zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Účtovníctvo

 

vypracované otázky asi polovica (uct2_faq.doc)

FSEV TU AD - ÚČTOVNÍCTVO 2003/4   Okruhy ku skúške :

1.        Predmet účtovníctva, účtovné obdobie, základné právne normy upravujúce účtovníctvo u nás

2.        Organizácia účtovného informačného systému podniku

3.        Účtovné knihy a obsah v sústave podvojného účtovníctva

4.        Účtovné knihy a obsah v sústave jednoduchého účtovníctva

5.        Verné a pravdivé zobrazenie skutočnosti v účtovnej závierke.

6.        Správne, úplné, preukázateľné vedenie účtovníctva

7.        Účtovný doklad

8.        Účtovná závierka

9.        Hlavní používatelia účtovných informácií

10.        Finančná analýza

11.        Inventarizácia, inventúrny súpis

12.        Daňová sústava

13.        Finančný trh

14.        Harmonizácia účtovníctva - Medzinárodné účtovné štandardy

15.        Výsledok hospodárenia

16.        Časového rozlišovania nákladov a výnosov

17.        Rezervy a dlhodobé záväzky

18.        Náklady

19.        Výnosy

20.        Oceňovanie zložiek majetku a záväzkov

21.        Vlastné imanie

22.        Účtovníctvo obce, rozpočtovej a príspevkovej organizácie

23.        Transformácia spoločností

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

1.         Predmet účtovníctva, účtovné obdobie, základné právne normy upravujúce účtovníctvo u nás

Predmetom účtovania je majetok + záväzok + vlastné imanie + náklady / výdavky, výnosy / príjmy, výsledok hospodárenia.

Účtovné obdobie tvorí z hľadiska priznania daní je jeden rok. Môže ním byť kalendárny rok alebo hospodársky. Hospodársky = 12 po sebe idúcich mesiacov. Pre potreby operatívneho riadenia je však treba mať informácie za kratšie časové intervaly. Preto sa stretávame so štvrťročnými a mesačnými účtovnými obdobiami.

Základné právne normy upravujúce účtovníctvo :  

- Obchodný zákonník        - Zákon o účtovníctve  (všeobecne záväzná právna norma)
- Opatrenia  Ministerstva financií (podrobne stanovuje účtové osnovy a postupy v sústave podvojného i jednoduchého účtovníctva, formu a štruktúru účtovnej závierky)

 

2.         Organizácia účtovného informačného systému podniku

Organizačná štruktúra útvaru účtovníctva:
Metodicko organizačný útvar        \= účtareň majetku, účtareň materiálových zásob, účtareň miezd, účtareň
Finančné analýzy                        /= prevádzková, účtareň predaja, účtareň finančná, účtareň všeobecná
Podnik je rozdelený do účtarní. Je tu aj vedúci účtarní, ktorý koordinuje činnosť, kontroluje výkazy, upravuje vzťahy medzi účtarňami a je vrcholovým poradcom. Je tu aj metodik, ktorý vyhotovuje účtovný rozvrh, kontroluje správnosť účtovania, rieši a upresňuje metodiku účtovania a rieši vzniknuté problémy. V jednotlivých účtarňach sa údaje predspracovávajú, potom sú centrálne spracované. Náplň práce účtarní:

Všeobecná – poskytuje všeobecný prehľad, vonkajšie väzby účtarní, vnútorné väzby účtarní. Vedie denník a hlavnú knihu, vyhotovuje závierky, hodnotí hospodársku činnosť a výsledky, archivuje doklady. Podsystémy: predaj a nákup, výroba, peňažné príjmy a výdavky, finančné účtovanie. Každý sa skladá z modulov, ktoré sú poprepájané, čím vzniká integrovaný informačný systém.

