zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku

 

prednaska 3 (3.doc)

3.   5.10 2009

Proces

  1. Podľa STN EN ISO 180 9004/2001:

„činnosť využívajúca zdroje ktorá sa riadi tak, aby umožnila transformáciu vstupov na výstupy možno ako proces“

  1. Podľa STN EN ISO 802:

„Sústava vzájomne súvisiacich zdrojov a činnosti, ktoré transformujú vstupy na výstupy

 

Tieto definície procesu sa žiada doplniť ešte ako vysvetľuje STN EN ISO 9004/2OO1 procesný prístup:

„aplikáciou systému procesov v rámci organizácie spolu s identifikáciou procesov a ich interakciou, ako aj ich manažérstvo, možno chápať ako procesný prístup.“

Schéma procesu ... cvika

Proces osvojenia si nového výrobku

Hodnotenie procesu

Úprava konštrukčnej a tech. Dokumentácie pre bežné výrobky

Skúšky výrobku pri overovacej sérií

Výroba obnovovacej série

Realizácie tech. procesov

Projektovanie technologických procesov

Spracovanie tech. Dokumentácie pre overovaciu sériu

 

  1. etapa                                           2 etapa                                              3 etapa

 

 

 

3,etapa                                  4.etapa                                                  5.etapa

 

 

 

 

 

 

 

 

Druhy procesov:

  1. MANAŽÉRSKE PROCESY  - ide o prvky podnikového vedenia alebo rozhodnutia vedenia organizácie
  2. HLAVNÉ PROCESY  : Činnosti slúžiace k tvorbe pridanej hodnoty
  3. POMOCNÉ /obslužné – činnosti slúžiace k podpore hlavného procesu

 

PROCESNÝ PRÍSTUP

Zavádza horizontálne riadenie t.j. prechádza rôznymi funkčnými útvarmi, pričom jednotlivé činnosti integruje do ucelených procesov /riadia sa ako systém, vytvárajú si vlastnú infraštruktúru, riadia sa aj ich vzájomné interakcie/

Výhodou procesného prístupu je nepretržité riadenie väzieb medzi jednotlivými procesmi v rámci systému procesov, ako aj riadenie kombinácií a interakcie procesov, ktoré tento prístup poskytuje. Želaný výsledok sa dosahuje účinnejšie, ak sa činnosti a súvisiace zdroje  riadia ako proces.

Procesný prístup v sebe zahŕňa:

  1. Identifikácia procesov a ich vymedzenia
  2. Určenie postupnosti a interakcie procesov
  3. Určenie kritérií a metód potrebných na riadenie týchto procesov
  4. Zaistenia dostupnosti zdrojov pre zabezpečenie fungovania procesov
  5. Monitorovanie, meranie a analyzovanie týchto procesov
  6. Zavádzanie činnosti nevyhnutných na dosiahnutie plánovaných výsledkov a trvalého zlepšovania týchto procesov

Ťažiskové charakteristiky procesov:

  1. Vyjadrenie zodpovednosti – za plánovanie procesov, identifikácia majiteľov procesov a podprocesov, stanovenie operátora procesov a podprocesov, t.j. identifikácia procesu a ich vymedzenie
  2. Stanovenie predchádzajúcich i nasledujúcich procesov – určenie postupnosti a tiež interakcií procesov
  3. Zdroje procesu – zaistenie a dostupnosť pracovníkov, infraštruktúry, pracovného prostredia, informácií, dodávok financií
  4. Popis procesu – vrátane stanovenia vstupov, výstupov, priebehu podprocesov a činnosti a ich znakov s tým cieľom kritérií a metód potrebných na riadenie procesov, aby sa dosiahli plánované výsledky, vrátane
  5. Monitorovanie, hodnotenie a zlepšovanie procesov, t.j. spôsob sledovania procesu, hodnotenie jeho funkčnosti a spôsob vrátane zodpovednosti za jeho zlepšovanie

 

Z uvedeného vyplýva, že procesný prístup sa svojou podstatou neodlišuje od systémového prístupu a že aj na procesy chápané podľa uvedeného je možné zaviesť systém.

