v ňom silná stredná trieda

 

ARISTOTELOVA TEÓRIA SPRAVODLIVOSTI

 

  1. Aristoteles rozdeľuje etickú spravodlivosť na:
  1. distributívnu (rozdeľovaciu) = norma vzťahu medzi dvoma subjektami
  2. vyrovnávajúcu = vo verejnoprávnych vzťahoch občan   štát (1 subjekt je nadradený)
  1. súkromnoprávne vzťahy
  2. občania si najímajú, požičiavajú (dobrovoľné akty), kupujú
  3. požiadavka EKVIVALENCIE (rovnováhy)
  4. v justícii = vyrovnávajúca spravodlivosť
  5. sankcia v občianskom práve – náhrada škody, RESTITUTIO IN INTEGRUM (sankcie, ak je vychýlený vzťah a občania si ich sami nevedia rozhodnúť), satisfakcia (súd)
  6. spravodlivosť je zrkadlom práva

 

OTÁZKA: Aké druhy spravodlivosti rozoznávame u Aristotela?

ODPOVEĎ:

Zákonná spravodlivosť:

  1. všeobecná = koncepcia v platnom práve
  2. čiastková = nestranné zväčšovanie nárokov súperiacich strán

Etická spravodlivosť:

  1. distributívna
  2. vyrovnávacia

 

  1. Aristotelova SLUŠNOSŤ je súčasťou platného práva = putovala do Ríma ako aquidas    do Anglicka  u nás bonae morus
  2. SLUŠNOSŤ = citlivo zohľadniť špecifiká daného prípadu
  3. ak zákon dopadá v konkrétnom prípade
  4. ak zákonodarca niečo opomenul

 

 

 

OTÁZKA: Čo je prirodzené právo?

ODPOVEĎ: Prirodzené právo je intuitívne etické vedomie – poznačil koncepciu prirodzeného práva.

 

  1. Aristotelom vrcholí grécka filozofia

 

OTÁZKA: Aký je rozdiel medzi helenistickou a klasickou filozofiou?

ODPOVEĎ: helenistická trvá od obdobia vlády Alexandra Macedónskeho až do obdobia sv. Augustína – 600 rokov (ešte treba doplniť!!)

 

HELENISTICKÁ FILOZOFIA

 

  1. všetky sú návodom ako sa oprieť o vlastné dobro = introvertná filozofia
  2. Stoici = ľudia plní záväzkov, sebadisciplíny
  3. Epikurejci (hedonisti) = sú prví právni pozitivisti a ako prví vypracovali kompletnú teóriu spoločenskej zmluvy ako základ štátu
  4. Kinici = chcú slobodu, nechcú byť závislí
  5. Justinián roku 529 zatvoril grécke školy ako pohanské

 

RÍM

 

  1. pôvodne tu boli Etruskovia
  2. mali sochy, mince, kráľa, úctu k ženám
  3. vládli Rímu viac ako 100 rokov
  4. etruský kráľ Priscus vládol 37 rokov a ustanovil nástupcu: Servia Tullia (bol na tróne 44 rokov)
  5. 272 pred Kristom vpád Ríma do Tarentu – stretnutie roľníkov a gréckych ľudí = nevedeli pochopiť, že človek sa môže zastaviť a rozmýšľať
  6. Rimania pochopili, že myšlienka, reč je veľmi dôležitá
  7. Od 3. storočia pred Kristom – kontakty s gréckym štátom – skultivovali Rimanov – napriek tomu nevytvorili rímsku filozofickú školu
  8. Riman = pragmatik („čomu to prospeje“); len poznatky, ktoré môžu využiť pri správe štátu (filozofická súčasť spoločenského zápasu); na riešenie praktických otázok
  9. prebrali epikureizmus, stoicizmus, skepticizmus

 

OTÁZKA: Odkedy môžeme hovoriť v súvislosti s Rímom o vytváraní politickej ideológie?

ODPOVEĎ: Na sklonku republiky.

