Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Letecká fakulta / Letecká legislatíva
Práva pasažierov v Europskej únii (letecka_legislativa_1.doc)
Práva pasažierov v Europskej únii
aa, Odškodnenie v prípade nehody
Právna úprava : nariadenie 2027/97 o zodpovednosti leteckeho dopravcu za nehody.
Nariadenie upravuje zodpovednosť leteckých dopravcov Spoločenstva v prípade nehôd ,ktoré sa cestujúcim stali:
- na palube lietadla
- v priebehu nástupu, či výstupu za podmienky, že :
- nastane smrť, zranenie, alebo iné ublíženie na zdraví
Nariadenie dalej stanovuje poisťovacie požiadavky na dopravcu a podmienky pre rozsah informacií poskytovaných zákaznikom leteckých spoločností. Rozsah zodpovednosti leteckého dopravcu Spoločenstva nesmie byť finančne limitovaný, pričom do výšky 100000SDR sa nedá zrieknuť zodpovednosti, a to ani pri zachovaní všetkých nezbytných opatrení vedúcim k zabráneniu škody. Nariadenie dalej pripúšťa spoluzodpovednosť poškodeného. Letecký dopravca je povinný, najneskor do 15 dní po zistení totožnosti osoby oprávnenej k náhrade, previesť zálohové platby. Zálohová platba v prípade smrti nesmie byť nižšia ako 15 000 SDR na cestujúceho. Vyplácanie zálohovej platby neznamená uznanie zodpovednosti leteckého dopravcu.
Informačná povinnosť spočíva v záväzku umiestniť informácie ohladom limitov zodpovednosti a záloh v kanceláriách leteckého dopravcu Spoločenstva, v cestovných kanceláriách , v mieste predaja a na letenke,alebo na rovnocennom doklade. Letecký dopravci vykonavajúci činnosť mimo Spoločenstva, ktorí litajú do, z, alebo v rámci Spoločenstva a neuplatňujú ustanovenie o zodpovednosti a zálohách podla tohto nariadenia, musia o tom cestujúcich výslovne a jasne informovat a to :
- v dobe zakúpení letenky dopravcu v cestovnej kancelárii
- vo vybavovacích prepážkach umiestnených na území členského štátu
Vzhladom k tomu, že 4.11.2003 začala svoju činnosť Montrealská konvencia ( nahradzujúca pravidlá Varšavského systému z roku 1929 ), upravujúca zodpovednosť leteckých dopravcov v prípade nehody v štátoch, ktoré ju ratifikovali, bolo prijaté neriadenie Rady č. 889/2002 doplňujúce a harmonizujúce nariadenie č. 2027/1997 tak, aby zodpovedalo novým požiadavkám vyplývajúcich zo znenie Montrealskej konvencie.
bb, Odškodnenie v prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenie letu a omeškanie
Nárast objemu leteckej dopravy a predovšetkým stúpajúce množstvo cestujúcej verejnosti zo zeme Europskej unie si vynútilo už na počiatku devädesiatych rokov minulého storočia pozornosť Europskej komisie v oblasti úpravy práv pasažierov. Práve cestujúca verejnosť, ako konečný spotrebitel europskej civilnej leteckej dopravy, bola pravidelne konfrontovaná so situáciami sposobenými obchodnou politikou leteckých dopravcov, ktoré nemohla v mnohých prípadoch nijak ovplyvniť. Jednalo sa o prípady odmietnutia vstupu na palubu lietadla kvoli vyššiemu počtu predaných miest, ako mala kapacita nasadeného letúnu, zrušenie letu alebo jeho významného omeškania. Cielom činnosti Europskej komisie sa preto v prvej (1991) a v druhej (2004) etape stalo vytváranie vhodného legislatívneho prostredia pre zaistenie rovnoprávneho postavenia cestujúcej verejnosti na jednej strane a leteckých dopravcov na druhej strane.
