zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Sociálna práca

 

Asertivita (asertivita.doc)

Asertivita- priame, uprimne vyjadrovanie svojich nazorov a citov v priamej /pozitivnej alebo negativnej/ podobe bez toho, aby sme porusovali prava inych ludi, ale ani svoje vlastne. Je to komplex piatich prvkov: 1. schopnost povedat nie, 2. schopnost poziadat o laskavost, 3. schopnost zacat, udrzat a ukoncit konverzaciu, 4. vyjadrit svoje kladne a zaporne emocie, 5.vzniest svoje opravnene poziadavky.

 

Manazer a/alebo vodca

Pozicia manazera este nie je zarukou vodcovstva. To, je ze niekto vo veducej funkcii, znamena iba to, ze ma urcite

povinnosti. Byt vodcom, a nie len manazerom, je pozicia, ktoru podriadeni uznavaju. Ziskanie dovery vyzaduje usilie, ktore prekracuje usilie typickeho manazera. Ale vyplati sa. Akonahle je vodcovstvo uznane, pracovne vysledky a osobne vztahy vykazu podstatne zlepsenie.

 

Vlastnosti dobreho vodcu:

- Energia: Vodcovia vzbudzuju v ludoch optimizmus a odhodlanie. Prejavuju svoju angazovanost tym, ze sami tvrdo pracuju a udavaju tempo ostatnym. - Napady: Ten, kto ma plan, ktory prinesie prospech celemu timu,

rychlo ziska ostatnych. Vodcovia prichadzaju s napadmi v takmer kazdej situacii.

- Uspech: Podriadeni su vodcovi oddani, ak doveruju jeho planom a schopnostiam. Tato dovera sa spravidla opiera o pozitivne skusenosti s jeho predchadzajucimi napadmi. Ten, kto nema vodcovske skusenosti, potrebuje mimoriadne dobry plan.

- Vnimavost: Vodcovia si overuju, ci naozaj vedia, co si ich podriadeni praju a co si myslia. Svoje plany promptne

prisposobuju tak, aby vyuzili ambicie svojho timu.

- Schopnost velenia: Vytrvalost v presadzovani planov a rychle reagovanie na vyzvy patri k typickym crtam vodcu. Ludia ho ochotne nasleduju, ak su presvedceni, ze ma ten najlepsi mozny plan a snazia sa uspesne jeho plan realizovat.

- Cestnost a spravodlivost: Zamestnanci by mali citit, ze sa s kazdym zaobchadza rovnako. Nemala by sa prejavovat ziadna politicka motivacia alebo preferencne jednanie. Odmeny a povysovanie by mali vychadzat z vysledkov jednotlivca.

 

Vodcovstvo si vyzaduje doveryhodnost

Ludia vam musia uverit, skor nez prijmu vas plan a zacnu ho s vami realizovat. Ak chcete dosiahnut svoje ciele pomocou ostatnych, nesmiete prejavit ziadnu obavu, ktora by bola v rozpore s vodcovstvom.

 

Vlastnosti, ktorym sa musi vodca nutne vyhnut:

- Strach zo zlyhania: Vodca, ktory sa obava zlyhania, nie je schopny prijat riziko, ktore si mnohe vodcovske rozhodnutiavyzaduju.

- Strach z chyby: Opatrnost a uvazovanie o vsetkych moznostiach vam poskytnu vodcovsky prehlad. Ak vsak chcete vsetko kontrolovat sami, ste nakoniec unaveny a prepracovani.

 

Ak niektore rozhodnutia vyzaduju podrobnejsie prestudovanie,oddelte ich od rutinnych zalezitosti, inak riskujete, ze nebudete aktivnym vodcom.

- Strach zo zodpovednosti: Vas stres, ktory je jednym z aspektov vodcovstva ovplyvnuje, ako dobre si vasi ludia pocinaju. Riskujete, ze budete pokarhany alebo pochvaleny za usilie svojich ludi a v suvislosti s tym bude posudzovane i vase vlastne usilie.

- Strach z uspechu: Nebojte sa toho, ze sa budete javit ako ctiziadostivy a agresivny na ukor svojich kolegov ci

podriadenych. Uvedomte si , ze vas uspech pomoze celemu timu.

 

Vyznam delegovania pravomoci:

 

Vynikajucim sposobom ako nadviazat vztahy dovery je uvazene, dosledne delegovanie pravomoci. Neskuseni vodcovia sa delegovaniu vyhybaju, pretoze sa nechcu vzdat kontroly nad vsetkym. Takto vsak neziskaju angazovanost a spolupracu ostatnych, co je pre trvaly uspech dolezite. Delegovanie nie je

otazkou kontroly ci moci, ale je to prilezitost zapojit ludi. Ked delegujete efektivne, vasi podriadeni ziskaju skusenosti a doveru vo svoje schopnosti. Obe tieto vlastnosti im umoznia byt produktivnejsi a postupovat v hierarchii spolocnosti nahor.

 

Ako efektivne delegovat:

Konstatujte svoje zamery - objasnite ciel a vyznam uloh, ktore delegujete. Stanovte pevny termin ich dokoncenia.

Definujete zodpovednost - specifikujte, za co je kazdy jednotlivec zodpovedny. Pridelte ulohy, ktore ludi zaujimaju, stimuluju ich a predstavuju pre nich vyzvu.

Vyuzite svoje zdroje - zistite, kto ma najvacsie znalosti o ulohach, ktore sa budu riesit. Podla toho delegujte pravomoc.

Zavedte kontrolu - planujte postup prac a uvadzajte priority.

Zvolavajte caste schodze, kde sa bude diskutovat o problemoch a informovat o pokroku.

Motivujte - budte citlivy k osobnym cielom kazdeho svojho podriadeneho a poskytnite mu potrebne povzbudenie. Pozitivna podpora je pri delegovani dolezita.

 

Skolenia, ktore podporuju kreativitu a aktivitu, su vsak rovnako dolezite pre veducich pracovnikov ako i pre ich podriadenych.

 

 

Asertivne sa presadzovat:

Asertivne spravanie podporuje manazerov pri predkladani rozhodnuti, tlmoceni reakcii, vysvetlovani, riadeni, motivacii a vedeni podriadenych za ucelom efektivnej zmeny procesov. Asertivita je riadiaci styl jasnej a rozhodnej komunikacie zalozenej na analytickom mysleni a zdravej sebaucte manazera.