zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie

 

Zásady obchodného styku firiem so zahraničnými partnermi (32005_11_07_11_09_17-mm29.doc)

MM 29

Marketing a manažment č. 29:

Zásady obchodného styku firiem so zahraničnými partnermi

 

Pri obchodnom styku so zahraničnými partnermi je potrebné dodržiavať nielen elementárne pravidlá spoločenského správania, ale aj pravidlá obchodného rokovania.

 

ETIKA - spôsob spoločenského správania. (treba si však uvedomiť, že v rozdielnych krajinách sú rozdielne spoločenské etiky)

PROTOKOL resp. pravidlá protokolu - sú uzavreté systémy, ktoré musí každý manažér dodržiavať

 

V bežnom styku ale aj pri obchodnom rokovaní platí, že ak sa dopustíme nepríjemného prehrešku voči protokolu, je potrebné sa ospravedlniť(najlepšie s jemným úsmevom). Za základnú zásadu pri styku s inými ľuďmi môžeme považovať: Ovládať sa! Ovládať sa! Ovládať sa! (sebadisciplína), ak aj napriek tomu vyrobíme nejaké faux paux ostáva sa už len vynájsť.

 

 

 

Pravidlá obchodného rokovania (OR) všeobecne, podľa kontinentov a národností.

 

 

  1. ak chceme viesť OR so zahraničným partnerom, musíme ovládať spoločenské zvyklosti a osobitosti príslušnej krajiny,
  2. každé OR je potrebné vopred dohodnúť, či už telefonicky alebo písomne,
  3. s OR je obvykle spojené pohostenie (recepcia, banket, pozvanie na kávú,....)

 

Pravidlá OR:

  1. vybrať miesto rokovania- napr. vo firme, ale iba ak môže urobiť pozitívny dojem, ináč treba zvoliť reštauráciu,
  2. určiť dobu rokovania, pretože čas sú peniaze,
  3. pripraviť rokovanie- je potrebné si dopredu urobiť program, ktorý treba prejsť(kedy príde hosť?, kto ho vyzdvihne na letisku? zabezpečili sme mu dobré ubytovanie?)

 

Problémy pri OR:

  1. jazykové bariéry (napr. vo Francúzsku len francúzština)
  2. vnímanie pozitívnych i negatívnych emócií, čo môže spôsobiť neistotu a preto treba mať základné znalosti z psychológie,
  3. gestikulácia (Bulharsko- vyjadrenie súhlasu má rovnaký pohyb ako v SR vyjadrenie nesúhlasu)
  4. vzdialenosť pri kontakte s ľuďmi (južné krajiny: 60-80cm, severské: 1- 1,5m)

 

Zásady rozsadenia hostí:

  1. 1. čestné miesto je po pravici hostiteľky, 2. čestné miesto je po pravici hostiteľa,
  2. ak sú dva stoly pri jednom sedí hostiteľ a pri druhom hostiteľka,
  3. ak ide o zmiešanú spoločnosť, tak sú striedavo usadení muži a ženy,
  4. manželský pár sa zásadne neusádza vedľa seba, ale osobitne,
  5. zaľúbenci, snúbenci zásadne SPOLU!

 

  1. JAPONSKO
  1. nadväzovanie kontaktu - si vyžaduje náročnú a dlhodobú prípravu,
  2. pri návšteve - navštívenka + vedieť sa dobre predstaviť(nielen veľa rozprávať, ale svoje tvrdenia podložiť prospektami, či priamo našimi výrobkami),
  3. pozdrav - predklon so spojenými rukami, určite nepodávať ruku a „tľapkať“ po chrbte,
  4. jazyk- japončina, angličtina,
  5. oblečenie - v Japonsku platí dvojnásobne heslo: Šaty robia človeka!, jednoduché kostími a obleky, nič vyzývavé, skôr striedme,
  6. pokoj,
  7. trpezlivosť.