 

  1. predchádzal čin: v Európe sa vytvorila republika. Musíme čakať na koniec republiky, aby sme mohli hovoriť o ideológii
  2. republika vznikla v roku 509
  3. Rimania boli draví, nestačilo, že sa mohli zúčasťňovať

 

OTÁZKA: Aký je rozdiel medzi Rímskou republikou a gréckou demokraciou?

ODPOVEĎ: Rimania si nevedia predstaviť demokraciu – pripustili zastúpenie z ľudu = zmiešaná vláda. Dvaja konzuli zasadali na kráľovské miesto = monarchistická zložka. Senát (doživotne volení senátori – mali fialové alebo červené pásy na talári, patricijovia na tóge) = aristokratická zložka. Tribúni ľudu (nedoknuteľný, mali veto...) = demokratická zložka.

 

  1. RES POPULI = politické práva
  2. 2 veľké postavy: Scipio, Catio
  3. Rímsku teóriu štátu vytvoril Polydibius
  4. výsledok: prvé svetové dejiny = opisuje prvé republikánske zriadenie
  5. fascinovala ho : vojenská technika, politické inštitúcie, mentalita

 

RÍMSKA REPUBLIKA

 

  1. vytvorenie prvej republiky na svete
  2. tribúni ľudu
  3. aristokracia bola ponechaná
  4. dvaja konzuli  korene myšlienky deľby moci (tvorcom idey bol Grék Polydios, napísal dielo HISTORIA UNIVERZALIAE = prvá oficiálna analýzy rímskeho štátneho zriadenia
  5. príčiny, prečo sú Rimania takí dobrí: super politické inštitúcie, vojenská sila, mravné zásady
  6. ako zastaviť úpadok = zmiešaná forma vlády (je to republikánska ideológia)
  7. pevnosť republikánskej ideológie si Rím vytvoril prostredníctvom Grécka
  8. najvyššie hodnoty: JEDNOTA ŠTÁTU A OBČANA= občan nemyslí len na seba, štát myslí na občanov, ODDANOSŤ A SLUŽBA REPUBLIKE, RÍMSKA SOLIDARITA, HRDOSŤ NA VEĽKOSŤ A TRADÍCIE RÍMA
  9. cnosť (VIRTU) – sebadisciplína je dôležitá
  10. „Rím – to som ja.“
  11. veľmi dôležité boli volebný hlas a súdny rozsudok
  12. Rimania milovali Rím = národ dravý a v dôsledku toho sa mení na impérium
  13. IMPERIUM ROMANUM – blahobyt (privážanie otrokov), napriek tomu neboli šťastní, vnútorné záležitosti rozkladali
  14. Podplácanie tribúnov sa stalo bežné
  15. „V Ríme je všetko na predaj.“ Seneca

 

LUCIUS CORNELIUS SULLA

 

  1. disciplinovaný, bez ilúzií, nesebecký, vzdelaný
  2. roku 88 sa stal konzulom
  3. odstránil úplatkárstvo, korupciu...
  4. s jeho príchodom sa rozhorela vášeň pre dejiny
  5. ochránil dejiny Ríma pred zabudnutím
  6. Lukrécius, Ovídius = boli to veľkí básnici
  7. bol 3 roky diktátorom
  8. zložil funkciu a odišiel z Ríma (neslúžilo mu zdravie)
  9. rok po tom zomrel
  10. koniec republiky a občianskych slobôd

 

GAIUS JULIUS CAESAR

 

  1. inšpirácia = Alexander Macedónsky
  2. spolu s milenkou Kleopatrou
  3. každý odpor zlomil
  4. senát ušiel do Grécka
  5. v Ríme = stanné právo
  6. Kleopatra bola 22 ročná, vtipná a vzdelaná, pričom on mal 43 rokov
  7. senát a rímsky ľud prevolal = neobmedzený diktátor
  8. zasadili mu 23 rán priamo v senáte, kde aj zomrel
  9. senátori sa rozutekali
  10. PERSONA NON GRATA (výraz v diplomacii) = neželaná osoba – osoby, ktoré môžu beztrestne zabiť; proskripcia
  11. Po Caesarovej smrti sa zmenilo zriadenie – prešlo sa na Principát
  12. Marcus Tullius – bohatý, nechcel, ale vzal obhajobu Sexta Roscia, ktorého súd oslobodil
  13. Filipiky (buričské reči) = viedol ich Demostenes proti Filipovi Macedónskemu

