Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Manažment podniku
prednaska 5 (5.doc)
5. 19.10 2009
VÍZIA, POSLADNIE (MISIA) A CIELE PODNIKU – príklad
VÍZIA našou víziou je behom nasledujúcich rokov udržať pozíciu spoľahlivého dodávateľa na vyberaných segmentov trhu predovšetkým v oblasti chemického, farmaceutického a potravinarského priemyslu, čo dosiahneme.
- Zaistenia vlastných zdrojov surovín
- Získaniu strategickej nákladovej, logistickej a obchodnej výhody vybudovaním samostatnej kapacity výroby v Estónsku
- Zariadením dcérskej spoločnosti pre distribúciu na trhu Francúzska
- Spoluprácou s vybranými zahraničnými distribútormi sa stať jedným z významných hráčov na európskom trhu.
POSLANIE (MISIA)
Naším poslaním je dlhodobom flexibilne uspokojovať potreby zákazníkov produktami z oboru s orientáciou na celosvetový trh a predovšetkým tie segmenty, ktoré vyžadujú špecializované riešenia.
CIELE
- Dosiahnuť minimálne 80% podielu trhu Estónska a 15%podielu na trhu Ruska
- Dosiahnuť 8%podielu trhu francúzska
- Zvýšiť ročnú produktivitu práce na jedného robotníka na 600tis. Sk...
ORGANIZOVANIE
- Chápeme ako proces, ktorým sa vytvára alebo mení usporiadanie zložitého dynamického objektu
- Jedná sa o usporadúvanie vecných a ľudských prvkov systému tým, že sa vyberajú, rozmiestňujú, vybavujú, určujú sa úlohy, funkcie a vytvárajú sa medzi nimi väzby, vzťahy, vzájomné pôsobenia tak, aby systém ako celok pôsobil čo najúčinnejšie pri dosahovaní cieľov, ku ktorým má slúžiť.
KONTROLOVANIE
- Jeho úlohou je odstrániť odchýlky vznikajúce pri realizácií plánov a plánovaných úloh (stanovených noriem, predpísaných postupov, zadaných parametrov) a tým zabezpečiť jeho plnenie
- Pri kontrolovaní ide o dohľad nad plnením daného plánu
Úlohy: informovania riadiaceho subjektu o stave plnenia plánu úlohy, identifikáciu odchýlok od žiaduceho stavu a na základe toho o stanovenie nápravných alebo aj preventívnych opatrení
SWOT ANALÝZA
SWOT analýza je nástrojom pre celkovú analýzu podniku a je kombináciou dvoch analýz
S-W : analýza vnútorných faktorov podniku
O-T : analýza vonkajších faktorov vplývajúcich na podnik
ANALÝZA SWOT pomáha zamerať pozornosť na kľúčové oblasti vo vnútri organizácie. Mala by sa aktívne používať pri budovaní silných stránok organizácie, odstraňovaní jej slabých stránok alebo ich akceptovaní
ZÁSADY BRAINSTORMINGU
- Jasne definovať podstatu problému, prípadne i smer očakávaného riešenia
- Evidovať všetky námety a názory bez ohľadu na ich významnosť
- Získať čo najväčšiu kvantitu názorov, aj keď msa zdajú absurdné, nezavrhovať a nekritizovať nijaký nápad
- Zabezpečenie nenútenej a voľnej atmosféry, uvoľnenie fantázie, zabezpečenie vhodného prostredia
- Nadväzovať v diskusii na vyslovené námety, tieto rozvíjať a doplňovať a nie kritizovať, vylúčiť skepticizmus (vety negujúce)
ISHIKAWA DIAGRAM
- Jeho cieľom je nájsť podporné procesy na riešenie daného problému
Materiál stroj pracovníci
Zámena údržba kvalifikácia
Nástroj zaučenie
Nespôsobilý proces
Málo početné nedostatočné osvedčenie rezné podmienky
Nevhodný spôsob prašnosť
Metóda prostredie metóda
Prístupy a metódy manažmentu QFD quality fuction depoyment
- Cieľom je dosiahnutie málo rozšírenej metódy QFD je zabezpečiť prenos požiadaviek klientov o vlastnostiach výrobku, aby sa zrealizovali vo všetkých etapách životného cyklu výrobku.
- Ako pretlmočiť: „výmysly zákazníka“ na technické parametre výrobku
QFD v jednotlivých fázach životného cyklu mení:
- Požiadavkovú špecifikáciu na koncepčnu špecifikáciu
- Koncepčnú špecifikáciu na funkčnú špecifikáciu
- Funkčnú špecifikáciu na výrobkovú špecifikáciu
- Výrobkovú špecifikáciu na výrobnú špecifikáciu
Domček kvality
PRÍSTUPY A METÓDY MANAŽMENTU – HODNOTOVÁ ANALÝZA
CIEĽ: pomocou navrhnutých postupov, ktorých zmyslom je hľadanie zlepšeného riešenia funkcií analyzovaného výrobku cieľom jeho efektívnosti – robiť správane veci správne.
