zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Letecká fakulta / Letecká legislatíva

 

Práva pasažierov v Europskej únii (letecka_legislativa_1.doc)

Práva pasažierov v Europskej únii

 

 

aa, Odškodnenie v prípade nehody

 

Právna úprava : nariadenie 2027/97 o zodpovednosti leteckeho dopravcu za nehody.

Nariadenie upravuje zodpovednosť leteckých dopravcov Spoločenstva v prípade nehôd ,ktoré sa cestujúcim stali:

  1. na palube lietadla
  2. v priebehu nástupu, či výstupu za podmienky, že :
  1. nastane smrť, zranenie, alebo iné ublíženie na zdraví

 

Nariadenie dalej stanovuje poisťovacie požiadavky na dopravcu a podmienky pre rozsah informacií poskytovaných zákaznikom leteckých spoločností. Rozsah zodpovednosti leteckého dopravcu Spoločenstva nesmie byť finančne limitovaný, pričom do výšky 100000SDR sa nedá zrieknuť zodpovednosti, a to ani pri zachovaní všetkých nezbytných opatrení vedúcim k zabráneniu škody. Nariadenie dalej pripúšťa spoluzodpovednosť poškodeného. Letecký dopravca je povinný, najneskor do 15 dní po zistení totožnosti osoby oprávnenej k náhrade, previesť zálohové platby. Zálohová platba v prípade smrti nesmie byť nižšia ako 15 000 SDR na cestujúceho. Vyplácanie zálohovej platby neznamená uznanie zodpovednosti leteckého dopravcu.

 

Informačná povinnosť spočíva v záväzku umiestniť informácie ohladom limitov zodpovednosti a záloh v kanceláriách leteckého dopravcu Spoločenstva, v cestovných kanceláriách , v mieste predaja a na letenke,alebo na rovnocennom doklade. Letecký dopravci vykonavajúci činnosť mimo Spoločenstva, ktorí litajú do, z, alebo v rámci Spoločenstva a neuplatňujú ustanovenie o zodpovednosti a zálohách podla tohto nariadenia, musia o tom cestujúcich výslovne a jasne informovat a to :

  1. v dobe zakúpení letenky dopravcu v cestovnej kancelárii
  2. vo vybavovacích prepážkach umiestnených na území členského štátu

 

Vzhladom k tomu, že 4.11.2003 začala svoju činnosť Montrealská konvencia ( nahradzujúca pravidlá Varšavského systému z roku 1929 ), upravujúca zodpovednosť leteckých dopravcov  v prípade nehody v štátoch, ktoré ju ratifikovali, bolo prijaté neriadenie Rady č. 889/2002 doplňujúce a harmonizujúce nariadenie č. 2027/1997 tak, aby zodpovedalo novým požiadavkám vyplývajúcich zo znenie Montrealskej konvencie.

 

 

 

 

 

 

bb, Odškodnenie v prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenie letu a omeškanie

 

 

Nárast objemu leteckej dopravy a predovšetkým stúpajúce množstvo cestujúcej verejnosti zo zeme Europskej unie si vynútilo už na počiatku devädesiatych rokov minulého storočia pozornosť Europskej komisie v oblasti úpravy  práv pasažierov. Práve cestujúca verejnosť, ako konečný spotrebitel europskej civilnej leteckej dopravy, bola pravidelne konfrontovaná so situáciami sposobenými obchodnou politikou leteckých dopravcov, ktoré nemohla v mnohých prípadoch nijak ovplyvniť. Jednalo sa o prípady odmietnutia vstupu na palubu lietadla kvoli vyššiemu počtu predaných miest, ako mala kapacita nasadeného letúnu, zrušenie letu alebo jeho významného omeškania. Cielom činnosti Europskej komisie sa preto v prvej (1991) a v druhej (2004) etape stalo vytváranie vhodného legislatívneho prostredia pre zaistenie rovnoprávneho postavenia cestujúcej verejnosti na jednej strane a leteckých dopravcov na druhej strane.

