zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku

 

prednaska 5 (5.doc)

5.  19.10 2009

VÍZIA, POSLADNIE (MISIA) A CIELE PODNIKU – príklad

VÍZIA našou víziou je behom nasledujúcich  rokov udržať pozíciu spoľahlivého dodávateľa na vyberaných segmentov trhu predovšetkým v oblasti chemického, farmaceutického a potravinarského priemyslu, čo dosiahneme.

  1. Zaistenia vlastných zdrojov surovín
  2. Získaniu strategickej nákladovej, logistickej a obchodnej výhody vybudovaním samostatnej kapacity výroby v Estónsku
  3. Zariadením dcérskej spoločnosti pre distribúciu na trhu Francúzska
  4. Spoluprácou s vybranými zahraničnými distribútormi sa stať jedným z významných hráčov na európskom trhu.

 

POSLANIE (MISIA)

Naším poslaním je dlhodobom flexibilne uspokojovať potreby zákazníkov produktami z oboru s orientáciou na celosvetový trh a predovšetkým tie segmenty, ktoré vyžadujú špecializované riešenia.

 

CIELE

  1. Dosiahnuť minimálne 80% podielu trhu Estónska a 15%podielu na trhu Ruska
  2. Dosiahnuť 8%podielu trhu francúzska
  3. Zvýšiť ročnú produktivitu práce na jedného robotníka na 600tis. Sk...

 

ORGANIZOVANIE

  1. Chápeme ako proces, ktorým sa vytvára alebo mení usporiadanie zložitého dynamického objektu
  2. Jedná sa o usporadúvanie vecných a ľudských prvkov systému tým, že sa vyberajú, rozmiestňujú, vybavujú, určujú sa úlohy, funkcie a vytvárajú sa medzi nimi väzby, vzťahy, vzájomné pôsobenia tak, aby systém ako celok pôsobil čo najúčinnejšie pri dosahovaní cieľov, ku ktorým má slúžiť.

 

KONTROLOVANIE

  1. Jeho úlohou je odstrániť odchýlky vznikajúce pri realizácií plánov a plánovaných úloh (stanovených noriem, predpísaných postupov, zadaných parametrov) a tým zabezpečiť jeho plnenie
  2. Pri kontrolovaní ide o dohľad nad plnením daného plánu

Úlohy: informovania riadiaceho subjektu o stave plnenia plánu úlohy, identifikáciu odchýlok od žiaduceho stavu a na základe toho o stanovenie nápravných alebo aj preventívnych opatrení

SWOT ANALÝZA

 

SWOT analýza je nástrojom pre celkovú analýzu podniku a je kombináciou dvoch analýz

 

S-W : analýza vnútorných faktorov podniku

O-T : analýza vonkajších faktorov vplývajúcich na podnik

 

ANALÝZA SWOT pomáha zamerať pozornosť na kľúčové oblasti vo vnútri organizácie. Mala by sa aktívne používať pri budovaní silných stránok organizácie, odstraňovaní jej slabých stránok alebo ich akceptovaní

 

ZÁSADY BRAINSTORMINGU

 

  1. Jasne definovať podstatu problému, prípadne i smer očakávaného riešenia
  2. Evidovať všetky námety a názory bez ohľadu na ich významnosť
  3. Získať čo najväčšiu kvantitu názorov, aj  keď msa zdajú absurdné, nezavrhovať a nekritizovať nijaký nápad
  4. Zabezpečenie nenútenej a voľnej atmosféry, uvoľnenie fantázie, zabezpečenie vhodného prostredia
  5. Nadväzovať v diskusii na vyslovené námety, tieto rozvíjať a doplňovať a nie kritizovať, vylúčiť skepticizmus (vety negujúce)

 

ISHIKAWA DIAGRAM

  1. Jeho cieľom je nájsť podporné procesy na riešenie daného problému

 

       Materiál                                        stroj                                            pracovníci

 

Zámena                                         údržba                                               kvalifikácia

                                                         Nástroj                                               zaučenie                            

                                                                                                                                                                       Nespôsobilý proces

 

     Málo početné                 nedostatočné osvedčenie                   rezné podmienky

Nevhodný spôsob                              prašnosť                        

 

                  Metóda                                     prostredie                                              metóda

 

Prístupy a metódy manažmentu  QFD quality fuction depoyment

  1. Cieľom je dosiahnutie málo rozšírenej metódy QFD je zabezpečiť prenos požiadaviek klientov o vlastnostiach výrobku, aby sa zrealizovali vo všetkých etapách životného cyklu výrobku.
  2. Ako pretlmočiť: „výmysly zákazníka“ na technické parametre výrobku

 

QFD v jednotlivých fázach životného cyklu mení:

  1. Požiadavkovú špecifikáciu na koncepčnu špecifikáciu
  2. Koncepčnú špecifikáciu na funkčnú špecifikáciu
  3. Funkčnú špecifikáciu na výrobkovú špecifikáciu
  4. Výrobkovú špecifikáciu na výrobnú špecifikáciu

Domček kvality

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

PRÍSTUPY A METÓDY MANAŽMENTU – HODNOTOVÁ ANALÝZA

CIEĽ: pomocou navrhnutých postupov, ktorých zmyslom je hľadanie zlepšeného riešenia funkcií analyzovaného výrobku cieľom jeho efektívnosti – robiť správane veci správne.