 

  1. ARABSKÉ KRAJINY
  1. jazyk – arabčina (tlmočník), francúzština, angličtina,
  2. pozdrav – podávanie rúk,
  3. predstavenie – vizitka v arabčine, francúzštine alebo angličtine, potrpia si na rituály,
  4. oblečenie – muži- obleky, ženy- kostýmy, ale žiadne minisukne, ani nohavice!
  5. vždy byť pekne upravený,
  6. forma jednania – nedochvíľnosť,
  7. vzájomné poznávanie – vyžaduje si to veža trpezlivosti a sebaovládania,
  8. vyhýbať sa témam: náboženstvo (islam), politika, mnohoženstvo,
  9. pozvanie do domácností – iba výnimočne,
  10. súčasťou OR je aj pohostenie.

 

Ak chceme dosiahnuť úspech v OR musíme mať na pamäti:

  1. úspech je výsledkom premyslenej prípravy a procesu riadenia OR,
  2. cieľom je získať zákazníka nie obchod,
  3. ten, kto pozíva určí miesto OR- výhoda domáceho prostredia,
  4. zásada: nič nenechaj na náhodu!
  5. empatia- schopnosť vcítiť sa do pocitov iných,
  6. kompromis,
  7. technika otázok a odpovedí, 1 hovorí, druhý počúva a naopak,
  8. zachovať pokoj,
  9. vzhľad,
  10. komunikovať a odstraňovať komunikačné bariéry (krátke zrozumiteľné vety, veľa slovies, oslovovať partnera menom, striedať vety v 1. a 2. osobe),
  11. demonštrovať na príkladoch,
  12. vyhýbať sa konfliktom pred OR,
  13. pred OR neabsolvovať oslavy s konzumáciou alkoholu,
  14. skontrolovať si potrebné rekvizity,
  15. zapamätať si , že 1. dojem je dôležitý, ale posledný ostáva.

 

 

 

 

 

  1. Fázy OR

 

 

Priebeh každého OR je síce odlišný, no pozostáva z týchto 6 fáz:

 

  1. Príprava rokovania (psychologická, vecná, odborná, jazyková)
  1. získavanie informácií o potenciálnych zákazníkoch,
  2. analýza konkurencie,
  3. stanovenie cieľa OR,
  4. možné ústupky,
  5. definovanie potreby zákazníkov,
  6. posúdenie svojich silných a slabých stránok,
  7. rozhodnutie o taktike: - kde rokovať, kedy rokovať,- kto rokovať, aký osobný imidž chceme vytvoriť.

 

  1. Otvorenie rokovania
  1. dohoda o čase,
  2. dohoda o osobách a ich kompetenciách,
  3. dohoda o postupe OR,
  4. dohoda o cieľoch OR.
  5. do tejto fázy patrí aj: - zasadací poriadok a predstavovanie, úvodný neformálny rozhovor, rokovanie o procedúrach a vzájomná výmena nových informácií.

 

  1. Ponuková fáza
  1. ponuku predkladá predávajúci alebo kupujúci
  1. Lewisov fázový prístup AIDA (Attention- pozornosť, Interest- záujem, Desire- túžba, Action- akcia),
  2. Goldmanov fázový prístup DIBABA (Definitionstufe- definovanie potrieb, Identifinierungstufe- stotožnenie s predmetom ponuky, Beweistufe- dôkaz, Annahme- prijatie, Begierdestufe- túžba, Auschlusstufe- záver)
  1. keď ponuku predkladá partner- udržať emócie na uzde a nenechať sa vyprovokovať.

 

  1. Protizahájenie partnera

- zákazník s ponukou nesúhlasí a vystúpi so svojím protinávrhom, alebo začne diskutovať o niektorých náležitostiach

 

  1. Jádro rokovania
  1. dobrý psychologický efekt sa dosiahne, ak sa začne rokovať o najmenej problematických bodoch

 

  1. Zakončenie rokovania

- ak zákazník pochopí hodnotu ponuky, prejaví sa verbálne alebo neverbálne

 

 

 

 

3