Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Teória štátu a práva
vypracované otázky 11-20 (11-20.doc)
11. Funkcie štátu
- súvisia so štátnou mocou
- štát ako jedna z politických inštitúcií v spoločnosti je jedinou všezahŕňajúcou organizáciou obyvateľstva na danom území
- funkcie štátu vyplývajú z podstaty štátu
- funkcie štátu sú realizované štátnym mechanizmom, niektoré činnosti však môžu vykonávať aj neštátne subjekty (samosprávne či súkromnoprávne)
- funkcie štátu možno klasifikovať podľa kritérií:
- suverénny charakter štátnej moci
- forma uplatňovania moci
- reprodukcia moci
- na základe suverenity štátnej moci môžeme klasifikovať funkcie štátu na vnútorné a vonkajšie; klasifikácia funkcií štátu podľa vnútornej a vonkajšej stránky suverenity štátnej moci je politickým hľadiskom prezentujúcim vnútornú a zahraničnú politiku štátnej moci
- vnútorné funkcie štátu sú:
- hospodárska funkcia (ovplyvňuje celkovú životnú úroveň a makroekonomické ukazovatele), funkcia sociálnej starostlivosti (podmienky životného minima, podpora v nezamestnanosti, rodičovský príspevok…, zdravotná starostlivosť), funkcia kontroly miery práce a miery spotreby (vydaním Zákonníka práce, mzdovými predpismi, predpismi o inkompatibilite…štát reguluje tvorbu cien, dovoz a vývoz…), kulúrno-výchovná funkcia, funkcia ochrany životného prostredia a funkcia ochrany verejného poriadku a garancie základných práv a slobôd občanov (funkcia namierená proti porušovateľom poriadku)
- vonkajšie funkcie štátu sú:
- funkcia obrany štátu a funkcia mierovej spolupráce so všetkými štátmi
- na základe formy uplatňovania moci štát uskutočňuje funkciu zákonodarnú, výkonnú a súdnu (základom je Montesquieovo učenie o trojdelenní štátnej moci), možno ich nazvať formálne funkcie štátu
- na základe reprodukcie moci je základnou funkciou moci vo všeobecnosti zabezpečenie reprodukcie, zo sociologického hľadiska ide o funkciu reprodukcie štátnomocenských štruktúr (mocenskou, ideologickou a ekonomickou činnosťou) a funkciu reprodukcie celej spoločnosti
12. Forma štátu – vývoj, pojem a zložky, zákonitosti mnohotvárnosti foriem štátu
- základná otázka súvisiaca s formou štátu je: „Koľkí sa priamo alebo nepriamo podieľajú na zvrchovaných právomociach a na základných politických a právnych rozhodnutiach?“
- už Herodotos sa zamýšľa v diele Dejiny nad panstvom jednotlivca, nemnohých a celého národa
- Platón sa v dielach Ústava a Politika zaoberá hodnotením dobrých a zlých ústav
- v Zákonoch vyhlasuje Platón monarchiu a demokraciu za matky všetkých ostatných vlád (monarchia na princípe moci a demokracia na princípe slobody)
- podľa Aristotela sú pozitívne formy vlády kráľovstvo, aristokracia a politeia a negatívne formy vlády tyrania, oligarchia a demokracia; najlepšou formou vlády je politeia
- Polybios pokladá za najlepšiu formu štátu zmiešané prednosti monarchie, aristokracia a demokracie (takúto vládu prvý zaviedol Lykurgos), v Ríme tieto prvky predstavujú konzuli, senát a ľud
- Machiavelli vo Vladárovi tvrdí, že všetky štáty sú buď vladárstva alebo republiky (kde hlava štátu nie je viazaná na dynastiu)
- Montesquieu rozlišuje republikánsku, monarchickú a despotický vládu
