Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Fakulta humanitných vied / vseobecna psychologia
Všeobeecná psychológia (vseobecny_zaklad_-_psychologia_2_rocnik,_2_prednaska.doc)
PREDMET PSYCHOLÓGIE
- z gréckeho psyché, čo znamená duch, a logos, čo znamená veda = veda o duši
- veda o psychike a jej zákonitostiach, veda o prežívaní a správaní
- v dnešnej dobe duša/duševný život = psychika; v antike bola duša oživujúcim prostriedkom a pripisovali sa jej zážitky (vnímanie, pamäť)
- 1879 – vznik psychológie ako samostatnej vedy zásluhou Wilhelma WUNDTA, kt. založil prvé psychologické laboratórium v Lipsku a zaslúžil sa tiež o vznik experimentálnej psychológie – experimentmi so svojimi študentmi
Systém psychologických vied
Delíme ich na:
1. Teoretické psychologické disciplíny
- Vytvárajú teoretickú základňu psychológie a delíme ich na
a) základné – všeobecná psychológia, ontogenetická p., p. osobnosti, sociálna p., psychopatológia
b) špeciálne – pedagogická p., biologická p.
2. Aplikované psychologické disciplíny
- Už známe poznatky aplikujú do praxe – vojenská p., kozmická p., klinická p.
POJMY
Psychika
- Má dve stránky:
1. Prežívanie
- vnútorná stránka psychiky, zahŕňa všetky ps. deje, kt. prebiehajú v človeku
- obsahom sú ps. zážitky - túžby, spomienky, city, predstavy, myšlienky
- vyznačuje sa:
a) je subjektívne – je dané len konkrétnemu človeku
b) je jedinečné – v danej podobe neopakovateľné
c) oproti správaniu je omnoho bohatšie
- poznáme modality prežívania:
a) poznávanie – predstavivosť, reč, pamäť, vnímanie, myslenie, pozornosť
b) pociťovanie – človek vyjadruje svoj vzťah k tomu čo poznáva, sú to city vznikajúce nie vedomou cestou, vznikajú nevedome, často nás prekvapia, nevieme ich ovládať
c) snahy – hybné sily – motivačné a vôľové procesy – vôľu zapájame keď nám chýba motivácia
2. Správanie
- všetky prejavy človeka môžeme pokladať za správanie
- rozlišujeme:
a) nepodmienené reflexy
b) podmienené reflexy – získané prejavy správania sa, reakcie na určité podnety, kt. sa zautomatizujú a zreťazujú sa do väčších celkov – vzniká dynamický stereotyp v správaní
c) konanie – je to zámerná, cieľavedomá činnosť
d) reč – prostredníctvom reči môžeme vyjadriť obsah svojho prežívania
e) výrazy – gestá, mimika, pantomimika – významný faktor najmä pri vyjadrovaní citového prežívania
f) skryté správanie – všetky fyziologické reakcie človeka, zväčša ich zisťujeme len pomocou aparátov (elektrické výboje v mozgu, tep, vodivosť kože)
Vedomie a nevedomie
1. Vedomie
- všetko čo si človek uvedomuje, to ako vníma svet ale aj seba samého
- vedomie sa chápe ako: proces – tok, prúd vedomia a zážitkov, ktoré prežíva a zabúda
stav – niekedy si zážitky uvedomujeme, vnímame ich, a to záleží od stavu vedomia; ľudia si menia stav vedomia drogami alebo meditáciou
2. Nevedomie
- nevedomá časť psychiky, všetko čo si zo svojho vlastného prežívania neuvedomujeme – zabudnuté zážitky, pudy, inštinkty, medziľudské city, spánkové sny, intuíciu
Osobnosť
- psychika človeka pracuje ako celok a celok duševného života sa označuje ako osobnosť
DETERMINÁCIA PSYCHIKY
- vznik psychiky nie je zmapovaný fenomén
- psychika je podmienená dvomi druhmi činiteľov – biologické a sociálne
Biologická determinácia
- psychika je podmienená biologicky – nervová sústava, žľazy s vnútornou sekréciou, dedičnosť, biologické potreby
