Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Teória práva
Právny systém, poz. právo - prednaška prof. Prusak LS,1 roč. (tp_ls_-prednaska_prusak.doc)
TP prednáška LS extren. 5. 3. 2010
Súdne rozhodnutie má niekoľko častí:
- Výroková časť, v trestnom práve je to ODSUDZUJE SA
- Odôvodnenie
Súdy sú: civilné, občiansko-trestné, ústavné súdy, správne súdy, volebné súdnictvo (či bol niekto riadne zvolený do parlamentu).
Ústavné súdnictvo – kontrola ústavnosti, ústava obsahuje aj základné práva a slobody, sú tu žaloby v oblasti ľudských práv
Správny súd – kontroluje zákonnosť v state, súlad postupu verejnej správy, či je súladný so zákonom. Sú to veci napr. týkajúce sa daní. V SR sú osobitne senáty na krajských súdoch a na najvyššom súde, nemáme jeden správny súd. Správny súd je v ČR.
VECI NA SKÚŠKU: učebnica, právne dokumenty – ústava SR (otázky ohľadom ľudských práv), Európske dokumenty,
Európska únia má svoje právo a to má prednosť pred právom Slovenskej republiky. Teda únijné právo má prednosť. Naša suverenita je obmedzená teda, v ústave sa vraví ze pravne záväzné akty EU majú prednosť pred zákonmi SR. Pri kolízii má prednosť právo EÚ.
Aproximácia práva – máme prispôsobovať právo SR Európskej únii. Aproximácia sa robí v súlade s Ústavou SR. Aproximuje sa právo jednak na úrovni parlamentu tým že sa zákony prispôsobujú právu EÚ – je to tiež harmonizácia. Tá sa uskutočňuje buď zákonmi(napr. spotrebiteľské zmluvy, ochrana spotrebiteľa, teda toto spotrebiteľské právo prijal a prešlo do Občianskeho zákonníka). Harmonizácia Aproximácia sa vykonáva aj na úrovni vlády.
Recepcia – niekto recipuje zákon iného štátu, napr. Turecko recipovalo nemecký občiansky zákonník, napr. tiež recepcia Rímskeho práva
V Európe je systém – tradícia kontinentálneho práva.
Právo spoločenstiev – používa sa preto lebo najskôr sa Európa integrovala na princípe obchodu uľahčiť obchod, slobodný pohyb obyvateľov, tovaru. Chcela dosiahnuť aby sa zvýšila úrovne ľudí. Otvorili sa hranice a tak i možnosti obchodovania. Boli najskôr vytvorene spoločenstva – spoločenstvo pre uhlie a oceľ, európske hospodárske spoločenstvo.
Európske pravo tu už v tom čase bolo. My sme tiež prijali niektoré právne predpisy, také ktoré umožnili aproximáciu, aproximáciu najmä súkromného práva.
Vznik Európskej únie – rozšírila sa pôsobnosť i na politickú oblasť. Bude to teda politické zjednocovanie, ako je to na úrovni každého štátu. Má teda parlament, sudy, vládu, hlavu štátu. Pokračuje sa teda v politickej integrácii. Zaviazla sa spoločná mena. Vytvára sa i ekonomická a monetárna jednota, aby sa uľahčil platobný styk. Je teda jeden finančný systém.
Recepcia práva – nie je to preberanie európske pravo se vším šudy. Robí sa harmonizácia teda sa preberá krok po kroku, a určitá časť zostava pôvodne slovenské právo, pretože nie je v kolízii s pravom EÚ.
Harmonizácia je na úrovni parlamentu (pravo harmonizuje na základe vydávaní zákonov) i vlády (pravo harmonizuje pomocou nariadenia vlády). Harmonizačné právne akty, ktorými sa harmonizuje pravo, majú rovnakú právnu silu ako zákony = toto by však byt nemalo.
