Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie
Inovacie 3 (3.cast.doc)
3
3. INOVAČNÉ PRÍLEŽITOSTI
TESTOVANIE PRÍLEŽITOSTÍ
Úmrtnosť inovačných nápadov
Hodnotenie realizovateľnosti
100
15
10
5
Inovačná príležitosť
Testovanie
Komercializácia
Trhová úspešnosť
Čas
Počet nápadov (%)
Existujú dve hraničné riziká:
- predčasné vyjadrenie nápadu
Dobrý nápad, ktorý by potreboval zmeniť len niektoré znaky je prísnym systémom vyradený. Svedčí to o celkovej konzervatívnosti podnikateľa. Napr. svetoznáma, silná firma Kodak vyradila nápad na fotoelektrické kopírovanie a otvorila tak priestor pre firmu XEROX.
- pokračovanie vo vývoji a komercionalizácii zlého nápadu
Systém hodnotenia pre neúplnosť alebo prílišnú voľnosť neplní svoju funkciu.
Hlavné ťažkosti pri hodnotení inovačných príležitostí sú:
- Podnikateľ nemá v tejto fáze úplné informácie. Tieto sú komplexné až pri spracovaní podnikateľského plánu.
- Často treba hodnotiť veľký počet nápadov. Niekedy až 100 nápadov na 1 úspešný výrobok.
- Hodnotenie vyžaduje skúsenosti a špeciálne know-how. Chýba prax spolupráce s expertmi a poradenskými firmami.
- Fenomén jednostranného pohľadu. Autor patentu automaticky preferuje technickú novosť riešenia a podceňuje riziká relizácie a záujmu zákazníkov. Ekonomicky založený podnikateľ vidí riziko najmä v kapitálovom zabezpečení a technologické otázky často nedoceňuje.
- Praktická spojenosť hodnotenia so zlepšovaním, modifikovaním a rozvíjaním inovačného nápadu.
Metodický postup hodnotenia podnikateľskej príležitosti
Analyzované nápady, kontrola, doplnky
Vytvorenie skupín nápadov
Výber systému hodnotenia
Hodnotenie realizovateľnosti
Podnikateľská príležitosť
Vyradené nápady
Odložené nápady
Korekcie nápadov
Iné hodnotenie
Faktory pri výbere systému hodnotenia a príležitostí :
1. Funkčnosť
Umožňuje nájsť dobré nápady, usporiadať ich podľa preferencie a vyradiť nevhodné nápady.
2. Úplnosť a presnosť
Postihuje všetky dôležité faktory, odstraňuje pri rozhodovaní neurčitosť.
3. Spoľahlivosť
Existuje ochrana pred zavedením systematických chýb do procesu hodnotenia.
4. Vlastná efektívnosť
Umožňuje rýchle a relatívne málo nákladné hodnotenie.
5. Dobrá aplikovateľnosť
Systém hodnotenia je zrozumiteľný, dá sa riadiť a modifikovať podľa aktuálnych podmienok.
Typové metodické nástroje testovania
- Metóda kontrolných otázok
- Metóda porovnávania a usporiadania nápadov
- Investičné metodiky
Kritérium | Hodnota | Význam | Body (0 - 100) |
Obrat Počet zákazníkov Rast trhu Podiel na trhu ... ... ... | 250 000 50 10 % 30 % | 0,9 0,5 0,2 0,8 |
|
Mnohokriterálne hodnotenie nových nápadov
Doporučenia
- Neexistujú univerzálne všade použiteľné systémy hodnotenia inovačných príležitostí.
- Pri výbere systému hodnotenia treba klásť dôraz na skúsenosti z jeho používania.
- V každom systéme treba priebežne aktualizovať limitné hodnoty, priority.
- Pre rozbehnuté podnikanie treba preferovať vlastný "na mieru šitý" systém hodnotenia.
- Analýza príležitosti musí zodpovedať na otázky:
- prečo existuje príležitosť?
- ako dlho potrvá príležitosť?
- pre koho je to príležitosť?
- akú má hodnotu?
- Model minimálneho hodnotenia príležitosti
- Môžeme nápad dokončiť do finálneho výrobku alebo služby?
- Budeme ho môcť vyrábať?
- Ak ho vyrobíme, budeme ho môcť predať?
- Ak výrobky predáme dosiahneme potrebný zisk?
- Bude ziskové obdobie dostatočne dlhé, aby sa vrátili vynaložené náklady?
- Aké sú riziká, že naše predpoklady sa nesplnia?
POSTUP PRI ANALÝZE INOVAČNÝCH PRÍLEŽITOSTÍ
- Existuje alternatíva postupu, ak sa podmienky podnikania zhoršia?