Právna úprava 1991-2003 a 2004
Prvým právnym predpisom Europského spoločenstva v oblasti úpravy práv pasažierov sa stalo nariadenie (EEC) č.295/1991 stanovujúce spoločné pravidlá pre systém kompenzacií za odmietnutie vstupu na preknihovaný let v prípade pravidelnej leteckej dopravy. Už na konci devadesiatych rokov bolo zrejmé, že právna úprava z roku 1991 nezodpovedá nárokom a potrebám cestujúcej verejnosti. Ako limitujúce sa preukázali stanovené finančné výšky náhrad a obmedzenie kompenzacií len na pravidelnú leteckú dopravu. Tento stav preto viedol k celoeuropskej diskusii o potrebe prijatia nového právneho predpisu, ktorý v sebe premietne požiadavky pasažierov, ale súčasne nepovedie k situácii, kedy by podmienky pre vznik a výšku vyplácaných kompenzacií znamenali závažný zásah do finančnej situácie leteckých dopravcov, alebo by priamo zapríčinili ukončenie ich podnikatelských aktivít. Formálnym vyjadrením vyššie uvedených podmienok sa stalo nariadenie (EC) č. 261/2004 stanovujúce spoločné pravidlá pre systém kompenzacií a asistencií pasažierom v prípade odmietnutia nástupu na preknihovaný let, v prípade zrušenia alebo omeškania letu. Toto nariadenie, ktoré nadobudlo účinnosť 17. februára 2005,využíva kombináciu dvoch účinných nástrojov.
Prvým pravidlom, ktoré v prípade preknihovaného letu musí letecký dopravca za každých okolností aplikovať je tzv. výzva dobrovolníkom, ktorý sú ochotní vzdať sa svojho miesta za satanovené kompenzácie. V prípade, že sa nenájde dostatočný počet dobrovolníkov ,može letecký dopravca odmietnuť cestujúcemu vstup na palubu lietadla.
Ked k tejto situácii dojde ,je dopravca povinný vyplatiť nasledujúce finančné kompenzácie:
- 250 Euro v prípade že sa jedná o let kratší než 1500 km
- 400 Euro v prípade že sa jedná o let dlhší než 1500 km v rámci EU a na ostatné lety v dialke vačšej ako 1500 km a kratšej ako 3000 km
- 600 Euro pre všetky ostatné lety
Výška finančných kompenzacií tak može učiniť využívanie výhod pozície „dobrovolníka“ velmi atraktívne, vytvárať tlak na leteckých dopravcov a v konečnom dosledku tak významne znížiť množstvo prípadov odmietnutia vstupu na preknihovaný let. Mimo vyššie uvedených výhod bude cestujúci, ked jeho situácia spadá do režimu nariadenia č.261/2004, využívať nasledujúce výhody :
- výber medzi refundací ceny letenky alebo možnosťou využiť alternatívny let
- zaistenie jedla, občerstvenia a hotelového ubytovania
Kompenzačný systém – preknihovaný let |
|
|
|
|
|
|
|
Vzdialenosť letu | <1500 | 1500 - 3000 | < 3500 |
| >3500 | Refundácia – iný let | Hotel a jedlo |
EC nariadenie Č. 295/1991 | _ | _ | 150 EURO |
| 300 EURO | Zahrnuté | Zahrnuté |
EC nariadenie Č.261/2004 | 250 EURO | 400 EURO |
| _ | 600 EURO | Zahrnuté | Zahrnuté |
V prípade zrušenia letu alebo omeškania sú práva pasažierov nasledujúce:
Kompenzačný systém – zrušenie letu |
|
|
|
|
| Fin. kompenzácia | refundácia | hotel | jedlo |
EC nariadenie Č. 295/1991 | _ | _ | _ | _ |
EC nariadenie Č. 261/2004 | Rovnaké ako v prípade preknihovaného letu | zahrnuté | zahrnuté | zahrnuté |
Kompenzačný systém - omeškanie |
|
|
|
| refundácia | hotel | jedlo |
EC nariadenie Č. 295/1991 | _ | _ | _ |