 

OCTAVIANUS AUGUSTUS

 

  1. zriadil principát
  2. Octavianus sa začal nazývať Augustus (božský, vznešený)
  3. absolutistický režim
  4. republikánske ideály dal do služieb cisárstva
  5. vojenská diktatúra
  6. najvyšší zákonodarca

 

OTÁZKA: Vývoj konzistného politického myslenia po ideológiu?

ODPOVEĎ:

  1. republika
  2. republikánska ideológia
  3. cisárstvo
  4. dominát
  5. imperiálna ideológia (stoia)

 

  1. raný principát = ideál z republikánskych princípov
  2. kľúčovým faktorom ideovej histórie Ríma je roztržka medzi reálnym politickým vývojom spoločnosti v novom cisárskom režime a úporným konzervovaním mravných hodnôt orientovaných na republikánsku minulosť (ideológia zaostávala za reálnym faktom)
  3. Seneca sa neprestal hanbiť za Rimanov – nakoniec sa zabil
  4. čin predchádza myšlienku
  5. stoicizmus s ideálom kosmopolis (svetoštáte, svetoobčianstve) = imperiálna ideológia
  6. štát: svetoobčiansky = ochrana pred barbarstvom (buričmi)
  7. Imperium Romanum zachová dedičstvo

 

  1. Idea: solidarity rímskeho impéria ako stoickej kosmopolis
  2. Marcus Aurelius – od stoikov čerpal námet ako spravovať štát (najmä administratívnu časť)  = napísal dielo HOVORY K SEBE: V ZEMI HRADOV NA HRONE (podnadpis)
  3. asi v 6. storočí pri Devíne
  4. strážne hrady = Stupava, Iža, Komárno
  5. Rimania vyhnali kráľov
  6. kňazi mali v rukách právo (pontifexovia)
  7. najstarší súdny proces bol vo forme rituálov
  8. právo spísané v latinčine, všeobecne záväzné, publikované LEGES (LEX) DUODECIM TABULORUM = Zákony 12. tabúľ
  9. formuje sa právnická laická elita

 

OTÁZKA: Akou činnosťou vytvárali rímski právnici právo?

ODPOVEĎ:

  1. poskytovanie rád (CAVERE) čomu sa vyhnúť pri procese
  2. zastupovanie (AGERE) pred súdom
  3. RESPONDERE – odpovedať magistrátom alebo sporným stranám

 

  1. AD VOCARE = privolať
  2. AD VOCATUS = privolaný na pomoc v núdzi; mohol prijať len honorarium
  3. právo malej roľníckej republiky – Zákony 12. tabúľ sa museli interpretovať, aby im právnik porozumel a zvládol kauzu (časom sa museli od Zákonov 12. tabúľ odkloniť)
  4. prétor mohol udeliť žaloby
  5. okrem IUS SCTRICTUM sa rozvíja IUS AEQITUM
  6. grécka filozofia vplývala na rímskych právnikov
  7. jurisprudentia = právna veda
  8. od konkrétneho prípadu prechádzali k všeobecnému
  9. tvorili pojmy
  10. obdobie republiky

 

OTÁZKA: Ako sa menilo právo za dobu cisárstva?

ODPOVEĎ: Cisár vydával dodatky k existujúcim zákonom. PRINCEPS LEGIMBUS SOLUTUS = cisár vydával zákony, ale sám sa im neprispôsoboval. Vydával cisárske konštitúcie. IUS RESPONDENDI PRINCEPS = z moci cisára mohli právnici odpovedať, dávať konzultácie sudcom, magistrátom v sporných prípadoch.

