Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Dejiny európskeho politického a právneho myslenia
zhrnutie renesancie - reformacie, katol. reformacie (depapm_-renesancia.doc)
DEPM
RENESANCIA(14-16.st)
- Život Európy ovládli 3 duchovné prúdy- 1. Reformácia, 2. Protireformácia, 3. Politické myslenie vyznačené novým pohľadom na moc a politiku a prúdom sociálnych utópií
- Humanizmus- spoločnosť sa nezameriava na sakrálne prvky, ale na človeka, zušľachtenie a rozvoj ľudského ducha , výchova k silnej osobnosti. Bol revoltou proti stredovekému spôsobu myslenia, načrel do pokladov antickej kultúry a tak vzniklo znovuzrodenie antiky( latinsko-rímskej a judaistickej). Antický svet bol do 14. Storočia známy len pár ľuďom, a aj tí boli zameraní na dušu a boha, a práve renesancia ju sprístupnila širokým masám- prebrali sa helenistické smery( epikureizmus, stoicizmus, skepticizmus). Spôsobila to analógia v hosp. situácii, filozofi sa stali poradcami ľudí ako žiť, schopnosť preložiť tieto diela z latinčiny
- Ľudstvo sa v tomto období rozpomenalo aj na racionalizmus- nové objavy v prírodných vedách, kt. nedokázala cirkev vstrebať- odklon od cirkevnej dogmatickej teológie, preskúmavali originálne pramene cirkvi a z toho vznikla reformácia.
Reformácia
- Prvé impulzy vyšli od Husa a Vinklefa
- Hus vystúpil proti vydávaniu odpustkov a života doterajšej cirkvi
- Skutočný nástup reformácie nastal v roku 1517- Martin Luther- 95 téz
- Bolo to volanie o návrat k čistým prameňom Kristovho učenia
- Hlásala solaskriptura- každý má sám čítať sv. písmo
- Obmedzenie svetskej moci cirkvi
- Reformátori chceli slobodu svedomia človeka a slobodu vierovyznania, štát do toho nemá zasahovať- začiatok formovania filozofie ľudských práv
- Otriasla základmi svetského poriadku- viedlo to k vypuknutiu tridsaťročnej vojny
- Týkala sa aj štátneho usporiadania- v katolických krajinách boli politika s náboženstvom spojené( štát bol konfesný- štátne náboženstvo a také blbosti) v reformátorských štátoch sa popierali nároky na svetskú vládu cirkvi
- Na Slovensko prišlo toto hnutie vďaka
Katolícka reformácia - Protireformácie
- V snahe oponovať reformácii sa vytvorila Právnoteologická škola v Salamanke(ESP), kt. požadovala suverenitu ľudu, kontrolu štátnej moci, až po tyronobijstvo- legitimita vraždy panovníka, nerešpekt. Spol. zmluvu. Vyšli tu základy liberálnej ekonómie(Louis de Molina a Mariana). Najvýznamnejším plodom bolo vytvorenie fil. Medzinár. práva- čerpali z T. Akvinského. Jeho tvorcami boli Victoria, Vasquéz , de Sotto. Do právnej podoby túto filozofiu dal H. Brocius( 6 kníh o štáte). Na slovensku rekotolizácia prebiehala jemne
- Jej „aplikáciou boli poverení mníške rády,
- Vitorio
Politické učenie obdobia humanizmu a renesancie
- Formovali sa tu absolutistické štáty
- Buržoázia podporovala panovníka, aby mala kľud na svoje obchody
- Filozof bol poradca kráľa v súkromných otázkach
- Spoločným menovateľom pol. Učení bola naivita a kresťanský podtext. Jeho dôkazom bolo dielo Erasma Roterdamského- vytvoril nejakú politickú etiku, vytvoril nejaké zrkadlo politika- personalistická etika- Príručka kresťanského vladára. Bol nemanželským synom kňaza, sirota, študoval na Univerzite, vytvoril teóriu náboženskej tolerancie( O vzácnej rovnosti cirkvi), zároveň bol autorom prvej pacifistickej knihy v Európe- Vojna je sladká pre tých, kt. ju nezažili. Ďalej napísal knihu chvála bláznovstva- verejná pochvala bláznov.
- Michelle de Montain napísal Eseje- ideálny politické, plné tolerancie ...
