zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie

 

Inovacie 3 (3.cast.doc)

3

3. INOVAČNÉ PRÍLEŽITOSTI

 

 

TESTOVANIE PRÍLEŽITOSTÍ

 

 

 

Úmrtnosť inovačných nápadov

 

Hodnotenie realizovateľnosti

100

15

10

5

Inovačná príležitosť

Testovanie

Komercializácia

Trhová úspešnosť

Čas

Počet  nápadov (%)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Existujú dve hraničné riziká:

  1. predčasné vyjadrenie nápadu

Dobrý nápad, ktorý by potreboval zmeniť len niektoré znaky je prísnym systémom vyradený. Svedčí to o celkovej konzervatívnosti podnikateľa. Napr. svetoznáma, silná firma Kodak vyradila nápad na fotoelektrické kopírovanie a otvorila tak priestor pre firmu XEROX.

  1. pokračovanie vo vývoji a komercionalizácii zlého nápadu

Systém hodnotenia pre neúplnosť alebo prílišnú voľnosť neplní svoju funkciu.

 

 

 

 

Hlavné ťažkosti pri hodnotení inovačných príležitostí sú:

  1. Podnikateľ nemá v tejto fáze úplné informácie. Tieto sú komplexné až pri spracovaní podnikateľského plánu.
  2. Často treba hodnotiť veľký počet nápadov. Niekedy až 100 nápadov na 1 úspešný výrobok.
  3. Hodnotenie vyžaduje skúsenosti a špeciálne know-how. Chýba prax spolupráce s expertmi a poradenskými firmami.
  4. Fenomén jednostranného pohľadu. Autor patentu automaticky preferuje technickú novosť riešenia a podceňuje riziká relizácie a záujmu zákazníkov. Ekonomicky založený podnikateľ vidí riziko najmä v kapitálovom zabezpečení a technologické otázky často nedoceňuje.
  5. Praktická spojenosť hodnotenia so zlepšovaním, modifikovaním a rozvíjaním inovačného nápadu.

 

Metodický postup hodnotenia podnikateľskej príležitosti

 

Analyzované nápady, kontrola, doplnky

Vytvorenie skupín nápadov

Výber systému hodnotenia

Hodnotenie realizovateľnosti

Podnikateľská príležitosť

Vyradené nápady

Odložené nápady

Korekcie nápadov

Iné hodnotenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faktory pri výbere systému hodnotenia a príležitostí :

 

1. Funkčnosť

Umožňuje nájsť dobré nápady, usporiadať ich podľa preferencie a vyradiť nevhodné nápady.

 

2. Úplnosť a presnosť

Postihuje všetky dôležité faktory, odstraňuje pri rozhodovaní neurčitosť.

 

3. Spoľahlivosť

Existuje ochrana pred zavedením systematických chýb do procesu hodnotenia.

 

4. Vlastná efektívnosť

Umožňuje rýchle a relatívne málo nákladné hodnotenie.

 

5. Dobrá aplikovateľnosť

Systém hodnotenia je zrozumiteľný, dá sa riadiť a modifikovať podľa aktuálnych podmienok.

 

Typové metodické nástroje testovania

  1. Metóda kontrolných otázok

 

  1. Metóda porovnávania a usporiadania nápadov

 

  1. Investičné metodiky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kritérium

Hodnota

Význam

Body (0 - 100)

Obrat

Počet zákazníkov

Rast trhu

Podiel na trhu

...

...

...

250 000

50

10 %

30 %

0,9

0,5

0,2

0,8

 

Mnohokriterálne hodnotenie nových nápadov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doporučenia

  1. Neexistujú univerzálne všade použiteľné systémy hodnotenia inovačných príležitostí.
  2. Pri výbere systému hodnotenia treba klásť dôraz na skúsenosti z jeho používania.
  3. V každom systéme treba priebežne aktualizovať limitné hodnoty, priority.
  4. Pre rozbehnuté podnikanie treba preferovať vlastný "na mieru šitý" systém hodnotenia.
  5. Analýza príležitosti musí zodpovedať na otázky:
  1. prečo existuje príležitosť?
  2. ako dlho potrvá príležitosť?
  3. pre koho je to príležitosť?
  4. akú má hodnotu?
  1. Model minimálneho hodnotenia príležitosti
  1. Môžeme nápad dokončiť do finálneho výrobku alebo služby?
  2. Budeme ho môcť vyrábať?
  3. Ak ho vyrobíme, budeme ho môcť predať?
  4. Ak výrobky predáme dosiahneme potrebný zisk?
  5. Bude ziskové obdobie dostatočne dlhé, aby sa vrátili vynaložené náklady?
  6. Aké sú riziká, že naše predpoklady sa nesplnia?

