zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Právnická fakulta / Teória práva

 

Právny systém, poz. právo - prednaška prof. Prusak LS,1 roč. (tp_ls_-prednaska_prusak.doc)

TP prednáška LS extren. 5. 3. 2010

Súdne rozhodnutie má niekoľko častí:

  1. Výroková časť, v trestnom práve je to ODSUDZUJE SA
  2. Odôvodnenie

 

Súdy sú: civilné, občiansko-trestné, ústavné súdy, správne  súdy, volebné súdnictvo (či bol niekto riadne zvolený do parlamentu).

 

Ústavné súdnictvo – kontrola ústavnosti, ústava obsahuje aj základné práva a slobody, sú tu žaloby v oblasti ľudských práv

Správny súd – kontroluje zákonnosť v state, súlad postupu verejnej správy, či je súladný so zákonom. Sú to veci napr. týkajúce sa daní. V SR sú osobitne senáty na krajských súdoch a na najvyššom súde, nemáme jeden správny súd. Správny súd je v ČR.

 

VECI NA SKÚŠKU: učebnica, právne dokumenty – ústava SR (otázky ohľadom ľudských práv), Európske dokumenty,

 

Európska únia má svoje právo a to má prednosť pred právom Slovenskej republiky. Teda únijné právo má prednosť. Naša suverenita je obmedzená teda, v ústave sa vraví ze pravne záväzné akty EU majú prednosť pred zákonmi SR.  Pri kolízii má prednosť právo EÚ.  

Aproximácia práva – máme prispôsobovať právo SR Európskej únii. Aproximácia sa robí v súlade s Ústavou SR. Aproximuje sa právo jednak na úrovni parlamentu tým že sa zákony prispôsobujú právu EÚ – je to tiež harmonizácia. Tá sa uskutočňuje buď zákonmi(napr. spotrebiteľské zmluvy, ochrana spotrebiteľa, teda toto spotrebiteľské právo prijal a prešlo do Občianskeho zákonníka). Harmonizácia Aproximácia sa vykonáva aj na úrovni vlády.

 

Recepcia – niekto recipuje zákon iného štátu, napr. Turecko recipovalo nemecký občiansky zákonník, napr. tiež recepcia Rímskeho práva

 

V Európe je systém – tradícia kontinentálneho práva.

 

Právo spoločenstiev – používa sa preto lebo najskôr sa Európa integrovala na princípe obchodu uľahčiť obchod, slobodný pohyb obyvateľov, tovaru. Chcela dosiahnuť aby sa zvýšila úrovne ľudí. Otvorili sa hranice a tak i možnosti obchodovania. Boli najskôr vytvorene spoločenstva – spoločenstvo pre uhlie a oceľ, európske hospodárske spoločenstvo.

Európske pravo tu už v tom čase bolo. My sme tiež prijali niektoré právne predpisy, také ktoré umožnili aproximáciu, aproximáciu najmä súkromného práva.

 

Vznik Európskej únie – rozšírila sa pôsobnosť i na politickú oblasť. Bude to teda politické zjednocovanie, ako je to na úrovni každého štátu. Má teda parlament, sudy, vládu, hlavu štátu. Pokračuje sa teda v politickej integrácii. Zaviazla sa spoločná mena. Vytvára sa i ekonomická a monetárna jednota, aby sa uľahčil platobný styk. Je teda jeden finančný systém.

 

Recepcia práva – nie je to preberanie európske pravo se vším šudy. Robí sa harmonizácia teda sa preberá krok po kroku, a určitá časť zostava pôvodne slovenské právo, pretože nie je v kolízii s pravom EÚ.

Harmonizácia je na úrovni parlamentu  (pravo harmonizuje na základe vydávaní zákonov) i vlády (pravo harmonizuje pomocou nariadenia vlády). Harmonizačné právne akty, ktorými sa harmonizuje pravo, majú rovnakú právnu silu ako zákony = toto by však byt nemalo.