- Jaean Bodein
- Nepatril už medzi tých naivných
- Patril do skupiny fr. právnikov nazývaných politici. Táto skupina prišla s oddelením cirkvi od štátu, náboženskej tolerancie, a tak. Štátna moc by mala byť emancipovaná- suverénna
- Definoval suverenitu štátnej moci tak ako ju definujeme dnes: „ Suverénna moc je stála, absolútna, nedeliteľná, nepretržitá, zvrchovaná, kt. prejavom je zákonodarstvo“
Niccolo Machiavelli
- Považuje sa za najväčšieho zloducha európskej politiky
- Podľa neho dejiny ovláda nejaká forma nevyhnutnosti , nejaký železný zákon( základ historicizmu) všetky ľudské činy a dejiny sa točia v akejsi špirále, opakujú sa, vďaka tomu ich vieme predvídať . Vesmír je predovšetkým ovládaný cyklickým pohybom planét- konštalácia hviezd má vplyv na nás život. Vládne tu aj vrtkavá Fortuna- šťastie, avšak možno fortúnu prinútiť aby sadla na nás, môžeme ju biť, dobíjať
- Pozitíva politickej teórie štátu- venované patológii štátu. V Rozpravách zvažuje ústavné prvky, kt. stáli u vzniku Rímskej republiky, skúma prečo bola tá republika tak silná. Pozitíva tohto diela sú. Občania si majú zachovať kontrolu nad mocou. Moc musí byť rozdelená medzi rôzne sociálne a politické vrstvy spoločnosti. V republike musia platiť nad každým jedincom odosobnené zákony. Treba rešpektovať individualitu a slobodu prejavu. Dynamika a prosperita štátu je podmienená konsensom so strany spoločnosti. Prvý krát použitý pojem štát- najvyššia moc nad obyvateľmi územia, rámec moci v ktorom sa vykonáva.
- Reformovať florentský štát je ťažké až nemožné( Úvaha o tom ako reformovať florentský štát)
Vladár
- sa rozhodne predpísať skazeným štátom jed tyranie.. V roku 1890 bola vyškrtnutá zo zoznamu zakázaných kníh.
- V tejto knihe sa stavia do pozície poradcu politika( personálna etika). Táto kniha bola venovaná L. Medicimu.
- Podľa neho je prvým znakom dobrého politika je schopnosť odhadnúť reálnu situáciu a jediným kritériom činnosti politika je účinnosť použitých opatrení. Politika nie je viazaná zákonmi morálky. Z tohto vzniklo heslo „Účel svätí prostriedky“. Do morálky sa nemajú ťahať politické zámery a naopak. Politik môže podvádzať a klamať, musí mať povahu leva a líšky, musí sa vedieť dobre pretvarovať
- Politik vie ako zúžitkovať chyby protivníka a využiť ich pre svoj prospech. Avšak politik nemá ľuďom siahať na ženy a na majetok. Politik je človek bez ľudského srdca a svedomia.
- Používanie nemorálnych nástrojov v politike vysvetľuje ľudskou zlobou, ľudia nie sú nútený konať, zakiaľ ich k tomu neprinúti sila
- Slovo spravodlivosť v jeho diele nenájdeme
- Machiavellizmus= politický štýl v kt. účel svätí prostriedky
- Friedrich II. odsúdil Machiavelliho metódu, avšak po nástupe na trón túto politiku vysvetľuje
- N.M začína epochu modernej politológie a realpolitiky
- N.M mal veľa nasledovníkov( napríklad Benito, A. Lincoln, Adolf, Roosvelt)
Sociálne utópie
Sir Thomas Morus
- Patrón právnikov
- Zástupca londýnskeho sheriffa, ako 26 ročný bol zvolený do parlamentu- obhajoval kupcov. Za Henricha VIII bol zvolený za lorda kancelára- ministra spravodlivosti
- Neprišiel na korunováciu Anny Bolejnovej, vyjadril sa, že kráľ nemá právo toto spraviť.