a) CNS – vznik ps. zážitkov je spojený s mozgom, zatiaľ ale nevieme povedať ako, ale môžeme sledovať vzruchy, biologické zmeny, svedčia o tom poruchy, lézie mozgu, kt. sa vždy prejavia zmenami ps. činnosti, resp. výpadkom, stratou niektorej z ps. funkcií (strata pamäte, strata reči, mentálna retardácia)
b)Žľazy – vylučujú hormóny priamo do krvi, spôsobujú reakčné trvalé jednak telesné jednak ps. stavy; ich nedostatok spôsobuje trpazličí vzrast; ich prebytok spôsobuje gigantizmus; porucha štítnej žľazy spôsobuje kretenizmus
c) Biologické potreby – potreba potravy
d) Dedičnosť – získané predpoklad pre psychický rozvoj jedinca, označujú sa ako vlohy; zdedené dispozície a vlohy sa rozvíjaním menia na schopnosti a vlastnosti; ide o fyziologické osobitosti telesných orgánov, zmyslových orgánov a nervovej sústavy
Sociálna determinácia
- ide o vplyv sociálneho prostredia – vzťahy, rôzne sociálne skupiny, pôsobenie spoločenských skupín navzájom, spol. normy, mravné obyčaje, spoločenské tabu (to, čo je najviac v rozpore so spol. morálkou), kultúra vrátane vedy, techniky, masmédií a umenia
- bez ľudskej spoločnosti nemôže vzniknúť ľudská psychika tak ako ju poznáme
- úroveň a kvalita psychiky závisí od množstva a kvality sociálnych vplyvov, kt. ju formujú
PSYCHICKÉ POZNÁVACIA PROCESY
Pociťovanie
- človek získava základné informácie o vonkajšom svete ale aj o stave vlastného organizmu
- realizuje sa na základe činnosti zmyslových orgánov (analyzátorov) = pociťovaním, na zákl. ktorého vznikajú pocity ako psychické zážitky
Pocit – odraz jednotlivých vlastností predmetov a javov, kt. pôsobia na organizmus človeka
- pri opise vzniku pocitu vychádzame zo stavby analyzátorov, kt. majú tri časti:
1. receptory, kt. úlohu je prijímať podnety a meniť ich na vzruchy
2. dostredivá nervová dráha, kt. vedie vzruchy do mozgu
3. jadro, ktorým je príslušná časť mozgu, kde vznikajú pocity ako duševné zážitky
- ak sú podnety slabé, naše analyzátory ich nezachytia, ak sú silné, ich percepcia môže spôsobiť bolesť, preto hovoríme o podnetových prahoch:
a) horný prah – najvyššia intenzita podnetu, ktorá ešte vyvoláva príslušný pocit
b) dolný prah – najnižšia intenzita podnetu, ktorá už vyvoláva príslušný pocit
Zmyslová činnosť – schopnosť ľudí pociťovať podnety s čo najnižším podnetovým prahom a zároveň pociťovať podnety s čo najmenším rozdielovým prahom
Zmyslová adaptácia – schopnosť zmyslov prispôsobovať sa najmä dlhodobo pôsobiacim podnetom; rozoznávame kladnú a zápornú adaptáciu
DRUHY POCITOV:
- na základe analyzátorov rozlišujeme 15 druhov pocitov: zrakové, sluchové, čuchové, chuťové, tepelné, vibračné, tlakové, pocity pohybu, pocit polohy a rovnováhy, pocity dýchania, pocity trávenia, pocit vylučovania, pocity bolesti, sexuálne pocity, pocity krvného obehu
Zrakové pociťovanie – podnetom je svetlo, receptorom je oko, predovšetkým svetlocitné bunky na sietnici oka – čapíky a tyčinky. Psychickými zážitkami zrakového pociťovania sú farby. Poruchy: daltonizmus, neskôr až farbosleposť
Sluchové pociťovanie – podnetom sú zvukové vlny, receptorom je ucho, predovšetkým slimák. Psychickými zážitkami sluchového poznávania sú zvuky v podobe tónov, hrmotov a rečových pocitov. Poruchy: úplná hluchota, hluchonemosť, nedoslýchavosť.
Čuchové pociťovanie – podnetom sú chemické látky rozpustené vo vzduchu, receptorom sú čuchové bunky na sliznici nosa. Psychickými zážitkami sú pachy, vône a zápachy.
Chuťové pociťovanie – podnetom sú chemické látky rozpustené v ústach, receptorom sú chuťové poháriky na jazyku. Zážitkami chuťového pociťovania sú chute- slaná, sladká, kyslá a horká.
