zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku

 

Manazment zmien (manazment_zmien.doc)

Manažment zmien

  1. Väčšina zmien je nepredvídaných a nepredvídateľných

Kto je líder zmien

  1. Ten kto považuje zmenu za príležitosť
  2. Ten kto zmeny vyhľadáva
  3. Ten kto vie nachádzať tie pravé zmeny
  4. Ten kto ich vie správne využívať v organizácií aj mimo nej
  5. Ten kto vie správne a rýchlo implementovať

 

Manažment zmien vyžaduje

  1. Stratégiu vytvárania budúcnosti
  2. Systematické metódy vyhľadávania a predvídania zmien
  3. Správny spôsob zavádzania zmien
  4. Stratégie vytvárajúce rovnováhu medzi zmenami a kontinuitou
  5. Vytváranie podnikovej kultúry podporujúcej zmeny

Všetci musíme byť pripravený na hlboké a rýchle zmeny

  1. Zmena sa stáva podstatou a jadrom manažmentu
  2. Zmeny zasahujú čoraz viacej oblasti mimo techniky

Teórie manažmentu zmien

  1. Všetko na svete sa mení a podlieha evolučným zmenám
  2. Neprežije najsilnejší, najinteligentnejší ani najpočetnejší, ale ten ktorý sa vie najlepšie prispôsobiť /charles darvin/

 

Future shock

  1. Je to bod, kedy v krátkom čase nastane veľa zmien a kedy už ľudia nedokážu akceptovať zmenu bez disfunkčného správania
  2. Pôvodcovia. Globalizácia, IT, nárast populácie, emerging markets, rýchla komunikáci

 

Na trhu nič nie je konštantné

Nič z tohto nie je konštantné a dokonca ani predvídateľné

  1. Komunikácia sa zrýchľuje
  2. Neustála zmena trhu
  3. Mení sa spotrebiteľský dopyt
  4. Mení sa životný cyklus výrobkov
  5. Tempo technického rozvoja
  6. Rastie konkurencia
  7. Rastie svetová populácia
  8. Klesajú surovinové zdroje

 

 

3 sily     CCC

Customers

Competition

Change

 

Množstvo a rýchlosť zmien vplýva na psychiku ľudí

  1. Schopnosť príjmať zmeny klesá
  2. Rastie výskyt porúch správania ako dôsledok stresu
  1. Symptómy :
  2. Nervozita
  3. Nechuť k práci
  4. Zhoršená komunikácia
  5. Obmedzenie medziľudskej dôvery
  6. Obranné a útočné správanie
  7. Zhoršenie – nesprávne rozhodovanie
  8. Konflikty so spolupracovníkmi
  9. Pokles skupinovej výkonnosti
  10. Výbuchy nepriateľstva na pracoviskách
  11. Ventilácia pracovnej frustrácie v rodine
  12. Zníženie morálky
  13. Žalúdočné bolesti, bolesti hlavy

Negatívne pôsobenie môže predchádzať do:

  1. blokovanie podnikových procesov a cieľov
  2. Podkopávanie vedenia
  3. Štrajky
  4. Sabotáže
  5. Chronické depresie
  6. Alkoholizmus a iné poruchy správania

 

Príčiny ukončenia projektov zmien

  1. Logistické a ekonomické problémy
  2. Potreba zmeny sa stratí
  3. Celkové strategické ciele sa zmenili
  4. Hlavní iniciátori zmien odišli

 

Zmena ako pernamentný princíp fungovania moderného podniku

  1. Zmenia nie je znakom chaosu a neusporiadanosti, ale je predpokladom pokroku
  2. Zmenia nie je dôvod k strachu a obavám, ale je nádejou pre  budúcnosť
  3. Zmena je nástroj pre dosahovanie dlhodobej prosperity
  4. Zmena nie je samoúčelnou, musí byť vždy následkom poznania a pohybu k zlepšeniu

