zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie

 

Informačná stratégia podniku (32005_11_07_11_06_06-mm15.doc)

MM 15

15 INFORMAČNÁ STRATÉGIA PODNIKU - podstata a nutnosť informačnej stratégie v trhovom prostredí, proces tvorby informačnej stratégie, väzba na podnikovú, resp. podnikateľskú stratégiu.

 

Strategické plánovanie manažérskych informačných systémov, teda tvorba informačnej stratégie je nevyhnutná pre fungovanie podniku modernej doby. Hlavnou úlohou informačného systému je zabezpečiť dostatok relevantných, aktuálnych a presných informácií pre potreby rozhodovania.

 

21.1 Podstata a nutnosť IS firmy v trhovom prostredí (trhových podmienkach)

 

Dôvody pre strategické plánovanie

*konkurenčné prostredie je stále silnejšie; v rastúcej konkurencii sa informačná stratégia môže stať strategickou výhodou firmy. Včasná analýza informácií môže odhaliť príležitosti a riziká pre podnik, zvyšuje sa pružnosť podniku pri realizácii zmien

 

*informačná explózia- veľké množstvo informácií, ktoré sa rýchlo šíria. Podnik musí dokázať vyselektovať potrebné informácie, určiť hlavné požiadavky na svoj informačný systém..

 

Ciele plánovania informačného systému

*podpora celkovej globálnej stratégie firmy

*využiť najnovšie technológie- kráčať s dobou, snaha byť lepší ako konkurencia

 

21.2 Proces tvorby informačnej stratégie

 

Postup tvorby informačnej stratégie firmy (plánovanie informačných systémov)

  1. stanovenie väzieb informačnej stratégie firmy na globálnu stratégiu firmy
  1. ak má byť MIS vo firme efektívny, musí umožňovať dosiahnuť stratégiu firmy
  1. analýza súčasného stavu a vývoja ISF
  1. pri využití MIS musíme analyzovať existujúci stav vo firme, hovoríme o genetickom kóde = aké skúsenosti s výpočtovou technikou majú zamestnanci firmy
  1. určenie kritických faktorov a špecializácia cieľov informačného systému
  1. firma si musí stanoviť kritické faktory úspechu a tomu podriadiť strategické ciele

Kritické faktory úspechu:

  1. rozšíriť trh
  2. zvýšiť podiel exportu
  3. zvýšiť spoľahlivosť výrobkov
  4. rozšíriť nové možnosti podnikania
  5. vyvinúť nové produkty

Špecifikácia cieľov: - aké informácie(nástroje), komu, kedy, v akej forme,

- ktoré sú externé / interné informácie

  1. návrh architektúry informačných systémov
  1. architektúra IS = celková koncepčná predstava o informačnom systéme, o podsystémoch (štruktúre podsystémov) a väzba medzi nimi
  2. pozostáva z 3 častí: - systémová (systémové väzby, funkčné väzby)

- informačná (informačné väzby)

- technická (hardware, software)

  1. návrh nutných zmien v organizácii
  1. aké zmeny treba uskutočniť, aby OŠ zodpovedala potrebám firmy – väčšinou ide o splošťovanie OŠ, posilňovanie horizontálnych väzieb (reengineering)
  1. kvalifikačný, resp. rekvalifikačný program
  1. zaškolenie, príprava ľudí, posilnenie druhej gramotnosti → pripraviť ľudí na lepšie využívanie IS
  1. ekonomické aspekty informačnej stratégie
  1. posúdenie viacerých variantov informačnej stratégie a ich celkové ekonomické efekty (výber najvhodnejšieho variantu)
  2. koľko by nás to stálo, ako vieme zabezpečiť prípravu ľudí, nákup nových informačných prostriedkov
  1. metodické štandardy projektovania a implementácie jednotlivých projektov
  1. stanovenie zásad určitej orientácie vo firme, aby sa dosiahla jednotnosť
  2. využitie „CASE“ technológií – technických a programových prostriedkov
  1. definovanie jednotlivých informačných projektov a ich základných parametrov a vzájomných väzieb
  1. ide o to, čo má firma v ďalšom období zlepšiť, odbúrať, zabezpečiť: - rozšíriť informačný systém

- zaviesť novú technológiu

  1. zabezpečenie väzieb na existujúce projekty
  2. informačná stratégia firmy sa nedá uskutočniť bez zapojenia vrcholového manažmentu firmy