                                Právna úprava 1991-2003 a 2004

 

Prvým právnym predpisom Europského spoločenstva v oblasti úpravy práv pasažierov sa stalo nariadenie (EEC) č.295/1991 stanovujúce spoločné pravidlá pre systém kompenzacií za odmietnutie vstupu na preknihovaný let v prípade pravidelnej leteckej dopravy. Už na konci devadesiatych rokov bolo zrejmé, že právna úprava z roku 1991 nezodpovedá nárokom a potrebám cestujúcej verejnosti. Ako limitujúce sa preukázali stanovené finančné výšky náhrad a obmedzenie kompenzacií len na pravidelnú leteckú dopravu. Tento stav preto viedol k celoeuropskej diskusii o potrebe prijatia nového právneho predpisu, ktorý v sebe premietne požiadavky pasažierov, ale súčasne nepovedie k situácii, kedy by podmienky pre vznik a výšku vyplácaných kompenzacií znamenali závažný zásah do finančnej situácie leteckých dopravcov, alebo by priamo zapríčinili ukončenie ich podnikatelských aktivít. Formálnym vyjadrením vyššie uvedených podmienok sa stalo nariadenie (EC) č. 261/2004 stanovujúce spoločné pravidlá pre systém kompenzacií a asistencií pasažierom v prípade odmietnutia nástupu na preknihovaný let, v prípade zrušenia alebo omeškania letu. Toto nariadenie, ktoré nadobudlo účinnosť 17. februára 2005,využíva kombináciu dvoch účinných nástrojov.

Prvým pravidlom, ktoré v prípade preknihovaného letu musí letecký dopravca za každých okolností aplikovať je tzv. výzva dobrovolníkom, ktorý sú ochotní vzdať sa svojho miesta za satanovené kompenzácie. V prípade, že sa nenájde dostatočný počet dobrovolníkov ,može letecký dopravca odmietnuť cestujúcemu vstup na palubu lietadla.

Ked k tejto situácii dojde ,je dopravca povinný vyplatiť nasledujúce finančné kompenzácie:

  1. 250 Euro v prípade že sa jedná o let kratší než 1500 km
  2. 400 Euro v prípade že sa jedná o let dlhší než 1500 km v rámci EU a na ostatné lety v dialke vačšej ako 1500 km a kratšej ako 3000 km
  3. 600 Euro pre všetky ostatné lety

 

Výška finančných kompenzacií tak može učiniť využívanie výhod pozície „dobrovolníka“ velmi atraktívne, vytvárať tlak na leteckých dopravcov a v konečnom dosledku tak významne znížiť množstvo prípadov odmietnutia vstupu na preknihovaný let. Mimo vyššie uvedených výhod bude cestujúci, ked jeho situácia spadá do režimu nariadenia č.261/2004, využívať nasledujúce výhody :

  1. výber medzi refundací ceny letenky alebo možnosťou využiť alternatívny let
  2. zaistenie jedla, občerstvenia a hotelového ubytovania

 

 

 

                                          Kompenzačný systém – preknihovaný let      

 

 

 

 

 

 

 

Vzdialenosť letu

<1500

1500 - 3000

< 3500

 

>3500

Refundácia – iný let

Hotel a jedlo

EC nariadenie

Č. 295/1991

           _

    _

150 EURO

 

300 EURO

Zahrnuté

Zahrnuté

EC nariadenie

Č.261/2004

250 EURO

400 EURO

 

   _

600 EURO

Zahrnuté

Zahrnuté

 

 

V prípade zrušenia letu alebo omeškania sú práva pasažierov nasledujúce:

 

                                             Kompenzačný systém – zrušenie letu

 

 

 

 

 

Fin. kompenzácia

refundácia

hotel

jedlo

EC nariadenie

Č. 295/1991

                     _

      _

    _

    _

EC nariadenie

Č. 261/2004

Rovnaké ako v prípade preknihovaného letu

zahrnuté

zahrnuté

zahrnuté

 

        Kompenzačný systém - omeškanie

 

 

 