Materiálových zásob – likvidácia dodávok, reklamácie, DPH, obstarávacie náklady, evidencia zásob – používa príjemku, výdajku, dod. fa a hlavne skladové karty
Mzdová – výpočet a evidencia miezd, sociálnych záloh, poistného, zrážok, hrubé mzdy, výkazy o mzdách, analytická evidencia zamestnancov - najkontrolovanejší úsek – používa pracovné a mzdové listy

Majetku – zabezečuje hmotný a nehmotný dlhodobý majetok, eviduje N súvisiace s obstaraním, technickým zhodnotením DM, eviduje DPH, nedokončené investície, kompenzácie, odpisy – kľúčom je inventárna karta

Prevádzková – vnútropodnikové účtovníctvo, vedú útvary, prevádzky.
Finančná – eviduje pohľadávky, záväzky, plnenie, finančné operácie s ústavmi, daňovým úradom. Doklady – faktúry, zmenky, šeky, dobropisy, PPD, VPD, výpisy z účtov.

3.        Účtovné knihy a obsah v sústave podvojného účtovníctva

Podniky, ktoré vedú podvojné účtovníctvo, vedú účtovné knihy  v postupnosti :

- denník (z časového hľadiska)        - hlavná kniha  (z vecného hľadiska)
- knihy analytickej evidencie (podľa rozhodnutia účt.jednotky)

Denník – účtovná kniha, v ktorej sú účtovné záznamy usporiadané časovo.

Hlavný denník (všeobecný) + ďalšie (čiastkové) denníky: pokladničný denník (pokladničná kniha),                                                         denník prijatých faktúr, denník vystavených faktúr

Hlavná  kniha – ucelená sústava syntetických účtov, ktoré sa v podniku používajú. (Ucelenosť vyplýva z podvojnosti účtovníctva, z bilančného princípu, zápisy vždy podvojne a súvzťažne). Hlavná kniha vychádza z triedenia údajov v denníku, preto sa v nej prepája časové triedenie s vecným triedením. Hlavná kniha na syntetických účtoch súvahových i výsledkových sleduje stav a pohyb aktív, pasív, nákladov a výnosov utriedených vecne.

Syntetické účty hlavnej knihy obsahujú tieto sumy: začiatočné stavy účtov (súvahových) ku dňu otvorenia HK, súhrnné obraty strany Má dať a strany Dal účtov, najviac za mesiac, zostatky súvahových účtov a stavy výsledkových účtov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Knihy analitickej evidencie - Obsahujú potrebné analytické účty. AÚ majú poskytnúť podrobnejšie údaje k daným syntetickým účtom.  Sú rozkladom niektorých syntetických účtov podľa potrieb riadenia. Zhoda medzi AÚ a im zodpovedajúcich účtov syntetických sa overuje pomocou kontrolnej súpisky.

 

4.        Účtovné knihy a obsah v sústave jednoduchého účtovníctva

Účtovná sústava – §9, odsek 2 Zákon o účtovníctve
Účtovné knihy – peňažný denník, kniha pohľadávok, kniha záväzkov, pomocné knihy. Účtovná závierka – Výkaz o príjmoch a výdavkoch, Výkaz o majetku a záväzkoch. V EU neexistuje, u nás sa bude rušiť. Podstata: V sústave JÚ môžu účtovať subjekty, ktorým to dovoľuje zákon. Platia tie isté zásady ako pre podvojné.
Deň uskutočnenia prípadu = kedy nastal, treba ho zaúčtovať. Účtovné knihy:

Peňažný denník – príjmy a výdavky hotovosti a na účtoch, príjmy člení pre potrebu zistenia základu dane z príjmov, náklady a výdavky člení -//-, priebežné položky. Účtuje sa chronologicky na základe dokladov.

Kniha pohľadávok – údaje o dlžníkoch, pohľadávkach, úveroch, preddavkoch, daňovému úradu, soc. poisťovňa
Kniha záväzkov – údaje o veriteľoch, záväzkoch, prijatých úveroch a preddavkoch, daňovému úradu, soc. poisť.
Pomocné knihy – sú v rámci vnútra organizácie – pomocné knihy o zložkách majetku a záväzkoch, pomocné knihy o záväzkoch z pracovnoprávnych vzťahov.