 

PRÁVNY SYSTÉM

 

Máme teda platné právo. Do neho prichádzajú nove právne normy. Z toho systému vystupujú zase normy, ktoré predstavujú už nie platné pravo

 

X   X

X    X

X     X  X  X

To čo je v tabuľke to sú všetko právne normy – lege delata

 

  1. Hľadisko de lege lata – hľadisko platného práva
  2. Hľadisko de lege ferenda – hľadisko požadovaného zákona
  3. Hľadisko de lege derogata – hľadisko neplatného práva

 

2+3 „Kvalifikované“ neplatné právo

 

Hľadisko anglo-amerického systému

1. Law in action      /        2.   Law in books

   Judge made law        Legislative law

 

Law in books – právo ktoré je v zákonoch

Law in action – právo ktoré je precedentné, tento systém istým spôsobom kooperuje.

 

Rule of law + Zásada Stare decisis

 

 

Takýto právny systém je aj na komunálnej úrovni. Jednak na úrovni žúp a VÚC a jednak na úrovni miest a obcí. Hovorí sa tu o lokálnych právnych normách.

 

Župný zákon – pokrýval úpravu vyšších územných celkov

 

Pyramída: Jej tvar je odôvodnený tým že kopíruje nám niečo také ako skutočný stav. Dôvod prečo je takto usporiadaná pyramída je tiež že najviac je podzákonov a potom zákonov a najmenej je toho vo vrstve 1. Medzi vrstvami je vzťah súladu. Zákony nesmú odporovať ústave a nariadenia nesmú odporovať zákonom ani ústave. Ak sú tu kolízie, tak súlad v pyramíde zabezpečuje Ústavné súdnictvo, teda ma na starosti ochranu ústavnosti. Ak je teda rozpor ústavný súd deroguje  tie zákony ktoré sú v rozpore so súdnictvom.

Správne súdnictvo je zasa kontrola zákonnosti. Kontroluje vzťah zákonov a nariaďovacej moci, či tieto organy neprijímajú nariadenia ktoré by boli v rozpore so zákonmi.

 

1. Ústava

Normy ktoré majú najvyššiu právnu silu.

Zákony ktorými sa mení a dopĺňa ústava.

2. Zákony

Majú nižšiu právnu silu ako ústava.

3. Nariadenia

Sem patria orgány ktoré prijímajú orgány verejnej moci – ich všeobecne záväzné právne predpisy. Napr. sem patria vyhlášky, opatrenia, výnosy = prijímajú ich ministerstvá. Prijímajú ich ako orgány moci nariaďovanej. Sú to jednak nariadenia pomocou ktorých sa vykonáva pravo SR a nariadenia ktorými sa vykonáva aproximácia.

Majú nižšiu právnu silu ako zákony, musia byt teda v súlade so zákonmi a ústavou.

 

 

Druhy platného práva:

  1. platné právo je to právo ktoré je prirodzeným právom, je odvodené prirodzeným právom. Je to ius naturalizmus – prirodzenoprávna škola. Myšlienka prirodzeného práva  pochádza z grécka. Vychádza z vôle vyššieho zákonodarcu, vychádza teda z prírody. Úlohou ľudí je poznávať toto prirodzené právo, Prirodzené právo je nemeniteľné stále. Ľudské pravo sa stále vyvíja a premietajú sa doň i nedostatky ľudstva. Grécka prirodzenopráva škola ma teda božské právo – ľudia ho spoznávajú, akceptuje ho štát i cirkev. Malo význam že je to súčasť prírody a je úlohou človeka aby toto pravo spoznával, tak sa zrodili základné ľudské práva a slobody vo Francúzskej revolúcii. Dokument o ľudských právach pôsobí na všetky štáty Európy.
  2. Škola sociologická – skutočné zaväzujúcim pravom nie je to ktoré prijíma parlament, ale je to ktoré judikujú sudy. Je to právo v knihách – law in books. A treba ho odlišovať od skutočného páva, práva v činnosti – law in action. Základným prameňom práva je súdne rozhodnutie – precedentné právo. Je publikovane v jednotlivých piublikačných nástrojoch. Význam to má ten že  tieto rozhodnutia sú potvrdené vyššími súdmi. A verejná správa sa ich musí držať je to záväzné

 

Hľadisko de lege ferenda

Hľadisko de lege derogata

Prirodzené právo – pozitívne právo

Ius naturale – ius positivum

Lae in books- law ina ction

Legislative law – judge-made law

Case law – civil law

 

Platné právo zaväzuje, a keď dochádza k poruche nastupujú organy a vracajú veci do pôvodného stavu.