 

  1. AUTORES IURIS = sú teda autormi práva
  2. „Rím dal všetkým národom zákony.“ Vergílius
  3. Neskôr boli rozhodnutia súdov na výsmech
  4. „Dav žral, reval, smrdel“ – píše historik

 

OTÁZKA: Ako sa vola mysliteľ, ktorý dovŕšil rímske právne myslenie?

ODPOVEĎ: Tacitus.

 

KRESŤANSTVO

 

OTÁZKA: Kde a za akých okolností vzniklo kresťanstvo? Z akých zdrojov sa napája?

ODPOVEĎ: Rímska spoločnosť bola bohatá, ale táto spoločnosť nenachádza odpovede v polyteizme (štátnom náboženstve) = vec verejná. Náboženské povinnosti určoval cisár. Riešenie neponúkali ani lokálne náboženstvá

 

OTÁZKA: Nakoľko je kontinuita pokračovaním a niečím novým?

ODPOVEĎ: Kontinuita = o stvoriteľovi (denciurgovi) = v koncepciách sú už známe zásady a cnosti. Pohanský svet nemal na kresťanské predpoklady.

 

  1. vznik v hebrejských tradíciách = kresťanstvo vyšlo z judaizmu
  2. Židia – jeden zo semitských kmeňov
  3. sabuceji = najbohatší, najkonzervatívnejší: kňazi + leviti vyznávajú len to, čo je napísané = Mojžišove zákony
  4. farizeji = okrem Mojžišových zákonov aj komentár
  5. esenci = reformná sekta, ktorá hovorí o nevyhnutnosti novej zmluvy s Bohom; hlásali monoteizmus a mesianizmus (očakávanie Spasiteľa)  prvá diskontinuita (niečo nové) – odpoveď na otázku na test!!!
  6. 46/47 – Esenci = zachovaný najstarší exemplár biblických textov
  7. RELIGIO LICITA = povolené náboženstvo
  8. druhá diskontinuita = Gréci a Rimania sa postavili proti racionalizmu
  9. supracionalizmus = hlása vnútorné očistenie, nasledovanie
  10. supranaturalizmus = hlásanie čistoty, odriekanie (odpovede na otázku v teste!!!)
  11. Ján Krstiteľ na očistu začal používať svätenú vodu – krst
  12. po smrti Jána Krstiteľa začal hlásať kresťanstvo Ježiš Kristus

 

JEŽIŠ KRISTUS

 

  1. „Boh je láska, ktorá sa k nám trpezlivo nakláňa.“
  2. učí tolerancii
  3. láska = principiálny postoj vôle
  4. učil ľudí, aby milovali ľudia blížneho svojho
  5. vystúpil proti farizejom
  6. človek bude spasený na základe lásky k blížnemu
  7. apoštol Pavol označil Ježišovu smrť ako škandál pre Grékov
  8. po Kristovej smrti šíria vieru apoštoli (= vyslanci)

 

APOŠTOL PAVOL Z TARZU

 

  1. farizej, remeselník
  2. zo začiatku kruto prenasledoval kresťanov
  3. na ceste do Damasku mal videnie a stal sa Kristovým učeníkom
  4. má zásluhu na šírení kresťanstva
  5. potom „strácal pôdu pod nohami“
  6. bol popravený v Ríme
  7. kresťanstvo – súčasť židovského náboženstva
  8. za Domiciána = prenasledovanie kresťanov na základe trestného práva
  9. štátne orgány nesmeli stíhať kresťanov na základe EX OFFO

 

OTÁZKA: Za akých predpokladov mohlo kresťanské učenie prežiť?

ODPOVEĎ: vytvoriť intelektuálne vyzreté učenie (alternatíva k štátnemu náboženstvu). Kresťanstvo sa musí inštitucionalizovať (vytvoriť si štruktúru)

 

OTÁZKA: Ako sa formovala cirkevná doktrína (učenie)?