 

 

21.3 Informačná stratégia firmy a jej väzba na stratégiu podniku (alebo podnikateľskú stratégiu):

  1.  
  2. STRATEGICKÉ PLÁNOVANIE ISF
  1. nadväzuje na problémy ISF, pričom našou úlohou je dokázať, prečo sa treba venovať ISF
  2. informačná stratégia firmy = dlhodobá orientácia firmy v oblasti informačných systémov, informačných zdrojov, služieb, technológií (mala by sa zostavovať na dlhšie obdobie 3-5 – a viac rokov)

 

Dôvody, prečo je potrebné vypracovať informačnú stratégiu firmy:

  1. v súčasnosti sa MIS stávajú jedným zo strategických faktorov konkurenčnej úspešnosti existencie firmy ( tento faktor umožňuje získať strategickú výhodu oproti iným firmám )
  2. dochádza k výraznému rastu veľkosti a zložitosti MIS a nie je možné ich zo dňa na deň zmeniť;  súčasné informačné systémy sú veľmi zložité, predstavujú komplex hardvéru, softvéru, ľudí – špecialistov, požívateľov, manažérov,…

 

(iné dôvody - z iného zdroja:

MIS sa stávajú faktorom konkurencieschopnosti, faktorom rozvoja firiem

Dnešné IS sú veľmi zložité, rozsiahle, preto ich treba plánovať na dlhšie obdobie)

 

Ciele informačnej stratégie firmy (ciele zostavenia plánu ISF):

  1. hlavným cieľom je zabezpečiť väzbu informačnej stratégie firmy na celkovú globálnu stratégiu firmy
  2. nutnosť hľadania optimálneho využitia možnosti nových informačných technológií, nutnosť stanovenia priorít a postupností v riešení a minimalizácia rizík
  1. uplatnenie najnovších trendov v rozvoji informačných technológií v stratégii firmy)

 

(iné ciele - z iného zdroja:

zabezpečiť zapojenie stratégie MIS do celkovej stratégie firmy

zabezpečiť optimálne využitie nových možností v oblasti informačných technológií,

stanoviť určité priority a postupnosť riešenia a

zabezpečiť minimalizáciu rizík).

 

(snáď to nie je potrebné >>)

SÚČASNÝ STAV A HLAVNÉ PROBLÉMY PRI VYTVÁRANÍ A VYUŽÍVANÍ IS FIRIEM V PODNIKOVEJ PRAXI

 

  1. Nedoceňuje sa význam spracovania informačnej stratégie firmy. Každá firma by mala mať vypracovanú stratégiu firmy, ale aj stratégiu rozvoja MIS. Strategické ciele MIS napomáhajú dosahovaniu podnikových cieľov a informačne podporujú úlohy, ktoré vedú k upevňovaniu stratégii firiem.
  2. Využíva sa nesprávny postup pri výbere a nákupe vhodného MIS. Vo všeobecnosti prevláda pri nákupe a výbere hľadisko finančnej náročnosti, čo nie je správny prístup. ( čo je lacné nemusí byť pre firmu i výhodne, efektívne.)
  3. Malá pozornosť sa venuje IS pre vrcholový manažment firmy. Pozornosť sa zameriava predovšetkým na zabezpečenie operatívnych činností.
  4. Nedostatočná príprava manažérov na zavádzanie a využívanie MIS.
  5. Pomalý prechod na intranet.
  6. Nedostatočná integrácia jednotlivých podsystémov resp. modulov v rámci MIS. Súvisí to s počítačovou komunikáciou. Plná integrácia zabezpečuje vzájomné prepojenie jednotlivých systémov a možnosť vyhnúť sa viacnásobnému vkladaniu údajov do systému.
  7. Nevhodný postup pri vytváraní MIS. Správny postup je: ORGWARE SOFTWARE HARDWARE PC SIETE. ORGWARE predstavuje zabezpečenie poriadku v organizačnej štruktúre.
  8. Nízka komplexnosť riešenia MIS a nedostatočné vybavenie výpočtovou technikou.
  9. Nedostatočné využívanie funkčných možností už zavedených MIS.
  10. Slabá ochrana údajov a bezpečnosť spracovania dát.

Zavedenie MIS je problémom manažérskym.

 

3