 

Anglický právny systém ma jeden pojem  - PRIRODZENÁ SPRAVODLIVOSŤ.

 

Viedenský dohovor o zmluvnom práve – BUDE NS SKÚŚKE

 

Pact sunt servanda – dohody sa musia dodržiavať.

Bona fides – dobromyseľnosť, zmluvy bona fides – zmluvy na základe dobromyseľnosti.

 

PLATNÉ PRÁVO V POZITIVIZME

 

1. Ústava

 

2. Zákony

 

3. Nariadenia

 

 

Pozitívne právo – všetky výsledky normotvorných organov.

Pozitívne právo:

  1. Odvetvie práva verejného  - ústavné právo, finančné právo. Je to právo kde jednu stranu tvorí orgány verejnej moci. Pravo spojene s činnosťou verejnoprávnych korporácií, vrátané štátu.
  2. Odvetvie práva súkromného

 

19. storočí začína  kodifikačné hnutie.

 

PRECEDENT

 

  1. An act of instance that may be used as an example in dealing with subsequent similar cases.
  2. A judicual desision thaht may be used as an standard in subsequent similar cases. – Právne rozhodnutie sa môže používať ako štandard i v budúcnosti
  3. Stare decisis, et non quieta movere: Držať sa rozhodnutí a nehýbať ukľudneným (rozhodnutými prípadmi)
  4. Nariadenia vydané v jednotlivých prípadoch a rozsudky vynesené súdmi v osobitných právnych sporoch nemajú nikdy silu zákona a nemôžu sa vzťahovať na iné prípady alebo na iné osoby.

 

§ 12 Všeobecný občiansky zákonník

 

Súdne rozhodnutia nie sú pramene práva v našom systéme. Vzťahujú sa na určitý prípad.

 

PRÍKLAD POŽIADAVIEK NA OBSAH A FORMU PRÁVA

 

Lex non promulgata non obligat – nevyhlásený zákon nezaväzuje, ak nie je vopred stanoveným spôsobom zverejnene

 

Ubi ius incertum, ibi ius nullum – kde je pravo neurčité, tam nie je pravo

 

Nikto nemôže byť zaviazaný nad možnosti – ultra posse nemo tenetur

 

Zásada zrozumiteľnosti, predvídateľnosti a vnútornej nerozpornosti zákona – toto je zásada Európskeho práva. Predvídateľnosť – občan môže predvídať ako sa bude právo vyvíjať.

 

Vacatio legis – prázdniny práva – bakačná lehota, je to minimálny čas nato aby sa ľudia oboznámili s právnou normou. Platí zásada ignoratia juris non excusat – neznalosť práva neospravedlňuje.

 

ŠPECIFICKÉ ZNAKY PLATNÉHO PRÁVA

 

  1. Generalita – ,,Vlastník je v medziach zákona oprávnený predmet svojho vlastníctva držať, užívať, požívať jeho plody a úžitky a nakladať s ním.“ (§123 OZ) Napr. pojem vlastník sa vzťahuje na rozmanité kategórie subjektívneho práva. Teda vlastník môže byť podnikateľ, FO, nejaký zákony zástupca. V medziach zákona znamená že niekde začína niekde končí a nič k tomu nie je možné pridať. Každé slovo sa vyznačuje generalitou. Pod generalitou chápeme všeobecnú záväznosť nik sa nemôže tejto záväznosti zbaviť. Volonte generale – všeobecná vôľa, teda v zákone je vyjadrená všeobecná vôľa. Norma sa vzťahuje na rovnaké prípady, neurčitého počtu. Norma určuje nejaké správanie. Nik sa nemôže zbaviť právnej zodpovednosti.
  2. Forma práva
  1. Procesná stránka
  2. Rezultatívna stránka

Ak je predpísaná písomná forma musí mať písomnú. Ak forma neni stanovená, je dobre mať tú formu, je dobre prejsť cez notára a mať hlbokú právnu istotu. Súčasťou formy môže byt i sankcia.