Účtovná závierka JU: Výkaz o príjmoch a výdavkoch, Výkaz o majetku a záväzkoch, zverejňuje sa.

 

7.        Účtovný dokladÚčtovné doklady sú originálne písomnosti, v ktorých sú prvotne zaznamenané tie operácie, ktoré majú byť zobrazené v účtovníctve. V účtovných dokladoch sa zachycujú: hospodárske operácie + účtovné operácie.

Účtovné doklady plnia funkcie: preukazujú, dokladujú účtovný prípad + overujú uskutočnené účtovné prípady.

Bez účtovného dokladu nemožno urobiť žiaden účtovný zápis, pretože každý účtovný zápis musí byť doložený účtovným dokladom. Z funkcie účtovných dokladov vyplýva zásada dokladovosti. Účtovné doklady sa vyhotovujú ihneď po zistení skutočností, ktoré sa nimi dokladujú, v slovenskom jazyku.

Druhy účtovných dokladov: podľa obsahu: - externé = prijaté + vydané        - interné

podľa počtu prípadov: - jednotlivé                - zberné (súhrnné)

Náležitosti účtovných dokladov Kvalita účtovných informácií je daná kvalitou prvotných záznamov hospodárskych a účtovných operácií na dokladoch. Zákon o účtovníctve stanovuje náležitosti :

označenie, opis obsahu, označenie účastníkov, peňažný údaj, iný údaj o množstve a cene, dátum vyhotovenia, dátum uskutočnenia účtovného prípadu, podpis zodpovednej osoby (za účtovný prípad, za jeho zaúčtovanie), označenie účtov (kontácia).         Neoddeliteľnou súčasťou účtovných dokladov sú potvrdzujúce písomnosti. Účtovné doklady sú zároveň aj daňovými dokladmi–majú daňové náležitosti.

 

8.        Účtovná závierkaČinnosť podniku je proces, ktorý je v účtovníctve zobrazovaný. Výsledný produkt procesu spracovania informácií vo finančnom účtovníctve je účtovná závierka. Predstavuje zhrnutie údajov z bežných účtovných zápisov k súvahovému dňu a ich usporiadanie do ročných účtovných výkazov.

Súvahový deň ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, je to posledný deň účtovného obdobia.

Účtovná závierka pozostáva z dvoch krokov:

1. Účtovná uzávierka

2. Účtovná závierka

Účtovná uzávierka je súbor prác spojený s uzatvorením bežného účtovníctva a prestavuje:

- uzatvorenie účtovných kníh ku koncu účtovného obdobia
- príprava podkladov na zostavenie účtovných výkazov
Práce sa opakujú ku koncu každého účtovného obdobia a majú zabezpečiť:
- správnosť a úplnosť údajov zaúčtovaných v účtovných knihách
- výpočet a zaúčtovanie dane z príjmov
- uzatvorenie účtovných kníh
- vyhotovenie účtovných výkazov
- archivácia účtovných písomností (dokladov, kníh, výkazov)
Správnosť a úplnosť údajov – úlohy:- vecná správnosť údajov: inventarizácia, usporiadanie inventarizačných rozdielov, zúčtovanie opravných položiek, časové rozlíšenie N a V, zaúčtovanie dohadných položiek, zaúčtovanie kurzových rozdielov.Výpočet a zaúčtovanie dane z príjmov:
Daň je považovaná za základ, ktorý podnik musí vynaložiť a považuje sa tak za úhradu, ktorú platí podnik štátu.
Výsledok hospodárenia pred zdanením sa vypočíta ako rozdiel N a V. Pre výpočet dane z príjmov sa zistí VH v členení: 1. z bežnej činnosti – hospodárska činnosť, finančná činnosť, 2. z mimoriadnej činnosti.
Po vypočítaní daňovej povinnosti sa vypočítaná daň z príjmov zaúčtuje do nákladov.
Uzatvorenie účtovných kníh: postup:
- overenie formálnej správnosti bežných účtov
- odsúhlasenie údajov denníkov s údajmi hlavnej knihy
- zostavenie predvahy
- uzatvorenie hlavnej knihy

