Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Psychológia
Otázky na zopakovanie 2006/2007 (otazky_na_zopakovanie.doc)
OTÁZKY NA ZOPAKOVANIE PSYCHOLÓGIA
1. ročník DŠ a EŠ
FVS UPJŚ
2006/2007
Definície hlavných pojmov
- Vymedzte pojem psychologické vedy, ako sa v súčasnosti definujú.
- Ako by ste definovali pojem psychika?
- Ako by ste definovali pojem správanie?
- Ako by ste definovali pojem prežívanie?
- Ako by ste definovali pociťovanie?
- Ako by ste definovali vnímanie?
- Ako by ste definovali predstavivosť?
- Ako by ste definovali pamäť?
- Ako by ste definovali myslenie?
- Ako by ste definovali učenie?
- Ako by ste definovali pozornosť?
- Ako by ste definovali motiváciu?
- Ako by ste definovali motív?
- Ako by ste definovali emócie?
- Ako by ste definovali city?
- Ako by ste definovali schopnosti?
- Ako by ste definovali nadanie?
- Ako by ste definovali inteligenciu?
- Ako by ste definovali osobnosť?
- Ako by ste definovali tvorivosť?
- Ako by ste definovali predstavu?
- Ako by ste definovali fantáziu?
- Ako by ste definovali stres?
- Ako by ste definovali psychoterapiu?
Definície špecifických pojmov:
- Ako by ste definovali senzorickú pamäť?
- Ako by ste definovali krátkodobú pamäť?
- Ako by ste definovali dlhodobú pamäť?
- Ako by ste definovali sémantickú pamäť?
- Ako by ste definovali procedurálnu pamäť?
- Ako by ste definovali epizodickú pamäť?
- Ako by ste definovali eustres?
- Ako by ste definovali distres?
- Ako by ste definovali stresor?
Ako by ste definovali (pre skrátenie uvádzam iba poslednú časť znenia otázky)
- pocit,
- vnem,
- adaptáciu zmyslov (vnímania),
- pud,
- potrebu,
- reflex,
- potrebu jedla (hlad),
- potrebu bezpečia,
- motiváciu výkonovú (potrebu výkonu)
- sociálnu motiváciu,
- sexuálnu motiváciiu,
- motiváciu verejnej služby,
- halucinácie,
- ilúzie,
- pojem ego (JA, jáství, self, Ich),
- libido,
- postoj,
- talent, genialitu,
- morálne city,
- strach a úzkosť,
- estetické city,
- intelektové city
- etické city,
- spoločenské city,
- náladu,
- afekt,
- vášeň,
- detektor lži
- Ako by ste charakterizovali sústredenosť pozornosti?
- Ako by ste definovali neurón?
- Ako je definovaný nervový impulz?
- Ako je definovaná synapsia?
- Čo je to oscilácia pozornosti?
- Ako by ste definovali praktickú inteligenciu?
- Ako by ste definovali zámernú pozornosť?
- Ako by ste definovali neúmyslenú pozornosť?
- Ako by ste definovali praktické myslenie?
- Čo sú to neurotransmitery a aký majú význam?
- Uveďte základné charakteristiky procesu učenia!
Charakterizujte:
- senzorické operácie,
- videnie,
- počutie,
- chuť,
- čuch,
- kinestetický zmysel,
- vestibulárny zmysel,
- učenie klasickým podmieňovaním,
- operačným (inštrumentálnym) podmieňovaním,
- verbálne učenie,
- senzoricko-motorické učenie,
- pojmové učenie,
- učenie riešením problému,
- sociálne (observačné) učenie,
- psychoanalýzu ako psychologický smer,
- behaviorizmus ako psychologický smer,
- humanistickú psychológiu ako psychologický smer,
- kognitívnu psychológiu ako psychologický smer,
- fyziologické teórie pamäti,
- fyziologické teórie emócií,
- čiastočnú farbosleposť,
- fixný pomer posilnenia pri inštrumentálnom podmieňovaní,
- frustráciu,
- konflikt,
- úzkostné poruchy,
- schizofréniu,
- homeostatický model motivácie,
- incentívny model motivácie,
Klasifikácie a typológie psychických procesov a javov
Klasifikujte a stručne charakterizujte:
- druhy pamäti podľa charakteru celkovej činnosti, podľa časového kritéria,
- procesy pamäti,
- reflexy,
- základné vlastnosti citov,
- základné myšlienkové operácie,
- formy myslenia,
- druhy myslenia,
- štádiá zložitého vôľového konania,
- typy osobnosti podľa Junga,
- fyziologické základy emócií,
- etapy senzoricko-motorického učenia,
- princípy úspešného osvojenia pojmov,
- etapy riešenia problémov,
- Vymenujte a charakterizujte zložky postoja:
- Vymenujte a stručne charakterizujte primárne potreby.