ODPOVEĎ:

  1. v druhej polovici 1. storočia nemali kresťania formované povedomie

 

  1. stupeň: Nový zákon:
  1. 4 evanjeliá (synoptické)
  2. epištoly apoštolov
  3. listy apoštolov
  4. zjavenie sv. Jána (apokalypsa)

 

  1. v 2. storočí  sa formuje kresťanská inteligencia

 

  1. stupeň: Patristika (prvé teologicko-filozofické vyjadrenie kresťanskej viery) = učenie otcov cirkvi – patres – pravoverní, vedú čistý život, vzdelaní...

Patristika sa podľa vývoja delí:

  1. prvá fáza: APOLOGETIKA = obrana viery pred Židmi a pohanmi
  2. druhá fáza: SYSTEMATIKA = začiatok založením prvej bohosloveckej školy v Alexandrii

 

            Patristika sa územne delí:

  1. východná (grécka) – pokračovala v helenizácii, pokračovala v pohanskej filozofii; predstavitelia = Justín Filozof, Ireneius, Tacián Sýrsky...
  2. západná (latinská) – poznali administratívu štátu, predstavitelia = Dionýzios Aeropagita napísal diela: O SVETSEKJ HIERARCHII a O CORKEVNEJ HIERARCHII; a Tertulian bol právnik a autor APOLOGETICUM

 

- Klement Alexandrijský a Origenes = vznik Biblickej teológie

 

NÁZOR KRESŤANOV NA ŠTÁT A PRÁVO

 

  1. Celsos napísal pravdivú rozpravu a obvinil kresťanov, že ignorujú politický poriadok ríše, napriek tomu že z neho profitujú
  2. Origenes odpovedá Celsovi – legitimuje svetskú moc

 

OTÁZKA: Aký je predpoklad, aby prežilo kresťanstvo?

ODPOVEĎ: Tvorba organizácie = ecclesia (základ vytvorenia):

  1. kresťanské obce, demokratické pomery
  2. samospráva na čele s presbytermi
  3. pomocníci diakonovi
  4. charizmatici
  5. episkopát = biskupi
  1. spájanie do katolíckej viery (vyobjímajúcej)
  2. cirkev sa etabilizuje = má podobu štátu

 

OTÁZKA: Ako prebiehal proces povýšenia kresťanstva na oficiálne náboženstvo Ríma?

ODPOVEĎ:

  1. Nikomedijský edikt cisára Galéria (311) = zastavil prenasledovanie kresťanov a zanikla trestnosť
  2. Tolerančný edikt cisárov Konštantína Veľkého a Licínia (313) = Konštantín Veľký zakázal pohanské kulty a zrušil polyteizmus (štátne náboženstvo). Kresťanstvo = zjednocujúca sila. Európsa – celá kresťanská.
  3. Rok 391= kresťanstvo sa stalo oficiálnym rímskym štátnym náboženstvom
  1. vzniká ústavný problém – cirkevnej   svetskej moci

OTÁZKA: Čo je politický augustinianus?

ODPOVEĎ: Na riešenie tohto problému (svetská cirkevná moc) sa využíva učenie sv. Augustína (vrcholný predstava patristiky) = platí do konca 8. storočia. Sv. Augustín sa stretol s biskupom Ambrosiom, pokrstil ho a prijal kňazskú vysviacku.

OTÁZKA: Ako je náboženská filozofia členená?

ODPOVEĎ: Patristika (od apoštolskej doby, 8. storočia) a scholastika (od 9. storočia).

 

  1. teodícia (filozofický problém)
  2. prečo je zlo?
  3. dôstojnosť nám dáva slobodné rozhodnutie
  4. DE CIVITATE DEI = O štáte Božom.
  5. boj svetského štátu (podľa Kaina) – človek sekulárny (svetský) očakáva naplnenie medzi životom a smrťou = poznajú sa
  6. boj svetského štátu (podľa Ábela) – duchovní ľudia hľadajú pravdu, učia sa milovať, ľahostajnosti voči majetku... = boží štát
  7. každá moc pochádza od Boha! Ako sa moc využíva, zodpovedá sa Bohu!
  8. rešpektovanie a porušovanie záväzkov panovníka sa vykonáva u pápeža = zlého možno exkomunikovať
  9. pápežskú zvrchovanosť na konci 6. storočia formuloval Gregor Veľký

 

OTÁZKA: Kde a kedy došlo k realizácii politickej doktríny augustinianizmu?