EC nariadenie Č.261/2004 | Rovnaká ako v prípade preknihovaného letu | Zahrnuté | Zahrnuté |
cc, Paušálne ( komplexné ) cesty
Právna úprava : smernica č. 90/314 o paušálnych zájazdoch. Smernica harmonizuje právne predpisy členských štátov o paušálnych cestách (teda prázdninové a okružné cesty). Paušálnou cestou je zmluvne stanovené spojené poskytovanie najmenej dvoch služieb, ktoré sú predávané za súhrnú cenu a ich poskytovanie prekračuje 24 hodin. Závazok poskytovatela tejto služby (tour – operátor) zahrňuje prenocovanie, prepravu, ubytovanie a dalšie služby cestovného ruchu. Doležitou podmienkou pre vlastnú bezproblémovú realizáciu paušálnych ciest je ich transparentnosť. Tá musí byť podla smernice vhodne zaistená prostredníctvom príslušného závazneho dokumentu, ktorý musí obsahovať :
- popis zájazdu
- cenu
- dalšie zmluvné podmienky
- jasné a presné údaje o podmienkach každého zájazdu vrátane sposobu dopravy
Problematika leteckej dopravy a povinnosť leteckých dopravcov sa dostáva do interakcie s paušálnymi cestami opať v prípade odmietnutia zaknihovaného miesta. Ked k takejto situácii dojde, letecký dopravca musí poskytnúť stanovenú kompenzáciu prevádzkarovi zájazdu, ktorý s cestujúcim uzavrel zmluvu. Prevádzkar zájazdu je povinný bez zbytočného odkladu predať túto kompenzáciu cestujúcemu.
Od roku 1998 došlo k významnému posunu v prijímaní medzinárodných pravidiel. V globálnom medzinárodnom spoločenstve sa podarilo uzatvoriť revíziu celého tzv. varšavského systému, ktorého výsledkom je Dohovor o zjednotení niektorých pravidiel pre medzinárodnú leteckú dopravu, prijatý 28. mája 1999 v Montreale na pôde Medzinárodnej organizácie civilného letectva („ICAO“). V rámci rokovaní Európskej únie s asociovanými krajinami bol dopracovaný text Mnohostrannej dohody medzi Európskou úniou a asociovanými krajinami o vytvorení Európskeho spoločného leteckého priestoru („ECAA“), ktorý by mal byť podpísaný v roku 2002. Jeho súčasťou je aj nariadenie Rady č. 2027/97 o zodpovednosti leteckých dopravcov v prípade leteckých nehôd a nariadenie Rady č. 2407/92 o licencovaní leteckých prevádzkovateľov. Zodpovednosť leteckého dopravcu vo vzťahu k majetku a osobám na povrchu bola v rámci Európy prvýkrát unifikovaná až v roku 1999 prijatím rezolúcie Európskej konferencie civilného letectva („ECAC“) ECAC/25-1 o minimálnych výškach poistného krytia vo vzťahu k cestujúcemu a tretím osobám a schválená na osobitnom plenárnom zasadnutí ECAC 13. decembra 2000 v Paríži. V Slovenskej republike bol prijatý zákon č. 143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z. (ďalej len „letecký zákon“). Európska únia aktualizovala nariadenie Rady č. 2027/97 nariadením Rady č. 889/2002 z 13. mája 2002.
Ochrana pred činmi protiprávneho zasahovania
Za vytvorenie systému opatrení na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania a ich súlad s medzinárodnými zmluvami zodpovedá ministerstvo. Na tento účel ministerstvo zriadi po dohode s ministerstvom vnútra, ministerstvom obrany, ministerstvom financií a Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo zahraničných vecí") stálu komisiu. Komisia koordinuje postupy a činnosť všetkých zložiek zúčastnených na ochrane civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania.