Uzatvorenie účtovných kníh: zistenie obratov strán MD a D, zistenie konečných zostatkov účtov A a P,  zistenie VHVyhodnotenie účtovných výkazov: zostavujú sa účtovné výkazy: súvaha, výkaz ziskov a strát, poznámky

Archivácia účtovných písomností: zaslanie výkazov a výročnej správy do Obchodného registra. Usporiadanie účtovných dokladov, kníh, iných písomností a uloženie v účtovnom archíve. Účtovná závierka: riadnu účtovnú závierku v podvojnom účtovníctve tvoria:

- základné účtovné výkazy: súvaha, výkaz ziskov a strát
- poznámky: vrátane prehľadu peňažných tokov (Cash-flow)
V rozpočtových organizáciach (jednoduché účtovníctvo):
- výkaz o majetku a záväzkoch
- výkaz o príjmoch a výdavkoch
Cieľ účtovnej závierky je poskytnúť informácie o finančnej situácií, zmenách vo finančnej situácií podniku, ktoré slúžia pre podnikateľov. Účtovná závierka slúži predovšetkým externým používateľom.Kritériá na zostavenie účtovnej závierky: zrozumiteľnosť, prehľadnosť a preukázateľnosť, pravdivý a verný obraz o majetku, záväzkoch, výsledku hospodárenia a finančnej situácií podnikuÚčtovná závierka je výsledný produkt procesu spracovania informácií vo finančnom účtovníctve. Zhrnutie údajov z bežných účtovných zápisov k súvahovému dňu a ich usporiadanie do ročných účtovných výkazov. Súvahový deň – deň ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, posledný deň účtovného obdobia.

Objem prác spojených s uzatvorením bežného účtovníctva. Zabezpečuje sa nimi:

1. správnosť a úplnosť údajov zaúčtovaných v účtovných knihách bežného účtovneho obdobia tak, aby verne zobrazovali skutočnosť.
a) vecná správnosť – INVENTARIZÁCIA (uspodiadať inventarizačné rozdiely ešte v účtovných knihách bežného účtovného obdobia)
- OCENENIE MAJETKU – tvorba opravnej položky keď cena < účtovná cena
b) zásada aktuálnosti – treba N a V časovo rozlíšiť
c) kurzové rozdiely
2. výpočet a zaúčtovanie dane z príjmov

3. uzatvorenie účtovných kníh – formálna správnosť – denník, hlavná kniha, predvaha
- obraty MD, D                - konečný zostatok A, P                - konečný stav N, V        - výsledok hospodárenia
4. vytvorenie účtovných výkazov
5. archivácia účtovných povinností

 

9.        Hlavní používatelia účtovných informácií

Vlastníci podniku

Manažéri

Zákazníci

obchodní dodávatelia

ostatní veritelia

zamestnanci

potenciálni investori

vláda a jej inštitúcie

verejnosť

konkurenčné prostredie.

 

10.        Finančná analýzaMetodicky rozlišujem 3 etapy rozborov: analýza, syntéza, formovanie záverov. Predmet rozborov:
– výnosnosť – rentabilita – úroveň výkonnosti a hospodárnosti, rýchlosť obratu
- rýchlosť obratu prostriedkov – aktivita
- platobná schopnosť – likvidnosť aktív – stupeň rýchlosti prevedenia na peniaze, likvidita – súhrn všetkých likvidných prostriedkov, solventnosť – schopnosť uhrádzať záväzky v dobe ich splatnosti.
- hospodárska a finančná spoľahlivosť – finančná štruktúra , stabilita
Techniky analýzy: základné rozborové – precedentný rozbor + rozbor pomocou intenzívnych ukazovateľov
+ špeciálne rozborové techniky
Analýzy – druhy analýzy – periodické, krátkodobé, orientačné a hĺbkové, súhrnné a čiastkové.
Z hľadiska času – súčasný stav, + minulosť (ex post) + budúcnosť (ex ante)
Základné pomerové ukazovatele
– platobnej schopnosti – likvidita 1, 2, 3 stupňa.
- výnosnosti vloženého kapitálu – rentabilita úhrnných vložených prostriedkov, obežných aktív, vlastných zdrojov
- aktivity – rýchlosť obratu (vlastného kapitálu, celkového kapitálu, celkových zásob), doba obratu zásob
- dlhodobej finančnej stability – podiel vlastných zdrojov na aktívach, podiel záväzkov na vlastných zdrojoch, ukazovateľ veriteľského rizika, úrokové zaťaženie
- trhová hodnota – PIE, kurz akcií, dividendový výnos