Trhový potenciál
Hodnotenie inovačných príležitostí
začína
analýzou trhového potenciálu
NÁPAD
PREDAJ VÝROBKOV A SLUŽIEB
Analýza trhového potenciálu zahrňuje:
- určenie segmentu trhu a jeho celkovej kapacity
- odhad vývoja trhu (rast, pokles, trvanie odbytu)
- odhad podielu na trhu (možné konkurenčné výhody)
- odhad objemu odbytu produkcie
- odhad cenovej úrovne a tendencii ich vývoja
Potreba zdrojov
- Je to nápad pre nás?
- Budeme mať prostriedky na dokončenie vývoja výrobku a na jeho efektívnu výrobu?
Analýza potreby zdrojov obsahuje:
- určenie jednotlivých zložiek zdrojov a ich proporcie
- odhad nákladov na jednotlivé zdroje a celkovej investičnej náročnosti na začatie realizácie inovácie
- realizácie príležitosti
- odhad potreby ďalších zdrojov pre prevádzku a rozvoj podnikania
- spôsob zabezpečenia (dostupnosti) zdrojov
Potreba zdrojov
- riziká súvisiace so zdrojmi (dostupnosť, spoľahlivosť a pod.).
- Oplatí sa nápad realizovať?
- Dosiahneme potrebnú mieru zisku a návratnosti kapitálu?
Najdôležitejšie ukazovatele:
- priebeh likvidity (schopnosti uhrádzať platobné záväzky)
- odhadovaný celkový zisk za dobu životnosti nového podnikania
- miera zisku (zisk/vložený kapitál)
- čas do dosiahnutia ziskovosti
- vývoj kapitálovej štruktúry podniku.
Konkurencieschopnosť
- Budeme mať pri realizácii nápadu konkurenčné výhody alebo nevýhody?
Potreba analyzovať nápad vo vzťahu k potenciálnej konkurencii vyplýva z podstaty terajšej otvorenej súťaže na všetkých trhoch . Treba rozlišovať konkurencieschopnosť budúceho výrobku na trhu od vplyvu výrobku na celkovú situáciu firmy.
Skrátené metodiky:
- Identifikácia najdôležitejších konkurentov. Konkurentom je ten, kto ponúka na príslušnom trhu podobné výrobky alebo služby (uspokojuje potreby zákazníkov).
- Určenie hodnotených parametrov konkurencieschopnosti . V tejto fáze prípravy inovácie je to obvykle 10-20 znakov .
- Porovnanie očakávaných parametrov s parametrami konkurentov
Časová výhodnosť
Veľa z iných hľadísk veľmi dobrých nápadov prichádza neskoro (trh je už obsadený), alebo predčasne (trh ešte nie je pripravený na akceptovanie).
Faktor času sa dostáva do popredia v súvislosti s rastúcou rýchlosťou zmien podmienok.
Výsledky hodnotenia podnikateľskej príležitosti
ŠTÚDIA REALIZOVATEĽNOSTI
(PODNIKATEĽSKÝ ZÁMER)
spracovanie údajov
Štúdia realizovateľnosti (feasibility study)
Rozhodovanie o inovačných príležitostiach je založené na atribútoch:
1. VHODNOSŤ
Relevancia inovačného nápadu k podnikovým charakteristikám.
- korešpondencia s podnikateľskou stratégiou
- vyhovujúci životný cyklus inovácie
- vzťah k hodnotovému reťazcu podnikania
- vzťah k obchodnému profilu a podnikovej kultúre
2. PRIJATEĽNOSŤ
Vonkajšie prostredie a benchmarkingové ukazovatele podniku.
- analýza návratnosti investícií
- rentabilita výnosov a kapitálu
- pomer nákladov a výnosov
- vplyv na záujmy akcionárov
3. REALIZOVATEĽNOSŤ
Zabezpečenosť inovačných zdrojov pre realizáciu inovačného nápadu v podmienkach podniku.
- rozvrhnutie zdrojov
Typová štruktúra štúdie hodnotenia inovačnej príležitosti
- analýza finančného toku (cash-flow)
1. Podnikateľský nápad
2. Hodnotenie príležitosti
3. Podmienky pre úspešnú realizáciu
- jasnosť inovačného nápadu a cieľov jeho využitia
- dlhodobá časová orientácia inovačného nápadu
- súlad so stratégiou podniku
- predpoklady úspešnosti dokončenia výskumu a vývoja
- možnosť využiť výhody novosti nápadu
- pravdepodobnosť a podmienky trhovej úspešnosti
- časová výhodnosť aplikácie nápadu
- predpoklad zabezpečenia potrebných zdrojov na realizáciu
- existencia alternatívnych postupov pri realizácii
- prekonanie legislatívnych a iných vonkajších bariér
- prijateľnosť rizikových faktorov
- odhad dôsledkov pre firmu pri úspešnosti a neúspešnosti
Prof. Ing. Milan KOVÁČ, DrSc Inovácie a technická tvorivosť