- Vymenujte vlastnosti pozornosti a stručne ich charakterizujte.
- Vymenujte a stručne charakterizujte základné druhy vnímania.
- Vymenujte a charakterizujte podmienky tvorenia predstáv.
- Vymenujte a stručne charakterizujte stupne mentálnych defektov.
- Vymenujte a stručne charakterizujte druhy inteligencie podľa Gardnera.
- Vymenujte a stručne charakterizujte fázy stresovej reakcie.
- Vymenujte a stručne charakterizujte fázay vyhorenia.
- Vymenujte a stručne charakterizujte reakcie na frustráciu.
- Vymenujte a stručne charakterizujte fázy kognitívneho vývinu podľa Piageta.
- Vymenujte a stručne charakterizujte štádiá morálneho vývinu podľa Kohlberga.
- Vymenujte a stručne charakterizujte prejavy stresu v emocionálnej oblasti a správaní.
- Vymenujte a stručne charakterizujte možnosti, spôsoby zvládania stresu.
- Vymenujte a stručne charakterizujte druhy konfliktov.
- Vymenujte a stručne charakterizujte kritériá normality osobnosti.
- Vymenujte a stručne charakterizujte úzkostné poruchy.
- Vymenujte a stručne charakterizujte poruchy nálady.
- Vymenujte a stručne charakterizujte disociatívne poruchy.
- Vymenujte a stručne charakterizujte poruchy osobnosti.
- Vymenujte a stručne charakterizujte základné determinanty vývinu psychiky (osobnosti)
Porovnanie (otázky v ktorých sa vyžaduje nielen popísať porovnávané pojmy, ale nájsť podstatné znaky, ktorými sa zhodujú a odlišujú!)
Porovnajte:
- psychoanalýzu a behaviorizmus z hľadiska používaných metód poznávania človeka,
- humanistickú psychológiu a kognitívnu psychológiu z hľadiska metód poznávania človeka,
- asocianizmus W. Wundta a behaviorizmus z hľadiska predmetu psychológie,
- behaviorizmus a psychoanalýzu z hľadiska predmetu psychológie,
- behaviorizmus a kognitívnu psychológiu z hľadiska predmetu psychológie,
- proces pociťovania a vnímania,
- nepodmienený a podmienený reflex,
- učenie klasickým a operačným podmieňovaním,
- pojem, súd, úsudok – čo majú spoločné a v čom sa odlišujú?
- verbálne a pojmové učenie,
- úmyselné a neúmyselné zapamätávanie,
- praktické a teoretické myslenie,
- emócie zvierat a ľudí
- Porovnajte všeobecné a špeciálne schopnosti.
- Porovnajte mechanické a slovno-logické zapamätávanie.
- Porovnajte citové stavy: nálady, afekty a vášne, a to: a) z hľadiska trvania, b) z hľadiska intenzity.
Aký je rozdiel:
- medzi hodnotami a postojmi?
- medzi úmyselnou a neúmyselnou pozornosťou?
- medzi predstavami a vnemami?
- citmi a emóciami,
- sémantickou a epizodickou pamäťou?
Otázky na pochopenie
- Zdôvodnite, v čom je správnosť a nesprávnosť výroku: USPOKOJENÁ POTREBA NEMOTIVUJE.
- Ako by ste vysvetlili pojem funkčná autonómia motívu?
- Zdôvodnite správnosť, resp. nesprávnosť výroku: NAŠE MYSLENIE OVPLYVŇUJE NAŠE KONANIE.
- Zdôvodnite, či je správny výrok: ČLOVEK SA RODÍ S HOTOVÝMI SCHOPNOSŤAMI.
- Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o vedomí?
- Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o nevedomí?
- Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o správaní?
- Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o nervových fyziologických procesoch?
- Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o duši?
- Ako sa prejavuje reprodukujúca fantázia?
- vysvetlite, prečo sa kombinovaná metóda považuje za najlepšiu metódu pri zapamätávaní si učebnej látky?
- Vysvetlite pojem kódovanie v súvislosti s pamäťou.