 

refundácia

hotel

jedlo

EC nariadenie

Č. 295/1991

_

_

_

EC nariadenie

Č.261/2004

Rovnaká ako v prípade preknihovaného letu

Zahrnuté

Zahrnuté

 

 

 

                cc, Paušálne ( komplexné ) cesty

 

 

Právna úprava : smernica č. 90/314 o paušálnych zájazdoch. Smernica harmonizuje právne predpisy členských štátov o paušálnych cestách (teda prázdninové a okružné cesty). Paušálnou cestou je zmluvne stanovené spojené poskytovanie najmenej dvoch služieb, ktoré sú predávané za súhrnú cenu a ich poskytovanie prekračuje 24 hodin. Závazok poskytovatela tejto služby (tour – operátor) zahrňuje prenocovanie, prepravu, ubytovanie a dalšie služby cestovného ruchu. Doležitou podmienkou pre vlastnú bezproblémovú realizáciu paušálnych ciest je ich transparentnosť. Tá musí byť podla smernice vhodne zaistená prostredníctvom príslušného závazneho dokumentu, ktorý musí obsahovať :

  1. popis zájazdu
  2. cenu
  3. dalšie zmluvné podmienky
  4. jasné a presné údaje o podmienkach každého zájazdu vrátane sposobu dopravy

 

Problematika leteckej  dopravy a povinnosť leteckých dopravcov sa dostáva do interakcie s paušálnymi cestami opať v prípade odmietnutia zaknihovaného miesta. Ked k takejto situácii dojde, letecký dopravca musí poskytnúť stanovenú kompenzáciu prevádzkarovi zájazdu, ktorý s cestujúcim uzavrel zmluvu. Prevádzkar zájazdu je povinný bez zbytočného odkladu predať túto kompenzáciu cestujúcemu.

 

 

 

 

 

 

Od roku 1998 došlo k významnému posunu v prijímaní medzinárodných pravidiel. V globálnom medzinárodnom spoločenstve sa podarilo uzatvoriť revíziu celého tzv. varšavského systému, ktorého výsledkom je Dohovor o zjednotení niektorých pravidiel pre medzinárodnú leteckú dopravu, prijatý 28. mája 1999 v Montreale na pôde Medzinárodnej organizácie civilného letectva („ICAO“). V rámci rokovaní Európskej únie s asociovanými krajinami bol dopracovaný text Mnohostrannej dohody medzi Európskou úniou a asociovanými krajinami o vytvorení Európskeho spoločného leteckého priestoru („ECAA“), ktorý by mal byť podpísaný v roku 2002. Jeho súčasťou je aj nariadenie Rady č. 2027/97 o zodpovednosti leteckých dopravcov v prípade leteckých nehôd a nariadenie Rady č. 2407/92 o licencovaní leteckých prevádzkovateľov. Zodpovednosť leteckého dopravcu vo vzťahu k majetku a osobám na povrchu bola v rámci Európy prvýkrát unifikovaná až v roku 1999 prijatím rezolúcie Európskej konferencie civilného letectva („ECAC“) ECAC/25-1 o minimálnych výškach poistného krytia vo vzťahu k cestujúcemu a tretím osobám a schválená na osobitnom plenárnom zasadnutí ECAC 13. decembra 2000 v Paríži. V Slovenskej republike bol prijatý zákon č. 143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z. (ďalej len „letecký zákon“). Európska únia aktualizovala nariadenie Rady č. 2027/97 nariadením Rady č. 889/2002 z 13. mája 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ochrana pred činmi protiprávneho zasahovania

 

Za vytvorenie systému opatrení na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania a ich súlad s medzinárodnými zmluvami zodpovedá ministerstvo.  Na tento účel ministerstvo zriadi po dohode s ministerstvom vnútra, ministerstvom obrany, ministerstvom financií a Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo zahraničných vecí") stálu komisiu.  Komisia koordinuje postupy a činnosť všetkých zložiek zúčastnených na ochrane civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania.