METÓDA: hodnotová analýza je komplex metód podporných, rozhodovacích, štatistických analytických aj tvorivých, pomocou ktorých sa radikálne inovuje úžitková hodnota objektu tak, aby sa splnili očakávania klienta pri súčasnom hľadaní doplňujúcich funkcií a vlastností výrobku v prospech klienta čo najnižších nákladoch na výrobu a používanie
E = F1/N1 = max
E – miera efektívnosti novej úžitkovej hodnoty výrobku a služieb
F – funkčnosť úžitkovej hodnoty – očakávania a požiadavky klienta
N – náklady na zabezpečenie úžitkovej hodnoty
ŠTÍHLY MANAŽMENT – štíhla výroba
Očakávania od ŠM – nárast produktivity, zlepšenie kvality a zníženie nákladov
VÝVOJ SUBDODÁVATELIA
Tímové riešenie Zodpovednosť za kvalitu dodávok
Kooperácia JTF – práve včas
Simulatívne inžinierstvo koordinácia
Štíhly manažment
Spolupráca so zákazníkmi a spoľahlivosť dodávok
Dodávateľmi
Podpora QFD a FMEA
DISTRIBÚCIA VÝROBA
Aktívny predaj jednoduchosť
Kooperácia spoľahlivosť
Reakcie schopnosť redukcia zásob
Motivácia ľudí
JUST IN TIME – práve v čase, keď to potrebujem
Nasledujúce procesy „ťahajú“ výrobky v z prechádzajúcich procesov. Eliminácia plytvania v realizačnom procese, od nákupu po distribúciu. Maximalizácia zisku = redukovaním kapitálových zásob, minimalizovanie nákladov, zvýšením pružnosti dodávok výroby.
JIT vyžaduje :
- Poriadok, čistotu a disciplínu
- Dodržanie kvality, množstva a času
- Krátke priebežné časy a minimálne slady
- Vybilancovaný taktový čas
- Správny priebeh výroby
- Vyhovujúcu kapacitu strojov
- Predchádzanie opravám
- Skracovanie času prípravy
- Stúpajúci proces zlepšovania
KANBAN – identifikačná karta
Karta :
- slúži na manuálne decentralizovanie výroby
- slúži ako objednávacia karta na zhotovenie súčiastok
- slúži na identifikáciu vyrábanej produkcie
Prvky:
- vytvorenie zviazaných samoregulačných okruhov medzi výrobnými a spotrebnými oblasťami
- implementácia ťahového princípu pre nasledujúci spotrebný stupeň
- približne nasadenie personálu a prevádzkových prostriedkov
- prenos krátkodobého riadenia na výrobných pracovníkov pomocou karty
Negatívna funkcia zásob vo výrobe:
- zakrývanie nevyužitých kapacít a úzkych miest vo výrobe
- zakrývanie procesov náchylných na poruchy
- zakrývanie nedostatočnej kvality výroby
- predlžovanie priebežných časov výroby
- finančné straty viazaním kapitálu v zásobách
- znehodnocovanie skladovaných výrobkov
- zakrývanie problémov v riadení výroby
PRÍSTUPY A METÓDY MANAŽMENTU - FMEA analýza príčina následkov chýb
Cieľ metódy:
Cieľom jednotlivých typov FMEA je rozpoznať v jednotlivých štádiách tvorby výrobku príčiny vzniku porúch a určiť ich možné negatívne dôsledky a bezpečne im predchádzať
FMEA vychádza z toho, aby sa našli opatrenia, ktoré:
- zabránia chybám
- zmenšia ich účinky
- odhalia chyby
Metóda
FMEA konštrukcie a procesu vychádzajúce z jednotlivých funkcií výrobku alebo procesu analyzuje:
- potencionálne chyby
- možné následky týchto chýb
- určité príčiny chýb
a vyhodnocuje pomocou dohodnutých váhových súčiniteľov:
- pravdepodobnosť výskytu chyby
FMEA konštrukcie
- Závažnosť chyby
- Pravdepodobnosť odhalenia chyby
FMEA procesu
Z vyhodnotenia vypočíta ako súčin týchto troch faktorov
- Mieru rizika
FMEA výrobku
Podľa veľkosti určí a vyhodnotí:
- Priorita nápravných opatrení
- realizácia a účinnosť
PRÍSTUPY A METÓDY MANAŽMENTU – BENCHMARKING
Cieľ:
Zistiť čo a prečo a ako dobre robia rovnaké činnosti vo firme so špičkovými postavením. Základný princíp je efektívnosť porovnávania bez potrebných úmyslov, ktorá je založená .....
pohotovosť
SPOĽAHLIVOSŤ – KVALITA V ČASE
udržiavateľnosť
obnoviteľnosť
životnosť
skladovateľnosť
bezporuchovosť
spoľahlivosť
Kvalita
MANAŽMENT RIZIKA
R = P x Š
Riziko = pravdepodobnosť x rozsah škody
čASTý
MOŽNY EXTRÉMNE RIZIKÁ
ZRIEDKAVÝ
NEPRAVDEPODOBNý PRÍPUSTNÉ RIZIKÁ
extre