Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Dejiny štátu a práva na Slovensku
Systém najvyšších orgánov v Uhorsku po roku 1867 (d2_-_20.doc)
Otázka z DŠaP (II) č.20 : Systém najvyšších orgánov v Uhorsku po roku 1867
Otázka z DŠaP (II) č.20 : Systém najvyšších orgánov v Uhorsku po roku 1867
Kráľovská moc
- ústava panovníkovi zabezpečovala absolútnu moc.
- jeho osoba bola „svätá a nedotknuteľná“
- nikomu nebol zodpovedný a nemohol byť zosadený z trónu
- zákonodarná moc - mal iniciatívne právo
- vláda mohla predkladať parlamentu len také návrhy zákonov, ktoré vopred schválil panovník.
- len panovník mohol zvolať, odročiť alebo predčasne rozpustiť parlament
- výkonná moc
- panovník vymenúval zodpovednú vládu a všetkých ďalších štátnych funkcionárov, cirkevných hodnostárov a univerzitných profesorov
- bol vrchným veliteľom brannej moci.
- justícia
- vymenúval všetkých sudcov, štátnych zástupcov, verejných notárov.
- v jeho mene sa vyhlasovali rozsudky a panovník mal právo amnestovať všetky tresty
Inštitúcia „mladšieho kráľa“ sa zachovala v oprávneniach „následníka trónu“.
Členovia kráľovskej rodiny mali osobitné štátoprávne postavenie.
Plnoleté kniežatá - členmi hornej snemovne.
Kráľovská rodina používala plnú súdnu exempciu.
Kráľovná - bola takisto korunovaná a zúčastňovala sa na štátnej moci.
Náklady kráľovského dvora sa uhrádzali zo štátnej pokladnice.
Kráľovské sídelné budovy nepodliehali civilným ani policajným úradom.
Národné zhromaždenie
Organizácia hornej snemovne vychádzala zo zákona č.1/1608 a v podstate sa nezmenila ani zákonom č.4/1848.Určité zmeny v jej zložení priniesol zákon č.7/1885.
Horná snemovňa
- sa skladala z dedičných členov,
- z dospelých členov kráľovskej rodiny a
- z členov najbohatších aristokratických rodín s takým nehnuteľným majetkom, z ktorých sa ročne platila pozemková daň vo výške najmenej 3000 zlatých
- zo štátnych a cirkevných hodnostárov t.j. ríšskych barónov (iudex cirae, hofmajster, bratislavský gróf)
- strážcov koruny
- prezidentov najvyšších súdov (kúrii, kráľovských tabúľ a najvyššieho správneho súdu)
- prelátov katolíckej cirkvi (ostrihomský primas, arcibiskupi a biskupi)
- z predstavených gréckovýchodných a protestantských cirkví
- z členov chorvátsko-slovinských snemovní a z 50 členov vymenúvaných kráľom.
- Každý člen hornej snemovne musel ovládať maďarčinu.
- Snemovňa mala celkové 360 členov.
Poslanecká snemovňa
- zvolával ju kráľ
- jej funkčné obdobie bolo predĺžené z 3 na 5 rokov (zákon č.1/1886).
- Člen hornej snemovne mohol byť zároveň aj poslancom, teda členom poslaneckej snemovne.
Volebné právo upravil zákon č.33/1874
- určil daňový cenzus pre zamestnancov s daňovým základom 700 zlatých ročného dôchodku
- pre štátnych a obecných zamestnancov s daňovým základom 500 zlatých ročného dôchodku
Z volebného práva boli vylúčení voliči, ktorí:
- nevyrovnali svoje daňové nedoplatky
- všetky ženy
- muži mladší ako 20 rokov
- osoby pod otcovskou, poručníckou alebo zamestnaneckou mocou (učni, sluhovia)
- vojaci
- finančná a colná stráž
- policajti a žandári
- osoby odsúdené na trest odňatia slobody
- osoby vo vyšetrovacej väzbe a v konkurze
- a tak počet voličov bol len 6%.
Pasívne volebné právo
- mal každý volič starší ako 24 rokov zapísaný do volebných zoznamov,
- ak ovládal maďarčinu slovom a písmom
- a svoje politické práva nestratil trestným rozsudkom
Volebné okresy určovala vláda podľa potrieb vládnucej moci tak, aby jej výsledky volieb vyhovovali.
Tam, kde vláda rátala s väčšinou hlasov: na 1 poslanca – 200 voličov
V opozičných roľníckych okresoch: na 1 poslanca – 6 000-7 000 voličov
V robotníckych strediskách : na 1 poslanca – 10 000-15 000 voličov
Osobitným prostriedkom na odstraňovania opozičných poslancov bol systém peňažnej kaucie t.j. venovali na propagandu značné sumy, čo si opozícia nemohla dovoliť (podplácali a opíjali voličov t.j.kortešačky).
Volilo sa verejne za žandárskej alebo vojenskej asistencie.
Predseda volebnej komisie
- mohol klásť otázky
- mohol ovplyvňovať.
Kandidát musel dosiahnuť absolútnu väčšinu hlasov, pričom hlasy odstupujúceho kandidáta sa pripočítali k dobru jeho protivníka.
Úsilie o dosiahnutie všeobecného tajného volebného P ostalo až do r. 1918 bezvýsledné.
Ani návrh na reformu Wekerleho vlády, ktorý predložil minister vnútra J.Andráši sa neuskutočnil.
Podľa tohto návrhu mal mať volebné P každý gramotný muž, ktorý dosiahol vek 24 rokov.
Na 10 negramotných mal pripadnúť 1 hlas, kým každému majetnému a vzdelanému mešťanovi sa mali priznať 2 - 3hlasy.
Vláda
- bola vládnym a výkonným orgánom
- vymenúvaná panovníkom
- zodpovedná Národnému zhromaždeniu, ktoré ju mohlo donútiť podať demisiu vyslovením nedôvery
- predovšetkým bola zodpovedná kráľovi, ktorý ju mohol rozpustiť, ak stratila jeho dôveru
- tvorili ju príslušníci tých politických strán, ktoré dosiahli väčšinu v poslaneckej snemovni
Zostavenie vlády
Najskôr kráľ vymenoval ministerského predsedu a ten potom zostavil vládu.
Vláda ako jednotný orgán na čele s ministerským predsedom, ktorý pri jej nástupe pred poslaneckou snemovňou predniesol vládny program schválený panovníkom.
Keď ministerský predseda odstúpil alebo zomrel - vymenovaná celá nová vláda. Pri demisii jednotlivých členov vlády ich minister. Predseda mohol nahradiť vymenovaním iných. Zasadnutiam ministerskej rady mohol predsedať aj panovník- t.j. korunná rada. Ministerská rada rozhodovala väčšinou hlasov prítomných ministrov.
Najvyšší účtovný a kontrolný úrad
- zriadený zákonom č.18/1870
- kontroloval štátne príjmy a výdavky
- správu štátneho majetku a štátneho dlhu
- skúmal hospodárenie štátnych úradov z hľadiska jeho súladu so štátnym rozpočtom
- zostavoval ročnú účtovnú uzávierku
- zostavoval bilanciu štátneho majetku
Úrad nebol podriadený vláde. Prezidenta úradu vymenoval panovník z 3 kandidátov Národného zhromaždenia na návrh ministerského predsedu.
3/3