- v demokracii sa uplatňuje delenie na priamu a nepriamu
- Popper tvrdí, že chaos v politickej teórii spôsobil Platón otázkou kto má vládnuť, otázka by mala znieť: „Ako možno usporiadať politické inštitúcie, aby zlí alebo neschopní vládcovia nemohli spôsobiť príliš veľa škôd?“
- forma štátu zahŕňa dnes spôsob organizácie a fungovania štátnej moci, zahŕňajúci formy účasti na nej
- klasifikácia zavádza pojem štátny a politický režim (tento pojem ale nie je použitý správne a nie je ani potrebný)
- zložky formy štátu: forma vlády a učlenenie štátu (územno-organizačná štruktúra štátu)
- v užšom zmysle slova pod formou štátu rozumieme formu vlády
- forma vlády zahŕňa účasť obyvateľstva na štátnej moci a organizácia, zloženie a vzájomné vzťahy najvyšších štátnych orgánov
13. Forma štátu – monokracie, oligarchie
- monokracie - ak sú najvyššie právomoci v štáte v rukách jednotlivca, hovorí sa o monokratickom systéme, panovník v absolutistickej monarchii alebo v autokratickej diktatúre rozhoduje o menovaní a odvolávaní predstaviteľov výkonnej moci a zasahuje do rozhodovania súdov; existujú dva typy monokracií – monarchia a diktatúry
- monarchie:
- absolutistická monarchia – (Francúzsko počas vlády Ľudovíta XIV. – „L’ etat c’est mois“), mocenské oprávnenia sa sústreďujú v jednotnej štátnej moci, ktorou disponuje absolutistický monarcha; uplatňuje sa tu princíp nástupníctva v medziach dynastie a monarcha sa hlási ku kresťanstvu (v Európe), zmiernenou formou je osvietenský absolutizmus
- konštitučná monarchia (prvá polovica 19. st.) – kompromis medzi monarchistickým princípom a nárokmi na buržoáznu slobodu, právne hranice panovníka sú obmedzené v ústavnej listine; konštitučná monarchia sa zaraďuje medzi monarchie, parlamentná monarchia – monarcha nemá ústavodarnú právomoc – sa zaraďuje medzi demokracie)
- diktatúry:
- klasická diktatúra (starorímska diktatúra) – v mimoriadnych situáciách je vhodné zveriť značné právomoci do rúk jednotlivca (koná rýchlejšie a pružnejšie), o vyhlásení stavu núdze rozhoduje iný orgán, moc je ohraničená ad hoc alebo na pol roka
- autokratická diktatúra – východiskom je podľa Platóna neobmedzená demokracia, diktátor sa dostáva k moci „z poverenia ľudu“, neskôr začína likvidovať svojich nepriateľov, vedie vojny; ak sa diktátor dostane k moci na základe ľudového hlasovania, ide o plebiscitárne diktatúry, k takejto moci vedie populizmus
- oligarchie:
- aristokracia – vláda niekoľkých najlepších, najmúdrejších, najčestnejších sa v praxi často mení na oligarchiu (panstvo skupiny)
- klasická oligarchia je nahradená funkcionármi v stranách a spolkoch, špičkoví manažéri
- neželaným prvkom je princíp kooptovania – doplňovania skupiny osobami, ktoré sú verné línii
- východiskom je pluralizmus mocenských elít
- železný zákon oligarchie: Robert Michels – Sociológia straníckosti: „panstvu organizovanej menšiny riadenej jednotným podnetom sa nedá zabrániť“ – jednu oligarchiu vždy nahradí iná oligarchia
14. Forma vlády – priama demokracia