ODPOVEĎ: impérium Karola Veľkého

 

RÍŠA KAROLA VEĽKÉHO

 

  1. pápežskú zvrchovanosť formuloval na konci 6. storočia Gregor Veľký

 

OTÁZKA: Kde a kedy došlo k realizácii politickej doktríny augustinianizmu?

ODPOVEĎ: Existovalo impérium KarolaVeľkého (karolický imperializmus), ktorý mal víziu svetového poriadku. REX ET SACERDOS (kráľ a pápež) = teokracia – politický prejav náboženskej jednoty. Korunováciou Karola dostal západ cisára.

OTÁZKA: Čo prinieslo karolínske impérium?

ODPOVEĎ: Priniesla renesanciu vzdelania. Reformovala jazyk tým, že sa zaviedla latinčina. Sústavné školské vzdelávanie (cirkevné školy v duchu latinskej kultúry).

OTÁZKA: Čo rozdelilo kresťanstvo?

ODPOVEĎ: V roku 1054 došlo k sporu kedy sa najvyšší predstaviteľ pravoslávnej cirkvi s pápežom navzájom prekliali (pápežská schizma). Vtedy sa rozdelila na dve vetvy: grécku (pravoslávni) a latinskú. Kliatba bola odvolaná v roku 1965.

 

  1. po rozpade Karolovej ríše nastal boj o moc
  2. 13. storočie – storočie kresťanskej moci
  3. pápež Inocent III. Nad sebou uznáva len Boha
  4. ochrana Európy pred islamom  
  5. Mohamed ponúkol nový etický kódex inšpirovaný bohom (Alahom)
  6. 622 – putoval do Mediny a začala svätá vojna (prišlo s ním 75 mužov)
  7. po Mohamedovej smrti v priebehu piatich rokov dobyli: Egypt, Arábiu, Mezopotámiu a Španielsko
  8. do cesty sa postavil Karol Martel
  9. arabský kalifát bola jednou z najmocnejších ríší

 

OTÁZKA: Čo vieme o islame?

ODPOVEĎ: Dostali sa do Alexandrijskej knižnice (produkt Aristotelovskej filozofie). Priniesli hinduistický princíp.

  1. Európa prebrala civilizované vodcovstvo v období humanizmu a renesancie
  2. Františkánsky a dominikánsky rád

OTÁZKA: Čo bola scholastika (schola = škola) a čo priniesla?

ODPOVEĎ: Augustinianizmus – predmet výučby = Sväté písmo, metóda = kontemplácia. Vznikajú školy nezávislé od cisára a študuje sa viac odborov = UNIVERZITAS  - učia sa ARTES LIRALES. Univerzitným jazykom bola latinčina. Právo – Bologna (prvý výtlačok Corpus Iuris Civilis vydaný Justinánom). Corpus Iuris Civilis = Codex Justiniani + Novelle + Digesta + Institutiones

 

  1. Corpus Iuris Civilis vysvetľuje Dominus Irnerius svojim študentom
  2. Glosátori = nasledovníci Irneria (písali glosy k okraju digest):
  1. Vulgarus
  2. Jakobus
  3. Hugo
  4. Martinus

 

  1. patristika sa na univerzite mení na scholastiku: zmena predmetu (ARTES LIBERALES – svetské vedy), zmena metódy (rozumová – sylogizmy a argumentácia) a úsilie o systematizáciu a syntézu

 

TOMÁŠ AKVINSKÝ

 

  1. že vraj mal 200kg  ;-)
  2. jeho učiteľ = Albert Veľký (veľký Aristotelovec)
  3. najdôležitejšie dielo: SUMMA TEOLOGICKÁ = kompromis veda a viera
  4. nemusí svetské právo
  5. tomizmus = učenie formujúce sa v období neskorej scholastiky; formuje sa dlho po jeho smrti; učenie kresťanského stredoveku