POSTUP PRI ANALÝZE INOVAČNÝCH PRÍLEŽITOSTÍ

 

  1. Existuje alternatíva postupu, ak sa podmienky podnikania zhoršia?

Trhový potenciál

 

        

 

Hodnotenie inovačných príležitostí

začína

analýzou trhového potenciálu

 

NÁPAD

PREDAJ VÝROBKOV A SLUŽIEB

 

 

 

 

 

 

Analýza trhového potenciálu zahrňuje:

  1. určenie segmentu trhu a jeho celkovej kapacity
  2. odhad vývoja trhu (rast, pokles, trvanie odbytu)
  3. odhad podielu na trhu (možné konkurenčné výhody)
  4. odhad objemu odbytu produkcie
  5. odhad cenovej úrovne a tendencii ich vývoja

 

 

Potreba zdrojov

 

 

  1. Je to nápad pre nás?
  2. Budeme mať prostriedky na dokončenie vývoja výrobku a na jeho efektívnu výrobu?

 

Analýza potreby zdrojov obsahuje:

  1. určenie jednotlivých zložiek zdrojov a ich proporcie
  2. odhad nákladov na jednotlivé zdroje a celkovej investičnej náročnosti na začatie realizácie inovácie
  3. realizácie príležitosti
  4. odhad potreby ďalších zdrojov pre prevádzku a rozvoj podnikania
  5. spôsob zabezpečenia (dostupnosti) zdrojov

Potreba zdrojov

 

  1. riziká súvisiace so zdrojmi (dostupnosť, spoľahlivosť a pod.).

 

  1. Oplatí sa nápad realizovať?
  2. Dosiahneme potrebnú mieru zisku a návratnosti kapitálu?

 

Najdôležitejšie ukazovatele:

  1. priebeh likvidity (schopnosti uhrádzať platobné záväzky)
  2. odhadovaný celkový zisk za dobu životnosti nového podnikania
  3. miera zisku (zisk/vložený kapitál)
  4. čas do dosiahnutia ziskovosti
  5. vývoj kapitálovej štruktúry podniku.

 

Konkurencieschopnosť

 

 

  1. Budeme mať pri realizácii nápadu konkurenčné výhody alebo nevýhody?

 

Potreba analyzovať nápad vo vzťahu k potenciálnej konkurencii vyplýva z podstaty terajšej otvorenej súťaže na všetkých trhoch . Treba rozlišovať konkurencieschopnosť budúceho výrobku na trhu od vplyvu výrobku na celkovú situáciu firmy.

 

Skrátené metodiky:

  1. Identifikácia najdôležitejších konkurentov. Konkurentom je ten, kto ponúka na   príslušnom trhu podobné výrobky alebo služby (uspokojuje potreby zákazníkov).  
  2. Určenie hodnotených parametrov konkurencieschopnosti . V tejto fáze prípravy inovácie je to obvykle 10-20  znakov .
  3. Porovnanie očakávaných parametrov s parametrami konkurentov

Časová výhodnosť

 

 

 

Veľa z iných hľadísk veľmi dobrých nápadov prichádza neskoro (trh je už obsadený), alebo predčasne (trh ešte nie je pripravený na akceptovanie).

Faktor času sa dostáva do popredia v súvislosti s rastúcou rýchlosťou zmien podmienok.

 

 

Výsledky hodnotenia podnikateľskej príležitosti

ŠTÚDIA REALIZOVATEĽNOSTI

(PODNIKATEĽSKÝ ZÁMER)

spracovanie údajov

Štúdia realizovateľnosti (feasibility study)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozhodovanie o inovačných príležitostiach je založené na atribútoch:

 

1. VHODNOSŤ

Relevancia inovačného nápadu k podnikovým charakteristikám.

  1. korešpondencia s podnikateľskou stratégiou
  2. vyhovujúci životný cyklus inovácie
  3. vzťah k hodnotovému reťazcu podnikania
  4. vzťah k obchodnému profilu a podnikovej kultúre

 

2. PRIJATEĽNOSŤ

Vonkajšie prostredie a benchmarkingové ukazovatele podniku.

  1. analýza návratnosti investícií
  2. rentabilita výnosov a kapitálu
  3. pomer nákladov a výnosov
  4. vplyv na záujmy akcionárov

3. REALIZOVATEĽNOSŤ

Zabezpečenosť inovačných zdrojov pre realizáciu inovačného nápadu v podmienkach podniku.

  1. rozvrhnutie zdrojov

Typová štruktúra štúdie hodnotenia inovačnej príležitosti

 

  1. analýza finančného toku (cash-flow)

 

 

1.  Podnikateľský nápad

2.  Hodnotenie príležitosti

3.  Podmienky pre úspešnú realizáciu

  1. jasnosť inovačného nápadu a cieľov jeho využitia
  2. dlhodobá časová orientácia inovačného nápadu
  3. súlad so stratégiou podniku
  4. predpoklady úspešnosti dokončenia výskumu a vývoja
  5. možnosť využiť výhody novosti nápadu
  6. pravdepodobnosť a podmienky trhovej úspešnosti
  7. časová výhodnosť aplikácie nápadu
  8. predpoklad zabezpečenia potrebných zdrojov na realizáciu
  9. existencia alternatívnych postupov pri realizácii
  10. prekonanie legislatívnych a iných vonkajších bariér
  11. prijateľnosť rizikových faktorov
  12. odhad dôsledkov pre firmu pri úspešnosti a neúspešnosti 

Prof. Ing. Milan KOVÁČ, DrSc                Inovácie a technická tvorivosť