Tepelné pociťovanie- teplota vzduchu, predmetov pôsobiacich na organizmus, receptorom sú teplotné body chladu a tepla.
Tlakové pociťovanie- mechanické pôsobenie predmetov či vzduchu na povrch tela, receptorom sú tlakové telieska v koži, zážitkami sú pocity dotyku a tlaku.
Polohy a rovnováhy- zmeny polohy tela, receptorom je labyrint vo vnútornom uchu. Psychickými zážitkami sú informácie o polohe nášho tela v priestore.
Pohybu- napätie a uvoľňovanie vo svaloch a šľachách vzniknutých pri pohybe, receptorom sú bolesti- podoby môžu byť akékoľvek, chorobné zmeny v organizme, receptorom sú body bolesti, človek má 1 milión bodov. Rozlišujeme bodavú a pálivú bolesť. Na bolesť neexistuje citová adaptácia.
Vnímanie
Zložitejší poznávací proces ako pociťovanie. Človek využíva minulú skúsenosť a realizuje sa za účasti viacerých analyzátorov. Výsledkom procesu vnímania sú vnemy. Vnem je odraz predmetov a javov ako celkov. Pri vnímaní ide o identifikáciu predmetov z okolitého sveta.
Základné znaky vnímania: výberovosť vnímania
konštantnosť vnímania ( ten istý predmet, vnímame vždy ako ten istý bez ohľadu v akej polohe sa nachádza)
predmetnosť vnímania
Minulá skúsenosť môže ovplyvňovať kvalitu vnemov. Čím bohatšia skúsenosť, tým obsažnejšie vnímanie.
DRUHY VNÍMANIA
Vnímanie tvaru a veľkosti- predmety ploché, oválne, úzke a pod., malé, veľké alebo stredné.
Vnímanie priestoru- vnímanie priestorových vzťahov, objektov. Či sú objekty vpredu alebo naľavo. Deti do 8 rokov sa zle orientujú v priestorových vzťahoch.
Vnímanie hĺbky- vnímanie tretieho rozmeru. Sietnica oka je plochá, človek vníma hĺbku ale nie je to vysvetlené.
Vnímanie pohybu- vnímanie pohybujúcich sa predmetov, vnímanie skutočného pohybu. Môžeme hovoriť aj o zdanlivom pohybe, človek dokáže vnímať pohyb zo statických obrázkov. Max Wertteimen tento jav vysvetlil. Využíva sa v kinematografii.
Vnímanie času- človek nemá osobitný zmyslový orgán na vnímanie času. 4asto sa vním. času zakladá na skúsenosti človeka. Pomôckou je sledovanie pohyblivosti zmien v okolí na základe svojich fyziologických procesov, striedanie dňa a noci, ročných období. Vnímanie času je subjektívne. Možno v mozgu je štruktúra odmeriavajúca čas, napr. vieme kedy sa zobudiť.
Medziosobné vnímanie- vnímanie ľudí navzájom vyúsťuje do medziosobného poznávania. Človek robí veľa chýb pri medziosobnom vnímaní- človek dáva na prvý dojem. Má tendenciu posudzovať druhého na základe prvého dojmu. Haló efekt- tendencia vnímať človeka na základe verejnej mienky o ňom.
Projekcia- človek má snahu pripisovať osobám svoje vlastné vlastnosti najmä záporné.
Súkromné teórie osobnosti- človek si osvojí počas života isté teórie osobnosti zväčša sú laické a podľa nich posudzuje ľudí. Niekedy je naše vnímanie skreslené a hovoríme o ilúziách pri vnímaní. ( zrakové ilúzie pri vnímaní )
Predstavivosť a fantázia
PREDSATVY
Človek si dokáže utvárať predstavy. Pri predstavách realita chýba. Predstava je názorný obraz predmetov a javov ktoré v danom momente nevnímame alebo ktoré sme v takej podobe ani nevnímali. Predstavy delíme na 2 druhy:
a) Pamäťové predstavy sa označujú aj ako spomienkové predstavy, sú blízke pôvodným zážitkom.
b) Fantazijné predstavy sa líšia od pôvodných zážitkov, sú ich novou, osobitnou kombináciou. O fantázii hovoríme vtedy, keď predstavy nezodpovedajú pravdivej skutočnosti.
FANTÁZIA
Konštruujúca - aj ako tvorivá fantázia, vznikajú nové názorné obrazy predmetov a javov.