 

  1. ovplyvnil Roberta Schumanna (dielo: PRE EURÓPU)
  2. Františkáni = založil František z Asissi – chcel žiť pokojne a nechcel, aby sa mnísi vzdelávali
  3. Aristotelovsko-tomistická paradigma sa v dôsledku nominalizmu celkom zmenia = vzniká právne myslenie s modernými črtami:
  1. voluntarizmus:

= Tomáš a dominikáni presvedčení, že Boh koná v súlade s logos (slovo, zákon, racionalita), že Boh je láska a myslí to s nami dobre

= františkáni to odmietli – Boh je podľa nich slobodný  a len jeho vôľa je podstatná

= právo = výraz vôle

  1. individualizmus (subjektívne právo):

= dominikáni a Tomáš = UNIERZÁLIE

= františkáni – konkrétne veci = individualizmus

  1. právny pozitivizmus

 

  1. postglosátori = mali vlastné učebnice, vlastné názory – tvoria IUS CONUBE (všeobecné právo, ktoré nahradilo právny partikularizmus )
  2. predstaviteľ postglosátorov = Bardolas de Saxotera

 

 

 

 

 

 

HUMANIZMUS A RENESANCIA

 

  1. obdobie 14-16. storočia

 

OTÁZKA: Aké sú základné prúdy 14-16. storočia?

ODPOVEĎ: humanizmus a renesancia:

  1. reformácia
  2. katolícka protireformácia
  3. právny humanizmus
  4. sociálne utópie

 

SVETSKÁ LITERATÚRA = RENESANCIA

 

  1. rehabilitovaná silná osobnosť
  2. humanizmus = revolta proti stredovekému spôsobu myslenia, ale nepriniesla nič nové – priniesol akurát znovuzrodenie antiky (rímskej, gréckej a judaistickej)
  3. v 15. storočí antické texty – pre masy ľudí a vznikla historiografia
  4. pre toto obdobie bol charakteristický racionalizmus

 

OTÁZKA: Čo z antiky si vybrala renesancia?

ODPOVEĎ: Helenistické doktríny: epikureizmus, stoicizmus a skepticizmus. Mali podobné hospodársku situáciu, latinčina, nová elita (buržoázia) a záujmy.

OTÁZKA: Kto hlásal toleranciu cirkvi?

ODPOVEĎ: Erazmus Rotterdamský a Locke.

OTÁZKA: Aké boli politické učenia renesancie?

ODPOVEĎ:

Erazmus Rotterdamský – napísal knihu o pacifizme: VOJNA JE SLADKÁ PRE TÝCH, ČO JU NEZAŽILI

Montainge – zaraďuje sa sem

Bodin – 6 kníh o republike = teória suverenity

N. Macchiavelli – živelne priťahovaný politikou, bol druhý sekretár florentskej republiky a šéfom diplomacie; diela: ÚVAHY O PRVÝCH 10 KNIHÁCH TITA LÍVIA, VLADÁR, ROZHOVORY O MORÁLKE, DEJINY FLORENCIE (dielo o vojenskom umení)

  1. východisko: filozofia dejín:
  1. prozreteľnosť – že dejiny sa opakujú, vedieť pochopiť a využiť súvislosti; o osude človek a rozhoduje postavenie planét
  2. morálka do politiky nepatrí – znak dobrého politika je, že odhadne situáciu – je teda realista
  1. vládca = silný ako medveď, prefíkaný ako líška

OTÁZKA: V ktorých dielach skúma úpadok štátu?

ODPOVEĎ: Všíma si patológiu štátu...

OTÁZKA: V akom diele  rozoberá logiku moci?

  1. ODPOVEĎ: Vo Vladárovi, najlepšie rozdelenie moci = záruka proti zneužívaniu moci – nemusia platiť odosobnené zákony

OTÁZKA: Kto ako prvý definoval štát ako ho dnes chápeme?

ODPOVEĎ: Macchiavelli.

 

 

 

1