zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Psychológia

 

Otázky na zopakovanie 2006/2007 (otazky_na_zopakovanie.doc)

OTÁZKY NA  ZOPAKOVANIE  PSYCHOLÓGIA

1. ročník DŠ  a EŠ

FVS UPJŚ

2006/2007

 

Definície hlavných pojmov

  1. Vymedzte pojem psychologické vedy, ako sa v súčasnosti definujú.
  2. Ako by ste definovali pojem psychika?
  3. Ako by ste definovali pojem správanie?
  4. Ako by ste definovali pojem prežívanie?
  5. Ako by ste definovali pociťovanie?
  6. Ako by ste definovali vnímanie?
  7. Ako by ste definovali predstavivosť?
  8. Ako by ste definovali pamäť?
  9. Ako by ste definovali myslenie?
  10. Ako by ste definovali učenie?
  11. Ako by ste definovali pozornosť?
  12. Ako by ste definovali motiváciu?
  13. Ako by ste definovali motív?
  14. Ako by ste definovali emócie?
  15. Ako by ste definovali city?
  16. Ako by ste definovali schopnosti?
  17. Ako by ste definovali nadanie?
  18. Ako by ste definovali inteligenciu?
  19. Ako by ste definovali osobnosť?
  20. Ako by ste definovali tvorivosť?
  21. Ako by ste definovali predstavu?
  22. Ako by ste definovali fantáziu?
  23. Ako by ste definovali stres?
  24. Ako by ste definovali psychoterapiu?

 

Definície špecifických pojmov:

  1. Ako by ste definovali senzorickú pamäť?  
  2. Ako by ste definovali krátkodobú pamäť?  
  3. Ako by ste definovali dlhodobú pamäť?  
  4. Ako by ste definovali sémantickú pamäť?
  5. Ako by ste definovali procedurálnu pamäť?  
  6. Ako by ste definovali epizodickú pamäť?
  7. Ako by ste definovali eustres?
  8. Ako by ste definovali distres?
  9. Ako by ste definovali stresor?
  10.  

Ako by ste definovali (pre skrátenie uvádzam iba poslednú časť znenia otázky)

  1. pocit,
  2. vnem,
  3. adaptáciu zmyslov (vnímania),
  4. pud,
  5. potrebu,
  6. reflex,
  7. potrebu jedla (hlad),
  8. potrebu bezpečia,
  9. motiváciu výkonovú (potrebu výkonu)
  10. sociálnu motiváciu,
  11. sexuálnu motiváciiu,
  12. motiváciu verejnej služby,
  13. halucinácie,
  14. ilúzie,
  15. pojem ego (JA, jáství, self, Ich),
  16. libido,
  17. postoj,
  18. talent, genialitu,
  19. morálne city,
  20. strach a úzkosť,
  21. estetické city,
  22. intelektové city
  23. etické city,
  24. spoločenské city,
  25. náladu,
  26. afekt,
  27. vášeň,
  28. detektor lži
  1. Ako by ste charakterizovali sústredenosť pozornosti?
  2. Ako by ste definovali neurón?
  3. Ako je definovaný nervový impulz?
  4. Ako je definovaná synapsia?
  5. Čo je to oscilácia pozornosti?
  6. Ako by ste definovali praktickú inteligenciu?
  7. Ako by ste definovali zámernú pozornosť?
  8. Ako by ste definovali neúmyslenú pozornosť?
  9. Ako by ste definovali praktické myslenie?
  10. Čo sú to neurotransmitery a aký majú význam?
  11. Uveďte základné charakteristiky procesu učenia!

 

Charakterizujte:

  1. senzorické operácie,
  2. videnie,
  3. počutie,
  4. chuť,
  5. čuch,
  6. kinestetický zmysel,
  7. vestibulárny zmysel,
  8. učenie klasickým podmieňovaním,
  9. operačným (inštrumentálnym) podmieňovaním,
  10. verbálne učenie,
  11. senzoricko-motorické učenie,
  12. pojmové učenie,
  13. učenie riešením problému,
  14. sociálne (observačné) učenie,
  15. psychoanalýzu ako psychologický smer,
  16. behaviorizmus ako psychologický smer,
  17. humanistickú psychológiu ako psychologický smer,
  18. kognitívnu psychológiu ako psychologický smer,
  19. fyziologické teórie pamäti,
  20. fyziologické teórie emócií,
  21. čiastočnú farbosleposť,
  22. fixný pomer posilnenia pri inštrumentálnom podmieňovaní,
  23. frustráciu,
  24. konflikt,
  25. úzkostné poruchy,
  26. schizofréniu,
  27. homeostatický model motivácie,
  28. incentívny model motivácie,
  29.  