11. Inventarizácia, inventúrny súpis

Ú nám dáva odpoveď na 2 otázky o podniku

  1. o majetku P a jeho zdrojoch na začiatku účtovného obdobia
  2. o zmene stavu majetku P a jeho zdrojoch na konci účtovného obdobia+stav v priebehu

Inventarizácia – zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov nielen v peňažnej, ale aj fyzických jednotkách (inventúrou) a porovnanie skutočného stavu so stavom vykázaným v Ú, vyčíslenie prípadných rozdielov, ich usporiadanie a zaúčtovanie

Inventúra – činnosť zisťovania a súpisu majetku a záväzkov P k určitému časovému momentu v jednotkách množstva a v peňažných jednotkách – podľa charakteru zisťovania majetku a záväzkov:

  1. fyzická inventúra
  2. dokladová inventúra

Inventúrny súpis – zoznam jednotlivých druhov majetku a záväzkov, pri ktorých sa vykonala inventúra.

12.        Daňová sústava

Daňový systém vymedzuje náklady a výnosy, oceňovanie, hospodársky výsledok – rešpektuje primárne požiadavky daňového práva. Daň sa zisťuje mimo účtovania – uspokojuje primárne požiadavky finančného riadenia.
Dane         – priame                – z príjmov fyzických + právnických osôb
                        – majetkové – z nehnuteľností, cestná daň, daň z prevodu a prechodu nehnuteľností
        – nepriame        – DPH – štátom nariadená prirážka k cene
                        – spotrebné dane, cestná daň
DPH – všeobecná daňová povinnosť, vzťahuje sa na všetky aktivity súvisiace s podnikateľskou činnosťou bez ohľadu na podnikanie, zaťažuje u platcu len novovytvorenú hodnotu, sadzba je 19%.
Povinnosť pridávať DPH vzniká od dňa plnenia, zdaňovacím obdobím je mesiac, môže byť štvrťrok, ak nesplnil zákonom daný obrat. Je na vstupe a výstupe. Podnik musí byť schopný preukázať daňový záväzok, odpočet dane, zaplatené preddavky, výsledný vzťah k daňovému úradu.
Spotrebná daň – zámerne zaťažuje istú skupinu tovarov – zdravotné, ekologické a iné dôvody, alebo dobre predajné výrobky – alkohol, tabakové výrobky, uhľovodíkové palivá a mazivá. Sadzba – pevná čiastka na jednotku, je jednorázová, platí ju výrobca/dovozca.
Daň z príjmu PO – zo všetkej činnosti a nakladania s majetkom. Je rozdiel medzi príjmami a výdavkami, ktoré sú na udržanie, zabezpečenie a dosiahnutie príjmu. Výsledok – účtovný zisk pred zdanením. Určuje, čo je príjem oslobodený dane. Základom je účtovný rok/hospodársky rok.
Zisk v súvahe je zisk po zdanení – disponibilný.
Cestná daň – priamy náklad, predpis na celý rok.
Zákon o správe daní a poplatkov- upravuje daňových platcov, priznanie, stanovuje sankcie, určuje postup pri konaní. Zákony: Colný zákon, Živnostenský zákon, Devízový zákon, Zákon o cenných papieroch, Zákonník práce.