Rekonštruujúca - vzniká na základe slovného opisu alebo symbolického, grafického znázornenia.
Z hľadiska stupňa zovšeobecnenia môžeme predstavy deliť: všeobecné predstavy sú schematické obrazy predmetov a javov( chýbajú detaily).Jedinečné predstavy- sú predstavy konkrétnych predmetov, objektov a javov. Zahŕňajú detaily a podrobnosti( napr. dom- má okná, dvere, komín).
Asociačné zákony pri predstavách
Asociácia- spoj, spojenie
Asociačné zákony vysvetľujú to, ako sa predstavy dostávajú do nášho vedomia. Sú to zákony o združovaní predstáv. Rozdeľujú sa na:
Primárne - 1. Zákon dotyku v priestore a čase( ak sa človek opätovne dostane do tých istých časových a priestorových súvislostí a do vedomia sa mu dostanú tie zážitky, ktoré sa dostali vtedy).
2. Zákon podobnosti a kontrastu ( podnety ktoré pôsobia na človeka, môžu u neho vyvolávať predstavy buď podobných predmetov alebo kontrastných).
Sekundárne- 1. Zákon novosti- novšie zážitky sa dostávajú do vedomia častejšie ako staršie.
2. Zákon živosti – citovo podfarbené zážitky majú väčšiu tendenciu dostávať sa do vedomia ako zážitky ktoré boli indiferentné.
3. Zákon frekvencie- tie zážitky, ktoré sa dostávajú častejšie do vedomia majú väčšiu tendenciu sa vrátiť ako také, ktoré sa dostávajú do vedomia len sporadicky.
Zvláštne druhy predstáv:
- bdelé snenie – ide o vystupňovanú predstavivosť s vylúčením vnímania.
- spánkové sny – vznikajú v spánku, sú reakciou na každodenné udalosti, zážitky, ktoré boli silno citovo prežívané, sú reakciou na naše úspechy, nezdary ale aj túžby, želania a priania.
- halucinácie – ide o skreslené predstavy, vnemy kde realita chýba. Vyskytujú sa u človeka pri vysokých teplotách.
Pamäť
- pamäť je psychický proces, je odrazom minulého správania a prežívania vo vedomí človeka.
Má 3 základné fázy: 1. Vštiepenie alebo zapamätávanie do pamäti – vytvárajú sa pamäťové stopy v mozgu človeka, od kvality pamäťových stôp závisí vybavovanie si zážitkov a informácií.
2. Uchovanie a podržanie – dochádza k procesu zabúdania. Človek najviac zabúda hneď po naučení, po zapamätávaní si. Ak chceme predísť zabúdaniu, musíme si naučené hneď zopakovať.
3. Vybavovanie z pamäti – najvlastnejšia fáza pamäti lebo v tejto fáze si vybavujeme poznatky, ktoré sme nadobudli. Realizuje sa tromi spôsobmi:
1. Znovupoznanie – hovoríme, že vedomie minulého prežívania vzniká iba pri opätovnom pôsobení pôvodných podnetov.
2. Spomínanie – hovoríme, keď sa minulé zážitky vybavujú do vedomia bez priameho pôsobenia podnetov alebo pomocou iných zážitkov alebo pod vplyvom nášho zámeru spomenúť si.
3. Reprodukcia – zapamätané a vybavené sa zhoduje.
DRUHY PAMATI
Z hľadiska účasti myslenia rozdeľujeme pamäť na :
a) MECHANICKÚ P. – malá účasť myslenia – to čo sa učím, nie veľmi tomu rozumiem.
b) LOGICKÚ P. – účasť myslenia je značná, to čo sa učím – aj tomu rozumiem.
Z hľadiska úmyslu: a) ÚMYSELNÁ – mám cieľ a chcem si niečo zapamätať.
b) NEÚMYSELNÚ – mimovoľná pamäť, nemám zámer, cieľ si niečo zapamätať.
Z hľadiska času: a) DLHODOBÁ – založená na viacnásobnom vnímaní, poznatky môžu ostať omnoho dlhšie niekedy aj celý deň.
b) KRÁTKODOBÁ- pamäť, ktorá vzniká pri jednorázovom vnímaní
niečoho, trvá len niekoľko sekúnd. Túto informáciu zväčša aj hneď zabudneme.
TYPY PAMATI
- Názorný typ pamäti – slúži na zapamätávanie si názorných podnetov.