Proces  zmeny

  1. Pristupovať ku zmene ako ku vyvíjajúcemu sa procesu, nie ako jz jednorazovej udalosti
  2. Akceptuje, že zaplatíte sa to čo chcete, alebo za to čo nechcete – platiť bude určite
  3. Verte, že súčasný stav je omnoho drahší, než náklady na zmenu
  4. Zmierte sa s dočasným nepohodlím počas zmeny
  5. Ak zmenu vnímate pozitívne, ľahšie ju zvládnete
  6. Informujte o zmene

 

Dôvody ku zmene

  1. Situácia vo firme je zlá – zmena ju musí zlepšiť
  2. Situácia vo firme je stabilizovaná – okolie sa mení, musíme ho dobiehať
  3. Sme dobrí – chceme byť lepší
  4. Sme jednička  – konkurencia nás sleduje a chce nás dostihnúť

 

Musíme sa meniť stále

 

 

 

 

 

Inhibítori                                                                                                                             inovátori

 

 

                                                     Konzervatívci

 

 

 

Negatívny                                               postoj k zmene                                                 pozitívny

 

 

 

 

Pojem „inovácia“

 

  1. Inovácia je slovo latinského pôvodu. Pod pojmom inovácia sa rozumie zavedenie nového alebo výrazne zdokonaleného výrobku alebo služby na trh, resp. zavedenie nového výrobku alebo výrazne zdokonalenie procesu v rámci podniku
  2. Inovácia sa získava napríklad novou kombináciou existujúcich techológií podniku, novým technologickým vývojom alebo využitím podnikových znalostí

 

Typy inovácií

Súčasné poznatky o inováciách uvádzané v celom rade literárnych prameňov rozlišujú štyri základné typy inovácií:

  1. Inovácie produktu
  2. Inovácie procesu
  3. Organizačné inovácie
  4. Marketingové inovácie

 

výrobku

 

 

služby

Obnova a rast

 

trhu

 

 

metód

 

podmienok

činností

riadenia

distribúcie

výroby

Zavedenie zmien

tvorba

inovácie

N                                                                                                                                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

nb

 

 

 

 

Inovačný proces

Inovačný proces sa zväčša rozčleňuje do nasledovných 3 fáz

  1. Tvorba invencie – zahŕňa činnosti výskumu a vývoja, pričom môže ísť o základný, aplikovaný alebo experimentálny výskum. Okrem výskumu patrí do tejto etapy aj sledovanie použiteľnosti nových poznatkov a ich aplikovateľnosti v transformačnom procese
  2. Tvorba inovácie – druhou fázou je samotná tvorba inovácie, ktorá v organizácií alebo v inom systéme , ktorý sa o inováciu usiluje, prebieha. Inovačný proces sa môže týkať všetkých aspektov inovácií a taktiež všetkých inovačných stratégií
  3. Difúzia inovácie – poslednou fázou je difúzia, teda preniknutie inovácie do prostredia a to v podobe zmeny objektu, ktorého sa inovácia týka

 

Inovačný proces a manažment inovácií /schéma/

 

 

 

 

 

 

Invencia                                                               inovácia                                                     difúzia

Externý transfer poznatkov a inovácií

                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inovačný potenciál

Inovačná schopnosť je v súčasnosti považovaná za ultimatívnu podmienku konkurencieschopnosti všetkých podnikov. V meniacom sa podnikateľskom prostredí, ktorého hnacou silou sú stále náročnejšie požiadavky zákazníkov, rast ponuky a služieb, a tým aj vyššia konkurencia na trhoch, technologický rozvoj a globalizácia podnikania, su inovácie prostriedkom zvládnutia zmien

Inovačný potenciál podniku – je internou charakteristikou existujúceho inovačného prostredia v podniku a prestavuje schopnosť podniku využiť znalosti a skúsenosti svojich pracovníkov na zvýšenie svojej konkurencieschopnosti

Inovačný potenciál /interná charakteristika podniku /

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Objektivizované ukazovatele

Identifikácia kritických miest

Využívanie konkurenčnej výhody