PRÁVNY SYSTÉM
Máme teda platné právo. Do neho prichádzajú nove právne normy. Z toho systému vystupujú zase normy, ktoré predstavujú už nie platné pravo
X X X X X X X X |
To čo je v tabuľke to sú všetko právne normy – lege delata
- Hľadisko de lege lata – hľadisko platného práva
- Hľadisko de lege ferenda – hľadisko požadovaného zákona
- Hľadisko de lege derogata – hľadisko neplatného práva
2+3 „Kvalifikované“ neplatné právo
Hľadisko anglo-amerického systému
1. Law in action / 2. Law in books
Judge made law Legislative law
Law in books – právo ktoré je v zákonoch
Law in action – právo ktoré je precedentné, tento systém istým spôsobom kooperuje.
Rule of law + Zásada Stare decisis
Takýto právny systém je aj na komunálnej úrovni. Jednak na úrovni žúp a VÚC a jednak na úrovni miest a obcí. Hovorí sa tu o lokálnych právnych normách.
Župný zákon – pokrýval úpravu vyšších územných celkov
Pyramída: Jej tvar je odôvodnený tým že kopíruje nám niečo také ako skutočný stav. Dôvod prečo je takto usporiadaná pyramída je tiež že najviac je podzákonov a potom zákonov a najmenej je toho vo vrstve 1. Medzi vrstvami je vzťah súladu. Zákony nesmú odporovať ústave a nariadenia nesmú odporovať zákonom ani ústave. Ak sú tu kolízie, tak súlad v pyramíde zabezpečuje Ústavné súdnictvo, teda ma na starosti ochranu ústavnosti. Ak je teda rozpor ústavný súd deroguje tie zákony ktoré sú v rozpore so súdnictvom.
Správne súdnictvo je zasa kontrola zákonnosti. Kontroluje vzťah zákonov a nariaďovacej moci, či tieto organy neprijímajú nariadenia ktoré by boli v rozpore so zákonmi.
1. Ústava Normy ktoré majú najvyššiu právnu silu. Zákony ktorými sa mení a dopĺňa ústava. |
2. Zákony Majú nižšiu právnu silu ako ústava. |
3. Nariadenia Sem patria orgány ktoré prijímajú orgány verejnej moci – ich všeobecne záväzné právne predpisy. Napr. sem patria vyhlášky, opatrenia, výnosy = prijímajú ich ministerstvá. Prijímajú ich ako orgány moci nariaďovanej. Sú to jednak nariadenia pomocou ktorých sa vykonáva pravo SR a nariadenia ktorými sa vykonáva aproximácia. Majú nižšiu právnu silu ako zákony, musia byt teda v súlade so zákonmi a ústavou. |
Druhy platného práva:
- platné právo je to právo ktoré je prirodzeným právom, je odvodené prirodzeným právom. Je to ius naturalizmus – prirodzenoprávna škola. Myšlienka prirodzeného práva pochádza z grécka. Vychádza z vôle vyššieho zákonodarcu, vychádza teda z prírody. Úlohou ľudí je poznávať toto prirodzené právo, Prirodzené právo je nemeniteľné stále. Ľudské pravo sa stále vyvíja a premietajú sa doň i nedostatky ľudstva. Grécka prirodzenopráva škola ma teda božské právo – ľudia ho spoznávajú, akceptuje ho štát i cirkev. Malo význam že je to súčasť prírody a je úlohou človeka aby toto pravo spoznával, tak sa zrodili základné ľudské práva a slobody vo Francúzskej revolúcii. Dokument o ľudských právach pôsobí na všetky štáty Európy.
- Škola sociologická – skutočné zaväzujúcim pravom nie je to ktoré prijíma parlament, ale je to ktoré judikujú sudy. Je to právo v knihách – law in books. A treba ho odlišovať od skutočného páva, práva v činnosti – law in action. Základným prameňom práva je súdne rozhodnutie – precedentné právo. Je publikovane v jednotlivých piublikačných nástrojoch. Význam to má ten že tieto rozhodnutia sú potvrdené vyššími súdmi. A verejná správa sa ich musí držať je to záväzné
Hľadisko de lege ferenda
Hľadisko de lege derogata
Prirodzené právo – pozitívne právo
Ius naturale – ius positivum
Lae in books- law ina ction
Legislative law – judge-made law
Case law – civil law
Platné právo zaväzuje, a keď dochádza k poruche nastupujú organy a vracajú veci do pôvodného stavu.
