Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Základy verejnej správy
Dichotómia-administratíva a politika (dichotomia_-_administrativa_a_politika.doc)
Dichotómia – administratíva a politika
Viacvýznamovosť pojmu politika
- pojem politika je svojím obsahom viacdimenzionálnym pojmom
- anglický jazyk na rozdiel od iných jazykov (napríklad nemeckého, francúzskeho, či slovenského) ponúka celkovo tri dimenzie tohto pojmu:
- polity
- politics
- policy
(v slovenskom jazyku sa všetky tieto výrazy identifikujú s pojmom „politika“)
Polity
- polity, ako modernizovaný ekvivalent starovekého polis, predstavuje normatívne a inštitucionálne chápanie pojmu politika
- polity označuje vlastne existujúci politický poriadok, existujúci politický systém, pričom vymedzuje nielen hranice tohto systému, ale aj hlavných aktérov a pravidlá, ktoré sa v rámci politického systému uplatňujú
- podľa Ľ. Malíkovej možno o polity hovoriť iba v prípade spoločenstva, kde:
- kolektívna vôľa nachádza svoj odraz v spoločenskom konsenze
- spoločenský konsenzus smeruje k verejnému blahobytu
- rešpektovanie vopred stanoveného súboru pravidiel smeruje k jednoznačnej politickej príslušnosti
- vzájomná neziskovo orientovaná solidarita členov spoločenstva zabezpečuje súdržnosť tohto spoločenstva
Politics
- pojem politics je akýmsi procesuálnym rámcom pojmu politika
- vo všeobecnosti možno konštatovať, že politics predstavuje proces stretávania politických ideí, názorov a záujmov pri uplatnení konfliktualistických a konsenzuálnych stratégií
- tento proces (politics) rešpektuje existujúci politický systém (polity) a zabezpečuje distribúciu moci medzi relevantných politických aktérov, ako nositeľov určitých politických ideí
Policy
- najbližšie k pojmu administratíva má posledná dimenzia pojmu politika – policy, pretože podľa H. K. Colebatcha obsahuje 3 základné atribúty:
- autorita (aktéri)
- expertíza (odbornosť)
- poriadok (pravidlá)
- policy zahŕňa nielen spôsob vládnutia alebo spravovania, ale aj jeho procesuálnu stránku
- pojem policy teda zahŕňa konkretizáciu riešenia viac či menej definovaných verejných problémov – od základných ideí, cez vypracovanie plánov obsahujúcich jednotlivé kroky a ich implementáciu až po vyhodnocovanie výstupov
Autority (aktéri)
- politika disponujúca mocou svoju legitímnosť získava prostredníctvom aktu autorizácie
- M. Weber rozlíšil 3 typy autority (charizmatickú, tradičnú a legálno-racionálnu), no v súčasnej (modernej) spoločnosti sa najviac uplatňuje legálno-racionálna autorita, v rámci ktorej možno rozlíšiť 2 formy:
- politická forma (autorita pozície) – rozdelenie pozícií jednotlivých organizačných jednotiek verejnej správy v rámci hierarchie politického rozhodovania (postavenie aktérov v hierarchii)
- funkcionálna forma (autorita funkcie) – rozdelenie aktivít jednotlivých organizačných jednotiek verejnej správy v rámci hierarchie politického rozhodovania (súbory aktivít, ktoré aktéri vykonávajú)
- autorita teda môže byť aj nominálna (vysoký post v hierarchii, ale nízky vplyv na rozhodovanie), alebo profesionálna (nie je viazaná na vysoký post v hierarchii, ale má vysoký vplyv pri rozhodovaní)
Expertíza (odbornosť)
- politika i administratíva využívajú v súčasnej dobe poznatky a zručnosti z mnohých oblastí sociálneho, kultúrneho a ekonomického života spoločnosti
- expertízu spravidla zabezpečujú špecializované skupiny jednotlivcov alebo špecializované organizácie
- atribút expertízy (odbornosti) sa opiera o ideu, že politika založená na relevantných poznatkoch a informáciách týkajúcich sa špecializovaných oblastí umožňuje autoritám (aktérom) rozhodovať zodpovednejšie a správnejšie si vyberať medzi variantnými riešeniami, prípadne kontrolovať a správne reagovať na zmeny
- expertíza nezastupuje žiadne partikulárne, stranícke, či skupinové záujmy – ide o posúdenie určitých javov s ohľadom na verejný záujem
Poriadok (pravidlá)
- politika i administratíva sa realizujú ako organizované aktivity, ktoré striktne rešpektujú určitý súbor pravidiel – táto ich vlastnosť v konečnom dôsledku spôsobuje, že sú stabilné z hľadiska predikovateľnosti ich účinku (politika a administratíva sa prostredníctvom súboru pravidiel dostávajú k cieľovým skupinám, respektíve prejavujú sa v konkrétnych spoločenských podmienkach)