- Slovno - logická pamäť – slúži na zapamätávanie si pojmov, slov, súdov, úsudkov, myšlienok.
- Emocionálna pamäť – pamätanie si citov a citovo podfarbených si zážitkov.
Krivka zabúdania
Pamäť sa považuje aj za schopnosť v ktorej sú veľké individuálne rozdiely. ( napr. malá pamäť, veľká pamäť)
SAVANTI – sú ľudia, ktorí od určitého incidentu, obdobia si pamätajú všetko.
Myslenie a reč
Považujeme ich za najvyššie psychické poznávacie procesy. Človek preniká do podstaty predmetov a javov, pomocou nich rieši človek problémy, človek prichádza na základe myslenia na nové poznatky.
MYSLENIE – je sprostredkovaný, zovšeobecňujúci, abstrahujúci spôsob poznávania, ktoré vedie k poznávaniu všeobecných a podstatných vlastností predmetov a javov a súvislostí medzi nimi.
Základné myšlienkové operácie- analýza – myšlienkové rozčleňovanie na časti
syntéza – myšlienkové spájanie častí do celku
zovšeobecňovanie – myšlienkové zisťovanie a spájanie spoločných vlastností predmetov a javov istej skupiny.
abstrakcia – myšlienková operácia, ide o vyčleňovanie podstatných a všeobecných vlastností predmetov javov a odlíšenie od nepodstatných.
Myšlienkové postupy :
indukcia – myšlienkové vyvodzovanie všeobecných tvrdení z jednotlivých prípadov.
dedukcia - aplikácia všeobecného poznatku na konkrétny prípad.
Základné formy myslenia
Pojem – základná forma myslenia, sú to slová, ktoré označujú skutočnosti okolo nás a zahrňujú v sebe určitý stupeň abstrakcie a zovšeobecňovania.
Súd – je vyjadrenie vzťahu medzi dvoma pojmami.
Úsudok – je vyjadrením vzťahu medzi 2 alebo viacerými súdmi. Proces – usudzovanie
Základné druhy myslenia
Z hľadiska stupňa zovšeobecnenia :
a) Praktické myslenie – človek rieši problém praktickou cestou
b) Konkrétno – názorné myslenie – človek úlohu alebo problém rieši na základe predstáv
c) Abstraktné myslenie – človek narába a rieši problémy prostredníctvom pojmov, symbolov a znakov.
Na základe smeru, ktorým sa myslenie uberá :
a) Konvergentné myslenie – uplatňuje sa pri úlohách a problémoch, ktoré majú jediné možné správne riešenie.
b) Divergentné myslenie – uplatňuje sa pri úlohách, ktoré majú viaceré riešenia, postupy riešenia.
Reč
- je nástrojom myslenia
- prostriedok dorozumievania
- rozdeľuje sa na – vonkajšiu – pomocou nej vyjadrujeme myšlienky navonok
vnútornú – reč pomocou ktorej myslíme, môže mať podobu hovorenej alebo písanej reči, tzv. reč pre seba, prebieha rýchlo, je skratkovitá a útržkovitá.
- myslenie je základom inteligencie človeka – pod inteligenciou myslíme schopnosť človeka chápať usudzovať a myslieť.
Pozornosť
- akékoľvek poznávanie je spojené s pozornosťou
- pozornosť nemá svoj psychický zážitok
POZORNOSŤ – je psychický stav človeka, ktorý sa prejavuje v zameranosti a sústredenosti vedomia.
- zameranosť je to, že človek neodráža všetky podnety z okolia ale niektoré si vyberá a tie sa stavajú stredobodom vašej pozornosti.
- sústredenosť je stupeň aktivity psychickej činnosti, označujeme ju aj intenzita pozornosti.
Vlastnosti pozornosti
- stálosť pozornosti ( dĺžka sústredenia sa )
- rozsah pamäti ( počet predmetov, ktoré sme schopný pozornosťou obsiahnuť naraz )
- prenášanie pamäti ( premiestňovanie pamäti z jedného objektu na iný )
- roztržitosť pamäti ( neschopnosť sústrediť sa na to, čo je v danej chvíli potrebné )
Druhy pozornosti
- Úmyselná – vedome sa chcem sústrediť na niečo
- Neúmyselná – vzniká na základe osobitostí pôsobiacich podnetov, napr. sila podnetu, neočakávanosť podnetu, každý nový podnet, veľkosť podnetu.