-
Otázky na aplikáciu
- Akým druhom učenia si dieťa osvojuje neporiadnosť? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
- Akým druhom učenia si dieťa osvojuje prejedanie? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
- Akým druhom učenia si dieťa osvojuje fajčenie? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
- Akým druhom učenia si dieťa osvojuje tiky (rôzne neúčelné pohyby) Ako to podľa vášho názoru prebieha?
- Akým druhom učenia si dieťa osvojuje básničky a riekanky? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
- Akým druhom učenia si osvojujeme morálne správanie?
- Akým druhom učenia si osvojujeme nové motorické zručnosti (písanie, bicyklovanie)?
- Akým druhom učenia si osvojujeme cudzí jazyk?
- Aký druh učenia prebieha pri riešení laboratórnej práce z fyziky, riešení diplomovej, bakalárskej práce?
- Akým druhom učenia si osvojujeme hygienické návyky?
- Aký majú praktický význam imaginatívne procesy?
- V akej pamäti si uchovávame informácie z vlastného detstva?
- Ako dlho trvá psychicky prítomný čas.
- Napíšte príklad na správny a nesprávny úsudok.
- Aký druh inteligencie sa prejavuje pri narábaní so symbolmi?
- Vysvetlite riešenie problému pokusom a omylom!
- Ak sa učíme, aby sme dostali pochvalu alebo dobré hodnotenie, aký je to motív učenia?
- Akým druhom pamäti si zapamätávame osoby a rozoznávame ich?
- Ako súvisí intenzita pozornosti s koncentráciou pozornosti?
Otázky na fakty
- Aké ciele zdôrazňovala humanistická psychológia?
- Aké ciele zdôrazňovala psychoanalýza?
- Aké ciele zdôrazňoval behaviorizmus?
- Aké ciele zdôrazňoval Wundtov štrukturalizmus?
- Aké ciele zdôrazňuje kognitívna psychológia?
- Ako dlho sa udrží informácia v senzorickej pamäti?
- Ako dlho sa udrží informácia v krátkodobej pamäti?
- Čo hovorí asocianistická teória učenia?
- Aký je rozsah pozornosti?
- O čom nás informuje kinestetický zmysel?
- Prečo sa v kozme narušuje vnímanie rovnováhy?
- O čom nás informuje vestibulárny zmysel?
- Aké vnemy sa lokalizujú v somatosenzorickej kôre parietálnych lalokov mozgu?
- Aké vnemy sa lokalizujú v okcipitálnych lalokoch?
- V akých procesoch hrajú dôležitú úlohu čelové laloky mozgu?
- Na akých procesoch sa podieľajú temporálne (spánkové) laloky?
- Aké časti a akú funkciu majú neuróny?
- Z akých častí sa skladá nervový systém? (stručne ich charakterizujte).
- Popíšte reflexný oblúk!
- V akých psychických procesoch hraje významnú rolu endokrinný systém?
- Aké druhy nervových buniek rozlišujeme?
- Aké vnútorné činitele vyvolávajú pozornosť?
- Aké vonkajšie činitele vyvolávajú pozornosť?
- Kto patril medzi prvých experimentátorov v oblasti pamäti a čím sa preslávil?
- Kto je zakladateľom vedeckej psychológie a ako chápal predmet psychológie?
- Kto je autorom pojmu nevedomá motivácia a ako sa tento pojem chápe v psychológii?
- Ku ktorému psychologickému smeru by ste zaradili Skinnera a aký významný objav urobil, čím prispel do vysvetľovania ľudského správania?
- V čom je zásluha I. P. Pavlova pre vysvetľovanie ľudského správania a aká je podstata jeho objavu?
- Komu by ste pripísali objav klasického podmieňovania?
- Predstaviteľom akého smeru bol Wiliam James?
- Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali emóciami!
- Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali motiváciou!
- Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali osobnosťou!
- Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali nadaním a inteligenciou!
- Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali tvorivosťou!
- Vymenujte najvýznamnejších predstaviteľov humanistickej psychológie!
- Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú nadpriemerne intelektovo nadaní ľudia!
- Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú priemerne intelektovo nadaní ľudia!
- Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú podpriemerne intelektovo nadaní ľudia!
- Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú mentálne retardovaní jednotlivci!
- Koľko zmyslových orgánov má človek pravdepodobne? Skúste vymenovať aspoň dve tretiny z nich!
- Ktoré mnemotechnické pomôcky nám pomôžu si dlhodobo zapamätať?
- Od čoho závisí sila spojenia (asociácie) pri verbálnom učení?