METÓDA: hodnotová analýza je komplex metód podporných, rozhodovacích, štatistických analytických aj tvorivých, pomocou ktorých sa radikálne inovuje úžitková hodnota objektu tak, aby sa splnili očakávania klienta pri súčasnom hľadaní doplňujúcich funkcií a vlastností výrobku v prospech klienta čo najnižších nákladoch na výrobu a používanie

E  = F1/N1 = max

E – miera efektívnosti novej úžitkovej hodnoty výrobku a služieb

F – funkčnosť úžitkovej hodnoty – očakávania a požiadavky klienta

N – náklady na zabezpečenie úžitkovej hodnoty

 

ŠTÍHLY MANAŽMENT – štíhla výroba

Očakávania od ŠM – nárast produktivity, zlepšenie kvality a zníženie nákladov

 

VÝVOJ                                                                                          SUBDODÁVATELIA

Tímové riešenie                                                        Zodpovednosť za kvalitu dodávok

Kooperácia                                                                                 JTF – práve včas

Simulatívne inžinierstvo                                                          koordinácia

Štíhly manažment

Spolupráca so zákazníkmi a                                                    spoľahlivosť dodávok

 Dodávateľmi                                                                    

Podpora QFD a FMEA

 

DISTRIBÚCIA                                                                               VÝROBA

Aktívny predaj                                                                            jednoduchosť

Kooperácia                                                                                 spoľahlivosť

Reakcie schopnosť                                                                    redukcia zásob

                                                                                                    Motivácia ľudí

 

 

JUST IN TIME – práve v čase, keď to potrebujem

 

Nasledujúce procesy „ťahajú“ výrobky v z prechádzajúcich procesov. Eliminácia plytvania v realizačnom procese, od nákupu po distribúciu. Maximalizácia zisku = redukovaním kapitálových zásob, minimalizovanie nákladov, zvýšením pružnosti dodávok výroby.

 

JIT vyžaduje :

  1. Poriadok, čistotu a disciplínu
  2. Dodržanie kvality, množstva a času
  3. Krátke priebežné časy a minimálne slady
  4. Vybilancovaný taktový čas
  5. Správny priebeh výroby
  6. Vyhovujúcu kapacitu strojov
  7. Predchádzanie opravám
  8. Skracovanie času prípravy
  9. Stúpajúci proces zlepšovania

 

KANBAN – identifikačná karta

Karta :

  1. slúži na manuálne decentralizovanie výroby
  2. slúži ako objednávacia karta na zhotovenie súčiastok
  3. slúži na identifikáciu vyrábanej produkcie

 

Prvky:

  1. vytvorenie zviazaných samoregulačných okruhov medzi výrobnými a spotrebnými oblasťami
  2. implementácia  ťahového princípu  pre nasledujúci spotrebný stupeň
  3. približne nasadenie personálu a prevádzkových prostriedkov
  4. prenos krátkodobého riadenia na výrobných pracovníkov pomocou karty

 

Negatívna funkcia zásob vo výrobe:

  1. zakrývanie nevyužitých kapacít a úzkych miest vo výrobe
  2. zakrývanie procesov náchylných na poruchy
  3. zakrývanie nedostatočnej kvality výroby
  4. predlžovanie priebežných časov výroby
  5. finančné straty viazaním kapitálu v zásobách
  6. znehodnocovanie skladovaných výrobkov
  7. zakrývanie problémov v riadení výroby

 

 

PRÍSTUPY A METÓDY MANAŽMENTU -  FMEA  analýza príčina následkov chýb

 

Cieľ metódy:

Cieľom jednotlivých typov FMEA je rozpoznať v jednotlivých štádiách tvorby výrobku  príčiny vzniku porúch a určiť ich možné negatívne dôsledky a bezpečne im predchádzať

 

FMEA vychádza z toho, aby sa našli opatrenia, ktoré:

  1. zabránia chybám
  2. zmenšia ich účinky
  3. odhalia chyby

 

Metóda

FMEA konštrukcie a procesu vychádzajúce z jednotlivých funkcií výrobku alebo procesu analyzuje:

  1. potencionálne chyby
  2. možné následky týchto chýb
  3. určité príčiny chýb

a vyhodnocuje pomocou dohodnutých váhových súčiniteľov:

  1. pravdepodobnosť výskytu chyby

FMEA konštrukcie

  1. Závažnosť chyby
  2. Pravdepodobnosť odhalenia chyby

FMEA procesu

Z vyhodnotenia vypočíta ako súčin týchto troch faktorov

  1. Mieru rizika

FMEA výrobku

Podľa veľkosti určí a vyhodnotí:

  1. Priorita nápravných opatrení
  2. realizácia a účinnosť

 

 

 

 

PRÍSTUPY A METÓDY MANAŽMENTU – BENCHMARKING

Cieľ:

Zistiť čo a prečo a ako dobre robia rovnaké činnosti vo firme so  špičkovými postavením. Základný princíp je efektívnosť porovnávania bez potrebných úmyslov, ktorá je založená .....

pohotovosť

 

SPOĽAHLIVOSŤ – KVALITA V ČASE

udržiavateľnosť

obnoviteľnosť

životnosť

skladovateľnosť

bezporuchovosť

spoľahlivosť

Kvalita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MANAŽMENT RIZIKA

 

R = P x Š  

Riziko = pravdepodobnosť x rozsah škody

 

čASTý                                                                              

 

MOŽNY                                                                        EXTRÉMNE RIZIKÁ

 

ZRIEDKAVÝ

 

NEPRAVDEPODOBNý                                  PRÍPUSTNÉ RIZIKÁ

 

                                               

 

                                                                      extre