Klasifikácie a typológie psychických procesov a javov

Klasifikujte a stručne charakterizujte:

-     druhy pamäti podľa charakteru celkovej činnosti, podľa časového kritéria,

  1. procesy pamäti,
  2. reflexy,
  3. základné vlastnosti citov,
  4. základné myšlienkové operácie,
  5. formy myslenia,
  6. druhy myslenia,
  7. štádiá zložitého vôľového konania,
  8. typy osobnosti podľa Junga,
  9. fyziologické základy emócií,
  10. etapy senzoricko-motorického učenia,
  11. princípy úspešného osvojenia pojmov,
  12. etapy riešenia problémov,
  1. Vymenujte a charakterizujte zložky postoja:
  2. Vymenujte a stručne charakterizujte primárne potreby.
  3. Vymenujte vlastnosti pozornosti a stručne ich charakterizujte.
  4. Vymenujte a stručne charakterizujte základné druhy vnímania.
  5. Vymenujte a charakterizujte podmienky tvorenia predstáv.
  6. Vymenujte a stručne charakterizujte stupne mentálnych defektov.
  7. Vymenujte a stručne charakterizujte druhy inteligencie podľa Gardnera.
  8. Vymenujte a stručne charakterizujte fázy stresovej reakcie.
  9. Vymenujte a stručne charakterizujte fázay vyhorenia.
  10. Vymenujte a stručne charakterizujte reakcie na frustráciu.
  11. Vymenujte a stručne charakterizujte fázy kognitívneho vývinu podľa Piageta.
  12. Vymenujte a stručne charakterizujte štádiá morálneho vývinu podľa Kohlberga.
  13. Vymenujte a stručne charakterizujte prejavy stresu v emocionálnej oblasti a správaní.
  14. Vymenujte a stručne charakterizujte možnosti, spôsoby zvládania stresu.
  15. Vymenujte a stručne charakterizujte druhy konfliktov.
  16. Vymenujte a stručne charakterizujte kritériá normality osobnosti.
  17. Vymenujte a stručne charakterizujte úzkostné poruchy.
  18. Vymenujte a stručne charakterizujte poruchy nálady.
  19. Vymenujte a stručne charakterizujte disociatívne poruchy.
  20. Vymenujte a stručne charakterizujte poruchy osobnosti.
  21. Vymenujte a stručne charakterizujte základné determinanty vývinu psychiky (osobnosti)

 

 

Porovnanie (otázky v ktorých sa vyžaduje nielen popísať porovnávané pojmy, ale nájsť podstatné znaky, ktorými sa zhodujú a odlišujú!)

Porovnajte:

  1. psychoanalýzu a behaviorizmus z hľadiska používaných metód poznávania človeka,
  2. humanistickú psychológiu a kognitívnu psychológiu z hľadiska metód poznávania človeka,
  3. asocianizmus W. Wundta a behaviorizmus z hľadiska predmetu psychológie,
  4. behaviorizmus a psychoanalýzu z hľadiska predmetu psychológie,
  5. behaviorizmus a kognitívnu psychológiu z hľadiska predmetu psychológie,
  6. proces pociťovania a vnímania,
  7. nepodmienený a podmienený reflex,
  8. učenie klasickým a operačným podmieňovaním,
  9. pojem, súd, úsudok – čo majú spoločné a v čom sa odlišujú?
  10. verbálne a pojmové učenie,
  11. úmyselné a neúmyselné zapamätávanie,
  12. praktické a teoretické myslenie,
  1. emócie zvierat a ľudí
  2. Porovnajte všeobecné a špeciálne schopnosti.
  3. Porovnajte mechanické a slovno-logické zapamätávanie.
  4. Porovnajte citové stavy: nálady, afekty a vášne, a to: a) z hľadiska trvania, b) z hľadiska intenzity.
  5.  

 

Aký je rozdiel:

- medzi hodnotami a postojmi?

- medzi úmyselnou a neúmyselnou pozornosťou?

  1. medzi predstavami a vnemami?
  2. citmi a emóciami,
  3. sémantickou a epizodickou pamäťou?
  4.  

 

Otázky na pochopenie

 

  1. Zdôvodnite, v čom je správnosť a nesprávnosť výroku: USPOKOJENÁ POTREBA NEMOTIVUJE.
  2. Ako by ste vysvetlili pojem funkčná autonómia motívu?
  3. Zdôvodnite správnosť, resp. nesprávnosť výroku: NAŠE MYSLENIE OVPLYVŇUJE NAŠE KONANIE.
  4. Zdôvodnite, či je správny výrok: ČLOVEK SA RODÍ S HOTOVÝMI SCHOPNOSŤAMI.
  5. Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o vedomí?
  6. Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o nevedomí?
  7. Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o správaní?
  8. Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o nervových fyziologických procesoch?
  9. Čo je nesprávne na definícii psychológie ako vedy o duši?
  10. Ako sa prejavuje reprodukujúca fantázia?
  11. vysvetlite, prečo sa kombinovaná metóda považuje za najlepšiu metódu pri zapamätávaní si učebnej látky?
  12. Vysvetlite pojem kódovanie v súvislosti s pamäťou.