13.        Finančný trh

Finančný trh je priestor, v ktorom dochádza v trhovom hospodárstve k rozhodujúcim operáciam v ekonomike. Je s: - hmotným + nehmotným majetkom, - pracovnou silou = trh práce, - s peniazmi = finančný trh.
Finančný trh je kľúčový, realizuje sa nákup a predaj peňazí. Finančný trh sprostredkúva najvhodnejšiu alokáciu (umiestnenie) voľných peňažných prostriedkov. Pre potreby finančného riadenia sa finančný trh člení podľa doby na ktorú sa finančné obchody uzatvárajú:        - peňažný trh – krátkodobé pôžičky a peniaze        
- kapitálový trh – strednodobé a dlhodobé úvery + majetkové záväzky                        CP delíme z hľadiska:
1. Obchodovateľnosti: obchodovateľné, neobchodovateľné
2. Druhu kapitálovej potreby na strane emitenta: úverové, majetkové
3. Doby vlastníctva: CP kapitálového trhu (nad 1 rok), CP peňažného trhu
4. Podielu na majetku: menšinový (do 20%), podstatný (od 20-50%), rozhodujúci (nad 50%)
CP – dlhodobé – dlhopisy, obligácie, opcie, zmenky s dobou platnosti > 1 rok, záložné listy, pokladničné poukážky, vkladové listy, depozitné certifikáty
Majetkové CP – akcie, podielové listy, účasti (podiely)
CP peňažného trhu – zmenky, pokladničné poukážky, komerčné papiere, depozitné certifikáty.
Právny rámec: Zákon o dlhopisoch, Zákon o burze cenných papierov, Zákon o cenných papieroch
Deriváty – nárok v určenom budúcom termíne kúpiť/predať isté aktívum/získať peňažné plnenia.

14.        Harmonizácia účtovníctva - Medzinárodné účtovné štandardy

Harmonizácia v rámci Európskej únie, Medzinárodné účtovné štandardy, Všeobecné účtovné zásady.
Harmonizácia – príprava voľného pohybu tovaru, osôb, kapitálu v krajinách EU vyžadujú jednotné podnikateľské prostredie, harmonizáciu daňového systému a harmonizáciu právnych noriem o kapitálových spoločnostiach. Nástroj harmonizácie – predpisy (direktívy) EU. Z vypracovaných 13 direktív sa účtovníctva týka: 4.direktíva – harmonizuje ročné výkazy, 7.direktíva – účtovníctvo konsolidovaných účtovných výkazov, 8.direktíva – osoby zodpovedné za kontrolovanie výkazov.

4. všeobecné ustanovenia – 2 členenia súvahy, položky súvahy, položky VZaZ, oceňovacie princípy, poznámky k účtovnej závierke, obsah ročnej správy podniku, zverejňovanie výkazov, overovanie, záverečné ustanovenia, štruktúra a obsah výkazov.
IAS – International Accouting Standards – súčasné, IFRS – International financial reporting standards, GAAP - generally accepted accounting principles

Pri nezosúladení s IAS hrozia zvýšené náklady, ťažkosti pri posudzovaní, znižovanie konkurencieschopnosti.
Medzinárodné účtovné štandardy – od 60. rokov IASC – International Accounting Standard Commitee. IAS obsahujú: + rámcové zásady – vymedzenie funkcie účtovných výkazov a používateľov, - informačný obsah účtovných výkazov, - kvalitatívne charakteristiky výkazov, - vymedzenie položiek výkazov, - oceňovanie kľúčových položiek účtovných výkazov, + chápanie kapitálu a princípy jeho chovania. Doteraz cca 43 štandardov.
Všeobecné účtovné zásady – predstavujú súbor určitých pravidiel, ktoré podniky dodržiavajú pri vedení účtovníctva. Sú 3 úrovne dôležitosti: - vyhlásené zásady, - nevyhlásené zásady, - základné zásady: zásada účtovnej (hospodárskej) jednotky, predpoklad trvania podniku v dohľadnej budúcnosti, zásada periodicity.