Anglický právny systém ma jeden pojem - PRIRODZENÁ SPRAVODLIVOSŤ.
Viedenský dohovor o zmluvnom práve – BUDE NS SKÚŚKE
Pact sunt servanda – dohody sa musia dodržiavať.
Bona fides – dobromyseľnosť, zmluvy bona fides – zmluvy na základe dobromyseľnosti.
PLATNÉ PRÁVO V POZITIVIZME
1. Ústava
|
2. Zákony
|
3. Nariadenia
|
Pozitívne právo – všetky výsledky normotvorných organov.
Pozitívne právo:
- Odvetvie práva verejného - ústavné právo, finančné právo. Je to právo kde jednu stranu tvorí orgány verejnej moci. Pravo spojene s činnosťou verejnoprávnych korporácií, vrátané štátu.
- Odvetvie práva súkromného
19. storočí začína kodifikačné hnutie.
PRECEDENT
- An act of instance that may be used as an example in dealing with subsequent similar cases.
- A judicual desision thaht may be used as an standard in subsequent similar cases. – Právne rozhodnutie sa môže používať ako štandard i v budúcnosti
- Stare decisis, et non quieta movere: Držať sa rozhodnutí a nehýbať ukľudneným (rozhodnutými prípadmi)
- Nariadenia vydané v jednotlivých prípadoch a rozsudky vynesené súdmi v osobitných právnych sporoch nemajú nikdy silu zákona a nemôžu sa vzťahovať na iné prípady alebo na iné osoby.
§ 12 Všeobecný občiansky zákonník
Súdne rozhodnutia nie sú pramene práva v našom systéme. Vzťahujú sa na určitý prípad.
PRÍKLAD POŽIADAVIEK NA OBSAH A FORMU PRÁVA
Lex non promulgata non obligat – nevyhlásený zákon nezaväzuje, ak nie je vopred stanoveným spôsobom zverejnene
Ubi ius incertum, ibi ius nullum – kde je pravo neurčité, tam nie je pravo
Nikto nemôže byť zaviazaný nad možnosti – ultra posse nemo tenetur
Zásada zrozumiteľnosti, predvídateľnosti a vnútornej nerozpornosti zákona – toto je zásada Európskeho práva. Predvídateľnosť – občan môže predvídať ako sa bude právo vyvíjať.
Vacatio legis – prázdniny práva – bakačná lehota, je to minimálny čas nato aby sa ľudia oboznámili s právnou normou. Platí zásada ignoratia juris non excusat – neznalosť práva neospravedlňuje.
ŠPECIFICKÉ ZNAKY PLATNÉHO PRÁVA
- Generalita – ,,Vlastník je v medziach zákona oprávnený predmet svojho vlastníctva držať, užívať, požívať jeho plody a úžitky a nakladať s ním.“ (§123 OZ) Napr. pojem vlastník sa vzťahuje na rozmanité kategórie subjektívneho práva. Teda vlastník môže byť podnikateľ, FO, nejaký zákony zástupca. V medziach zákona znamená že niekde začína niekde končí a nič k tomu nie je možné pridať. Každé slovo sa vyznačuje generalitou. Pod generalitou chápeme všeobecnú záväznosť nik sa nemôže tejto záväznosti zbaviť. Volonte generale – všeobecná vôľa, teda v zákone je vyjadrená všeobecná vôľa. Norma sa vzťahuje na rovnaké prípady, neurčitého počtu. Norma určuje nejaké správanie. Nik sa nemôže zbaviť právnej zodpovednosti.
- Forma práva
- Procesná stránka
- Rezultatívna stránka
Ak je predpísaná písomná forma musí mať písomnú. Ak forma neni stanovená, je dobre mať tú formu, je dobre prejsť cez notára a mať hlbokú právnu istotu. Súčasťou formy môže byt i sankcia.