- učenie o demokracii ponúka už Aristoteles (uvažuje o stálosti a udržaní demokracie, ktoré považuje za väčší problém ako jej založenie), hovorí o viacerých druhoch demokracie, predpokladom každej demokracie je sloboda; všetci vládnu nad každým jednotlivcom a každý jednotlivec striedavo nad všetkými, úrady sa obsadzujú žrebom, obsadzovanie nezávisí od majetku, sudcami sú všetci
- podľa Rousseaua demokracia smeruje k tomu, aby zmenila svoju formu, „demokraticky by si mohol vládnuť len národ bohov“
- podľa Masaryka demokracia nie je prirodzená, ale musí sa budovať
- Hayek navrhuje zaviesť pojem demarchia (ľud nevykonáva moc, len vládne)
- podľa Poppera ľudia musia voliť slobodu, lebo je konečnou hodnotou
- priama demokracia:
- všetky organizačné formy, v ktorých sa ľud ako suverén alebo ako prvotný orgán štátu sám stáva činným, spolupôsobí pri tvorbe štátnej vôle
- najstaršou formou priamej demokracie je ľudové zhromaždenie (agora, fórum, v súčasnosti v niektorých švajčiarskych kantónoch Landsgemeinde)
- plebiscitárne rozhodnutia – rozhodnutia celého ľudu o zákonoch alebo administratívnych opatreniach (nejde o priamu demokraciu v pravom slova zmysle, len sa ľud vyjadruje k určitým otázkam) – „polopriama demokracia“
- inštitúciami priamej demokracie sú ľudové hlasovania, podľa spôsobu iniciovania a trvalosti:
- plebiscit, referendum a iniciatíva
- rozoznáva sa šesť druhov vecného hlasovania: plebiscit, otázka pre ľud, fakultatívne referendum, obligatórne referendum, ľudová iniciatíva a ľudový podnet
- plebiscit: vyhlasuje štátny orgán dobrovoľne a ad hoc, je širším pojmom ako referendum
- iniciatíva: vyvolávajú ju hlasujúci občania, je to moc voličov navrhovať zákony a dodatky k ústave a prijímať ich alebo zamietať (Kalifornia)
- z hľadiska právnych účinkov je dôležité, či je hlasovanie záväzné alebo nezáväzné, určenie predmetu hlasovania, stanovenie konania, stupeň kontroly vládou, čas hlasovania
15. Referendum
- úprava referenda v ústave: piata hlava, druhý oddiel, čl. 93 – čl. 100
- referendum je trvalá, ústavná inštitúcia a vyvoláva sa „zdola“ alebo „zhora“ podľa určených pravidiel
- umožňuje predkladanie dôležitých vecných otázok na rozhodovanie ľudu
- referendum povoláva ľud najmä k zákonodarnej činnosti, znamená skutočné rozhodovanie (nie vyvolanie normotvorného konania parlamentu a pod. ako pri plebiscite alebo iniciatíve)
- rozoznáva sa referendum ante legem alebo post legem
- môže byť obligatórne (priamo stanovené ústavou) alebo fakultatívne (na podnet kvalifikovaných subjektov)
16. Forma vlády – nepriama demokracia
- pôvodne sa výraz parlament používa pre akékoľvek zhromaždenie
- neskôr sa používa z hľadiska dvoch inštitúcií: anglický parlament a francúzsky parlament
- anglický systém vlády je najstaršou parlamentnou demokraciou
- zastupiteľský systém má pôvod v Magne Charte Libertatum (r. 1215, dane možno poddaným uložiť len s ich súhlasom)
- zhromaždenia rytierstva sa od 13. st. nazývajú parlamenty, od r. 1265 aj zástupcovia miest a reprezentanti šľachty
- ríšske zhromaždenie Eduarda I. z r. 1295 sa nazýva modelový parlament
- od 14. st. vzniká Horná snemovňa a Dolná snemovňa
- až do 17. storočia sa parlament zvoláva iba nepravidelne
- od r. 1707 má zákonodarnú právomoc