- Po supremačnom akte rezignoval na svoju funkciu, lebo nesúhlasil s politikou panovníka a sobášom, bol odsúdený na trest smrti
Osvietenstvo( 17-18 st)
- Zmena v pohľade na svet a na človeka
- Do popredia sa dostáva rozum – „Myslím, teda som“
- Po prvý krát sa sformovalo filozofické hnutie s politickým významom- socializmus, konzervatizmus, liberalizmus
- Osvietenci vieru v rozum a vo vedecký pokrok- vychádza z karteziánstva( vysvetlené v knihe)
- Hnutie ako celok bolo nesúrodé, v jednotlivých krajinách malo iné prejavy
- Vzišlo z Anglicka, tuná neprijali racionalizmus ale zamerali sa na empirizmus
- Myslitelia sa nazývali filozofmi, a osvietenstvo nazývali vekom filozofie
- Podstatný rozdiel medzi Anglickom a Francúzskom bol v tom, že navzájom spolupracovali teoretici s vládnucou vrstvou a vo Francúzsku to bolo oddelené
- Radikalizmus a sociálne inžinierstvo
- V tomto období dochádza k posunu v chápaní Boha
- Realita sa rozdelila na subjektívnu a objektívnu, prirodzenú a nadprirodzenú
- Veda Boha nikdy nevyvráti
- Francúzske osvietenstvo bojovalo s cirkvou( antiklerikatizmus), osvietenci boli deisti. Namiesto oltárov mala nastúpiť vláda rozumu. Fr. Revolucionári stratili vieru a to narušilo ich psychiku( šak to aj bolo videt... gilotína mala čo robiť)
- Anglické osvietenstvo sa Boha nikdy nepustilo a došlo to k náboženskému obrodeniu. Podľa osvietencov je kresťanstvo sociálnym náboženstvom( treba si pomáhať, nie sa len modliť) k tomu sa pripojila morálna filozofia súcitu a to prinieslo anglicku vek dobrotivosti alebo novej humanitárnosti
- Vzdelanie sa z vyšších vrstiev šírili aj do nižších vrstiev
- Denis diderot nazval obyčajný ľud čvargou, v anglicku toto nebolo
- Osvietenstvo charakterizuje antropocentrizmus a individualizmus
- V tomto období sa rodí nová filozofia ľudských práv- filozofia prirodzeného ľudského práva- v str. EU. Nemecká prirodzenoprávna škola – S. Pfuendorf rozpracoval filozofiu prirodzeného práva v diele veľký Pfufendorf. Táto filozofia je racionálna filozofia ľudských práv.
- V tomto období vznikli 3 dokumenty ohľadne ľudských práv: Všeobecná deklarácia ľudských práv občana a človeka( Francúzsko) Bill of rights( Eng), Ústava a jej dodatky ( USA)
Politické názory, argumentácia
- Derie sa k moci tretí stav, a hľadá si argumenty na revolúciu
- Je fikcia prirodzeného stavu( človek sa zaobíde bez štátu)- nie je to dobrý stav
- Teória spoločenskej zmluvy- občan sa vzdá svojej slobody, a štát ho bude chrániť, občan má ius resistendi
- Hobbes a Bosuet využívali politickú argumentáciu absolutizmus ako centrum poriadku, Volteire obhajuje osvietenský absolutizmus, ďalej našla teória spoločenskej zmluvy revolučné vyústenie u sociálnych utopistov(Morelli a Mobli) , Russoa
- Neskorej sa všetci zhodli v neznesiteľnosti absolutizmu
- Program francúzskej revolúcie sa rodil v salónoch
- Revolúcia zožrala svoje vlastné deti ( Dunton, Marat, Robespiere)
- Pozri si priebeh francúzskej revolúcie
Osobnosti osvietenstva
- John Lock( otec klasického liberalizmu)- diela: O rozumnosti kresťanstva, Esej o tolerancii( o náboženskej tolerancii), a Dva traktáty o vláde( zdôvodnenie konštitučnej monarchie a znaky klasického liberalizmu: štíhly štát, sloboda, štát založený na spoločenskej zmluve, laický štát( sekularizácia moci), deľba moci, právny štát), O práve vojny a mieru, Mare liberum pozrieť si knihu a poznámky z NOS o ňom
- Teória deľby moci: Locke, Aristoteles, Polybios, Herington, Machiavelli, Donato Gianotti, Cronwell
- Filozofiu dejín založil Voltaire dielom Esej o mravoch a duchu národov
- Montesquieu- diela venované kritike absolutizmu, dielo venované deľbe moci: O duchu zákonov, deľba moci spočíva na princípoch moderovaného rozmiestnenia moci
- J.J Rousseau
- Začína sa ním predvoj liberalizmu v osvietenstv, socialistická tendencia myslenia, súkromné vlastníctvo je základ všetkého zla, napísal dielo: O spoločenskej zmluve, O pôvode nerovnosti medzi ľuďmi, Vyznania( to napísal aj Aurelius Augustinus)
- Ktorí autori v dejinách venovali pozornosť historického determinizmu: bodein, montesquieu, aristoteles