Prevádzkovatelia lietadiel, prevádzkovatelia letísk a leteckých pozemných zariadení sú povinní zabezpečiť ochranu cestujúcich, batožiny, nákladu, lietadiel a ich posádok, letísk a leteckých pozemných zariadení pred činmi protiprávneho zasahovania.
Tuzemskí držitelia osvedčenia leteckého prevádzkovateľa, prevádzkovatelia verejných letísk a leteckých pozemných zariadení sú povinní vypracovať bezpečnostné programy na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania. . Bezpečnostné programy a ich zmeny schvaľuje letecký úrad.
Ministerstvo môže požadovať predloženie bezpečnostného programu od zahraničných prevádzkovateľov lietadiel. V nevyhnutných prípadoch môže požadovať zapracovanie osobitných požiadaviek do bezpečnostného programu.
Podrobnosti o opatreniach na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo po dohode s ministerstvom vnútra.
Verejný poriadok a bezpečnosť na letiskách
Za verejný poriadok a bezpečnosť na verejnom letisku zodpovedá jeho prevádzkovateľ. Pri zaisťovaní verejného poriadku a bezpečnosti spolupracuje prevádzkovateľ letiska najmä s útvarmi Policajného zboru a s obcami.
Každá osoba zdržujúca sa na verejnom letisku je povinná riadiť sa pokynmi prevádzkovateľa letiska alebo ním poverenej osoby pri zaisťovaní verejného poriadku a bezpečnosti.
Pri zaisťovaní verejného poriadku a bezpečnosti sú prevádzkovateľ letiska alebo osoby ním poverené oprávnení
a) požadovať na mieste vysvetlenie o skutočnostiach týkajúcich sa narušenia alebo ohrozenia bezpečnosti leteckej prevádzky, verejného poriadku alebo bezpečnosti života a zdravia osôb, ako aj majetku,
b) zisťovať na miestach, ktoré nie sú verejnosti prístupné, totožnosť osôb a ich oprávnenie zdržovať sa na týchto miestach,
c) zisťovať totožnosť osoby, ktorá narušuje alebo ohrozuje bezpečnosť leteckej prevádzky, verejný poriadok alebo bezpečnosť života a zdravia osôb, ako aj majetku,
d) predviesť dotknutú osobu a odovzdať ju bezodkladne útvaru Policajného zboru, ak to vyžadujú výsledky zákrokov podľa písmen b) a c),
e) presvedčiť sa, či predvádzaná osoba nie je ozbrojená a podľa potreby zbraň až do ďalšieho opatrenia príslušných orgánov odobrať,
f) zabraňovať neoprávnenému vstupu osôb a neoprávnenému vjazdu dopravných prostriedkov do vyhradených priestorov letísk a leteckých pozemných zariadení. /8a/
Činnosť prevádzkovateľa letiska alebo osôb ním poverených podľa odseku 3 sa musí vykonávať tak, aby občanom nevznikla bezdôvodná ujma a prípadný zásah do ich práv a slobôd neprekročil nevyhnutnú mieru.
Spôsob zaistenia verejného poriadku a bezpečnosti na verejných letiskách schvaľuje letecký úrad po dohode s útvarmi Policajného zboru a v prípade civilnej leteckej prevádzky na vojenskom letisku aj s orgánmi ministerstva obrany.
Podrobnosti o opatreniach na zachovanie verejného poriadku a bezpečnosti na letiskách ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo po dohode s ministerstvom vnútra.
Povinnosti osôb zúčastnených na leteckej doprave
V záujme ochrany civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania sú osoby zúčastnené na leteckej doprave povinné podrobiť sa osobnej kontrole a kontrole prepravovaných vecí podľa požiadaviek osôb vykonávajúcich túto kontrolu .
Zúčastnené osoby, ktoré odmietnu podrobiť sa kontrolám podľa odseku 1, sú z leteckej prepravy vylúčené bez nároku na vrátenie cestovného alebo prepravného.
Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa netýkajú diplomatického kuriéra a diplomatickej pošty.