 

Prevádzkovatelia lietadiel, prevádzkovatelia letísk a leteckých pozemných zariadení sú povinní zabezpečiť ochranu cestujúcich, batožiny, nákladu, lietadiel a ich posádok, letísk a leteckých pozemných zariadení pred činmi protiprávneho zasahovania.

 

Tuzemskí držitelia osvedčenia leteckého prevádzkovateľa, prevádzkovatelia verejných letísk a leteckých pozemných zariadení sú povinní vypracovať bezpečnostné programy na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania. .  Bezpečnostné programy a ich zmeny schvaľuje letecký úrad.

 

Ministerstvo môže požadovať predloženie bezpečnostného programu od zahraničných prevádzkovateľov lietadiel.  V nevyhnutných prípadoch môže požadovať zapracovanie osobitných požiadaviek do bezpečnostného programu.

 

Podrobnosti o opatreniach na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo po dohode s ministerstvom vnútra.

 

 

Verejný poriadok a bezpečnosť na letiskách

 

Za verejný poriadok a bezpečnosť na verejnom letisku zodpovedá jeho prevádzkovateľ.  Pri zaisťovaní verejného poriadku a bezpečnosti spolupracuje prevádzkovateľ letiska najmä s útvarmi Policajného zboru a s obcami.

 

Každá osoba zdržujúca sa na verejnom letisku je povinná riadiť sa pokynmi prevádzkovateľa letiska alebo ním poverenej osoby pri zaisťovaní verejného poriadku a bezpečnosti.

 

Pri zaisťovaní verejného poriadku a bezpečnosti sú prevádzkovateľ letiska alebo osoby ním poverené oprávnení

a) požadovať na mieste vysvetlenie o skutočnostiach týkajúcich sa narušenia alebo ohrozenia bezpečnosti leteckej prevádzky, verejného poriadku alebo bezpečnosti života a zdravia osôb, ako aj majetku,

b) zisťovať na miestach, ktoré nie sú verejnosti prístupné, totožnosť osôb a ich oprávnenie zdržovať sa na týchto miestach,

c) zisťovať totožnosť osoby, ktorá narušuje alebo ohrozuje bezpečnosť leteckej prevádzky, verejný poriadok alebo bezpečnosť života a zdravia osôb, ako aj majetku,

d) predviesť dotknutú osobu a odovzdať ju bezodkladne útvaru Policajného zboru, ak to vyžadujú výsledky zákrokov podľa písmen b) a c),

e) presvedčiť sa, či predvádzaná osoba nie je ozbrojená a podľa potreby zbraň až do ďalšieho opatrenia príslušných orgánov odobrať,

f) zabraňovať neoprávnenému vstupu osôb a neoprávnenému vjazdu dopravných prostriedkov do vyhradených priestorov letísk a leteckých pozemných zariadení. /8a/

 

Činnosť prevádzkovateľa letiska alebo osôb ním poverených podľa odseku 3 sa musí vykonávať tak, aby občanom nevznikla bezdôvodná ujma a prípadný zásah do ich práv a slobôd neprekročil nevyhnutnú mieru.

 

Spôsob zaistenia verejného poriadku a bezpečnosti na verejných letiskách schvaľuje letecký úrad po dohode s útvarmi Policajného zboru a v prípade civilnej leteckej prevádzky na vojenskom letisku aj s orgánmi ministerstva obrany.

 

Podrobnosti o opatreniach na zachovanie verejného poriadku a bezpečnosti na letiskách ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo po dohode s ministerstvom vnútra.

 

 

 

Povinnosti osôb zúčastnených na leteckej doprave

 

V záujme ochrany civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania sú osoby zúčastnené na leteckej doprave povinné podrobiť sa osobnej kontrole a kontrole prepravovaných vecí podľa požiadaviek osôb vykonávajúcich túto kontrolu .

 

Zúčastnené osoby, ktoré odmietnu podrobiť sa kontrolám podľa odseku 1, sú z leteckej prepravy vylúčené bez nároku na vrátenie cestovného alebo prepravného.

 

Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa netýkajú diplomatického kuriéra a diplomatickej pošty.