Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie
Vývozný obchodný prípad a jeho fázy (22005_11_07_11_09_17-mm28.doc)
MM 28
28. Vývozný obchodný prípad a jeho fázy - prípravná fáza, kontraktačná fáza, realizačná fáza.
Vývoz –export je činnosť, ktorej účelom je predaj TaS do zahraničia. Je najdôležitejšou ZO operáciou. Súčet hodnoty vyvezeného a dovezeného tovaru krajiny za isté obdobie predstavuje obraz ZO. Ak je exportimport je obchodná bilancia aktívna.
Dôvody vývozu
- udržanie sa na trhu
- predaj nadprodukcie
- získanie finančných prostriedkov
- dosiahnutie zisku
- a iné
Príprava vývoznej obchodnej operácie
-je zložitá a riziková. Seriozne treba zvážiť všetky výrobné možnosti, reálne množstvá tovaru na export, kvalitu, balenie, adjustáž a iné. Výber krajiny závisí od okolností na ktoré vplývajú: celkové množstvo danej komodity, charakter vyvážaného tovaru, vzdialenosť krajiny, klimatické podmienky, obyčaje, náboženstvo.
Teritoriálny a komoditný prieskum
-pri teritoriálnom zbierame info nielen o geografických a klimatických podmienkach, surovinovom bohatstve, ale aj o politických, ekonomických podmienkach, organizácií trhu, priemysle, obchode, predpisoch a legislatíve.
-komoditný sa zameriava na nákupné a predajné podmienky tovaru, kvalitu, technické parametre, cenu, množstvo
-prieskum môže urobiť exportér sám alebo poverí špecializovanú firmu
-informácie delíme na: strategické, taktické a operatívne
-skúmané ukazovatele: U výroby danej komodity, predaja danej komodity, spotreby a cien komodity.
Propagácia, reklama , akvizícia tovaru
-o voľbe vhodnej propagačnej metódy rozhodujú: komodita a teritórium.
-dôležitá je forma použitých reklamných prostriedkov
dokumentačné a zmluvné zabezepečenie vývozu
-vývoz môžeme zabezpečovať priamo alebo nepriamo. Pri nepriamej forme treba predpežne dohodnúť zákl.podmienky za ktorých sa bude operácia realizovať, druh a kvalita tovaru, balenie, predbežná cena, množstvo, dodací termín
Dopyt zo zahraničia
-každému dopytu treba venovať pozornosť, preštudovať ho a odpovedať naň,
Zaistenie a zabezpečenie možnosti vývozu
-vývozca by mal získať čo najviac info o zahraničných záujemcoch. Informácie o solventnosti, platobnej morálke, obrate a úverovom zaťažení príslušnej zahraničnej firmy.
-veľký význam má podpora exportu zo strany vlády, významnou podporou bolo založenie exportno-importnej banky v roku 1997. EXIMBANKA poisťuje vývozné úvery proti komerčným a politickým rizikám, poskytuje poradenstvo, eskontuje zmenky.
-na dovoz určitých tovarov platí povinná certifikácia
Zásady tvorby cien
-pri tvorbe ceny prihliadame na: N na produkciu, ceny konkurenčných výrobcov, dopyt po výrobku
Kalkulácia ceny
-predbežná cenová kalkuláciaprepravné, prekládka, poistnéprovízia obchodnému zástupcovi obchodné rozpätie = cena dohodnutá s výrobcom tovaru
Rokovanie so zahr.partnerom o podmienkach dodávky
-vyjadrovať sa stručne a jasne, vedieť vypočuť svojho partnera, v ponuke nadhodiť cenu o 5-10% vyššiu, počas rokovania ju znížiť. Na záver by sa mal podpísať záznam alebo protokol o tom na čom sa dohodli.
Postup:
1. objednávka=importér dáva na vedomie exportérovi súhlas s navrhovanými podmienkami dodávky ponúkaného tovaru
2.potvrdenie objednávky=či všetko v zmluve súhlasí
3.podpis kúpnej zmluvy=sú tam uvedené všetky podmienky
4.realizácia vývoznej operácie=obe strany sa dohodnú na podmienkach realizcáie. Banká dá svojmu klientovi avízo ihneď po otvorení akreditívu v jeho prospech. Exportér by sa mal presvedčiť o druhu akreditívu, jeho hodnote a mene, lehote splatnosti.
Príprava tovaru na export = tovar zabalí, označí, špeditér zabezpečí dopravný prostriedok. Po kontrole colných orgánov je zásielka odoslaná
1.zabezpečenie prepravy, poistenie=zabezpečuje špeditér, podľa INCOTERMS 2000 dohodnutej v kontrakte
2.sprievodné doklady vyvážaného tovaru=faktúra, tlačivo na vývoz, nákladný list
3.colné konanie a expedícia tovaru = kontrolu potvrdia na tlačive na vývoz resp. na certifikáte o pôvode tovaru
4.inkaso pohľadávky na realizoaný vývoz tovaru = vývozca je povinný uhradiť faktúru
5.reklamačné konanie = mal by sa vyvážať iba prvotriedny toavr, riešenie reklamácie závisí od všeobecných dodacích podmienok, druhu tovaru, vzdialenosti krajiny, obchodných zvyklostí.
6.reklamácia oneskorenej alebo nekompletnej dodávky = čo sa pokladá za oneskorenú dodávku a kto ju zapríčinil. Treba posudzovať aj zavinenie.
7. vybavenie reklamácie =osobitne posudzovať, obe strany aby boli spokojné
Ukončenie a zúčtovanie vývoznej obchodnej operácie
-exportér skontroluje všetky doklady, prijaté platby, zaplatené záväzky,. Je dobré ak kalkulovať vyššie N ako sú v skutočnosti a dosiahol zisk.
Fázy:
1. Prípravná fáza :
- teritoriálny a komoditný prieskum a výskum trhu
- overovanie ekonomických, politikých pomerov, zákonov, predpisov, obmedzení, zistenie výšky daní
- subjekty výskumu
- zdroje informácii
- analýza informácii
- prieskum cenových relácií (podobných tovarov podľa cenovej validity), technických parametrov, dodacích a platobných podmienok
- výber rozodnutia
- varianty predajnej koncepcie
- propagácia, reklama, akvizícia
2. Kontraktačná fáza:
- výber obchodnej metódy
- dokumentačné a zmluvné zabezpečenie vývozu
- platobné, obchodné, dodacie podmienky
- dopyt zo zahraničia(sprostredkovatelia)
- kalkulácia ceny (priame náklady)
- ponuka
- objednávka, potvrdenie objednávky
- rokovanie so zahraničným partnerom
- podpis kontraktu
3. Realizačná fáza:
- importér-dokumentárny akreditív, inkasov, banková záruka
- zaevidovanie zmluvy + časová evidenica obchodných operácií
- zabezpečenie prepravy, poistenie, kontroly tovaru (Incoterms)
- zabezpčenie potrebných dokumentov
- dodržiavanie dohodnutých termínov
- colné konanie, expedícia tovaru
- inkaso pohľadávky
- reklamačné konanie
- ukončenie obchodného prípadu
3