 

15.        Výsledok hospodárenia

Je rozdiel celkovej sumy Na V, ktoré počas roka sa účtujú v druhovom členení narastajúcim spôsobom na príslušných výsledkových účtoch. Výsledok hospodárenia môžeme zistiť dvoma spôsobmí:
1. porovnanie N a V – brutto princíp
2. porovnanie A a P

Porovnanie N a V – na konci účtovného obdobia zostavený účtovný výkaz – Výkaz ziskov a strát znázorňuje schematicky:

- zisk v ňom vyjadríme ako prebytok V v porovnaní s N. Aby sa dosiahla rovnováha obidvoch strán (N a V), uvádza sa na stranu N: Náklady + Zisk = Výnosy

- strata je naopak prebytok N nad V a je formálne uvedená ako rozdiel porovnávaných veličín na stranu V: Náklady = Výnosy + Strata

 

16.        Časové rozlišovanie nákladov a výnosov

Na V sa zásadne účtujú do obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia. Pritom platia zásady:
- náklady a výdavky, ktoré sa týkajú budúcich období sa časovo rozlišujú do nákladov a výdavkov budúcich období
- výnosy a príjmy, ktoré sa týkajú budúcich období sa časovo rozlišujú do výnosov a príjomv budúcich období
- N a V sa účtujú na príslušných účtoch nákladových druhov a výnosnych položiek v zásade časovo rozlíšených
V praxi – aj komplexné N budúcich období.
Na zaúčtovanie časového rozlíšenia musia byť známe 3 podmienky:

- vecné vymedzenie – titul                        - výška                        - obdobie, ktorého sa týka
Účty časového rozlíšenia podliehajú dokladovej inventúre, pri ktorej sa posudzuje ich výška a zdôvodnenie.
Opravy N/V minulých účtovných období sa účtujú v bežnom období na tých istých účtoch.
VBO, NBO – nájomné zaplatené vopred – 348/648, 381/581

18.        Náklady

Náklady podniku – účelné a účelové vynaloženie ekonomických zdrojov pri uskutočňovaní podnikateľských výkonov v peňažnom vyjadrení. Členenie:

1. druhotné členenie – vyjadruje prvotnú (druhovú) formu nákladov pri ich vstupe do hospodárskej činnosti podniku z vonkajšieho prostredia – spotreba materiálu, práce a služieb, mzdové a ostatné osobné, odpisy, finančné
2. účelové členenie – súvisí s rozhodovaním a kontrolou primeranosti vynaložených N (úspora – prekročenie N). Členenie do okruhov činnosti: hlavné, vedľajšie, pomocné
3. podľa miesta vzniku a zodpovednosti – priradenie ku konkrétnym vnútropodnikovým útvarom
4. kalkulačné členenie – vychádza z posúdenia príčinnej súvislosti N s určitým výkonom: jednotkové – súvisí s konkrétnym druhom výkonu, režijné – priebeh činnosti v širšej súvislosti.
Úloha účtovania v oblasti nákladov je poskytnúť informácie, ktoré uspokojujú:
- požiadavky na ich prezentáciu externým používateľom a účtovnej závierke

- požiadavky vyplývajúce zo záväzných právnych predpisov (účtovných, daňových)
- všeobecne uznávané účtovné zásady
- nevyhnutnú ochranu pred zverejňovaním informácií týkajúcich sa jeho vnútornej štruktúry (útvarovej, výrobnej)
Zásady účtovania nákladov: účtujú na MD, narastajúcim spôsobom do konca obdobia, vznik znižuje A alebo zvyšuje záväzky, konečný stav na 710, účtujú sa do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia, ak nie 381, 382, 383, 384. Členenie:

N z hospodárskej činnosti – súvisia s pravidelne sa opakujúcimi bežnými aktivitami, majú vecnú a časovú súvislosť
N z finančnej činnosti – operácie úrokové, kurzové, z predaja CP