-

 

Otázky na aplikáciu

 

  1. Akým druhom učenia si dieťa osvojuje neporiadnosť? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
  2. Akým druhom učenia si dieťa osvojuje prejedanie? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
  3. Akým druhom učenia si dieťa osvojuje fajčenie? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
  4. Akým druhom učenia si dieťa osvojuje tiky (rôzne neúčelné pohyby) Ako to podľa vášho názoru prebieha?
  5. Akým druhom učenia si dieťa osvojuje básničky a riekanky? Ako to podľa vášho názoru prebieha?
  6. Akým druhom učenia si osvojujeme morálne správanie?
  7. Akým druhom učenia si osvojujeme nové motorické zručnosti (písanie, bicyklovanie)?
  8. Akým druhom učenia si osvojujeme cudzí jazyk?
  9. Aký druh učenia prebieha pri riešení laboratórnej práce z fyziky, riešení diplomovej, bakalárskej práce?
  10. Akým druhom učenia si osvojujeme hygienické návyky?
  11. Aký majú praktický význam imaginatívne procesy?
  12. V akej pamäti si uchovávame informácie z vlastného detstva?
  13. Ako dlho trvá psychicky prítomný čas.
  14. Napíšte príklad na správny a nesprávny úsudok.
  15. Aký druh inteligencie sa prejavuje pri narábaní so symbolmi?
  16. Vysvetlite riešenie problému pokusom a omylom!
  17. Ak sa učíme, aby sme dostali pochvalu alebo dobré hodnotenie, aký je to motív učenia?
  18. Akým druhom pamäti si zapamätávame osoby a rozoznávame ich?
  19. Ako súvisí intenzita pozornosti s koncentráciou pozornosti?

 

 

Otázky na fakty

  1. Aké ciele zdôrazňovala humanistická psychológia?
  2. Aké ciele zdôrazňovala psychoanalýza?
  3. Aké ciele zdôrazňoval behaviorizmus?
  4. Aké ciele zdôrazňoval Wundtov štrukturalizmus?
  5. Aké ciele zdôrazňuje kognitívna psychológia?
  6. Ako dlho sa udrží informácia v senzorickej pamäti?
  7. Ako dlho sa udrží informácia v krátkodobej pamäti?
  8. Čo hovorí asocianistická teória učenia?
  9. Aký je rozsah pozornosti?
  10. O čom nás informuje kinestetický zmysel?
  11. Prečo sa v kozme narušuje vnímanie rovnováhy?
  12. O čom nás informuje vestibulárny zmysel?
  13. Aké vnemy sa lokalizujú v somatosenzorickej kôre parietálnych lalokov mozgu?
  14. Aké vnemy sa lokalizujú v okcipitálnych lalokoch?
  15. V akých procesoch hrajú dôležitú úlohu čelové laloky mozgu?
  16. Na akých procesoch sa podieľajú temporálne (spánkové) laloky?
  17. Aké časti a akú funkciu majú neuróny?
  18. Z akých častí sa skladá nervový systém? (stručne ich charakterizujte).
  19. Popíšte reflexný oblúk!
  20. V akých psychických procesoch  hraje významnú rolu endokrinný systém?
  21. Aké druhy nervových buniek rozlišujeme?
  22. Aké vnútorné činitele vyvolávajú pozornosť?
  23. Aké  vonkajšie činitele vyvolávajú pozornosť?
  24. Kto patril medzi prvých experimentátorov v oblasti pamäti a čím sa preslávil?
  25. Kto je zakladateľom vedeckej psychológie a ako chápal predmet psychológie?
  26. Kto je autorom pojmu nevedomá motivácia a ako sa tento pojem chápe v psychológii?
  27. Ku ktorému psychologickému smeru by ste zaradili Skinnera a aký významný objav urobil, čím prispel do vysvetľovania ľudského správania?
  28. V čom je zásluha I. P. Pavlova pre vysvetľovanie ľudského správania a aká je podstata jeho objavu?
  29. Komu by ste pripísali objav klasického podmieňovania?
  30. Predstaviteľom akého smeru bol Wiliam James?
  31. Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali emóciami!
  32. Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali motiváciou!
  33. Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali osobnosťou!
  34. Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali nadaním a inteligenciou!
  35. Vymenujte dvoch psychológov, ktorí sa zaoberali tvorivosťou!
  36. Vymenujte najvýznamnejších predstaviteľov humanistickej psychológie!
  37. Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú nadpriemerne intelektovo nadaní ľudia!
  38. Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú priemerne intelektovo nadaní ľudia!
  39. Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú podpriemerne intelektovo nadaní ľudia!
  40. Vyjadrite číselne hodnotu IQ, akú majú mentálne retardovaní jednotlivci!
  41. Koľko zmyslových orgánov má človek pravdepodobne? Skúste vymenovať aspoň dve tretiny z nich!
  42. Ktoré mnemotechnické pomôcky nám pomôžu si dlhodobo zapamätať?
  43. Od čoho závisí sila spojenia (asociácie) pri verbálnom učení?
  44.