zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie

 

Vývozný obchodný prípad a jeho fázy (22005_11_07_11_09_17-mm28.doc)

MM 28

28. Vývozný obchodný prípad a jeho fázy - prípravná fáza, kontraktačná fáza, realizačná fáza.

 

Vývoz –export je činnosť, ktorej účelom je predaj TaS do zahraničia. Je najdôležitejšou ZO operáciou. Súčet hodnoty vyvezeného a dovezeného tovaru krajiny za isté obdobie predstavuje obraz ZO. Ak je exportimport je obchodná bilancia aktívna.

 

Dôvody vývozu

  1. udržanie sa na trhu
  2. predaj nadprodukcie
  3. získanie finančných prostriedkov
  4. dosiahnutie zisku
  5. a iné

 

Príprava vývoznej obchodnej operácie

-je zložitá a riziková. Seriozne treba zvážiť všetky výrobné možnosti, reálne množstvá tovaru na export, kvalitu, balenie, adjustáž a iné. Výber krajiny závisí od okolností na ktoré vplývajú: celkové množstvo danej komodity, charakter vyvážaného tovaru, vzdialenosť krajiny, klimatické podmienky, obyčaje, náboženstvo.

Teritoriálny a komoditný prieskum

-pri teritoriálnom zbierame info nielen o geografických a klimatických podmienkach, surovinovom bohatstve, ale aj o politických, ekonomických podmienkach, organizácií trhu, priemysle, obchode, predpisoch a legislatíve.

-komoditný sa zameriava na nákupné a predajné podmienky tovaru, kvalitu, technické parametre, cenu, množstvo

-prieskum môže urobiť exportér sám alebo poverí špecializovanú firmu

-informácie delíme na: strategické, taktické a operatívne

-skúmané ukazovatele: U výroby danej komodity, predaja danej komodity, spotreby a cien komodity.

Propagácia, reklama , akvizícia tovaru

-o voľbe vhodnej propagačnej metódy rozhodujú: komodita a teritórium.

-dôležitá je forma použitých reklamných prostriedkov

dokumentačné a zmluvné zabezepečenie vývozu

-vývoz môžeme zabezpečovať priamo alebo nepriamo. Pri nepriamej forme treba predpežne dohodnúť zákl.podmienky za ktorých sa bude operácia realizovať, druh a kvalita tovaru, balenie, predbežná cena, množstvo, dodací termín

Dopyt zo zahraničia

-každému dopytu treba venovať pozornosť, preštudovať ho a odpovedať naň,

Zaistenie a zabezpečenie možnosti vývozu

-vývozca by mal získať čo najviac info o zahraničných záujemcoch. Informácie o solventnosti, platobnej morálke, obrate a úverovom zaťažení príslušnej zahraničnej firmy.

-veľký význam má podpora exportu zo strany vlády, významnou podporou bolo založenie exportno-importnej banky v roku 1997. EXIMBANKA poisťuje vývozné úvery proti komerčným a politickým rizikám, poskytuje poradenstvo, eskontuje zmenky.

-na dovoz určitých tovarov platí povinná certifikácia

Zásady tvorby cien

-pri tvorbe ceny prihliadame na: N na produkciu, ceny konkurenčných výrobcov, dopyt po výrobku

Kalkulácia ceny

-predbežná cenová kalkuláciaprepravné, prekládka, poistnéprovízia obchodnému zástupcovi obchodné rozpätie = cena dohodnutá s výrobcom tovaru

Rokovanie so zahr.partnerom o podmienkach dodávky

-vyjadrovať sa stručne a jasne, vedieť vypočuť svojho partnera, v ponuke nadhodiť cenu o 5-10% vyššiu, počas rokovania ju znížiť. Na záver by sa mal podpísať záznam alebo protokol o tom na čom sa dohodli.

 

Postup:

1. objednávka=importér dáva na vedomie exportérovi súhlas s navrhovanými podmienkami dodávky ponúkaného tovaru

2.potvrdenie objednávky=či všetko v zmluve súhlasí

3.podpis kúpnej zmluvy=sú tam uvedené všetky podmienky

4.realizácia vývoznej operácie=obe strany sa dohodnú na podmienkach realizcáie. Banká dá svojmu klientovi avízo ihneď po otvorení akreditívu v jeho prospech. Exportér by sa mal presvedčiť o druhu akreditívu, jeho hodnote a mene, lehote splatnosti.

Príprava tovaru na export = tovar zabalí, označí, špeditér zabezpečí dopravný prostriedok. Po kontrole colných orgánov je zásielka odoslaná

1.zabezpečenie prepravy, poistenie=zabezpečuje špeditér, podľa INCOTERMS 2000 dohodnutej v kontrakte

2.sprievodné doklady vyvážaného tovaru=faktúra, tlačivo na vývoz, nákladný list

3.colné konanie a expedícia tovaru = kontrolu potvrdia na tlačive na vývoz resp. na certifikáte o pôvode tovaru

4.inkaso pohľadávky na realizoaný vývoz tovaru = vývozca je povinný uhradiť faktúru

5.reklamačné konanie = mal by sa vyvážať iba prvotriedny toavr, riešenie reklamácie závisí od všeobecných dodacích podmienok, druhu tovaru, vzdialenosti krajiny, obchodných zvyklostí.

6.reklamácia oneskorenej alebo nekompletnej dodávky = čo sa pokladá za oneskorenú dodávku a kto ju zapríčinil. Treba posudzovať aj zavinenie.

7. vybavenie reklamácie =osobitne posudzovať, obe strany aby boli spokojné

Ukončenie a zúčtovanie vývoznej obchodnej operácie

-exportér skontroluje všetky doklady, prijaté platby, zaplatené záväzky,. Je dobré ak kalkulovať vyššie N ako sú v skutočnosti a dosiahol zisk.

 

Fázy:

 

1. Prípravná fáza :

  1. teritoriálny a komoditný prieskum a výskum trhu
  2. overovanie ekonomických, politikých pomerov, zákonov, predpisov, obmedzení, zistenie výšky daní
  3. subjekty výskumu
  4. zdroje informácii
  5. analýza informácii
  6. prieskum cenových relácií (podobných tovarov podľa cenovej validity),  technických parametrov, dodacích a platobných podmienok
  7. výber rozodnutia
  8. varianty predajnej koncepcie
  9. propagácia, reklama, akvizícia

 

2. Kontraktačná fáza:

  1. výber obchodnej metódy
  2. dokumentačné a zmluvné zabezpečenie vývozu
  3. platobné, obchodné, dodacie podmienky
  4. dopyt zo zahraničia(sprostredkovatelia)
  5. kalkulácia ceny (priame náklady)
  6. ponuka
  7. objednávka, potvrdenie objednávky
  8. rokovanie so zahraničným partnerom
  9. podpis kontraktu

 

3. Realizačná fáza:

  1. importér-dokumentárny akreditív, inkasov, banková záruka
  2. zaevidovanie zmluvy + časová evidenica obchodných operácií
  3. zabezpečenie prepravy, poistenie, kontroly tovaru (Incoterms)
  4. zabezpčenie potrebných dokumentov
  5. dodržiavanie dohodnutých termínov
  6. colné konanie, expedícia tovaru
  7. inkaso pohľadávky
  8. reklamačné konanie
  9. ukončenie obchodného prípadu

 

3