Mimoriadne N – vyskytujú sa náhodne

 

19.        Výnosy

Výnosy podniku – peňažné vyjadrenie ekvivalentu realizovaných výkonov, ktoré predstavujú definitívne overenie účtovosti nákladov.
Výnosy sú prírastok majetku, ktorý vzniká realizáciou podnikových výkonov – predajom výrobkov, tovarov, služieb a prác. Členenie výnosov:

- výnosy z hospodárskej činnosti – súvisia s pravidelne sa opakujúcimi bežnými aktivitami, majú vecnú a časovú súvislosť – tržby, úroky, dividendy, poplatky, iné výnosy

- finančné výnosy – z finančných investícií, majetku
- mimoriadne výnosy – vyskytujú sa náhodne, mimoriadne, napr. nároky na úhradu manka, škôd, zmeny v spôsobe účtovania.
Všeobecné zásady účtovania V: vznik a zvýšenie D, účtujú sa narastajúcim spôsobom od začiatku do konca účtovného obdobia, vznik spôsobuje zvýšenie aktív alebo zníženie záväzkov, konečný stav ide na 710, účtujú sa do obdobia s ktorým vecne a časovo súvisia, ak nie, treba ich časovo rozlišovať 384/385.

 

 

21. Vlastné imanie

Vlastné imanie sa skladá z: Základného imania, Kapitálových fondov, Fondov tvorených zo zisku + Výsledok hospodárenia minulých rokov + Výsledok hospodárenia za účtovné obdobie

Cudzí kapitál sa skladá z: Rezerv, Dlhodobých záväzkov, Krátkodobých záväzkov, Bankových úverov a výpomocí.

 

Vlastné imanie podniku môžu ovplyvniť tieto tri skutočnosti :

- Ďalšie vklady vlastníkov – vklady vedú k zvýšeniu položky vlastného imania,

- Výbery vlastníkov, t.j. vlastníci sa môžu rozhodnúť vložené prostriedky z podniku vybrať. Každý takýto výber znižuje sumu vlastného imania uvedenú v súvahe.

- Účtovné prípady,  spôsobujúce  vznik výnosov a vznik nákladov,  ako činiteľov,  z ktorých sa zistí výsledok hospodárenia – zisk alebo strata.

23.        Transformácia spoločností

Premena obchodných spoločností podľa právnych predpisov – premena na inú právnu formu spoločnosti, zlúčenie spoločnosti, splynutie spoločností, rozdelenie spoločností.
Obchodné imanie – súhrn majetku používaný na podnikanie.

Čisté obchodné imanie = cudzie obchodné imanie – cudzie zdroje
Kroky transformácie:

  1. Fáza rozhodovania transformácie – predstava, na čo sa má spoločnosť transformovať
  2. Rozhodnutie o transformácií – schvaľuje orgán spoločnosti – zámer transformácie, rámcový projekt (prváne, vecné, majetkové, daňové skutočnosti)
  3. Transformačný projekt – základné údaje, účtovná závierka a výročná správa, rozhodnutie štátneho orgánu, spôsob transformácie
  4. Precenenie majetku a záväzkov v procese transformácie

Vytvára sa súpis majetkových práva a záväzkov, rozhodnutie valného zhromaždenia o zrušení spoločnosti, právne podklady a listiny potrebné pre vznik novej spoločnosti, návrh na výmaz zanikajúcej spoločnosti z OR a zápis nástupníckej firmy.

 

Schéma premeny obchodnej spoločnosti – súvaha A –> súvaha B, zánik A–>vstupná súvaha B, obchodné imanie–>obchodné imanie, spol. A–>spol. B.

Schéma zlúčenia OS – spol. A + spol. B–>zlúčená spol. A (deň zániku spol. B), prevzatie právneho nástupníctva A

Splynutie OS – spol. A + spol. B–>spol. C – deň zániku A a B–>deň vzniku C

Rozdelenie OS – spol. A (deň zániku) –> spol. B + spol. C (deň vzniku)