Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie
Zásady obchodného styku firiem so zahraničnými partnermi (32005_11_07_11_09_17-mm29.doc)
MM 29
Marketing a manažment č. 29:
Zásady obchodného styku firiem so zahraničnými partnermi
Pri obchodnom styku so zahraničnými partnermi je potrebné dodržiavať nielen elementárne pravidlá spoločenského správania, ale aj pravidlá obchodného rokovania.
ETIKA - spôsob spoločenského správania. (treba si však uvedomiť, že v rozdielnych krajinách sú rozdielne spoločenské etiky)
PROTOKOL resp. pravidlá protokolu - sú uzavreté systémy, ktoré musí každý manažér dodržiavať
V bežnom styku ale aj pri obchodnom rokovaní platí, že ak sa dopustíme nepríjemného prehrešku voči protokolu, je potrebné sa ospravedlniť(najlepšie s jemným úsmevom). Za základnú zásadu pri styku s inými ľuďmi môžeme považovať: Ovládať sa! Ovládať sa! Ovládať sa! (sebadisciplína), ak aj napriek tomu vyrobíme nejaké faux paux ostáva sa už len vynájsť.
Pravidlá obchodného rokovania (OR) všeobecne, podľa kontinentov a národností.
- ak chceme viesť OR so zahraničným partnerom, musíme ovládať spoločenské zvyklosti a osobitosti príslušnej krajiny,
- každé OR je potrebné vopred dohodnúť, či už telefonicky alebo písomne,
- s OR je obvykle spojené pohostenie (recepcia, banket, pozvanie na kávú,....)
Pravidlá OR:
- vybrať miesto rokovania- napr. vo firme, ale iba ak môže urobiť pozitívny dojem, ináč treba zvoliť reštauráciu,
- určiť dobu rokovania, pretože čas sú peniaze,
- pripraviť rokovanie- je potrebné si dopredu urobiť program, ktorý treba prejsť(kedy príde hosť?, kto ho vyzdvihne na letisku? zabezpečili sme mu dobré ubytovanie?)
Problémy pri OR:
- jazykové bariéry (napr. vo Francúzsku len francúzština)
- vnímanie pozitívnych i negatívnych emócií, čo môže spôsobiť neistotu a preto treba mať základné znalosti z psychológie,
- gestikulácia (Bulharsko- vyjadrenie súhlasu má rovnaký pohyb ako v SR vyjadrenie nesúhlasu)
- vzdialenosť pri kontakte s ľuďmi (južné krajiny: 60-80cm, severské: 1- 1,5m)
Zásady rozsadenia hostí:
- 1. čestné miesto je po pravici hostiteľky, 2. čestné miesto je po pravici hostiteľa,
- ak sú dva stoly pri jednom sedí hostiteľ a pri druhom hostiteľka,
- ak ide o zmiešanú spoločnosť, tak sú striedavo usadení muži a ženy,
- manželský pár sa zásadne neusádza vedľa seba, ale osobitne,
- zaľúbenci, snúbenci zásadne SPOLU!
- JAPONSKO
- nadväzovanie kontaktu - si vyžaduje náročnú a dlhodobú prípravu,
- pri návšteve - navštívenka + vedieť sa dobre predstaviť(nielen veľa rozprávať, ale svoje tvrdenia podložiť prospektami, či priamo našimi výrobkami),
- pozdrav - predklon so spojenými rukami, určite nepodávať ruku a „tľapkať“ po chrbte,
- jazyk- japončina, angličtina,
- oblečenie - v Japonsku platí dvojnásobne heslo: Šaty robia človeka!, jednoduché kostími a obleky, nič vyzývavé, skôr striedme,
- pokoj,
- trpezlivosť.
- ARABSKÉ KRAJINY
- jazyk – arabčina (tlmočník), francúzština, angličtina,
- pozdrav – podávanie rúk,
- predstavenie – vizitka v arabčine, francúzštine alebo angličtine, potrpia si na rituály,
- oblečenie – muži- obleky, ženy- kostýmy, ale žiadne minisukne, ani nohavice!
- vždy byť pekne upravený,
- forma jednania – nedochvíľnosť,
- vzájomné poznávanie – vyžaduje si to veža trpezlivosti a sebaovládania,
- vyhýbať sa témam: náboženstvo (islam), politika, mnohoženstvo,
- pozvanie do domácností – iba výnimočne,
- súčasťou OR je aj pohostenie.
Ak chceme dosiahnuť úspech v OR musíme mať na pamäti:
- úspech je výsledkom premyslenej prípravy a procesu riadenia OR,
- cieľom je získať zákazníka nie obchod,
- ten, kto pozíva určí miesto OR- výhoda domáceho prostredia,
- zásada: nič nenechaj na náhodu!
- empatia- schopnosť vcítiť sa do pocitov iných,
- kompromis,
- technika otázok a odpovedí, 1 hovorí, druhý počúva a naopak,
- zachovať pokoj,
- vzhľad,
- komunikovať a odstraňovať komunikačné bariéry (krátke zrozumiteľné vety, veľa slovies, oslovovať partnera menom, striedať vety v 1. a 2. osobe),
- demonštrovať na príkladoch,
- vyhýbať sa konfliktom pred OR,
- pred OR neabsolvovať oslavy s konzumáciou alkoholu,
- skontrolovať si potrebné rekvizity,
- zapamätať si , že 1. dojem je dôležitý, ale posledný ostáva.
- Fázy OR
Priebeh každého OR je síce odlišný, no pozostáva z týchto 6 fáz:
- Príprava rokovania (psychologická, vecná, odborná, jazyková)
- získavanie informácií o potenciálnych zákazníkoch,
- analýza konkurencie,
- stanovenie cieľa OR,
- možné ústupky,
- definovanie potreby zákazníkov,
- posúdenie svojich silných a slabých stránok,
- rozhodnutie o taktike: - kde rokovať, kedy rokovať,- kto rokovať, aký osobný imidž chceme vytvoriť.
- Otvorenie rokovania
- dohoda o čase,
- dohoda o osobách a ich kompetenciách,
- dohoda o postupe OR,
- dohoda o cieľoch OR.
- do tejto fázy patrí aj: - zasadací poriadok a predstavovanie, úvodný neformálny rozhovor, rokovanie o procedúrach a vzájomná výmena nových informácií.
- Ponuková fáza
- ponuku predkladá predávajúci alebo kupujúci
- Lewisov fázový prístup AIDA (Attention- pozornosť, Interest- záujem, Desire- túžba, Action- akcia),
- Goldmanov fázový prístup DIBABA (Definitionstufe- definovanie potrieb, Identifinierungstufe- stotožnenie s predmetom ponuky, Beweistufe- dôkaz, Annahme- prijatie, Begierdestufe- túžba, Auschlusstufe- záver)
- keď ponuku predkladá partner- udržať emócie na uzde a nenechať sa vyprovokovať.
- Protizahájenie partnera
- zákazník s ponukou nesúhlasí a vystúpi so svojím protinávrhom, alebo začne diskutovať o niektorých náležitostiach
- Jádro rokovania
- dobrý psychologický efekt sa dosiahne, ak sa začne rokovať o najmenej problematických bodoch
- Zakončenie rokovania
- ak zákazník pochopí hodnotu ponuky, prejaví sa verbálne alebo neverbálne
3