Obsahom práva sú určité práva a povinnosti.

  1. Právny obsah: príkaz, zákaz, dovolenie – príkazy a zákazy sa vyskytujú v zmluvnom práve.
  2. Záväznosť
  3. Sankcia a exekúcia – je tu nato komora exekútorov. Vynucujú záväzky.
  4. Splniteľnosť – nie je možné ukladať práva a povinnosti subjektom ktoré nie su fyzicky splniteľné alebo sú splniteľné len na základe určitého tréningu.
  5. Efektívnosť/akceptácia práva
  6. Určitosť, jasnosť – normy musia byť jasné zreteľné, presné.
  7. EÚ zásada: zásada právnej istoty a legitímnych očakávaní: predvídatľnosť obsahu, konzistentnosť, prehľadnosť
  8. Publicita/EÚ – zásada transparentnosti – právo nemôže byť tajné.

 

PRINCÍP PRÁVNEJ ISTOTY

 

  1. ,,Tento zákon upravuje postavenie podnikateľov, obchodné záväzkové vzťahy ako aj niektoré iné vzťahy súvisiace s podnikaním
  2. Právne vzťahy uvedene v odseku 1 sa spravujú ustanoveniami tohto zákona. Ak niektoré otázky nemožno riešiť podľa predpisov občianskeho práva. Ak ich nemožno riešiť ani podľa týchto predpisov, posúdia sa podľa obchodných zvyklosti a ak ich niet podľa zásad na ktorých spočíva tento zákon.“ §1 ods. 1-2 ObZ

 

PRAMENE PRÁVA

 

Základným prameňom práva u nás je všeobecne záväzný právny predpis – normatívny právny akt. Všeobecne záväzných právnych predpisov je viacero druhov.

 

Obyčajové právo – má niektoré náležitosti:

  1. Dlhodobé a opakované používanie niektorého pravidla
  2. Pravidlom sa spravujú nielen občania ale i súdy
  3. Sankcia (nemusia to byť len tresty a nápravné opatrenia, priestupky, trestné činy, disciplinárna činnosť. Môže ísť o civilnú sankciu. Postihujú buď veriteľa alebo druhú stranu pri záväzku, napr. za ne dochvílnosť, za nie riadne splnenú povinnosť).
  4. Určitosť

 

Postupne sa namietalo proti obyčajovému právu, že mu chýba určitosť. Namiesto obyčajového práva nastupovalo pozitívne právo. Nastalo to v Nemecku, kde vznikla škola právneho pozitivizmu. Z prirodzeného práva sa vygenerovali základné práva.

 

Všeobecný záväzný právny predpis – dominantný prameň práva u nás. Nie sú to však VZPP len slovenského pôvodu. Máme rôzne pramene. Právo EÚ rôzneho druhu – nariadenia smernice. Tieto nariadenia a smernice si vyžadujú aproximáciu a harmonizáciu. Aj toto je prameňom Slovenského práva. A tiež obchodné, občianske, súkromné či ústavné pravo treba dať do súladu s európskym právom.

 

PRIMÁRNE PRAMENE PRÁVA

 

Prijal ich taký orgán ktorý reprezentuje ľud. Prijal ich parlament. Primárne pramene práva majú silu zákona.

 

  1. Ústava SR v platnom znení
  2. Ústavné zákony Národnej rady, ktorými sa mení a dopĺňa ústava.
  3. Právne záväzné akty Európskej únie majú prednosť pred zákonmi SR podľa čl. 7 ods. 2 Ústavy. Ak si  vyžadujú implementáciu, vykoná sa zákonom alebo aproximačným nariadením vlády podľa čl. 120 ods. 2 ústavy. – ak by bola kolízia s ústavou majú prednosť právne akty EÚ prednosť aj pred ústavou.

 

POZOR: PORADOVÉ CISLA NEZORADUJU PRAVNE AKTY PODLA PRAVNEJ SILY

 

SEKUNDÁRNE PRAMENE PRÁVA

 

Všetky ostatné ktoré nie sú primárne pramene práva.

 

 

 

 

2