- základy zvrchovanosti parlamentu kladie glorious revolution a Bill of Rights z r. 1689
- francúzsky parlament vzniká ako curia regis, jeho hlas bol iba poradný
- má predovšetkým súdnu právomoc
- pôvodne existuje parlament v Paríži, neskôr aj v iných mestách (spolu 13), sú inštitúciami ancien régime (starého režimu)
- v Anglicku sa z parlamentu začínajú konštituovať politické strany, veľký význam má existencia rokovacieho poriadku
- súčasné parlamenty sa vytvorili podľa anglického vzoru, sú to zastupiteľské zbory ľudu
- legitímne uznanú odporujúcu politickú silu predstavuje opozícia
- aby mohol byť parlament ľudovým zastupiteľstvom, musí byť zvolený vo všeobecných, rovných, priamych, tajných a slobodných voľbách
17. Teória deľby moci a formy štátu
- Aristoteles rozoznáva tri základné časti každého štátu: radu, úrady a súdnictvo
- Polybios upozorňuje, že jednotlivé moci musia byť vyvážené
- Locke vychádza z troch druhov moci v štáte:
- zákonodarná moc – má právo rozhodovať o tom, ako má byť použitá sila štátu na zachovanie spoločenstva a jeho členov
- výkonná moc – zahŕňa aj súdnu moc, má vykonávať zákony a mať nad nimi dozor (zneužitie je vojnový stav s ľudom)
- federatívna moc – moc vojny a mieru, zväzkov a spolkov a všetkých zmlúv so všetkými osobami a spolkami mimo štátu
- Montesquieu – každý človek, ktorý vlastní moc má sklon zneužívať ju; každý štát má tri druhy moci:
- zákonodarnú, výkonnú a súdnu
- princíp trojdelenia moci sa prvýkrát uplatňuje vo virgínskej ústave (1776)
- princíp deľby moci je spoločný pre väčšinu moderných ústav, v európskych kontinentálnych modeloch sa hovorí aj o oddelení mocí alebo o oddelení funkcií
- deľba moci sa uskutočňuje v troch klasických podobách demokratickej formy vlády: prezidentská republika, parlamentná republika a parlamentná monarchia
- v parlamentnom systéme sa výkonná moc člení na hlavú štátu a na predsedu vlády spolu s ministrami
- päť základných ústavných modelov štátu: (Shugart)
- „čistý“ prezidentský model – voliči volia prezidenta, ktorý sa stáva hlavou výkonnej moci, vymenúva členov kabinetu alebo ich nominuje, aby ich volené zhromaždenie potvrdilo (USA a niektoré štáty Južnej Ameriky)
- model premiér – prezident – poloprezidentský systém (Douverger), prezident je volený vo všeobecných voľbách a koexistuje s ministerským predsedom a vládou zodpovednou za legislatívu (Francúzsko, Weimarská republika, Rakúsko, Fínsko, Island, Írsko a Portugalsko); prezident nemá právo odvolať vládu alebo jej členov, ak majú dôveru parlamentu
- prezidentsko-parlamentný model – Weimarská republika a Srí Lanka po r. 1977, Ruská federácia; prezident má právo neobmedzene vymenúvať a odvolávať ministrov, môžu byť odvolávaní aj vyslovením nedôvery parlamentom
- parlamentný model s „prezidentom“, „čistý“ parlamentný model – oba sú totožné z hľadiska vzťahov medzi výkonnou a zákonodarnou mocou – parlamentný systém
- model premiér – parlament – kancelárska demokracia podľa nemeckého vzoru
18. Totalitárny a liberalistický štát
- ide o rozsah pôsobnosti štátnej moci
- totalitárny štát:
- policajný štát a moderný totalitárny štát
- Policajným absolutistickým štátom bolo Prusko za Fridricha Wilhelma I.