Obsahom práva sú určité práva a povinnosti.
- Právny obsah: príkaz, zákaz, dovolenie – príkazy a zákazy sa vyskytujú v zmluvnom práve.
- Záväznosť
- Sankcia a exekúcia – je tu nato komora exekútorov. Vynucujú záväzky.
- Splniteľnosť – nie je možné ukladať práva a povinnosti subjektom ktoré nie su fyzicky splniteľné alebo sú splniteľné len na základe určitého tréningu.
- Efektívnosť/akceptácia práva
- Určitosť, jasnosť – normy musia byť jasné zreteľné, presné.
- EÚ zásada: zásada právnej istoty a legitímnych očakávaní: predvídatľnosť obsahu, konzistentnosť, prehľadnosť
- Publicita/EÚ – zásada transparentnosti – právo nemôže byť tajné.
PRINCÍP PRÁVNEJ ISTOTY
- ,,Tento zákon upravuje postavenie podnikateľov, obchodné záväzkové vzťahy ako aj niektoré iné vzťahy súvisiace s podnikaním
- Právne vzťahy uvedene v odseku 1 sa spravujú ustanoveniami tohto zákona. Ak niektoré otázky nemožno riešiť podľa predpisov občianskeho práva. Ak ich nemožno riešiť ani podľa týchto predpisov, posúdia sa podľa obchodných zvyklosti a ak ich niet podľa zásad na ktorých spočíva tento zákon.“ §1 ods. 1-2 ObZ
PRAMENE PRÁVA
Základným prameňom práva u nás je všeobecne záväzný právny predpis – normatívny právny akt. Všeobecne záväzných právnych predpisov je viacero druhov.
Obyčajové právo – má niektoré náležitosti:
- Dlhodobé a opakované používanie niektorého pravidla
- Pravidlom sa spravujú nielen občania ale i súdy
- Sankcia (nemusia to byť len tresty a nápravné opatrenia, priestupky, trestné činy, disciplinárna činnosť. Môže ísť o civilnú sankciu. Postihujú buď veriteľa alebo druhú stranu pri záväzku, napr. za ne dochvílnosť, za nie riadne splnenú povinnosť).
- Určitosť
Postupne sa namietalo proti obyčajovému právu, že mu chýba určitosť. Namiesto obyčajového práva nastupovalo pozitívne právo. Nastalo to v Nemecku, kde vznikla škola právneho pozitivizmu. Z prirodzeného práva sa vygenerovali základné práva.
Všeobecný záväzný právny predpis – dominantný prameň práva u nás. Nie sú to však VZPP len slovenského pôvodu. Máme rôzne pramene. Právo EÚ rôzneho druhu – nariadenia smernice. Tieto nariadenia a smernice si vyžadujú aproximáciu a harmonizáciu. Aj toto je prameňom Slovenského práva. A tiež obchodné, občianske, súkromné či ústavné pravo treba dať do súladu s európskym právom.
PRIMÁRNE PRAMENE PRÁVA
Prijal ich taký orgán ktorý reprezentuje ľud. Prijal ich parlament. Primárne pramene práva majú silu zákona.
- Ústava SR v platnom znení
- Ústavné zákony Národnej rady, ktorými sa mení a dopĺňa ústava.
- Právne záväzné akty Európskej únie majú prednosť pred zákonmi SR podľa čl. 7 ods. 2 Ústavy. Ak si vyžadujú implementáciu, vykoná sa zákonom alebo aproximačným nariadením vlády podľa čl. 120 ods. 2 ústavy. – ak by bola kolízia s ústavou majú prednosť právne akty EÚ prednosť aj pred ústavou.
POZOR: PORADOVÉ CISLA NEZORADUJU PRAVNE AKTY PODLA PRAVNEJ SILY
SEKUNDÁRNE PRAMENE PRÁVA
Všetky ostatné ktoré nie sú primárne pramene práva.
2