/aj keď pri ich vymedzovaní uvedenom vyššie, priamo nie je kladený dôraz na štruktúru procesu (implicitne vyjadrená je) ale skôr  na proces transformácie/.

 

TRANSFORMMAČNÝ PROCES PODNIKU

Transformačný proces podniku je komplex všetkých podnikových činností zameraných na

premenu vstupov, ktoré vchádzajú do výrobného procesu na výstupy.

    Pri zabezpečovaní transformačného procesu vstupov na výstupy uskutočňuje podnik rôznorodé činnosti a aktivity, ktoré sú zamerané na realizáciu a plnenie cieľov.

EFEKTÍVNOSŤ

 

 

 

Výrobný proces

výstupy

 

vsupy

                             materiál                                                          produkty                                                                                                                                                                                                                          

                             energie                                                       odpad.vedľajsie produkty                                                                                              

                            informácie                                                    informácie

 

 

 

                                                   spätná väzba

 

 

SYSTÉ MANAŽÉRSTVA KVALITY

KVALITA   - predstavuje súhrn takých znakov výrobku, resp. služby, ktoré sa vzťahujú ku schopnosti plniť stanovené a predpokladané požiadavky z pohľadu zákazníka a taktiež sú porovnateľné s kvalitou konkurencie.

Kvalitu je teda potrebné chápať v širších súvislostiach ako len na úrovni kvalitných kritérií stanovených technickými resp. inými normami. Jedná sa taktiež o kvalitu vyjadrujúcu stupeň uspokojovania potrieb zákazníka.

ZÁKLADNÉ POJMY:

  1. Kvalita -  je schopnosť súboru vnútorných znakov výrobku, systému alebo procesu plniť požiadavky zákazníkov a iných zainteresovaných strán
  2. Systém – je súbor vzájomne súvisiacich prvkov
  3. Systém manažmentu – je systém k stanoveniu politiky a cieľov organizácie a k dosiahnutiu týchto cieľov s použitím sústavy procesov a postupov
  4. Systém manažmentu kvality je systém k stanoveniu politiky kvality, cieľov kvality a k dosiahnutiu týchto cieľov. O systéme kvality organizácie možno hovoriť vtedy, ak spĺňa tieto  štyri základné podmienky:
  5. 1. Má vybudovanú organizačnú štruktúru
  6. 2. Má stanovené právomoci a zodpovednosti
  7. 3. Má zdroje pre systém kvality
  8. 4. Má definované postupy a procesy

 

INŠTITÚCIE

ISO – medzinárodná organizácia pre normalizáciu /international organization for standardization/ – je sieť národných štandardizačných inštitúcií 146 krajín, v ktorej má každá krajina zastúpenie jedným členom. Systém je koordinovaný zo Ženevy, kde sa nachádza centrála organizácie.

  1. je najväčší tvorca noriem vo svete, jej hlavnou činnosťou je tvorba technických noriem
  2. spolupracuje s inými medzinárodnými organizáciami, zaoberajúcimi sa súvisiacou problematikou a podporuje harmonizáciu noriem a ich uplatnenie v celosvetovom meradle.

 

SNAS – Slovenská národná akreditačná služba

  1. plní funkciu národného akreditačného orgánu na Slovensku
  2. akredituje v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, slovenskými technickými normami, medzinárodnými technickými normami ISO/IEC, normami Európskej únie série EN 45 000 a dokumentmi medzinárodných  a regionálnych organizácií, najmä Európskou organizáciou pre spoluprácu v akreditácií (EA), medzinárodnou globálnou organizáciou na spoluprácu pri akreditácií laboratórií (ILAC), medzinárodným akreditačným fórom (IAF) a predpismi OECD o správnej laboratórnej praxi.

 

European co-operation for accreditation, Francúzsko, Paríž

  1. bola založená v roku 2000 ako organizácia zastrešujúca posudzovanie zhody v oblasti certifikácie manažérskych systémov ale aj v iných oblastiach ( testovanie a kalibrácia, certifikácia výrobkov, certifikácia osôb, inšpekčná činnosť, overovanie dodržiavania environmentálneho manažmentu podľa metodiky EMAS )
  2. za SR je členom EA Slovenská národná akreditačná služba (SNAS)