Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku
Manazment zmien (manazment_zmien.doc)
Manažment zmien
- Väčšina zmien je nepredvídaných a nepredvídateľných
Kto je líder zmien
- Ten kto považuje zmenu za príležitosť
- Ten kto zmeny vyhľadáva
- Ten kto vie nachádzať tie pravé zmeny
- Ten kto ich vie správne využívať v organizácií aj mimo nej
- Ten kto vie správne a rýchlo implementovať
Manažment zmien vyžaduje
- Stratégiu vytvárania budúcnosti
- Systematické metódy vyhľadávania a predvídania zmien
- Správny spôsob zavádzania zmien
- Stratégie vytvárajúce rovnováhu medzi zmenami a kontinuitou
- Vytváranie podnikovej kultúry podporujúcej zmeny
Všetci musíme byť pripravený na hlboké a rýchle zmeny
- Zmena sa stáva podstatou a jadrom manažmentu
- Zmeny zasahujú čoraz viacej oblasti mimo techniky
Teórie manažmentu zmien
- Všetko na svete sa mení a podlieha evolučným zmenám
- Neprežije najsilnejší, najinteligentnejší ani najpočetnejší, ale ten ktorý sa vie najlepšie prispôsobiť /charles darvin/
Future shock
- Je to bod, kedy v krátkom čase nastane veľa zmien a kedy už ľudia nedokážu akceptovať zmenu bez disfunkčného správania
- Pôvodcovia. Globalizácia, IT, nárast populácie, emerging markets, rýchla komunikáci
Na trhu nič nie je konštantné
Nič z tohto nie je konštantné a dokonca ani predvídateľné
- Komunikácia sa zrýchľuje
- Neustála zmena trhu
- Mení sa spotrebiteľský dopyt
- Mení sa životný cyklus výrobkov
- Tempo technického rozvoja
- Rastie konkurencia
- Rastie svetová populácia
- Klesajú surovinové zdroje
3 sily CCC
Customers
Competition
Change
Množstvo a rýchlosť zmien vplýva na psychiku ľudí
- Schopnosť príjmať zmeny klesá
- Rastie výskyt porúch správania ako dôsledok stresu
- Symptómy :
- Nervozita
- Nechuť k práci
- Zhoršená komunikácia
- Obmedzenie medziľudskej dôvery
- Obranné a útočné správanie
- Zhoršenie – nesprávne rozhodovanie
- Konflikty so spolupracovníkmi
- Pokles skupinovej výkonnosti
- Výbuchy nepriateľstva na pracoviskách
- Ventilácia pracovnej frustrácie v rodine
- Zníženie morálky
- Žalúdočné bolesti, bolesti hlavy
Negatívne pôsobenie môže predchádzať do:
- blokovanie podnikových procesov a cieľov
- Podkopávanie vedenia
- Štrajky
- Sabotáže
- Chronické depresie
- Alkoholizmus a iné poruchy správania
Príčiny ukončenia projektov zmien
- Logistické a ekonomické problémy
- Potreba zmeny sa stratí
- Celkové strategické ciele sa zmenili
- Hlavní iniciátori zmien odišli
Zmena ako pernamentný princíp fungovania moderného podniku
- Zmenia nie je znakom chaosu a neusporiadanosti, ale je predpokladom pokroku
- Zmenia nie je dôvod k strachu a obavám, ale je nádejou pre budúcnosť
- Zmena je nástroj pre dosahovanie dlhodobej prosperity
- Zmena nie je samoúčelnou, musí byť vždy následkom poznania a pohybu k zlepšeniu
Proces zmeny
- Pristupovať ku zmene ako ku vyvíjajúcemu sa procesu, nie ako jz jednorazovej udalosti
- Akceptuje, že zaplatíte sa to čo chcete, alebo za to čo nechcete – platiť bude určite
- Verte, že súčasný stav je omnoho drahší, než náklady na zmenu
- Zmierte sa s dočasným nepohodlím počas zmeny
- Ak zmenu vnímate pozitívne, ľahšie ju zvládnete
- Informujte o zmene
Dôvody ku zmene
- Situácia vo firme je zlá – zmena ju musí zlepšiť
- Situácia vo firme je stabilizovaná – okolie sa mení, musíme ho dobiehať
- Sme dobrí – chceme byť lepší
- Sme jednička – konkurencia nás sleduje a chce nás dostihnúť
Musíme sa meniť stále
Inhibítori inovátori
Konzervatívci
Negatívny postoj k zmene pozitívny
Pojem „inovácia“
- Inovácia je slovo latinského pôvodu. Pod pojmom inovácia sa rozumie zavedenie nového alebo výrazne zdokonaleného výrobku alebo služby na trh, resp. zavedenie nového výrobku alebo výrazne zdokonalenie procesu v rámci podniku
- Inovácia sa získava napríklad novou kombináciou existujúcich techológií podniku, novým technologickým vývojom alebo využitím podnikových znalostí
Typy inovácií
Súčasné poznatky o inováciách uvádzané v celom rade literárnych prameňov rozlišujú štyri základné typy inovácií:
- Inovácie produktu
- Inovácie procesu
- Organizačné inovácie
- Marketingové inovácie
výrobku
služby
Obnova a rast
trhu
metód
podmienok
činností
riadenia
distribúcie
výroby
Zavedenie zmien
tvorba
inovácie
N
nb
Inovačný proces
Inovačný proces sa zväčša rozčleňuje do nasledovných 3 fáz
- Tvorba invencie – zahŕňa činnosti výskumu a vývoja, pričom môže ísť o základný, aplikovaný alebo experimentálny výskum. Okrem výskumu patrí do tejto etapy aj sledovanie použiteľnosti nových poznatkov a ich aplikovateľnosti v transformačnom procese
- Tvorba inovácie – druhou fázou je samotná tvorba inovácie, ktorá v organizácií alebo v inom systéme , ktorý sa o inováciu usiluje, prebieha. Inovačný proces sa môže týkať všetkých aspektov inovácií a taktiež všetkých inovačných stratégií
- Difúzia inovácie – poslednou fázou je difúzia, teda preniknutie inovácie do prostredia a to v podobe zmeny objektu, ktorého sa inovácia týka
Inovačný proces a manažment inovácií /schéma/
Invencia inovácia difúzia
Externý transfer poznatkov a inovácií
Inovačný potenciál
Inovačná schopnosť je v súčasnosti považovaná za ultimatívnu podmienku konkurencieschopnosti všetkých podnikov. V meniacom sa podnikateľskom prostredí, ktorého hnacou silou sú stále náročnejšie požiadavky zákazníkov, rast ponuky a služieb, a tým aj vyššia konkurencia na trhoch, technologický rozvoj a globalizácia podnikania, su inovácie prostriedkom zvládnutia zmien
Inovačný potenciál podniku – je internou charakteristikou existujúceho inovačného prostredia v podniku a prestavuje schopnosť podniku využiť znalosti a skúsenosti svojich pracovníkov na zvýšenie svojej konkurencieschopnosti
Inovačný potenciál /interná charakteristika podniku /
Objektivizované ukazovatele
Identifikácia kritických miest
Využívanie konkurenčnej výhody