- moderný totalitárny štát sa vzťahuje na výlučnosť nároku na panstvo a na neohraničenosť oblasti panstva
- znakom je koncentrácia politickej moci, zasahovanie štátu do hospodárstva, direktívy v oblasti duchovného života
- štát si robí nárok na poslušnosť voči právu a na zmýšľanie ľudí
- potenciálnych protivníkov utláča, šíri strach a hrôzu, politicky rozlišuje na priateľov a nepriateľov
- liberalistický štát: protipól totalitárneho štátu
- liberalistické chápanie vyjadruje slobodu ako status negativus – ako priestor pre realizáciu jednotlivca, v ktorom štát nie je prítomný, resp. kde je jeho prítomnosť neprípustná
- demokratické chápanie vychádza zo status activus – slobody účasti na tvorbe všeobecnej vôle
- v súčasnosti je väčšina štátov medzi totalitárnym a liberálnym systémom (v západnej spoločnosti ide o liberálny systém s fungujúcou reguláciou)
19. Zákonodarstvo a výkonná moc
- pojem legislatíva sa zakoreňuje v 18. st. v USA
- polovica zákonodarných orgánov vo svete má dve snemovne
- legislatíva so stredovekým pôvodom bola prenesená do Severnej Ameriky, kde sa stala nástrojom kontroly a priblížením k nezávislosti
- výkonná moc je ústrednou časťou rozhodovacej mašinérie štátu
- je potrebné skúmať zloženie, štruktúru a právomoci výkonnej moci
- vláda je v skutočnosti hlavným tvorcom práva, zákony pripravuje ministerská administratíva pod dohľadom ministrov, potom sa predkladajú parlamentu na schválenie
20. Súdna moc
- za čias aténskej demokracie je najvyšším súdom dikasteria (1000 členov, aby sa sťažila korupcia)
- nezávislosť súdov vzniká od r. 1612, kedy sudca Coke v Anglicku odmieta kráľovu požiadavku, aby mohol zasahovať do procesov
- súdy nemôžu vykladať a používať právo z vlastnej iniciatívy, konajú iba ak sa k nim dostanú spory súkromných osôb alebo úradníkov správy, nemajú demokratický základ, ani mandát ľudu, nemajú moc presadzovať vlastné rozhodnutia
- súdna moc je zväčša vyňatá spod priameho vplyvu politických síl, ktoré určujú legislatívu a exekutívu
- druhy záruk sudcovskej nezávislosti:
- osobná (zákonom zaručený výkon povolania so slobodou uchádzať sa o výkon sudcovského povolania, vymenovanie na základe sudcovských návrhov, neodvolateľnosť a nepreložiteľnosť)
- organizačná (sudca nie je viazaný príkazmi alebo posudkami, súdna moc je organizačne oddelená od správy a od zákonodarstva)
- funkčná nezávislosť (do funkcií súdnictva nemôžu zasahovať iné moci, ochrana pred preťažením úlohami, ktoré sú súdnictvu cudzie)
- ústavné súdnictvo: európsky model (Kelsen) – ústavné súdy fungujú ako orgány ochrany ústavnosti a ako orgány kontroly a posteriori (výnimkou je francúzska ústavná rada)
- funkcie ústavného súdnictva: rozhodovanie o súlade zákonov a ostatných právnych predpisov s ústavou a ústavnými zákonmi; rozhodovanie o individuálnych ústavných sťažnostiach, ktoré namietajú porušenie základných práv; rozhodovanie kompetenčných konfliktov medzi štátnymi orgánmi, alebo medzi štátom ako celkom a jeho územnými časťami; podávanie výkladu ústavy (ústavných zákonov), rozhodovanie o ústavnej žalobe proti hlave štátu (impeachment); rozhodovanie o volebných veciach, o ústavnosti postavenia politických strán…
- správne súdnictvo: koncepcia súdnej kontroly správy a administratívnej spravodlivosti (v kontinentálnom systéme práva), predmetom sporov je otázka ohraničenia sfér pôsobnosti správy a správneho súdnictva
- funkcie správneho súdnictva:
- preskúmavanie zákonnosti individuálnych správnych aktov
- kontrola súladu normatívnych aktov štátnej správy zasahujúcich do práv jednotlivca, so zákonom, pokiaľ to nie je funkciou ústavného súdu