- poriadok so sebou nevyhnutne prináša aj existenciu kontrolného mechanizmu
- poriadok ako súbor pravidiel sa v ideálnych podmienkach dosahuje širokým konsenzom – verejnosť na tomto mieste môže zohrať významnú úlohu v pozícii aktívneho presadzovateľa pravidiel
Vzťah administratívy a politiky
- politika pre svoje uvedenie do praxe, respektíve pre uvedenie svojich výsledkov do praxe nevyhnutne potrebuje určitý mechanizmus – týmto mechanizmom je systém verejnej správy so všetkými svojimi subsystémami i stupňami
- i keď sa zdá, že rozhodovaciu právomoc vo svojich rukách držia politici, realita ukazuje na skutočnosť, že toto ich rozhodovanie má často iba formálny charakter – mnohokrát totiž dochádza k situácii, kedy sa politici spoliehajú na úradnícky aparát, ktorý neostáva iba pri príprave potrebných podkladov, ale venuje sa aj hodnoteniu vypracovaných variantov možných riešení a následnej selekcii najvhodnejšieho riešenia
Vzťah administrátorov (úradníkov) a politikov
- začiatkom 80. rokov 20. storočia uskutočnila skupina autorov (J. R. Aberbach, D. Putnam, B. A. Rockman) výskum, ktorý vyústil do vytvorenia 4 základných modelov vzťahov medzi administrátormi a politikmi:
- Model politika – administratíva
- na jednej strane sa predpokladá vzájomná kooperácia medzi administrátormi a politikmi, no na strane druhej aj striktné oddelenie politiky a administratívy
- tvorbou politiky sa zaoberajú politici a jej realizácia patrí do kompetencie administrátorov
- Model záujmy – fakty
- kooperačný model, ale bez striktného dichotomického nazerania
- politici sa orientujú v súlade s politickými ideami, naopak pre administrátorov je typická odborná orientácia (politici teda v rámci tvorby a realizácie politiky prezentujú záujmy, administrátori zasa fakty)
- Model rozptyl – špecializácia
- politici sa snažia formulovaním svojich zámerov osloviť čo najväčšiu skupinu potenciálnych voličov, naopak, administrátori svoju produkciu zameriava na určitú konkrétnu oblasť (v praxi možno často počuť rozprávať jedného politika o rôznorodých oblastiach, takýto rozptyl ale nie je možný u administrátorov)
- Hybridný model
- predpokladá neexistenciu rozdielov medzi politikmi a administrátormi
- jedni aj druhí participujú na tvorbe a realizácii politiky, jedni aj druhí formulujú svoje záujmy, jedni aj druhí nesú určitú zodpovednosť za tú ktorú politiku
- najdôležitejšou skutočnosťou je to, že výsledok politiky (bez ohľadu na plán) je iba jeden a tak nie je podstatné, či na jeho dosiahnutí majú väčší podiel politici alebo administrátori
Vzťah medzi volenými a menovanými politickými autoritami
- G. Peters sa zaoberal podobnou témou ako J. R. Aberbach, D. Putnam a B. A. Rockman, ale dôraz kládol na usporiadanie vzťahov medzi volenými a menovanými autoritami, ktoré sa zúčastňujú na procese tvorby a implementácie politiky
- celkovo vymedzil 5 modelov administratívno-politických vzťahov:
- Formálno-legálny model
- dominantnú úlohu plnia politici (volené autority), pretože sú to práve oni, ktorí tvoria politiku
- Administratívno-štátny model
- ide o model, ktorý stoji na úplne opačnom póle vo vzťahu k formálno-legálnemu modelu
- dominantné postavenie v ňom majú administrátori (menované autority), pretože oni tvoria politiku, ktorá je následne legitimizovaná politikmi
- Model „dedinského života“
- systém vzťahov medzi politikmi a administrátormi vedie k vysokému stupňu integrácie hodnôt a cieľov oboch týchto skupín a následnému spoločnému postupu pri tvorbe politiky
- základnou požiadavkou sa stáva udržanie vládnucej pozície a zabezpečenie bezproblémového fungovania jednotlivých spravovaných rezortov
- Model „funkčného dedinského života“
- v rámci tohto modelu dochádza k integrácií záujmov politikov (ako reprezentantov určitých záujmových skupín) a tých administrátorov, ktorí pôsobia v rámci rezortov, o ktoré majú konkrétne skupiny politikov záujem
- ide teda o integráciu hodnôt i cieľov politikov a administrátorov v rámci administratívnych rezortov
- Model nepriateľstva
- politici a administrátori stoja proti sebe a obe skupiny sa snažia získať rozhodujúce postavenie v procese tvorby politiky